**Toukokuun 2009 Tuhisijat lokakuussa**

nikunaku vauva syntynyt 44 minuutissa? Voi kääk! Miten sulla on käynnistetyt synnytykset mennyt? Onko käynnistys onnistunut aina ekalla yrittämällä?

kissinminttu Hyvä että oli väärä hälytys, vaikka tosi ikävää tollain turhaan pelästyttää toista! :hug:

Mulla on rinnat ollut tässä alkuvaiheessa aina arat. Ja sittenloppuraskaus mennyt oikeestaan ilman arkuutta, ei ainakaan kauheen arat ole loppuraskaudessa olleet, kun en muista yhtään sellaista. Sit imetyksen aikana taas ollut aremmat.

Täällä jännitetään keskiviikon ultraa niin, ettei ajatus oikeen kulje. :D

Ruokaa pitäis mennä tekaseen pikkusille, kun vaan pystyis. Ei oikeen houkuttele tuo keittiö, tekee pahaa koko ruoka-ajatus! :x



 
Äitti-83 : nää kaksi viimeistä synnytystä on menny suht samalla kaavalla. Sairaalassa ainoastaan puhakaistu kalvot. Mitään lääkettä tms. en ole saanut kummassakaan. Ollaan odoteltu, että supistukset alkavat itsestään.kolmannessa puhkastiin kalvot klo 8.30 ja klo11 alkoi supistukset.Lapsi syntyi klo 12.36. Neljännessä kalvot puhkastiin n. klo9.30 ja klo 11 alkoi supistukset. Lapsi syntyi klo 12.14.

Tässä neljännessä pääsin ammeeseen klo 11.30 jälkeen ku amme oli täynnä. En kauaa enää siellä pystyny tuskissani olee ja soitin kätilön paikalle. Kätilö oli ihan varma,että soitan ku supistukset on loppu.Siirryttiin sängylle ponnistaa lasta alaspäin. Tässä synnytyksessä mulla ollu pisin ponnistusvaihe,9 min. Mulla ei kukaan lapsi ole laskeutunut ja kiinnittynyt ennen synnytystä. Sen takia sen toka lapsen synnytyksessä tilasin ambulanssin ku lapsi ei ollu kiinnittyny eikä laskeutunu ja sillo jos menee vedet pitää sairaalaan tulla vaakatasossa ettei napanuora pääse ekana tulee ulos. Tilasin siis ambulanssin ku vedet meni ja tilanne oli se.Sit 20 min myöh eka supistus joka oli tosi voimakas.Onneks oltiin ambulanssilla liikenteessä. Mun eka synnytys kesti 3h 45 min ja ku aloin tokaa odottaa mua varoiteltiin nopeasta synnytyksestä.

ekaan synnytykseen ehdin saamaan epiduraalin ja nää kolme on tullu ilman mitään.Mä ekassa neuvolassa esitin toiveen,että jos tähän synnytykseen saisa kivunlievitystä ku on niin nopea=rankka ja raju synnytys.Neuvolatäti oli sitä mieltä ettei mun kannata ottaa ku on niin nopea synnytys. Ihmeissäni katson Nelosen meille tuli vauva sarjan synnytyksiä ku tuntuu ettei kukaan niistä äideistä koe minkäänlaista kipua. Tänäänki yks puski 4,7kg maailmaan ja missään vaiheessa ei valittanu.

Onhan se hyvä asia miettiä näitä asioita jo nyt.

:)

NN rv 9+4
 
Onnea kaikikke jotka on saanut hyviä uutisia np:ssa :flower:

Mulla ois sit huomenna...jännittää :/ postitse tullut aika ois ollu vasta vasta en torstaina, mut jouduin siirtämään töiden takia, ja kun perjantaille ei onnistunut siirtää ni oli otettava huominen aika. Kaveri ties kertoa, ettei meillä tehä np ultraa enää 11+6 jälkeen. Jos ei ennen sitä oo tehty, ni sit ei tehä ollenkaan, ei ole kuulemma luotettava enää silloin. Olin vähän ihmeissäni, kun niin monilla on vasta 12-13 rviikolla, mitä oon seurannut muiden viestejä täällä... :eek: Aikas erilailla tuntuu menevän eri puolilla suomenmaata nää ajat ja käynnit ja sisällöt...

En kyllä varmasti saa unta tulevana yönä, kun aikakin on vasta 14.30...ennen sitä pitäs istua koulutuksessakin vielä ja oppia jotain..voih :headwall:

Nyt on se ihme vuotokin vähän jo helpottanut, mut ei tarvi ku kaupungissa muutamassa kaupassa käydä kävelemässä, ni alamahaa alkaa repiä ja painaa..ei oo kiva..ja työpäivän jälkeen on ihan järkky olo alamahalla..ja ishiasta särkee niin, ettei käveläminen tunnu onnistuvan lainkaan |O
Muuten on kyllä oireet kadonnut kuin tuhka tuuleen..ei arista rintoja ja pahoinvointi on lähes kokonaan loppunut..joskus voi tulla yhtäkkinen kova pahoinvointi ilman oksentamista..mut koko ajan ei ole enää etova olo.

Vatsa kasvaa tasaisenvarmasti..viime viikolla tiukka toppatakki, ei enää tänää mennyt kiinni..huomaa kyllä peilistäkin, että masua on tullut..onko se sitten kuvitelmaa, niin siitä en tiedä..ainakin haluan uskoa et vauva se on joka siellä kasvaa..kun kilojakin on kuitenkin lähtenyt kun ei ruoka maistu. Oon elänyt kolme viikkoa Gefilus mehuilla ja jogurteilla :LOL:

Voi kun huomenna ois kaikki kunnossa np:ssa...

Miimii ja toukka 11+2
 
Piti vielä sanoa, vaikkei raskauteen mitenkään liitykään, että voi kun on ihana kun illat pimenee ja voi alkaa polttaa taas kynttilöitä. :heart:
Aina kotona ollessa kynttilät palaa..ihana tunnelma..vois melkeen pitää pienen hemmotteluillan tänään kasvo- ja jalkahoidon merkeissä..kun se vielä näin yksin ollessa onnistuu..ensi vuonna ei sitten ihan niin helposti enää :D
 
miimii Meillä ainakin oli ohjeissa, että np-ultra viikoille 10-12+6.

Mäkin tykkään polttaa kynttilöitä! Ulkona on ollut lyhdyt jo siitä asti, kun alko pikkasen ilta hämärtään. Tosi kiva tulla iltavuorosta, jos mies on sytyttänyt tuikut lyhtyihin.
 
Näköjään aika erilaiset tavat eri kaupungeissa tuon np-ultran ajankohdan kanssa. Mulla on vasta 13+3 viikolla eli torstaina ja ihan tarkoituksella se aika laitettiin tuolle 13+ viikolle. Voi kun oiskin jo torstai... :heart:
Täällä kans kynttilät palaa ja fiilistellään ihanasta tunnelmasta :)
 
Ihana kuulla elinamaria että kaikki oli hyvin! =) Tietenkin ihana kuulla kaikkien hyviä ultra kuulumisia!!

Nyt alkaa tämä odotus tuntua paljon todellisemmalta. Oksentaminen on helpottanut, mutta pahaa oloa on edelleen. Toivottavasti kaikki jo alkaisivat päästä oksentamisesta eroon!! On se vaan niin uuvuttavaa...
Massu on ihan kauhea pallo. Tietenkin pääsääntöisesti vielä turvotusta, mutta tätä on vaikea enää piilotella. Nyt viikonloppuna kerrottiinkin perheille. Ei kuulemma ollut kellekään yllätys. :whistle:
Rakenne ultraan saatiin jo aika. (19.12) Sitä sitten odottelemaan.
Kun kaikki olikin hyvin np-ultrassa, niin samoin tein ostin uudelle pienokaiselle pikkuriikkiset uudet vaatteet, joilla nyssäkkä sitten tuodaan kotiin!! :D Minäkö hätähousu tai vähän asioiden edellä..!?? :LOL:
Mutta nyt kun pienen pieni nuttu roikkuu henkarissa makuuhuoneessa, niin todella tuntuu siltä, että meille tulee pienen pieni nyytti... :D Minulla on nyt tämmöinen "ihku" vaihe! ;) Odotan innolla, että masu kasvaa ja odotan jo sitäkin kun saan pikkuisen ensi kertaa rinnalle..tosin sinne vielä on HETKI aikaa... :D

Täällä kaikki suolainen saa kyytiä. Oli se sitten suolakurkkua, meetvurstia tai sipsejä.

Onko kovin moni muuten jo alkanut ottaa mamma-vaatteita käyttöön!??
Itse olen joutunut mm. farkut jo siirtämään syrjään. Ja muutama paitakin jo ahdistaa.

Mites kaksosten odottajat eemelin äiti ja narttu? (meniköhän oikein?)
Joko masu kasvaa kahden edestä? :D

Nyt taitaa iltapala kutsua, joten mukavaa illan jatkoa ja uutta alkavaa viikkoa!! =)

nasu ja nipsu 12+4
 
Moikkis,
Voisin minäkin liittyä mukaan tänne Toukokuun Tuhisijoiden- pinoon.
Oon aikasemminkin käynyt lueskelemassa teidän juttuja, mutten ole uskaltanut ilmoittautua mukaan, tähän saakka olen kirjoitellut tuolla Alkuraskauden hermoilijat- pinossa. Nyt ole kuitenkin päässyt yli pahimmasta hermoilusta, sillä viime torstaina kävimme nt- ultrassa ja kaikki oli meidän pikkuisella loistavasti! Mulla on itseasiassa sama laskettua aika kuin Underilla elikkäs 09.05.09 :) Meillekin tämä toukokuinen on esikoinen, ja synnäri on Kätilöopisto (KOS) :)

Toivotan kaikille oikein onnellista odotusta! :heart:

Alx&Baby 12+3
 
tervetuloa alexandra-85 :flower:

juu täällä kans piha täynnä lyhtyjä ja kynttilät palaa :) sisällä ei oaljo uskalla polttaa kun poika touhuilee ettei käy vahinkoa,, muutama katosta roikkuva kynttiläteline on sisälläkin kyllä..

mua kans ahdistaa kaikki vaatteet jo päällä ja mieluiten olisin ilman vaatteita :D mutta ihmisten ilmoille yritän ahtaa itteni vielä farkkuihin ja kaikkeen normaaliin ettei kukaan vielä huomaisi :) kotona on kaikki vanhat mammavaatteet jo kaivettu kaapista, mutta niistä on niin vähän jäljellä että kaupoille pian on mentävä!! ahdistaa vaan ku joutuu niin paljo kaikkee hankkiin ku talvikin tulossa! esikoista odotin kesällä ni ei tarvinnu ku teepaitoja ja jotain kevyitä housuja tai hameita..

miimii83: mulla on ihan samanlaista kipua mahassa ku sullaki.. varsinki työpäivän jälkeen ja iltasin muutenki.. sit jos esikoisen kans paljon touhuillu tai muuten jotain esim. siivoillu ni maha sen jälkeen kyl tosi kipee.. toivottavasti on harmitonta kipua ja asiaa kuuluvaa,, esikoisesta ei kyllä tällästä ollu odotusaikana..

Höpöliini ja piipero 9+5
 
nikunaku Noi sun käynnistykset sai mun mielen vähän positiivisemmaksi käynnistystä kohtaan. =) Toivon kyllä saavani käynnistyksen, ja sitä aion hampaat irvessä vaatia, jos ei meinaa muuten tulla. :D Siinä sais mieskin olla mukana, toisin kuin sitten jos ambulanssilla matkaan pitäs lähteä. Mulla eka synnytys kesti 4,5h. Toinen 2,5h. Kolmas 2h9min. Ja neljäs 1h36min. Joten varauduttava on vieläkin nopeampaan toimitukseen tämän seuraavan kanssa. Mulle jo toisen lapsen synnyttyä kätilöt vitsaili, et seuraavan kerran mun täytyy majottautua viikkoa ennen la:ta sairaalan oven eteen telttaan. :D

äitiysvaatteita en ole suostunut vielä laittamaan. Kun tiedän kyllästyväni niihin kuitenkin niitten kuukausien aikana, kun niitä on ihan pakko pitää. Mulla on parit suorat housut, mitkä on normaalisti olleet löysät mulle, niitä olen nyt pitänyt ahkerasti. Farkut menee vielä jalkaan, kiinnikin. Mutta ne tuntuu hyvältä vain seistessä. Muissa asennoissa kiristää pahasti. Joitakin paitoja ei enää pysty pitämään, kun kiristää. Kotona pidän mieheltä pölläsemiäni verkkareita, ei taatusti kiristä ja purista missään asennossa. Ne on mun suosikkilökärit aina raskausaikana. :D Uudet äitiysfarkut tilasin jo vähän ennen plussausta, samoin muutaman paidan, mihin masu mahtuu. *minäkö malttamaton*

Kynttilöitä tykkään minäkin polttaa. Sisällä ei vaan oikeen uskalla, kun on 4 rakasta ikiliikkujaa töhöttämässä koko ajan. Mutta ulkona lyhdyissä sitten senkin edestä.

Ja tervetuloa alexandra-85 :wave:



 
Tervetuloa under ja Alexandra-85 :flower: :flower:

Meillä myös neuvolassa sanottiin, että viimeistään 12. viikolla pitäisi tuo np-ultra tehdä, eli siis takaraja 11+6 kun rv 12+0 alkaa jo 13. raskausviikko. Esikoisen aikaan oli että 13. viikolla vielä olisi hyvä aika, mutta nyt terkkari sanoi että tuo on ihan uusi ohje ja suositus, kun on havaittu että silloin saadaan luotettavimmat tulokset. Ehkä kaikissa sairaaloissa ei sitten ole vielä otettu tuollaista uutta ohjetta käytäntöön, ja mistäs sitä tietää jos vaikka muutaman vuoden päästä muuttuu taas mikä on hyvä aika tehdä mitäkin :xmas:
Mutta sen kyllä huomasin jo esikoista odottaessa että vaihtelee TODELLA paljon suositukset eri asioista eri puolella Suomea. Esim. vesisynnytys ei meidän sairaalassa onnistu ollenkaan, sitä vastaan on kaikki lastenkääkäreitä myöten ja jossain toisaalla taas sitä pidetään hyvänä vaihtoehtona sekä äidille että lapselle.
Onneksi kuitenkin asutaan maassa jossa synnytykset hoidetaan hyvin ja kuolleisuus niin vähäistä, mulle tulee siitä jotenkin turvallisempi olo vaikka voihan sitä sattua mitä vaan sairaalassakin.

Kovasti synnytys siis täälläkin pyörii jo mielessä. Varsinkin kun katselee nelosen Sairaalaa yms. ohjelmia. Mua alkaa aina itkettää ne synnytykset, ja muutenkin mieli on niin herkkä että surettaa jopa joidenkin tv-sarjojen tapahtumat :'( :LOL: Nytkin kun katsoin Täydelliset naiset äsken, niin vähän liikaa eläydyin ja surin kun Mike ja Susan eivät enää olekaan naimisissa. Mies lohdutteli että sehän on vaan telkkariohjelma! :xmas: :LOL:

Mutta kaikkea se tämä raskaus saakin aikaan :heart:
 
Tervetuloa under ja Alexandra :)
Mulla tuli mieleen et onks keltää poistettu viisaudenhammasta raskaudenaikana? :/
Kun mulla on nyt alkanu puskee oikee kunnolla ylävisurit!! :ashamed: Kamala paine poskissa ja ohimoilla!! Nuo pitäs leikata kun ei oo viel tullu esiin ollenkaa..
HUIHUI!! Kauhea kammo jääny kun poistettiin alavisuri n. 5kk sitteja oli tuolla jossain leukaluussa..

T:toukotytsy+masuasukki 12+2
 
toukotytsy mulla poistettiin viisuri juust perjantaina..alko särkee ihan älyttömästi..tavallista puudutusta ei laiteta vaan jotain sellasta jota voi raskaana oleville laittaa.. oli hermoon asti auki,pelkäsin et sattuu mut se olikin yhtäkkiä irti..ja kammot lopput siihen :)
aah,kun sais tän väsymyksen pois,pitäs varmaan jotain vitamiinia alkaa syömään,kun vois vaan koko ajan nukkuu..

luppa- ja kirppu rv 11+0
 
toukotytsy Mulla on poistettu onneksi kaikki viisurit jo nuorempana. Otettiin kaikki rysäyksellä pois, koska hammaslääkärin mielestä niillä ei tee mitään ja aikaa myöten alkaavat vaivaavaamaan. Kaksi leikattiin ja kaksi revittiin. Tosin se repiminen oli ihan hirveetä. Vaikka ne oli kuvattu, niin juuret kasvoi jotenkin ulospäin. Ja niitä repiessä meinas lähtee puoli naamaa.

Mulla riittää ihan tarpeeksi kammoa tavallisessa hammaslääkärikäynnissä tai paikkaamisessa. Kerran, kun kävin ja sanoin sille hammaslääkärille, että mä pelkään tosi hirveesti. Se selitti koko ajan mitä tekee ja sanoi lopuksi, että olit reipas tyttö :D Taisin olla joku 25-v, mutta tuli sellainen 5-v. olo. Muuten ne lääkärit onkin ollut enemmän tai vähemmän kovakouraisia, joista se kammo varmaan jäänyt. Yhtä paikattua hammasta kävin näyttämässä varmaan 3 kertaa, kun aina särki. Lääkäri vaan sanoo, että hänen tekemässään paikassa ei ole mitään vikaa. Lopulta vaadin hammaslääkärin vaihtoa, joka teki siihen uuden paikan. Ja siihen loppui särky.

Nyt pelkään, että tulee reikiä, kun on niin paha olo, että hampaiden pesu ei onnistu joka päivä. Täytyy aina yrittää muistaa pestä, kun on hyvä olo :)
 
Sompio joo muistan kyl itekkin kun ton alavisurin leikkas niin kyllä tuntu et puol leukaa irtoo ja taisin pienet itkutkin sen kammo kokemuksen jälkee tirauttaa! :D ensin meinas vielä ottaa ylhäältäkin samalla mut kun oli nykiny tunnin tota alahammasta ja mä olin jo niin paniikissa ni sano lekurikin et jätetääkin toi ylähammas seuraavaa kertaa.. Olin jo itekin puol tuntia miettiny siin penkillä et miten saan öristyy sille että ette VARMANA ota enää sitä ylä hammasta! :whistle: että semmosia!
Raskauteen ei kuulu kummosia,olo on hyvä! Ainut et pissa tulehus taitaa olla päällänsä.. tänää labraa vaan näyte ja lääkekuurille luultavasti!
 
Tervetuloa kaikki uudet! :wave:

Nyt kun luin noita hammaslääkäri juttuja niin ei todellakaan huvita varata sitä aikaa.. :headwall:

Täällä ollut pari päivää ihan ok olo, pientä kuvotusta ja yökkäämistä lukuunottamatta. Saanut syötyä vaaleata leipää ekaan kertaan sitten elokuun...jes! Ruisleipään en nyt sitten koskis tikullakaan..johtunee sen oksentamisesta ulos.. :x

ENs viikolla ultra niin näkee että pikkuisella on kaikki hyvin. Huoli on aina vaikka yrittää olla ajattelematta kaikista pahinta.

Parempia oloja kaikille!

Therean & vaavi 10+4
 

Yhteistyössä