***Toukokuun 2009 tuhisijat*** marraskuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Neiti21 Kiva kuulla että jollain pitänyt paikkaansakin :)
Mutta en minäkään kyllä tuollaisiin usko, kuten en muihinkaan raskausoireisiin tai mahan muotoon tms... En ole taikauskoinenkaan niin varmaan siksi pidän noita juttuja huuhaana, mutta ihan kivahan noita on kuitenkin vilkaista ;)
Joo siis ainoa totuus näissä huuhaa-jutuissa mikä mulle on ollu totta, on että tytöt vie äitinsä kauneuden! Olen ollu raskaaana aina kaikkea muuta kuin kaunis :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: Pers levinny nopeemmin kuin maha :LOL: :LOL: :LOL:
mahan muoto on käsittääkseni ruumiinrakenteesta pitkälti kiinni.

EM:Niin, siis minuakin tosiaan jännittää tuo kromosomipoikkeavuuden riski, sydänvikoja nyt pystytään kuitenkin hoitamaan yleensä.. tosin veljeni vika oli sellaista laatua ettei mitään ollu tehtävissä (sai 10 apgaria ja terveen paperit kun sairaalasta lähti! vika selvisi vasta pari päivää ennen kuolemaa) Hänellä mm. 5 reikää, aortan ahtauma, vasemmankammion ahtaus..
Mut nyt mä toivon parasta :heart:
punktiosta se selviää ja jatkan murehtimista sit sillon :)
 
heh mulla on tuo kiinalainenkalenteri pitänyt joka kerta paikkansa eli 4 kaikki kertaa ..nyt pitäs tulla tyttö :p :LOL:
väsyttää..alko työharjottelu..rankkaa hommaa. :D
pitää lukea vielä lukemattomat viestit..
 
Joei en ole käynyt lääkärissä oksentamisen takia. Oon nyt aattelut kun oksentaminen on melkeistä loppunut ja olo kohentunut että kai tää tästä. Tuli vaan tää flunssa heti perään kurkkukipuineen. Kokoajan niistää ja kakoo limaa ulos niiin varmaan oli viimeinen niitti limakalvoille. Luulis että loppuu kun flunssakin on loppusuoralla. Aamulla tuli kyllä nenästä verta voi olla että sitä kautta menee sit nieluun. Luulis että kohta helpottaa kaikilta osin..välillä kyllä meinannut usko loppua kaikkien näitten olotilojen kanssa, mutta onneksi ne unohtaa suht pian.

Kivasti liitoskivut kolkuttelee ovella.. :kieh: musta kyllä tuntuu että mulla supistelee jo..niin oli viimeksikin..tai sitten ne on pitkäkestoisia kohdunkasvu/repimiskipuja ..tulee kyllä levossa niin ettei pysty liikahtamakaan.
 
AAAAARGH! mun rokotekäsi on kipeempi ku koiranpurema! :headwall: sanoihan se hoitaja että kipeeksi tulee...mutta että NÄIN kipeeksi...! |O

siitä kiinalaisesta taulukosta vai mikä lie oli... kattelin mun siskon tiedoilla sitä ja taulukon mukaan sillä pitäis olla 2 tyttöö, mut sillähän on 2 poikaa. :whistle:

kissinminttu 14+2
 
Kyllä tympii... kolme päivää putkeen ollut päänsärkyä mikä ei tahdo panadolilla lähteä. Tai sitten täytyy ottaa vähintään kolme että tehoaa. :( Olen ajatellut ensi viikolla suunnata näön tarkastukseen jos vaikka silmistä löytyisi vika kun tuo särky sijoittuu tuonne jommankumman silmän taakse aina.

Kaiken lisäksi mulla alkoi tehdä mieli keitettyjä kananmunia ja kun oli aika tyhjentää keitinvesi niin enkös läikyttänyt sen jollain konstilla käsilleni ja nyt on joka sormi tulessa!! :kieh:

Nyt on sitten joka paikka kipee.. :'(

Vali vali :ashamed:

Jasmin ja aarre 17+2
 
Painosta ollut puhetta. Mulla tuli esikoisesta 12 kg ja ne lähti kuukaudessa pois. Täysimetyksen jälkeen tais tulla pari kiloa lisää. Nyt bmi on 22. Tässä raskaudessa ei oo tullut vielä kiloja eikä mahakaan näy vielä yhtään. Sitä odotellessa.

Täällä on energinen keskiraskaus menossa. Koko ajan pitäis olla siivoomassa kaappeja ja järjestelee tavaroita. Mulla on ainoona vaivana suonikohjut. Verisuonet on tosi turvoksissa jaloista etenkin takareisistä. Ne on inhottavan näköisiä ja tosi kipeitä. Esikon aikaan oli toisessa jalassa pieni läntti katkenneita suonia, mutta nyt ne on villiintynynet täysin. Eikä auta mitkään voiteet.

Nyt tyttö huutelee äitiä... :wave:

viikuna ja toukka 16+5
 
Mulla ois kysymys, en uskalla tonne yleisesti laittaa, haukkuvat vielä tyhmäksi.. :ashamed: Niin miten se nyt kelan kanssa menee, ku olen nyt kotihoidontuella kotona tytön kanssa, ja sitte ois niinku se äitiysraha kausi niin ei kai sitä voi saada ja samalla vielä kotihoidontukee, vai pitääkö se kotihoidontuki katkasta siltä ajalta? Menee vähän yli hilseen mulla... no ehkä ne neuvolassa selittää sitten.... ? Me so stupid.... :whistle:
 
En kyllä muista miten Kela jutut menee..olikohan se niin tyhmästi ettei sais molempia sen muistan että putosin aina huonoille rahoille verrattuna kodinhoitotukeen, koska sain minimiäippärahaa.

Mä oon syönyt buranaa, koska sitä saa syödä kaksi ekaa raskauskolmatta lukee ihan pakkausselosteessa. Pahimpiin kipuihin sit panacodia tosin sellaisia nyt ole.

Mulla on tullut painoa n. 15kg muutama kilo niistä on sitten jäänyt..eka viikkoina tai päivinä tippuu hirveetä vauhtia sitten se jymähtää siihen.. :D

Askertelisko tänään joulutonttuja..eka pitää vähän siivota että jaksais taas...
 
Alkuperäinen kirjoittaja mwoana:
Niin miten se nyt kelan kanssa menee, ku olen nyt kotihoidontuella kotona tytön kanssa, ja sitte ois niinku se äitiysraha kausi niin ei kai sitä voi saada ja samalla vielä kotihoidontukee, vai pitääkö se kotihoidontuki katkasta siltä ajalta?
En ihan satavarma ole, mutta tietääkseni se menee niin ettei voi saada sekä äitiyspäivärahaa että kotihoidontukea yhtäaikaa. Mutta onhan se minimiäitiyspäivärahakin parempi kuin kht, ainakin jos saa vain sitä perusosaa. Ja eikö ensi vuoden alusta minimiäitiyspäiväraha nouse noin 160?/kk?
Oon kuullut myös sellaisen, että jos kotihoidontukea saadessasi olet saanut perusosan lisäksi sitä hoitolisää (olikohan nimi oikein, kuitenkin sitä joka lasketaan perheen tulojen mukaan) niin silloin voit hakea tuota hoitolisää myös äitiysloman ajalle.

Mulla on sama tilanne kuin sinulla, eli olen kotihoidontuella nyt siihen asti kunnes äitiysloma alkaa.

Muutes, älä suotta itseäsi soimaa :hug: Ei noista Kelan tukiasioista ole läheskään kaikki perillä, ei aina edes itse ne Kelan työntekijät :kieh: Mullekin sanoi että saan päivärahan ansiosidonnaisena ilman muuta, että voin hakea sillä 6kk tulojen mukaan periaatteella (esikoista odottaessa). Olin ollut töissä pari vuotta mutta mulla oli vain määräaikaisia sopimuksia, jotka kyllä aina jatkuivat suoraan ja olivat samassa työpaikassa, mutta koska en saanut vakituista paikkaa ja työ alkoi olla niin epävarmaa (nyt se paikka on jo pistetty kiinni) niin läksin opiskelemaan. Kelassa sanoi että sen opiskeluajan voi hypätä yli ihan niin kuin työttömyydenkin, ja hakea sitä edeltävillä työtuloilla.

Päätös oli kuitenkin kielteinen, olikin kuulema sellainen pykälä että jos on ollut OPISKELEMASSA niin ei saa ansiosidonnaista, eli jos olisin ollut sen vajaan vuoden ajan kotona työttömänä, niin silloin olisin saanut! Minusta se oli tosi epäreilua, koska tottakai rahallisestikin olis ollut kannattavampaa se työttömyys kun olisin saanut ansiosidonnaista päivärahaa ja menoja ei olis ollut niin kuin koulussa ollessa.

Koulussa sain vain opintotuen mikä ei kovin iso ole, eikä se riittänyt edes bensoihin kuukaudessa, siihen päälle vielä muut kulut eli miinuksella mentiin pitkän matkaa. Oma auto oli pakko olla ja ajaa sillä koulumatkat (66km yhteen suuntaan) koska julkisia tuolle paikkakunnalle ei kulje. Ei ainakaan tuo systeemi kannusta opiskelemaan kun noin nurinkurisesti menee, että paremmat edut saa jos on työtön.

Valitin päätöksestä sinne sosiaaliturvan muutoksenhakulautakuntaan vai mikä ikinä onkaan, mutta vastausta ei ole vieläkään kuulunut! Niillä on aivan järjettömän pitkät käsittelyajat, keväällä tulee jo 2 vuotta kun tuo äitiyslomani alkoi! Mua kyllä kiukuttaa sekin, ettei ilmeisesti niillä Kelan työntekijöilläkään ole minkäänlaista vastuuta siitä mitä ne sanoo, ja jos neuvoo asiakasta väärin :kieh:
 
Ihana saada hyviä uutisia neiti 21:ltä =)

Itselläkin on fiilikset nousseet. Vieläkään en ole luottavainen vauvan suhteen, mutta nyt on ikävä syksy (yleensä tykkään syksystä, mutta tämä syksy on ollut ikävä), vaihtunut joulunaikaan. Lumi toi sen omalta osaltaan, mutta täällä kotonakin olen vaihtanut jouluverhoja ja valojakin on jo ikkunoilla.

Neitikin sai nyt hoitopaikan ja perjantaina aloitti lyhyemmällä päivällä ryhmiksessä, jossa tulee käymään jatkossa keskiviikoisin ja perjantaisin. Itse taasen perjantaina kävin ilmottautumassa työttömäksi tönhakijaksi ja toivon, että kaikki menee niinkuin olen suunnitellut, että saan ansiosidonnaista äitiyslomaan asti ja sen mukaan tulisi äitiyspäiväraha.

Painoa mulla tuli molemmissa ensimmäisissä raskauksissa 7kg ja laitoksella oli jo painoa vähemmin kuin raskauksien alettua. Kolmannessa tuli 12kg ja neljännessä 14kg, jolloin painoa jäi useampi kilo lapsen synnyttyä, osa lähti alkuraskaudessa, mutta loput jäivät kummittelemaan ainakin vauvan 1v ikään. Mulla imetys tuo ison makean nälän ja sillä herkuttelulla ei tahdo paino tippua millään. Ja nyt raskausaikana en ole painosta välittänyt, vaan syön jatkuvasti jotta pahaolo pysyisi loitommalla. Onneksi mulla normaalisti bim on ollut siinä 20, joten sen takia ei ole haitannut, vaikka painoa on tullutkin.

mwoana: Kotihoidontukea ei saa kokonaisuudessaan äitiyspäivärahan kanssa, mutta sisarlisän saa ja mahdollisen lisäosan, joka on tulosidonnainen.
 
Ok, kiitos ku vastasitte, ei oo niin paha sitten jos kerta saa sisarlisän ym.... Pelkäsin et tulee oleen kyl ankeet oltavat :eek:
No eipä sillä et kelan moneyt ois mitenkään lottovoitto.... :LOL:
Mä oon ollut kauheen kiukkune viimepäivinä, onko muilla? Voi kyl johtuu siitäki ettei olla juur tehty mitään muuta ku oltu sisällä pakkaamassa... ja stressaa muutto.... :(
 
Pauzi
En ihan satavarma ole, mutta tietääkseni se menee niin ettei voi saada sekä äitiyspäivärahaa että kotihoidontukea yhtäaikaa. Mutta onhan se minimiäitiyspäivärahakin parempi kuin kht, ainakin jos saa vain sitä perusosaa. Ja eikö ensi vuoden alusta minimiäitiyspäiväraha nouse noin 160?/kk?
Siis whaaat???!!! Minimi äitiysraha NOUSEE 160?/kk??!! Mä kyllä olen aina saanu minimiä, mikä on ollu 15?/päivä, eli n. 380?/kk. Ei kyllä haittais jos ton 160? vielä nousis. Ja minimi ei ainakaan täällä ole parempi kuin kht, mulla ainakin aina noussu tulot n. 200?/kk kun olen jäänyt kht:lle. Varmaan siis paikkakuntakohtaista.

Musta sä voit saada äitiyspäivärahaa ja kht:a yhtäaikaa mutta vain eri lapsista. Jos siis alle kolmevuotias. Vai olenko ymmärtänyt väärin?
 
Suoraan kelan sivuilta.

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus.

Eli mää käsitän noin että jos vanhenpainraha on isompi kuin kht niin sillon ei saa mitään.. Ei ees sitä sisaruslisää... Mut en siis oo varma..

Täällä ihan järkyttävä pääkipu jatkuu nyt toista viikkoa. Mitkään panadolit ei auta.. Ei meinaa enää jaksaa ku on tuo taapero termiittikin hoidettavana :/ Poika on oppinut nyt käveleen kunnolla ja on kyllä semmonen menijä että huhhuh. On äitin hermot välillä t o d e l l e koetuksella...

Painoo ei oo tullu vielä ku pari kiloa mut on tuota ylimääräistäki. Painoindeksi tais olla 26. Viime raskaudessa tuli 25kg ja sain ne kaikki pois ja lisäksi vielä 10kg entisiä läskejä. En todellakaan halua niitä enää takaisin. Ois unelma ku ei tulis enempää ku 12kg koska tiedän että ne saan helposti pois imettämisen avulla.

mut palataan taas! Hauskaa viikonloppua!!!

:wave:

Ainiin, viimeksi ois ton kiinalais jutun mukaan pitäny tulla tyttö mut tuli poika. Ja nyt pitäs sen mukaan tulla poika.. Jospa tulis sit nyt tyttö...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pauzi:
Siis whaaat???!!! Minimi äitiysraha NOUSEE 160?/kk??!! Mä kyllä olen aina saanu minimiä, mikä on ollu 15?/päivä, eli n. 380?/kk. Ei kyllä haittais jos ton 160? vielä nousis. Ja minimi ei ainakaan täällä ole parempi kuin kht, mulla ainakin aina noussu tulot n. 200?/kk kun olen jäänyt kht:lle. Varmaan siis paikkakuntakohtaista.
Ainakin esitys oli sellainen, mutta en kyllä tiedä että onko vielä mennyt läpi. Ja kotihoidontuen piti nousta 20?/kk sen lisäksi lapsilisä nousee kolmannesta lapsesta eteenpäin 10?/kk.

Esikoisen äitiyslomalla tuo minimiäp-raha oli 15,20?/päivä bruttona.

Ja kotihoidontuki 294,28?/kk (ilman hoitolisää ). Täällä ei makseta mitään kuntalisää ja mulla vielä kivasti nousi veroprosentti kun tipuin kht:lle niin jäi paljon vähemmän käteen kuin mitä äp-rahasta.

Mutta tietysti jos on useampi lapsi niin saahan kotihoidontukea enemmän, meillä siis vasta yksi :heart:

 
Juu tais olla ton sisarlisän kanssa, että sen saa vain jos minimiäippärahalla, mut siihen ei kait miehen tulot kuitenkaan vaikuta, kun taas vaikuttaa siihen lisäosaan. Ja siihen lisäosaanhan tietty vaikuttaa sekä omat- että miehen tulot.
 
mulla eilen illalla hetkellinen maailman pysähdys ja lähes kokonaan valvotun yön jälkeen päivystykseen tarkastamaan että kaikki ok... ja olihan siellä sitten, jotain sanoi että on joku hyytymä mikä aiheuttaa vuotoa ja että mahdollisesti sitten vuotona raskauden edetessä poistuu tai sitten ei, ja että voi aiheuttaa keskenmenon tai sitten ei... mutta kuitenkin nyt rauhallisin mielin kun pienellä kaikki näytti olevan hyvin ja kovasti siellä heiluskeli...

mä tosin saatan joutua vaihtamaan täältä tuonne kesäkuulaisiin sillä taitaa tuo LA siirtyä kesäkuun alkuun... mutta kunhan nyt sitten maanantaina sekin selviää...
 
Mansikka-maija: onneksi pikkuinen voi kuitenkin hyvin! Säikäytti kyllä varmaan kovasti :|

Mites muuten, kysytään nyt viel näin galluppina et onko teillä katsottu np-ultrassa se nenäluun näkyvyys?

meillä ei siinä 11 vkolla katsottu, mut vkolla 13+3 näkyi (kun pyysin että katsoo sen) ja luin et se olis suht luotettavaa katsoa vkoilla 11-14..? et vois olla ihan hyvä merkki....


Kävin tänään TK:ssa pyörähtämässä.. sain meinaan ihan järkyttävän vasemmanpuoleisen kokovatsan mitalta olevan pistävän kivun, joka osoittautui todennäköisimmin tuskallisen kovaksi närästykseksi :eek: EIII.. mä olen öisin kärsinyt siitä jo viikkoja mut tämänpäiväinen oli ihan kauhea ku ei voinu mitenkään olla ku tuntui et joku iskee puukolla vatsaan :$ :x

T:Neiti, rv 15 :heart:
 
Katsoi erikseen nenäluun ja mainitsi mulle että on hyvä että erottuu koska yleensä esim. downin syndrooma lapsilla nenäluu ei näy. En siis osannut sitä erikseen kysyä mutta lääkäri selitti aika tarkkaan.
 
Poikaa ennusti mulle tuo kalenteri =) Jää nähtäväksi. Tähän asti oltu ihan varmoja, ettei oteta sukupuolta selville, mutta eilen käytiin marketissa ja katseltiin varsin vauvanvaatteita, niin lähes kaikki joko vaaleanpunaisia tai vaaleansinisiä. En nyt ole niin orjallisesti sitä mieltä, että punaiset tytölle, siniset pojalle, mutta olis ihan kiva suurimmaksi osaksi ostella "oman väriset" kamppeet. Beigejä, vihreitä tai keltaisia ei löytynyt ollenkaan! Että kyllähän se helpottaisi tässä asiassa tietää sukupuoli...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Therean:
Katsoi erikseen nenäluun ja mainitsi mulle että on hyvä että erottuu koska yleensä esim. downin syndrooma lapsilla nenäluu ei näy. En siis osannut sitä erikseen kysyä mutta lääkäri selitti aika tarkkaan.
Milläs viikolla se sulla oli se np-ultra? tai millä vkoilla katsottiin? Jos saan udella (enhän mä muuta enää nykyään teekkää :D )

 
Mua ihan nolottaa myöntää miten huono muisti mulla on :eek: :ashamed: En ihan varmasti muista että katsoiko lääkäri np-ultrassa tuota nenäluuta, mutta sellainen harmaa muistikuva on että olisi siitä maininnut että se näkyy. Pitää varmistaa mieheltä, jos sillä on parempi muisti :)
 
Niiksu Mä huomasin ihan saman esikoista odottaessa, että lähes kaikki vaatteet oli joko vaaleansinisia tai vaaleanpunaisia. Tai sitten ihan kokonaan valkoisia mutta mä en tykkää ihan niin värittömästä. Enkä minäkään niin tarkka ole värien suhteen, pojalla pidettiin ja pidetään yhä punaista, oranssia, violettia yms. siinä missä sinistä ja muitakin "poikavärejä" mutta kokonaan vaaleanpunainen vaate on kyllä oikeastaan ainoa sellainen mitä en pojalle laita. Yksi vaaleanpunainen t-paita löytyy, mutta siinäkin on sinistä mukana.
Muutama vaaleanpunainen vaate oli koossa 50-56cm mutta eipä niitä tullut kertaakaan käytettyä vaikka ennen vauvan syntymää ajattelinkin että mitäs sillä värillä on väliä, varsinkaan kotona ollessa :)

Varsinkin nuo markettien valikoimat oli minusta aika pitkälti vaaleanpunaista, vaaleansinistä ja valkoista. Mutta esim. H&M:llä ja Lindexillä on tosi kivoja unisex värisiä vaatteita ihan pienillekin vauvoille!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neiti21:
Alkuperäinen kirjoittaja Therean:
Katsoi erikseen nenäluun ja mainitsi mulle että on hyvä että erottuu koska yleensä esim. downin syndrooma lapsilla nenäluu ei näy. En siis osannut sitä erikseen kysyä mutta lääkäri selitti aika tarkkaan.
Milläs viikolla se sulla oli se np-ultra? tai millä vkoilla katsottiin? Jos saan udella (enhän mä muuta enää nykyään teekkää :D )
Saat kysellä. :) Tehtiin viikolla 12. Sikiö vastasi kokoa 12+1. :heart:
 
Jos näkyy yksi nenäluu voi se viitata down syndroomaan yleensä niitä on kaksi eli se ei riitä että nenäluu näkyy vaan niitä pitää näkyä kaksi. Luin jostain että kaikki ultraajat edes yritä löytää toista luuta vain tyytyvät yhteen että ihan sama katsokoo koko nenäluuta sitten harvemmin niiitä nenättömiä syntyy noh hoh hoh olipa huono läppä. Mulle ainakaan mainittu koko asiaa muistanut edes kysyä Pelottaa kyllä se rakenneultra...parin viikon päästä.
 

Yhteistyössä