***Toukokuun 2009 tuhisijat*** marraskuussa

Vauvanvaatteista musta on taas ihanaa että itse ainakaan en ole paljoa nähnyt just vaaleanpunasia ja siniä tosi paljon on vaihtoehtoja. esim. tummat liilat käy niin pojalla kuin tytölle ja vihreän sävyt ja tietty monet muut. Henkkamaukalla näin jotain ihanan tummia tai kirjavia. Vastasyntyneellä jostain syystä suosin vaaleita vaatteita. Mä en varmaan osta yhtään perinteistä tytön tai pojan vaatetta :D mielluummin vaikka neutraaleja sävyjä..juu juu,... =)
 
lukemassa olen käyny moneen otteeseen,en millään muista mitä kaikkea pitäis kommentoida.

Neiti21 oli mielettömän hyviä uutisia. Onnea niistä :heart:

Kelan äippärahasta ja kotihoidontuesta ollu puhetta ja se tulikin selväksi ettei voi saada samaan aikaan.Ainoastaan erotuksen jos äippäraha on huonompi. Me ei olla saatu sitä hoitolisää tai mikä sen nyt olikaan joka on miehen tuloihin sidonnainen.Sisaruksista saa kotihoidontuen aika jonki verran,mutta ei olla saatu niitä äippärahan aikana.

H&M:llä on ihania unisex vauvan vaatteita.Vaaleita,beigeja ja vaaleanvihreitä. Minäkin kävin ihmisten ilmoilla eilen. =) Olin ideaparkissa. Olis niin paljon tehnyt mieli ostaa vauvalle vaatetta.Mutta maltoinpa sittenkin.

Nyt seuraa valitusta. Siis apua,mua on tänään aamusta saakka jomottanut tosi pahasti kohdunkaulaan. Siis sellaista jomotusta ku yleensä isoilla viikoilla / lopussa on. Mulla on vasta 13 viikko alkanut.Kuinka ihmeessä mä saan tän raskauden vietyä kunnialla loppuun. :eek: Laitoin tukivyön ekaa kertaa. Ollaan koko aamupäivä siivottu joten ajattelin kokeilla estäisikö se selkäkipua.

Mulla oli np ultra rv 12+5,mutta vauva olikin 11+4 ja nenäluuta ei näkynyt kunnolla.Lääkäri sanoi ettei se näy näin pienillä viikoilla vielä.

Nyt kurkkii ruokaa onko valmista.

NN 12+1 Ultran mukaan ( menkkojen 13+2)
 
NARA: meillä sen 13+3 ultran teki yksityinen.. ja luotan että hän osasi katsoa ne molemmat? Mun mielestä kuvassa näkyi ainakin sellanen kolmio, tms, en tiedä onko se vai..? Mut luotan et katsoi molemmat, vaikka eihän sekään mikään tae tietysti ole.

NN: Mulla se eka oli vkoilla 11+2 (vauva vastasi 11 ) ja ei se maininnu mitään, eli ei kai edes sit noilla viikoilla katsonut sitä.. hmm..

Masu rintamalla oli eilen hiljaista..hmm.. sekin on kait ihan normaalia että ei liikkeet joka päivä vielä tunnu..

T:Neiti, rv 15+1 :heart:
 
Vaatteista mä oon ostanut muutamat ruskeet vaatteet ja sit vaaleensinisiä. Nehän sopii kummalle vaan.

Molemmat kädet alkaa vähitellen voimaan paremmin, olihan tässä pari ihan tuskaisaa päivää takanakin jo. :p

Nenäluusta meillä se nenukka näkyi ihan selvästi ultrassa, mutta en sitten mistään luun määristä tiedä oliko yks vai kaks. Ei kukaan mitään maininnut. Ei ole kuitenkaan veriseulasta mitään kuulunut, että kaipa siellä sitten kaikki hyvin oli :) Kahden viikon sisällä piti ilmoituksen tulla kuitenkin. Nyt jo lähemmäs kolmisen viikkoa mennyt np-ultrasta.

kissinminttu & papu 14+4

 
Kajaanin H&M:llä oli mielestäni huono valikoima näitä unisex-vaatteita, mutta hirveän tarkkaan en jaksanut enää selata, kun oli jo kiire kotiin. Lindexille pitää mennä ajan kanssa, sieltä löytyi siskon muksuille vaatetta, kun en vielä tiennyt heidän sukupuoltaan. Vähän vaivaahan se näkee, että löytää näitä molemmille sopivia, mutta ehkä kannattaa kuitenkin!? :)

Viime yönä näin taas unen, että tyttö tuli, jännä. Olo on ihan ok, pikkusen kuvotusta ja vähän enemmän väsymystä, mutta muuten pärjäillään hyvin. Raskausviikkojakin on tänään kasassa 13!

Vointeja!
 
Ei meillä muistaakseni ollut puhetta nenäluusta laisinkaan. Enkä tuollaisesta asiasta ollut ennen kuullutkaan, että en osannut isekään kysyä.

Saatiin tänään mun siskolta pussillinen vaatteita ja kolme pussillista leluja :heart:
 
Ette arvaakkaan miten kiva kun täällä kaakon kulmallakin on lunta ja pakkasta. =) Tosin tänään ollut ihan hirveä lumimyräkkä, sähkötkin oli vähän aikaa poissa. Eilen olin kaupunkimme partiolippukuntien yhteisissä joulumyyjäisissä lämmittämässä glökiä 4 tuntia pikkupakkasessa seisoskelu kävi selänpäällä ja varpaita paleli. No tulipahan ihan kiitettävästi rahaa, tulee edullinen tarvileri :D
Käytiin avomiehen kanssa kaverini syntymäpäiviä juhlistamassa joulutorttujen merkeissä. (Tämän talven ekat, hekkua :p )
Sain kaveriltani muutaman bodyn ja pieniä potkuhousuja, jotka ovat jo jäänneet heiden 2,5 kuukautta vanhalle pojalle pieneksi. Siis ihka ensimmäiset vauvan vaatteet on meidän taloon tulleet :D Aivan ihani unisex vaatteita.
Tuon raskauskalenterin mukaan meille olisi tulossa poika. Ja minulla on kyllä ollut alusta asti aivan poika fiilis no saapa nähdä kumpa sieltä maailmaan "putkahtaa."
Kertyvistä kilosta no sen sitten...viellä ei ole paino noussut eikä kyllä laskenutkaan, mutta eipä ole ollut juurikaan pahoinvointiakaan.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille.

Tytti ja "Papu" 13+0
 
Pirteää maanantaiaamua!

Mies meinasi nukkua pommiin kun lähti kuudeksi töihin. Ehti sentään ja herätti minut kahdeksalta että harjaisin ulkoraput ennen kuin ystäväni piipahtaa kylään. En ollut uskoa silmiäni, toiko se myrsky kaiken tuon lumen tullessaan?! Mahtavaa!
Kahlasin hakemaan postin ja nyt suunnittelen kolan varteen tarttumista että piha saadaan auki. Kai sitä vielä vähän saa huhkia, saahan? :xmas:

Jasmin ja aarre 17+5 :heart:
 
Täälläkin tullut lunta yön aikana ihan kamalasti! Ja lisää vaan tulee. Piti käydä auto lapioimassa lumen alta ja jonkinlainen polku ovelle ettei tarvitse kahlata lumessa kun polveen asti oli lunta.

Pikkuinen piti yöllä meteliä masussa. Jatkuvasti tunsin jonkinlaista liikettä:) Ensi viikolla on taas neuvola niin varataan rakenneultraan aika.

Erica ja muru 17+1
 
täällä on RÄKÄINEN yö takana... :snotty:

lauantai-iltana se heitti kovan flunssan tänne. Ei kiva. Jatkuvaa niistämistä ja yskimistä koko yö! Joka kerta kun nielaisi tai yskäisi niin tuntui kuin olisi piikkejä tunkenut kurkkuun. :( sitten 7 aikaan otin kaks panadolia ja ne rauhoitti yskimistä ja sain nukuttua 10 saakka. huh mikä yö! :headwall:

Dodo protestoi mun yskimistä. :D Joka yskänpuuskan jälkeen aamuyöllä dodo alkoi monottelemaan villisti. :heart:

Ihanat valkoiset hanget!!! =)

EM ja Dodo 15+6 :heart:
 
Lumista huomenta!

Aivan ihanaa kun on tullu lunta! Pääsin rehkimään lumitöitä, ja tytöt leikkivät pihalla. Meillä kallioinen tontti, niin täällä liukumäkiä piisää :) :p Ihanaa, ihanaa ihanaa!

Täällä oli masu rintamalla eilen taas ihan hiljaista :| Mut aamulla heräsin kun toisella kyljellä tuntui sellanen "pyrähdys" :D Eli siellä jossain Sissi piilottelee ja säikyttelee :whistle:

Onkos muilla vielä pahaa oloa? Mulla on toisinaan edelleen aamuisin kuvottavaa oloa. ei sellasta oksu oloa, mut kiertää inhasti..

Ylihuomenna se punktio :heart: Siel sit katsotaan rakenteitakin kuulemma taas :heart:
Toivottavasti kaikki hyvin olisi :heart: :heart:

T:Neiti, rv 15+2
 
sama täällä,heti aamusta lumitöihin ja sit vanhin eskariin..Oikein hullunmylly koko aamu ;)
Nyt täytyy mennä etsimään loput äipppävaatteet,onnex en heittänyt niitä tuossa kesällä pois.
Ensi viikolla on neuvola.toivotaan että tällä kerralla kuuluisi jotain :)
Mukavaa loppupäivää kaikille odottajille ja heips

luppa- ja kirppu rv14+3(15+1)


 
Täälläkin on tullut hirveesti lunta, aamupäivän ulkoilulla tehtiin samalla lumityöt. Katollakin oli niin paksu lumikerros, joka vielä roikkui sillein yli puoli metriä katon reunan ulkopuolella niin naapuri kävi tiputtelemassa ne sieltä pois ettei vaan tipu pojan (tai muidenkaan) päälle kun terassilla leikitään ja päikkäritkin nukkuu tuolla ulkona. Mutta on kyllä liukasta :eek: Mä kaaduin ja nyt koskee ikävästi selkään, tosin ei se edellinenkään selkäkipu sen pyörtymisen takia vielä ollut helpottanut, mutta nyt koskee sitten vaan vielä enemmän.

Neiti21 Ihanaa että tunnet vauvan liikkeet :heart:
Mä kärsin yhä edelleen pahoinvoinnista, viimeksi tänä aamuna oksensin :x Oon jo luopunut toivosta että tää helpottais...ennen kuin sitten toukokuussa! :D

Meillä on tänään esikoisen neuvola, saa sen influenssa-rokotteen samalla ja tehoste sitten kuukauden päästä eli meneekin just joulunaikaan. Huomenna mulla on oma neuvola, yritetään saada poika mummolle hoitoon että mieskin pääsisi taas mukaan. En vaan ole muistanut vielä mummolta kysyä käykö sille :)

Siksakkia 16+3
 
Ompas siitä pitkä aika, kun olen täällä käynyt... On ollut työreissuja työreissun perään ja siinä välissä sitten lapset kipeänä ja tuntunut, että aika ei kertakaikkiaan riitä mihinkään...

Neitille aivan älyttömän paljon voimia! Uskomattoman reipas olet! Hyviä uutisia olette saaneetkin ja toivottavasti saatte lisääkin!

Joku kyseli monta sivua sitten, että saako jatkaa toukokuisissa, vaikka la varmaan siirtynee kesäkuulle. Minun puolesta tottakai! Jokainen valitkoon sen pinon, jonka omaksi kokee. Meille tuplat tulossa, mutta tuskin toukokuulle asti masussa pysyvät, mutta tämä toukokuisten pino tuntuu minusta omalta.

Äitiyspakkauksia tuskin otetaan, vanhemmilta lapsilta on vaatetta tallessa paljon, ehkä kelan rahoilla sitten hommataan toinen turvakaukalo tms.

Painoa ei ole tullut vielä yhtään. Viime käynnillä oli tippunu kilon alkupainosta, nyt ens viikolla on neuvola, toivottavasti olisin jo takaisin alkupainossa. Pahoinvointia on siis ollut, joka tuntuu nyt hieman hellittävän, mutta ei siitä eroon taida vielä päästä.

- Narttu rv 15+ -
 
Narttu: Samaa minäkin sanoin joku aika sitten ettei kaksoset toukokuulle asti odotuta.

Painoa oli n.900g tullut viime neuvola käynnistä. Kummankin sydänäänet kuului hienosti. Hienonhieno ero äänissä tai kuvittelua, että pojan äänet olisivat kiivaammat, hih...
Onko teillä mitattu jo sf-mittaa? Mulla mitattiin tänään ja näytti 12cm.

Äitiyspakkauksia otetaan 2 ja yksi avustus. Pitäisi saada otettua niin.

Kuvottavaa oloa täälläkin välillä, mutta ei oksentaa onneksi ole tarvinnut 1,5vko.

Työongelma mulla ja en tiedä oikein mihin asiasta ottais yhteyttä...

Eemelin äiti 14+5
 
Kiva, kiva!! Kirjoitin hirmu romaanin ja kun lähetin sitä kaikki hävisi. Enkä päässyt kirjautumaan takaisin... :whistle:

Eemelin äiti Omalla neuvola reissulla (15+5) mitattiin sf-mitta, ja oli 10,5cm. Voi miten oma lukuni on pieni, no tupla massuhan sinulla onkin! :D

Pihaa on saanut kyllä aukaista monta kertaa päivässä. Täällä itä-rajan tuntumassa lunta on tänäänkin tullut melki koko päivän. Oli juuri tuossa miehen kanssa puhetta, että pitäisi minunkin opetella tuo traktorilla ajo, että saisi tuota pihaa ja tietä lingottua itsekin. Vähän vaan hirvittää, että mitä siitäkin tulee. Luultavasti koko kone on lopulta jossain navetan seinässä... kun ei ole tuota ralli kuskin vikaa... :LOL:

Joko muilla on näillä viikoilla häpyluu kipeä? Itseäni on nyt kaksi päivää särkenyt ihan kunnolla. Luin vain jostain, että yleensä vaivaa vasta joskus kun viikkoja on reilut 20..

Flunssa alkaa helpottamaan, ja kun virtaa vaan yhtään riitti niin enköhän jouluhirmu ripustanut jouluverhot ikkunoihin ja laittanut loputkin valot ja koristeet paikoilleen!! :D No, tonttu mikä tonttu! :xmas:

Milloinkohan tämä itku herkkyys helpottaa..????? Ei aina kovin paljoa tarvitse, että kyyneleet valtaa simmut! Äskenkin näin sen 45min mainoksen missä pieni vauva itkee ja tärisee, kun kärsii niin pahoista vieroitus oireista, niin tuli todella paha mieli.. :(

Talvista viikon alkua ja hyvää olo kaikille!!

tonttu ja nipsu 16+4
 
Nasu21: En huomannut kysyä neuvolassa mitä minulla on aikaisemmissa raskauksissa ollut tuo mitta.
Äkkiäkös traktorilla opit ajamaan.
Voih, mulla jouluverhot vielä kaupassa. Kova hinku olisi jotkut saada.
Riisipuuroa ja luumukiisseliä tein tänään. Tehnyt mieli jo monta päivää.

Herkkis olo mullakin ja toisinaan alkaa joku pieni juttu ärsyttämään tosi paljon.
 
Sf-mitasta ei oo mitattu, onkohan se sitten ens neuvolakäynnin juttuja se. Meillä se seuraava tulossa vasta 9. joulukuuta. Olis 3. käynti neuvolassa.

itkuherkkyydestä täällä ei olla mitenkään erityisen itkuherkkiä. Aika 'tasainen' olo yleensä, ainoo missä simmut kostuu on kun näkee jonkun vaavan syntyvän jossakin sairaalajaksoissa. :whistle: Hieman ärtymystä oon havainnut itsessäni viimeaikoina, voi kyllä hyvinkin johtua töistä ja siitä työinnon totaalisesta puuttumisesta. :/

Pikkuinen on kaiketi noussut masussa vähän ylemmäs kun ekaa kertaa kuului sydänäänet ylempää. Jeps, eipä tässä sen ihmeempiä. :)

kissinminttu & papu 14+5
 
outo olo_Oireet on vähentymään päin ja liikkeitä en tunne.Välillä olen ollu tuntevinani,mutta en tiedä onko se vaan toiveajattelua. Toivottavasti kaikki on hyvin.
Mulla on to sokerirasituskoe. :ashamed: Mun piti kovasti aloittaa tiukka linja 2 viikkoa ennen....kröhöm viikko ennen....mutta missä on itsehillintä?!Herkkuja on tullu nautittua. Pe sitte kuulee tuomion. En jaksais sitä jatkuvaa mittaamista kotona. Viime rakaudessa jos yksikin arvo on koholla ni pitää 1-2 viikkoa mittailla kotona 4-6 krt päivässä.Mulla oli sillo paastoarvo yhden yli sallitun.

Mulla on jännät paikat nyt.Kerroin eilen esikoiselle raskaudesta ja hän otti se aika huonosti vastaan.Hän sitte varmasti kertoo tästä vauvasta mun vanhemmille joiden vastaanotto on ihan varmasti negatiivinen.itseasiassa päätin,että eka kerron esikoiselle ja hän saa luvan paljastaa vanhemmilleni,koska mä en keksinyt miten sen kertoisin heille ja tiedän,että vastaanotto on negatiivinen kummiskin.Saas nähdä koska puhelin soi. Eilen illalla kävin esikoista tapaamassa ja kerroin kasvotusten uutisen.
Ainut vaan,että ollaan viikonloppuna menossa Hesaan ja mun pitäis tavata vanhempanikin,toivottavasti ovat siihen mennessä alku shokista päässeet yli. ;)

Itkuherkkyyttä on mullakin vielä ja tosiaan pienet asiat harmittaa tosi paljon.
Mun piti ultran jälkeen ostaa vauvalle jotain tai itselleni.Yritin huutaa yhtä äippävaatepakettia mut se menikin osta heti toiminnolla ohi just.Ja kyllä otti päähän. En ole vielä saanut ostettua mitään.Ehtiihän tässä.Vaatetta kyllä on vauvalle jäljellä 3 edellisen jäljiltä,mutta olen halunnu ostaa aina jotain uutta juuri sille vauvalle.

NN rv 12+4 ( menkkojen mukaan 13+5)

 
NIKUNAKU: Saanko udella, miksi sun vanhemmat niin negatiivisesti asiaan suhtautuisivat? Nauti raskaudesta, ja anna niiden sitten ajatella mitä ajattelee, on kuitenkin sinun elämästäsi ja lapsesta kyse :heart: Tsemppiä!

ITKUHERKKYYS on täälläkin vielä vahvana.. Aika rasittavaa :| :p

SF-MITTA: Onkohan mulla koskaan mitattu ennen 20 raskausviikkoa sitä? En usko.... eikä siis ainakaan nytkään ole vielä mitattu. Tosin, aika harvassa nuo itse neuvolakäynnit on ollu muutenkin.

(.)
Tänään ei pystynyt pitää normi farkkuja..muuten istui mutta, kappas, nappi meni kiinni, muttei ne tuntuneet hyvältä päällä.. otin astetta isommat farkut jalkaan jotka roikkuu sit JOKAPUOLELTA, mut ei kiristä mahasta.
Aamulla heräsin myös potkuun taas :heart: Jännä, illalla oikeen kuulostelin, mut ei, mutta aina aamuisin kun ekan kerran kääntää kylkeä niin siellä singahdetaan toiselle kyljelle ilmeisesti. Aina ihan ku kala pakenisi paikalta :D

Huomenna se punktio, huomenna se punktio, kääk kääk kääk! Onneksi on heti aamulla niin en ehdi hermoilla koko päivää sitä neulaa. Ja kaveri tulee mukaan katsomaan että muistan hengittää (etten pyörry...) Kiva kun joutuu vaivaamaan kavereita kun mies pois ja vanhemmat espanjassa (heillä asunto siellä myös, talvet ovat siellä). Hiukan jäi vaivaamaan se, ettei edes oma äiti voinut tulla siksi aikaa suomeen kun tilanne on tämä :|
No, mut ne ajattelee että kyllä mä pärjään, olen aina pärjänny yksinkin.
Ja onneksi minulla on hyviä ystäviä myös muutamia, jotka eivät ota sitä vaivaamisena. :heart:

T:Neiti, rv 15+3
 
Neiti21: stemppiä huomiseen punktioon.
Niin ja mun vanhemmista,heidän mielestä meille olis riittänyt hyvin 2 lasta joten joka kerta olen kuullu kuinka mun pitää lopettaa.Tilannetta korostaa toki se,että esikoiseni 13 v on sairas ja ei voi kotona olla tällä hetkellä.Samoin siskoni joka on jo kuullu raskaudesta syytti minua itsekkääksi kun teen vauvan esikoisen tilanteen takia.En siitä halua sen enempää kirjoittaa.
Mutta meidän elämä vaan jatkuu.Eihän se tarkoita sitä että jos yksi sairastuu perheessä koko perheen pitää sairastua. Elämä jatkuu eteenpäin ja nämä iloiset asiat on juuri se minkä takia jaksaa eteenpäin.
Meidän lapsiluku ei kuulu mun vanhemmille,mehän lapsemme hoidamme itse.Mun äiti on ollu ehkä 2-4 kertaa hoitamassa lapsiamme tämän 4 v aikana. Silloin kun menin synnyttää kolmosta hän oli lasten kanssa.Ku nelosen synnytin anoppi hoiti lapsia. Joten toi 4 kertaa saattaa olla jo liikaa.Rahallisesti kun on ollu tiukkaa,en ole pyytänyt koskaan apua vanhemiltani,en ostatuta lasten vaatteita heillä jne. Eli meidän lapsiluku ei todellakaan kuulu heille eikä heillä ole varaa valittaa.Koskaan en ole soittanut äidilleni ja valittanu etten jaksa hoitaa lapsia.Ainut josta olen voinut valittaa on tää loputon siivoominen. :LOL:
Olen aina ollu huono vanhempieni silmissä,todella paljon arvostelua saanut koko elämäni joten silti ne pystyy mua satuttamaan vaikka ei pitäisi.

kamala purkaus. :ashamed: anteeksi.
 
SF-mitta varmaan mitataan ens neuvolassa perjantaina.... se nähdään. :)

Neiti21 tsemppiä kovasti huomiselle!!! :hug: :hug:

Goldienne meil ei oo vielä mitään. :D Muutama vaate mikä on ostettu.. esikoinen tulossa nimittäin. :)

nikunaku :hug: kurjaa että tuolla tavalla suhtautuvat vaikka et ole heiltä mitään pyytänytkään... mutta saattaa olla toinen ääni kellossa kun huomaavat vanhennuttuaan että onkin mukavaa kun on niin monta lapsenlasta jotka käyvät heitä katsomassa... meidän mummo valittaa että kun kukaan ei koskaan käy... ja hänellä on 9 lasta!! Kaksi kertaa viikossa joku heistä käy ja usein joku hänen noin 30:stä lapsenlapsestaan ja noin kymmenestä lapsenlapsenlapsestaan.... joillain vanhuksilla kun ei ole ketään. Onkohan vanhempasi miettineet tätä ollenkaan....

(.) flunssa alkaa helpottamaan. Huh. :) Tänne ei mitään kummallista... masukuvaa pukkaa. :p



EM ja Dodo 16+0 (POKSIS!) :heart:

 
NIKUNAKU: Kurjaa että tilanne on tuo.. mutta tosiaan, lapsiluku on täysin teidän oma-asia, eikä kukaan voi sitä alkaa määräillä. Sinä olet oman elämäsi herra, vaikka kuinka vanhemmat koittaisi lannistaa, niin älä lannistu :heart:

GOLDIENNE: Mä en ole ostanut mitään, koska tilanne on tämä mikä on... olen kyl kaikki kaukalot yms myynyt pois :whistle: kun meille ei pitänyt enää tulla lapsia, mutta niin se mieli muuttuu :) :D

 

Yhteistyössä