TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 HEINÄKUUSSA

majj: Ihan varmasti tietää mitä potalle meno tarkoittaa! Meillä ainakin poika ymmärtää niin uskomattomia asioita, ettei tosikaan :eek: Mekin käydään pottaa ihastelemassa pari kertaa päivässä ja nyt ei ole pitkään aikaan edes tullut mitään, mutta silti poika tietää kävellä potan luo ja istua siihen (tai viereen ) vaipat jalassa odottamaan. Tänään isä sanoi pojalle, et haetko isille lusikan, niin poikapa otti ja käveli keittiöön oikealle laatikolle ja kävi sieltä käpälöimään! Ei siis ylettynyt näkemään missä lusikat on, mutta meiltä meinas tippua silmät päästä. Sit kun nostettiin poikaa, niin nappas sieltä laatikosta lusikan :) Uskomattomia ovat!

Pottatreenit, joo. Ei varmaan tän ikäisistä kukaan vielä oikeasti treenaa. Meillä ihmetellään aamulla ja illalla ja joskus päivälläkin. Tulee jotain jos on tullakseen. Mut jos yhtään kitisee kun vaippaa aletaan ottamaan pois, niin suosiolla unohdetaan koko potta. Ja nyt kun mennään mökille viikoksi, niin tuskin pottaillaan ollenkaan vaikka siellä sellainen onkin.

Mä oon kans samaa mieltä, että jokainen äiti ja isä tekee oman lapsensa kanssa ne parhaat päätökset. Ei kukaan ulkopuolinen voi sanoa, että nyt teidän pitäis jo sitä ja sitä ja vieläkö teidän lapsi sitä ja tätä. Ainakaan nyt näin pienillä. Tietty jos syö tuttia vielä eskarissa, ni sit ehkä ;) Meil on menty täysin samoilla linjoilla kurpitsan kanssa ja nuo ratkaisut on olleet meidän perheelle ja lapselle hyviä; omassa sängyssä / huoneessa nukkuminen, tutit, pullot yms. Mutta toisen lapsen kanssahan asiat voi mennä taas ihan toisella tavalla ja se on elämää :) Ainoa asia, joka kalvaa mieltä (vieläkin... huaah ) tän esikon ekan vuoden jälkeen, on imetyksen metsään meno. Muuten tuntuu, että maalaisjärjellä ollaan miehen kanssa tehty hyviä ja meille sopivia ratkaisuja, vaikka esikko onkin kyseessä. Tuo imetys ahdistaa jo valmiiksi tän uuden vauvan suhteen :( En haluis ryhtyä koko hommaan, kun oli niin kamalaa :'( Mutta ehkä se sujuu tällä kertaa.

summer: Hyvää reissua!
 
Iltaa!

Mä täällä murehdin, kun J kaatui illalla polviltansa kyljelleen ja löi päänsä parkettiin :( . Kirjaa oli nostamassa sohvalle ja nousemassa vissiinkin sohvaa vasten lukemaan, kun toinen käsi lipes sohvan reunalta ja sit se olikin menoa. Kauhea kumahdus kuului ja sitten tietysti huuto. Kuhmu tuli pään sivulle. Oli kyllä ihan normaali tuon tapauksen jälkeen.

summer hyvää lomaa!

pottailut, tutit, tuttipullot jne. Oon myös sitä mieltä, että jokainen perhe tekee oman lapsensa kanssa omat ratkaisut sen mukaan mikä kenellekin parhaiten sopii. Meillä J nukkuu vanhempien kanssa samassa huoneessa vielä (lähinnä koska meidän asunnossa ei ole J:lle omaa huonetta). Siirretään sitten omaan huoneeseen, kun uusi koti löytyy. Kiire ei ole. Tutti on unilla, enkä siitä vieroita nyt ennen hoidon alkamista. Hyvä lohtu/turva siellä, vaikka unipupu on yhtä rakas kuin tuttikin. Tuttipullosta vieroittelen pikkuhiljaa. Tarjoan maitoa mukista, mutta jos ei mene, niin sitten annan pullosta. Potalla käydään päivittäin, mutta sen luo myös neiti itse menee heti, kun mainitsenkin vaipanvaihdon. Näin meillä tällä hetkellä :).

Nukuin sit tänään 1,5h päiväunet :eek: . Nyt se raskausväsy vissiin alkaa nostaa päätään, |O .
 
kurpitsa: Kiitos! Toivotaan. Pelkään jo vaan etukäteen niin paljon koko asiaa, et pelkään sen jo sen vuoksi menevän mönkään. Mutta ei sais murehtia etukäteen...

Marimint: No voihan nyt. Onneksi ei kuitenkaan käynyt pahemmin! :hug: Meillä ainakin on poika nyt siinä vaiheessa tuon liikkumisensa suhteen, et ihme ettei ole jatkuvasti mustelmilla! Onneks pienet on kestävää tekoa :heart: Ja nauti niistä päikyistä aina kun voit!! ;) Mulle oli ainakin ihan ehdotonta talvella, et sain nukkua niitä päikkyjä. Piristi kummasti, kun raskaus väsytti.

Nyt sanon hei hetkeksi, sillä mekin suunnataan huomenna mökille& siitä suoraan mun vanhempien luo ja palataan vasta su 19.7. kotiin. Palataan!! :)
 
Oman tien kulkijoita kaikk ollaanja kaikilla on hyvä tarkoitus ja ennen kaikkea tarve jakaa kokemuksia ja elämää näin sähköisesti. Lapsiin kohdistuvissa "vääryyksissä" olen ehdoton, kaikki muu säätäminen on vaan hyväksi :heart: Nostan hattua kaikille ja etenkin näille esikkolaisille jotka kokeilevat kaikkea - teiltä olen kaikki suositukset saanu selville - mua ei palvella neuvoloissa ja kerrota mitään - annetaan esitteitä jotka kyllä nakkaan takkaan :D vanha pieru ku oon :D :D

Marmottaaoon fanittanu hiljaisuudessa. Ihailen sun kasvua ja otetta elämään. Sulla on kyllä hyvä touch Eevaan,teillä on tosi vahva suhde. Täältä kaukaa ja tuntemattomana tulee usein hyvä fiilis - ihanaa kun sulla on jotain konkreettista elämäsi rakkaudesta annettu, ihana pieni Eeva.

Rankkaa meillä kaikilla, olipa miestä tai ei - niin kyllä tämä ihanuus veronsa vaatii. Nyt on vain perhe,jossa pieni taapero vie kaiken huomion ja sydämen tykytykset - valloittaa kujeilla ja väsyttää jatkuvalla energialla ja pellepeloton tempuilla :heart: :heart: :heart:

Öitä :wave:
 
Heips

Mistäs aloittais, hmm carmen kiitos kehuista -onhan sitä painoo lähtenyt yli kymmenen kiloo viime näkemästä. Olen muuten huomen Turussa -kirtelen rautakauppoja -etsien tapeetti ja kaakeli ideoita. Jos taas vaikka satutaan törmäämään. :)

summerkysyin veljeltäni et miten parhaiten poikasi oppis uimaan -hän käski antaa uintiaapisen sulle -mut en kertonut et oot kaksplus kaveri -joten en voi sitä antaa. Mutta pelkääkö poika kastaa päätään -jos niin sit alottaisin ihan siitä. Ammeesen vaan kastelemaan ja puhaltamaan kuplia tai sit rannalle. Pikku hiljaa. Sit sun pitää myös olla rohkee, koska poika varmaan seuraa sun reaktioita. Se mikä on hauskaa niin mennä yhdessä veden alle -yks kaks kolme istu isän polveen.. sit kun jo osaa pidättää hengitystä. Esineiden sukellus pohjasta kiviä hiekkaan yms. tai halllista renkaita. Sit sellanen värikäs pötkylä on kiva voi pitää kiinni ja vaikka sellaset pullarit selkään. kellukkeet siitä huonot et uintiasento ei oikee. leikkien ja leikin varjolla. Uimaopetus ja hengenpelastusliiton sivuilta voi löytyy vinkkejä. ja kun kerrot miten poikasi käyttäytyy vedessä voin ehdottaa jotain muuta kivaa. musta tuntuu et 5-6 vuotiaat oppii kaikista parhaiten. Ja olis hyvä oppii ennen kouluu tai ainakin tottuu olee vedessä -on sit helpompaa kun koulus on liikassa uintia :) Kyllä se varmasti siitä -syksyllä vaan kerran viikossa uimaan uimahalliin jos lähellä.

repaolipa outo kommentti, osaako se sun tuttavas lapsi sit hyvin uida? -ei se vauvauinti todellakaan mitään takaa - jos lasta ei opeta ja uimassa pitää käydä säännöllisesti. Mutta kuten naukuri sanoi -niin vedestä kyllä riemuitaan. Kyllä ne naperot oppii kaikki aikanaan kunhan vanhemmat vaan opettaa ja vie uimaan. Meillä ainakin todella harjoiteltiin ja neiti ui 25m samana kesänä kun täytti 3v. Toki taidettii lahjoo jätskillä :whistle: mut katsotaan miten E:n kanssa käy.

Meillä muuten treenaillaan kait pottailua Ei mitenkään kuivaksi opetella, mutta tavoite on et neiti olis kuiva 2v. mut lapset yksilöitä esikoiselta lähti vaipat 2v. siks se on tavoite kun tiedän et se on mahdollista. Mutta, mutta huomaan et oon laiskempi -pissoja en aina niinkään metsästä vaan sitä suurenpaa salista. Ja jos ei laita niin housuun tulee. Välillä sit kuljetaan paljaan pyllyn kanssa ja pissat tulee lattialle. potta meillä on mummolassa ja mökillä ja muutenkin se pitää olla saatavilla et ei tarvii housuun kakata kun on tottunut potalle. Mua ällöttää tää vaihe kun pitää käyttää kahviloiden pottaa - onneks on käsidesi keksitty ja voi valita paikan minne menee. On mullakin ongelmat - ja tää pottailu mietityttää myös kun neiti menee hoitoon --mut siel pottarivistö et eiköhän homma hoidu sielläkin.

Tulipa sepustettua. :D

Matamimiten teidä neiti suostuuko jo juomaan mukista? Mä imetän viel en vaan raaskii lopettaa. ootko kokeillut jos neiti jois pillillä tai sellasest jännäst pullosta mis sellanen urheilu korkki mikä lie. Esikoiselle ostin sellasen mehun ja voi sitä riemuu kun pikkunen sai sen käsiinsä.

Naukuri yritä olla ajattelemetta koko imetystä -näet sit miten lähtee käyntiin ja toivotaan et hyvin kun viimeks oli takkuista. Kerrot heti synnärillä et viimeks oli ongelmia, josko osaisivat auttaa sua hyvään alkuun. Ja jos ei onnaa niin piste. Et sä varmaan sitä sit enää murehdi kun sulla kädet täynnä työtä kahdesta pikkuisesta. :heart:

nyt lopetan tän romaanin, anteeks kirjotusvirheet :D öitä :wave:
 
Huomenta

Tadaa...Meillä nukuttiin heräämättä aamu 4? (en oo varma kellosta)asti ja sit siitä vielä 6...voitteko kuvitella... :eek: B) Varmaan ainutlaatuista,mut antaa toivoo... :saint:

Summer ja Naukuri,Hyvää reissua!!

Naukuri,Sanoisin kans et koita sulkee se edellinen imetys päästäs pois kokonaan ja päivä kerrallaan. Jos ei suju,niin ei suju =) Meil oli hirmusesti vaikeuksia Kassun kanssa aluks joten ymmärrän et moni olis luovuttanut siinä kohtaa. Ja toisen lapsen kanssa voi polla vielä hankalampi,kun toinen pikkunen vieressä...mut ei paineita,eiköskää :saint:

Merika,Niin tää mies on siis vanha ja hänellä lapsenlapsenlapsi joka vauvana vauvauinnissa... ja on nyt saanut käsityksen et se on jotenkin autuaaks tekevä harrastusmuoto |O En tiiä miks se sitä jokakerta jaksaa kysyy... aina vaan kommentoi et olis pitänyt alottaa jo :eek: No tiedänhän miä tosiaan itestäni et uimaan oon oppinut koulun uimakoulussa,eikä mua edes oo erityisesti opetettu kotona,käsipohjaa tietty :LOL: Mut kyl miä kassun opetan,mies ei osaa uida ollenkaan eikä se kyl oo hyvä juttu :(

Miäkin oon aika tyytyväinen siihen miten meillä on Kasperin kanssa toimittu :heart: Erityisen tyytyväinen oon itteeni sen suhteen,et imetys onnitui näin hyvin vaikka ongelmia piisas alkuun... muutamia juttuja tekisin toisin,lähinnä ne,et yritin mm. jossain mielenhoureissa opettaa Kasperia omaan sänkyyn vaikkei selkeesti tullut mitään ihan vaan siks kun se nyt on tapa ja ei oo "hyväksyttyä" nukkua vieressä. Ens kerralla tiedän toimia alusta asti niinkuin meille on hyvä.

Meil on hääpäivä tänään,päästään syömään :heart:
 
Repa meillä kans esikoinen nukku viereen ja kaikki päivitteli mut siihen jäi. Sit kaks veen tienoilla tai kun pysy lasten tavis sängyssä laitettiin sänky kiinni meidän sänkyyn :) kolme vuotiaana neiti halus omaan huoneeseen. Sopivasti nukku jo omassa sängyssä eikä kokenut et pikku sisko olis vienyt paikan -nyt on hänen vuoronsa tuhista äidin ja isän kainalossa. Välillä oikein kiusallani sanon et vieres nukkuu.. kun joku tätä ihmettele :D

Mukavaa hääpäivää.
 
Huomenta, oltiin tuossa pari päivää kylpylässä Tallinnassa ja oli aivan ihanaa :heart: Neiti oli tyytyväinen vaikka eilen katteli ihmeissään kun saksalaisrouva sille jutteli eikä tajunnu mitään :eek: Ja vielä kummallisemmaks meni ku mä vastasin mun lukio-saksalla sille rouvalle siinä :D Käytiin vähän shoppailemassakin. Kattelin yhtä vk-takkia Popissa, mut olis menny vaan tän syksyn ni en sit ostanu sitä, olis kyl ollu edullinen -70% ja pinkki :D Yhdet vaaleanpunaiset lappuhaalarit likalle ostin Km:sta -eikä ne ees ollu alessa.

Nukkumisesta, meillä edelleen herätään kerran (03-05 välillä) yössä.

Carmen/Merika,
numerot on nyt tallessa. Enää vaan pitäis saada tuolta äijäkkeeltä se tieto et koska tullaan :kieh: Noi miehet on tollasia vissiin aina :whistle:

Pottailu, mä en oo niin kovin aktiivisesti potalla istuttanut, mut joka kerta ku siihen ollaan menty ollaan jotain myös saatu. Uusimmassa kaksplussassahan oli juttua (mitäs nyt-osiossa oli aloitus siitä) pottailusta ja lasten pidätyskyvyn oppimisesta.

Naukuri, älä nyt vielä murehdi sitä imetystä. Sulla on mies siinä kotona silloin vauvan ekoina päivinä. Se hoitaa kyllä E:n ja saat keskittyä rauhassa imetyksen alottamiseen. Ihan varmasti. :hug:

Uimisesta
, me oltiin koko vuosi vauvauinnissa ja hyvää se teki meidän suihku-arkajalalle. No meitin likka on ihan viittä vaille et osaa uida, liikkeet osaa ja kun kättä pitää alla tai kellukkeet on päällä, ni se vetää menemään minkä ehtii. Mutta en mä koe että vauvauintiin pitäis väkisten mennä, mä halusin et se on meidän harrastus ja ehkä myös se että ei sitten pelkää vettä. Mutta ei vauvauinnista oo mitään hyötyä jos sen lopettamisen jälkeen ei ite aktiivisesti jatka uittamista. Mä ite oon oppinu 3-vuotiaana uimaan ja ihan ilman uimakouluja tai mitään. Nyt kun oltiin tuolla kylpylässä, käytiin muutamalla eurolla ostamassa Kaubamajasta se My baby float, joka ei kyllä meidän tarpeita täyttänyt. Kuten jo tossa yllä kerroin, et tuo likka on vakuuttunut siitä et osaa uida ite, ni eihän se meinannu pysyy ollenkaan sen kyydissä. Vaikka pyöritteli ja liikutteli sitä, ni ei kelvannu -ite olis pitäny uida ja koko ajan.

Pikkasen on pitkät piuhat täälläkin, poika menittekö te naimisiin?

Mun tulevan kummipojan laskettu aika meni eilen, sais poju syntyy jo!!!

Sadepäivä, hohhoh.... mitähän sitä keksis....

Repa, muksaa hääpäivää teille :)
 
edla...telepatiaa...illalla ennen unia mietin, missähän se Edlakin luuraa :D ...varmaan oli ihanata olla kylpylässä =) !

repa...hyvää hääpäivää teille :flower: !!

Merika...meillä mennää tissillä vieläkin...ei muuta oikeastaan juo...ihmettelen vaan, kun miul on maidonmäärä vähentynyt, ainakin tuntuu siltä...olen päättänyt lopettaa kokonaan...mutta en saa aikaiseksi :ashamed: :whistle: ...olis nimittäin töihin lähtö kohta ja mies on liemessä noiden juomisten kanssa :eek: !

naukuri...miulla kaksi ensimmäistä imetystä meni ihan pieleen :( ....luovutin luultavasti liian helpolla...nyt sitten onnistui...aika vaikeita päiviä mahtui välillä joukkoon, mut sitkeesti vaan jatkoin, enkä antanut lisä maitoo...6kk täysimetin...motto mulla oli, et päivä kerrallaan ja tuttelit oli kaapissa =) !....täältä voit meiltä sitten kysellä, jos tarviit neuvoja ja imetystukilista.net sivuilta miä sain paljon tietoo...tsemppiä...ja ihan fiksui ja hyvin kasvaneita lapsia on tullut ilman imetystäkin :hug: !

 
Edla,Kiva että oli mukava kylpyläreissu! Hyvinhän teilläkin sit uinutaan jos vaan kerta yöhön herää...ainakin mun mittapuun mukaan =) Aika taitava uimarin alku teidän tyttö on =) Minäkin oon kovasti tehnyt pojan kanssa tuttavuutta veden kanssa näin kotikutosesti,et ei hirveesti aristele sit myöhemmin.

Merika: Me ollaan kans ostamassa nyt jatkettavaa sänkyä pojalle niin et laitetaan se seinän ja sängyn väliin. Oma sänky madalletaan niin,et ei tuu kauheeta eroo sänkyjen välille...eli käytännössä sellanen jatkopala :D Tuo herra on nimittäin ruvennu valtaamaan tosissaan alaa,täytyy saada lisä tilaa.... =) Mun kaverin ipana nukku kans pikkasen alle 3v vieressä ja sit ilmotti halunsa omaan sänkyyn,eli kyl se sieltä itekseen sit tulee... ja seuraava vauva saapi tulla viereen kans jos meille sellanen suodaan :heart:

Poitsu on jaksanut komeesti häärätä nyt kun nukku yön hyvin...itekseen laukkaa pitkin kämppää ja piilottelee kauhoja yms. :LOL: Mut nyt haisoo taas voimakkaasti tuo ipana... vaipanvaihtoon ja päikkäreille :wave:

Ja iso kiitos hääpäivätoivotuksista :flower:
 
Joo, koitan olla stressaamatta imetyksestä. Sain kyllä ohjeita ja neuvoja viimeksikin jo sairaalassa, mutta kun sattui silti niin prkleesti, niin maitoa ei vaan herunut. Sit kun aikansa tuota jatkui, niin eihän sitä enää tullutkaan. Pojalla ei kuulemma ollut väärä imuote, mutta jäljet oli kuin väärästä imuotteesta ja tissit verillä... Noo, ehkä nyt on vähän kevyempi imuisempi nassikka ;) Kiitos kaikille tsempistä!

Nyt reissuun! :)
 
Naukuri,Mulla oli kans varsinkin toinen rinnanpää ihan verillä aluks vaikka poika imi ihan oikein...tottumattomuutta taitaa useesti noin käydä...mut mulla onkin uskomattoman kova kipukynnys,en tunne juur mitään :D

 
Imetys, joo se sattu niin pr***leen paljon aluks. Mut mua oli opastettu et kaks viikkoo, sen kaks viikkoo ku kestät ni sit helpottaa. Siinä mä sit rinnanpäät verillä huutelin sm-lätkäjoukkueita ku oli miehen mielestä niin kovin kornin kuulosta ku kiroilin ja pyysi et ennemmin noit joukkueiden nimiä :D Siinä se kaks viikkoo purtiin sit hammasta ja sit se kipu loppu :)

Sängystä
, mun piti jo aiemmin sanoo, et mun frendi siirs 1,5-vuotiaana lapsensa jatkettavaan nukkumaan ja ihan hyvin on mennyt. Siis sen jälkeen ku lapsi tajusi et siel pitää pysyä :D

Nukkumisesta muuten, meillä nukkuu iteksensä, on ihan alusta alkaen nukkunu. Oon liian mukavuudenhaluinen ja haluan olla pirteempi aamulla.

Hauskaa reissua naukuri :)

Matami, telepatiaa tosiaankin :D
 
Voi jösses mikä illallinen |O Sähköt meni raflasta poikki,miehen safka raakaa,palvelu kesti kauan ja lopuks ujels palohälyytin loppuruokailun ajan :headwall: No sain mää 3 ruusua :heart:

Edla,Meil ei poika tuu pääsemään jatkettavasta mihinkään kun se tulee meidän sängyn ja seinän väliin...voisin kuvitella et ei huomaa eroo :D

Miä nukun kun tukki poika välissä(siis sillon kun herra suvaitsee uinua)...itseasiassa totuus taitaa olla se et en osais enää nukkuu ilman ipanaa viekussa...paitti et poika ei kyl tuu kylkeen yleensä,vaan nukkuu ihan omassa tilassaan... :heart:

Jep,nyt sohvalle lepuuttamaan :wave:

Ja kiitos vielä toivotuksista :flower: =)
 
Repa, toihan on kätevä ratkaisu laittaa se sillai väliin. Meidän likka on sellanen ährä unissaan ettei olis toivookaan tollasta tehä :D No olipahan teillä illallinen jonka muistatte aivan varmasti ja ku ens vuonna meette johonkin toiseen paikkaan syömään, ni ootte ihan pettyneitä ku kaikki menee ihan nappiin vaiks ootitte koko ajan et jotain tapahtuu ;) :LOL:

Jokohan mun lapseni suostuis menee nukkuun... tossa se istuu kännykkänsä kädessä ja huojuu... :D
 

Yhteistyössä