Toukokuun toukat 2013 *Huhtikuussa*

Taalla myoskin poksupaiva, rv 34+0! Joutaisin kylla mielestani jo aitiyslomalle, silla toiden tekeminen tuntuu vaan jotenkin kovin hankalalta, vaikka mitaan suurempaa ongelmaa ei olekaan.

Neuvolakuulumisia:
verenpaine 112/72
sf-mitta 34 cm
pissa puhdas
sydamen syke 150
vauva paa alaspain, mutta ei viela lahtokuopissa
hb-arvoista kuulen, jos niissa on jotain muutosta

Jai mukava mieli neuvolasta, kun arvot olivat kohdallaan ja sain vastauksia avoinna oleviin kysymyksiin.

Taalla ei tehda minkaanlaisia painoarvioita etukateen eika myoskaan tutkita kohdunkaulan tilannetta. Jalkimmainen kuulemma sen takia, ettei lisata tulehdusriskia. Asentoa kuitenkin katsotaan ja tarvittaessa pyritaan muuttamaan.

Onneksi huomasin kysya sairaalaan tarvittavista tavaroista, silla vauvalle pitaa olla kaikki hoitotarvikkeet vaippoja myoten seka kaikki vaatteet. Samoin myos itselle kaikki vaatteita myoten. Pitaisi olla "vanhoja yokkareita" eli taidan tasta lahtea shoppailemaan synnytysvaatteita :)
 
Nibsu, häpyluuhan siis oikeesti voi jopa haljeta, että sinänsä tuntemukses ei ole turhia. Kun häpyluu löystyy kovasti, niin nivel joka pitää puolikkaita yhdessä, "kiikkuu" esim. Kävellessä, ja voi tehdä tosi tosi kipeetä... mulla ollut sitä ilmassa! Lääkäri sanoi polilla, että synnytys voidaan joutua käynnistämään aiemmin, kun joskus liitoskivut yltyy niin koviksi ettei enää pääse edes vessaan ilman apua.

Mieliteoista: ei ole mitään erikoisempia ollut, lähinnä hillitön makeanhimo ollut loppuraskauden ajan...Teillä olikin astetta erikoisempia juttuja, tuo kumpparit ja maantiepöly... :D

Lapsen koosta: muakin huolettaa vauvan suuri koko älyttömästi... ei siis mitenkään syystä, koska ollaan menty aikalailla keskikäyrillä. Mutta koska synnytystä muutenkin pelkään niin jotenkin jännitän sitä että jos vauva onkin tosi iso. Mä meen kyllä painoarvioon vielä nyt ens viikolla ainakin...

Menispä aika nopeemmin!!

Rakkausvauva89 & kirppu 35+1 ?
 
Kiva, että en ole yksin tämän vauvan suurikokoisuus -pelkoni kanssa. Petronella09, saanko udella minkäkokoisia sun edelliset on olleet? Ja jos ovat suuria olleet, niin onko sille löytynyt mitään selitystä?

Mulla siis edelliset olleet 3280g ja 3790g, mutta silti vaivaa, että tää oliskin jätti :O Sokeriarvot olleet ok, painoa oon molemmissa aiemmissa raskauksissa kerännyt yhteensä n. 20kg ja nyt tähän mennessä tullut n. 15kg ehkäpä... Ja turvotusta aika reippaanlaisesti. Neuvola maanantaina ja millonkas se lääkärineuvola olikaan, en muistakaan nyt, hmm. Mutta neuvolan th lupasi, että laittaa mut ä-polille jos tahdon tarkempaa kokoarviota ja nyt tuntuu että kyllä tahdon.

Kauhee, ku alkaa jännittää! Ja niin, syödä oon koittanu ihan normaalisti ja liikun päivittäin koirien kanssa ja muutenkin. Varmaan osasyy tähän fiilikseen silläkin, kun ulkopuoliset kommentoineet niin paljon tätä mun "jättiläismahaa" :kieh: Tässäpä tän päivän fiilikset, jatkamme yövuoron tekoa vaven kanssa.

KeepGoing ja vave 33+4
 
Huomenta.Poksupäivä.

Keepgoing: Edelliset 4,3kg, 4 kg ja 4,1 kg ja sokerit kunnossa,painoa kertynyt n. 11-15 kg raskauksissa,lääkärin mukaan johtuu geeneistä isot vauvat:whistle:

Myöhemmin tänään neuvolakuulumiset=)

petronella ja toukotoukka :heart: 33+0 POKS
 
Minuakin aina jännittää vauvan koko. Tosin on sieltä nelikilonenkin mahtunut hyvint tulemaan, joten
miksi ei sitten vaikka vähän isompikin.

Onko kellään kokemusta synnytysammeesta avautumisvaiheessa?
Kiinnostas hieman kokeilla. Miten siinä säädellään sitä veden lämpötilaa?
Jotenkin tuntuu että lähes polttava vesi vois hieman hälventää supistuskipuja. :D

Aika kuluu äärettömän hitaasti. Tuntuu että aina on vain pitkä matka sinne toukokuun loppuun.
Jos en tietäis että turha toivo, niin tilaisin vauvan itselleni äitienpäivälahjaksi. :)

Tiiteli 33+2 (vasta)
 
Tiiteli, mustakin nyt tuntuu, että aika sais mennä nopeammin! Mulla kyllä äitienpäivälahja olis ihan realistinen toive, mutta kun tuntuu ettei sekään tuu ikinä!!!

Mut kai se tästä! :)

AMMEESTA: Itselläni ei ole kokemusta kun esikoinen tulossa, mutta mä laitoin synnytyssuunnitelmaan toiveeksi sen altaan ja sit samana iltana käytiin tutustumassa synnäriin niin siellä kerrottiin, että se vesi on korkeintaan 37 asteista eli ei ihan kuumaa (juuri tuon vauvan tukalan olon vuoksi). Eli en usko kyllä saavani siitä apua, käyn NIIN kuumassa suihkussa yleensä. Ja kylpylöissä altaat yleensä 37 asteisia eikä kyllä tunnu mulle kovinkaan kuumilta. Mutta voihan sitä kokeilla!!

KeepGoing, eikös se NL ole yleensä rv 36? Ei sulla kyllä aikaisemmat tapaukset ole suuria olleet, että tuskin mitenkään todennäköistä että nytkään tulis kovin isoa vauvaa? :eek: Mutta ihanaa että pääsee halutessaan polille varmistamaan asiaa! Ei tarvii sitten murehtia sitä ja jännittää sen takia synnytystä.
 
POKSUPÄIVÄ 37+0 elikkä täysiaikaisuus meidän taloudessa saavutettu!

Nyt alkaa vauvalla olla jo kaikki valmiita ja paikoillaan vauvaa varten, sänkyä lukuunottamatta.
Jännitys on myös nostanut päätään pikkuhiljaa.. Elikkä synnytys hermostuttaa, alkaa olla niin lähellä jo.

Kehokin ilmeisesti hoksasi että aletaan olla voiton puolella, eilen illalla saunassa rupesi rinnoista tihkumaan maitoa, ja nyt ne onkin sitten aran kuuloiset. Aiemmin ei kyllä mitään maidonnousuun liittyvää turvotusta ja kasvamista ei rinnoissa ole näkynyt.
Saas nyt sitten nähdä, että tästäkö se alkaa.

Vauvan liikkeet on jo hetken olleet pelkkää punkemista puolelta toiselle, ja ainoat potkuihin viittaavat onkin sitten ihanasti tuntunut kylkiluiden sisäpuolella. En ois uskonukkaan miten kipeää se tekee.

Joillain oli ollut puhetta ruoka-annoksista. Mulla on jo jokusen viikon tullut vatsa "täyteen" ihan naurettavan pienistä varpusen annoksista. Tekisi mieli ahmia joskus jotain herkkuruokaa isompiakin annoksia, mutta sepä sitten kostautuu huonona olona ja ruuan ylöspäin nousulla, varsinkin iltaisin.
 
Neuvolasta kotiuduttu,tässä kuulumiset:

rv 33+0
-pissa puhdas
-verenpaine 118/70
-painonmuutos + 350g/vko(yhteensä paino noussut 12kg)
-hyvät sykkeet
-sf mitta 30

Seuraava neuvola kahden viikon päästä.Lääkärineuvolaan sain ajan,joka on vasta rv 37+6: /Esikoinen syntyi rv 37+3 ja on ollut se suurin vauva syntyessä,harmittaa etten saanut tuota lääkäriaikaa aiemmaksi: /Neuvolantäti tunnusteli vauvaa mahan päältä ja hänen mielestään ei mitenkään isolta tuntunut,mutta kauheesti en kyllä luottas noihin käsikopelolla tehtyihin arvioihin.....

Tännekin kelpaisi vauva äitienpäivälahjaksi,sitten jäisi vaan viimeinen vauvan painoarvio kuulematta:D

Onnea hiita täysiaikaisuuden saavuttamisesta=)
 
Viimeksi muokattu:
Heh, mä olin tehnyt kunnon synnytyssuunnitelmat ja toiveet tonne meidän Pikku-Haikara -järjestelmään mutta poistin ne sitten suutuspäissäni kun lapsi tosiaan majailee edelleen perätilassa...
Käännösyritys on ensiviikon tiistaina, toivotaan että saan vielä täyttää siis uudelleen toiveet järjestelmään tuon jälkeen.

Eilen oli lääkärineuvola, josta ei käteen jäänyt mitään.
Ei mitannut kohdunkaulaa, ei antanut painoarviota, eikä myöskään osannut sanoa onko vauva perätilassa vai RT:ssä. Kyseli multa että mikä minun oma mielipide on.
Sanoin että ihanhan tuo on selkee PT ja näytin missä pää ja jalat on. No niinpä olikin sitten.
Muutenkin lääkäri oli ihan ihme hiihtelijä, suoraan kuin joku satuhahmo muumeista :attn:
 
Äitiyspoliklinikka-käynniltä kotiuduttu ja nyt sitten vaan ootellaan sitä h-hetkeä. Tällä hetkellä vauvalla painoa 2,7 kg, mennään hieman käyrän alapuolella. Jos näin jatkuu, niin syntymäpaino-arvio 3,2kg. Itse suhtaudun aika skeptisesti noihin syntymäpaino-arvioihin.. Pelottaa, että sieltä tulee kuitenkin se nelikiloinen mötkäle.. :x

Ammeesta: Muakin kiinnostais kovasti kokeilla avautumisvaiheessa ammetta. Oon siitä jonkin verran lueskellut ja synnytysvalmennuksessa pääsin näkemään ja kuulemaan siitä ihan "livenä". Toivottavasti se olis silloin vapaana, vaikka tuskinpa siellä lillutaan tuntikaupalla..:D

Mieliteoista:
Mulla on ollut koko raskauden ajan ihan hillitön mieliteko suolakurkkuihin! Silloin raskauden alussa, kun oli pahoinvointia, suolakurkut tuntui jollain tapaa helpottavan oloa. Ja nyt loppuraskaudesta voisin syödä suolakurkkua ihan äärettömiin, se on vaan niin nam! :D

Aika menee hirmuista vauhtia, kolmisen viikkoa laskettuun aikaan, alkaa jo jänskättää!

Amon & herra-piskuinen 36+5
 
Kiitos Kaana vauva-naama-väärinpäin -vertaistuesta, oon aika rauhallisella mielellä. Eilen NKL-tutustumisessa kävi selväksi, että sairaalaan tullessa kätilö rautaisella ammattitaidolla tekee johtopäätöksiä vauvan koosta, asennosta ym. ja siitä sit mennään eteenpäin. Turha miettiä asiaa liikaa nyt.

Vähän kaksjakoiset fiilikset jäi tuosta tutustumiskäynnistä. Oltiin kumpikin jotenkin yllättyneitä tilojen kämyisyydestä (no mutta, nehän onkin menossa remonttiin), mut toisaalta ne pienet synnytyssalit on sympaattisia pienuudessaan ja nuhruisuudessaan, ei mitään valtavia, steriilejä leikkaussaleja. Jäi myös epäselväksi, mitä ennen synnytyssalivaihetta tapahtuu, tai siis että koska sinne pääsee. Kätilö jutteli vaan, että sit pitää lähteä kävelylle tai muuten edistää avautumista, että vasta kun aletaan vetää ilokaasua tai muita aineita pääsee saliin... Eli mitä, kävelenkö puuskuttaen ympäri Meilahtea kunnes pääsen saliin? Sellasessa käyränottohuoneessa ollaan aluksi puolisen tuntia, mut sen jälkeen? No, tää selvinnee sitten.

Kätilöt vaikuttivat superkivoilta, ja NKL:n vauvakeskeinen meininki tosi hyvältä. Paljon vierihoitoa vauvantahtisesti, ja saatiin sellainen kuva, että perhehuoneenkin saisi järjestymään aika pomminvarmasti, ja siellä saataisiin sit "muhia rauhassa" (niin kuin kätilö sanoi). Olis kyllä kiva ehtiä vielä tuonne synnyttämään, sit tää koko vauvaprojekti olisi hoidettu siellä alusta loppuun.

Ystäväni, joiden kanssa olen yhtä matkaa tätä raskautta kulkenut, saivat maanantaina (päivä lasketun ajan jälkeen) pojan. Niin hienoa, valtavan liikuttavaa. Jotenkin tuohon vauvauutiseen konkretisoitui tämä asia: kohta meilläkin oikeasti on vauva. Ei vitsit. Vähän kyllä iski malttamattomuus, heillä vauva on jo kainalossa, meillä menee vielä luultavasti 4-6 viikkoa.

Onnea täysiaikaisuudesta, hiita!

36+3
 
  • Tykkää
Reactions: Rapunen ja Kaana
Siis missä sairaalassa piti ottaa omat vaipatkin mukaan? en oo ennen kuullutkaan, johan sitä nyt säästetään..

Itellä ei juurikaan mitään uutta, neuvolassa kaikki ok, painoa kylläkin tullut 1,4kg/viikko (kahden edellisen viikon ajalta) yhteensä noin 13,5kg.. mulla oli tavote et max.15-16kg mut taitaapii ylittyä.. :/
Hb laskenut 99, huomasin et toi rautalääke mitä oon nyt viimesen kk vetäny olikin menny vanhaks joten ehkä siks ei oo enää tehonnu, kävin sit hakeen uuden..
Iltasin jalkoja turvottaa jos ei niitä oo ehtiny nostaa päivän mitaan yhtään ylös ja yöt nyt on tuskaa niin ku vissii lähes kaikilla täällä tässä vaiheessa alkaa olla..



Päivän heitto vissiin tos tickkeris ainaki neuvolaan verrattuna mut 34+2 tai 34+3 ei se niin justiinsa.. :)
 
Kaksi viikkoa sitten edellisen neuvolan jälkeen olin suunnilleen puulla päähän lyöty, kun terkka sanoi, että kuukauden päästä se vauva vois olla jo valmis syntymään. Tuli sellainen olo, et eihän nyt vielä, mut tottahan se on ku laskeskelin viikkoja :D Olin monta päivää neuvolan jälkeen sen tunteen vallassa, "Et ei vielä, ei multa mitään oo kysytty!" :eek: Tänään aloitin vihdoin kunnon vauvavalmistelut ja kohta kolmas koneellinen vauvapyykkiä pesuun + isompien vaatteiden säilömistä "johonkin" :p Huomenna raivaan meidän makkaria, et saan huonekaluja järjesteltyä.

Sitten onkin huomenna neuvolan vuoro. Vähän jänskättää, että onko vauva asettunut lähtökuoppiin, kun olen mielestäni ihan yhtäkkiä jäykistynyt lonkistani ja pientä jomotusta esiintyy kävellessä :p

Rapunen ja Pt. 2, 34+6
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin lääkärineuvolakuulumisia kerrottavana:
-Paikat visusti kiinni ja kohdunpohja tosi ylhäällä (blääh)
-Pissa plussalla (tänään viety uusi näyte ihan labraan, jonka tulos onneksi puhdas)
-Turvotusta KYLLÄ ja käsiäkin pistelee ja ne puutuu

Sain myös streptokokki-b näytteen tulokset ja se oli positiivinen. Eli synnärillä sitten antibiootteja suoneen, jotta vauvaan ei tartu. Onko muilla tullut plussatuloksia?! Täällä Tampereella testataan nykyään kaikki äidit rv 36 tienoilla (ja ilmeisesti myös muullakin), mikä on hyvä, koska mulla ei ainakaan ollut mitään oireita eikä aavistustakaan että ko bakteeri omassa kropassa majailee.

Mi&Ma ja prinsessa 36+3
 
Hello!

Joku kyseli niistä mun sappi- ja maksa-arvoista. Sappi oli 25 kun viitearvo on 6 ja maksa-arvo oli 52 kun viitearvo (muistaakseni) 10-45 tai jotain sellaista...

Eilen kävin aamusta neuvolassa ja sieltä menin suoraan Jorviin neuvolantädin passittamana. Neuvolassa kaikki muuten hyvin (paino pysynyt samana!) mutta outo syke ja liikkeettömyys pelästytti neuvolantädin ja myös minut ja sain lähetteen heti Jorviin. Siellä olin puolisen tuntia käyrällä ja kaikki kunnossa. Sitten lääkäri sörkki vauvaamahan päältä niin lujaa että meinasin huutaa halleluujaa ja alkoihan se vauvakin liikkumaan. Ei mikään ihme sillä käsittelyllä! Ultrassakin kaikki kunnossa ja painoarvio nyt n. 2100 g eli muakin alkoi pelottamaan ison vauvan synnytys!!

Sain muuten lääkityksen noihin kohonneisiin arvoihin.

Huomenna siis lisälabroja (alat, asat jne), perjantaina uudestaan Jorviin käyrälle ja maanantaina taas Jorviin siis sinne ylävatsan ultraan sekä lääkärin vastaanotolle.

Kauheasti tapahtumaa kun samalla pitää noita sokereitakin mittailla ja töissä on todella kiire...eipähän ehdi miettimään että koska se vauva syntyis kun ei ole aikaa pohtimiseen :)

Farkkutyttö ja Ihanuli 33+0 *poks* :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Kaana
Ihania päiviä, ollaan ulkoiltu paljon lasten kanssa :cool: Tänään oli tosi lämpimän tuntuista, kun siistin aamulla kukkapenkkejä seinän vierustalla. Saisi alkaa sulamaan etupihakin, niin ei tarvitsisi koko ajan olla hiekoittamassa ja pelätä liukastuvansa... Kuopus otti tänään kunnon lennot, kun piti juosta isompien kanssa kilpaa ovelle.

Tänään tuli postissa osa mun tilaamista kankaista, jipii! Pääsee piirtämään kaavat ja leikkaamaan jo ekat palat turvakaukalon kangasosia varten. Loput kankaat tuleekin varmaan vasta ensi viikolla, oli pitkä toimitusaika.

Olipas paljon neuvola- ja lääkärikuulumisia :) Käynnit tihenee loppua kohti...

Mä en ollut hoksannutkaan, että vauva voi olla kasvot väärään suuntaan, siis että sillä olisi mitään merkitystä. Koskaan ei ole ultrassa mainittu, minne päin nenä osoittaa :) Avotarjonnasta olin lukenut näiltä palstoilta, mutta luulin, että se väärä tarjonta tulee vasta avautumisvaiheessa, kun vauva lähtee etenemään synnytyskanavassa. Missähän vaiheessa vauvan käsi eksyy mukaan, jos sattuu tulemaan käsi yhtä aikaa pään kanssa pihalle, niin kuin mulla tokassa synnytyksessä...?

Mielitekoja ei ole ollut missään raskaudessa, paitsi ihan alussa roskaruoka. Opiskeluaikaan ope kertoi naisesta, jolla oli himo syödä WC-paperia :D Ja joku toinen oli raaputellut uunilaastia evääksi.

Mulla vaihtelee tyttö- ja poikaolo edelleen. Tällä hetkellä on taas enempi poika-olo... Mutta ei siis tarvitse vaihtaa listaan :)

Oho, sinähän saat ottaa melkoiset varusteet mukaan sairaalaan, Inkeri84 :O

Hyvä, että siellä päin kuunnellaan äidin huolta isosta vauvasta, KeepGoing. Musta oli aikanaan ihan kauhea lähteä synnyttämään tokaa, kun mun painoarviokyselyt kuitattiin nauramalla, että ei sulla ole hätää, kun olet saanut yli 4,5 kiloisen ulos. Vaikka en kauheasti uskalla mihinkään arvioihin luottaakkaan, niin onhan se kiva tietää, vaikuttaako lähemmäs 4 vai 5 kiloiselta...! Kun itse olen ollut melkein 5kg syntyessäni, niin pelkään kasvattavani samanlaisen jätin.

Onnea täysiaikaisuudesta, hiita :)
Ja aiemmasta viestistä unohtui onnittelut äitiysloman aloittaneille! :flower:

Affen, en tiedä miten NKL:lla on, mutta Mikkelissä ainakin on muutama vesisängyllä, tv:llä ym varustettu huone, minne pääsee odottamaan synnytyssaliin pääsyä. Jos ne on täynnä, niin sitten on ne synnärin "odotustilat", missä voi oleskella. Joskus on kuulemma ollut kunnon ruuhkat, omalle kohdalle ei ole onneksi sattunut. Kuopuksen aikaan ei ollut muita synnyttäjiä saleissa, paitsi silloin yöllä, kun mentiin :D

Tsempit Farkkutytölle ja Kaanalle sappi- ja maksa-arvojen kanssa!

Cherrie_ 32+5
 
Ässämix. Niin siis mä asun Englannissa, ei varmaan Suomessa ole tarve missään viedä omia vaippoja. Ei tuo mua kyllä mitenkään haittaa, täällähän mistään terveyskeskuskäynneistä tai sairaalassaolosta ei myöskään makseta yhtään mitään (paitsi veroja tietty, jotka nekin ovat alhaisemmat). Jonkin verran saa tosin roudata tavaraa, mutta eipä siellä sairaalassa tule varmaan oltua kuin maksimissaan yksi yö, jos siis ei ole mitään erikoista.

Streptokokista. Vitsit, pitäisiköhän sitä sittenkin yrittää mennä niihin testeihin. Ne puolestaan on maksulliset, mutta tuskinpa kovin kalliit. Kuinkahan yleistä tuo streptokokki on?
 
Siis apua näitä tekstejä ku lukee tajuaa et kohta ne oikeesti putkahtelee. Mulla poksu eilen 38 eli tänään laskettuun aikaan on alle 2 viikkoa! Käsittämätöntä! Mitään tuntemuksia alakerrassa edistymisestä ei ole ollut, mutta niin vaan ma kontrollikäynnillä totesivat et on paikat pehmenneet ja ulkosuu sormelle auki. Kaulakin oli lyhentynyt. Apuva!

Painoarvio maanantaina oli 3116 g. Mies ottaa tällä hetkellä lungimmin lähestyvän synnytyksen ku minä (mietin miten meloni puserretaan 10 sentistä) :D Ihme epeli <3

Terkuin, Simppu ja pötkis 38+1
 
  • Tykkää
Reactions: Kaana
Affen Meillä ei ole tutustumista synnytyssaliin, mutta mulla tuli sinne päästyäni (esikoisen kohdalla siis) sama fiiils, että täh tällainen huone! Oli se aika iso, mutta siis jotenkin odotin sellaista sairaalamaista steriiliä huonetta enkä samanlaista puista vuodesohvaa mikä mummulan mökillä oli lapsena :D Mulla käynnistettiin silloin synnytys, 1 vrk laskin tunteja osastolla ja sitten kalvot puhkesi. Fiilikset oli tietenkin sekavat kun ei tiennyt tulevasta, olin pitkään lämpimässä suihkussa, sain jotain lääkettä, makoilin, kivut yltyi eikä liikkuminen ollut helppoa, sisätutkimuksia pari kappaletta. Kalvojen puhkeamisesta noin 4 tuntia mentiin saliin. Tosin hitaasti oli edistynyt siihen mennessä, mutta kipujen vuoksi sinne kai sitten. Sellainen oli mulla tilanne ennen salia. Salissa sitten olinkin 13 tuntia kunnes vihdoin vauva syntyi!!! Puuh... Toivon hieman nopeampaa toimintaa tällä kertaa ;)

Farkkutyttö minä kyselin. Mulla oli nyt sappiarvo 18 ja lääkäri mietti lääkityksen aloitusta, mutta ensi viikolla taas labra ja ä-poli. Kuten siitä seuraavallakin viikolla. Sitten on ne ylävatsan ultrat jne. Maksa-arvot mulla huitelee yli 400 (raja-arvo 45) mutta ne ei ole niin haitaksi vauvalle kuin tuo sappiarvo. Mua jo vähän ärsyttää kun pitää nii paljon käydä kaikissa tutkimuksissa ja tosiaan vielä mittailla verensokereita. Toisaalta onpahan ainakin kontrolloitu! Onko sulle puhuttu käynnistämisestä? Itse jopa toivon sitä, jospa rv 38...Mullakin nyt vauvan painoarvio 2100g ja minä ajattelen, että voi kuinkahan pieni vauva meille tulee :LOL:

Nyt meille on annettu 100% tyttölupaus :heart: Lääkäri lupasi uudet maalit lastenhuoneeseen jos erehtyy heh... Olen ostanut kivan määrän tytön vaatteita, joten todella toivon lääkärin lupauksen toteutuvan! Hah ensin olin rv 32 saakka ostamatta yhtään mitään. Mieskin vähän katsoi vaate määrää suurin silmin :whistle:

Inkeri84 Juuri tuon Streptokokin yleisyyden vuoksi näytteitä on alettu lähiaikoina ottaa automaattisesti. Mulla oli esikoiselta se ja nyt pyysin nlasta, että ottavat, vaikka ei mitään oireita olekaan.

Viimeisin nla käynti 32+5 kuulumiset
painon muutos +250g/vko (saldo 12,5kg)
verenpaine 126/80
sf-mitta 28,5 cm
pissa puhdas
syke 130
liikkeet ++
hb 144
RT

Seuraava nla käynti jää pois kun on niin paljon noita ä-poli käyntejä.

Ootteko kuvailleet masujanne? Mulla huomenna taas kuvaus päivä. Esikoiselta otin tiettyinä päivinä ja nyt tehnyt samoin. Hauska kuvista verrata ja nyt maha on pienempi! Eikä oikeastaan tunnu olevan haittana samalla tavalla kuin viimeksi :)
 
  • Tykkää
Reactions: Farkkutyttö
Simppu meillä vähän sama tuon synnytyksen kanssa. Mies miettii lähinnä ottaako pilkkihaalarin mukaan saliin kun viimeksi oli niin viluissaan ja nukkua yritti. Itse hikipäässä yritin löytää edes jotenkin mukavaa asentoa! Me oltiin tosi kauan salissa ja nukuin hetkittäin itsekin. Nyt lähinnä mietin, että jospa tämä kerta menisi nopeammin, toivottavasti imukuppia ei tarvittaisi. Eikä episiotomiaa. Se on vähän eri noilla miehillä kun ei niiden tartte pusertaa ;)
 
Voi kun täällä tapahtuu! Minullakin alkaa käymään aika jo pitkäks ja hirveesti odotan jo vauvan näkemistä! :heart:

Neuvolakäynti oli tänään:
Sf mitta 32,5
paino +100/viikko (tähän mennessä n.6 kiloo kaikin kaikkiaan)
hb 118
syke 120-140
liikkeet + (vähentyneet tällä viikolla, vauva luultavasi vaihtanut asentoa mutta seurailen kuitenkin)
verenpaine 112/70
RT (onneks!! pelkäsin jo et oli kääntynyt PT)

Minulltakin otettiin tänään se streptokokki testi, vaikkuttaa täällä hetkelltä sitt yleiselltä monella paikkakunnalla.
Odotan kuin kuuta nousevaa et pääsisin jo sinne lääkärin käynnille, sais vähän tietoo näistä omista sisätiloista, jos olis jotain jo tapahtunut ja tietenkin pääsis kurkkaamaan pikkuista.
Masua kuvailen myös viikottain, kiva vertailla edelliseen raskauteen ja saapahan muistoks sitten vauvakirjaan :)
Minäkin olen ajatellut kokeilla tuota synnytysammetta, se on kuulema tehokas kivunlievittäjä jos vaan osaa hengittää oikein ja rentoutua... saas nähdä sitten..
Painoarviosta sen verran et se varmaan tehdään ens lääkärin käynnillä. Mua on se aikasemmin jännittänyt enemmän, nytt ei kuitenkaan enään niin hirvitä.. Onhan se ihan loogista et jos sielltä on jo kerran mahtunut yks 4,4 kilonen tulemaan niin eiköhän se toinenkin :) Kunhan nytt ei siitä sitten isompi olis... Jotenkin kuitenkin sellanen tuntemus että tämä toinen olis nytt hiukkasen pienempi.

toukokuuta odotellessa :heart: mamsen + pikkuinen rv 33+1
 
Kaana Hauskaa kuinka samoilla viikoilla olemme ja kuinka samat jutut vaivaavat ja pohdituttavat!! Käynnistämisestä ei Jorvissa ole puhuttu mitään mutta neuvolantäti mainitsi vaan, että tuskin ainakaan yliaikaiseksi päästävät. Luultavasti maanantaina sitten kaikkien testien ja tutkimusten jälkeen kun on se lääkäriaika selviää taas enemmän. Mulla onneksi tuo lääkitys on auttanut vähän tuohon kutinaan niin ei yöt ole enää niin kamalia. Enemmänkin pitää aluksi vähän aikaa vaan pyrkiä itsehillintään niin sitten se kutinakin menee jo pois ja kun se kutinalääke myös väsyttää ja se otetaan illalla niin sekin saattaa edesauttaa tuota nukkumista. Syön siis kahta lääkettä; Adursalia noihin kohonneisiin arvoihin ja Ataraxia kutinaan. Se on ihan tuollainen perus 'allergialääke'. Adursalia otan aamulla yhden ja illalla kaksi, ja Ataraxia tarvittaessa 1-2 pilleriä iltaisin.

Siskollani on ollut molemmissa raskauksissa raskaushepatoosi; eka käynnistettiin, toista ei ehditty :) Suvussahan tuo kuulemma menee. Mulla nyt ainakin reseptissä ja purkin kyljessä lukee että raskaushepatogestoosi mutta en siitä tiedä sen enempää kuin mitä netistä olen lukenut. Odotan sitä maanantain lääkäriaikaa niin eiköhän sitten selviä enemmän. Sokereitakin on kiva mittailla kun pitäisi syödä säännöllisesti mutta kuitenkin labrojen takia pitää paastota :) Huomenna käyrälle...

Noista raskaudenaikaisista intohimoista...mun on tehnyt koko raskauden ajan mieli todella paljon maitoa. Voisin juoda sitä litratolkulla mutta juuri sokereiden takia pitää pysyä kurissa vaikka rasvatonta maitoa juonkin niin silti juuri tuo nestemäinen maitotuote nostaa mulla ainakin herkästi sokerit ylös eli juon aamulla ja illalla lasilliset maitoa, joskus vähän enemmän jos oikein tekee mieli. Mietityttää vaan, että vaikuttikohan noihin mun sokereihin se, että koko alku- ja keskiraskauden vedin sitä maitoa oikeasti litran tai enemmän päivässä. Eipähän tullut mieleen, että se voisi olla 'epäterveellistä' tai 'huonoksi' vauvalle.

Minuakin kiehtoo tuo synnytysamme ja ylipäätään suihku ja kuuma/lämmin vesi synnytyksessä. En tiedä, että onko amme mahdollista meidän sairaalassa mutta eiköhän se selviä kun menemme sinne tutustumaan. Itse käyn myös todella kuumassa suihkussa, joten tuo +37 astetta kuulostaa vähän viileältä :)

Hei, viikko + 1 pv töitä....kummallista kuinka aika etenee kovaa vauhtia vaikka kuitenkin silti tuntuu, että KOSKA se vauva oikein syntyy. En siis ole yhtään malttamaton :ashamed:

Tämä flunssa näyttää vain pahenevan päivä päivältä. Tänään ei oikein edes tule enää ääntä ja töitten jälkeen pitäisi jaksaa treffata kahta ystävääkin. Odotan tapaamista innolla mutta ääni ei varmasti sinne asti kestä ja lepäämään olis ihana päästä. Ystävät voittavat kuitenkin :heart:

Farkkutyttö ja Ihanuli
 
  • Tykkää
Reactions: Kaana
Täällä on jääny mahan kuvaamiset ihan kokonaan.. Jokunen ihana kuva muistoksi pitäisi kyllä otattaa jollaki, ku nuita valokuvausharrastajia lähipiiristä löytyy.
Vauvan koko täällä ei huoleta yhtään, vaikka ehkä aihetta olis ;). Eka oli just yli 4kg ja oli kokoajan se "pienikokoinen" vauva. Nyt mennään keskikäyrällä, hieman jopa ylikin. Ite oon ollu just yli 3kg, nyt 163cm ja paino 49 ennen raskautta, mies 4,5kg syntyessään..

Tänään lasta neuvolassa käyttäessäni mainitsin jo monta viikkoa tihkuttaneesta "lapsivedestä". Unohtunu aina ku en oo pitäny sitä niin merkittävänä.. Terkka laitto heti lähetteen keskusneuvolaan ultrattavaksi ja testattavaksi ja jo huomiseksi sieltä soittivat käymään. Vauvan mikälie-tarjonta (tänään rt, eilen pt, huomenna varmaan vt jne) ja pienikin lapsiveden tihkuminen yhessä pitää kuulemma selvittää varmuudella. Nyt siitä siksikin muistin mainita ku eilen illalla "lorahti" jotain jonkuverran ja vauva oli pt:ssä. Tuli mieleen että entäs jos lapsivedet meneeki tässä jokupäivä ja vauva sattuu olemaan pt:ssä -eikös siinä ollut jotain erikoista. Tämän sitte neuvolassaki totesivat että vaaka-asennossa pitäs sillon päästä synnärille.. No huomenna kuullaan että onko se tihkutus lapsivettä vai vain välillä ihmeen nestemäistä valkovuotoa.
Mielihaluja on tässä raskaudessa ollut puolenvälinpaikkeille asti täälläkin suolakurkut! Muuten ei oo mitään kummosta tehny mieli.

Huomenaamusta virallisesti äippälomalla!!
Koulu silti vaan jatkuu ja jatkuu...

Lumen sulamista odotellessa! Aurinkoisia päiviä kaikille<3
Valjakka rv 34+3
 
Heippa!

Streptokokista mulla se todettiin viime ä.poli käynnillä positiiviseksi. Joulukuussa kun se otettiin oli vielä nega mutta nyt yllärinä olikin positiivinen.

Mielihaluista koko raskausajan on tehnyt mieli omenoita, niitä kannankin kaupasta kilokaupalla :D Päivässä voi hyvinkin mennä 4-5 kpl :ashamed:

Täällähän on monen vaaveli jo täysiaikainen :) Pian niitä toukokuisia alkaa syntymään enemmänkin :heart:

Huomenna sitten alkaisi varsinainen äitiysloma, eipä se tätä tilannetta muuta mutta ajattelin silti juhlistaa sitä shoppailemalla :D
Nyt kun liitoskivut ovat olleet muutaman päivän poissa, on uudeksi riesaksi tullut vesassa ravaaminen.. kakkoshädällä tulee juostua useamman kerran päivässä... :O mistäköhän toikin on tullut? :/ No eipä voi ainakaan ummetuksesta valittaa niinkuin edellisissä raskauksissa, jos jotain positiivista pitää etsiä asiasta :)
Tuntuu ettei meidän pikkuinen nuku masussa ollenkaan, on sen verran kova meno siellä koko ajan :D Kipeetä tekee..
Hankinnat ovat nyt hyvässä mallissa ja voin lopettaa stressaamisen niiden osalta!
Synnytystä en ole pahemmin vielä miettinyt, katson tilanteen miten etenee. Kaikki mahdolliset kivunhelpotukset meinaan kyllä ottaa ja epiduraali on numerona 1 :D

Onnittelut äippälomasa aloittaneille :flower: ja tsempit kivuista kärsiville.. :hug: pian tämä on meiltä kaikilta ohi.. jotenkin haikeeta mutta toisaalta ihanaa :)

tigrumamma & toukka 34+3
 

Yhteistyössä