Toukovaavit 2011

Meillä oli tänään (tosin jo eilisen puolella) ristiäiset ja Wäinöstä tuli sitten Aapeli Wäinö Aatos. Juhlat meni tosi hyvin vaikka oli kamalan hikistä, papiltakin valui suuret hikikarpalot päätä pitkin. Mutta kivaa oli,nyt olen aika poikki vaikka meillä oli juhlapaikan puolesta ihan pitopalvelu,ei tässä olisi kuuden lapsen kanssa ehtinyt enää mitään leipoa:)

Nannaliina ja Aapeli 1,5kk
 
Heippa vaan, äitikolleegat!

Jepellä tuli eilen täyteen 3 kk. Neuvola on vasta alkukuusta sen rotavirusrokotteen vuoksi, se kun jäi viime kuussa lopukuuhun. Ollaan lääkärin ohjeen mukaan alotettu jo soseiden maistelu. Tämä siis refluksitaudin vuoksi.
Bataattia sauvasekottimella maidon kanssa muussiksi ja jääpala-muotilla pakastin. Se on aikas kätevä konsti, kun ne ekat maistelut ei mitään monen teelusikallisen suuruisia ole. Poika ei ole ollut moksiskaan ja muutaman päivän on kerran päivässä maistiaisia saanut. Pyörittelee suussaan ruokaa ja suurin osa tulee ulos, mutta kyllä se siitä. :)

Nukkuminen on alkanut menemään niin, että suunnilleen kahdelta, kuudelta ja seitsemältä poika haluaa ruokaa. Oon miettinyt, että yritän tankata sen kuuden ruokailun aikana reilummin, jottei tarvi heti perään herätä, mutta ei siinä yöllä hoksottimet pelaa niin järkevästi.

Mun pitää vaihtaa vaipatkin jepeltä ruokailujen yhteydessä, muuten tuppaa tulemaan läpi... Mitens muut, kuivitatteko yöllä? Ja olenko ainut jolla ei ole päivällä mitään rytmiä vauvan kanssa? Hän nukkuu, seurustelee ja syö millon huvittaa. Tähän tosin vaikuttaa se, että miehellä on kesäloma ja toisaalta kaikki perhekerhot tms ovat kesälomilla. Nyt vaan ei voi alkaa harrastamaan esim muskarissa tai värikylvyssä, kun ei esikoiselle ole hoitopaikkaa sen ajaksi. Mutta en tiedä olisiko mulla jaksamista niissä käydäkkään samalla tavalla kuin esikoisen aikana. Ja enemmän ne olivat mun harrastuksia, en tiedä osasiko vauva niitä kaivata. ;)
 
Meidän poika sai tänään kasteessa nimekseen Reittu Joonatan.

Juhlat menivät mukavasti, oli kiva ja lämminhenkinen tilaisuus. Pappi säesti lauluja kitaralla, poika sai kolme ihanaa kummia ja herkkuja riitti. Ja mukava, kun oli paljon kavereita paikalla :heart:. Melko hyvin jaksoi myös päivänsankari, lopussa juhlaväsymys alkoi vähän kiukuttaa. Kävelin sitten pojan kanssa kirkolta kotiin ja hyvin nukahti vaunuihin.

Seuraavat päivät meneekin meillä sitten rääppiäisten merkeissä :O.


Kevlarsoul ja Reittu 2kk
 
Mahtuisiko mukaan vielä yksi kirjoittelija??? Juttujanne olen lukenut tuolta odotusajasta lähtien, mutten vaan jostain syystä saanut aikaiseksi kirjoittaa. :) Meidän poju täyttää ensiviikolla 2kk ja erittäin rauhallisesti on vauva-arki lähtenyt meillä kulkemaan. Esikoinen kyseessä. :)
 
Heips,

On pitänyt kiirettä, olen käynyt täällä kyllä lukemassa pikaisesti, mutta en ole kerennyt kirjoitella, meillä oli vko sitten ristiäiset, meillä on myös koiranpentuja, ja siinä ja vauvan kanssa meneekin leijonan osa päivästä, ei juuri kerkiä kirjoittelemaan täällä :D. Piti kommentoida vaikka mihin, mutta unohtui kyllä totaalisesti.

Jälkivuodosta joku kirjoitteli, mulla kesti sen 5 vkoa sitten parin pvän tauko, ja aloiteltiin toki heti sitä muutakin elämää:D, tiedä johtuiko siitä vaiko muusta, niin "menkat" alkoivatkin sitten, tai oliko joku uusi jälkivuodon loppuma tms, mene ja tiedä, menkoiksi ne laskin, ja siltä ne tuntuikin. Neuvolassa sanoi että ihan hyvin voi olla, vaikka imetän, etenkin kun en imetä yöllä, nimenomaan kuulemma se yöimettäminen pitää kuukautiset poissa( neiti siis nukkuu yöt syömättä).

Meillä alkaa jonkinlainen rytmi muotoutua, mutta hieman on hakusessa, menee nukkumaan iltaisin yleensä siinä 22 kieppeillä, heräilee syömään 06-07, on noin puoli h hereillä, ja sitten nukkuu vielä muutaman h. Otan neidin viereen tossa aamusyötön yhteydessä, ja nukkuu mun kanssa sitten sen aamun pätkän vielä, välillä herään ennen, ja jätän vauvan vielä nukkumaan.

Neuvolassa käytiin viime maanantaina, ikää vajaa 6 vkoa, 4510 g ja 57 cm, käväistiin myös sitten to neuvolalääkärissä, nooh juuh:D...Meillä oli sijaisena Afganista kotoisin oleva lääkäri, melkoisne huonolla suomen kielellä, katsoi koneelta mitä tarttisi tutkia, katsoi vauvaa, ja sanoi " ei ole kalpea ei tarvitse kokeita", otti jaloista kiinni ja totesi niidne olevan saman mittaiset, kysyi onko lastenlääkäri tutkinut lapsen kun se syntyi ja oliko kaikki normaalia, vastasin että on ja oli, ja sitten sanoi "kiitos, ota vauva, voitte lähteä"...että sellainen neuvolakäynti:confused:..No mulla on jälkitark vajaa parin vk kuluttua, ja kysyin terveydenhoitajalta voinko ottaa vauvan mukaan sitten omalle lääkärille, jos hän vilkaisisi äkkiä, ja se sopii.

JA & neiti 6,5 vko
 
Monet vauvat ovat saaneet nimen, onnea =)

Meilläkin helteet lähinnä vaan nukuttaa tyttöä. Muuten ei oo nukkunut 4 tunnin päiväunia, mutta perjantaina pojan synttäreiden aikaan vetäs sellaset. Vieraat tuli kattomaan vauvaakin, mutta eipäs nähneetkään. Mietityttää kans se, että pitäiskö herätellä syömään, mutta heräshän tuo sitten itekseenkin.

Jälkivuoto kesti mulla ekan jälkeen 7 viikkoa ja tokan jälkeen 5. Että voi se pitkäänkin kestää, mulla tosin tuli niukkaa vuotoa koko ajan. Varmaan sekin osaltaan pitkitti sitä.

Tyttö kääntyi perjantaina mahalleen ja nyt on punkemassa koko ajan :heart: Tosi haikeaa jotenkin..

- N ja typy 2,5kk
 
Onnea Nannaliinan ja Kevlarsoulin pojille komeista nimistä!

Tervetuloa Liljanne!

Valdemaria, meilläkään ei ole vauvalla mitään rytmiä. Isommilla lapsilla tietty on, tosin näin kesälomien aikaan vähän erilainen kuin muulloin. Mä en vaihda vauvan vaippaa yöllä.

Nöösi, teidän tytärhän aikaisin kääntyi. Hieno juttu!

Jälkivuodosta. Mulla on kans aina kestäny noin 6 viikkoa ja juurikin noin et ensin viikko puoltoista runsasta vuotoa, sit tosi vähäistä, sit muutama päivä taukoa ja menkkamaiset vuodot vielä muutama päivä. Voihan ne toki ollakin oikeet menkat, mut ainakaan aiemmin tuo ei ole tarkoittanut sitä et kierto käynnistyis. Mitään hyytymiä ei oo tullu ni siks en oo epäilly mitään normaalista poikkeavaa.

Jadey ja pikkusisko 2,5kk
 
Mukavaa maanantaita!

Maailman ihanimman viikonlopun jäljiltä on hymy herkässä tällä mammalla... ;) :heart: Miehen kanssa hemmoteltiin toisiamme oikein kunnolla ja eilen saatiin sitten isotkin pojat kotiin lomalta, taas ollaan koko porukka kasassa. Ja ainakin toistaiseksi ilman mitään tappeluita!

Tänään mennään matkatoimistoon katsomaan ens kesän reissua alustavasti ja kyselemään vähän asioita. Meidän on pitänyt kahtena kesänä lähteä Kreikkaan, mutta vauvat on just syntyneet kesän kynnyksellä, niin on reissu jäänyt tekemättä ja lapset on olleet tietysti hirvittävän pettyneitä. No, ens kesänä ei ole enää uutta vauvaa ja ehditään säästää rahaa siihen mennessä kivasti. Nyt vaan vielä arvotaan kumpi olis kivempi, Kreeta vai Kos... Ehkä kallistun enemmän ton Kreetan puoleen kuitenkin. Molemmissa oon käynyt vuosia sitten ja tykkäsin kovasti.

Meilläkin on ristiäiset nyt tulevana sunnuntaina, ihana saada juhlat pois alta! Yritän olla ottamatta turhaa stressiä, mutta vähän kyllä jo vanne tuntuu kiristyvän, kun pitää aika monelle pojalle nyt alkuviikosta ostaa vielä vaatteita ja itselleni olis myös pakko löytää joku paita... housut, semmoset valkoset pellavaiset on, jotka toivottavasti vielä pysyy jalassa. Mies on nyt myös laihtunut niin, että vuosi sitten ostettu puku on auttamatta liian iso. Mutta vanha, 10v sitten ostettu on kaapissa ja mahtuu!

Sitten ens viikon lauantaina mennään miehen kanssa juhlistamaan hääpäivää, käydään syömässä ja saadaan naapurin pariskunta lapsenvahdiksi tänne meille. Sovittiin, että me katsotaan heidän poikiaan sitten vuorostaan, kun menevät itse johonkin. En nyt viitsi omaa äitiä vaivata, kun muutenkin tuntuu hänellä olevan vaikeeta tulla tänne katsomaan lapsenlapsiaan... : / hänen elämäänsä ei nyt tällä hetkellä muita mahdu kuin siskoni tytöt...

Me otettiin rotarokotus ja säästyttiin huudoilta, mahavaivoilta jne. ihan normaalisti on poika käyttäytynyt. Mulla on aina ollut semmonen periaate, että kaikki rokotusohjelmaan kuuluvat piikit otetaan ja ainakin tähän asti meillä ollaan säästytty aina rokotusreaktioilta. Sikapiikkiä en ottanut itselleni, koska nelosen raskaus oli silloin niin alussa, eikä rokotusta oltu tutkittu kovinkaan paljon, vaan äkkiä kyhätty kasaan. Ja hengissä ollaan, ilman sikanuhaa selvitty.

Poika täyttää tänään 2kk. Aika mennyt taas kerran ihan hirmuista kyytiä! Ja nyt kun tietää, että hän on pahnanpohjimmainen, eikä lisää tule, niin onhan se haikeaa katsoa pojan kehitystä. Mutta aika aikaansa kutakin. Ihana oli huomata, miten isommilla pojilla oli selkeesti ollut ikävä näitä pieniä ja eilenillalla etenkin 1-vuotias sai paljon huomiota isoilta veljiltään, leikkivät yhdessä koko illan =)

Jaaha, nyt taas pikkuherra kutsuu...

Aurinkoista päivää kaikille!

Maybaby ja poika 2kk
 
Onnea myös täältäkin kaikille nimen saaneille!:heart:

Meilläkin poika sai eilen nimen Aaro Oliver Benjamin :)

Juhlat onnistuivat hyvin ja oli kaunis tilaisuus. Ystäväni lauloi myös vauvalle Järnefeltin kehtolaulun Uinu, uinu lapsi armainen ja mulla meinas tosisaan itku tulla:ashamed:
Kuumuudesta huolimatta tarjottavat onnistuivat, eikä kermatkaan kovin valahtaneet kakkujen päältä :D
Tykkään tehdä kakkuja ja olenkin tehnyt niitä omalle perhelle sekä ystäville. Pojan kakut olivat tällaiset





Sokerimassa päällinen ja koristeet myös sokerimassaa jotka itse tein. Toinen oli mansikkakakku ja toinen mangohyydykekakku. :)

Pahoitin kyllä mieleni taas kerran siitä ettei äitini halunnut muista poikaa millään, edes kortilla. Lahjoja kun avattiin niin huomasin taas asian, niinkuin kahden nuorimmankin tytön kohdalla. Harvoin muistaa edes syntymäpäivänä tai jouluna. viime vuonna ei kumpanakaan ketään lapsistani.
En tarkoita että tarvitsisi aina lahjoa, vaan sitä että jos edes kerran lapsen elämässä vaikka ensimmäisenä juhlapäivänä? Ei tuonut mitään pojalle edes kun näki ensimmäisen kerran. Siskon lapset kyllä saa, vaikka siskolla on myös mies joka osallistuu hankintoihin. Ja juuri esitteli minulle mitä kaikkea oli ostanut siskon 4v tytölle synttärilahjaksi. Silloinkin tuli jotenkin paha mieli.
Tällä kertaa avasin suuni ja sanoin vieraiden kuullen: Äiti, et koskaan halua antaa mun lapsille mitään.. Naurahti ja tokas että toi sentään itsensä juhliin. Voi jessus sentään!
No, mä menetin yöunet ja nukahdin vasta neljän jälkeen ja poika herätti lopullisesti seiskalta. Itkeä pillitin yöllä miehelle pahaa mieltäni ja sitä miksi mun lapset ovat toisarvoisia mun äidille. Tämä alkoi kun siskoni teki 2 lasta vanhemmalla iällä. Silloin kaikki muuttui. No, omapa on hänen asiansa.
maybaby tiedän miltä tuntuu. Me pyydettiin kerran vaiko kaksi mun äitiä meille katsomaan lapsia viime kesänä. Oli niin helkkarin hankalaa ja huonoa omaa tuntoa olis pitänyt potea kun edes kehtasin mennä ystäväni häihin ja toisen valmistujaisiin käymään. Ja silloin päätin että vika kerta oli. Ravatkoon siskon luona joka vkl.

mutta..
Tajusin taas kerran, että meillä on ihania ystäviä. :heart:Ja jokaisella lapsella on ainakin 2 kummia jotka ovat läheisiä ja oikeasti kiinnostuneita mitä lapselle kuuluu. Joskus vaan ystävät voivat mennä oman sukulaisen edelle, vaikka alkuun sitä on jotenkin vaikeaa käsittää edes.

No mutta kuitenkin. Pojalla on nyt nimi. Ja mies voitti kutsumanimessä:kieh: :D Eli Aaroksi kutsutaan. Olisin halunnut Oliverin, mutta poika kun ei perkule siltä näyttänyt, vaan Aarolta:LOL:
 
Moikka! Ihania nimiä vauvat saaneet :)

Meillä poju sai nimen sunnuntaina, ELIAS HARRI KOSTI. Toiset nimet tulee miehen puolelta:)
Ristiäiset meni tosi hyvin ja oli kiva päivä! Onneks äiti ja anoppi auttoi leipomisessa ja kaiken esille laitossa ja siivoamisessa yms. ni sain keskittyä vieraisiin..
Ja lahjoja saatiin paljon, myös rahaa. Ja kaikki tosi tarpeellista eikä sellaista turhaa krääsää.

Eilen koottiin Eliaksen huoneeseen vaatekaappi ja kohta alkaa sekin kokonaan valmistumaan. Ihanaa saada yksi ylimääräinen huone käyttöön eli lisää tilaa.

Tänään suunnitelmissa olis uuden sohvan ja astianpesukoneen tilaus:) Vielä pitäis tilata uudet sälekaihtimet ja terassi rakentaa ni sitten vihdoin olis tää kämppä valmis!!

Seksistä piti kanssa aikoja sitte kirjottaa, että vasta viime viikolla harjoteltiin. Mua jännitti ihan sikana..Ja sattus myös tosi paljon, ni sitte tietty valitin siitä miehelle ja mies turhautu ja halus lopettaa kesken :( Riitahan siitä sit tuli...että niinkin hyvin meni...Nyt kynnys kokeilla uudestaan...
Käsin ollaan kyllä leikitty mutta itse se yhdyntä tökkii..Täytyis kai kokeilla vaa rohkeesti, mutta ei tunnu löytyvän sopivaa aikaa tai hetkeä. Ja kun Elias menee yöunille ni mä haluun hetken omaa aikaa ja sit menen nukkumaan ku olen niin väsy. ÄH! Vaikeeta.

Mun tarttis tilata tällä viikolla Manduca, mutten osaa päättää väriä :D Samoin haaveilen uusista matkarattaista...Ne ehkä saa nyt odottaa...

Mutta nyt meen hakee pojun sängystä ylös :)
 
Tervetuloa liljanne minunkin puolestani. :)

Ihania kakkuja Chira! Mä oon kans noita sokerimassakoristeita joskus tehnyt, ja tykkään tehdä kakkuja. Varmasti tuun tekemään ristiäiskakut ite. :) Mutta en kyllä ole yhtä hyvä noissa koristeissa, nuo on upeita! Saanko muuten ottaa mallia tuosta kenkäkakusta meidän pojan ristiäiskakkuun?

Muuten onkin ristiäiset vielä ihan kysymysmerkkinä. En ole saanut sitä pappia kiinni, jonka haluaisin ristimään (perhepappi). Kohta täytyy varmaan koittaa jotain muuta järjestelyä. Yksi kummi sentään on, ja etunimi. Muut sitten vielä keskustelun alla. :D

Jälkitarkastus oli tänään. Nopea toimitus. Ei kommentoinut mitään mun pitkään jälkivuotoon oikein. Sisätutkimus sentään oli kivuton, kun varovasti teki. Ehkäisynä meillä nyt mennään sitten kondomin kanssa, kunnes otan ite yhteyttä ehkäisyneuvolaan, josta voi sitten kierukan saada. Suositteli, että 3-4kk synnytyksestä olisi hyvä aika laittaa kierukka. Noo, imetyshän toimii ehkäisynä, eikö? :xmas: Ja onhan meillä se toinenkin suunitteilla... :D

lyrae ja poika 7vkoa
 
Heissan!
Hienoja nimiä olette pienokaisille antaneet=)

liljannelle tervetuloa joukkoon:wave:

Nöösi: Meillä myös pieni mies nyt kaks kertaa kääntynyt mahalleen. Kummallakin kerralla vaan toinen käsi on jäänyt rintakehän alle jumiin, eikä raukka saa millään sitä itse sieltä pois..ja sitten menee hermot:D

Chiralla aivan ihania nuo ristiäiskakut!! Ja ompa ikävää, ettei sun äiti huomioi lapsia mitenkään:( Kun edes pieni muistaminen on lapsille niin tärkeetä! Tommonen eriarvoistaaminen on kyllä ihan perseestä!!

Haaveilija87:Maltilla vaan seksin suhteen, eiköhän se jossain välissä onnistu=)

Nyt pitää lähtä pienen kans vaunuilemaan..
-leena ja jumppi-ukko n. 2.5kk
 
Kiitos kakkukehuista :)
Lyrae: Tee toki tossut kakkuun! :) Ohjet taisin itse ottaa Pionilaakson sivuilta, mutta löytyvät myös mansikkamäen blogista. :) On helpot tehdä, mulla meni ehkä tunti. Tee noista nauhojen reistä tarpeeksi suuret. Niihin nauhojen pujotus oli nimittäin aika operaatio :D Sen huomasin että olisi kannattanut tehdä koristeet näillä kosteilla ja kuumilla keleillä ehkä sokerimassa/marsipaani seoksesta tai siten sokerimassa/vaahtokarkkimassa seoksesta. Noi kukat nimittäin lähtivät pehmenemään ja terälehdet tippuilivat :( Onneksi olin tehnyt ylimääräisiä kukkia ja sain korjattua niillä tilanteen ennen h-hetkeä :D

Mulla sitten alkoi menkat ja synnytyksestä 8 viikkoa. Aina mulla on tullutkin ajoissa, mutta että näin ajoissa ja täysimetyksellä mennään öisin ja päivisin syöttelen 2-4 tunnin välein. Ärsyttävää!:headwall:Ihmettelinkin kun taas tuntui että maito väheni ja heruminen käynnistyi hitaasti. Onneksi pienellä miehellä on rautaiset hermot, isäänsä tullut;) Nuorimmalla tytöllä meni hermot tosi nopeasti kun heruminen hidastui ennen menkkoja ja sai tehdä kaikki temput että suotui rinnalle.:O
 
Viimeksi muokattu:
Onnea nimen saaneille vauvoille!

Meillä on sunnuntaina nimiäiset ja parhaillaan anoppi ompelee tytölle mekkoa, kukat oon tilannu lähikukkakauppaan ja tarjottavat tulee sukulaisilta. Mun tarvis vaan siivota ja vaatettaa itteni ja lapset... mies saa luvan itse katsoa päällepantavansa :D Mulla on ongelmana mitä mä juhliin puen, kun toi maha hyllyy tossa edessä ihan törkeenä ja mikään entinen ei mahu päälle. Kakkosen juhlissa mulla oli musta mekko, mutta kun sen laitoin päälleni, niin meinaa tissit pursuta ulos! Muuten kyllä ois ok näkönen... Mulla on yhä kuppikoko G:tä, en tiiä millon nää meijerit oikeen palaa edes entiseen suuntaansa :confused:

Sympatiani teille, joilla oma äiti tai muu sukulainen ei oo kiinnostunut lapsista. Meillä sama juttu. Mun äitiä en sais millään keinoin lapsenvahdiksi ja siskonikin sai vain silloin, kun esikoinen joutu sairaalaan useammaksi päiväksi ja jonkun oli tultava kuopusta (6kk) hoitaan kotiin. Mä olin jo menossa vaikka mulla ois ollu omat 2 mukana ja olin 8. kuulla raskaana, silloin äiti oli vissiin tajunu et hänkin vois kerrankin auttaa... Ja mun isäni katkaisi välit muhun ja siskooni 5 v sitten, eli ei ole edes nähnyt lapsenlapsiaan ja kun kortteja laitettiin isänpäivänä, niin hän kehtasi ne palauttaa takasin. Enää emme lähetä edes niitä kortteja... omapa on menetyksensä.

No, onneksi miehen puolelta on sitten auttavia sukulaisia, ens viikolla päästään miehen kanssa kahestaan leffaan kun kakkosen kummitäti tulee meille kolmikkoa hoitamaan :) Ja anoppi on ihan tohkeissaan kaikista lapsenlapsistaan ja ottaa ne hoitoon jos on tarvetta.

Jälkivuodosta, mulla se kesti vajaa 7 vkoa, sama joka synnytyksessä. Tosin edellisen seksikerran jälkeen tuli pari päivää tiputtelua taas, mutta ehkä se on vaan limakalvot jotka on vielä vähän kuivat...

Moniko, jolla oli raskausdiabetes, menee vuosi synnytyksestä uuteen sokerirasitukseen ja otetaanko teiltä samalla rasvakokeet? Mä sain nyt lähetteen vuoden päästä keväällä sokerirasitukseen ja samalla pitää kattoo kolestroliarvot, kun ne kuulemma voi RD:n takia muuttua. Imetysaikana rasvoja ei saa mitata kun vaikuttaa tulokseen. Mulle jäi nyt sit epäselväksi, että jos imetän vuodenkin päästä, niin en siis voi mennä tohon testiin?? Terkka ei sanonu siitä mitään, olettiko kenties et en enää imetä silloin (tarkotus kyllä on).

nepula ja tyttö 2 kk 2 pv
 
Chira: Pakko kommentoida, että toi sun kirjoitus äidistäs ja omista fiiliksistäs on kuin mun kynästä (tai koneelta :D ). Itken myös miehelleni sitä kuinka mun lapset tuntuu olevan nykyään äidilleni ihan toisarvoisia... Just kun meidän 1v oppi potalle ja kävelemään ja mainitsin asiasta niin äidin kommentti näihin oli vaan että "kumpa X:kin oppis äkkiä..." ja pojan 1v-synttäreillä äiti kiinnitti vaan ja ainoastaan huomionsa tyttöihin, itse sankarin kanssa ei vaihtanut sanaakaan... :(
En oikein halua äidilleni useinkaan soitella tai käydä kylässä, kun joka kerta jutut kääntyy kuin huomaamatta siskoni tyttöihin ja siihen kuinka he jo osaavat vaikka mitä ja ovat suloisia... Koen asian jotenkin niin, ettei mun 5 poikaani merkitse hänelle mitään. Lisäks kun nyt oon tosiaan laihtunut sen 17kg ja oon itsestäni tosi ylpeä, niin ei kommentoi asiaa sanallakaan jos olen sen ottanut puheeks. Höpötää siihenkin vaan siskoni perheestä...
Argh, alkaa nousta taas vihan pintaan joten lopettelen tästä aiheesta...
 
Tänään on käyty neidin kanssa neuvolassa. Ikää tytällä on 7vkoa, mutta normaalisti tämä käynti tehdään 6 viikkosena. Ja tosiaan lääkäri myös tutki tytön. En tiedä kehen tuo tyttö on tullut kun pituutta tullut kiitettävästi. Nyt siis 4960g ja 59cm. Ja reilu viikon päästä 2kk neuvola ja silloin saadaan se rotarokote.

Nyt parin päivän aikana on tuolle meidän esikoiselle tullut selvästi 3v. uhma. Ja varsinkin koettelee minua. Ei nyt mitään ihan kauheata, mutta kun on tähän asti ollut niin helppo lapsi. Katsotaan kuinka kauan kestää. Neuvolassa ontoivat vinkin yhdestä kirjasta mikä kuulemma kannattaa lukea.

Chira mielettomät kakut olet taikonut =)
 
Voihan tulipalo! Meidän mikro tilttas ja syttyi tuleen kesken ruuan lämmityksen! Olin lasten kans yksin ja onneksi keittiössä kun tuo tapahtui, sain tulen sammumaan ja raahattua mikron ulos, hälyttimet huusi ja lapset huusi peloissaan... Nyt haisee koko kämppä kärähtäneeltä, tuli melkoset savut siitä palosta :( Tietysti just nyt, kun nimiäiset tulossa, niin mikro hajoo... ja tää kaamee käry lisänä :)
 
Valdemaria kyseli rytmeistä, täällä ei myöskään päivisin ole mitään erikoista rytmiä. Syödään kun on nälkä ja muuten mennään sen mukaan miten vauva nukkuu. Neuvolasta suosittelivat että pitäisi aina tiettyyn aikaan pyrkiä esim. vaunuttelemaan että vauvalle tulisi rytmiä mutta täällä sellainen tuntuu mahdottomalta ;)
Ja vielä yöllä vaipanvaihdosta, mä vaihdan kyllä joka syöttökerta mutta vaan lähinnä siksi että vauva tuppaa olemaan niin uninen välillä että sillä herättelen sitä syömään että syö kerralla kunnolla eikä herää tunnin päästä taas tankkaamaan.

Liljanne, tervetuloa :)

Ihania nimiä täällä vauveleille annettu. Erityisesti Kevlarsoul, ihanan persoonallinen nimi :)

Ja82, no olipas lääkäri, kannattaa kyllä varmaan ottaa second opinion omalta lääkäriltä ;)

Chira, mahtavia kakkuja olet tehnyt! Ja onpa kurjaa sun äitisi käytös ja samoin Maybabyn ja Nepulan! Kuulostaa todella ihmeelliseltä tuollainen... Tsempit teille! Voin vaan kuvitella miten paha mieli tulee.

Haaveilija, joo toi eka seksikerta on kyllä aina vähän jännittävä... Meillä ainakin lykättiin sitä ajoituksen vuoksi aika paljon mutta nyt se on ohi ja hyvin meni. Toivotaan että teillä onnistuu paremmin seuraava yritys!

Lyrae, meillä on sama meininki että imetys toimikoot ehkäisynä :) Tosin meillä on lapsettomuutta taustalla eli vähän eri juttu kuin "normaaleilla" pariskunnilla.

Vai jouduit Nepula sammutushommiin, kauheeta! Onneksi ei mitään isompaa paloa tullut!

Huutokohtauksista, täällä edelleen jatkuu mystiset itku/huutokohtaukset, muutaman kerran
päivässä saa kauhean kohtauksen ilman mitään syytä :( Pari kertaa heti heräämisen jälkeen on saanut tälläisen hysteerisen kohtauksen ja muutaman muuten vaan sylissä tai sohvalla ollessa, yhtäkkiä alkaa vaan kauhea kirkuminen. Ja ei oikein meinaa rauhoittua millään, ei edes rinnalle...

Rinnalle turhautuminen on ehkä asteen verran nyt vähentynyt, olen koittanut vaihdella rintoja enemmän ja sitten kun alkaa olla täysin turhautunut eikä enää syö vaikka hamuaa ahnaasti niin otan vaan pois ja jonkin ajan päästä koitetaan "jäähyn" jälkeen uudelleen.

Tänään meillä oli sydämen sivuäänen takia kontrollikäynti ja ikävä kyllä kaikki ei ollut kunnossa :( Tytöltä löytyi rakenteellinen poikkeavuus sydämestä eli hänellä on kaksiosainen aortanläppä joka on vaan 1-2% väestöstä, normaalisti läppä on kolmiosainen. Tämä voi aiheuttaa aortan ahtaumaa tai vuotoa jotka jossain vaiheessa vaativat leikkaushoitoa. Voi olla että mitään ei tule mutta kohonnut riski on ja se jo riittää pelottamaan tämän äidin. Tulee jotenkin voimaton olo kun tietää että omalla pienellä vauvalla on jotain vialla :( No, ei voi muuta kuin toivoa että jatkokontrolleissa ei mitään vakavampaa löydy. Tänään on vaan ollut jotenkin erityisen kiitollinen siitä että on toistaiseksi terve lapsi :heart:
 
Onnea Tiudeliinille :heart:

Ihania nimiä lapsukaiset ovat saaneet. Onkos muilla vielä uutta vauvakuumetta ilmassa? Täällä on, huh huh! en voi ymmärtää mikä meitä vaivaa, Elli on vasta 2kk ja pikkusisaruksesta jo haaveillaan :eek: Noo vielä asia ei ole sen pidemmälle edennyt, täytyis vähän saada viriteltyä sähköä lakanoihin :p
Oon nyt pari viikkoa käyny iltasin/yöllä töissä noissa kesätapahtumissa ja täytyy sanoa että nyt alkaa tuntua kropassa! Onneksi ei enää ku 3päivää.. Rintapumppu laukussa ja pumpatut maidot kylmäkaapissa virvotusjuomien seassa säilössä ja isi on sitten kotona antanut pumpattua maitoa.
Ei mitään rotia tiedän, mutta raha tulee tarpeeseen! Sitten taas saa nauttia äippälomasta <3
 
Kiva, että sain liittyä vielä joukkoon! :)

Kurjaa lukea, kuinka joidenkin vanhemmille ei tunnu lapsenlapset olevan yhtä tärkeitä tai tärkeitä ollenkaan. :( Meillä isovanhemmat ovat olleet hyvinkin innoissaan. Miehen puolelta poika vasta ensimmäinen, mutten usko, että ongelmia kuitenkaan ilmenee vaikka muita lapsia ilmeentyisikin. Jotenkin osaan kuitenkin hieman samaistua tilanteeseen, koska oma pappani ei tunnu olevan meidän lapsestamme lainkaan kiinnostunut. :( Muut lapsenlapsenlapset ovat hänelle kuitenkin tärkeitä. Onnittelutkin saimme vasta kun raskaus oli edennyt jo lähelle synnytystä. No enpä ole enää itsekkään ollut halukas yhteyttä pitämään.

Huutokohtauksista, meillä on nyt muutaman viikon näitä ilmennyt. Mikään ei rauhoita, ei edes se tissi. Tiedä sitten mistä johtuu, luultavasti ihan normaalia. :)

Rytmiä ei ole täälläkään (paitsi yöt sujuvat hienosti). Oma elämä jotenkin hektistä, etten osaa mitään rytmiä ylläpitää. Varmaan olisi syytä harjoitella, koska lapselle, varsinkin vanhemmalle, tuttu rytmi on kuitenkin tärkeä. Poika niin kiltti, että kulkee mukana missä vaan. :)

Jälkitarkastus oli ja kaikki kuulemma hyvin. Itse epäilin jotain laskeumaa, kun vieläkin tuntuu jotenkin hassulta tuolla alakerrassa. Varsinkin lenkin jälkeen kamala paineentunne... :( Jälkivuoto taisi kestää 5vk, välillä loppui ja taas alkoi ja loppui ja...

Seksi ja ehkäisy, seksiä kokeiltu kerran (mies paljon poissa, niin mahdollisuus tuli vasta nyt). Ei onneksi sattunut, vaikka jännitinkin aika paljon. Miehen mukaan paikat tuntui normaalilta, mutta oiskohan muutakaan uskaltanut sanoa ;D Toivottavasti alkaa sujumaan muillakin, joilla ollut hankaluuksia! "Ehkäisy" jää varmaan noihin varmoihin päiviin ja imetykseen. :) Monta vuotta mentiin ilman ehkäisyä ennen pojun ilmeentymistä, joten tuskinpa heti toista olisi tulossa. Ja tietenkin, jos tulee niin tervetuloa! :) Vauvakuumetta nimittäin täälläkin ilmassa toisinaan!!! Hullu taidan olla, mutten onneksi ainut. :D Toisinaan ajattelen, että haluan nyt vain olla tämän pojun vauva-ajan "vain hänen". Mennä rauhassa ja nauttia kunnolla. :) Toisinaan ajattelen, etten haluaisi suurta ikäeroa. Miehelle en ole uskaltanut edes leikilläni ehdottaa! :D Tuskinpa meillä kuitenkaan vielä aikoihin aletaan vauvasekstailemaan.

Ihania nimiä teillä kaikilla annettu!! Meillä nimijuhla vasta parin viikon päästä. Sukulaiset onneksi hoitavat tarjoilupuolen täälläkin, joten ei tarvitse niin kauheasti asiasta stressata. Ainut huoli on täälläkin sitten se oma pukeutuminen. Mikään ei kaapista mene päälle (vielä +10kg). :( Ja vaikka jotenkin saisi mahansa mahtumaan, niin viimeistään rinnuksestä ottaa kiinni (mistä en tosin valita :D ).

liljanne ja poju 2kk
 
Chira: Kiitos ohjevinkistä. :) Pitääkin koittaa tuota vaahtokarkkimassaa osaksi tuohon, marsipaani ei käy allergiasyistä. Sokerimassa tosiaan sulaa näin kuumalla.

Isovanhemmista: Meillä on molempien vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi ja saa kyllä olla kiitollinen, että pojan kuulumiset kiinnostaa. :) Ainoa, mikä vähän hiertää on, kun anoppi tuntuu kritisoivan mun lapsenhoitoani (tää on niin kliseistä kyllä). Liian usein syötän ja liian helposti reagoin kitinöihin. Poika oli tuolloin 5vkoa. Piti myös sylissä, vaikka koitin vinkata, että taitaa olla kakka tulossa vaippaan. Olisin käynyt kakattamassa vessassa, mutta ei anoppi antanut poikaa takaisin. :D Poika kakki sitten vaippaan, ja hetken päästä huudot, kun tuntui tietysti ikävältä. : / Mut ehkä mä voisin itekin koittaa höllentää vähän, enkä edes ole noista pikkujutuista kehdannut sanoa. Tärkeämpää, että pysyy suhteet anoppilaan hyvänä. Enkä mä ylitseni isommissa jutuissa anna kävellä kuitenkaan.

Nelli79: Ikävä kuulla, että löytyi tuommoinen poikkeavuus. Toivottavasti ei aiheuta mitään oireita! Pomppisin itse varmasti seinälle huolesta tuossa tilanteessa. :hug:

Vauvakuume: Ihana kuulla, että muillakin samoja fiiliksiä. En voi tajuta, miten voi olla pientä vauvakuumetta, kun tuo vauva on tuossa rinnalla! Ehkä sitä jotenkin ennakoi, että kohta poika on jo iso. Nopeastihan nuo kasvaa.

En kuitenkaan haluaisi seuraavaa liian pian, kun haluaisin antaa pojan olla rauhassa perheen pikkuinen. Lisäksi haluaisin imettää pitkään, mutta uusi raskaus voi katkaista imetyksen. Täytyy siis koittaa ehkäisy hankkia viimeistään, kun kuukautiset palaavat ja toivoa, ettei tärppää ekalla. :D Poika tärppäsi nimittäin kolmannella, niin en usko, että seuraavaakaan kovin kauan joutuisi tekemään.

Onko muilla ollut nokkosihottuman kaltaista vauvalla? Mullahan oli jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen itselläni, ja nyt olen jo muutaman viikon seuraillut, että tuolla pojalla on posket ja käsivarret ja polvet täynnä tuollaista pientä näppylää. Punottaa vaan toisinaan, ja silloinkin vain yksi näppylä siellä täällä. Muuten ovat värittömiä. Mielestäni eivät ole hikinäppyjä, kun ei lämpötilakaan kauheasti vaikuta. Mietinkin kaikkia allergiavaihtoehtoja, mutta näin pieneltä tuskin vielä tutkitaankaan. No, huomenna pitää neuvolalääkäriltä kysyä, kun on pienen tarkastus.

liljanne: Mulla tuntui myös, että tuo kohtu on turhan alhaalla. Lääkäri totesi jälkitarkastuksessa, että lantionpohjan lihaksia pitäisi alkaa jumppaamaan, tähän mennessä en ole käytännössä juurikaan tehnyt. Ei kuulemma mitään laskeumaa ole kuitenkaan. Muuten ei kyllä alakerta tunnu väljältä, eikä pidätysongelmiakaan ole ollut.

Nepula: Hui, onneksi selvisitte säikähdyksellä mikron palosta. Se savu haisee kyllä tosi pahalta. Meillä oli sähköpalo kotikotona asuessani ja vaikka suurin osa kämpästä selvisi, savuvahinkojen kanssa oli pesemistä ja tuulettamista pitkään.

lyrae ja poika 7+vkoa
 
Viimeksi muokattu:
Eilisestä selvitty ja vakuutusyhtiöllekin jo laitoin postia. Tuskinpa sieltä mitään tulee, kun ei nuo mikrot paljoa maksa, yli omavastuuta ainakaan. Pelästyin sitä paloa niin paljon, että en tiedä mikä olis ollu järkevin toimintatapa, mä sammutin mikron, otin pistokkeen pois rasiasta ja KANNOIN koko helahoidon ulos... Tajusin vasta myöhemmin, että oisin voinu saada palovammojakin jos se mikro olis hohkanu kuumana tai lyöny liekit ulos jostain reiästä... Kun palo sammui siellä ulkona, niin uskalsin katsoa sinne sisälle, mustana on koko yläosa ja haisee kaameelta. Tuuletin eilisillan ja ei sisällä enää oo hajua :) Meiän 2 v hoki loppuillan ajan, että "Tuli kova ääni" tarkoittaen palovarotinta...

Tänään lähti 4 v ja 2 v mummilaan, jotta saan seuraavat pari päivää siivota ja järkkäillä taloa juhlia varten. Anoppi oli saanut vauvan nimiäismekon tehtyä ja vitsit siitä tuli upee :) Tarvii laittaa kuva tännekin kun saadaan se viimeisteltyä lauantaina. Pohja on kermanväristä satiinia ja päälle tulee läpinäkyvää verhokangasta jossa vihreitä kuvioita. Ihanan kesäinen, kun halusin sellasen teemaan sopien :)

Meillä on iltahuutelu vähentynyt ja vauveli aikaistanut yöunille menoaan. Tänään huusi vain pari kertaa n. 10 min ja sippas 21 maissa. Tänään ollut muutenkin hällä väsy päivä, kun eilen ei kunnolla nukkunut, pienissä pätkissä helteen takia. Tänä aamuna ekat päikkärit ulkona kesti melkeen 5 tuntia ja sit kun heräs oli 45 min hereillä ja jatkoi 3 h unilla... No, 2 v ei sitten puolestaan nukkunut juuri yhtään päikkyjä ja huusi ja meuhkas 1,5 h ennenkuin suvaitsi nukkua 45 min... Että hohhoijaa, kyllä hermoja kiristeli se nukutusaika.

nepula ja tyttö 2 kk ja risat
 

Yhteistyössä