Tuntuu noilla ylen ohjelman teiniäideillä olevan rahaa.

  • Viestiketjun aloittaja ohhoh
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27264818]Oikeastiko sinun vanhemmat oli niin köyhiä, että eivät pystyneet mitään muuta antamaan mukaan kuin sängyn? Ei edes kirjoituspöytää, kattilaa tai paistinpannua tai ruokailuvälineitä? Minä antaisin omalleni kyllä mukaan edes jotakin, vaikka sitten jäisi itselle vaan yuksi kattila jäljelle :) Ja kyllähän yleensä ihmisillä on enemmän kuin yksi kattila ja ruokailuvälineitäkin on yleensä useammat, että jos nyt edes haarukan ja veitsen ja lusikan voisi antaa, vaikka miten köyhä olisi...[/QUOTE]

Äitillä oli kotonaan 3 muutakin elätettävää ja isäni ryyppää rahansa jo ennekuin ne edes tulevat tilille. Sekä äitini elää toki mukavasti velkarahalla, joten sieltä ei mitään ollut odotettavissa. Kotini muuttui jossain vaiheessa sukulaisten rojujen säilytyspaikaksi, joten kyllä siellä tytön syntymän jälkeen alkoi olemaan tavaraa.
 
"vieras"
Olen kysynyt, olenko oikeutettu saamaan sitä kun elämiseen ja laskuihin jäi vuokran jälkeen 20e kuussa. Enkä sano että tuet pois, sanon että samat tuet kuin muillekin.
Plääh, opettelisit edes valehtelemaan paremmin.
En ole huostaanotettu, mutta melkein ja tuntuu käsittämättömältä että joku on niin kateellinen ja katkera oloista joissa minä kasvoin, että olisi valmis elämään sellaisessa helvetissä muutaman satasen tai tonnin takia (enkä ole saanut mitään huostaanotettujen etuja)
 
  • Tykkää
Reactions: teya
[QUOTE="vieras";27264841]Jätätkö sie jotakin kertomatta? Olitko oikeutettu opintolainaan tms? Minä en nimittäin usko, että toimeentukipäätöstä noin tehdään.[/QUOTE]

En ollut opiskelija, joten en. Muutin yhteen tytön isän kanssa joka muutti asunnosta pois kahden viikon kuluttua ja jäin itse jumiin siihen. Sain 890e laskun takuuvuokrasta ja normaalivuokran joka oli päälle 500e. Niitä sitten makselin pois harvinaisen pitkään tytön syntymän jälkeen.

Opinnot loppuivat kovan pahoinvoinnin vuoksi raskauden toisen kolmanneksen alussa, kun jatkuvasti pyörtyilin ja oksensin koulussa.
 
Miksi huostaanotettu saa enemmän tukea kuin esim. köyhien vanhempien lapsi, joka ei saa kotoaan myöskään mukaan muuta kuin sängyn? Kyllä, jouduin ostamaan kaikki tavarani itse, sain sängyn kun muutin kotoa. Oli mukavat oltavat, ainakin tilavaa.
Tiedätkö, tukea on paljon muutakin kuin raha tai materia. Ja niin kuin joku jo totesikin moni köyhän perheen lapsi saa silti kotoaan mukaansa yhtä ja toista; joitain vanhoja huonekaluja, astioita, pyyhkeitä jne.

Se tärkein kuitenkin on että sillä köyhän perheen lapsella on ne vanhemmat - asia mikä ei ole noin vain rahalla ostettavissa. Teininä äidiksi tulevalle on varmasti isompi tuki siitä että hänellä on se oma äiti kenen puoleen kääntyä kun joku ihmetyttää, pelottaa, väsyttää tai ihan ilahduttaa kuin ne kalliit vaunut. Äiti jonka luo voi mennä kahville tai syömään, äiti joka voi tulla kylään, auttaa, opastaa ja tukea vauvan kanssa. Äiti kenelle voi soittaa vaikka keskellä yötä.

Sen sijaan että joutuu jo hyvin nuorena pärjäämään omillaan tilanteessa mikä on usein aikuisille naisillekin hämmentävä.



Ja annas kun arvaan; itse et saanut omalta äidiltäsi koskaan mitään tuollaistakaan tukea? Ihan rehellisesti, jos katsot peiliin ja mietit itseäsi, asenteitasi ja niitäkin ongelmia mistä olet täällä kertonut niin oletko varma että tuo sinun kokemasi aikuistuminen on juuri sitä mitä lapsi/nuori kaipaa kehittyäkseen tasapainoiseksi aikuiseksi? Etkö todellakaan toivo muille lapsille ja nuorille parempaa kohtaloa?
 
Ja annas kun arvaan; itse et saanut omalta äidiltäsi koskaan mitään tuollaistakaan tukea? Ihan rehellisesti, jos katsot peiliin ja mietit itseäsi, asenteitasi ja niitäkin ongelmia mistä olet täällä kertonut niin oletko varma että tuo sinun kokemasi aikuistuminen on juuri sitä mitä lapsi/nuori kaipaa kehittyäkseen tasapainoiseksi aikuiseksi? Etkö todellakaan toivo muille lapsille ja nuorille parempaa kohtaloa?
Mä oon saanu teininä ensimmäiseni..mä sain mun vanhemmilta, äitiltä varsinkin, taloudellista tukea, mutta ennen kaikkea, henkistä apua/tukea. Aina oli joku, jolle soittaa, ja joku kuunteli aina, ja tuli auttamaan. Arvokkaampaa, kuin mitkään kärryt tms. Siksi musta onkin niin käsittämätöntä, että vaikka Katylinalla on ollut noin rankkaa, ei hän toivo muille samassa tilanteessa oleville, mitään tukea. Katkeruus on kamala tauti.
 
jjv
Miksi huostaanotettu saa enemmän tukea kuin esim. köyhien vanhempien lapsi, joka ei saa kotoaan myöskään mukaan muuta kuin sängyn? Kyllä, jouduin ostamaan kaikki tavarani itse, sain sängyn kun muutin kotoa. Oli mukavat oltavat, ainakin tilavaa.
Mä haluaisin nähdä faktan tästä.
Itse olen huostaanotettu aikanaan, enkä saanut sossulta MITÄÄN, kun täysi-ikäistyin. Ihan itse jouduin minäkin huonekaluni ostamaan, ilman vanhempien avustusta (yh-äiti + 5 sisarusta hällä hoidettavana).
Kävin aamun opiskelemassa ja illan töissä.
Sitten tulin raskaaksi ja 19- vuotiaana sain esikoiseni, silloin sain 80€ vauvan hankintoihin. Ostin sillä käytetyt (mutta nätit <3 ) yhdistelmävaunut.
Oletko tästä summasta kateellinen?
 
  • Tykkää
Reactions: teya
Yhellä kämppä sisusyeyyu hyvin, toidella uuenkarhea auto, hienot vaunut..mistä ne saa rahaa vai maksaako vanhemmat kaiken? Jos on löastensuojelun asiakas ollut ja jälkihuollossa niin nehän saa kaiken sossusta, huonekalut, telkkarit yms. yhelle tutulle teiniäidille maksettiin sossusta 800e vaunut.
Ei sossut maksa noin kalliita vaunuja kenellekkään... Itse en saa sossusta avustusta,mutta vanhojen vaunujeni mentyä rikki (ostin käytettynä omilla rahoillani) sossuni antoi 250e vaunuihin ja sanoiettä loput tulee maksaa itse... onneksi löysimme sillä hinnalla hyvät yhdistelmät, mutta muuten emme sossusta olekkaan apua saanut vaan omilla rahoilla maksetaan kaikki. :)
-Teija
 
Alkuperäinen kirjoittaja yöks;27264184:
En voi käsittää että noi pikkulikat menee telkkariin, miten kehtaavat? Sossu maksaa ja lasten isät jo eronneet sekä karanneet. Säälittävää, millaisia lapsia nämä kasvattavat?
En tiennytkään että mieheni ja minä olemme eronnut, mutta onneksi 2+ lukee uusimmat juonien käänteet oman suhteensakkin osalta :D

-Teija
 
Ei sossut maksa noin kalliita vaunuja kenellekkään... Itse en saa sossusta avustusta,mutta vanhojen vaunujeni mentyä rikki (ostin käytettynä omilla rahoillani) sossuni antoi 250e vaunuihin ja sanoiettä loput tulee maksaa itse... onneksi löysimme sillä hinnalla hyvät yhdistelmät, mutta muuten emme sossusta olekkaan apua saanut vaan omilla rahoilla maksetaan kaikki. :)
-Teija
250e? Aika helevetisti rahaa.
 
huostaanotettu
Siiiis mitähän ne tuet on mistä katylina on niiiiiin kateellinen? Itse sain minimitoimeentulotuesta ostaa kaikki mitä tarvitsin kun laitoksesta pois pääsin.
Ja siis ymmärrätkö millaista on olla huostaanotettuna? Millaisia ne syyt on miksi on huostaanotettu? Millaista on elää sen jälkeen kun huostaanotto päättyy?

Mua itkettää ja oksettaa noi tekstit. Koska katylinan kaltaisten ihmisten takia mun elämä oli helvettiä sen jälkeen kun täytin 18
 
"koo"
tuntuu, että monet eivät välttämättä osaa hakea oiken tukia ja etuuksia. minullekin monesti tullut hylkäävä päätös, mutta kun sinnikkäästi on laittanut uutta hakemusta niin jo on tullut. nuorempana ja opiskelijana tämä.

meidän muksulla tonnin stokket, 800 e vaunut musta normaalit.. elämä opettaa.
 
Tota. Ootkos nyt ihan varma. Mietis hetkinen.
riippuu minkä ikäinen kyseessä. Jos asut kotona kouluaikasi et pakosti saa ollenkaan, ja vanhempien tulot vaikuttavat tukiin. jos muutat opiskelemaan peruskoulun jälkeen toiselle paikkakunnalle (olet silloin 16v) niin ei et saa.
ja 250e EI ole ''helvetisti rahaa'' siihen nähden että en saa itsestänikään elatusta ja olen 17 asunut 8kk omillani joten olen minimi kh tuella ja lapsilisällä + as tuella elänyt, vuokra on sen 766e ja miehen tulot 220e kuussa joten oletko OIKEASTI kateellinen siitä että olen kerran elämässäni niihin saanut rahaa koska meidän vaunumme hajosivat,eikä näillä tuilla olisi saanut itse niitä ostettua, ilmanko pitäisi olla? emme saa toimeentulotukea emmekä mitään muutakaan. olemme ostaneet itse sohvat ja telkkarit keittiön tuolit,matot jne asuntoomme ilman KENELTÄKÄÄN saatua rahallista tukea. ihan varmasti itselläsikin olisi varaa ostaa samanlainen matto kun meillä (230e) jos säästäisit siihen joka kuukausi hieman,tuon tosin ostimme tarjouksesta ja maksoi 80e. joten perse ylös ja hommiin niin ei tarvitse katkerana angstata täällä niille jotka ovat oikeutettuja saamaan tukia. itseäni enemmänkin hävettää saada kelasta rahaa,joten en ymmärrä mikä sun ongelmasi on kun poraat täällä meidän tukien perään...... sääliksi käy. :whistle:
 
riippuu minkä ikäinen kyseessä. Jos asut kotona kouluaikasi et pakosti saa ollenkaan, ja vanhempien tulot vaikuttavat tukiin. jos muutat opiskelemaan peruskoulun jälkeen toiselle paikkakunnalle (olet silloin 16v) niin ei et saa.
ja 250e EI ole ''helvetisti rahaa'' siihen nähden että en saa itsestänikään elatusta ja olen 17 asunut 8kk omillani joten olen minimi kh tuella ja lapsilisällä + as tuella elänyt, vuokra on sen 766e ja miehen tulot 220e kuussa joten oletko OIKEASTI kateellinen siitä että olen kerran elämässäni niihin saanut rahaa koska meidän vaunumme hajosivat,eikä näillä tuilla olisi saanut itse niitä ostettua, ilmanko pitäisi olla? emme saa toimeentulotukea emmekä mitään muutakaan. olemme ostaneet itse sohvat ja telkkarit keittiön tuolit,matot jne asuntoomme ilman KENELTÄKÄÄN saatua rahallista tukea. ihan varmasti itselläsikin olisi varaa ostaa samanlainen matto kun meillä (230e) jos säästäisit siihen joka kuukausi hieman,tuon tosin ostimme tarjouksesta ja maksoi 80e. joten perse ylös ja hommiin niin ei tarvitse katkerana angstata täällä niille jotka ovat oikeutettuja saamaan tukia. itseäni enemmänkin hävettää saada kelasta rahaa,joten en ymmärrä mikä sun ongelmasi on kun poraat täällä meidän tukien perään...... sääliksi käy. :whistle:
Opiskelet missä tahansa ja asut kotona, et välttämättä saa yhtään mitään. Et välttämättä saa yhtään mitään, vaikket kotona asuisikaan jos vanhempasi ovat rikkaita. Sen sijaan sanoit, että lukiolainen ei saa opistotukea eikä lainaa, mikä on muuten vale. Jos luottotiedot ovat kunnossa, opintolainaa saat.

250e vaunuihin on todella paljon rahaa pienituloiselle ihmiselle, noin suurella rahalla saa jo erittäin hyvät, käytetyt vaunut. Et saa itsestäsi elatusta? Miksi sinun pitäisi saada itsestäsi elatusta? Elatusmaksuja voit käsittääkseni vaatia vanhemmiltasi alaikäisenä. Jos et sitä tee, se on oma päätöksesi.

Ja ihan tiedoksi, olen töissä. Ja maksan omat ostokseni palkastani. Enkä "poraa" kenenkään tukien perään, kannatan vain tukien huomattavaa leikkaamista ylipäätään säästötoimenpiteenä ja kannusteena työntekoon. Ja säälin tunne voisi olla molemmin puoleinen, tosin en oikeastaan sääli sinua. Inhoan kyllä. Suuresti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27264876:
Mä oon saanu teininä ensimmäiseni..mä sain mun vanhemmilta, äitiltä varsinkin, taloudellista tukea, mutta ennen kaikkea, henkistä apua/tukea. Aina oli joku, jolle soittaa, ja joku kuunteli aina, ja tuli auttamaan. Arvokkaampaa, kuin mitkään kärryt tms. Siksi musta onkin niin käsittämätöntä, että vaikka Katylinalla on ollut noin rankkaa, ei hän toivo muille samassa tilanteessa oleville, mitään tukea. Katkeruus on kamala tauti.
Kyllä ja heti seuraavana on kateus, ne syö ihmistä sisältä.
 
Opiskelet missä tahansa ja asut kotona, et välttämättä saa yhtään mitään. Et välttämättä saa yhtään mitään, vaikket kotona asuisikaan jos vanhempasi ovat rikkaita. Sen sijaan sanoit, että lukiolainen ei saa opistotukea eikä lainaa, mikä on muuten vale. Jos luottotiedot ovat kunnossa, opintolainaa saat.

250e vaunuihin on todella paljon rahaa pienituloiselle ihmiselle, noin suurella rahalla saa jo erittäin hyvät, käytetyt vaunut. Et saa itsestäsi elatusta? Miksi sinun pitäisi saada itsestäsi elatusta? Elatusmaksuja voit käsittääkseni vaatia vanhemmiltasi alaikäisenä. Jos et sitä tee, se on oma päätöksesi.

Ja ihan tiedoksi, olen töissä. Ja maksan omat ostokseni palkastani. Enkä "poraa" kenenkään tukien perään, kannatan vain tukien huomattavaa leikkaamista ylipäätään säästötoimenpiteenä ja kannusteena työntekoon. Ja säälin tunne voisi olla molemmin puoleinen, tosin en oikeastaan sääli sinua. Inhoan kyllä. Suuresti.
En saa elatusta koska sossuillani on kiirettä hoitaa asioitani - eli hain kyllä sitä 8kk sitten jo. Ja juuri puhuin lukiolaisen kanssa - hän saa tukea mutta EI lainaa. koska ammattikoulussa OPISKELLAAN AMMATTIA.
Ja jos tuet leikataan, niin ne menee politiikkaa hoitavien palkkaan ja eiköhän niille sellainen keposet 10000e riitä kuukaudessa muutenkin, eli jospa niiltä vaikka niitä leikattaisiin.
 
huostaanotettu
teya haluaisin toivottaa sinulle ja perheellesi kaikkea hyvää! Vaikutat tytöltä joka on kohdannut liikaa tämän maailman nurjaa puolta. Mutta vielä se maailma näyttää sen paremmankin puolen. Tsemppiä!
 
vrumvrum
Mä ihmettelin teiniäiti-ohjelmaa katsoessani, miten sillä Sannalla oli varaa pitää autoa. Eiks hän ihan kaupungissa asunut, että luulis että julkisillakin pääsis liikkumaan.
Mulla ei o varaa pitää autoa, ja oon parikytvuotta vanhempi.
Mut kai näiden kakaroiden vanhemmat sitten kustantaa autot ja tavarat näille teineille?
Pisti myös ohjelmassa silmään, että vauvoja ei näkynyt missään.
 
Mä ihmettelin teiniäiti-ohjelmaa katsoessani, miten sillä Sannalla oli varaa pitää autoa. Eiks hän ihan kaupungissa asunut, että luulis että julkisillakin pääsis liikkumaan.
Mulla ei o varaa pitää autoa, ja oon parikytvuotta vanhempi.
Mut kai näiden kakaroiden vanhemmat sitten kustantaa autot ja tavarat näille teineille?
Pisti myös ohjelmassa silmään, että vauvoja ei näkynyt missään.
Sanna käy töissä, enkä usko,että asuu kaupungissa.
Noista lapsista, mulla ainakin oli siellä ristiäisissä sen verran kiire kun oli haastatteluja ym koko ajan,että onneksi kummitäti viitsi pitää Auroraa, tottakai kuvausten loputtua olin Auroran kanssa. Ja en nyut edes muista mitä muuta niissä oli... -Teija
 
Mä ihmettelin teiniäiti-ohjelmaa katsoessani, miten sillä Sannalla oli varaa pitää autoa. Eiks hän ihan kaupungissa asunut, että luulis että julkisillakin pääsis liikkumaan.
Mulla ei o varaa pitää autoa, ja oon parikytvuotta vanhempi.
Mut kai näiden kakaroiden vanhemmat sitten kustantaa autot ja tavarat näille teineille?
Pisti myös ohjelmassa silmään, että vauvoja ei näkynyt missään.
Ainiin onhan meilläkin ato,jonka vakuutukset mies maksaa tuloistaan, niissä kuissa on tosin hieman tiukempaa mutta pärjätään silti.
 
Mä ihmettelin teiniäiti-ohjelmaa katsoessani, miten sillä Sannalla oli varaa pitää autoa. Eiks hän ihan kaupungissa asunut, että luulis että julkisillakin pääsis liikkumaan.
Mulla ei o varaa pitää autoa, ja oon parikytvuotta vanhempi.
Mut kai näiden kakaroiden vanhemmat sitten kustantaa autot ja tavarat näille teineille?
Pisti myös ohjelmassa silmään, että vauvoja ei näkynyt missään.
Iästä riippumatta, on varaa pitää autoa, jos on töissä. Tämä on fakta, koska olen tehnyt
töitä 10e tuntipalkalla, 30h viikossa, elättänyt kaksi lasta, ja silti pitänyt sitä vanhaa kotteroa.

Nyt on onneksi 15e tuntipalkka ja 37,5h viikko, edelleen ne kaksi lasta ja 6 vuotta vanha auto.

Ihan ite olen maksanut! :)
 
  • Tykkää
Reactions: teya

Yhteistyössä