Tuplat alkuvuonna 2009

Satumarika, sun vatsakivut kuulostaa tutulta. Mulle tuli viime perjantaita vasten yöllä kovaa kipua vatsan eteen, mikä ei ollut närästystä. Kipu tuli ja meni, mutta lopulta en saanut sitä kuitenkaan loppumaan (lievä venyttely, kissaselkä, kävely, suihku) Sit kun kipua oli yhtäjaksoisesti kestänyt yli tunnin perjantaina puolella päivällä, niin lähdin terveyskeskukseen. (neuvolaan en päässyt) Sieltä laittoivat tarkistukseen synnärille. Lekuri tarkisti, ettei kipeiden kohtien paikalla ollut istukkaa ja sit diagnoosi: hermopinne (?) Jokaisessa kipeässä kohassa oli jokin vauvan kovista kohdista: polvi, kyynärpää jne. Ja kun se aikansa siinä samassa kohdassa on niin hermoon alkaa sattua... Lääkäri tuumasi, että olet niin pieni (161cm) ja vatsasta näkee, et se on tosi kireä ettei ihme.. Käski rasvata ja koettaa kestää.. Kipuaallot kesti viä seur. yön, mut sitten helppas. Nyt mies sanoi, että vatsa on jotenkin kasvanut ihan yhtäkkiä taas..
Ettei mitään vakavaa, tulihan sitten tarkistettua oikein viimosen päälle. :snotty:

Yöt on hankalia, kun kääntyminen vaatii oikein työtä, sit tyynyt oikeille kohdille ja toivomaan, et sais taas nukuttua. Jano on kova ja kotona on liian kuuma.. (ei miehen mielestä)

Nyt verenpaineet on lähteneet kipuamaan ylöspäin, et pian ei tehdä kuin mataan.. Miten te saatte ajan kulumaan?

rv31+1
 
Hei taas. Tänään oli äippäpolilla käynti, vauvat oli hyvin kasvaneet, painoarviot: A 890g ja B 705g, kovin ovat kuitenkin pieniä vielä. :) B-vauva oli kääntynyt, istuskelee siellä tyytyväisenä, toivottavasti mahtuu vielä kääntymään takaisin. Lääkäri totesi nyt varmaksi, että molemmat vauvat ovat poikia! Kiva, kun esikoinenkin on poika, niin löytyy jo ennestään jonkinverran pientä vaatetta. :)

Itsellä vointi on suht ok, kunhan malttaa ottaa rauhallisesti eikä kovin touhua. Touhutessa alkaa supistella ja tulee paineen tunnetta alavatsaan. Ja kauan istuessa tulee keskiselkä tosi kipeäksi, mutta muuten vointi on hyvä. Sain siskolta tukivyön lainaan, tänään ensimmäistä kertaa olen sitä käyttänyt, en vielä ole huomannut eroa, mutta uskon että loppuajasta siitä on hyötyä kun maha alkaa enemmän painaa. Mulla kans kuuma öisin, mies valittaa kylmää ja itse hikoilen.. :)

Smuffariina, kuvittelin kun sairaslomalle jäin, että tylsistyn kotiin ja en keksi mitään tekemistä, mutta kummasti ne päivät ja viikot vain menee hurahtamalla. Joka päivä jotain tekemistä, jos ei muuta niin esikoisen kanssa ulkoilua. :) Nyt viikonlopuksi lähden akkaporukalla mökkeilemään, mukava päästä irroittautumaan arjesta.

Jaksamista kaikille, ja hyvää viikonloppua!!

Marza87 rv 27+3
 
Hei! TMK sainhan sen kuvan näkyviin, kiitos vinkistä! Täälläkin hengästytään välillä tosi pienestä ja tänään tuli taas se kipukohtaus tuohon eteen vasemmalle puolelle, kun olin kävelyllä. Tuntui tosi ilkeältä, kesti noin 10 minuuttia.

Smuffariina; oliskohan mulla sama vaiva kuin sulla. Otan tuon puheeksi seuraavassa ultrassa ellei pahene ennen sitä. Mä olen tosi hoikka niin voi olla, että ei fysiikka meinaa kestää..

Peacock; toivottavasti sinulla on kaikki kunnossa! Laita kuulumisia, kun ehdit/jaksat.
 
Kiitos Marza87 kannustuksesta, ei tää sairasloma ei olekaan niin paha kuin luulin. Kun ei tosiaan pysty yöllä nukkumaan kuin 4-6h putkeen ja nousee kuudelta, niin kyllä päivätirsat maistuu. Uusi asia mistä olen nauttinut, on vauvojen kanssa seurustelu. Nyt he tunkevat mahaa vasten pienempiä osiaan (aiemmin tuli vain peppua tai selkää) ja se on todella hellyttävää. Ihan tässä tippa linssissä on. Mutta ilmeisesti kirkas valo kääntää heidät taas "sisäänpäin", huomasin tuossa keinussa.

Verenpaineet ei ole kohonneet niin rajusti kuin pelkäsin ja uskaltauduinkin lähtemään lapsuusaikaisten likkakaverien kokoontumiseen viikonloppuna. Kyllä piristi!! Paras kommentti oli kun makoilin sohvalla ja kesken jonkun toisen aiheen yksi huudahti, että tulkaa katsomaan tuota masua; se on ihan neliskanttinen nyt!

Neuvolasta lähettivät mut b:n sydänäänien tarkistukseen, mutta kaikki oli sitten hyvin. Lääkäri ainoastaan mietti että onko lapsivesimäärät muuttuneet, mutta kun mulla on varsinainen tarkistus loppuviikosta niin ei sitten tutkinut tarkemmin. Peacockin tekstistä ymmärsin, että lapsiveden määrä on myös oleellinen juttu. Toivottavasti jaksat pian kirjoitella kuulumisia.

Satumarika; sun kipu kuulostaa tutulta. Oikein kipua eikä mitään pientä aristusta tai kirvelyä. Muista laittaa kohta muistiin, niin he ultraa sen sitten ja tarkistaa.

Selkä alkaa väsyä, pitää varmaan yrittää vähän jumpata, kun kävelyä on pitänyt vähentää.

Vieläkään ei olla ostettu sänkyjä, kai pitäisi kohta edes yksi hankkia. Olen miettinyt, että ensin nukuttaisi kahta samassa sängyssä josko heillä olisi näin turvallisempi/mukavampi olla.??

 
Smuffariina, minä kans ajattelin nukuttaa vauvat ainakin aluksi samaan sänkyyn. Olen kuullut, että heillä tosiaan turvallisempi olo toisen lähellä, kun ovat kohdussa tottuneet toisen läheisyyteen. Miten muut olette suunnitelleet?

Tänään käytiin kirpputoreja kiertämässä, jotain pientä löytyi vauvoille, bodeja ja potkareita enimmäkseen. Mutta oli niin rankka reissu, supisteli ja alavatsassa kamala paineen tunne, ei enää kohta jaksa lähteä kauppoja kierteleen. Meinaa tulla pikku kiire hankkia kaikki tarpeellinen, vielä olisi paljon hankittavaa, mm. toinen turvakaukalo ja esikoiselle sänky, jotta pinnasänky vapautuu vauvoille.

Uutena vaivana mulla on tullut liitoskivut, alakertaan (nivusten seutuville) sattuu tosi pahasti kävellessä. Juuri ja juuri jaksaa "mummolaan", joka on 250metrin päässä meiltä, kävellä.

Nyt nukkumaan, jaksaa huomena taas jotain edes tehdä. :) Voimia!
 
Me aiotaan nukuttaa alkuun vauvat samassa pinnasängyssä, olen kans lukenut, että viihtyvät samassa sängyssä. Mä kävin läpi noita vauvanvaatteita ja totesin, että apua taitavat olla ihan liian isoja. Ainakin pienet toppapuvut pitäisi hankkia, koska ne äitiyspakkauksen puvuthan on tosi suuria.

Meiltä puuttuu ainakin vielä hoitopöytä ja patja sänkyyn. Tuntuu, että viimetippaan menee.

Oletteko pakanneet jo sairaalakassin? Mitä vauvanvaatteita ajattelitte ottaa mukaan? Mä ajattelin ottaa pitkähihaiset bodit, potkuhousut, toppapuvut (jotka vielä hakusessa), myssyt ja lapaset. Vai onkohan tossa liian vähän? Vinkkejä kaivataan.
 
Heissan,

Myös meillä kaksoset aloittavat samassa pinnasängyssä, vaikka kaksi pinnasänkyä omistammekin jo. Toisessa nukustelee esikoisemme - vielä ainakin jonkin aikaa. Tuttavaperheesta kyllä tarjottiin meille jo kolmattakin pinnasänkyä, mutta esikoisemme siirtyminen jo toiseenlaiseen sänkyy osuu todennäköisesti sujuvasti siihen aikaan kun kaksosetkaan eivät enää mahdu tuohon yhteen..

Vauvojen sairaalakassi on täällä jo pakattuna =) Vielä jotain sinne lisätään, mutta sisältää tällä hetkellä bodit, potkuhousut, toppapuvut, myssyt ja lapaset sekä mummon neulomat villaasut. Eihän sitä sitten tietysti vielä tiedä missä kelissä sitä kotiin tullaan, mutta nämä lähtevät ainakin mukaan. Omat tavarat ovatkin sit vielä pakkaamatta, mutta ehtiihän tässä.. :)

Moniko on saanut tai jo mahdollisesti palauttanutkin sairaalaan jo sen lomakkeen, jossa kysytään vauvojen nimiä?
Sain lomakkeen eilen. Täytyykin alkaa miettiä =)
 
Adeleine; en ole kuullutkaan sellaisesta lomakkeesta, että kysellään jo nimiä etukäteen. Niin ne kai on "hätäkasteen" varalta. Meillä ei ole vielä nimet tiedossa, jos ne pitää etukäteen ilmoittaa sairaalaan niin kai ne saa vielä muuttaa ristiäisiin mennessä? Meillä nuo nimet eivät ole yhtään selviä vielä.

Vauvan pukeutumisesta; mietin lähinnä sitä, että jos laittaa liikaa päälle niin sitten autossa voi tulla kuuma. Meillä ulkoilua tulee olemaan hyvin vähän sairaalareissulla tai siltä ainakin näyttäisi.
 
Satumarika, kyllä tuon lomakkeen nimet ovat juuri hätäkasteen varalta (ja senkin voi ilmeisesti kieltää) ja ne saa kyllä käsittääkseni myöhemmin muuttaa, vaikka lapset jouduttaisiinkin hätäkastamaan. Ei meilläkään ole nimet vielä tiedossa, kun sukupuoletkin ovat olleet epävarmoja. Lomakkeessa kysytään kyllä molempien sukupuolten nimet.

Jotenkin vielä ei ole osannut/uskaltanut näitä asioita miettiä. Lomakkeen saaminen pisti miettimään, että totta tosiaan ollaan raskaudessa jo näin pitkällä...
 
TMK
Heippa,
Tänään oli taas aika äitiyspolilla...vauvoilla kaik edelleen hyvin. aikamoisiksi on jo kasvanut, arviot 2,4kg ja 2,5kg. 22.12 käynnistetään ellei ole itse tullut ennemmin. Lääkäri epäili vahvasti että vkon kuluessa tulee itsestään...jessus että alkoi oikeesti nyt jännittämään :eek:
Mulla on ollut hyvin koko ajan se että mua on katsonut ainoostaan 2 eri lääkäriä, molemmat ns kaksoslääkäreitä/erikoislääkäreitä.
Hyvää Joulunalusaikaa kaikille!!! =)

Taina 34+5
 
Multa kysyttiin nimet neuvolassa sillai: ai niin, tämäkin pitäisi täyttää, sanopa pari nimeä. Minä et nyt heti vai? Kyllä, yleensä varoitan etukäteen mutta nyt unohtui. Että siinä sitten kaksi tytön ja kaksi pojan nimeä hatusta.. Ne saa kyllä vaihtaa, kysyin sitä.
TMK upeaa, että jollain on ollut vain kaksi eri lääkäriä koko aikana, mulla on ainoastaan kaksi kertaa ollut sama lääkäri.. Mutta yhtä lukuunottamatta tuntuneet asiansa osaavilta. Nyt mua seurataan viikon välein, viime torstaina painoarvot oli 1890 ja 1930.
Illalla menin 19 aikaan nukkuun ja heräsin, kun jotain lirahti. Sitä sitten tutkimaan että onko valkovuotoa vai lapsivettä, ikävä kyllä tulin siihen tulokseen että jälkimmäistä (vaikka ei ole kokemusta aiemmasta) Paljon sitä ei tullut, mutta olen tässä valvonut ja odotellut tuleeko lisää. Soitan aamulla polille ja kysyn, mutta vähän tietty hermostuttaa, kun saisi ne vauvat vielä siellä masussa viihtyä..

32+4
 
Täällä myös äitipolikäynti takana, normaalitsekkauskeikka. Kaikki ok. Ainoastaan hemoglobiinin kanssa vähän ongelmaa. Rautaa saa syödä nyt oikein kunnolla. Verenpaineet ok, ei turvotuksia - vaikka vatsa alkaa olla aika valtava. Jonkin verran alkaa tuo yöllä heräily (n. 2-3 tunnin välein) vaatia verojaan, päivällä on melkein pakko torkahtaa että jaksaa. Vielä ei täällä suurempia ja hälyttävempiä merkkejä synnytyksen lähestymisestä. Odottelemista vaan... Onneksi tuo joulu tulee ja tuo mukanaan mukavaa touhua, niin jospa sitä saisi ajatuksiaan välillä muualle.

Tsemppiä TMK:lle ja smurffariinalle!
 
Oikeasti hurjaa, osa meistä jo niin pitkällä että meinaa synnyttää.. jännää ja ihanaa!! :) ja PEACOKCista ei ole kuulunut, onkohan kaikki siellä ok..? TMK:lle ja smuffariinalle minultakin tsemppiä!
Mekin saatiin toinen turvakaukalo ostettua ja tänään ajattelin jo pedata vauvoille pedit, näillä näkymin kuitenkin toinen nukkuu vaunuissa ja toinen äippäpakkauksen laatikossa, kun ei esikoiselle olla vielä sänkyä löydetty(nukkuu siis pinnasängyssä vielä). Sairaalakassi on suunnilleen pakattuna ja vauvoille vaatteet ja peitot yms pakattu laukkuun mukaan. Kaikki alkaisi olla siten valmiina, että jos etuajassa sattuvat syntymään niin pärjätään. Kiva kun ennen joulua sai kaiken hankittua, niin ei mene joulunaika stressatessa. Tosin mullakaan ei mitään synnytyksen merkkejä vielä ole, toivotaan että pysyvät masussa ainakin ens vuoden puolelle. :)
Hyvät joulunodotukset kaikille ja paljon voimia! :)
Marza rv 29+0
 
Moi!

Ultrakuulumisia täältäkin, vauvat ovat kasvaneet hyvin, painoa melkein 2 kg ja ihan viikkojen mukaan mennään. Vihdoin katsottiin myös kohdunsuun tilanne ja kiinni oli. Otettiin myös sydänkäyrät ja siinä samassa näkyi supistustilanne, kyllähän mulla supistelee jonkin verran, en vain ole tuntenut niitä. Tai odotin jotain "menkkatuntemuksia" niinkuin neuvolassa sanottiin, mutta kyllä nuo olivat paljon lievempiä tuntemuksia, kuin jotkut menkkatuntemukset. Mulla on nimittäin ollut aina järkyttävät menkkakivut.

Seuraava ultra vasta vkolla 36 eli kuukauden päästä ellei mitään tapahdu sitä ennen. Neuvolassa käyn kyllä tässä välissä.

Vauvat olivat nyt perätilassa molemmat, viimeksi oli vain toinen.
 
Ei sitten ilmeisesti ollut se neste lapsivettä, huh!! Soitin polille silloin aamulla ja käskivät seuraamaan sen päivän, että jos lisää tulee niin sitten tulet tänne. Eli jotain muuta vuotoa sitten ?? Sen päivän sitten makoilin sohvalla ja ekan kerran olin oikeasti hermostunut vaikka kuinka yritin järjellä ajatella..

Adeleine, paljonko sulla hemoglobiini on? Ja paljonko syöt rautaa ja mitä? Meikä ei ole saanut rauta-arvojaan muuttumaan koko aikana, vaikka syön raudat (obsidan) tyhjään mahaan ettei se kalsium ja mangesium estä imeytymistä. Nyt aloin sitten lisäksi syömään verilättyjä.. Mun arvot ei ole kovin alhaiset, mutta korkeammatkin sais olla, siinä 115-119.

Kuulostaa ihanalta, kun lapset kasvaa masussa noin hyvin! Kaikkea hyvää teille.
 
Moikka,
Nyt olen saanut hemoglobiinia liikkeelle ylöspäin, arvo tällä hetkellä 115. Oli alhaisimmillaan 100 tienoilla ja obsidania sekä retareria kokeiltu. Vielä kyllä väsyttää... mut taitanee olla pysyvä ilmiö... yöllä kun heräilee joka tapauksessa.

Oikein mukavaa joulunodotusta kaikille!
 
Moi!

Mikäs teillä on vointi? Mulla nukkuminen hyvin katkonaista. Mittasin eilen (rv 34) vatsan ympäryksen ja se oli 104 cm. Mites teillä muilla? Oletteko mitanneet? Ja hengästyn helposti. Tiistaina olisi taas neuvola.

Rauhallista Joulua kaikille!
 
Heippa.

Täällä ihan hyvä vointi. Olo vaan on jo tosi tukala, sukkia ei tahdo enää kunnolla itse saada jalkaan. :D turvotusta on sormissa ja jalkaterissä, nivusissa liitoskipuja ja iho kutiaa joka puolelta. Että suht hyvä vointi, tällaisia tavallisia raskausoireita vain. :) Huomenna mullakin neuvola. Vatsanympärystä yritin miehen rullamitalla mitata, oli jotain 90 ja 100cm väliltä. Mulla suht pieni vatsa, sellanen pinkee pallo tuossa edessä. Monet ihmettelee että miten tuonne mahtuu kaksi..vastaan yleensä, että se on täyttä tavaraa. :D Ihana kun tulee joulu!!

Hyvää joulua kaikille! :)

Marza 31+0
 
Hei!
Mulla toi vatsanympärys n. 120cm. Painoa on tullut jo 20kg. Olenkohan tehnyt jonkun ennätyksen? :LOL:
Tänään oli pitkästä aikaa lääkärikäynti. On se vaan helpottavaa kuulla et kaikki on hyvin.
A- vauva on pää alaspäin ja 1930g ja B pää ylöspäin ja 1840g. Eli ihan kivan kokoisia jo, jos vaikka lähtisivät syntymään.. Kohdunsuu oli vielä kiinni.
Nukkuminen alkaa olla hankalaa täälläkin, pitää käydä vessassa, kädet puutuu, vetää suonta ja lonkkiin sattuu..
Suurin ongelma on nuo hirvittävät liitoskivut! :( Ja kivut vaan pahenee päivä päivältä.
Mut Huisin Hauskaa uutta vuotta kaikille!!!
 
minnasp; sullapa on iso vatsanympärys! Mitkä sun raskausviikot on? Hyvän kokoisia sun vauvat on!

Mulla noi kävelylenkit vaan vähenee, tänään alkoi tulla suppareita siihen malliin, että piti kääntyä takaisin aika äkkiä.

Hyvää uutta vuotta kaikille!!

satumarika rv 35+4



 
Hyvää alkanutta uutta vuotta!
Monikohan ehti jo tästä ketjusta synnyttää viime vuoden puolella?

Täällä kuitenkin vielä vauvellit visusti masussa. Lääkäri oli viime viikolla ja edelleenkään ei merkkejä että lähtisivät vielä syntymään. Jospa jäävätkin sinne..
minnasp Mulla tullut kiloja nyt 18 kg. Mutta eikös se ole hyvä vaan näin kaksosraskaudessa että painoa tulee. Vauvat kasvavat sitten mukavasti.
Joo, ja mulla ihan samat hankaluudet tuon nukkumisen kanssa -edelleen. Pätkiä saan nukuttua, sit herää vessakäyntiin tai puutumisiin yms. Päivälläkään en oo saanut nyt oikeen nukuttua..

Mutta jospa tämä tästä, päivä kerrallaan!
 
satumarika, viikkoja mulla nyt 33+4. Oon aika pienikokoinen (normaalitilassa) ja ympärys on kohta samanverran pituuden kanssa (159cm) :LOL:

Adeleine08 hyvä et muillakin noita kiloja tullut, etten oo ainoa.. Harmi ettet päivisinkään saa nukuttua, mulle päiväunet kyllä maistuu.. |O
 
Heippa piiiitkästä aikaa! =) Olen ollut netin ulottumattomissa jonkin aikaa ja nyt kun olisin taas ollut netin ulottuvilla, niin en ole kerinnyt juuri koneelle. Eli: meille syntyi 18.12.08 (rv. 36+2) kaksi ihanaa pikkuruista tervettä tyttöä. :heart: :heart: Neiti A: klo 3.05, 1945 g, 42 cm. Neiti B: klo 3.14, 2110 g, 44 cm. Jouduin jäämään jo 27.11. osastolle, kun äitiyspolikäynnillä oli verenpaine kohollaan ja kova päänsärky eli alkava raskausmyrkytys ja A-vauvan sydänkäyrässä oli jotain 'syheröä'. Olinkin sitten loppuajan synnytykseen asti sairaalassa eli 4,5 viikkoa tiukassa seurannassa. Lopulta synnytystä alettiin käynnistelemään, mutta eipä vain ottanyt käynnistyäkseen, käynnistyi sitten kuitenkin lopulta itsestään. Synnytys oli helppo ja nopea, kesto vain 3 tuntia 10 min! =)

A-neiti joutui teholle pienipainoisuuden takia, pääsi jo seuraavana päivänä lastenosastolle, jossa edelleen opettelemassa syömistä. Huomenna saataneen neiti vihdoin kotiin, kun nyt osaa ja jaksaa jo pullosta syödä koko annokset. :heart: B-neiti oli mun kanssa lapsivuodeosastolla vierihoidossa ja sairaalasta kotiuduttiin jouluaattona. Hyvin on kaikki mennyt ja molemmat neidit ovat aivan hurmaavia!

Tämä oli nyt tällainen pikainen viesti, kirjoittelen lisää myöhemmin. Nyt pitänee alkaa syöttämään tätä kotona olevaa B-neitiä, jolla vuorokausirytmi 'hivenen' hakusessa: yöt valvoo ja päivät nukkuu... |O
 

Yhteistyössä