Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

mamacita kiitos noista mitoista! Hurjalta kuulostaa mutta toisaalta sä pääsit myös pitkälle ja hyvä niin. Nyt oot varmaan jo saanu ekan kerran vauvat syliin, ihanaa :)

Jk onpas hyvin kasvanu pojat! Vähän vielä ja rikkovat kilon rajapyykin! Jaksamista sinne pötköttelyyn!

Bubblis, kiitti tiedoistas, lisäsin ne listaan! Harkkasupistukset on tosiaan ihan normaaleja ja vaarattomia, vain kivuliaista suppareista tarttee huolestua.

Tervetuloa mukaan jenniferi! Ootkin tosiaan selvinny jo mukavan pitkälle! Ja kovasti tuo didi-raskaudelta kuulostaa :) mahankasvua täälläkin ihmetellään :)

Sunshinille onnittelut poikien kotouttamisesta! Kauankos he nyt ehtivät yhteensä keskolassa olemaan?

Tipetsu noitten sydänäänten löytäminen on kyllä välillä oikeeta aarteenmetsästystä, ei se tahdo aina neuvolassakaan onnistua, vauvat voi olla niin päällekäin tai omatkin isot verisuonet voi olla tiellä. Ite oon ottanu sen periaatteen, etten niistä stressaa, kun näitä kuitenkin ultrataan niin tiheään niin siellä saa sitten aina lopullisen varmennuksen vauvojen kunnosta. Oliko sulla esikoisen kohdalla etinen istukka vai saitteko ikinä selvyyttä mikä sitä tuhrua aiheutti? Kaksosraskauden seurannasta on Suomen Monikkoperheiden sivuilla vähän tietoa:
Suomen Monikkoperheet Ry
Neuvolakäynnit menee yksösraskauden mukaan ja äitiyspoliklinikalla seurataan 2-4 viikon välein n. 20–24 raskausviikosta lähtien. Identtisiä seurataan tuon 2 vko välein ja dikoriaalisia alkuun 4 vko välein kunnes lopussa kaikilla seuranta 2 vko välein. Kun ongelmatapauksia tulee (kuten meillä ttts), seuranta siirretään välittömästi äitiypolikliniikalle, jonka jälkeen ultrat on omakustanteisia eli sen n. 27,50€/kerta (polikliniikkamaksu). Jos neuvolassa on ultra käytössä ja sen käyttöä osaavaa henkilökuntaa, varmaan ultraavat sielläkin tarvittaessa mutta ei se kyllä äitiyspolikäyntejä korvaa.

Täällä tuli vihdoin tieto, että Turun monikkovalmennus (järjestää Turun seudun monikkoperheet ry) alkaa heti syyskuun alussa, jee! Valmennusta olisi yhteensä luvassa 6 kertaa, en varmaan käy noita kaikkia kuuntelemassa, kun vauvan perushoito on sentään vielä ihan tuoreessa muistissa mutta varsinkin monikkoperheen arki ja sen tukimuodot luennot kiinnostavat! Ja tietysti muut Turun seudun tuplamasut! :) Toivottavasti pysyn voimissani siihen asti!

Vilkutukset kaikille!

Maibei 21+6
 
Viimeksi muokattu:
Jenniferi tervetuloo ja kivaa ku tääl on joku samalta suunnalta.Mulla siis kans HYS sairalana...ainaki toivottavasti :)

Sunshine vauvantuoksua sinne kotiin :heart:

JK nou hätä, mukavahan tää sit kuitenkin on...toisenpuolesta jännittäminen nääs :) ja jeeee, poikien kilon rajpyykin lähenemiselle.

-Karcci ja touhukaksikko- joista toinen ilm työnsi päätään(jompaakumpaa) äsken mun navan vierestä ulos :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Moikka kaikille ja tervetuloa uusille!

On ollut hieman hiljaiseloa, kun työ ja perhe pitää kiireisenä :) Esikoinen aloitteli koulu-uraansa ja kuopus vaihtoi päiväkotia. Lukemassa käyn semisäännöllisesti ja onnea kaikille tuplien saajille ja tsemppiä niille, jotka ovat raskaudessaan hieman haastavammassa vaiheessa. Jk79 saa todella aikaan hieman masunpyörähdyksiä mutta kaikki menee niinkuin on tarkoitettu. Ja parhaimmassa paikassahan sä olet eli susta pidetään parasta mahdollista huolta. Kaikkea hyvää sulle ja oikea asenne sulla on! Kiva, kun jaksat aktiivisesti postata sieltä pedin pohjalta :)

Meillä on takana Taysin rakenneultra ja kaikki rakenteet löydettiin. Tosin B-vauvan hankalan asennon myötä ultrataan hänen pikku sydän vielä uudelleen 28.8. Sukupuoliveikkauksia saatiin: tyttö ja poika MUTTA 100% ei voinut pitää (johtuen juuri tuosta B:n selkäranka maman vatsanpeitteitä vasten oleva asento) A möllötteli rt:ssa vasemmalla ja tuo B jotenkin poikittain ylävatsassa. Ihme, kun onkin hengästyttänyt ja ollut tosi pinkee toi ylämasu.

Oma vointi on ihan ookoo mutta mitä vain voi tapahtua ja milloin vain. Täälläkin on siitä saatu lukea. Selkä on ajoittain kipeä ja töissä en jaksais oikein olla. Mulla on töissä jonkin verran kyykkäämistä ja kumartelua ja nostelua, joten varovasti täytyy ottaa.

Tänään olisi vuorossa Taysin monikkovalmennus. Yhden illan juttu ja kesto 2,5h. Aika pieni panostus! Tosin Pirkanmaan Monikkoperheet pitää valmennuksen vielä myöhemmin. En jaksa uskoa, että olisi samanmoinen kuin Turun ruhtinaallinen 6 kerran tsemppaus. Onko täältä kukaan ollut noissa tai peräti tulossa tänään?

Mä en ole vielä kertonut esimiehelle!!! Hän on Espoossa ja viimeks kuullu/nähny ehkä huhtikuussa. 30.8. pitäs kertoa, jos aion äippälomalle 30.10. Jään 50pv ennen LA eli heti, kun mahdollista :-D

Vaunutkin on hankittu. Käytetyt Mountain Buggyt. Tooosi isot pyörät, koska talvivauvat tulossa ja uskon noilla pärjäävän säässä kuin säässä.

Jaksut kaikille!

Kyselee Juuni rv21
 
Moikka taas! :)

On saatu taas eloa tänne palstalle kun syssy tekee tuloaan :) Miksa, muistanko väärin vai eikö sulla ol käynnistys tällä viikolla? Ois kiva kuulla joko sulla on nyytit sylissä ja miten meni? :)

Mä en taida kyllä noihin normi monikkovalmennuksiin päästä, mutta tarpeen vaatiessa täällä tyksissäkin saa valmennusta. Eilen sain käydä alakerrassa kyselemässä maksukattoasioista. Olin ymmärtäny että ite täytyy pitää kirjaa siitä milloin katto tulee täyteen ja huolehtia alkuperäiset laskut ja kuitit toimistoon, mutta käytäntö olikin positiivinen kokemus. Kaikki tyksin laskut ja suoritetut maksut huomioidaan automaattisesti, eli mun ei tarvi yrittää pysyä ajantasalla. Mulla nimittäin on nyt jo paukkunut nää rajat rikki. Tästä eteenpäin pääsee vähän halvemmalla, ainakin puolet vähemmän maksaa, kun tuota makaamista täällä saattaa olla ihan kiitettävästi ja kustantaa kuitenkin enemmän kuin päivässä tienaa.

Ultrassa kävin taas hetki sitten ja A:lla oli yhä blokkia, mut ei niin pahoja katkoksia kuin eilen, joten seurataan sydänkäyriä ja huomenna taas ultraan. Lapsivesi on siis mennyt A:lta, mutta nyt kun ei oo pariin päivään vuotanu, vettä on tarpeeksi masussa köllöttelyyn. Mulla ei oo ollu supistuksia lainkaan, joten lopetettiin estolääkitys, sillä se nosti mulla lämpöä, aiheutti hengitysvaikeuksia, huimausta ja sai sydämentykytyksiä aikaan. Ja eilen aloitettiin jokin pistoshoito, ettei tulis veritulppaa vähäisen liikkumisen vuoksi.

Iloinen olen siitä, että taas on tullut päivä lisää :) Täällä kun ei oo kiire mihkään, niin voi vähän valvookin ja mulle muodostunu jo sellanen rytmi, että valvon puoleenyöhön asti. Sit on hyvä mennä nukkumaan kun tietää että taas on saatu vuorokausi pulkkaan :)

Alussa ruoka oli mautonta ja sitä liian vähän, nälkä oli jatkuvasti :D Nyt oon varmaan siihenkin tottunu kun huonekaverin kanssa intouduttiin tänään lounasta oikein kehumaan. Eikä tunnu niin nälkäkään enää olevan. Tietty mun energiakulutuskin on ihan toista luokkaa, kuin vielä viikko sitten töitä tehdessä. Ja kyllä mulla täällä herkkujakin on :p Hassua on se, että paino kuitenkin on tullut alaspäin toista kiloa?! Eli lisää suklaata! :D

Oikein makoisaa loppuodotusta mammoille! Ja vielä ihanampaa aikaa niille, jotka ovat jo päässet pienokaisistaan nauttimaan! :)

Jk ja pojat 26+3!!!!
 
Moikka kaikille..

Hiljaiseloa täällä.. arki on alkanut ja rullaa aika omalla painolla. Me tehtiin päätös, kun tuli tieto kaksosista, että esikoinen jatkaa päiväkodissa vaikka mä oonkin tällä hetkellä kotona työttömänä. Periaatteessa mulla vois vielä tulla kutsua töihin, mutta enemmän siihen vaikutti se, että ei tämä olo tule tästä helpottumaankaan. Mä oon nyt sitten päivät yksikseen kotosalla. Vähän se alkuun tuntui oudolta ja mulla oli aika huono äiti -fiilis siitä, mutta kyllähän kaikkeen tottuu. Onneksi esikoinen viihtyy tarhassa. Pitää sitten kaksosten synnyttyä katsoa, että mitä sitten tehdään.

Nivuskipuja on melkein päivittäin. Eniten niitä tuntuu sellaisina päivinä, kun on ollut paljon liikkeellä. Eli tästä vois päätellä, että kyllä se päivittäinen lepo tekee aika hyvää. En tiedä, että miten sitä oikein töissä jaksaiskaan olla täyspainoisesti, vaikka oliskin ollut suht kevyt toimistotyö. Paikallaan istuminen on välillä vähän nihkeää, makuuasennossa on hyvä olla. Mut kyllä sen kävellessä ainakin huomaa, että on sitä aika huonossa kunnossa jo. Aika lyhytkin matka etenee hitaasti ja meinaa hengästyttää. Useinmiten kävellessä vatsakin kovettuu tai supistelee. Neuvolassa sanoi, että kävelylle olis ihan hyvä laittaa vaikka tukivyö. Mä odotan kovasti, että nää lämpimät ilmat loppuis jo ja tulis hitusen viileämpää. Toki viime viikolla huomasin, että ei taida ulkoilutakki mahtua enää kovin pitkään :) Toivottavasti ei tule järkyttäviä pakkasia vielä ihan marraskuussa, jos sinne asti porskutetaan! Kaksosmaha ja untuvatakki mahtais olla melkoinen näky :D

Viimeksi kirjoittelin niistä rautavalmisteista. Mulla siis esikoisen kohdalla tuli huono olo Obsidan-kapseleistakin. Nyt otin kokeiluun Retafer 100mg kapselit. Ne saan kyllä otettua, mutta ne kyllä kovettaa vatsan.. Nyt sitten mennään sillä, että aamulla Levolacia setti ja illalla se rautatabletti. Jos sitä jotenkin sais ton vatsan kuntoon. Sitten vielä hedelmiä, ruisleipää, leseitä jne. Terkka just vähän "varoitteli", että peräpukamat ja synnytys ei oo mikään suositeltava vaihtoehto.

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti. Erityisesti niille, joilla on jo h-hetket käsillä tai jotka on vuodelevossa. Itsekin sitä tuskailee omaa oloa, mutta sitten taas miettii, että eihän tässä loppujen lopuksi ole enää kovin pitkä aika. Kyllähän sen kestää - eikö :)?

Pohjoistuuli 23+4
 
Karcci: Niin vähän olin lukevinani, että Hyvinkään alueelta sinäkin olet. Oletkoajatellut Hyvinkään monikkoperheisiin liittyä?

Jk79: Kyllähän suomalainen terveydenhuolto on kaikkea muuta kuin ilmaista. Olen hieman tyypeetynyt tosiasiasta, että joillekin pitkä sairastelu on taloudellisesti ihan kamalan iso haaste. Sitten sanotaan, että hyvinvointi yhteiskunta maksaa. Pöh. Eikä maksa. Suomessa ei saa edes sellaista yksityistä vakuutusta, mikä korvaisi raskauden aiheuttamat sairaskulut. Tietenkään rahaa ei mieti vakavan sairauden tai esim sun tilanteen kohdalla, mutta mielestäni maksukatto on tosi korkea ajatelle, miten paljon me maksetaan veroja kaikesta.

Kiitos siis toivotuksista tervetulleeksi.

Minulla oli neuvola tänään aamulla. Painoa oli tullut alta kuukaudessa vain 300 g, mikä kyllä on vähän minulle. Tyhjensin kyllä suoliston eilen toilaxilla, mutta tokkopa vatsantoimitus montaa kiloa painoa vähentäisi. Ummetus siis on vaivana täälläkin. Obsidan 200 mg löystytti vatsaa, mutta retafer ummetti. Ei auta levolacit, visiblin rakeet ym. Pegorion x 4 pss auttaa, mutta toilax peräruiske auttaa kunnolla kerta viikkoon. Ilman tuota ei varmaan tarvitsisi kuin kerta viikkoon vetää vessaa. Peräruiskeessa on se huono puoli, että tyhjentää todellakin kunnolla ja kivulla.

Vauvojen sydänäänet saatiin pitkän etsinnän jälkeen kuulumaan. A vauva tuntuu tekevän ihan mahdottomia kuperkeikkoja. Verenpaineet oli ookoo ja hemoglobiini noussut 109.

Päiväunilta noustiin lasten kanssa ja ei oikein jaksa tehdä mitään. Makailen sohvalla ja huono olo vaivaa jostakin syystä. Kyllä tämä raskaanaolo vastaa sairaana olemista.
 
Jenniferi joo kyllä varmaan :) juuri naamakirjassa niiden ryhmää tutkin. Mut vielä ei voi ainakaan sielä liittyä, koska en ole raskautta julkistanut FB:ssä ;)

Mulla on enää maks. 48 työaamua \o/ tosin mulla on vikan kk aikana kaks vkoa lomaa ja eilen mietittiin pomon kaa et näinköhän tuun sit enää bäk :)

Sit myös mietittiin sitä et onko fiksumpaa jäähä sairaslomalle (duuni maksaa 5vkoa ja sit oon muutaman vkon kelan sairaspvrahalla) vai jäänkö erityisäippikselle??
Mitäs mieltä??
 
Tervehdys!

Tuon heti terkkuja eiliseltä Taysin monikkovalmennukselta. Aika realistinen oli, mulle ehkä turhankin! Tätä riskiraskautta ja synnytystä kyllä korostettiin - tai siltä meistä miehen kanssa tuntui. Taysissa PUOLET syntyy leikkaamalla ja valitettavasti noistakin pienin osa suunnitellulla sektiolla.

Toinen mulle yllättävä juttu oli tuplia odottavan äidin ravitsemus. En neuvolassa ole saanut mitään extratietoa asiasta mutta tuolla kätilö korosti riittävää ravintoa. Yhtä odottavan normipainoisen naisen energiantarve on se n.2500kcal siis yks voikkuleipä+maitolasi lisää. MUTTA kaksosia odottavan oli 3500kcal! Kätilö suositteli kolmatta ruokaa ja ihan kunnon ruokaa. Käski unohtamaan kevyttuotteet, liiat hedelmät (niistä tulee sokeritasapainohäiriöitä, koska hedelmäsokeria) ja kehotti panostamaan ihka oikeeseen voihin ja lihaan. Jakso kyllä muistuttaa kuinka kahdet aivot yms. on masussa kehittymässä.

Mua alko tietty huolestuttaan, kun rv21 mennessä kiloja on tullut ehkä se 3kg ja nyt pitäs olla noin +10kg. Kuulemma ekojen 20 rv:n painonnousu vaikuttaa ennenaikaisuuteen jne.

Jk79:lle terveisiä (varmaan kyllä tiesitkin), että kätilö kertoi lapsiveden menojen/tihkumisen olevan varsin yleistä ja kertoi, että jopa 6vkoa voidaan porskutella kevyesti eteenpäin, koska lapsivesi kuitenkin koko ajan uudistuu. Eli jokainen päivä on voitto!

Toivottavasti tämä ei järkyttänyt ketään, kunhan kerron täällä kokeneen kätilön terveiset eli syökäämme hyvin :-D Välillä se on kyllä hankalaa, kun ei vaan pysty ja ei maistukaan aina. Ja mulla on välillä niin järkkyä ummetustakin, että huh huh! :)

Liikuttavin hetki oli, kun päästiin käymään vastasyntyneiden teho-osastolla. Siellä oli yhdet 30+1 syntyneet kaksosetkin iskän ja äidin kenguruhoidossa. Voi herttinen ne oli pieniä vaikka olivat jo 4. viikkoa siellä ja varmasti kasvaneet kovasti syntymästä. Onneksi ne vanhemmat oli tosi ilosia, joten autto meitä nyyhkyttäviä äitejä.

Jaksuja!

terv. Juuni75 rv 21
 
Juuni: jännä juttu. Hyvinkäällä taas sanoivat todennäköisempää olevan normaali alatie synnytys kuin leikkaus, jos siis heidän tilastojan katsoo. Ehkäpä tämä johtuu siitä, että jos vauvat meinaavat syntyä ennen viikkoa 35 niin siirtävät suoraan naistenklinikalle.

Minä en voisi koskaan syödä noin paljoa. Nyt olen pysytellyt alta 2000 kalorin ja oikeastaan joinakin viikkoina 1600 kaloria pintaan ja silti painoa on tullut se 10 ja vähän päälle. Että mitä painaisinkaan jos söisin 3500 kaloria.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä hassua, miten monipuolisesti ja paljon pitäisi syödä. Itse syön ainakin tällä hetkellä sitä mitä pystyn, eli aika yksipuolisesti ja vähän. Varsinkin liha on ollut nyt suuri inhokki, en pysty syömään muuta lihaa kuin leikkeleitä leivän välissä. Myös raejuusto ällöttää, enkä ole keksinyt toistaiseksi mitään järkevää proteiinin lähdettä, kun suunnilleen kaiken syöminen tuntuu vastanmieliseltä. Noudata siinä sitten ohjeita :D

Alkuvaiheen odottelu on kyllä tuskaista. Minulla ei ole oikein mitään raskausoireita, joten tuntuu hölmöltä että vatsassa kasvaisi kaksi ihmisen alkua. Miten voi tietää, ovatko molemmat vielä elossa? Pelkään kovasti, että tämä ilo kahdesta pienestä muuttuu vielä suureksi suruksi :(

ralliruutu 7+6
 
Juuni, mukavaa kun jaat meidän muiden kanssa monikkovalmennuksessa saamaasi tietoa :) Tuo kalorimäärä tuli kyllä mullekin yllätyksenä. Nyt voi jatkaa näitä herkkujen syömisiä hyvillä mielin :)

Ralliruutu, kyllä kaikki varmaankin menee hyvin. Np-ultrakin on kohta tulossa, niin pääset omin silmin näkemään pienokaiset. Silloin se tuntuu todellisemmalta.

Jk ja pojat 26+4
 
Yöllä lorahti taas A:lta reilusti lapsivettä. Seuraava tenallinen vaihtoi jo väriä, oli vihertävänrusehtavaa. Kätilö laitto mut sitten käyrälle, mutta ei siitä oikein mitään tullu. Ihan hetkellisesti saatiin kahdet äänet.

Palasin takaisin käyrältä omaan petiin, huomasin että oli viesti tullut. Sisko ilmoitti että mamma oli juuri nukkunut pois.

Nyt oottelen täällä pedin pohjalla, tapaanko lääkärin tänään jos sais jotain vastauksia..
Paska aamu, Kurja mieli.

Jk ja pojat 26+5
 
Jk paljon haleja ja tsemppiä sinne sairaalan petiin! Sekä osanotto :hug:

Mikä se onkin että ne vaikeudet kasaantuu aina samaan syssyyn. Jospa siellä pojilla olisi asiat hyvin. Sullahan on viikkoja kuitenkin sen verran että varmaan kiirehtivät heti leikkaamaan jos tilanne alkaa näyttää uhkaavalta. Vaadi se lääkäri paikalle jos ei muuten ilmaannu, kyllähän sitä mielellään asiantuntijaa jututtaisi käyrillä makoilemisen sijaan!

Toivotaan parasta! Me niin tsempataan!

Noista kalorimääristä vielä, ihan hurjalta kuulostaa. Mulla on noussut paino n. 2 kiloa ja kohta on siis 20 vkoa täynnä. Jos tähän vielä 8 kiloa aseteltaisiin johonkin niin kyllä olisi hankala olo. Eikö se ole pääasia että paino nousee edes hieman tai tasaisesti ja ylipäätään syö? Ihmettelen... : /

Murotar ja typykät (????) 19+3
 
Juuni, olipa kiva kuulla kokemuksia !! Mulla on nyt itsellä niin vaikeaa, tänään odotin, että pääsisin neuvolaan ja kuulemaan, et masussa kaikki hyvin. Soittivat sit ja peruivat neuvolan, täti sairastunut. Onko muilla ollut koko ajan kovaa pelkoa ja jännitystä vauvojen hyvinvoinnista ? Mä välillä tunsin jo muutamia liikkeitä, mutta nyt en tunne edes niitä ja äitipolille menen vasta rakenneultraan. Onko se normaalia, että murehdin päivät ja yöt tätä vai pitäiskö vaan rentoutua ? :)

JK, osanottoni ja voimia kovasti, jospa edes masuasukit vois hyvin ja sinnittelisivät vielä jonkun aikaa..

Nuo jutut tuolta monikkovalmennuksesta oli kyllä aika hurjia, onkohan kenelläkään tietoa, järjestetäänkö OYS:ssa esim monikkovalmennusta ? Olis erittäin mielenkiintoista käydä..

Mutta pitänee jatkaa taas hommia.. :)

Bubblis ja masuasukit 14+0
 
Hei kaikki!

Jk, olet kovasti ajatuksissa täälläkin! Kyllä sua nyt koetellaan, voimia sinulle ja perheelle.

Bubblis, mulla on ollut ihan samanlainen huoli varjostamassa koko raskautta. Mä koin hyväksi ratkaisuksi ostaa dopplerin kotiin, sain sitten päivittäin kuunnella sydänäänet ihan itse. Mulle se ainakin toi paljon mielenrauhaa, ja aina sain äänet kuuluviin, kun oli rauhassa aikaa etsiä. Nyt en ole enää käyttänyt usein, liikkeistä tunnistan helposti molemmat.
Itse asiassa, mä olen ollut niin keskittynyt koko tämän raskauden ajan vain toivomaan, että molemmat pysyisivät hengissä, että vasta eilen mä tajusin, että nämähän sitten ihan oikeasti syntyvätkin! :D Hieman hidas sytytys mulla ;)

Juuni, kiitos kun jaoit tietoa! Mä en itse ajatellut sinne valmennukseen mennä, joten tosi kiva kuulla mistä siellä puhuttiin.

Mulla on seuraava ultra vasta viikolla 27, eli 6 viikon päässä edellisestä. Onko muilla näin pitkiä välejä? Labrat otettiin tällä viikolla, ja hemoglobiini edelleen ok, 122, eli rautaa ei tarvi ruveta ottamaan, woohoo :)

Hyviä vointeja kaikille!

Salla ja kittens 24+3
 
Edelleen täällä mutustelen yltiörealistisen kätilön muutamia kommentteja. Se myös puhui jotain sekavaa vauvojen laittamisesta samaan muovilaatikkoon, siis laitoksella, kun syntyvät. Ok, näin ajattelin ja tarkoitus ois kotonakin laittaa samaan pinnikseen alkuun. Mutta eikuulemma sais mutta käytäntö Taysissa on kuitenkin toinen. Sekavaa...Samaan syssyyn hän jutteli vauvojen mahallaan nukuttamisesta, että kuinka se on parasta masuvaivoihin mutta joku outo määräys kieltää äideiltä senkin. Nii-n sillähän on tutkimustenkin mukaan yhteys kätkytkuolemaan.

Sitten "pelotteli" kohdun venymisellä ja sen takaisinsupistelusta. Että kuinka varaudutaan hurjaankin verenvuotoon, jos kohtu ei ala heti supistumaan takaisin. "Kun on venyttyny äärirajoille" hän sanoi. Ihan oikeesti, nyt mietin pitäskö ottaa yhteyttä sinne Taysiin ja kertoa, että jäi aika pelottavat fiilikset. Mulla oli sieltä lähtiessä sellanen olo, että vähintäänkin jään heti sairaslomalle ja makaan vaan sohvalla loppuajan. Kertoi mm. näistä supisteluista mitkä ei edes tunnu mutta voivat radikaalisesti muuttaa kohdunkaulan tilannetta.

Joo, nyt yritän unohtaa ton ja odotan hieman mukavampaa valmennusta Pirkanmaan Monikkoperheiltä syyskuussa. Siellä on sentään muita vanhempia, joilla on kaksosia eli saa todellista vertaistukea.

Tsemit taas kaikille! Erityisesti Jk79:lle osanottoineen.

Juuni rv21
 
Voi Jk :hug: Mä lähetän telepaattista empatiaa sinne.
Multa kuoli maanantaina tosiläheinen perhetuttu,mein koirat on esim ollu niidden "vara-koiria" eli ne on hoitanut noita aina kun on tarvinnu tai muuten vaan kun ovat koiraterapiaa halunneet.

Niin ja eilen mursin sitten jalkapöytäni...Voi sitä kipua ja tuskaa, sit menin viel "paniikkiin" ku mun varvas taittu ihan väärään suuntaan ja jäi siihen. Sai niin hysteerisen kohtauksen, et aattelin jo et noi kaks tuol mahas miettii et mitä helv...toi äiti riehuu.

Mites asukit nyt siellä?????

Juunille iso kiitos kun jaksoit kirjottaa tosta...Meillä ei HYs:ssä ees oo kai mitään monikkkovalmennusta...Kättärillä ja naistenklinikalla vaan.

Bubblis mulla ei oo ees tuntunu kunnon liikkeitä..muutamia potkuja sillon tällön ja sit se yks krta ku A yritti navan vierestä pihalle :heart: mut jotenki en viel ressaa...Katotaan sit vkolla 20 sitä ;) Onneks RU on täs ihan kohta :)

-Karcci, Speedy ja Gonzales 16+5-
 
Kiitos kaikille sympatioista! Täällä sitä edelleen kokonaisena porskutetaan :)

Leonor, ei ole tulehdusarvot olleet kohollaan ja kortisonit olen saanut jo viikko sitten. Ovat ainakin ehtineet vaikuttaa. Pääsin ultraan eilen, jossa todettiin et A:lla on niukasti lapsivettä. Vihertävä lapsivesi viittaa siihen että ois tullu kakka. Eli sil on ollu joku hätä?! Mut päivä kerrallaan, sanottiin taas. Hyvää on se, että nyt ei oo eilisen jälkeen tullu vesiä ulos.

Ootan jo huomista kun saadaan viettää viikkojuhlia!! Aattelin jos rohkeis tänään kysyä pyörätuolivisiittiä ulos etuovelle. Tänäänkin on pää sattunu heti aamusta, ja luulen et se johtuu raittiinilman puutteesta.

Mukavaa odotusta edelleen kaikille! :)

Jk ja pojat 26+6
 
  • Tykkää
Reactions: Katrilli79
Tsemppiä Jk79 :hug: !

Muakin hieman häkellyttää noi Juuni75 kertomat ravitsemusasiat. Tokikin mä oon itse eri tilanteessa, kun on tota ylipainoa jo ennestään. Terkkari vielä pari viikkoa sitten sanoi, että rasvattomia tuotteita pitää suosia (juusto max. 17%, muut maitotuotteet rasvattomia). Sitten siellä rakenneultrassa Kätilöopistolla lääkärikin sanoi, että painon ei tarvis nousta yhtään. No, kaikkihan ei aina mene niin. Nyt on tullut painoa lisää 2,9 kg (tilanne neuvolassa 22+5). Mä luin tosta THL:n oppaasta (http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/daec5c3f-e2eb-41ff-b98f-e369c4246900) tällaiset suositukset:
alipainoiset 4000 kcal/vrk
normaalipainoiset 3000-3500 kcal/vrk
ylipainoiset 2700-3000 kcl/vrk

No joo, kyllähän jokainen sen itse tietää, että kuinka paljon sitä voi syödä ja millaista ruokaa pitäisi syödä. Mullakin on annokset pienentyneet huomattavasti, kun ei vaan pysty syömään (snif). Välillä oikein on kiukuttanut, että kun haluais syödä jotain hyvää ruokaa enemmän, mutta kun ei vaan pysty :D Jotenkin sitä haluais enemmän syödä sellaista helpommin sulavampaa ruokaa. Ehdoton suosikki on tällä hetkellä feta-pastasalaatti.. Joka viikko sitä pitää saada :)

Eilen oli lääkärikäynti Kättärillä. Vauvoilla oli kaikki hyvin - ja äidilläkin. Neiti A:n painoarvio oli 649g ja herra B:n 700g (eilen siis 23+6). Lapsivettä oli normaalisti ja sykkeet oli ok. Molemmat oli poikittain, päät vastakkaisilla puolilla. Potkivat siis toisiaan jatkuvasti päähän.

Onko teillä muuten tehty näillä äippäpolin käynneillä sisätutkimusta? Mä jotenkin oletin, että sellainenkin tehdään, mutta lääkäri katsoi kohdunsuun tilanteenkin ultralla vatsan päältä.

Eilen ilmoittauduin Kättärillä pidettävään monikkovalmennukseen. Niitä on vaan 6 vkon välein ja seuraava ryhmä oli vasta 28.10.2013 (mulla silloin jo 33+3).. Tuntuu, että se on kovin myöhään :) Sitähän voi olla jo tositoimissa siinä vaiheessa.

Hyvää viikonloppua ja jaksamista kaikille :)!

Pohjoistuuli 24+0
 
Täällähän on tapahtunut paljon ja tullut myös paljon tekstiä.. Toivottavasti muistan kommentoida edes puoleen mitä olen tässä suunnitellut..

Jk sulle ihan ekana jaksuja ja tsemppiä!! Se on kumma kun kaikki paska tulee niskaan samalla kerralla, toivottavasti seuraavat uutiset alkaa sitten olemaan jo positiivisia! Kovasti olen sun tilannetta miettinyt, mutta en ole saanut kirjauduttua tunnuksilla sisään.. (vastasin muuten yv, en ole varma tuliko perille kun ei näy lähetetyissä?!)

Mamacita toivottavasti kaikki mennyt hyvin! Kovasti odotan sun kuulumisia, kun mulla sama juttu edessä parin vko kuluttua..

Juuni kiitos tiedoista joita kuulit monikkovalmennuksessa, vaikka itse nyt jo ihan loppusuoralla olenkin niin kiinnosti silti kovasti! Meillä terkka sanoi mulle että max 15kg saa painoa tulla tässä raskaudessa, kun kuuli että aikaisemmin tullut 24kg ja 26kg. Ja viimeksikin kaikki raskauskilot lähti vauhdilla pois, nla:ssa toppuuteltiin ettei saa laihduttaa kun niin lujaa laihdun, vaikka en siis laihduttanut lainkaan. Neuvolassa saa kyllä kovin huonosti tietoa juuri tähän kaksosraskauteen liittyen..

Sunshine Ihanaa kun saatte pienet kotiin, onnea! Tulehan kertomaan kuinka arki lähtee sujumaan jos vain jossain välissä kerkeät!

Tervetuloa kaikille uusille!!!

Mekin muuten päädyttiin Mountain buggyjen sijasta Bumblerideihin, koska jos olisi buggyihin hankkinut pehmeät kantokassit ratasosien päälle, olisi joutunut aina irroittamaan tekstiilit jos olisi halunnut laittaa kaukalot vaunuihin kiinni. Bumblerideissä saa adapterit laitettua ja kaukalot kiinnitettyä vaikka kankaat ovatkin paikoillaan. Lisäksi Bumbleridet ovat ilmeiseti ainoat, missä saa käännettyä kuomuosan niin että vauvat ovat työntäjään päin vaikka on pehmeät kantokassit. Olen nyt ihan 100% varma että tehtiin ihan parhaat vaunukaupat, nämä vaikuttaa ihan uskomattoman hyviltä!! Ainut miinus oli vaan se, että ovat ilmeisesti pohjoismaista loppu tällä hetkellä (sanoi baby townin myyjä Tku:ssa), mutta Lekmeristä sain tilattua noin 2vko sitten vielä. (Oli jonkin verran kalliimmat, mutta en voinut jäädä odottamaan tuleeko niitä baby towniin syyskuussa ihan oikeasti vai tuleeko jotain toimitus ongelmia... sen siitä saa kun on myöhässä liikenteessä)

Oma vointi on (uskomatonta kyllä!) parempi, tuntuu että henki kulkee hieman paremmin jne.. (massu musta nyt alempana) Toki miljoonaa eri kremppaa on, mutta olosuhteisiin nähden kuitenkin vallan hyvä olo. Maha on kiinteä kova pallo, terkkarikaan ei voinut sanoa mitään miten vauvat on kun on yhtä kovaa palloa vaan, jossain kohtaa vaan tuntui jotain uloketta, mutta ei tiennyt mitä on ja kumman on.. Mutta itse epäilen edelleen että A pt ja B poikittain, kylkiluihin ei ole tullut potkun potkua ja tuolla oikeessa kyljessä alhaalla/ keskellä edelleen ajoittain kovaa kipua ja samalla tuntuu kova pyöreä kohta kipualueella (pää).

Viime la-su yönä heräsin todella kivuliaihin supistuksiin, jotka jatkuivat koko sunnuntain kipeinä mutta hyvin epäsäännöllisinä ja hiipuivat sitten kokonaan iltaa kohden.. Viikolla on myös tullut ehkä noin 20-30 kipeää supistusta (sellaisia jossa joutuu oikein keskittymään ja kädet hikoaa), mutta aina loppuneet. Sukkapuikkoa, kirvelyä ja painetta tuntuu kohdunsuulla, eli jotain tapahtuu..

Nyt vaan mietin että kun jossain päin on sääntönä jos menee vedet ja pt niin kulkimakuu ja ambulanssi niin pitääkö se paikkansa, tietääkö kukaan? Neuvolassa sitä kyselin niin terkka oli ihan äimistynyt ja sanoi sen olevan joku 80-luvun jäänne, että vain silloin voi napanuora luiskahtaa ulos jos vedet tulee paineella ja on pystyasennossa.. että omalla autolla vaan ja selkänojaa taakse.. Toki kysyn asiaa Tyksistä jos sellainen tilanne tulee eteen, toivottavasti ei. Aikaisemmat synnytykset käynnistyneet ihan vaan supistuksilla ja vedet menneet vasta synnärillä ja molemmat vauvat olleet silloin rt.

Miksa ja tuplikset 35+6 (jee, huomenna tasan 36 ja viikko täysaikaisuuteen!)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jk79
HUSilla on linkin mukaiset ohjeet:HUS - Milloin lähteä sairaalaan?

Muistan esikoisen ajalta ohjeen, et jos vedet menee ja pää ei oo kiinnittynyt, niin sitte pitäis mennä ambulanssilla.

Me käytiin esikoisen aikana kans tutustumassa Kätilöopistoon. Silloin oli ainakin ihan hyödyllinen käynti. Silloin tosin kans ihmetytti kätilön vahvat mielipiteet esim imetyksestä ja perhepedistä (hänen mukaan ainoa oikea paikka lapselle). Oltiin miehen kans vähän sillai, et nytkö ollaan jo huonoja vanhempia, vaikka vauva ei ole vielä maailmassakaan, kun aiotaan laittaa se pinnikseen :)

Itellä meni tosiaan esikoisen imetys huonosti. Viimeksi ilmaisin terkkarille huoleni tästä. Sen kommentti oli vaan, että imetyksen onnistuminen on kiinni omasta asenteesta. No, jokaisella on toki oikeus mielipiteeseen, mut en nyt ihan allekirjoita tuota. Aion kyllä varmuyden vuoksi kaivaa pullot ja sterilisoijan valmiiksi kaapista.

Pohjoistuuli
 
Jklle taas hurjat tsempit sairaalaan! Hyvä, että tilanne edelleen pysyny vakaana. Ja osaanottoni mamin poismenosta, todella kurjaa näitten raskausmurheitten lisäks :( Koitan tulla taas poikkeemaankin, kunhan tästä arki hiukan asettuu.

Pohjoistuuli, meillä esikoinen 1,5v alottaa päivähoidon meiän kaksosuutisen takia. Mun oli tarkotus olla esikoisen kanssa kotona mutta ei se kyllä nyt onnistu, kun hän on noin pieni ja vauvoja tuleekin kaksi. Päiväkodin johtajalle tapaus oli päivänselvä, että mun pitää saada esikoinen hoitoon, ratkaisuani ei kyseenalaistettu tippaakaan! Vielä kun tässä loppuraskaudessa on nää kovat riskit eikä sairaalassamakoilukaan olu mitään erikoista, niin eihän siihen muita vaihtoehtoja jääny. Itsekään en pode siitä huonoa omaatuntoa, ainoastaan on vaan pieni huoli miten kiltti esikoispoikamme pärjää... Maanantaina mennään tutustumaan ja viikonpäästä alkaa tositoimi päiväkodissa.

Juuni aikamoinen äippävalmennus siellä! Ilmeisesti noi sairaalan valmennukset on vähän rajuja. Ihan turhaan kyllä säikyttelevät odottajia kauhutarinoilla, kun toisaalta niitä juuri kehotetaan välttelemään ja ne on kuitenkin aika yksittäistapauksia eikä niistä etukäteen tarvi mitään tietää, kyllä asiat sitten selvii, kun kohdalle sattuvat. Tosta ravinnosta on joskus annettu sellainen yleisohje, että kyllä kroppa kertoo, kun sillä on nälkä, joten turhat kalorimäärien tuijottelut saa unohtaa. Mulla ainakin on tullut ylimääräinen välipala aamiaisen ja lounaan väliin ihan juurikin tuosta kropan ilmoittamasta omasta tarpeesta :) pääasia, että syö terveellisesti ja jos pelkää, ettei ravinnosta saa kaikkea tarpeellista, voi aina popsia jotain raskausajan lisävalmistetta, itse syön raskaus multivitaa aamuisin ja sitä retaferiä iltaisin, vaikka raudat on kai ihme kyllä pysyny hyvällä tasolla. Esikoisesta hemoglobiini tippu niin nopeasti alas, että kohosi oikeestaan vasta ihan loppumetreillä - kaksosraskaus vaatii kuitenkin paljon verta, samoin synnytys, joten aion jatkaa raudan syöntiä, kun kerta mahakin sen kestää. Ravinnosta myös sen verran, että on myöskin sanottu, että vauva(t) kyllä ottavat aina omansa, vaikkei äiti paljon söisikään - siksi alkuraskauden pahoinvointikaan ei ole vaarallista. Tietysti pidempään jatkuva aliravitsemus sitten jo häiritsee vauvojenkin ravinnonsaantia. Mulle on tullu varmaan jo 5 kg painoa tähän mennessä eli ihan tarpeeksi. Toivon ettei paino ihan hirveesti tän raskauden aikana nousis, oma olo siinä tukalaksi käy. Imettämällä paino lahti kyllä esikoisesta ainakin hyvin nopeasti mutta kroppa joutuu kyllä koville, jos tähän varteen +20kg:kin lisätään...

Bubblis, kotidopleri vois tosiaan vähän rauhottaasun mieltäs, kun saisit vapaasti kuunnella niitä sydänääniä.

Karcci auts, onnistuitpa ikävästi telomaan itteäs :( Paranemisia!

Pohjoistuuli hyvin porskuttaa vauvat siellä!

idealisti voi että sä oot jo noin pitkällä, että jos vauvat päättäis tulla, saisivat jo syntyä, hurjaa! Pidättele niitä nyt kumminkin hetki vielä ;)

Ja miksa kanssa ihan loppusuoralla! Mä odotan kovasti, että syksyn uus mallisto bumblerideja tulis Babytowniin :) Mä muistan kans tollasen säännön, että ambulanssilla sairaalaan jos pt ja vedet menee, kannattaa varmaan varmistaa tyksistä. Olitko sä miksa muuten käynyt jo keväällä turun seudun monnivalmennuksessa vai jätitkö sen kokonaan väliin? Ootko liittyny Turun seudun monikkoperheisiin? Mites muita Turun seudulta, vieläkö kesalka lukee tätä palstaa?

Pohjoistuuli toi on kanssa ihmetouhua toi äitien syyllistäminen rivienvälistä esim imetyksestä ammattilaisten taholta, kun heidän jos jonkun pitäisi ymmärtää, että aina se ei ole itsestä kiini, kaikki vauvat ei vaan esim opi kunnon imuotetta niin minkäs siinä sitten teet! Välillä tuntuu, että ammattilaisilta puuttuu ammattietiikka.

Täällä tuntuu, että maha sen kun kasvaa ja nyt alkaa jo pikkusen esim öisin olee vaikea nukkua ja selkä välillä vaivaa - ja etappia on jäljellä vielä vaikka kuinka paljon! Maanantaina kelaneuvola ja viikon päästä taas ultra, kiva kuulla taas minkä kokoset typykät jo on :)

Maibei 22+3
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Meillä oli ensimmäinen neuvola tänään :) Tuntuu kivalta, kun tää vauvojen odotus muuttui kertaheitolla jotenkin konkreettisemmaksi sen käynnin myötä! Terveydenhoitajakin oli aivan ihana persoona, minusta ainakin on tärkeää tulla juttuun neuvolan terkkarin kanssa. Muutaman viikon sisällä pitäisi tulla kutsu nt-ultraan äitiyspolille, pääsee näkemään pienet uudelleen.

ralliruutu 8+1
 

Yhteistyössä