Uskon, että suurinpiirtein jokainen nainen voi imettää lastansa, jos vain halua ja tietotaitoa on riittävästi.

  • Viestiketjun aloittaja mielipide
  • Ensimmäinen viesti
mielipide
"Maito ei riittänyt" on yleensä vain tiedonpuuttesta johtuva luulo.

Minullakin on yksi osittain korvikkeella ruokittu, eli en nyt mitään äidinmaito vs korvike keskustelua (=riitaa) hae... :)
 
Riikka
Alkuperäinen kirjoittaja leppis:
Mäkin uskon, mutta uskon myös, että aina ei ole vaivan väärtti imettää hinnalla millä hyvänsä.
Peesi tälle. Ja sitten pitää vielä muistaa, että aina voi olla jokin sairaus, joka syystä tai toisesta estää imettämisen tai naisella voi olla rinta/rinnat poistettu jne.
 
Mä toivoisin asian olevan noin. Ikävä kyllä maitoa ei vaan tule tarpeeksi kovasta yrityksestä huolimatta. En ole kuitenkaan vielä luovuttanut. Vauva on "vasta" 6 viikkoa vanha, joten toivoa on, että voisin ehkä joskus päästä edes "puoli-imetykseen".

Alusta asti olisin halunnut täysimettää.
 
tissit ei toimi
Minä "saankin" sanoa, että maito ei noussut lainkaan. Mutta tosiaan kunnollinen ohjaus ja neuvonta neuvolassakin olisi tärkeeä. Samoin se, että nämä onnistumispaineet olisivat pienemmät. Luulen, että joillakin myös se vaikuttaa imetyksen onnistumiseen. Jos alussa on hankalaa ja ulkopuolinen paine "jokainen voi imettää jos on halua ja tietoa tarpeeksi" ei välttämättä helpota asiaa yhtään. Tämmöisiä tuntemuksia itellä oli :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Alkuperäinen kirjoittaja leppis:
Mäkin uskon, mutta uskon myös, että aina ei ole vaivan väärtti imettää hinnalla millä hyvänsä.
Peesi tälle. Ja sitten pitää vielä muistaa, että aina voi olla jokin sairaus, joka syystä tai toisesta estää imettämisen tai naisella voi olla rinta/rinnat poistettu jne.
Ja nuo olikin juuri ne, joita tarkoitin kun en kirjoittanut "jokainen" vaan "suurinpiirtein jokainen"...
 
nn
Sektiot takana ja esikko sai pullosta kun olin heräämössä, enpä tiennyt että ne niin fiksuja on että tietää mistä sitä parhaiten saa eli heti tottui pulloon ja kauheat raivarit rinnalla kun en tiennyt sitäkään että ei ne nännit olleetkaan imetyskelpoiset. :)

Tokalle ei sitten annettu maitoa ennenkuin pääsin heräämöstä imettämään ja Nipleteillä tehtiin imetyskelpoiset nännitkin. :D

syntymästään
 
Alkuperäinen kirjoittaja tissit ei toimi:
Minä "saankin" sanoa, että maito ei noussut lainkaan. Mutta tosiaan kunnollinen ohjaus ja neuvonta neuvolassakin olisi tärkeeä. Samoin se, että nämä onnistumispaineet olisivat pienemmät. Luulen, että joillakin myös se vaikuttaa imetyksen onnistumiseen. Jos alussa on hankalaa ja ulkopuolinen paine "jokainen voi imettää jos on halua ja tietoa tarpeeksi" ei välttämättä helpota asiaa yhtään. Tämmöisiä tuntemuksia itellä oli :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Mä toivoisin asian olevan noin. Ikävä kyllä maitoa ei vaan tule tarpeeksi kovasta yrityksestä huolimatta. En ole kuitenkaan vielä luovuttanut. Vauva on "vasta" 6 viikkoa vanha, joten toivoa on, että voisin ehkä joskus päästä edes "puoli-imetykseen".

Alusta asti olisin halunnut täysimettää.
Mistä päättelet, ettei maitoa tule tarpeeksi?
Syötkö ja juotko riittävästi?
Kuinka tiuhaan vauva on rinnalla?
 
pp
sektio takana, kumpa joku olisi antanut minulle sen tarvittavan taidon tai tiedon mitä en vielä tänäkään päivänä tiedä jotta imetykseni olisi onnistunut. Ikinä en niin oppinut ollut että maito olisi rintoihin noussut kunnolla. juuh ja pumppasin, yritin, itkin ja yritin, useita päiviä saada tyhjiin tisseihin maitoa.
 
jyks
Minä oletin, että itselläni imetys käynnistyy hyvin, minulta tulee riittävästi maitoa ja pystyn imettämään lastani ainakin 6 kk ikään saakka. Lapseni joutui kuitenkin alkuun teho-osastolle ja oli siellä ensin letkuruokinnassa ja sitten pulloruokinnassa. Imettämistä sain yrittää muutaman päivän päästä, mutta vauva ei suostunut yrittämään rintaa yleensä kuin pari kertaa päivässä muutaman minuutin ajan . Kun sain lapsen vuodeosastolle, sain melkein joka hoitajalta erilaisia ohjeita siitä, milloin lasta kannattaisi yrittää imettää ja olin aika sekaisin siitä. Sitäkään kukaan ei kertonut minulle, että maitoa olisi luultavasti tullut paremmin, jos olisin lypsänyt monta kertaa päivässä. Minä luulin että lypsetty maidon määrä oli se tärkeä juttu, vaikka eihän sitä maitoa juurkaan tullut, kun lypsin vain kahdesti päivässä. Se olisi myös ollut kiva, jos joku hoitaja olisi kertonut minulle aikaisemmin kuin vasta viimeisenä päivänä, että minulla olisi ollut lupa jättää vauva "parkkiin" eli hoitajien valvottavaksi sillä aikaa kun yritin lypsää maitoa. Vauva oli itkuinen jos synnärillä ja oli tosi hankala etsiä sopivaa aikaa lypsämiselle. Minusta synnärillä pitäisi olla joku virallinen imetyshoitaja tms., jolta saisi yksiselitteisiä neuvoja ja jolle voisi soittaa vielä kotoakin, jos on kysyttävää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Mä toivoisin asian olevan noin. Ikävä kyllä maitoa ei vaan tule tarpeeksi kovasta yrityksestä huolimatta. En ole kuitenkaan vielä luovuttanut. Vauva on "vasta" 6 viikkoa vanha, joten toivoa on, että voisin ehkä joskus päästä edes "puoli-imetykseen".

Alusta asti olisin halunnut täysimettää.
Mistä päättelet, ettei maitoa tule tarpeeksi?
Syötkö ja juotko riittävästi?
Kuinka tiuhaan vauva on rinnalla?
Kuinka pitkästi sitä kirjottais. Siis monien alkuongelmien jälkeen tilanne on se, että rinnoista tulee 20-50 ml yhteensä pumppaamalla (2-4 tunnin välein). Vauva syö yli 200 ml keskimäärin noin 4 h välein. Eli maitoa ei tule tarpeeksi.

Syön ja juon riittävästi.

Vauva on rinnalla joka syötöllä (nykyään) ja ihokontaktissa muulloinkin. Imee aktiivisesti myös tyhjiä rintoja.

Lisäyksenä vielä, että pumppausmääriä seuraan pumppaamalla joka päivä yhden tai kahden syötön maidot.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pp:
sektio takana, kumpa joku olisi antanut minulle sen tarvittavan taidon tai tiedon mitä en vielä tänäkään päivänä tiedä jotta imetykseni olisi onnistunut. Ikinä en niin oppinut ollut että maito olisi rintoihin noussut kunnolla. juuh ja pumppasin, yritin, itkin ja yritin, useita päiviä saada tyhjiin tisseihin maitoa.
Kuulostaa tutulta. Tosin itse en itke tai muutenkaan ota kauheasti stressiä. Korvikkeellakin vauva kasvaa. Pyrin antamaan kaiken maidon mitä tulee.
 
Voin sanoa kokemuksesta, että nälkään olis kuollut molemmat, jos ei olis korviketta annettu :'( Pumpattu ja "imetetty" ollaan, mutta tyhjästä oli vaikee nyhjästä. Mielelläni oisin jättänyt korvikkeet ostamatta ja säästänyt siinä, mutta pakkohan vauva ruokkia on! Ei ole tietoakaan siitä, miltä tuntuu rinnoissa, kun ne on täys maitoo ja pitäs tyhjentää :( Nauttikaa te, joilla se imetys on onnistunut!!!!!!
 
Tissit ei toimi
Alkuperäinen kirjoittaja jyks:
Minusta synnärillä pitäisi olla joku virallinen imetyshoitaja tms., jolta saisi yksiselitteisiä neuvoja ja jolle voisi soittaa vielä kotoakin, jos on kysyttävää.
Tämä olisi erittäin hyvä idea!! Esikoisen kanssa kun olin synnärillä ja pyysin hoitajalta apua imetykseen (en saanut vauvaa kunnolla tissille, eka kerta oli siis kysymyksessä), hoitaja tuli ja lykkäs tissin vauvan suuhun ja lähti pois. En ite oppinu siinä kyllä yhtään mitään, mutta onneks sain toisen hoitajan paikalle seuraavalla kerralla, joka opasti minuakin enemmän.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Voin sanoa kokemuksesta, että nälkään olis kuollut molemmat, jos ei olis korviketta annettu :'( Pumpattu ja "imetetty" ollaan, mutta tyhjästä oli vaikee nyhjästä. Mielelläni oisin jättänyt korvikkeet ostamatta ja säästänyt siinä, mutta pakkohan vauva ruokkia on! Ei ole tietoakaan siitä, miltä tuntuu rinnoissa, kun ne on täys maitoo ja pitäs tyhjentää :( Nauttikaa te, joilla se imetys on onnistunut!!!!!!
Samoja fiiliksiä täällä. Mieluiten antaisin vauvalle kaiken ruuan omasta rinnasta. Ei tarvitsisi koko ajan olla pesemässä pulloja ja raahaamassa kaupasta korvikelaatikoita (painavat kuitenkin aika paljon kauppakassissa). :hug:
 
nn
Onhan niitä monia tekijöitä jotka vaikuttavat maidonnousuun eikä siinä tahto tai tietotaito auta:
stressi, ei se ole niin helppoa relata kun takaraivossa soi koko ajan: täytyy onnistua.. väsymys: ei sovi kaikille eikä siis kaikki koe vauva-aikaa mielihyvää tuottavaksi jota taas tarvitaan että maito nousisi kunnolla..
 
Mulle on kätilöt, neuvolahoitaja, lastenlääkäri ja imetystukipuhelimen henkilö kaikki sanoneet, että kaikkeni olen yrittänyt. Ovat kannustaneet jatkamaan yrittämistä, ja lääkäri kirjoitti reseptin primperaniin (pitäisi auttaa lisäämään maidon määrää). Aina maito ei vaan riitä ja se on fakta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ummelwalad:
Kuinka pitkästi sitä kirjottais. Siis monien alkuongelmien jälkeen tilanne on se, että rinnoista tulee 20-50 ml yhteensä pumppaamalla (2-4 tunnin välein). Vauva syö yli 200 ml keskimäärin noin 4 h välein. Eli maitoa ei tule tarpeeksi.

Syön ja juon riittävästi.

Vauva on rinnalla joka syötöllä (nykyään) ja ihokontaktissa muulloinkin. Imee aktiivisesti myös tyhjiä rintoja.

Lisäyksenä vielä, että pumppausmääriä seuraan pumppaamalla joka päivä yhden tai kahden syötön maidot.
Pumpulle irtoava määrä ei kerro mitään siitä, kuinka paljon vauva saa imettyä maitoa rinnasta. Monet eivät heru pumpulle ollenkaan, tiesitkö? :)

Mitä enemmän annat lisämaitoa vauvalle, sitä vähemmän maitoa sinulta tulee. Jos haluat lisätä maidontuoatontoa, lypsät aivan liian harvoin. :|

Vauvasi ruokailuvälit ovat todella pitkät... :/ Kannattaisi kokeilla kokonaan ilman lisämaitoa, muutaman päivän vauva varmasti viettäisi kokonaan rinnalla, mutta sitten tilanne kyllä tasaantuu. Täysimetetty vauva syö yleensä vähintään 2h välein, yleensä tiuhempaan, vuorokauden ympäri. :)
 

Yhteistyössä