Uusia kaksosten odottajia?

Kokeilen, jos saisin uutta pinoa kasaan. Kävin varhaisultrassa (7+1) tällä viikolla ja sain tietää odottavani kaksosia. Toinen rääpäle vastasi kooltaan viikkoja 6+6 ja toinen 6+4. Molemmilla sykki sydän ja lääkärin mukaan kaikki on hyvin.

Löytyykö täältä muita kaksosten odottajia, jotka olisivat vasta odotuksen alkupäässä?

Meidän tapaus ei ollut "vahinko" vaan raskaus sai alkunsa IVF hoidoista. Neljännessä hoidossa kaksi alkiota siirrettiin ja nyt ne molemmat vintiöt ovat sitten päättäneet perustaa kommuunin :D
 
Heippa! Itsekin olen tällaista vastaavanlaista ketjua kaipaillut. Olen nyt 15+4, joten kaipa sekin vielä alkuraskaudeksi lasketaan. :)

Meillä raskaus alkoi ihan luomusti, tosin 1,5 vuotta kerittiin harjoitella ja toivoa ennenkuin tärppäsi. Ikää itsellä on 32 ja miehellä 30.
 
Me ollaan molemmat 36v. Meillä nuo hoidot oli ainoa vaihtoehto saada lapsia - minulta kun on leikattu munanjohtimet kokonaan pois pahan tulehduksen vuoksi. Olimme jo varmoja siitä (3:n epäonnistuneen hoidon jälkeen), että emme koskaan saa yhtään lasta :) Olen vielä niin alussa raskauden kanssa, että vielä voi toki tapahtua mitä vain..

Onko teillä ollut jo np-ultra? Minulla on lapsettomuusklinikalla vielä rv9 yksi varhaisultra ja sen jälkeen odottelen siihen np-ultraan pääsyä.

Minulla ei ole minkäänlaisia raskausoireita ja nyt mennään siis rv7+3. Ehkä vessassa ravaan useammin mutta siinäpä se. Ruoka maistuu, pahoinvointia ei ole eikä rinnatkaan juuri arista. En osaa oireettomuuden vuoksi edes oikein ajatella olevani raskaana.
 
Kovasti toivon, että teilläkin kaikki menee hyvin ja molemmat pikkuiset pysyvät kyydissä. :) Ja onnea kovasti, on varmasti hieno tunne teilläkin, kun vihdoinkin onnisti.

Itse kävin varhaisultrassa 7+1, koska takana yksi kohdunulkoinen raskaus. Ja nyt siis esikoisia odotan. Seuraava varhaisultra olikin sitten heti seuraavalla viikolla, koska lääkärit halusivat varmistaa toiseen munasarjaan ilmestyneiden kystien tilanteen. Siitä seuraava normaali ultra oli 11+1.

Ns. np-ultraahan ei pystytä normaalin tavoin tekemään, kun on kaksoset kyseessä, mutta lääkäri pystyy silmämäärin näkemään tilanteen ja mittamaan ruudulta, että onko turvotusta havaittavissa.
Itsellä oli ensimmäinen mittausyritys 13+2 ja koska pienet olivat silloin huonossa asennossa, niin uusi yritys oli sitten 13+5. Silloin saatiin mitat otettua ja kaikki oli onneksi hyvin. :) Toisella luku oli alle 1mm ja toisella 1,1mm eli normaalit molemmilla.
Tuon np-ultran jälkeen seuraava ultra oli 15+1 eli maanantaina. Ja seuraava ultra onkin sitten ns. rakenneultra, joka on viikolla 20. Siihen tuntuu olevan iäisyys. :D

Itsellä ei ollut aluksi myöskään oikein mitään oireita. Pahoinvointi alkoi vasta joskus viikolla 8 ja sekään ei ole onneksi ollut jokapäiväistä. Nyt se on aikalailla helpottanut, tosin esim. tänä aamuna kävinkin sitten pitkästä aikaa muistia virkistämässä pöntön reunalla. :D
Maha alkoi itsellä kasvaa vasta oikeastaan viikon 13 jälkeen. Tosin turvotus oli alussa melkoista. Varmaan tuon mahan kasvun myötä on oikeastaan vasta itselle paremmin konkretisoitunut tunne siitä, että oon oikeasti raskaana. Kyllä se vieläkin välillä ihan uskomattomalta tuntuu ja sen aina yhtäkkiä muistaa kesken päivän, että niin, mä oon nyt raskaana. :)
Vielä en oo tuntenut mitään liikkeitä, mutta ehkä sekin sitten auttaa tajuamaan tämän ihanan asian paremmin.

Onko teillä koko raskaudenajan seuranta siellä lapsettomuusklinikalla? Sinänsä varmaan ihanaa jos näin on, koska silloin ainakin tietää olevansa hyvissä käsissä. Ja heidän laitteensakin ovat paremmat kuin ns. peruslaitteet. Saatte tarkkaa kuvaa. :)
 
Meillä päättyy seuranta lapsettomuusklinikalla tuohon rv 9 ultraan. Sitten siirrytään julkisen puolen hoidettavaksi. Asun Tanskassa mutta samat ultrat ja seurannat täällä tuntuu olevan kuin Suomessakin.

Nyt pitäis mennä kokoukseen kuuntelemaan juttua uusista työkuvioista. Mun päässä liikkuu vaan ajatus, että silloin mä (toivottavasti) olen jo mammalomalla, pitäkää tunkkinne...
 
Aika hauska juttu. Itse asun Sveitsissä. Mutta tosiaan, samat kuviot täälläkin tuntuu olevan kuin Suomessa.

Suomessahan äitiyslomaa suositellaan aloitettavaksi rv 25 paikkeilla. Itsellä lääkäri alkoi jo nyt maanantaina siitä puhua, että sitä kannattaa alkaa pikkuhiljaa miettiä... Aika tuntuu menevän kyllä ihan eri tavalla näissä kaksoisraskauksissa. Ja eipä se kai mikään ihme, kun jos ajattelee, että normaalisti synnytys tapahtuu ilmeisesti jo rv 30-35.
 
En ole tutustunut äitiysloma-asioihin vielä lainkaan. Suomessa se alkaa ilmeisesti kuukautta aiemmin verrattuna yksöisraskauksiin. Ajattelin, että ehkä sitten joulun ja uuden vuoden jälkeen kerron töissä, jotta heille jää edes muutama kuukausi aikaa etsiä joku sijainen. Eihän sitä tiedä vaikka tosiaan joutuis jäämään pois jo aikaisin.

Mutta siis sulle on puhuttu jo aiheesta viikolla 15? Hurjaa..
 
Luulen, että tuo aikainen ajankohta johtui siitä, että oon nyt alkanut kärsiä päänsäryistä. Niskat on ihan juntturassa, kun on alkanut maha kasvaa ja painoa tulla etumukseen (sekä mahaan että ylemmäs). Makaaminen auttaa, koska silloin ei ole painoa niskoilla.
Mutta nyt kun syyn päänsärkyihin tietää, niin sitä on helpompi ehkäistä. Ja hierojalla pitäisi varata aikaa...
 
Ns. np-ultraahan ei pystytä normaalin tavoin tekemään, kun on kaksoset kyseessä, mutta lääkäri pystyy silmämäärin näkemään tilanteen ja mittamaan ruudulta, että onko turvotusta havaittavissa.
Oli niin hassu yhteensattuma, että pitää ihan enemmän kysellä. Nimittäin itsekin asustelen Sveitsissä ja odotan kaksosia (nyt 19+1 menossa). Mulle tehtiin kyllä ihan normaali np-ultra ja verikoekin täällä, vaikka todellakin sekä ultralääkäri että oma lääkäri sanoivat tulosten olevan ainoastaan viitteellisiä kaksosilla. Silti mullakin (ikä 36v.) riskiluvuksi saatiin peräti 1:51000, eli todella hyvä. No, nyt sitten toivotaan parasta. Sikäli kiinnostavaa, miten tavat poikkeavat täällä eri lääkäreillä.

Huomenna on meno ylimääräiseen ultraan samaiselle ultraklinikalle, missä np-ultra tehtiin. Oma lääkäri ultraa joka tapauksessa joka kerran kun siellä käyn.
 
Kiva, tänne on löytänyt jo muitakin kuin me kaksi :)

Googletin sen verran tanskalaisia sivuja, että täällä ollaan (ilmeisesti) sitä mieltä, ettei verikokeesta np-ultran yhteydessä voida juuri tulkita mitään varmaa. Se kai kuitenkin otetaan mutta perään huudellaan sitten kovasti, ettei siitä voi päätellä mitään...

Menen torstaina omalääkärille ensimmäiseen tapaamiseen. Mulla on ollut yli viikon pientä vuotoa (kerran päivässä vähän pikkuhousunsuojaan) mutta en nyt ole vielä panikoinut sen vuoksi. Toinen ultra ensi viikon tiistaina. Tuohon np-ultraan voin ilmoittautua omalääkärikäynnin jälkeen. Muuten se kyllä onnistuis jo nyt mutta haluan valita synnytyssairaalaksi toisen kuin mitä asuinalueen mukaan automaattisesti määräytyisi.

Mulla ei ole edelleenkään oireita, ainakaan mitään sanottavan erikoista. Ruoka maistuu eikä tee pahaa. Se, että heräilen aamuyöstä vessaan, väsyttää. En onnistu ikinä nukahtamaan sen jälkeen heti vaan sängyssä tulee pyörittyä tunti tai kaksikin.

Koska teillä on alkanut vatsa kasvaa? Kuinka kauan voin olettaa, että tämän voi jotenkin pitää salassa ilman että pitää pukeutua telttaan?
 
Moikka!

Taitaisin sopia porukkaan, tuplat on tulossa ja laskettu päivä olisi 16.5. Marinattaren tiedänkin tuolta lapsettomuuspuolelta :wave:

Mulla on jo aika pömppis, vanhoilla vaatteilla ei ole epäilystäkään syystä, mutta roikkuvilla "mallia säkki" -vaatteilla ei vieraat ole vielä huomanneet. Ja ihan sama juttu, illalla väsyttää vimmatusti, sitten kun yöllä kun käy veskissä niin ei uni enää tule, aamulla sitten taas kyllä nukuttaisi.

Suomessa ei edes lasketa riskilukemaa, pelkkä niskaturvotus mitattiin.

Kiva kuulla kuulumisia muiltakin "tuplaonnekkailta", kun tämä odottaminen kai tulee poikkeamaan aika lailla yksikköraskauksista kun edetään lähemmäksi määränpäätä.

T. Lumipuu rv 14+0
 
Hei!

Tulenpa minäkin tänne mukaan. Eli mä 31v ja mies 32v ja lasta toivottu vuodesta 2007 lähtien. Tämän jälkeen hoitoja, keskemmenoja, enoleikkaus ja näin poispäin. Profiilista löytyy tarkempi hoitohistoria, jos kiinnostaa. Meillä nyt tuplat tulossa ja raskaus saanut alkunsa 2.IVF/ICSI:n 2 alkion tuoresiirrossa. Asumme Helsingissä ja synnärinä mulla Naistenklinikka. La on 13.5.2011 ja nyt viikkoja 14+3. Viimeksi masuasukit näin rv 11+5 tehdyssä nt-ultrassa, jossa kaikki erinomaisesti ja niskaturvotusta toisella 0,8mm ja toisella 0,9mm. Koon puolesta olivat itse asiassa yli 12+ :)

Kiva päästä juttelemaan muiden samassa tilanteessa olevien kanssa - Lumipuun tunnemmekin hoitopinosta ja syksyn 10 hoidoista plussanneiden pinosta :wave:

Itsellä kaksosraskaus herättänyt monenlaisia tuntemuksia ja nyt ehkä hieman jo helpottaa. Jos kiinnostaa, niin täällä monikkoperheet osiossa on aloittamani viestiketju "tuplaraskaus ahdistaa"...

t. Vadelmaunelma rv 14+3
 
Taidanpa liittyä ketjuun minäkin! :) Meidan kaksosten LA on 19./20.6 eli varsin alkumetreillä ollaan (nyt 9+1). Olen itse 34 v. ja mies 35v; perheeseemme kuuluu kolme tyttöä ja uudet tulokkaat lisäävät ääntä ja eloa kotiimme. Lapsettomuus-asiat ja lastensaantiongelmat ovat olleet osa elämäämme vuosien varrella. Nyt tilanne onkin jo vallan toinen - täytynee olla varovainen mitä mielessään toivoo... ;)

Jännityksellä odotamme perjantaita, jolloin pääsemme uudestaan katsomaan masuasukkeja
 
Tervetuloa Taikapilvi. Meillä on sama laskettu aika 19.6 :) Tänään oltiin ultrassa lapsettomuusklinikalla ja kaikki oli edelleen hyvin.

Tänään tuli myös ensimmäinen utelu työpaikalla, olenko raskaana. Kielsin kovasti. Mutta kun olen pienikokoinen, niin tuo vatsa taitaa alkaa näkyä jo nyt!

NP-ultra on varattu 7. joulukuulle :)
 
Mulla alkoi maha näkymään varmaan jo viikolla 8, edellisellä viikolla olin jo varuiksi ostanut ekat mammafarkut kun vyötärönauha alkoi normaaleista ikävästi painaa. Olin ylimääräisessä (kaksos)seurantaultrassa viime viikolla (rv 19) ja meille on tulossa kaksospojat! Varsinainen rakenneultra on sitten viikolla 23, täällä Sveitsissä se on yleisesti viikoilla 21-23 eli ilmeisesti vähän myöhemmin kuin Suomessa?

t. Laureline ja pojat
 
Täällä tulee huomenna täydet 15vk ja maha on jo ihan valtava:) verrattuna edellisiin ykkösiin. Eilen tuli istuttua terkkarissa sokerirasituksessa ja neuvola on tän kuun lopussa ja ultra on vasta 22.12 tayssissa. Sit saa tietää mitä kekkuleita siellä mahassa pötköttää:)

Pahoinvointi on ollut pahempaa ja vatsan liitosrepäisyt tms..

Sukuluisia on saatu järkytettyä uutisella mutta on muutama onnesta itkenytkin:)

Mukavaa odotusaikaa kaikille:)
 
:$ Ilmeisesti joudun siis täällä töissä kertomaan raskaudesta melko pian. Ensi viikolla alkaa rv10 ja nyt alkaa jo entisestä löysät vyötäröt vähän ahdistaa.

Ajattelin kertoa np-ultran jälkeen. Joudun pyytämään talviloman siirtoa aikaisemmaksi, kun haluaisin vielä ehtiä käydä auringossa ennen kuin lentokielto astuu voimaan/en enää uskalla lähteä pidemmälle.

Tänään on omalääkärin tsekkaus. Asun Tanskassa ja täällä ei ole neuvolaa vaan kaikki hoidetaan omalääkärin kanssa. Toki sentään kätilöiden kanssa saa asioida myös mutta mulle on vielä hyvin epäselvää miten tämä kaikki täällä oikein menee.
 
Valitettavasti poistun joukostanne. Odotetusta perjantaista tulikin surun päivä; toinen asukkaista ei ollut jaksanut pysyä matkassa, toinen onneksi liikkui eloisasti ja vastasi kooltansa viikkoja. Pettymys oli suuri, olihan sitä ehtinyt ajatella elämää eteenpäin jo aivan uudella tavalla. Nyt täytyy vain päästä tästä yli ja ryhtyä nauttimaan siitä, että saan onnekkaasti kantaa kuitenkin toista vauvaamme.

Hyvää odotusta teille muille kaksosten odottajille!
 
Moikka!

Täällä kaksosten odottaja pinoon mukaan. LA olisi 9.7.2011 eli viikkoja vasta 7+4. Ultrassa käyty ja yllätys oli suuri :) Molemmat sykkeet nähty joten toivotaan että molempaiset pysys mukana.
Ikää minulla 23, ensimmäiset lapset kyseessä. Jännittää, pelottaa, itkettää, naurattaa kaikkea yhtä aikaa :) On niin kokematon olo, koska lapsia ei ennestään ole. Mutta eiköhän ajan kanssa tässä viisastu! Neuvola on ensi maanantaina, joten sieltä luotan saavani infoa lisää. Ultrista sun muista en oikeen tiedä, np-ultra ilmeisesti seuraava ultra joulukuussa.
Kovasti on oireitakin ollut. Pahoinvointia, mahan nippailuja ja huimausta.
Kirjoittelen myös Heinäkuun Onnenhiput 2011- ketjussa, sieltäkin kuulumisiani löytää :) :heart:

Taikapilville suuren suuri halaus! :hug: Pelottaa itselläkin seuraava ultra... mutta jos edes yksi pysyy kyydissä, se on suunnaton onni ja lahja.
 
Heippa! Huomenna tulee täydet 16rv ja on alkanut kivuttomat harjoitussupparit.. Vähän pelottaa että jaksaako ne nyt tarpeeksi kauan siellä vattassa mammia koska jos ne neuvolassa laittaa vuodelepoon niin mitenkähän se onnistuu kahden vilkkaan pojan kanssa?:confused:

Maanantaina 29.11 neuvola niin saa sieltä varmaan sitten jotain vastauksia taas päässä pyöriviin kysymyksiin.

Taikapilvelle paljon voimia ja kyllä se yksi vauvakin tuo paljon iloa:)
 
Tervetuloa Meme! Riikkuli, käypä sitten kertomassa mitä neuvolassa neuvottiin suppareiden suhteen - toivottavasti menevät ohi itsellään..

Entä mitä kuuluu Vadelmaunelmalle, Lumipuulle, Laurelinelle ja Karlalle?

Minulla ei edelleenkään ole pahoinvointia tai muuta huomattavaa raskausoiretta. Väsymys on toki jatkuvaa mutta se johtuu varmasti myös osittain pimeydestä ja liikunnan vähenemisestä. Mulle lapsettomuusklinikan lääkäri sanoi suoraan, että suosittelee kaiken sykettä nostavan liikunnan lopettamista heti. Vatsa ei ole huomattavasti kasvanut - sunnuntaina lähtee rv 11 liikkeelle. Toki iltapäivästä alkaa töissä vyötärö kiristää ja pitää miettiä tarkkaan aamulla, missä housuissa aikoo päivän toimistolla istua.

NP-ultra on 7.12, millään ei jaksaisi odottaa. Kun ei okein tunnu tai näy tämä raskaus, niin olisi kiva varmistua siitä taas ultralla :)

Marinatar ja rääpäleet 10+4
 
Moi!

Täällä myös yksi kaksosten tuleva äippä. Laskettu aika on vasta 27.6.2011, eli viikkoja kasassa vasta 9+4. Mä olen siitä vissiin erikoinen tapaus että itse olen lähinnä kauhuissani. En voinut sille mitään että itku tuli eikä pelkästä onnesta kun lääkäri yllättäen sanoikin alkuraskauden ultrassa eilen (9+3) että täällä on kaksi.

Meillä on yksi tyttö ennestään jonka kanssa vauva-aika oli todella raskasta. Jotenkin siitä kuitenkin selvittiin, mtuta kyllä se veronsa otti. Reagoin itse voimakkaasti fyysisillä oireilla oksentelemalla, ripuloimalla, laihtumalla ja myös mm. rytmihäiriöillä. Ja ilmeisesti kaikki johtui vain siitä että vauvan kanssa oli jouduttu niin koville. Nyt pelottaa hurjasti että miten selvitään kahden kanssa kun yhdenkin kanssa oli niin raskasta.

Samalla kun olen järkyttynyt tunteet myös seilaavat edestakaisin. Poden huonoa omaatuntoa kun edes ajattelen asioita näin. Toiset eivät voi saada lapsia ollenkaan ja mä itkeä tillitän kun tulee kaksi. Kai se kaikki on normaalia ja osaksi hormooneihin littyvää, mutta aika hurjat fiilikset tällä hetkellä. Mutta niillä mennään mitä on annettu.

Täällä ihan kiitettävät pahoinvoinnit ja väsymys on jotakin ihan uskomatonta.
 
Vähän päivittelen kuulumisia tänne...Eli mulla alkoivat viikko sitten kivuttomat harjoitussupparit, joita tuli viikonloppuna kymmenittäin. Säihkädin ihan mielettömästi ja maanantaina kävin yksityisellä gynellä. Kaikki ok kuitenkin ja vauvat kasvaneet aivan hirveästi nt-ultran jälkeen. Tänään siis tasan rv 16+0.

Väsymys on aika massiivista ja pahoinvointikin vaivaa edelleen erityisesti iltaisin, mutta viime päivinä myös aamuisin!Mua vähän hirvittää, kun mulla on neuvolassa taas vaihtumassa terkka - tämä jo kolmas eikä kaksi edellistä ole tienneet mitään kaksosraskaudesta. Ihan ovat ulalla olleet...Tosin vasta 1 neuvolakerta on ollut ja muut kontaktit puhelimitse, mutta eipä niistä mitään apuja ole ollut oikein.

Mua esimerkiksi mietityttää, miten paljon paino "saa" nousta tuplia odottaessa - tai siis mikä on normaalia vai tuleeko huutia, jos ei mene yhtä vauvaa odottavien käyrillä? Mulle paino on muutenkin herkkä asia ja se punninta ahdistaa ihan mielettömästi. Peilistä kun kattoo niin näyttää kyllä siltä, että ylimääräistä ei ole tullut - vain lituskamasun tilalle on tullu jo vauvamasua - tai "kaljamaha" ;) Näkyykö teillä jo masut miten?
 

Yhteistyössä