Varaton sukulainen kuoli, sossuille kanssa vääntöä..!

  • Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
?@
Eikö tommoisessa tapauksessa voi ihan hyvällä omallatunnolla näytellä tyhmää ja ymmärrysvajaata, ja olla hoitamatta asiaa. Sitten kun joku perään huutelee voi vedota siihen että ei tunne ko. vainajaa erityisesti.
 
Huoh. Sossun käytäntö on hyvin yksinkertainen. Tottakai ne tukevat hautajaisia yms, mutta sossu ei anna rahaa siihen etukäteen, vaan pitää toimia juuri niinkuin sossutäti sanoi. Ensin maksaa kaikki ne kulut ja sitten hakea se tuki siihen, etukäteen sieltä ei mitään saa. Maksusitoumusta voi yrittää. Kaverini kuoppasi vähän aikaa sitten isänsä, yksinkertaisesti toimi niin että maksoi itse ja sai sitten sen tietyn määrän rahaa takaisin.
 
Huoh. Sossun käytäntö on hyvin yksinkertainen. Tottakai ne tukevat hautajaisia yms, mutta sossu ei anna rahaa siihen etukäteen, vaan pitää toimia juuri niinkuin sossutäti sanoi. Ensin maksaa kaikki ne kulut ja sitten hakea se tuki siihen, etukäteen sieltä ei mitään saa. Maksusitoumusta voi yrittää. Kaverini kuoppasi vähän aikaa sitten isänsä, yksinkertaisesti toimi niin että maksoi itse ja sai sitten sen tietyn määrän rahaa takaisin.
Maksusitoumus on varmaan saatava jos kukaan ei suostu omistaan maksamaan. Ei hautaustoimistokaan ilmaiseksi asiaa hoida.
 
Joo, voi olla totta
Huoh. Sossun käytäntö on hyvin yksinkertainen. Tottakai ne tukevat hautajaisia yms, mutta sossu ei anna rahaa siihen etukäteen, vaan pitää toimia juuri niinkuin sossutäti sanoi. Ensin maksaa kaikki ne kulut ja sitten hakea se tuki siihen, etukäteen sieltä ei mitään saa. Maksusitoumusta voi yrittää. Kaverini kuoppasi vähän aikaa sitten isänsä, yksinkertaisesti toimi niin että maksoi itse ja sai sitten sen tietyn määrän rahaa takaisin.
TOSIN näistä pitää saada etukäteen kirjallinen päätös, jossa lukee selvästi, mitä sossu sitoutuu kustantamaan ja millä hinnalla (ylimenevä osuus jää tuen hakijan maksettavaksi). Yleensä sossulla on joku sopimushautaustoimisto, johon ehkä voi saadakin maksusitoumuksen. Ikinä en kannata luottaa pelkkään puhelimessa sovittuun, koska tästä ei jää mitään todistetta!

Ja eihän kaikilla edes ole varaa laittaa väliaikaisestikaan satoja euroja kiinni johonkin hautaukseen.
 
"Kifa"
Tämä kyllä jo ehdittiin täällä sanoakin, mutta hautausavustuksen maksamiseen EIVÄT vaikuta hautajaisten järjestäjän omat tulot koska eihän sitä hänen kulujaan varten makseta vaan vainajan. Eli se 650 euroa saatte sossusta joka tapauksessa vaikka olisitte miljonäärejä ja sillä kyllä saa ihmisen ihan kunniallisesti monttuun. Sossun systeemi nyt vain on sellainen etteivät he voi ruveta teidän puolestanne sitä arkkua tilailemaan yms. eli siksi maksetaan omasta pussista ensin ja sitten laskutetaan sossua. Jos olisitte itsekin varattomia niin myöntäisivät kaiketi jonkun maksusitoumuksen, mutta rahaa siis eivät etukäteen anna käteen.
 
Mulla kuoli setä syyskuussa,oli varaton ja vailla vakinaista osotetta. Eli omaisuus oli kaikki mitä mukanaan kanto,tilillä oli huimat muutama euro.
Me alettiin serkun kans sitte asioita järjestään,kun suvussa vanhemmat,eivät kuulema jaksaneet. Sosiaalitoimistosta sanottiin,et kaikki laput ja tilitiedot yms. etsittävä ja talteen(oikeastaan kaikki mitä perunkirjaan tarvii) ja sit mentiin hautaustoimistoon(sossulla yleensä jonku toimiston kans sopimus),missä kerrottiin tilanne ja valittiin se halvin arkku,kukkalaite ja sovttiin kuljetus yms. Yks piti tietty merkitä pesänhoitajaksi ja siihen rupes tätini. Hälle meni kaikki laskut ensiksi ja sitte kaikkinen dokumentteineen haettiin VAINAJAN nimellä ja tuloilla toimeentulotukea. Kaikki sossussa maksettiin(hautaus,kukat,arkku ja kuljetus). Itse järjestettiin kahvit meillä,hyvin vaatimaton pieni tilaisuus,mihin kaikki osallistu jollainlailla. Näin me saatiin mies kunnialla haudan lepoon.

Ja aika samalla kaavalla meni isäniki kohdalla vuosi 2002,eli maksaa ne,ne välttämättömät.
 
So simple.
Haudata voi loppujen lopuksi melko pienillä kustannuksilla. Olemassa oleva sukulaisten hallussa oleva hauta, halvin arkku jonka päälle yksi ruusu ja siunaus kappelissa, ei muistotilaisuutta. Hautakiven voi halutessaan tuoda luonnosta ja kaiverruttaa siihen vain pienen nimilaatan (etunimet, sukunimi, syntymä- ja kuolinvuosi). Luulisi aloittajalla olevan sen verran varaa ja sydäntä että tämän pystyy järjestämään omilla varoillaan ja perii sitten kuitteja vastaan sosiaalitoimelta omansa pois. Kantajia voi pyytää seurakunnan kautta.
 
Vieras alkup
On se nyt jumaliste teidän kanssa! Minä olen kuulkaa jo lupautunut järjestämään muistotilaisuuden ja tarjoilut. Ihan omasta takaa. Mun lisäksi on siellä yksi sukulainen, joka pystyisi osallistumaan kustannuksiin, eli kyse on muutamien kymppien sijaan kuulkaa satasista, jos hautauskulut noin ohimennen alettais tuntemattomalle maksamaan. Tänne on helppo tulla pönkittämään omatuntoaan haukkumalla, mutta kokeilkaapa kun sattuu omalle kohdalle. Ja mun ahneudenkin voi jättää arvioimatta, en kuulu kuolinpesään eli perintöä en voisi odotella muutenkaan.
 
"köyhä"
Mitenkähän sossu meinaa minut saada maksamaan varattoman vanhempani hautajaiset kun en ole ollut tekemisissäkään vuosiin. Pitääkö minunkin mennä arkku ym. valitsemaan jos en halua? Ei kai ihmistä voi pakottaa pitämään hautajaisia lähiomaiselle? Ja muita lähisukulaisia ei ole..
 
älä maksa!!
ota uudelleen yhteys sossuun, varaton vainaja haudataan kyllä kaupungin/kunnan toimesta, jos kukaan sukulainen ei sitä halua tehdä ja vieläpä sossu maksaa minimihautauskulut eli halvimman arkun, yleensä tuhkauksen (halvempi kuin arkkupaikka) ja kuljetuksen, mutta hautakiveä, kahvituksia, kuolinilmoituksia jne ei makseta.

p.s. muista, ettet maksa vainajan mahdollisista varoista mitään vainajan laskuja! kuolleen laskuja kun ei tarvitse/kuulu enää maksaa, vaan ne kirjataan kuolinpesän veloiksi! Sossussa kysytään kuolinpäivän tilin saldo, siis paljonko rahaa vainajalla on ollut kuollessaan ja se huomioidaan vainajan varoiksi. Jos olette ehtineet maksamaan niistä rahoista vielä jotain laskuja, niitä ei huomioida mitenkään. Kuolleen laskuja kun ei tarvitse maksaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26048796]650 € on raha, minkä sossusta voisi enintään saada avustusta. Kaiken lopun ap maksaisi omasta pussistaan. Nythän oli kyse ap:lle tuntemattomasta ihmisestä, joka sattuu olemaan etäistä sukua. En minäkään alkaisi kaikkia tuntemattomia pikkuserkun enon vaimoja hautaamaan, vaikka sukurakkaana itseäni pidänkin. Lähisukulaiset ovat asia erikseen.[/QUOTE]

Jos ap on valmis pitämään pienen muistotilaisuuden OMASSA KODISSAAN, niin tuskin on ap:lle tuntematon ihminen, joka vain sattuu olemaan etäistä sukua.

Todellakin ihmettelen, että suku ei pysty yhden ihmisen hautajaismaksuja maksamaan. Hyvätuloisia vielä.
 
"pöh"
No mähän nyt en VAADI tässä yhtään mitään, ihmettelen vain ap:n itsensä ja muiden sukulaistensa kylmää asennetta. Sukua kuitenkin, ja soisi jokaisen pääsevän edes haudan lepoon ilman suvun tappelua. Ja jos yhdessä asialle tehtäis jotain ap:n suvussa, ei varmasti maksettavaa jäisi paljoakaan kellekään. Kyllä se pitäisi olla velvollisuus hoitaa sukulainen hautaan, ja jos pienet tulot, niin silloin tietenkin sosiaalitoimi avustais, mutta jos ei muutamaa kymppiä ole valmis laittamaan hautauskuluihin, vaikka tulot ovat hyvät, niin aika itserakasta meininkiä on. Ja mikä tässä nyt sitten on ongelmana, jos ketään ei kerran hautaamatta jätetä, niin mitä se ap sitten marisee. Antaa asian olla ja jatkaa elämäänsä välittämättä, eikös se oo sillä ratkastu.
suku on aika laaja käsite, sulla voi olla niitä vaikka kuinka paljon, sellaisia mitä et ole koskaan nähntyt, kun vanhimmat alkaa kupsahtelemaan, niin kuka sen määrää, että tuntemattoman ihmisen hautauskuluihin on osallistuttava? onko se sukulaisten vika, jos ihminen on sössinyt elämänsä siihen pisteeseen, ettei ole yhtään rahaa tilillä ja toimeentulon hoitaa valtio? kaikki siis vaan ryyppäämään ja maksattamaan "sukulaisilla" oma hautaamisensa.

se on kiva sit jos niitä alkaa putoamaan kuin sieniä sateella, makselet joka kuukausi jonkun kissan kaiman kummin hautauskuluja.

mulla on tilanne sellainen, että omat vanhemmat on ihan rappioalkoholisteja, ottivat mun nimiini jotain luottoja ja niistähän sitten häirömerkinnät mulle tupsahti, makselen nyt siis vanhempieni ottamaa velkaa ja oman omaisuutensa ovat laittaneet kurkusta alas, emme ole missään tekemisissä, kun aika heistä jättää, en aio osallistua millään tavalla hautajaisiin. olen maksanut heidän virheistään niin henkisesti kuin fyysisestikin, joten koen velvollisuuteni jo päättyneen.
 
höhhh
Ota yhteyt hautaustoimistoon. Ne osaavat auttaa, myös tietävät mitä sos.maksaa ja osaavat tarjota palveluja sen mukaan ja sillä hinnalla. Et joudu maksamaan niitä omastapussistasi. Ehkä muistotilaisuuden tarjoilut. Nimim.tiedän asian
 
Vieras alkup
[QUOTE="vieras";26052782]Jos ap on valmis pitämään pienen muistotilaisuuden OMASSA KODISSAAN, niin tuskin on ap:lle tuntematon ihminen, joka vain sattuu olemaan etäistä sukua.

Todellakin ihmettelen, että suku ei pysty yhden ihmisen hautajaismaksuja maksamaan. Hyvätuloisia vielä.[/QUOTE]

No kuvittele ihan mitä haluat. Järjestän tilaisuuden, koska minua on pyydetty. Hänelle läheisemmillä sukulaisilla ei ole varoja eikä tiloja, vaikka pienestä tilaisuudesta onkin kyse. Ja nämä yhteiset sukulaiset ovat minullekin läheisiä. Mutta mitäpä minä tätä selittelemään, te naakat etsitte uuden itkun aiheen.
 
Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja älä maksa!!;26052750:
ota uudelleen yhteys sossuun, varaton vainaja haudataan kyllä kaupungin/kunnan toimesta, jos kukaan sukulainen ei sitä halua tehdä ja vieläpä sossu maksaa minimihautauskulut eli halvimman arkun, yleensä tuhkauksen (halvempi kuin arkkupaikka) ja kuljetuksen, mutta hautakiveä, kahvituksia, kuolinilmoituksia jne ei makseta.

p.s. muista, ettet maksa vainajan mahdollisista varoista mitään vainajan laskuja! kuolleen laskuja kun ei tarvitse/kuulu enää maksaa, vaan ne kirjataan kuolinpesän veloiksi! Sossussa kysytään kuolinpäivän tilin saldo, siis paljonko rahaa vainajalla on ollut kuollessaan ja se huomioidaan vainajan varoiksi. Jos olette ehtineet maksamaan niistä rahoista vielä jotain laskuja, niitä ei huomioida mitenkään. Kuolleen laskuja kun ei tarvitse maksaa.
äidilleni maksettiin kyllä kuljetus sairaalasta siunaukappelille, ( matkaa oli noin 75km, jotne kuljetus ei olut mitenkään halpa hautaustoimiston autolla) hautapaikka, arkku, pukeminen , kaksi kullalaitetta ( Sossulla oma budetti äihin), myös hautakivi ja kuolinilmoitus lehteen kuuluivat tähän mukaa. Siksi tiedä kaiken näin hyvin kun oli äiitni lähin omainen ja mjullelähetettiin kaikki tiedot. Mitään kahvitialisuutta tai vastaavaa ei sossu maksanut, mutta minä sanoin vierile että kaikki voiva thlautessaan itse keittää ne musitokahvit kotonaan eivätkä vieraat purnanneet yhtään.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No jopas
On minusta yllä aika ikävää, jos ei mitään muistotilaisuutta makseta. Vai saako sen tilan ilmaiseksi? Entäs jos ei kuulu kirkkoon? Kaikki vainajat eivät ole vanhoja, vaan joku perhe saattaa joutua hautaamaan nuoren tai jopa lapsen - on aika ankeaa, jos surun murtamat omaiset eivät voi järjestää edes muistotilaisuutta, saati jos eivät saisi hankkia yhtään kukkaa vaikka lapsensa haudalle.
 
Just samassa tilanteessa
Eli otat yhteyttä vainajan sosiaalivirastoon ja sieltä neuvovat sua. Heillä on joku sopimus hautaustoimisto jonka kautta hautaaminen järjestetään. Siihen ei kuulu kun arkku ja hautaamiseen liittyvät asiat eli ei muistotilaisuus. Sosiaalivirasto ottaa selvää vainajan varallisuudesta. Sinun ei todellakaan tarvi alkaa omasta pussista maksaa.
 
hyi hitto!
itse olin juuri tuossa samaisessa tilanteessa ns. vieras sukulainen teki kuolemaa tästä saimme tiedon! Itse en kahta kertaa miettinyt kun lähdin sairaalaan viettämään hänen kanssaan viimeisiä hetkiä 24h. Tämän ajan kyseinen ihminen oli sen verran lääkkeissä ettei voinut keskustella, mutta siinä vieressä istuin pidin kädestä kiinni ja yritin auttaa tuskissaan. Kuoleman jälkeisenä päivänä oli hyvin selvää että hänet haudataan ja meitä oli juurikin se 2 ihmistä maksamassa. En olisi voinut edes kuvitella että ei ole minun asiani taikka eipä ole rahaa. Yksinkertainen arkku ostettiin sekä kukkalaite lisäksi teimme toisen hlö:n kanssa tarjottavat.'
Kuvittele Ap tilanne itsellesi jos sinä esimerkiksi erakoidut, saat mielenterveys ongelmia yms että eristäydyt perheestäsi tuntuuko ajatus mukavalta että jälkeesi ajatellaan ei ole minun asiani? äläkä vain vetoa että et oleta kenenkään sinua hautaavan tai käyttävän rahojaa, koska se voi olla kuka tahansa meistä, sinä, minä, lapsesi, äitisi yms.
 
[QUOTE="äiti";26048765]Polttohautaushan ei paljoa maksa. Ex-mieheni hautajaiset maksoi sossu. Siis arkun,pienen kukkalaitteen ja kyydin hautausmaalle. Jos ei olisi maksanut niin olisi saanut jäädä hautaamatta.[/QUOTE]

Tuhkaushan voidaan tehdä ennen siunaamista ja tuhkat sirotella taivaan tuuliin. Uurnan voi itse hommata. Sitä en sitten tiedä pitäneekö kuitenkin arkku ostaa...turhaltahan se tuntuu kun menee kuitenkin heti poroksi.
 

Yhteistyössä