Vauvakutsut (babyshower) - voinko pyytää ystävää järjestämään itselleni?

  • Viestiketjun aloittaja "Morgan"
  • Ensimmäinen viesti
"Morgan"
Hei sähän osaisit neuvoa vähän vauvakutsujen järjestämisestä muutenkin!! Olen itse mukana järjestämässä kesällä kutsuja.. Onko kivoja vinkkejä? :) meillä kutsut menee valitettavasti aika lähelle la joten täytyy ottaa se huomioon.. ainakin tehdä äidille olo mukavaksi ja tarvittaessa tietysti perua koko juttu ja toimittaa onnittelut synnärille ;)

Mutta olisko sulla jotain ohjelmaideoita? tai ihan kaikkea muutakin, meillä on järjestelyt vielä aivan alkutekijöissä..
No, babykutsuihin voi liittyä ihan mitä vain :) Parhaimmat joissa olin menivät jotakuinkin siten, että olivat äidille yllätys, olimme ostaneet Tiffanyn klassisen hopeahelistimen hänelle / vauvalle ja veimme isot kasat ruokaa mukanamme. Söimme piknik-idealla heidän terassillaan ja kaikki kertoilivat omista vauvakokemuksistaan (synnytys/vauva-arki jne.) ja monet antoivat käytännön vinkkejä vihkoon joka kiersi. Se oli kivaa. TOisaalta voihan teemaan rakennella vaikka mitä - vaippakakkukin on hauska :)
 
jotain rajaa
täytyykö sieltä jenkeistä kaikki tuoda suomeen,eikö jo halloveeni pelleily riitä kun lapset kiertää vainajian muistopäivänä suomessa karkki ja keppostelemassa.
Kas kun ei vielä kiitospäivää aleta viettämään kun jenkeissäkin sitä vietetään.
Mitäpä jos ei enään vietetä mitään omia juhlia ja vietetäänkin vaan jenkkiläisten juhlia
 
No jaa
[QUOTE="lily";25907704]Hei ei kaikessa normaaliin elämään liittyvässä VOI ottaa aina huomioon sitä, että kärsiikö joku nyt lapsettomuudesta... Ihan totta, hiukan nyt järkeä päähän![/QUOTE]

Jos itse oisin lapseton vastoin toiveitani, ja joku tollaista (muutenkin suomalaisittain ajatellen aika röyhkeää itselle pyytämistä) tulisi pyytämään minulta, niin ei olis sen jälkeen mun ystävä. Minkä arvoista ystävyyttä se nyt on että pallomahan ei tarvitse enää ajatella lähimpien ystäviensä tunteita ollenkaan?
 
"Morgan"
Okei, eli siis käytännössä suomessa nuo olisivat täysin hyödyttömät juhlat? Itse olen vaan miettinyt sitä, ehkä tavallaan olisi voinut olla kiinnostavaa, mutta en halua että sukulaiset ja kaverit joutuvat kahteen kertaan maksamaan roinasta
Oletpas sinä nyt alertissa tuosta maksamisesta :) Ei, kutsujen tarkoitus ei ole suinkaan pistää ystäviä kaivamaan kuvettaan. tärkeintä on yhdessä olo, naisten jutut ja ihana joutilaisuus hyvän ruuan kera :) Ja tietysti jos hyvälle ystävälle HALUAA jotain antaa niin sitten annetaan lahja. Mutta ei se mikään pakko ole.

Minusta ystävien tapaaminen ei ole koskaan "hyödytöntä".. outo ajattelutapa..
 
häh
[QUOTE="Morgan";25907836]Oletpas sinä nyt alertissa tuosta maksamisesta :) Ei, kutsujen tarkoitus ei ole suinkaan pistää ystäviä kaivamaan kuvettaan. tärkeintä on yhdessä olo, naisten jutut ja ihana joutilaisuus hyvän ruuan kera :) Ja tietysti jos hyvälle ystävälle HALUAA jotain antaa niin sitten annetaan lahja. Mutta ei se mikään pakko ole.

Minusta ystävien tapaaminen ei ole koskaan "hyödytöntä".. outo ajattelutapa..[/QUOTE]

MItä ovat nämä mystiset "naisten jutut", joita aina mainostetaan?
 
"Morgan"
täytyykö sieltä jenkeistä kaikki tuoda suomeen,eikö jo halloveeni pelleily riitä kun lapset kiertää vainajian muistopäivänä suomessa karkki ja keppostelemassa.
Kas kun ei vielä kiitospäivää aleta viettämään kun jenkeissäkin sitä vietetään.
Mitäpä jos ei enään vietetä mitään omia juhlia ja vietetäänkin vaan jenkkiläisten juhlia
Ja se on sinulta pois... milläköhän tavalla?
 
Minulle kaveri järjesti tuollaiset tämän kuopuksen odotusaikana ja oli AIVAN ihanaa!! Ne oli yllätyspippalot ( mieheni oli yllätyksessä mukana ) tulin töistä ja mies oli siivonnut huushollin ja lähtenyt isompien lasten kanssa pois ja puoli tuntia niin ovella oli joukko ystäviä ja kavereita mukanaan ruoat, lahjoja jne jne. Oli tosi ihana yllätys.
 
"lily"
Jos itse oisin lapseton vastoin toiveitani, ja joku tollaista (muutenkin suomalaisittain ajatellen aika röyhkeää itselle pyytämistä) tulisi pyytämään minulta, niin ei olis sen jälkeen mun ystävä. Minkä arvoista ystävyyttä se nyt on että pallomahan ei tarvitse enää ajatella lähimpien ystäviensä tunteita ollenkaan?
Ok. olen tosi pahoillani ettet voi saada lapsia :( Toisaalta, oletko koskaan miettinyt että sille saattaa olla ihan syykin ettet lisäänny? oot aika ilkeän oloinen ihminen... :(
 
mietis
[QUOTE="lily";25907866]En tiedä voiko tuollaiseen negativismiin muulla vastata..?[/QUOTE]

Voi. Syynä voi olla myös haluttomuus kuulua ryhmään nimeltä "naiset", jos he harrastavat tuollaista joutavuutta. Yksinkertaisesti vain vitutus siitä, miksi jotkut tahtovat antaa itsestään sellaisen perinteisen yksinkertaisen naisen kuvan koko maailmalle. Tuollaisista asioistahan ne stereotypiat naisitakin tulevat. Naiset ovat höösääviä, tunteellisia, hoivaavia, hieman naiiveja, lapsirakkaita...

Ja babyshowerit ovat sitä naisten maailmaa pahimmillaan. Naisten oma hihihii-juttu, vain tytöille, miehiltä pääsy kielletty, kun puhutaan ihanista vauva-asioista.
 
jotain rajaa
[QUOTE="Morgan";25907918]Ja se on sinulta pois... milläköhän tavalla?[/QUOTE]

Ei se minulta ole pois mutta myös on syytä huomioida ettei kaikki ymmärrä moisten jenkkihömpötysten perään.
Itse esim en voi sietää tuota halloweenia kun tenavat juoksee ovelta ovelle ja vielä usein tuo osuu sille vainajien muistopäivän aikaan,joten mielummin hiljennyn niitä vainajia muitamaan ja kunnioittamaan.
Kuitenkin suomessa on jo nuutin päivä jolloin lapset käy karkki kerjuulla kun sitten pääsiäisenä virpovat niin nyt vielä kolmaskin kerjuu juhla.
Mitä aloittajan vauvakutsuihin tulee niin itse en kehtaisi edes kysyä että pidättekö minulle vavajuhlia.
Eri asia kuitenkin tuokin juhla aika tuntematon käsite vielä (onneksi) suomessa joten pitäsin itse kaveriani hiukan huomionhakuisena jos välttämättä hinkuu vauvajuhlia.
Sitten vielä tulee nimenanto/ristiäiset ym juhlat niin johan siinä saa jatkuvasti olla lahjoja ostelemassa.
 
"Morgan"
Ei se minulta ole pois mutta myös on syytä huomioida ettei kaikki ymmärrä moisten jenkkihömpötysten perään.
Itse esim en voi sietää tuota halloweenia kun tenavat juoksee ovelta ovelle ja vielä usein tuo osuu sille vainajien muistopäivän aikaan,joten mielummin hiljennyn niitä vainajia muitamaan ja kunnioittamaan.
Kuitenkin suomessa on jo nuutin päivä jolloin lapset käy karkki kerjuulla kun sitten pääsiäisenä virpovat niin nyt vielä kolmaskin kerjuu juhla.
Mitä aloittajan vauvakutsuihin tulee niin itse en kehtaisi edes kysyä että pidättekö minulle vavajuhlia.
Eri asia kuitenkin tuokin juhla aika tuntematon käsite vielä (onneksi) suomessa joten pitäsin itse kaveriani hiukan huomionhakuisena jos välttämättä hinkuu vauvajuhlia.
Sitten vielä tulee nimenanto/ristiäiset ym juhlat niin johan siinä saa jatkuvasti olla lahjoja ostelemassa.
Oi voi... :( jotenkin tosi surullista. Ei voi oikein muuta sanoa.

No, mutta toivottavasti jotkut asiat kuitenkin saavat hymyn huulillesi ja sinutkin iloiselle mielelle :) Aurinkoista kevättä, kyllä se päivä joskus risukasaankin paistaa :)
 
suosi suomalaista
[QUOTE="Morgan";25908035]Oi voi... :( jotenkin tosi surullista. Ei voi oikein muuta sanoa.

No, mutta toivottavasti jotkut asiat kuitenkin saavat hymyn huulillesi ja sinutkin iloiselle mielelle :) Aurinkoista kevättä, kyllä se päivä joskus risukasaankin paistaa :)[/QUOTE]

Surullista? :O Ei minusta ollenkaan että vaalitaan omaa kulttuuriamme :)
 
väärin
[QUOTE="Morgan";25908017]Ja mitä pahaa / negatiivista näissä asioissa on? En keksi yhtäkään.

ps. Eläköön se pieni erilaisuus :) Minusta on ihanaa että naiset ja miehet ovat keskenään erilaisia... ikävää ettet pysty nauttimaan naiseudestasi täysillä :([/QUOTE]

Ikävää on ainoastaan se, että sinä ja monet muut kuvittelevat tietävänsä, mitä kuuluu naiseuteen ja mitä mieheyteen. Ja ärsyttäväksi se käy siinä kohtaa, kun minunkin oletetaan olevan tuollainen. Minä nautin naiseudestani, tai ihmisyydestäni, what ever, vaikka se on kaukana noista stereotypioista.

Ja eihän noissa asioissa sinänsä mitään pahaa olekaan, mutta yritäpäs luoda uraa tai olla tasa-arvoinen, vakavasti otettava kilpailija työelämässä miesten rinnalla, kun naiset mielletään tuollaisiksi, ts. tunteella käyviksi hoivaajiksi. Työelämässä ne eivät vaan ole kovin toivottuja ominaisuuksia, eikä tarvutse ollakaan.
 
täytyykö sieltä jenkeistä kaikki tuoda suomeen,eikö jo halloveeni pelleily riitä kun lapset kiertää vainajian muistopäivänä suomessa karkki ja keppostelemassa.
Kas kun ei vielä kiitospäivää aleta viettämään kun jenkeissäkin sitä vietetään.
Mitäpä jos ei enään vietetä mitään omia juhlia ja vietetäänkin vaan jenkkiläisten juhlia
Mitäs ne omat juhlat täällä Suomessa on? Kulttuurit leviää ja vaikuttaa toisiinsa ja juhlia, perinteitä ja tapoja lainataan ja on aina lainattu muualta. En ymmärrä mitä se sua kaivelee jos joku haluaa viettää Halloweeniä tai vaikka sitten kiitospäivää.
 
ajattele välillä
[QUOTE="Morgan";25908017]Ja mitä pahaa / negatiivista näissä asioissa on? En keksi yhtäkään.

ps. Eläköön se pieni erilaisuus :) Minusta on ihanaa että naiset ja miehet ovat keskenään erilaisia... ikävää ettet pysty nauttimaan naiseudestasi täysillä :([/QUOTE]

Etkö ihan oikeasti keksi, miksi esim. naiivius ei välttämättä ole kovin toivottava ominaisuus ja miksi fiksu nainen ei välttämättä tahdo naiivin leimaan otsaansa?

Olet siis ihan pihalla.
 
tinker harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja väärin;25908140:
Ikävää on ainoastaan se, että sinä ja monet muut kuvittelevat tietävänsä, mitä kuuluu naiseuteen ja mitä mieheyteen. Ja ärsyttäväksi se käy siinä kohtaa, kun minunkin oletetaan olevan tuollainen. Minä nautin naiseudestani, tai ihmisyydestäni, what ever, vaikka se on kaukana noista stereotypioista.

Ja eihän noissa asioissa sinänsä mitään pahaa olekaan, mutta yritäpäs luoda uraa tai olla tasa-arvoinen, vakavasti otettava kilpailija työelämässä miesten rinnalla, kun naiset mielletään tuollaisiksi, ts. tunteella käyviksi hoivaajiksi. Työelämässä ne eivät vaan ole kovin toivottuja ominaisuuksia, eikä tarvutse ollakaan.
Mikään ei ole niin luotaantyöntävää kuin miehiset arvot ja identiteetin omaksunut nainen. Stereotypiana uraohjus, joka kasvattaa munat joka aamu ennen töihinlähtöä ja esiintyy miehisen identiteetin näkökulmasta työympäristössä. Surullista ja luotaantyöntävää.
 
[QUOTE="Morgan";25907689]Babykutsujen idea (ainakin "meillä päin") on siis yhdessäolo, hyvä ruoka (paljon!) ja joku kiva teemaan sopiva juoma, vaikka kupliva alkoton booli tms.

Amerikassa ei ole sellaista äitiyspakkausta kuin täällä Suomessa, joten kyllä kuten totesit, myös lahjoja yleensä tuodaan odottavalle äidille vauvaa ajatellen. Tänä päivänä lahjat ovat kyllä enemmän menossa siihen suuntaan että tuodaan joku kiva hemmottelujuttu äidille (kuten jalkahoito tms. pedikyyri kun omia varpaankynsiä ei saa enää lakattua :) )

Ja kyllähän Amerikassakin on ristiäiset, johon tuodaan ristiäislahja.[/QUOTE]

Eli joku oikeasti maksaa jollekkin mammalle jonkun jalkahoidon ja sitten maksaa vielä ristiäis/nimeäminlahjatkin? o_O
 
Jos itse oisin lapseton vastoin toiveitani, ja joku tollaista (muutenkin suomalaisittain ajatellen aika röyhkeää itselle pyytämistä) tulisi pyytämään minulta, niin ei olis sen jälkeen mun ystävä. Minkä arvoista ystävyyttä se nyt on että pallomahan ei tarvitse enää ajatella lähimpien ystäviensä tunteita ollenkaan?
MInä olen lapseton vastoin tahtoani, ja tälläkin hetkellä hoidoissa. Minusta olisi vain kiva jos ystäväni pyytäisi järjestämään juhlat jos hän sellaiset haluaisi, ilomielin suostuisin. Paras ystäväni on nyt raskaana ja vaikka aika ajoin se kirpaisee ja nostaa pintaan negatiivisia tunteita, en odota enkä edes halua että mun seurassa täytyy jotenkin koko ajan hyppiä ton tietyn aiheen ympärillä ja väistellä tiettyjä juttuja. Miten ystävyys voisi edes toimia jos toinen ei saa olla oma itsensä ja nauttia odotuksestaan avoimesti?
 
jotain rajaa
Mitäs ne omat juhlat täällä Suomessa on? Kulttuurit leviää ja vaikuttaa toisiinsa ja juhlia, perinteitä ja tapoja lainataan ja on aina lainattu muualta. En ymmärrä mitä se sua kaivelee jos joku haluaa viettää Halloweeniä tai vaikka sitten kiitospäivää.
Ei se kuule muuten kaivelisikaan mutta jos et ole valmis itse näihin hullutuksiin lähtemään mukaan niin saat taas vihaiset palstamammat niskaasi kuinka muka menen jonkun Nico-Petterin mielen pahoittamaan kun
A joko en avaa ovea tai
B avaan oven ja ilmoitan että me emme vietä halloweenia joten me ei karkki ja keppostella

Muutenkin, ihan vinkkinä ;)
Tiedän monen muunkin ajattelevan näin joten olsihan se jo hyvä siellä kotona opttaa niille pikku pilteille ensin edes kysymään saako teille karkki ja keppostella :) Ihan vain näin esimerkkinä,eikä olettaa kaikkien haluavan olla siinä mukana ja sitten pikkupiltit parkuu.
Paras oli toissavuonna kun naapuritalon tenavat tuli karkki ja keppostelemaan ja silloin sanoin että ei me karkki ja keppostella, seuraavan kerran kun näin tämän lapsikatraan erään äidin sain haukut :O
 
"Morgan"
Alkuperäinen kirjoittaja ajattele välillä;25908164:
Etkö ihan oikeasti keksi, miksi esim. naiivius ei välttämättä ole kovin toivottava ominaisuus ja miksi fiksu nainen ei välttämättä tahdo naiivin leimaan otsaansa?

Olet siis ihan pihalla.
Voi taivas.. oletko nyt aivan tosissasi väittämässä, että illanvietto parhaiden naisystävieni kanssa tekee minusta naiivin?

Sinähän tässä pihalla olet :)
 

Yhteistyössä