Viikkorahan suuruus ja lapsen ikä?

  • Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti
Selja
Meillä 13 vuotias teinityttö saa viikossa 10 euroa, käyttää ne pääasiassa meikkeihin. Noin kerran kuussa olen kyllä huomannut, että menee kuulemma syömään kaverin kanssa Rollsiin. :D Niihin ne rahat menee, kyllä se niitä säästöönkin laittaa. Ei ole kinunnut lisää, ja rahansa saa, jos hoitaa lemmikit (kissan ja koiran) viikon ajan, siivoaa huoneensa ja tiskaa.
 
mamaaa
Alkuperäinen kirjoittaja Selja:
Meillä 13 vuotias teinityttö saa viikossa 10 euroa, käyttää ne pääasiassa meikkeihin. Noin kerran kuussa olen kyllä huomannut, että menee kuulemma syömään kaverin kanssa Rollsiin. :D Niihin ne rahat menee, kyllä se niitä säästöönkin laittaa. Ei ole kinunnut lisää, ja rahansa saa, jos hoitaa lemmikit (kissan ja koiran) viikon ajan, siivoaa huoneensa ja tiskaa.
Mun mielestä kohtuullinen :)

Itse sain kk-rahaa 40e. Ihan siihen asti kun kotona asuin... Tyytyväinen olin, kun siihen oltiin opetettu :)
 
yks äiti
8v. saa 2e/ viikko. Käytäntö on ollut voimassa pari kuukautta. Sitä ennen ei saanut viikkorahaa. Tuon lisäksi siirrän tilille rahaa silloin tällöin ja lahjarahat laitetaan sinne myös. Tililtä rahaa käytetään suurempiin hankintoihin, viikkorahoistaan ostaa karkit + lelut.
 
vieras
Oikeestiko jotkut antaa viikkorahaa jollekin 2veelle?? Ette voi olla tosissanne, huh huh. Eihän sen ikäiset edes ymmärrä rahasta vielä yhtään mitään! Koululaisille voi alkaa jo antamaan viikkorahaa, koska sen ikäiset voi jo tehdäkin sen rahan eteen jotain, esim auttaa siivoilussa yms hommissa. Tai sitten kuukausiraha, miten vaan, mut et parivuotias saa viikkorahaa ni ei voi kun ihmetellä ja nauraa..
 
Mulla poika kohta 5v. Ei saa viikkorahaa, ei ole sellaista pyytäny eikä vaatiny, ei tiedä mikä on viikkoraha.
Pienistä "kotitöistä" saa palkaksi esim. eskimon. Töitä on esim. tiskikoneen välinekorin tyhjennys silloin tällöin, omat pyykit kylppärin pyykkikoriin, roskien keräily pöydiltä roskikseen.... :)

Joskus käydään kaupungilla ja silloin annan pienen rahasumman, jolla saa ostaa itselleen jotain.
 
Reippaasti yli 6v saa 5e/vko.
Riippuen jos huone on siisti. Sänky täytyy olla pedattuna, koulupöytä siisti ja lelut illalla kerättynä (ettei yöllä kompuroi) .. Jos huone on kuin räjähdys niin viikkorahasta vähenee 1e.

Tuo 4v saa kans oman viikkorahansa, 2e/vko. Siivoaa kans lelut suurinpiirtein iltaisin..

1vee ei saa mitään. :saint:
 
Pohdija
Viikkorahaa on maksettu 6 vuotiaasta ikävuodet-1 eli 6-vuotiaalle 5 euroa jne. Joku sanoi, että on paljon, mutta kun miettii että vaikka DS:n peli maksaa helposti 40 euroa niin siihen joutuu säästämään KAIKKI kahden kuukauden viikkorahat.
Lapsen tilille säästäminen on tietysti asia erikseen. Sinnehän voi verotta laittaa 110€/vanhempi/kk. Eli siinä on lähdetty siitä 220 eurosta kuussa, jonka summan saa lapsi sitten vasta 18-vuotiaana itselleen tuottoineen.
 
"vieras"
12-v ja 8v tytöt, eivät saa viikkorahaa. Joskus tuota yritettiin, mutten koskaan muistanut sitä rahaa antaa eikä he muistaneet pyytää. Niin se sitten jäi. Saavat kuitenkin kaiken tarpeellisen, joskus annan rahaa jos pyytävät johonkin tiettyyn. Kotitöitä tekevät, niistä en maksa. Ne pitää kumminkin tehdä, eikä niistä kukaan palkkaa saa.
 
"mä"
Te, jotka annatte yli 2e viikkorahaa, niin pitääkö lapsen ostaa niistä karkitkin vai ostatteko te ne lisäksi? Jos 6v. haluaa joka viikko ostaa sillä 5 euron viikkorahalla jonkun lelun, niin saako hän sen tehdä?
 
"vieras"
2,5v ja saa valita pikkuauton kaupasta silloin tällöin (eli noin 2 krt kuussa) tai useammin jos on saanut euron pari isovanhemmilta. Omalle säästötilille menee kuussa rahaa ja samoin rahastosäästöön. Tulevaisuudessa ei viikkorahaa tule olemaan vaan rahaa saa jos sitä tarvitsee ja se pidetään tarpeellisena. Hankinnoista myös keskustellaan ja niihin säästetään. Tärkeänä pidän sitä, että lapsi oppii rahan arvon ja sen ettei se kasva puussa. Omassa elämässä tämän oppimiseen meni lähes 30-vuotta kiitos löysien rajojen.
 
Khimaira
Meillä 10-v ja 9-v saavat 10e/ vko ja siitä pitää maksaa kaikki omat ostokset + jos haluavat jotain erilaisempaa vaatetta. Perusvaatteet ja ulkoilukamat + kengät ( paitsi ns. ylimääräiset kengät ostavat itse ) ostetaan me vanhemmat.
Rahan saamisen ehtona on pedin petaaminen aamuisin, huoneen ja koulupöydän siistinä pitäminen, yleisten tilojen siisteys omista tavaroista ( koulukamat, ulkouluvaatteet, yms. eivät saa olla levällään ) sekä roskien vieminen.
Tuolle 4-v:lle ( kohta 5-v ) ollaan harkittu aloittavamme viikkorahan antamista, summa on vielä mietinnässä.
 
v
9 vuotias saa 5 e mutta petaa petinsä, siivoaa huoneensa ja auttelee oman jaksamisen myötä kissojen hoidossa ja välillä tyhjää tiskikoneen jne. Tuohon rahaan pitää osallistua johonkin kotityöhön viikon aikana ja huoneen siivous on itsestään selvä asia.
 
kippokipponen
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;16210221:
kohta 7-v ja 20e/vko.
=O sehän on vanhaa rahaa 120MARKAA !
mä sain 100 mummoa, kun oli 15 vuotias.. mutta sain sen kuukaudessa.

Itse olen kaavaillut 2 euroa viikorahaksi. Sillä saa tarpeeksi namia.
Ja lelut saa sitten muuten :)
Ja niitäkin suht harvoin.
 
hohhohho
9 vuotias saa 5 e mutta petaa petinsä, siivoaa huoneensa ja auttelee oman jaksamisen myötä kissojen hoidossa ja välillä tyhjää tiskikoneen jne. Tuohon rahaan pitää osallistua johonkin kotityöhön viikon aikana ja huoneen siivous on itsestään selvä asia.

En tajua miksi kotitöistä pitää maksaa?
Mä jouduin ihan ilman rahaa siivoomaan. Eli laittaa tiskit jne..
mun mielestä se kuuluu ihan perus elämään.
Ei mulle nytkään kukaan maksa siivomisesta kotona..
 
olöpöp
Jos lapset saa tollasia määriä rahaa, niin en ktyllä ihmettele miks ala-aste ikäset ovat jo ykipainoisia.
Itse kaupan kassana on ikävä todeta,e ttä lapset ostaa rahoillaan pelkkää sipsii, karkkii ja energiajuomia. Miks se 2 euroa herkkuihin ei enään riitä?
Teininä rahat menee tupakkaan, ja alkoholiin, joillakin jopa huumeisiin...
Kannattaa oikeasti miettiä paljonko antaa rahaa..
 
_iina_
[QUOTE="vieras";22307419]12-v ja 8v tytöt, eivät saa viikkorahaa. Joskus tuota yritettiin, mutten koskaan muistanut sitä rahaa antaa eikä he muistaneet pyytää. Niin se sitten jäi. Saavat kuitenkin kaiken tarpeellisen, joskus annan rahaa jos pyytävät johonkin tiettyyn. Kotitöitä tekevät, niistä en maksa. Ne pitää kumminkin tehdä, eikä niistä kukaan palkkaa saa.[/QUOTE]

Meillä myös juuri näin, pojat 16v ja 14v. Kuitenkin kummallakin pojalla on myös säästössä rahaa - eivät käytä niitäkään rahoja, jotka joskus annetaan idealla "osta itsellesi jotain kivaa".
 
No huh mitä summia!
Meillä saa 9v ja 7v molemmat 2e/vko
Jostain isommista kotitöistä (eli ei tiskikoneen tyhjennys, huoneen siivous ym, ) annan sen 50 senttiä ja pistävät yleensä rahat säästöön suoraan.
 

Yhteistyössä