Vuoden 2008 lapsettomuushoidoista plussanneet

Kati, joo tosta asennosta olen lukenut myös jostain...oliskohan se se jooga-asento...intialainen silta tai jotain sinnepäin sen nimi...mä kysäsen kanssa huomenna tuosta asennosta siltä kätilöltä. Tuun kertoon sit huomenna. Kyllähän näitä kaikkia luonnonmukaisia juttuja kannattaa kokeilla.
 
Pari asiaa..

Hienoa, että Kuunkulta olet päässyt kotiin!! Voittaa varmasti sairaalassa olon. :)

Tässä yks linkki perätilakeskusteluun. Siellä oli ihan asiallistakin tekstiä.
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1061993#m12541261

Ja toiseksi.. Meikku tervetuloa ja Onneksi olkoon!!! Ja anteeksi kun en päivällä huomannut lainkaan tervehtiä sua! :flower: :flower:

Jaa-a.. Nukuin pikkupäikkärit 19.30-22, joten nyt on hyvin aikaa lukea koko yö tenttiin... :whistle:
Kauhea nälkä kun söin aamupalan vasta 11.30 ja "lounaaksi" pienen annoksen pyttäriä klo 17. Sit nukuin onneni ohi enkä voinut enää syödä kymmenen jälkeen mitään kun pitää olla aamuksi paastottuna.. :headwall:

Onneksi neiti mekastaa masussa niin, ettei tarvi pelätä, että onko kunnossa vai ei. Kiva silti päästä niiihin verikokeisiin aamulla. *kyynärpäätaktiikalla ohi labran ovella seisovan mummojonon, että pääsen aamupalalle* ;)
 
Huomenta

uusille onnea :flower: .

Perätilasta oli ollut puhetta, itselläni huomenna aika Tayssiin tutkimuksiin mahdollisen perätilan vuoksi. Lääkärineuvolassa sydänäänet kuului ylhäältä ja pää ei tuntunut lantiossa. Edellisestä luomuraskaudesta vauva käännetty perätilasta rv. 37+2 ja oikein päin pysyi loppuun saakka. Kauhukuvia käännöksestä ei jäänyt tai muutenkaan mitään negatiivista sanottavaa, tämä vuonna 2000.
Palaan huomenna kertomaan kuinka kävi.

Mari ja asukki 37+1
 
(.) Voi surku, ei tuonut rakenneultra helpotusta...kaikki mitat ei ollut kohdillaan ja nyt pelätään aivovammaa... ei edes itku tunnu tulevan kun olen niin hämillään ja varpaillaan, että mitä tässä nyt tapahtuu. Kirjoittelen lisää jahka tässä tilanne selviää... ristiriitaiset fiilikset, jos ei muuta.
 
Huomenta ihanaiset!

Meikku :hug:

Ulpu, onnea ja pahoittelut hepan takia. :hug:

Muutenkin kaikille uusille tasapuolisesti tervetuloa!



Mua niiiiiiin vatuttaa että mulla ei oo konetta jolla jokapäivä pääsis lukeen ja kirjoitteleen. Nyt oli pakko avata tää helevetin bittihirmu jotta saa laskut maksettua.

--> MAKSUKATTO TÄYNNÄ! :p tietää siis lapsille ilmaista hoitoa täksi vuodeksi ja mulle vielä 100e takaisin.

Neuvolatiedot:

Paino: +10kg josta turvotuksiin n. 3kg aamumittausten mukaan.
Sf: huitelee kuulemma niin omissa sfääreissä jotta... (44)
Hb: 99
Pissa: Leuk ++, viljely puhdas
RR: 110/60


Mulla on ollu tosi hyvä olo muutaman päivän. Ei ole supistellut, ei yhtään mitään. Lapset on päät alahapäin, huomasin vaan ku alko ruoka maistumaan ja mahtumaan. Makuuhuone on rempattu ja mies on (toivottavasti) ruodussa. Ainakin kohtelee mua niin että olen ollut rauhassa.
B-vauva ei edelleenkään muuten tiedä että sen ei kuulu enää kääntyillä... :LOL: Se pyörii ku puolukka P**lussa, kirjaimellisesti, mutta suurimman osan ajasta kuitenkin pää alaspäin.

Tänään olisi vuorossa kontrolli, sydänkäyrät, synnytystapa-arvio jne... Jännittää hieman sillä yöllä mua jomotti selkään ja alkoi kohdunsuulle vihloa. Mutta voipi olla että a vauveli siellä vain laskeutuu alaspäin. Sängyt on laitettu ja pedattu muuten... Ne odottaa vain pieniä sinne tuhisemaan. :D

Meilläkin koiraa ollaan opetettu pois makkarista. Ollaan saatu jo siirrettyä sen peti 1m päähän meidän sängystä.

KAnnattaa muuten kaikkien liittyä Citymarketin Lorumaahan, sieltä saa samoja vaippatarjouksia muulloinkin. Oon ostanu kans PAAAAAAAljon vaippoja varastoon. Pampersin 4-9kg vaippoja on jo melkein 400kpl. Nyt meinaan hakea numero nelosta kans varastoon. Hyvä ostaa nyt ku on rahaa niin ei heti mee pelkkiin vaippoihin. 2-4kg vaippoja mulla on molempia liberoa ja pampersia niin että pitäs pärjätä.

Ootteko nimiä jo miettiny? Me ei päästä yhteisymmärrykseen ollenkaa... Saatikka kummeista. Sylikummit nyt onneksi jo on, ja pyydettiinkin jo valmiiksi, mutta vielä yhdet pariskunnat pitäs saada molemmille ja ne tuottaa ongelmia... :eek:


Tuun sit ilmottelemaan ku pääsen tohtorin luota... =)

T. Ulpis 34+2


PS: Mä myisin äp:n kestot ja sit olis doppler myytävänä, jos joku sellaisen haluaisi... Yksärillä selviää enemmän...
 
Onnea plussauksesta uudet ja tervetuloa! :flower:

Raitis: Tsemppia tenttiin, minakin olen sh amk (sis-kir). Eli meita hoitsuja on taalla enempikin vissiin :p Tutut kiusaavatkin etta ei mun synnytyksessa ole ketaan paikalla, katilotkin jattaa oman onnensa nojaan kun olen kerta hoitsu itse....huh! Ei se tee musta sen valmiimpaa synnyttamaan, kaikki on uutta ja outoa. Sina Raitis olet nahnyt sektion ihan kaytannossa ja vissiin viela monta kertaa...mulle sekin on ihan uutta ja jotenkin on pelko tulevasta. Onko muilla synnytyspelkoa?

Totta puhutte siita etta ihan tuntemattomat kyselee kaikenlaista raskaudesta/oireista ja kommentoi milloin mitakin. Monet myos koskettelee vatsaa, mika ei ole onneksi minua hairinnyt. Kerrankos sita saa nain paljon huomiota. =)

Meikku: Megahaleja teidan perheelle ja vauvalle! Ehka kyseessa onkin vaara halytys ja kaikki onkin hyvin, pidetaan peukkuja!

Oletteko muut muuten kayneet lapsivesitutkimuksissa? Me ei menty koska siina on 1%:n keskenmenovaara, yksi sadasta siis menee kesken, aikamoinen riski. Omalle kohdalle sattuessa kuitenkin 100% joten en riskeerannu. Alkuraskaus oli mutenkin riskialtis keskenmenolle kun tuli vuotoa seka istukka kohdunsuulla ja olinkin 3viikkoa tayslevossa.

Muuta mita piti kommentoida....Olen kayttanyt Tummelia vatsan ja rintojen rasvaamiseen, viela ei ole raskausarpia mutta vatsa kasvaa kokoajan joten ei tieda josko myohemmin ilmestyy arpiakin, toivotaan kuiteski etta pysyis poissa. Nimiasiaa; meidan vauvalla on jo nimi, kreikassa eka lapsi saa miehen aidin tai isan nimen joten ei ole tarvinnut miettia asiaa sen enempaa. Onneksi tama nimi on kansainvalinen etta sopii moneen kieleen.

Kiva kuulla susta Ulpis ja kaikista muistakin! Odotuksen iloa kaikille taalta kreikan helteista!

T: Denina rv28+6
 
Nopee paivitys, silla olen tyokeikalla Transylvaniassa ja yhteys on MELKOISEN epaluotettava...

Tervetuloa kaikki uudet, ONNEA JA ILOA MONTA TUHATTA KILOA :heart: :heart: :heart:
Meikku, pidetaan kovasti peukkuja, jotta kyse on jostain mittauksen virheista tms. Kaikki ulokkeet taalla pystyssa, jotta pienellasi olisi kaikki hyvin :hug:

Kuunkulta, tsemppia lepailyyn ja onnittelut kotiin paasysta! Nyt vaan makailet ja pistat miehen passaamaan :)

Ruuanhimoja on joo, talla hetkella pitais kokoajan saada tonnikalaleipaa, sellasta mihin tulee siis tonnari-majoneesiseosta ja sipulia valiin :O Ja makeeta menis koko ajan, varsinkin jaateloa. Olen yrittanyt pysya positiivisena ja ajatella, etta kyse on siita, etta tarvitsen omegarasvoja ja kalkkia :)

Raitis, toi kuulostaa NIIIIN tamperelaiselta (opiskelin siella) toi 'kusettaako' :D Tuntui vieraspaikkakuntalaisesta aika erikoiselta, koska olin oppinut, etta 'kusemisesta' ei todellakaan puhuta vaan pissaamisesta... hih!

Ilmat on taalla meidan suunnalla vihdoin viilenneet, tanaan on sadellut ja lamminta taalla vuoristossa (siis Transylvaniassa) on ollut kymmenisen astetta. Hrrr... Jaatyyhan tanne helteiden jalkeen. Odotan jo innolla etta paasen takaisin lampimaan (toivottavasti) kotiin!

(.) kasvaa kova vauhtia, pomppasi yhtakkia ihan kunnolla isommaksi. Nyt saan jo esim. vessajonossa ykkosvuoron melkein aina, kivaa! Vessassa tulee nimittain rampattua, silla tuntuu, kuin olisi virtsatietulehdus koko ajan... toivottavasti on vain vauveli, joka siella painaa strategisia paikkoja. Viime laakarikaynnilla reilu viikko sitten kuunneltiin vain sydanaanet eika ultrattu nyt ollenkaan, olin ihan pettynyt :( Onneksi sydan jumpsutteli hienosti sataa viittakymppia ja vauveli muutenkin kopsuttelee ja kieppuilee jatkuvasti, niin tiedan kaiken olevan hyvin! Seuraavalla kerralla sitten lekurissa (n. kk kuluttua) sokerirasitus ja tukku labratesteja normaalin pissatutkimuksen lisaksi. Kiinnostavaa. Saa nahda pystynko juomaan sen sokerilitkun :)

Nyt nolo kysymys: onko kenellekaan muulle ilmaantunut nivustaipeisiin (siis ihan taipeisiin) kipeita kyhmyja? Mulla on molemmilla puolilla, toisella puolella ylhaalla ja toisella alhaalla. Tuntuvat ihan tulehtuneilta finneilta, mutta kun en oikein enaa nae sinne, niin en tieda, mita ajatella... Tulivat muutama paiva sitten ja pelkaan TIETENKIN saaneeni jonkin tulehduksen... *huoh*

Nyt takaisin toihin... kun viela vahan edes jaksaa... pitaiskohan aloitta rauta, kun tuntuu etta on ihan veto poissa, vaikka pitais olla meneillaan se 'kultainen keskiraskaus'...

Haleja kaikille tasapuolisesti :heart:

Maija&Masukki 23+4
 
Hienoa kuulla Ulpiksesta!! Mahtavaa, että vauvat on vielä kohdun suojissa ja olosi on hyvä. Kiva kun joku muukin hamstraa vaippoja. Mä oon jopa alkanu kerätä niitä Liberon pupumerkkejä ja Liberokuitteja.. :ashamed:
Että tännepäin voi antaa jos joku ei niitä kerää.. ;)

Oih.. Joku saa matkustella! Ihan kateellisena Maija-Mammalle.. Meilläkin mies lähtee ens viikolla jollekin konferenssireissulle, joten minä päätin, että käyn vielä yhtenä palana ollessani kiepin Pohjanmaalla ja moikkaamassa kaveria Kokkolassa. Seuraavan kerran mennäänkin sitten varmaan kahtena palana.

Voisko Maija ne sun kyhmyt olla suonikohjuja? Sun pitää ottaa peili käteen tai laittaa mies tarkastuskierrokselle.

Kiitos kaikille tenttitsempityksistä! Se on nyt ohi ja äitiysloma epävirallisesti alkanut. Aion piilottaa kaikki tenttiin liittyvät asiat ja lueskella vaan vauvalehtiä, rakennella pesää ja ehkä vielä viilata vähän opinnäytetyötäkin..

Opettaja sitten kysyi instrumenttihoitajan ja valvovan hoitajan tehtäviä hätäsektiossa ja minä jo innoissani tuuletin.. Kunnes luin toisen kysymyksen ja peijakas kysyi jotain lonkkaproteesijuttua mille en ollut suonut ajatustakaan. No, ehkä säälistä läpi.

Kuten Denina totesikin niin noita sektioita tuli kesän aikana väännettyä laskujeni mukaan 120-130, joten se homma on hallussa. Vaikkei hätäsektioita ollut kuin muutamia mutta eipä se niin paljon eroa normaalista.

Aika kamala tuo Kiinan maitojauhejuttu... :'(

Marin Taysin kuulumisia odotellen..

Raitis ja Kick-boxing-girl rv 33+4
 
Kirjoittaminen on vähän vaikeaa kun toi meidän shelttipoju on päättänyt, että se haluaa huomiota hinnalla millä hyvänsä. Änkee päätänsä koko ajan jalkoväliin, heh.

Meikku toivotaan, että kaikki olisi kuitenkin ok :hug: Varmasti todella rankkaa, kun tuollainen epäilys edes heitetään ilmoille. Jos olisi tosiaan jokin mittausvirhe tms. Ja paljon on niitäkin kuultu, että on ollut jopa ihan varmaa, että vauvassa jotain vikaa ja sitten syntynyt kuitenkin terve vauva. Voimia sinne :heart:

Neuvolassa käyty ja hb ei ollut noussut yhtään (118) vaikka syön rautaa pillerin päivässä. Aina th kysyy, että otanko varmasti tyhjään mahaan. No mä otan sen aamuyöstä kun herään pisulle joten ei kai sen tyhjempää masua voi ollakaan. Mutta kyllä se vähän imeytyy koska muuten hb olisi kuulemma laskenut kuin lehmän häntä. Nyt vaihdettiin Obsidan Maltoferiin. Sen pitäisi imeytyä paremmin, pureskeltava pilleri. Ja oli vähän kalliimpikin.

Annoin neuvolaan palautetta synnytysvalmennuksesta. Minun sekä mieheni mielestä siihen voitaisiin tehdä "miesosio", tunnin kestävä varmaan riittäisi. Suurin osa on sellaista tietoa millä mies ei tee yhtään mitään. Harvaa miestä varmaan kiinnostaa millaisia eritteitä naisesta tulee milloinkin, avautumiset jne. Th oli itse asiassa ihan samaa mieltä kun kerroin hänelle mielipiteemme. Nykyään naiset on niin itsenäisiä ettei sitä miestä tarvita joka paikkaan kädestä pitämään kiinni. Tästä on varmaan niin paljon erilaisia mielipiteitä kuin on erilaisia ihmisiäkin.



Nyt oli vaavi perätilassa, mutta ehtii vielä kääntyillä vaikka kuinka. Pisutestiä jännitin kun viimeksi siinä näkyi sokeria joka kyllä johtui aamupalasta. No nyt otin varman päälle ja en syönyt MITÄÄN missä olisi ollut sokeria. Ja ok se sit olikin.

Mulle on näköjään pahoinvoinnit osittain palautuneet, aamuisin. Nytkin vaikka olen syönyt niin ällöolo senkuin jatkuu. Sitä sanotaan, että alkuraskaudessa on yleisempää huonovointisuus, väsymys. Mun kohdalla ei pidä ainakaan paikkansa. Nää on niin yksilöllisiä juttuja.

Marica ja poju 31+1
 
Moikka!

Meikulle :hug: .

Sitten omaan napaan. Eli Taysissa tänään näytillä perätilaepäilyn vuoksi. Mutta kuinkas ollakkaan asukki aivan oikein päin, kätilökin jo minua valmisteli kertoilemalla käännöksestä, kun sydänäänet kuului niin korkealta. Siinä sitten pari kandia ja lääkäri tutki ja hutki sekä vielä ultrasi ja totesivat asukin olevan oikein päin. Painoarvio 3000g nyt ja syntyessään n.3400.3500g eli ei mikään mahdottoman kokoinen vaikka sf.mitta menee yläkäyrillä. Näin pikaisesti kuulumiset.
Kaikille tasapuolisesti hyviä vointeja!

Mari ja asukki 37+2
 
Voi Meikku, hirveästi voimia teille vaikeaan tilanteeseen. :hug: Pidän kädet ja varpaat ristissä, että kaikki kääntyisi vielä pienellä parhain päin. Jos haluat kertoa, niin miten tutkimukset etenevät? Vaihtoehtonahan on myös toisen mielipiteen hakeminen esim. yksityiseltä, jos tuntuu että joutuu kamalasti odottamaan. :hug:

Ulpis, hienoa kuulla että siellä voidaan olosuhteisiin nähden hyvi ja mieskin on aisoissa! Nyt vaan tsemppiä viimeisille viikoille! :hug:
 
Meikku, täältä myös voimia ja jaksamisia tuossa tilanteessa. Toivottavasti kyseessä todellakin olisi ns. väärä hälytys. :hug:

Ulpis, kiva kuulla sinustakin pitkästä aikaa! Joo, täällä ollaan nimiä jo mietitty. Etunimi onkin pojalle jo aivan varma. Lähinnä keskustelua käydään tässä vaiheessa 3. nimestä. ;)

Denina, ainakaan tässä osoitteessa ei ole (vielä?) minkäänlaista synnytyspelkoa. Jotenkin yritän vaan luottaa sairaalan systeemeihin ja siihen, että siellä kyllä tiedetään, mitä tehdä. Eiköhän se koko homma sitten suju niin kuin on tarkoitettukin. Eniten lähinnä pelkään sitä, että jos homma lähtee menemään pieleen ja alatiesynnytys ei onnistuisi millään, niin missä vaiheessa tehdään päätös sektiosta. Ja kuka sen tekee - lääkäri vai onko synnyttäjällä mitään sananvaltaa asiaan... Tätä mietin ehkä tällä hetkellä.

Niin, ja lapsivesitutkimuksessa ei käyty, koska meillä ei siihen ollut tarvetta, eikä varmaan olisi edes päästykään, kun kaikki oli niskaturvotuksen ja veriseulonnan perusteella ok.

Maija, hauskalta kuulostaa tuo työmatka Transsylvaniaan. :) Kuvailemiasi kyhmyjä ei täällä ole ollut, mutta mistäs sitä tietää, milloin mitkäkin vaivat iskevät.

Kääntymisasiasta vielä. Olen tosiaan lukenut Suurta äitiyskirjaa ja siellä todetaan mm. tällaista: "Äiti makaa selällään polvet taivutettuina. Takapuolen alle asetetaan 4 tyynyä siten, että lantio on vatsaa korkeammalla. Vaihtoehtoisesti äiti voi myös asettua kontalleen lattialle ja nostaa takapuolensa mahdollisimman korkealle pään levätessä taivutettujen käsivarsien päällä. Äidin kannattaa olla tässä asennossa väh. 10 min. 2 kertaa päivässä. Äidin lantion ollessa vatsaa korkeammalla vauvan pää voi liikkua helpommin, jolloin vauva saattaa kääntyä pää äidin lantioon päin". Tiedä näitä sitten, tepsiikö. Ainakin aion kokeilla, jos rv 34 mennessä ei vaavi olisi kääntynyt itse.

Kati & Pablo rv 27 + 2
 
Meikku, voimahalaus teille :hug: Milloin kuulette enemmän asiasta? Toi odottelu on ihan kammottavaa. Toivotaan, että diagnoosi ei ole lopullinen.

Marica, mulla myös eilisen neuvolan perusteella Hb 118. Mulle se oli iloinen asia, sillä noussut oli 6 yksikköä. Mutta vaati kaksi Obsidania päivässä kahden viikon ajan. Otan myöskin yhden yöllä pissareissun yhteydessä ja siihen yhteen nyt th:n kanssa päätettiin palata. Toivottavasti pysyy samassa.

Ulpis, olipa hyviä kuulumisia sinun suunnalta. Mahtavaa, etä pojat ovat pysyneet kyydissä näin pitkään kaikesta huolimatta - teidän parisuhteesta puhumattakaan. Miltäs siellä synnytystapa-arvioinnissa näytti??

Denina, kyllä täytyy tunnustaa, että jonkinlaista pelkoa on täälläkin suunnalla. En oikein osaa sanoa, mitä pelkään.. En niinkään itseni puolesta, mutta tuohon kaksosten synnytykseen kuitenkin liittyy monennäköistä riskiä. En oikein tiedä, missä vaiheessa näistä asioita sitten tulee puhetta nevolassa tai äitiyspolilla - täytynee kysyä maanantain lääkärikäynnin yhteydessä.

(.) Eilinen neuvolakäynti oli ihan hyvä. Kaikki oli kunnossa. Ultrapöydällä meinasin vaan pyörtyä, kun vauvojen liikkeitä seuratessa ja sydänääniä kuunnellessa meni niin kauan aikaa. Mulla kun tuo vatsa painaa selinmakuulla laskimoita (vai valtimoita?) eikä veri pääse näin ollen päähän asti oikein virtaamaan. Yhtäkkiä sumeni silmissä ja päässä kohisi. Onneksi terkka oli nopea toimissaan enkä ihan täysin ehtinyt tipahtaa. Vähän pelästyin, kun ei ollut ennen tuollaista sattunut.

Voin muuten suositella uimista tämän päiväisen perusteella! Oli todella rentouttavaa ja ihana tunne , kun ei tuntenut painoa/painetta missään. Kertaakaan ei kiristellyt, kun kävellessä esim kiristelee ihan jatkuvasti.

Enni, miten teidän vaunuhankinnat? Entä miten olet töissä jaksellut?

Miru 26+2
 
Meikulle, :hug: Voimia vaikeaan tilanteeseen...Aivan kamalaa kuulla tuollainen uutinen.
:'( Toivon kanssa, että kyseessä olisi vain väärä hälytys, lääkärin virhearviointi, niitäkin kun tapahtuu usein.

Ulpis,kiva kuulla, ettet ole vielä jakautunut 3 osaan. Jokainen päivä on vauvoille tärkeä olla vielä kohdun suojissa. Ootko miettinyt jo paljon synnytystä? Meinaatko alakautta vai leikkauksella? Eiks kaksoset synny yleensä leikkauksella?

Ajatukset alkaa vähitellen keskittyä synnytykseen, mitä lähemmäs se tulee.
Mua ei itse synnytys pelota ja se on mulle sama synnytänkö alakautta vai leikkauksella, kumpi vaan on vauvalle ja mulle se parempi vaihtoehto siinä tilanteessa sitten.
Oon kyllä tässä viime viikot pelännyt koko ajan ennenaikaista synnytystä, kun se riski on ja sitä kun vauva on ollut perätilassa. Perätilassa en suostuis synnyttää alakautta ja täällä tehdäänkin poikkeuksetta kaikki perätilasynnytykset ensisynnyttäjilla leikkauksina, ellei sitten ihan välttämättä halua synnyttää alakautta. Ois kyllä aivan kauhusynnytys, jos ensin joutuis kamalia tuskia kärsimään jotain parikyt tuntia ja sit vasta huomattais, ettei vauva edes mahdu ulos ja sitten hätäsektio. Kyllähän sitä pelottaa kaikki tollaset, mitä synnytyksessä voi mennä pieleen ja kaikki komplikaatiot. Mutta se on vaan pakko yrittää keskittyä kaikkeen positiiviseen eikä antaa pelkojen päästä valloilleen ja luottaa sairaalahenkilökunnan ammattitaitoon. Mä olen realisti. Ei ole hyvä pelätä synnytystä liikaa,sillon siitä ei tule mitään kun mieli on paniikissa ja asenne, että kaikki menee pieleen. Yltiöpositiivinen asenne ei ole myöskään hyväksi, jos synnytys ei menekään omien unelmien ja kaavojen mukaan, niin jaa traumat. Mä olen kyllä paniikkihäiriöinen, et hieman pelottaa et jos saa paniikkikohtauksen synnytyksessä. Mutta mun kaverikin jolla on tosi paha paniikihäiriö, selvisi tosi urheasti synnytyksestä

Mut tänään sain vihdosta viimein hyviäkin uutisia gyneltä! :) Vauva on kääntynyt oikein päin.
Tais se yksinkertainen taskulamppu/musiikki-temppu tepsiä, kun tunsin pari päivää sitten, kun se maha levisi sivuille...vauva oli siis tosiaan silloin kääntynyt. Nyt tuntuu potkutkin ylempänä ja se on helpotus, kun ei tule niitä kipeitä potkuja alapäähän. Pitäkäähän peukkuja, et vauveli pysyy nyt tuossa asennossa, eikä ala enää voltteja heittelemään.

Nimi on jo valmiiksi mietitty...3 nimeä tulee pojalle. Meidän suvusta toinen nimi ja miehen suvusta 3 nimi. Ja se ensimmäinen nimi on ollut tiedossa jo ihan raskauden alusta alkaen, kun tykätään siitä niin paljon.
Ai niin...nyt on jo kaks eri gyneä ultratessa huomauttaneet vauvan huulista...
Ensimmäinen sanoi, että: " Onpa kauniit huulet pojalla." Ja toinen, että: " Hyvät huulet" :LOL: Kaikkee sitä jo ultralla näkeekin...

Kuunkulta ja pusupoika rv 32+4
 
Päivää pinoon! :wave:

Täällä mennään samalla ajatuksella aamuisin neuvolaan kuin Maricakin.. Jätän siis neuvola-aamuina aamiaisen kokonaan väliin, että pissa on puhdas. Sanon sen toki siellä. En mä ainakaan keksi mitään aamupalaa missä ei olisi sokeristuvia ravintoaineita, itse puhtaasta sokeristahan se sokerien nousu ei ole kiinni vaan niistä pahankurisista hiilareista.. Mun aamupalalistaan harvoin kuuluu pelkkää proteiinia. :/

Hienoa, että Marin vauva on oikeassa asennossa lähtökuopissaan. Monet ovat kertoneet, että se kääntäminen ei ole välttämättä kivaa puuhaa. Minkä verran Mari sun sf-mitta oli 34 viikon paikkeilla ja paljonko nyt?

Hienoa, että myös Kuunkullalla asukas oikein päin! Pitänee tarvittaessa käyttää tuota taskulamppukikkaa muutaman viikon päästä.. :D
Heh, ihanaa kun saa tuollaisia pieniä vinkkejä vauvasta kuten pusuhuulet!
Me saatiin silloin pari viikkoa sitten se yksi 3d-kasvokuva, jossa vauva on ihan mun ja Paappani näköinen.

Nimistä.. Heinäkuussa lyötiin nimiasia lukkoon. Kolme nimeä neidille tulee. Etunimi on ehkä vähän tuntematon mutta ei mitenkään ylierikoinen. Kirjoitusasu ihan suomalainen.

Mirulle vielä tuosta pyörtymisjutusta; Alaonttolaskimoa ja (vatsa-)aorttaa lapsoset painaa. Tuota "tilaa" kutsutaan vena cava syndroomaksi ja/tai supiinisyndroomaksi. Ja sen vuoksi esim. sektiopöytää kallistetaan 40astetta ja suoristetaan vasta kun vauva on saatu maailmaan.

( . ) Terveisiä neuvolasta! Meillä on sijaisterkka ja olen siitä hyvin iloinen! Tullaan paremmin juttuun kuin oman terkan kanssa. Paino nousee kilon viikko vauhtia mutta ei kuulemma ole huono asia.. On sitä painoa nyt kuitenkin n. 12 kiloa tullut kaikkineen. Tai no, voihan se olla huomenna taas jotain 10-14kg:n välillä kun tää olo vähän vaihtelee.. En jaksa siitä stressata.

Sf-mitta 33cm eli käyrän yläpuolella edelleen mennään mutta tähän osasyynä se, että neiti oli nyt tällä kertaa viisto-raivotarjonnassa. Siis täysin eri päin kuin kaksi viikkoa sitten Taysissa jolloin oli viistoperätilassa. Nyt peppu on tuolla maksan kohdalla oikeassa kylkikaaressa ja pää vasemman suoliluun päällä, selkä kohti vasenta kylkeä. Aikamoinen hyrrä siis asustelee meikäläisen mahassa!! :heart: :heart:

Hemoglobiinia ei mitattu kun se oli viimeksi niin hyvä eli 114. Kahta Obsidania edelleen päivässä otan. Verenpainekin oli mulle ihan ok eli 146/82, pulssi 72. Ja se pissa oli puhdas kun ilman aamupalaa sinne menin. Ne maksa-arvot ja sappiarvot on ihan viitearvojen alarajalla eli hepatoosia ei tarvi kutinaan liittyen pelätä. Voisko tää kutina sitten johtua vaan talven tulosta ja pesuaineista.. Ja sen Penisilliinikuurinkin juuri söin, että sekin saattoi vaikuttaa. Mä olen edelleenkin kokoajan ihan tukossa. Henki ei kulje öisin kuin suun kautta ja koko ajan saa niistää. Flunssani täyttää siis huomenna jo 5 viikkoa! :headwall:

Parin viikon päästä on neuvolalääkäri ja sitten alkaakin käynnit viikon välein.

Jaa-a.. Jos lähtis koululle syömään kun ei ole muutakaan tekemistä.. :p
 
Voi kun hieman kateellisena aattelen, että monella teistä on jo oma vaavi kohta sylissä. En millään jaksas oottaa.

Meikku: :hug:

Raitapaitanen: mulla hilseilee iho aivan hillittömästi, joten joka päivä pitää riehua tummelipurkin kanssa. Mulla ainakin talvi ja lämmitys aiheuttaa kutinan.

ja sitten omaa napaa, sain itse tehdystä jauhelihakeitosta hankittua ittelleni hirveät vatsanpurut. Taidan alkaa poikotoimaan itsetehtyjä ruokia. Ällöttävä olo!
 
Moi taas kaikille!

Ihan ekaksi tervetuloa kaikille uusille! Mahtavaa, kun hoidot tuottavat tulosta :). Kiva kuulla myös hyviä uutisia niin monelta muultakin :). Mari taitaa pian ehtiä ensimmäisenä vauvauutisia kertomaan, jos Ulpiksen pojat ovat nyt päättäneet vielä rauhoittua kaksioonsa.

Meikulle :hug: ja jaksamista vaikeassa tilanteessa. Toivotaan, että kaikki kuitenkin selviää parhain päin lopulta.

Oma(.)isesti tulin kertomaan kontrolliultrakuulumisia ja muuta. Meidänkin vauva päätti liittyä toissa viikolla poikittain kelluvien kerhoon muiden seuraksi. Siihen asti oli hienosti raivotarjonnassa, mutta kaipa sille sitten iski joku kolmenkympinkriisi :). Olin jo suunnittelemassa noiden Kuunkullan neuvomien luomukäännösvinkkien kokeilua. mutta mutta. eipä tuolla nyt sitten loppujen lopuksi olekaan enää väliksi. Istukan paikan takia siis jouduin/pääsin kontrolliultraan, ja samoin kuin maricallakin, siellähän se istukka jäkitti edelleen kohdunsuulla, ja nyt vieläpä 1.5cm kohduun suun yli. Pääsen vielä uuteen kontrolliin 3 viikon päähän, mutta lääkäri ei kyllä antanut mitään toivoa siitä, että se tuosta enää tarpeeksi siirtyisi, joten käytännössä tuolloin kontrollikäynnillä sitten vaan sovitaan sektioaika.

Muuten kaikki oli ok, vähän keskikäyrän alapuolella menee mitat edelleen, mutta nytkin oli painoa jo ~1.8kg. Vähän pöllähtänyt olo on vielä. Mieluummin olisin tietysti alatiesynnytykseen mennyt, mutta eipä tuo sektio nyt äkkiseltään kyllä aiheuta mitään suurempia pelkoreaktioita, ehkä sitten lähempänä enemmänkin. Se mikä tuli vähän yllätyksenä oli, että lääkäri ohjeisti, että pitää heti lähteä äitiyspolille kontrolliin jos tulee yksikin(!) kivulias supistus, ja verenvuodon takia tietysti myös. Meikä kun on vieläkin enemmän tai vähemmän pihalla siitä, että miltä oikeat supistukset tuntuu. :eek:

Kertynyt paino on mulla aika lailla samoissa lukemissa kuin Raitiksellakin, ja taidan olla viikoissa pari vielä jäljessäkin. Eikä tuota voi laittaa oikein turvotuksenkaan piikkiin, kun sitä on ollut vaan vähän sormissa ja jalkapohjissa. Rautakin on noussut Retafer-kuurin avulla takaisin raskauden alun lukemiin, mutta suklaanhimo ei ole silti kadonnut :p

Nimistä ja ristiäisistä. valmiiksi on mietitty nimet sekä tytölle että pojalle, kaksi nimeä kummassakin tapauksessa. Kummitkin on aika lailla sovittu, ei tosin olla vielä kysytty henkilöiltä itseltään, mutten kyllä usko että kieltäytyvätkään :). Kysellään sitten kun lapsi on saatu maailmaan. Ristiäiset on vielä ihan kokonaan auki. Ei edes vielä tiedetä vietetäänkö niitä täällä Oulussa vai mahdollisesti minun vanhempien luona, ja ehditäänkö/pystytäänkö järjestämään ne vielä ennen joulua, vai meneekö vasta joulun jälkeen. Aateltiin kuitenkin, että kerrotaan lapsen syntymästä käyttäen lapsen oikeaa etunimeä. Saavat sitten arvailla vaan sitä toista nimeä ristiäisiin asti. Tytön etunimi on ihan perussuomalainen, mutta toinen nimi löytyi kun avasin ruotsalaisen kalenterin ja aloin luettelemaan miehelle sieltä mun mielestä sopivia nimiä. tai no, en päässyt ensimmäistä pidemmälle kun mies jo hihkaisi, että "myyty!" :D. Veikkaisin, että tuo nimi löytyy kyllä suomalaisen kalenterinkin puolelta, mulla kun oli silloin kädessä vaan sellainen taskukalenteri, johon on listattu aina vaan nimi tai kaksi joka päivän kohdalle. Ja jos sieltä nyt sitten kumminkin sattuu tulemaan poika, niin molemmat nimet on aika lailla perussuomalaisia, jälkimmäinen ehkä vähän harvinaisempi.

Vaippaostoksia on tehty vaan parin pienen paketin verran. Aateltiin kokeilla, että miten kestovaippailu toimis meillä. Pari tuttua pariskuntaa on sitä suositellut ja näyttänyt mallia, mutta lähdetään nyt siis ihan vain kokeilumielessä, ei mitenkään väkisten. Jos se toimii meillä, niin sitten jatketaan, mutta jos ei, niin vaihdetaan sitten kertiksiin osittain tai kokonaan. Noin muuten kaikki välttämättömät tarvikkeet taitaa olla vannaa lukuunottamatta aika lailla hankittu. Vaunuja vielä odotellaan, mutta nekin varmaan ensi viikon aikana jo tulevat.

Se on huomattu täälläkin, että juttua riittää kaikkien tuntemattomienkin kanssa, nyt kun musta jo selvästi näkee, että lapsi on tulossa. Viimeksi tänään työpaikan kahvilan kassa kysäisi, että "milloinkas pojalla on laskettua aika" (ilmeisesti sit vieläkin näyttää poikamahalta :D). Mulla ois kyllä pokka pettänyt jo varmaan ekaan kysymykseen mitä Raitikselle esitettiin. Koska sä räjähdät?! :LOL:

Mutta nyt pitää vielä palata työntekoon pariksi tunniksi ennen viimeistä perhevalmennusta. (Tj 12 työpäivää!)

Mukavaa ja rauhallista loppuviikkoa ja viikonloppua kaikille :)
 
Raitikselle

Mun sf oli vk:lla 34+1 33 ja nyt viime viikolla lääkärineuvolassa 36+2 34. Itse siitä neuvolakortin takaa olen katsonut ja todennu menevän yläkäyrällä. Mutta riippuu varmasti paljon vauvan asennoista.

Olin tänään parturissa viimeistä kertaa (ehkä) ei sitä tiedä koska sinne synnytyksen jälkeen ehtii. Tuoli tuntui tosi epämukavalta istua joten ajattelin selvitäänkö siinä loppuun asti, mutta onneksi oli vieruskaverin tuoli vapaa ja erinlainen sekä huomattavasti parempi istua. Kaikkea tämä raskaus teettää ei ole ennen tuoleja tarvinnu vaihdella kesken parturoinnin. Nyt sitten juhmii selkää menkkamaisesti, mutta tuskinpa mitään synnytystä enteilee. Taidankin tästä käydä lepäileen hetkeksi ennen kun mies kotiutuu.

Mari


 
Huomenta.... :eek: Oon ottanu jo kolmet päikkärit aamu kuuden jälkeen. Ei tuo yönukkuminen oikein onnistu enää. Joka paikkaa särkee ja jomottaa.

Nimet saatiin päätettyä, Naulapää ja Luupää ovat kastenimet.... :headwall: :headwall: Tästä ei tuu yhtään mitään. Hauskaksi asian tekee se, että meillä molemmilla oli jo lempparit valittuna, mutta nyt kun oikeesti sitä mietitään niin ei ne ookkaa ihan lemppareita.

Synnytyksestä:
Se ei niinkään pelota kivun takia, vaan mua pelottaa se, että jos jotain tapahtuu. Esim B kärsii hypoksiasta tai pitää leikata. Myös se, että hb on alhaalla ja hyytyminen heikkoa, että jos menetän paljon verta tai kohtu ei supistukaan... No, sen näkee sitte.

Saan synnyttää alakautta. Molemmat on nyt rt:ssä, ja A-vauva kuulemma on jo melkein synnytyskanavassa. Siitä johtuu siis alapään vihlonnat. Ja nyt saavat syntyä jos meinaavat. Painoarvio A:lle on 1800-2200g ja B:lle kone anto tarkan painon 2150g. Kivan kokosia veijareita=) :heart: :heart:

Kaksosten synnytyksessä suoraan leikkaukseen mennään vain silloin jos ovat samassa pussissa ja on yhteiset sikiökalvot. Tai jos A on perätilassa. Ei kuulemma käännetä. Meillä on omat pussit ja omat napikset mutta yhteinen istukka, kuulemma.

Kauhea kun ei tiedä minkä kokoista vaatetta nuolle taulapäille pitäis hommata, Mulla on nyt kaks vaatekertaa sairaalaan 44cm ja kaks vaatekertaa 50cm. Molemmille siis vaihtoehdot. Tyttövaatetta en aio ottaa mukaan koska edelleen ultrassa näkyi molemmilla kivekset. Isäänsä tulleet, alasti jalat leviällä eikä tietoakaan häveliäisyydestä. :heart: :heart:

Kävin eilen taas sittarissa, Mukaan lähti 4pkt Liberon vaippoja kokoa 4... :ashamed:

Kaippa niitä nyt alkaa olemaan.

Meinaatteko ostaa Rintapumppua valmiiksi? Mä oon kattellu citymarketin tarjousta Ainun sähkökäyttöisestä ku maksaa vaan 71e ja plussat päälle. Huvikummussa hinta tais olla 89e ja sittarinkin normihinta on 85e. Velj. Keskiseltä sais 69e mut sit tulee bensat ja eikä saa plussia.
Saahan sen myytyä jos ei tartte. Toivottavasti maitoa vaan tulee, ei olisi kyl hirveesti varaa laittaa tutteliin heti alkumetreillä...

Terveellinen lounas klo 14.15 :
1 Atrian tuunattu tukes-hampurilainen, 1 voisilmäpulla, 8 kaurakeksiä ja 1l laimeaa mehua.... Mitähän sitä sitte söis.... Nyt vois syödä vaikka mitä ku kerta mahtuu ja paino ottaa kiinni kaikki ne viikot nyt. huhhuh...

Noh, toiseen kertaan, Kattellaan... jos hukkaan mennään... :LOL:

T. Ulpis ja juntit 34+4
 
Muistatteko milloin teillä alkoi alkuraskauden oireet?

Voiko olla mahdollista että jo nyt mua väsyttää ihan järjettömästi. Oon nimittäin nukkunut 8-10h yöunet ja päikkärit tuntuu ihan pakollisilta. Mun kädet on kuin jotain hyytelöä.. Luulo-oireitako vai ihan oikeita? Hävettää kun töissäkin jatkuvasti haukotuttaa kun toiset tulee jutteleen. :eek: muuten ei kummempaa, paitsi luomusilikonit pursuilee liiveistä pihalle..

Viikon päästä eka ultra, jännittää. Kokemukset ultrista tähän mennessä ollut hirveitä, kun kaksi alkuraskauden km takana.

Miru olin tosi liikuttunut kun toivotit niin iloisesti tervetulleeksi tällepuolelle.

Hyvää odotusta kaikille!

Ulpu 5+6
 
Ulpu mulla alkoi raskausoireena pahoinvointi jo testi-iltana. Kyllä ne oireet voi tulla heti vaikka sitä on ehkä vaikea uskoa. Mä en itse meinannut silloin uskoa. Pahoinvoinnit ovat nyt palanneet, ei uskoisi tätäkään. Nyt viikolla 32.

Kävin tänään neuvolassa tarkistuttamassa virtsan proteiinit ja verenpaineet. Haluttiin sulkea raskausmyrkytys pois. Tulokset oli ok. Olin siis koirien kanssa lenkillä päivällä ja sain oudon näköhäiriön, kesti sekuntteja. Ja kun mulla on ollut parisen päivää pahoinvointiakin. Luulin hetken, että menee jalat altas. Säikähdin oikeasti, että miten selviän koirien kanssa kotiin. Onneksi olin kävellen liikenteessä. Autoillessa olisi varmasti käynyt huonosti. Enkeli oli siis matkassa mukana, huh. Tämä on toinen kerta kun näin käy. Eka kerta oli tosin paljon varhaisemmilla viikoilla. Silloin olin ollut syömättä useamman tunnin, mutta nyt en ole keksinyt järkevää selitystä tapahtuneelle. Neuvolassa tosin sanottiin, että jollain toisellakin naisella oli ollut vastaavaa. Sitä oli tutkittu sitten paremmin ja kaikki oli kuitenkin ollut ok. Eli ehkä tää raskaus vaan teettää kaikenlaista. Nyt mies ei anna mun autoilla kuin aivan pakolliset, enkä kyllä itsekään uskalla. 80km/h vauhdissa toi olisi ainakin kohtalokasta. Eikä aina voi samantien ajaa sivuun, riippuu missä ajelee.

Neuvolassa juttelin yhden äidin kanssa jolla oli 6vk vaavi mukana. Oli tosi söde. Hänelle oli tehty sektio perätilan vuoksi. Kerroin, että meilläkin EHKÄ sektio edessä. Hän sanoi, että sitä ei kannata jännittää yhtään. Hän oli jännittänyt kuulemma kovasti ja aivan turhaan. Hän sanoi, että ainut mikä häntä sattui oli kanyylin laitto. Ja tikitkin oli vain viikon verran arat, sen jälkeen parantuneet tosi nopeasti. Toki aina voi kaikkea sattua, mutta parempi synnytykseen on mennä joka tapauksessa reippaalla asenteella oli synnytystapa sitten mikä hyvänsä. Jos äiti on aivan paniikissa niin ei sekään varmaan hyväksi ole. Meillä ensi viikolla aika kontrolliin jolloin toivottavasti jo selviää mikä meidän synnytystapa on.

Meidän pojalle tulee myös 3 nimeä. Kummit on nimetty jo aikoja sitten. Me ei kuuluta kirkkoon joten meillä on sitten nimijuhlat. En viitsi sen takia liittyä kirkkoon, että saadaan pappi kastamaan vauva. Musta se on älytöntä ettei pappi tule kastamaan vauvaa jos vanhemmat ei kuulu kirkkoon. Meillä ei liity siihen mitään sen kummempaa. Ei ole mitään erikoista vakaumusta tms. Rukoilen kyllä iltaisin jne. Moni kirkkoon kuuluva tuskin tekee sitä.

Meidän pienempi koira taitaa nyt viimeistään vaistota vauvan. Se änkee koko ajan kainaloon, ja nukkuu siinä tyytyväisenä useammankin tunnin. Yleensäkin se on läheisyydenkipeä, mutta nyt ei ole mitään rajaa :heart:

Marica ja poitsu 31+2
 

Yhteistyössä