Vuoden ikäinen viikoksi hoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Ihan kaikkea vaan ei voi/kannata tehdä silloin kun on pienen lapsen vanhempi =)
Ihan sama mitä HALUAA...
Miten niin moni keskittyy vaan siihen mitä haluaa, kyllähän ne lapset "sopeutuu" :headwall:
Miksei vanhemmat voi sopeutua siihen, mikä on vanhemman vastuu ja tarkoitus?
Sinäkö sen määräät mitä voi / kannattaa pienen lapsen kanssa tehdä? ;)

Etkä VIELÄKÄÄN VASTANNUT JO MONEN MONTA KERTAA ESITETTYYN KYSYMYKSEEN...:whistle:
En todellakaan, mutta tää nyt ei vaan ole mielipide, vaan fakta.
Ja vastasin kyllä, jos lukisit vähän tarkemmin...
 
dorks
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja dorks:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Nyrkkisääntöhän on, että ikä kuukausina, ja niin monta tuntia voi olla vieraalla hoidossa (esim. 8kk = 8h ), tai ikä vuosina ja niin monta yötä (esim. 5v ja 5yötä )
ei vi***, nyrkkisääntö???? lapsen hoidossa... eläkää hyvät ihmiset!!!
No tuo nyrkkisääntö on lastenpsykiatrien ja -psykologien määrittelemä ja uskon, että siinä on perää. Mutta tietenkin on vanhempia joiden mielestä on ihan sama missä lapsi on kunhan itsellä on kivaa.
Ne psyk. tyypithän on jumalia... ja sana nyrkkisääntö,kuulostaa niinkuin kaikki lapset olisivat yhdestä muotista, esineellistetty...
luulen et suurin osa palstamammoista kärsii itse eroahdistuksesta!
Ja ei, todellakaan tarkoita sitä että on ihan sama missä lapset ovat, mielestäni lapsen voi jättää esim mummolle tai muulle perheelle tärkeälle henkilölle, siis myös lapsille tärkeälle.
Ja mielestäni on tärkeää, että myös vanhemmilla on kivaa! silloin osaa ja uskaltaa elää, eikä tarvitse kirjoista lukea toisten kirjoittamia nyrkkisääntöjä, ja elää niinkuin toiset sanovat!
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja dorks:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja dorks:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Nyrkkisääntöhän on, että ikä kuukausina, ja niin monta tuntia voi olla vieraalla hoidossa (esim. 8kk = 8h ), tai ikä vuosina ja niin monta yötä (esim. 5v ja 5yötä )
ei vi***, nyrkkisääntö???? lapsen hoidossa... eläkää hyvät ihmiset!!!
No tuo nyrkkisääntö on lastenpsykiatrien ja -psykologien määrittelemä ja uskon, että siinä on perää. Mutta tietenkin on vanhempia joiden mielestä on ihan sama missä lapsi on kunhan itsellä on kivaa.
Ne psyk. tyypithän on jumalia... ja sana nyrkkisääntö,kuulostaa niinkuin kaikki lapset olisivat yhdestä muotista, esineellistetty...
luulen et suurin osa palstamammoista kärsii itse eroahdistuksesta!
Ja ei, todellakaan tarkoita sitä että on ihan sama missä lapset ovat, mielestäni lapsen voi jättää esim mummolle tai muulle perheelle tärkeälle henkilölle, siis myös lapsille tärkeälle.
Ja mielestäni on tärkeää, että myös vanhemmilla on kivaa! silloin osaa ja uskaltaa elää, eikä tarvitse kirjoista lukea toisten kirjoittamia nyrkkisääntöjä, ja elää niinkuin toiset sanovat!
Kai se on yksilöllistä. Mulla on kivaa aina kun saan olla lasteni kanssa. ne on niin hetken vain pieniä, miksi tuhlata sitä arvokasta aikaa. Mä en näkisi mitään kivaa siinä että lähtisin viikoksi ulkomaille jos mulla olis vuoden ikäinen lapsi. En suostuis lähtemään vaikka matkat joku maksais ja hommais mummon hoitajaksi.
 
senna
Toteampa niin, että omat on kersanne/kakrunne/lapsenne/pilttinne/kullannuppunne/miksi kutsuttekaan ja tehkää ihan mitä lystäätte, laillisuus huom.ottaen. Itsepähän kannatte seuraukset ja hoidatte lapsenne, psyykkisesti ja fyysisesti; usein myös tulevaisuudessa.

Itse en viikoksi veisi 1v. hoitoon, ellei olisi hätätilanne (terveyd. syyt tms.)

Teidän lapset, teette mitä teette ja jos omaatte hitusen tervettä itseluottamusta, niin ei tarvitse täältä kysellä neuvoja moiseen (KUKAAN EI VOI PUOLESTANNE PÄÄTTÄÄ ASIOITANNE). Jos ette pysty itse päätöksiä tekemään; hakekaa apua.

 
Alkuperäinen kirjoittaja dorks:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Nyrkkisääntöhän on, että ikä kuukausina, ja niin monta tuntia voi olla vieraalla hoidossa (esim. 8kk = 8h ), tai ikä vuosina ja niin monta yötä (esim. 5v ja 5yötä )
ei vi***, nyrkkisääntö???? lapsen hoidossa... eläkää hyvät ihmiset!!!
Niinpä,aika naurettavaa koko vitun vouhotus näin pienestä asiasta :headwall:
 
markku
noniin äidit pysykää kotona lastenne kanssa.. älkää jättäkö lapsianne hetkekskää yksi ottakaa lopputili, tilatkaa taksilla ruoka kaupasta kotiin, mut älkää ihmetelkö jos äijänne lähtee naapurimuijan kans lomalle viikoks. itse miehenä en katselis tommosta.. lapsiani rakastan, mutta lähden mielummin oman muijani kans sin etelää ku naapurin... teist en tie...
 
senna
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä:
Alkuperäinen kirjoittaja dorks:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Nyrkkisääntöhän on, että ikä kuukausina, ja niin monta tuntia voi olla vieraalla hoidossa (esim. 8kk = 8h ), tai ikä vuosina ja niin monta yötä (esim. 5v ja 5yötä )
ei vi***, nyrkkisääntö???? lapsen hoidossa... eläkää hyvät ihmiset!!!
Niinpä,aika naurettavaa koko vitun vouhotus näin pienestä asiasta :headwall:
Toi VEENKÖ viljely on ei-naurettavaa?
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Emmä tiiä...Viikko voisi olla liikaa mulle 1 v lapsen kohdalla, mutta pidennetty viikonloppu (4 vrk) olisi jees. 4 v ja 6 v muksut jättäisin hyvinkin vaikka kahdeksi viikoksi hoitoon isovanhemmille.

Perhelomailu on kivaa, parisuhdelomailu tai reissu hyvän ystävän kanssa ilman lapsia olisi myös ihan hiton hieno juttu :)
Monikohan muuten hoitais kahta viikkoa ja ottaisi lomaa töistään lapsenlapsia hoitaakseen. Vanhemmat vanhemmat taas eivät jaksaisi eikä nuoremmatkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Monikohan muuten hoitais kahta viikkoa ja ottaisi lomaa töistään lapsenlapsia hoitaakseen. Vanhemmat vanhemmat taas eivät jaksaisi eikä nuoremmatkaan.
Mitä lomaa? On lapsilla päiväkoti. Ja isäni on jo eläkkeellä :)

...tosin en oo kahdeksi viikoksi jättämässä, kunhan vaan haaveilen :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja markku:
noniin äidit pysykää kotona lastenne kanssa.. älkää jättäkö lapsianne hetkekskää yksi ottakaa lopputili, tilatkaa taksilla ruoka kaupasta kotiin, mut älkää ihmetelkö jos äijänne lähtee naapurimuijan kans lomalle viikoks. itse miehenä en katselis tommosta.. lapsiani rakastan, mutta lähden mielummin oman muijani kans sin etelää ku naapurin... teist en tie...
Markku ois voinu sitten kahteen kertaan miettiä, jaksaako lapsia ja silloin tällöin viettää kahdenkeskistä aikaa vaimonsa kanssa, vai tekeekö ihan mitä lystää =)
 
mieee
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja dorks:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja dorks:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Nyrkkisääntöhän on, että ikä kuukausina, ja niin monta tuntia voi olla vieraalla hoidossa (esim. 8kk = 8h ), tai ikä vuosina ja niin monta yötä (esim. 5v ja 5yötä )
ei vi***, nyrkkisääntö???? lapsen hoidossa... eläkää hyvät ihmiset!!!
No tuo nyrkkisääntö on lastenpsykiatrien ja -psykologien määrittelemä ja uskon, että siinä on perää. Mutta tietenkin on vanhempia joiden mielestä on ihan sama missä lapsi on kunhan itsellä on kivaa.
Ne psyk. tyypithän on jumalia... ja sana nyrkkisääntö,kuulostaa niinkuin kaikki lapset olisivat yhdestä muotista, esineellistetty...
luulen et suurin osa palstamammoista kärsii itse eroahdistuksesta!
Ja ei, todellakaan tarkoita sitä että on ihan sama missä lapset ovat, mielestäni lapsen voi jättää esim mummolle tai muulle perheelle tärkeälle henkilölle, siis myös lapsille tärkeälle.
Ja mielestäni on tärkeää, että myös vanhemmilla on kivaa! silloin osaa ja uskaltaa elää, eikä tarvitse kirjoista lukea toisten kirjoittamia nyrkkisääntöjä, ja elää niinkuin toiset sanovat!
Kai se on yksilöllistä. Mulla on kivaa aina kun saan olla lasteni kanssa. ne on niin hetken vain pieniä, miksi tuhlata sitä arvokasta aikaa. Mä en näkisi mitään kivaa siinä että lähtisin viikoksi ulkomaille jos mulla olis vuoden ikäinen lapsi. En suostuis lähtemään vaikka matkat joku maksais ja hommais mummon hoitajaksi.
Kysykö joku mikä susta on kivaa??
kyl varmaa kaikki äidit haluaa olla lastensa kanssa, mut toisilla voi olla kivaa muutenkin JOSKUS!!!!
mätäne sä siel himassas jos tahdot, me pidetää kivaa sit sun puolesta, ja et kyl mitään paremman ihmisen tai äidin mitallia silakoitumisestas saa!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Meidän 4kk on hyvin usein isän kanssa kaksin. Tunnin tai kaksi, jolloin yleensä nukkuukin tms.
Ei vuorokausia!
:eek::eek::eek: :LOL:

OLETKO SINÄ PROVO???

Se lapsi on puolet sitä isää!!!

MIKÄ OIKEUS SINULLA ON OMIA SE LAPSI??? :eek::eek::eek:
Miten niin omia?
Ei se isäkään ole lapsen luota pois vuorokausia :whistle:
Niinpä niin... :whistle: :D
 
se
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja markku:
noniin äidit pysykää kotona lastenne kanssa.. älkää jättäkö lapsianne hetkekskää yksi ottakaa lopputili, tilatkaa taksilla ruoka kaupasta kotiin, mut älkää ihmetelkö jos äijänne lähtee naapurimuijan kans lomalle viikoks. itse miehenä en katselis tommosta.. lapsiani rakastan, mutta lähden mielummin oman muijani kans sin etelää ku naapurin... teist en tie...
Markku ois voinu sitten kahteen kertaan miettiä, jaksaako lapsia ja silloin tällöin viettää kahdenkeskistä aikaa vaimonsa kanssa, vai tekeekö ihan mitä lystää =)
senkö takia markun ois pitäny miettiä, koska marge palstalla ei salli toisille lomareissua???? v**** spede!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja se:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja markku:
noniin äidit pysykää kotona lastenne kanssa.. älkää jättäkö lapsianne hetkekskää yksi ottakaa lopputili, tilatkaa taksilla ruoka kaupasta kotiin, mut älkää ihmetelkö jos äijänne lähtee naapurimuijan kans lomalle viikoks. itse miehenä en katselis tommosta.. lapsiani rakastan, mutta lähden mielummin oman muijani kans sin etelää ku naapurin... teist en tie...
Markku ois voinu sitten kahteen kertaan miettiä, jaksaako lapsia ja silloin tällöin viettää kahdenkeskistä aikaa vaimonsa kanssa, vai tekeekö ihan mitä lystää =)
senkö takia markun ois pitäny miettiä, koska marge palstalla ei salli toisille lomareissua???? v**** spede!!
:LOL: Niin täähän on vain mielipideasia, kyllä ne lapset, ihan vauvatkin, sopeutuu, kun aikuiset haluaa :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jn:
Tuntemani lastenpsykologi kyllä sanoi tuon olevan ihan huuhaata. Se on niin lapsesta kiinni. Vuoden ikäinen joka on tottunut olemaan yökylässä pärjää helposti kolmekin yötä, kun taas viisivuotias joka ei ikinä ole ollut yötä erossa vanhemmistaan ei välttämättä edes kahta.

En silti minäkään jättäisi vuoden ikäistä VIIKOKSI, se on kyllä aivan liikaa. Eihän ne ede muista niin pitkälle taaksepäin!

Menkää mieluummin vaikka risteilylle...
mutta eihän tuo psykologi tietenkään mistään mitään tiedä, kun ei ole palstalaisten kanssa samaa mieltä... :D
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Isovanhemmat varmaan pääsääntöisesti on ihan luotettavia.
Mutta entäs se lapsi? Ne isovanhemmat on kuitenkin eri asia kuin omat vanhemmat.
Mutta siis mielestäsi sairaalassa viikon makaavan äidin lapsi ei vioitu henkisesti kun taas Ibizalla köllivän äidin lapsen loppuelämä on tuhoontuomittu?

MIKSETTE VASTAA TÄHÄN KYSYMYKSEEN??? :D:D:D

Niinpä...;)
Mä vastasin jo ja uskon, että vastaukseni kattaa aika monen mielipiteen. Se meni näin: Koska ero VOI aiheuttaa lapsessa turvattomuutta, miksi ottaa riski ellei ole pakko (kuten se sairaalassaolo)?
Vastaa sä tähän.
 
Mukelot
Lapset on erilaisii ja kehittyy erilailla. Meidän muxu ollu ensimmäistä kertaa hoidossa viikon kaksi vuotiaana, on vieläkin ihan normaali kimuli :) oltiin itsekköitä ja annettiin mennä kesällä viikoks mummin ja ukin kanssa mökkeilee kun itse oltiin töissä ja toisen kerran oltiin niin pahoja et käytiin etelässä... jos isovanhemmat itse haluaaa hoitaa lastenlastaan, en koe sitä pahaksi ja lapsi on itse tottunnu hoitajiin. asia olis eri jos lasta tyrkytetetää koko ajan hoidettavaksi. itsekin pienenä olen ollut mummolla viikon hoidossa, en vaan muista koska, olin niin pieni :)
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Molemmissa voi viottua tai ei viotu. Kyse on siitä, että toinen tapaus on pakkotilanne ja toisessa on kyse vanhempien omasta mukavuudenhalusta.
Tää on samanlainen kysymys kuin taistelu baariin menosta. JOS ÄITI MENEE BAARIIN, SEN LAPSI VIOITTUU OLLESSAAN YÖN MARTTAMUMMON HOIDOSSA. JOS TAAS ÄITI MENEE HARTAUSREISSULLE KIHNIÖÖN YÖKSI, LAPSI EI SAMAA KOHTALOA KOE.

Jessus te olette tekopyhiä!!
Jaa, no tän tekopyhän mielestä 1-v. lapsi ei vahingoitu sen enempää hartausreissun takia kuin sen, että äiti makaisi koko yön putkassa pelti kiinni räkä poskella, kunhan hoitajan kanssa ei tarvitse olla montaa päivää.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Molemmissa voi viottua tai ei viotu. Kyse on siitä, että toinen tapaus on pakkotilanne ja toisessa on kyse vanhempien omasta mukavuudenhalusta.
Tää on samanlainen kysymys kuin taistelu baariin menosta. JOS ÄITI MENEE BAARIIN, SEN LAPSI VIOITTUU OLLESSAAN YÖN MARTTAMUMMON HOIDOSSA. JOS TAAS ÄITI MENEE HARTAUSREISSULLE KIHNIÖÖN YÖKSI, LAPSI EI SAMAA KOHTALOA KOE.

Jessus te olette tekopyhiä!!
Ja sä taas harvinaisen tyhmä. Kyse on valinnoista, joita vanhempien on tehtävä lastaan ajatellen. Ei siltä pohjalta, että "kun mä haluun". Ja tässä oli kyse vuoden ikäisestä ja viikosta. On ihan eri asia selittää neljävuotiaalle, että "äiti ja isi lähtee nyt pienelle reissulle ja tulee sitten hakemaan sut kyllä kotiin". Vuoden ikäiselle ei kannata selittää mitään, kun se ei ymmärrä. Vuoden ikäinen vaan ihmettelee päivästä toiseen, missä äiti ja isi on.

Baarireissu tai hartausreissu, kumpikaan ei ole mikään pakkotilanne. Pakkotilanne on esimerkiksi se sairaalareissu. Tämä on musta vähän vastaava tilanne: äiti ja isi on pihejä eivätkä raaski ostaa lapselle turvaistuinta, vaan kuljettavat lasta sylissä. Se on lapselle vaarallista, mutta vanhemmat ovat päättäneet tehdä tällaisen ratkaisun tietäen sen, että lapselle voi käydä huonosti. Toisaalta lapsi voi loukata itsensä tosi pahasti kotona ja kiire sairaalaan on kova. Taksiasema on tuossa vieressä, mutta ambulanssin tulo kestäisi niin kauan, että taksilla olisi sitten jo perillä. Taksissa ei ole istuinta, mutta sairaalaan on pakko päästä. Siinä kohtaa pienempi paha on ottaa se lapsi syliin ja hurauttaa taksilla sairaalaan kuin jäädä odottamaan ambulanssia tai turvaistuinta ja vaarantaa lapsen henki sillä. Molemmissa tapauksissa lapsi on vaarassa, jos tulee kolari. Ensimmäisessä kohdassa se on välinpitämättömyyttä, toisessa kohdassa pakkotilanne.

Eli: äiti ja isi tahtoo viikon lomalle. Tietävät kyllä, että lapsella on todennäköisesti heitä ikävä eivätkä ota huomioon tilannetta lapsen kannalta. Toisaalta samainen äiti joutuu viikoksi sairaalaan ja isäkin on jossain vinkuintiassa työmatkalla eikä pääse kotiin. Pakkotilanteessa pitää tyytyä isovanhempiin. Lapsella on kova ikävä, mutta sairaalaankaan sitä lasta ei voi jättää. Molemmat tilanteet voivat aiheuttaa lapselle kriisin, mutta ensimmäisen kohdalla sen voi välttää, toisen kohdalla ei.

Joko meni perille vai selitinkö liian vaikeasti?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Ja sä taas harvinaisen tyhmä. Kyse on valinnoista, joita vanhempien on tehtävä lastaan ajatellen. Ei siltä pohjalta, että "kun mä haluun". Ja tässä oli kyse vuoden ikäisestä ja viikosta. On ihan eri asia selittää neljävuotiaalle, että "äiti ja isi lähtee nyt pienelle reissulle ja tulee sitten hakemaan sut kyllä kotiin". Vuoden ikäiselle ei kannata selittää mitään, kun se ei ymmärrä. Vuoden ikäinen vaan ihmettelee päivästä toiseen, missä äiti ja isi on.

Baarireissu tai hartausreissu, kumpikaan ei ole mikään pakkotilanne. Pakkotilanne on esimerkiksi se sairaalareissu. Tämä on musta vähän vastaava tilanne: äiti ja isi on pihejä eivätkä raaski ostaa lapselle turvaistuinta, vaan kuljettavat lasta sylissä. Se on lapselle vaarallista, mutta vanhemmat ovat päättäneet tehdä tällaisen ratkaisun tietäen sen, että lapselle voi käydä huonosti. Toisaalta lapsi voi loukata itsensä tosi pahasti kotona ja kiire sairaalaan on kova. Taksiasema on tuossa vieressä, mutta ambulanssin tulo kestäisi niin kauan, että taksilla olisi sitten jo perillä. Taksissa ei ole istuinta, mutta sairaalaan on pakko päästä. Siinä kohtaa pienempi paha on ottaa se lapsi syliin ja hurauttaa taksilla sairaalaan kuin jäädä odottamaan ambulanssia tai turvaistuinta ja vaarantaa lapsen henki sillä. Molemmissa tapauksissa lapsi on vaarassa, jos tulee kolari. Ensimmäisessä kohdassa se on välinpitämättömyyttä, toisessa kohdassa pakkotilanne.

Eli: äiti ja isi tahtoo viikon lomalle. Tietävät kyllä, että lapsella on todennäköisesti heitä ikävä eivätkä ota huomioon tilannetta lapsen kannalta. Toisaalta samainen äiti joutuu viikoksi sairaalaan ja isäkin on jossain vinkuintiassa työmatkalla eikä pääse kotiin. Pakkotilanteessa pitää tyytyä isovanhempiin. Lapsella on kova ikävä, mutta sairaalaankaan sitä lasta ei voi jättää. Molemmat tilanteet voivat aiheuttaa lapselle kriisin, mutta ensimmäisen kohdalla sen voi välttää, toisen kohdalla ei.

Joko meni perille vai selitinkö liian vaikeasti?
Aamen. :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja sä taas harvinaisen tyhmä. Kyse on valinnoista, joita vanhempien on tehtävä lastaan ajatellen. Ei siltä pohjalta, että "kun mä haluun". Ja tässä oli kyse vuoden ikäisestä ja viikosta. On ihan eri asia selittää neljävuotiaalle, että "äiti ja isi lähtee nyt pienelle reissulle ja tulee sitten hakemaan sut kyllä kotiin". Vuoden ikäiselle ei kannata selittää mitään, kun se ei ymmärrä. Vuoden ikäinen vaan ihmettelee päivästä toiseen, missä äiti ja isi on.

Baarireissu tai hartausreissu, kumpikaan ei ole mikään pakkotilanne. Pakkotilanne on esimerkiksi se sairaalareissu. Tämä on musta vähän vastaava tilanne: äiti ja isi on pihejä eivätkä raaski ostaa lapselle turvaistuinta, vaan kuljettavat lasta sylissä. Se on lapselle vaarallista, mutta vanhemmat ovat päättäneet tehdä tällaisen ratkaisun tietäen sen, että lapselle voi käydä huonosti. Toisaalta lapsi voi loukata itsensä tosi pahasti kotona ja kiire sairaalaan on kova. Taksiasema on tuossa vieressä, mutta ambulanssin tulo kestäisi niin kauan, että taksilla olisi sitten jo perillä. Taksissa ei ole istuinta, mutta sairaalaan on pakko päästä. Siinä kohtaa pienempi paha on ottaa se lapsi syliin ja hurauttaa taksilla sairaalaan kuin jäädä odottamaan ambulanssia tai turvaistuinta ja vaarantaa lapsen henki sillä. Molemmissa tapauksissa lapsi on vaarassa, jos tulee kolari. Ensimmäisessä kohdassa se on välinpitämättömyyttä, toisessa kohdassa pakkotilanne.

Eli: äiti ja isi tahtoo viikon lomalle. Tietävät kyllä, että lapsella on todennäköisesti heitä ikävä eivätkä ota huomioon tilannetta lapsen kannalta. Toisaalta samainen äiti joutuu viikoksi sairaalaan ja isäkin on jossain vinkuintiassa työmatkalla eikä pääse kotiin. Pakkotilanteessa pitää tyytyä isovanhempiin. Lapsella on kova ikävä, mutta sairaalaankaan sitä lasta ei voi jättää. Molemmat tilanteet voivat aiheuttaa lapselle kriisin, mutta ensimmäisen kohdalla sen voi välttää, toisen kohdalla ei.

Joko meni perille vai selitinkö liian vaikeasti?


Mä oon kyl tajunnut tään ilman rautalankaa, mutta silti se on lapselle ihan sama onko äiti Bahamalla vai sairaalassa tai oikeastaan siis lapselle on jokatapauksessa helpompi, että se äiti tulee kotiin levänneenä reissulta kuin kuolemankipeänä sairaalasta.

Niin ja vaikka se 1v ei ymmärrä, että äiti tulee 7 pv päästä kotiin, voi se mummo tai muu tuttu hoitaja päivittäin kertoa missä äiti on ja että milloin äiti tulee. Ei lapsen tarvitse olla siinä uskossa, ettei se äiti tulekaan.

Mielestäni kenenkään ei ole pakko lähteä viikoksi pois ja kivahan se on reissata pienenkin kanssa. Mutta mun mielestä lapsen elämä ei välttämättä mene pilalle siitä, että vanhemmat hoitavat parisuhdettaan ja tulevat levänneinä kotiin, päinvastoin.
 

Yhteistyössä