yhteishuoltajuus

  • Viestiketjun aloittaja yhteishuoltaja
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 13:32 vierailija kirjoitti:
\Eli eron jälkeen nainenko ei saisi enää ikinä hankkia "uusia" lapsia ja jäädä heitä hoitamaan hoitovapaalle? Ja se on kyllä ihan hyväksyttävä tulonalenema jos oikein virallisesti aletaan elareita laskea.


Sitenhän myös jos etä isä saa lapsia uuden puolison kanssa pitäisi sen vaikuttaa alentavasti elareihin.Uudet lapsethan pitäisi tällä perusteella olla myös etälle hyväksyttävä uusi menoerä!
Tarkoitin että hoitovapaa hyväksytään tuloja alentavaksi, en niitä uusia lapsia. Ja kyllähän etäkin voi vedota siihen että on uusia huollettavia, tosin yksi lapsi ei vielä riitä että voi pienentää elareita.
 
mielipide tämäkin
Mun mielestä kaikille eronneille pitäisi tasapuolisesti mätkäistä lapsilisään sidottu veronkorotus. Perusteena on se että erolapsilla on enemmä kaikenlaista psyko-ongelmaa. Eli ne jotka ongelmat aiheuttaa saavat maksaa myös kustannukset.

Jep jep ja herneet nenään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 16:00 mielipide tämäkin kirjoitti:
Mun mielestä kaikille eronneille pitäisi tasapuolisesti mätkäistä lapsilisään sidottu veronkorotus. Perusteena on se että erolapsilla on enemmä kaikenlaista psyko-ongelmaa. Eli ne jotka ongelmat aiheuttaa saavat maksaa myös kustannukset.

Jep jep ja herneet nenään.
Ja-a, kyllä ongelmia voi olla ydinperheissä lapsilla, jos vanhemmat eivät älyä erota. Alko, väkivalta, myös henkinen, antaa huonot eväät elämään.

Ihmettelen, jos nainen voi olla sitä mieltä, että isän ei tarvi maksaa elatusta tai että antaa ylimääräistä lapselleen. Ja vaikea uskoa, että lapsella samanveroinen koti viikonloppuisän luona kuin varsinaisessa kodissaan. Tuntuu ainakin aika turhalta, jos vain vieraillaan.
 
no eipä
minun hoitovapaata laskettaisiin tuloja alentavaksi,kun miehen elatuskykyä arvioidaan..siinähän sitä ku..ssa oltais jos minä jäisin kotiin ja maksetaan 200e 2vkosta pelkkiä elareita jo+matkat+lapsien kulut,etälapsi puolet kk:sta mukaan lukien..ei pärjättäs mitenkään, mä en ees sais niin paljon rahaa kk:ssa kun mies pistää elareihin+matkoihin.. :eek: ja näin ollen mies joutuisi maksamaan yksin suurimman osan asumiskuluista ym kuluista, eli millähän elettäs,mutta ketäs se taas kiinostaa,ei ainakaan sitä ahnetta exää.. :\|
siispä minä valitsin töihin paluun, jotta jotenkin pärjäämme, ja kulutkin saadaan makseltuu puoliksi, itse en koe että reilua maksattaa toiselle kaikki, tai edes suurinta osaa, ja jotenkin koen että olisi kiva jos joskus mies itseellenkin saisi jotain!!!

mutta miehen exä siis sanoo itsensä irti töistä, elelee kotona työttömyyskorvauksilla, ja elareilla+lapsilisillä..eihän hänellä ole rahaa laittaa lapseen!! kukaan ei sitten kritisoi tätä äidin omaa päätöstä, isänkö tästä on vastattava, ja maksettava vai äidin oman valinnan takia, jolla ei todellakaan hanki niinkuin työssä!!!
eli vieläkin sanon että kaikki on omista valinnoista kiinni!!!!!
 
vno se on oma valinta jos irtisanoo itsensä työstä! Se ei välttämättä ole jos on työtön ja joutuu nostaan noita työkkäri rahoja. KUn ei välttämättä kaikki pääse töihin ihan silleen vaan ku haluaa!!!!!!! Tosin on niitäkin jotka ei ees halua mut ei voi yleistää tässä tapauksessa että kaikki tommosia olis. Mut toisaalta miks ihmeessä just äitipuolet tästä kitisee!!!
Siksi kun se ajattelee hei rahojansa!
 
kyllä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 23:05 vieras kirjoitti:
vno se on oma valinta jos irtisanoo itsensä työstä! Se ei välttämättä ole jos on työtön ja joutuu nostaan noita työkkäri rahoja. KUn ei välttämättä kaikki pääse töihin ihan silleen vaan ku haluaa!!!!!!! Tosin on niitäkin jotka ei ees halua mut ei voi yleistää tässä tapauksessa että kaikki tommosia olis. Mut toisaalta miks ihmeessä just äitipuolet tästä kitisee!!!
Siksi kun se ajattelee hei rahojansa!
mä ainakin ajttelen rahaa..äitipuolena!!! se ettei mikään riitä miehen exälle, on meiltäkin pois, sekä yhteisiltä!!! se että lasten nimissä voi vedota, että 3v kuluttaa kuukaudessa useita satoja euroja, ja etäisän velvollisuus on maksaa ja osallistuu..ei se näinkään mene!!! kukakohan sitten maksaa tässä perheessä ne yhteisen menot ja kulut?? ja meillä maksellaan tasan tappina etiksen harrastuskulut, kun muuten ei olisi mahd.harrastaa,kun äidillä ei varaa maksaa..ihan ok, mun mielestä hienoo että lapsi saa mahd.harrastaa, tulkoot sitten meidän päästä rahoitus! se että jos ei saa monen sadan ulkoilupukuu, tarkottaa sitä että kulkee kesätamineissa, ja ei äidillä yksin oo varaa maksaa..joka päivä tätä..
ja kun etis meillä, äidillä pokkaa silloinkin soitella osallistuun ties minkä hilavitkuttimen hankintaan, tai ruokaan ei oo varaa..mä en käsitä mihin sen äidin saamta rahat mahtaa kulua..kun päivähoitomaksustakin mies maksaa puolet..kun IKINÄ ei oo rahaa..vko elareista soitetaan että ylim.pitäis saada, kun lapsi näkee nälkää..ei hyvänen aika, voiskohan aikuinen ihminen ja äiti hieman ottaa itsekkin vastuuta, ja miettii rahankäyttöö, että sais riittään!!! niin meilläkin tehdään..
meilläkin on päivähoitomaksut, harrastuskulut jne..minä ne käytännössä hoidan yksin, kun mies hoitaa entisen liiton lapsen kulut..kirjoitan ihan sen takia, että musta se vaan ei mene oikein!!! vanhemmat kyllä JAKAVAT lapsen kulut, ei reilua että toinen maksaa kaikki!!! mutta tähän on pakko mennä tämmösessä tilanteessa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 15:55 mirena04 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.02.2007 klo 13:32 vierailija kirjoitti:
\Eli eron jälkeen nainenko ei saisi enää ikinä hankkia "uusia" lapsia ja jäädä heitä hoitamaan hoitovapaalle? Ja se on kyllä ihan hyväksyttävä tulonalenema jos oikein virallisesti aletaan elareita laskea.


Sitenhän myös jos etä isä saa lapsia uuden puolison kanssa pitäisi sen vaikuttaa alentavasti elareihin.Uudet lapsethan pitäisi tällä perusteella olla myös etälle hyväksyttävä uusi menoerä!
Tarkoitin että hoitovapaa hyväksytään tuloja alentavaksi, en niitä uusia lapsia. Ja kyllähän etäkin voi vedota siihen että on uusia huollettavia, tosin yksi lapsi ei vielä riitä että voi pienentää elareita.
Mä tarkoitin ihan samaa asiaa. Jos uudenlapsen takia vietetty hoitovapaa hyväksyttäisi tuloja alentavana tekijänä ja etä joutuisi omistaan maksamaan sen takia enemmän niin myös etän uusista lapsiata koituu menoerä joka kestää parikymmentävuotta. Elatunmaksuja määrättäessähän otetaan huomioon TULOT Ja myös MENOT. Lähille uusilapsi vaikuttaisi tulotasoon kolmenvuodenajan jos jäisi hoitovapaalle ja kun etä saisi lapsia hänellä lapset vaikuttaisi menoihin seuraavat parikymmentävuotta.
 
äiti myös
miettikää että lapsi kasvaa ja menot suurenee harrastukset ym vakuutukset kaikki ei se 200e kyllä paljoa ole!meillä lapseni saa sen minimin ja siihen ollaan tyydytty.mutta kyllä se välillä mietityttää että minä maksan harrastukset noin:100e/kk lääkkeet noin 50e/kkvakutukset 40e/kk vaatteet 50-100e/kk sitten ruuat'huvit/virikkeet+asumiset ja kaikki en sanoisi että se minimi riittää..
 
lähiäiti
kun minä olin eroamassa niin joku vanhempi nainen sanoi että kun suhde loppuu ja kaikki intohimo niin riitely rahasta jää. se on ihán totta.
ihmisten pitäisi muistaa että yksin asuminen on kalliimpaa kuin kahdestaan.

isä maksaa eletusmaksun mutta kyllähän se äidin koko palkka menee siihen perheen pyöritykseen. tuskin niihin huulipuniin nyt siä elatusmaksua käytetään. ehkä tässä koko riidassa on takana miesten epäilys että nainen osaa ihan oikeasti hoitaa ne raha-asiat ilman sitä miehistä ohjausta.

minusta on kyllä vähän moraalitonta ruveta jemmaamaan lapsilisiä jonnekin säästötilille ja olla käyttämättä niitä tarkoitukseensa...
 
lähiäiti
kun minä olin eroamassa niin joku vanhempi nainen sanoi että kun suhde loppuu ja kaikki intohimo niin riitely rahasta jää. se on ihán totta.
ihmisten pitäisi muistaa että yksin asuminen on kalliimpaa kuin kahdestaan.

isä maksaa eletusmaksun mutta kyllähän se äidin koko palkka menee siihen perheen pyöritykseen. tuskin niihin huulipuniin nyt siä elatusmaksua käytetään. ehkä tässä koko riidassa on takana miesten epäilys että nainen osaa ihan oikeasti hoitaa ne raha-asiat ilman sitä miehistä ohjausta.

minusta on kyllä vähän moraalitonta ruveta jemmaamaan lapsilisiä jonnekin säästötilille ja olla käyttämättä niitä tarkoitukseensa...
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 22:19 lähiäiti kirjoitti:
kun minä olin eroamassa niin joku vanhempi nainen sanoi että kun suhde loppuu ja kaikki intohimo niin riitely rahasta jää. se on ihán totta.
ihmisten pitäisi muistaa että yksin asuminen on kalliimpaa kuin kahdestaan.

isä maksaa eletusmaksun mutta kyllähän se äidin koko palkka menee siihen perheen pyöritykseen. tuskin niihin huulipuniin nyt siä elatusmaksua käytetään. ehkä tässä koko riidassa on takana miesten epäilys että nainen osaa ihan oikeasti hoitaa ne raha-asiat ilman sitä miehistä ohjausta.

minusta on kyllä vähän moraalitonta ruveta jemmaamaan lapsilisiä jonnekin säästötilille ja olla käyttämättä niitä tarkoitukseensa...
Niin se on totta että yksin asuminen on kalliimpaa kuin kaksin mutta eikös se etäkin usein asu yksin ja pitää olla tilaa myös etä lapsellekin.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 21:38 äiti myös kirjoitti:
miettikää että lapsi kasvaa ja menot suurenee harrastukset ym vakuutukset kaikki ei se 200e kyllä paljoa ole!meillä lapseni saa sen minimin ja siihen ollaan tyydytty.mutta kyllä se välillä mietityttää että minä maksan harrastukset noin:100e/kk lääkkeet noin 50e/kkvakutukset 40e/kk vaatteet 50-100e/kk sitten ruuat'huvit/virikkeet+asumiset ja kaikki en sanoisi että se minimi riittää..
Niin ne kulut on eri perheissä erilaiset ja teillä on mitä ilmeisemmin varaa siihen(ja ihan hyvä niin)

Meillä ei ydin perheenä olisi koskaan varaa laittaa 100? kk harrastuksiin per lapsi. Eikä meillä LÄHESKÄÄN joka kuukausi ostella vaatteita lapsille eikä myöskään ole varaa pitää vakuutuksia lapsille vaan ihan kunnallista terveyden huoltoa käyttää.

Teillä täytyy olla varaa laittaa sellaiset summat lapsiin ja on mielestäni ihan oma valinta jos haluaa että lapset harrastaa noikin kalliisti Ja silloinhan se on ok jos siihen on varaa mutta useat äidit kuvittelee että kun tulee ero niin kaikki jatkuu samanlaisena kuin ennenkin eikä lapsen tarvitse tinkiä menoista vaikka molemmilla sekä lähillä että etällä menot kasvaa...musta se on väärä viesti lapselle, kuitenkin heidänkin olisi hyvä oppia että raha ei tipu taivaasta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 19:30 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 22:19 lähiäiti kirjoitti:
kun minä olin eroamassa niin joku vanhempi nainen sanoi että kun suhde loppuu ja kaikki intohimo niin riitely rahasta jää. se on ihán totta.
ihmisten pitäisi muistaa että yksin asuminen on kalliimpaa kuin kahdestaan.

isä maksaa eletusmaksun mutta kyllähän se äidin koko palkka menee siihen perheen pyöritykseen. tuskin niihin huulipuniin nyt siä elatusmaksua käytetään. ehkä tässä koko riidassa on takana miesten epäilys että nainen osaa ihan oikeasti hoitaa ne raha-asiat ilman sitä miehistä ohjausta.

minusta on kyllä vähän moraalitonta ruveta jemmaamaan lapsilisiä jonnekin säästötilille ja olla käyttämättä niitä tarkoitukseensa...
Niin se on totta että yksin asuminen on kalliimpaa kuin kaksin mutta eikös se etäkin usein asu yksin ja pitää olla tilaa myös etä lapsellekin.
Tilaa tosiaan, mutta tuskin samoin mitoin kuin varsinaisessa kodissa, siis lähin kodissa. Ellei sitten asuta (lähes) puolet ja puolet. Muutoin on oma valinta, jos lapselle omat huoneet etän luona, yksinomaan siis vain etälasten käyttöön..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 19:37 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 21:38 äiti myös kirjoitti:
miettikää että lapsi kasvaa ja menot suurenee harrastukset ym vakuutukset kaikki ei se 200e kyllä paljoa ole!meillä lapseni saa sen minimin ja siihen ollaan tyydytty.mutta kyllä se välillä mietityttää että minä maksan harrastukset noin:100e/kk lääkkeet noin 50e/kkvakutukset 40e/kk vaatteet 50-100e/kk sitten ruuat'huvit/virikkeet+asumiset ja kaikki en sanoisi että se minimi riittää..
Niin ne kulut on eri perheissä erilaiset ja teillä on mitä ilmeisemmin varaa siihen(ja ihan hyvä niin)

Meillä ei ydin perheenä olisi koskaan varaa laittaa 100? kk harrastuksiin per lapsi. Eikä meillä LÄHESKÄÄN joka kuukausi ostella vaatteita lapsille eikä myöskään ole varaa pitää vakuutuksia lapsille vaan ihan kunnallista terveyden huoltoa käyttää.

Teillä täytyy olla varaa laittaa sellaiset summat lapsiin ja on mielestäni ihan oma valinta jos haluaa että lapset harrastaa noikin kalliisti Ja silloinhan se on ok jos siihen on varaa mutta useat äidit kuvittelee että kun tulee ero niin kaikki jatkuu samanlaisena kuin ennenkin eikä lapsen tarvitse tinkiä menoista vaikka molemmilla sekä lähillä että etällä menot kasvaa...musta se on väärä viesti lapselle, kuitenkin heidänkin olisi hyvä oppia että raha ei tipu taivaasta.
No kaikesta ei kai lasen tarvi tinkiä, kai molemmat vanhemmatkin voivat hieman tinkiä lasten hyväksi? EI se silti tarkoita, että lapselle kaikki annetaan.

Joka kuukausi, vaiko jokatoinen lapselle vaatteita, eiköhän ensimmäinen kirjoittaja tarkoita koko vuodelle eri kk jaettuna vaatemenoja.

Tuntuu että useista isistä lapsi lakkaa kuluttamasta eron jälkeen.
 
Lapsihan näissä aina on se häviäjä. Minun mielestä lapsien ei tarvitse vielä huolta kantaa rahoista, kyllä siihen on aikaa sitten tulevaisuudessa.

Kauheinta onkin tilanne että lapsi kantaa huonoa omaatuntoa siitä että häneen kuluu rahaa, voi jopa luulla että hän on aiheuttanut eron.

Etän luona huone 4 päivän käyttöä varten, no joo...se on sitten oma valinta jos haaskaa rahaa sellaiseen.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 22:08 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.02.2007 klo 19:30 peuhu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 22:19 lähiäiti kirjoitti:
kun minä olin eroamassa niin joku vanhempi nainen sanoi että kun suhde loppuu ja kaikki intohimo niin riitely rahasta jää. se on ihán totta.
ihmisten pitäisi muistaa että yksin asuminen on kalliimpaa kuin kahdestaan.

isä maksaa eletusmaksun mutta kyllähän se äidin koko palkka menee siihen perheen pyöritykseen. tuskin niihin huulipuniin nyt siä elatusmaksua käytetään. ehkä tässä koko riidassa on takana miesten epäilys että nainen osaa ihan oikeasti hoitaa ne raha-asiat ilman sitä miehistä ohjausta.

minusta on kyllä vähän moraalitonta ruveta jemmaamaan lapsilisiä jonnekin säästötilille ja olla käyttämättä niitä tarkoitukseensa...
Niin se on totta että yksin asuminen on kalliimpaa kuin kaksin mutta eikös se etäkin usein asu yksin ja pitää olla tilaa myös etä lapsellekin.
Tilaa tosiaan, mutta tuskin samoin mitoin kuin varsinaisessa kodissa, siis lähin kodissa. Ellei sitten asuta (lähes) puolet ja puolet. Muutoin on oma valinta, jos lapselle omat huoneet etän luona, yksinomaan siis vain etälasten käyttöön..
Mun miehellä on aina ollut lapselle oma huone käytössä kuten myös sukset pyörät luistimet kypärät molempiin harrastuksiin ja myös uikkarit ym. Vai oisko nekin pitänyt jättää hankkimatta ja antaa nekin rahat lähille?? Musta heillä on oikeus käydä yhdessä pelaamassa lätkää ja uimassa ja hiitämässä siinä missä muillakin. Mies kuitenkin maksaa 170? kk elaria ja meidän yhteiseen lapseen ei hänellä ole varaa niinpaljoa laittaa sen pitäisi kyllä riittää etälapsen kuluihinkin jos kerran meilläkin riittää. Ei se tarkoita sitä että jos on etä lapsi niin sellaiset vaan patjalle lattialle nukkumaan, meidän koti on myös hänen koti ja hän saa samat oikeudet ja mukavuudet kuin muutkin tottakai.
 
Ihmettelen miten uusperheissä on kahden aikuisen taloudessa kovin paljon vähemmän rahaa, kuin yh-äidin/isän taloudessa, vaikka lapsimäärä yhteensä olisi sama, tai sitten yksi kaksi lasta enemmän. Onhan siinä kaksi tiliä vs yksi. Toki elareiden ei tule korvata puuttuvaa toista tiliä, mutta tällöin luulisi olevan rahaa elareihin, nurkumatta.

Mielestäni ei ole järkeä tuplana harrastusvälineitä hankkia kumpaankin asuntoon.

Ja ylimääräinen huone, monilla on muutoinkin ns. vierashuone, vai onko hhuone (peuhulla) yksinomaan etälle pyhitetty.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.02.2007 klo 12:35 vieras kirjoitti:
Ihmettelen miten uusperheissä on kahden aikuisen taloudessa kovin paljon vähemmän rahaa, kuin yh-äidin/isän taloudessa, vaikka lapsimäärä yhteensä olisi sama, tai sitten yksi kaksi lasta enemmän. Onhan siinä kaksi tiliä vs yksi. Toki elareiden ei tule korvata puuttuvaa toista tiliä, mutta tällöin luulisi olevan rahaa elareihin, nurkumatta.

Mielestäni ei ole järkeä tuplana harrastusvälineitä hankkia kumpaankin asuntoon.

Ja ylimääräinen huone, monilla on muutoinkin ns. vierashuone, vai onko hhuone (peuhulla) yksinomaan etälle pyhitetty.
Huone ei ole vieras huone vaan ihan lapselle pyhitetty ja hänelle tarkoitettuja tavaroita on huoneessa kuten pleikka ym.

Musta on taas hullua jos aina kun poika tulee meille, pyytämään ottamaan mukaan kaikki harrastusvälineet tai sitten harrastamaan vain sitä mitä lähi viitsii mukaan laittaa ja pyörääkin olisi aina hankala linkussa kuljetella edestakisin.

Mä en ymmärrä juuri sitä että miten jotkut kähi äidit vähättelee etän luona vietettyä aikaa.Miksi ei saisi touhuilla ja käyttää rahaa etän luona touhuilemiseen kun kuitenkin elaritkin maksaa.Lapsi tuntee että hänellä on erityinen paikka myös meidän perheessä ja hän on meille tervetullut kun hänellä on myös meillä omia tavaroita.

Niinkuin sanottu meillä ei mene yhteiseen lapseen yhtäpäljon rahaa kuin etä lapseen niin miksi raha ei riitä etälle kun meillekin riittää.

Täytyy sit muistaa myös että kahden ihmisen taloudessa on myös kahden kulut ja ehkä sillä nyksälläkin on oikeus ostaa vaatteita ja syödä omilla tienaamillaan rahoillaan.Me eletään meidän varojen mukaan ja ostetaan aina kuin mahdollista myös etä lapselle meille tavaroita ja välineitä, mitä pahaa siinä on.
 
vastaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.02.2007 klo 21:38 äiti myös kirjoitti:
miettikää että lapsi kasvaa ja menot suurenee harrastukset ym vakuutukset kaikki ei se 200e kyllä paljoa ole!meillä lapseni saa sen minimin ja siihen ollaan tyydytty.mutta kyllä se välillä mietityttää että minä maksan harrastukset noin:100e/kk lääkkeet noin 50e/kkvakutukset 40e/kk vaatteet 50-100e/kk sitten ruuat'huvit/virikkeet+asumiset ja kaikki en sanoisi että se minimi riittää..
kyse oli 200e 2 vkosta..eli jos lasket tämä tekee kk:ssa jo 400e..eli aikamoinen summa elareita..väitän etten saa yhteiseemme kulumaan 400e kk:ssa mitenkään päin..
no juu, meillä mies maksaa etälapsen vakuutuksesta puolet, harrastuksista puolet, jopa enemmänkin, ja vaatteet meille, sekä osallistuu lähinkin päähän, kaikki tämä tuon summan lisäksi..ja silti pyydetään lisää..
että juu kyllä lapset kuluttaa, varmaan tuhansia euroja kk:ssa jos vaan halutaan!!! mutta jos minä laitan yhteiseemme 400e kk:ssa mies etälapseen+muut menot, niin ei kyllä tässäkään 2 työssäkäyvän aikuisen tulot riitä..ai niin tosiasiahan taisi olla että etäisän palkka kuuluu exälle..ja etälapsen menoihin..
 
lähiäiti
älkää nyt hyvät ihmiset sotkeko omia katkeruuksia lasten elatukseen. ymmärrän että se potuttaa kun mies lähettelee rahoja ex:n tilille joka kuukausi ja ajattelee mitä niillä saisi. Mutta kun se nyt vaan on niin että jokainen hoitakoon lapsensa. ei siinä auta mikään että siihen menee rahaa. jos miehellä on huonot tulot se kyllä lasketaan maksun suuruuteen ihan oikeudenmukaisesti.

ei se elatusmaksu ole mikään sakkomaksu eikä kosto. se on niin moneen viisaat laskeneet mitä lapseen menee kuussa että sitä on enää turha itsekseen laskemaan.

ja kuten sanottu, lähivanhemman oli sitten isä tai äiti, palkka yleensä menee aika tarkkaan kokonaan lasten hyväksi, siis varmasti yli sen kuuluisan minimin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 17:11 lähiäiti kirjoitti:
älkää nyt hyvät ihmiset sotkeko omia katkeruuksia lasten elatukseen. ymmärrän että se potuttaa kun mies lähettelee rahoja ex:n tilille joka kuukausi ja ajattelee mitä niillä saisi. Mutta kun se nyt vaan on niin että jokainen hoitakoon lapsensa. ei siinä auta mikään että siihen menee rahaa. jos miehellä on huonot tulot se kyllä lasketaan maksun suuruuteen ihan oikeudenmukaisesti.

ei se elatusmaksu ole mikään sakkomaksu eikä kosto. se on niin moneen viisaat laskeneet mitä lapseen menee kuussa että sitä on enää turha itsekseen laskemaan.

ja kuten sanottu, lähivanhemman oli sitten isä tai äiti, palkka yleensä menee aika tarkkaan kokonaan lasten hyväksi, siis varmasti yli sen kuuluisan minimin...
peesi! mua ihmetytti aikaisemmin tässä ketjussa se et joku valitti siitä että etälapsen äidille pitää maksaa elatusta ja se on sit omilta pois.. aivan kuin vaan ne lapset joiden vanhemmat on yhdessä kuluttaisi. ja vaikka vanhemmat on erillään ni vastuu lapsesta on kummallakin, ei vain sillä jonka luona lapsi asuu.
 
mälbö
yh:na ei hänen kuulu maksaa mistään mitään, ja tukia saatava!!

Otetaan ne elaritkin huomioon tuloina, esim. hoitomaksu määrittelyissä tai kelan tuissa. Ettei se mikään porsaanreikä ole vaikka etävanhemmalta vaatisi enempi rahnaa.
 
mälbö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 21:47 yh-äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 21:01 mälbö kirjoitti:
yh:na ei hänen kuulu maksaa mistään mitään, ja tukia saatava!!

Otetaan ne elaritkin huomioon tuloina, esim. hoitomaksu määrittelyissä tai kelan tuissa. Ettei se mikään porsaanreikä ole vaikka etävanhemmalta vaatisi enempi rahnaa.
Kyl mä ainakin laskuni ja muut maksamaan vaikka elarit saankin tosin nekin tulee kunnalta!

Vai mitäs tolla tarkotat!
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 21:47 yh-äiti kirjoitti:
Lähinnä otin asian esille, kun jossain tekstissä oli maininta;

yh:na ei hänen kuulu maksaa mistään mitään, ja tukia saatava!![/

Niin siis, tuloiksi meille yh:lle katsotaan myös elarit, ei se ole mitn "ilmaista" rahaa, minkä käsityksen sain tuosta lauseesta. Että kun niitä tukia haen, lasketaan myös lapseni elämiseen saatava raha minulle tuloksi. Miksiköhän se on muuten näin?

Niin, ja kyllä minäkin pystyn laskuni maksamaan, vaikka isä ei maksa penniäkään lapsestaan, vaan kaupunki. Ja pelkkä hoitomaksu sattuu olemaan saman verran kun minimi elari, joten eipä se paljon auta. Enkä ole isää vaatinutkaan maksamaan, kunhan jostain apua saa edes hiukkasen tässä elämänvaiheessa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 21:58 mälbö kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 21:47 yh-äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 21:01 mälbö kirjoitti:
yh:na ei hänen kuulu maksaa mistään mitään, ja tukia saatava!!

Otetaan ne elaritkin huomioon tuloina, esim. hoitomaksu määrittelyissä tai kelan tuissa. Ettei se mikään porsaanreikä ole vaikka etävanhemmalta vaatisi enempi rahnaa.
Kyl mä ainakin laskuni ja muut maksamaan vaikka elarit saankin tosin nekin tulee kunnalta!

Vai mitäs tolla tarkotat!
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2007 klo 21:47 yh-äiti kirjoitti:
Lähinnä otin asian esille, kun jossain tekstissä oli maininta;

yh:na ei hänen kuulu maksaa mistään mitään, ja tukia saatava!![/

Niin siis, tuloiksi meille yh:lle katsotaan myös elarit, ei se ole mitn "ilmaista" rahaa, minkä käsityksen sain tuosta lauseesta. Että kun niitä tukia haen, lasketaan myös lapseni elämiseen saatava raha minulle tuloksi. Miksiköhän se on muuten näin?

Niin, ja kyllä minäkin pystyn laskuni maksamaan, vaikka isä ei maksa penniäkään lapsestaan, vaan kaupunki. Ja pelkkä hoitomaksu sattuu olemaan saman verran kun minimi elari, joten eipä se paljon auta. Enkä ole isää vaatinutkaan maksamaan, kunhan jostain apua saa edes hiukkasen tässä elämänvaiheessa.


no en aluksi ymmärtänyt mitä ajoit takaa mutta nyt ymmärsin ja samaa mieltä sun kanssasi:)
 

Yhteistyössä