35+ Lapsettomat

Heippa! Saanko tulla tänne kyselemään tyhmiä? ;)

Olen kohta 35 v, (mies 35 v) lasta yritettiin vuosi, hakeuduttiin tutkimuksiin ja selvisi, että miehellä on vähän normaaleja siittiöitä. Lapsettomuutemme on siis vasta pari viikkoa vanha asia ja sulattelemista totisesti riittää. Gyneni oli sitä mieltä, että Helsingissä jono sekä yksityisen että julkisen puolen hoitoihin on noin 3kk. Ei kai se noin voi olla? Tuo julkisen 3 kk kuulostaa aika optimistiselta. Onko muuten mahdollista aloittaa hoitoja yksityisellä ja siirtyä julkiselle sitten, kun pääsee?

Millaisia kokemuksia teillä on eri klinikoista Helsingissä (sekä yksityisellä että julkisella puolella)?
 
toivorikas tervetuloa mukaan porukkaan! Lisäsin sut listalle. Mulla ei ole mitään tietoa noista hoidon määristä paljonko niitä saa, mut muistelisin et joskus syksyllä oli keskustelua asiasta ja oli tehty aloituskin otsikolla "hoidon määrä" tai jotain, kannattaa selata tosta etusivulta taaksepäin.

Nyt ei taida olla ketään piinailijoita, mut heti alkuvuodesta monella alkaa tapahtuun. Muistaakseni Chloella on pas aika pian.

Liisa en ole Helsingistä, mut luulen että siellä on julkiselle ivf:n jono ainakin sen puoli vuotta.
 
Ok Iines täytyypä selailla vähän.

Liisa, me jouduttiin odottamaan Väestöliitolle ensikäyntiaikaa muistaakseni pari kk, mutta sitten asiat alkoivat kyllä nopeasti rullaamaan. Heti kun tutkimukset oli tehty voitiin aloittaa ivf. Tutkimuksissa meni kyllä muutama kuukausi, meilläkin siittiöissä häikkää ja niitä tutkittiin pariin kertaan (ja välissä pari kk muistaakseni). Soitin myös felicitakseen mutta heilläkin oli samanlainen jono ensikäynnille. Tietty nyt voi olla eri tilanne, kannattaa soitella klinikoille ja kysellä. Me valittiin Väestöliitto kun olin siitä kuullut paljon hyvää, oman gynen mukaan yhtä hyvät tulokset kun f:ssa, ja hinnat selkeästi halvemmat. Monilta olen kuullut että naistenklinikalla on 6kk ivf-jono, johon pääsee kai sitten kun tutkimukset on tehty(?). Eli jos nyt menisi jonoon niin kesätauon jälkeen voisi saada aloittaa hoidon. Ja käsittääkseni monet tekevät niin että jonottavat julkiselle ja tekevät sillä välin hoitoja yksityisellä, eihän sitä kukaan voi estää.
 
Iines: kävin lukemassa sen hoidon määrät- ketjun ja kyllä nyt hirvittää. Jos pakasteesta ei siis saada mitään "aikaiseksi" niin se on sitten siinä??????? Siinä tapauksessa aion nostaa helvetinmoisen metelin koska kun kysyin Naikkarin hoitajalta sitä että voidaanko jonotusaikana käydä yksityisellä hoidossa niin hän sanoi ettei ole mitään estettä eikä todellakaan maininnut sitä että ne hoidot vähennettäisiin julkisen kolmesta kerrasta. Eihän me nyt perkele oltais laitettu sitä 6000 euroa sinne Felicitakseen jos oltaisi tiedetty että näin on. Naikkarilla se lääkäri kyllä ekalla kerralla sanoi että voi olla että tämän hoidon jälkeen harkitaan hoidon jatkamista, mutta mielestäni se liittyi siihen että mulla oli ollut niin huono vaste lääkkeille eli ilmeisesti kyse oli juuri siitä 10 % mahdollisuudesta joka pitää olla. Nythän hoito meni paljon paremmin eikä ollut mitään vasteongelmaa joten olen ollut siinä uskossa että vielä saadaan ne kaksi hoitoa. Aion todellakin kysyä tästä hoitajalta kun soitan niistä seuraavista menkoista. Ja sitten vielä lääkäriltä. Eihän se ole reilua että jos käy kolme julkisella niin sitten saa vielä kolmesta yksityisestä hoidosta kelakorvauksen mutta toisinpäin ei??? KÄÄK. Sori tämä omanapaisuus mutta olen ihan järkyttynyt tästä mahdollisesta katastrofista. Ei meill ole enää täpäkkää yksityiselle, ekaan hoitoon meni autonmyynnistä saadut rahat ja toiseen häälahjaksi saadut matkarahat. Olis kannattanu lähtee sinne Seychelleille vaan.
 
Toivorikas, mulla on just samoja mietteitä... Haluaisin tehdä vielä hoitoja julkisella mutta en ymmärrä mistä saisin tämän asian nyt lopullisesti selvitettyä että saako niitä vaiko ei. Me ei edes olla jonossa, pitäisi kai lähetettä pyytää. Ja meillä on huono vaste, tai siis huonoja alkioita, eli siinä mielessä voi olla että me ei täytetä yhtään mitään kriteerejä. :( :( :'( :'( Ja lisäksi jos lääkkeistäkään ei saa enää korvausta niin nehän maksavat varmaan monta tonnia per hoito. Tää on kyllä oikeesti ihan järkyttävää jos eri puolilla Suomea on eri säännöt!! |O
 
:eek: nyt mäkin tipahdin aivan jo kärrystä, että miten noi korvausasiat oikein menee...
Me on oltu naikkarin siirron takia hoidossa F:lla ja siellä on tehty kolme hoitoa..niin minä oletin ainakin näin, että jatkossa hoidot olisivat omakustanteisia, mutta eikö se olekaan näin?
Eli jos menisimme johonkin muualle hoitoon, niin korvaisiko kela ne, kokonaisuudessaan?..niinkun nämä kolme ekaakin?
 
Listamme päivitetty 30.12.

Tikru70 38/36. Endometrioosi taustaa. Yritys aloitettu elokuussa 2004. Yksi inssi ja kolme IVF-hoitokierrosta. Ensimmäinen plussa viimeisestä hoidosta. Tyttö syntyi 22.8.09.

maariaa 38(39)/37 v /yritystä 03/04 / kilpirauhasen vajaatoiminta ja miehellä vähänlaisesti normaali muotoisi siitiöitä, selittämättömiä, hoidot v. 2005, 5. hoito (ICSI) 4/09, josta plussa. Poika syntyi 17.12.09

Vaahtokarkki 36/34 v / yritystä 6/2007 /selittämätön, kilpirauhasen vajaatoiminta, 3xICSI, 1 PAS, josta +, kesken viikolla 8+2. 3. ICSI huhtikuussa 09 (punktio 20.4.) josta plussa.

sarina13: 39/31. Tuubat tukossa.1.IVF:n tuoresiirto +, kesken rv5. Yksi alkio pakkaseen. Selvisi sulatuksesta ja PAS kesäkuussa, josta plussa.

talvikauris: 35, 1. IVF/ICSI kesäkuussa, siirto 4.7. josta plussa.

tiki-71: 38/40, lapsitoive 2005, IUI 2008, 1.IVF ja 2x PAS 2008, 2.IVF 05/09 ja 3. IVF syksy 09. Punktio 31.8 ja siirto 2.9., josta plussa (tuplat)

Vilhelmiina72: hoidoissa 12/06 asti, kuusi ivf-icsi hoitoa takana omilla soluilla. Häikkää miehen siittiöissä, hyytymistekijöissä ja vasta-aineissa. Taustalla 5 negaa ja yksi km 6 rv. Hoito luovutetuilla munasoluilla elokuussa 09, josta plussa. Ultra 23.9., tuplat

Auringonkukka: 42/41, yritystä 6/2005, endo + miehellä huonot simpat, 2xICSI, 1 PAS, 2. ICSIn tuoresiirrosta identtiset kaksoset, keskenmenon syy fetofetaalitransfuusio viikolla 16+4 11/08. 3. ICSI alkaa 11.8., punktio 7.9., siirto 9.9., josta plussa

tyhmäblondi73: 36/27, pas 13.10. (siirretty 2), testi 27.10. plussa

idaliina: 40/48, yritystä (tjot) yli 10 v, simpat huonolaatuista ja laiskaa, 1. ICSI josta plussa, kehitys pysähtyi ja kohtu tyhjennettiin kaavinalla rv 9. Pakkanen tyhjä. 2. ICSI lokakuussa, punktio 20.10., kahden alkion siirto 23.10., josta plussa (siirretty kaksi)

Möhkö -72 37/32. Uusioperhe, Möhköllä lapsi ennestään. Yritystä 2006 lähtien, ongelma on siittiöissä. IVF / ICSI punktio 23.10, siirto 26.10., josta plussa (siirretty kaksi)

mileena 35/36, yritystä n. 2 v, pco-tyyppiset munasarjat, munasolun kypsymis- ja irtoamishäiriöitä, hoitona clomit 5 kiertoa, 1 IUI, toinen inssi peruuntui kystan takia -> leikkaus jossa poistettiin kystan lisäksi munajohdin ja -sarjat oikealta. 1.IVF tulossa. Yllätysplussa 11/09.



Jäyhis 36/35 v / yritystä 11/2006 / rakenteelliset viat ja miehen laiskat simpat. Kolmannen ICSI:n viimeinen PAS tulossa lähiviikkoina.

Hillevi 45/46v / yritystä 2003 / ikä + kipirauhasen vajaatoiminta / 3 IUI, 2 IVF omilla ja 1 IVF lahjamunasoluilla, kaikista negaa. 2 IVF lahjamunasoluilla: KM rv.9. PAS keväällä, josta nega. Uudesta hoidosta ei vielä tietoa.

Saara10 41/44 v / yritystä kevät/2007 / miehen simpat / 1 ICSI-hoito lokakuussa, haamuplussa, 2 ICSI suunnitteilla

Jannika07 38v/34v / yritystä kevät /2003/lievä PCO(kierto epäsäännöllinen) , mies kunnossa/ 3IU, 1IVF , 6PAS/KU 08/07 ja KM 02/08, 2. IVF alk 21.4. josta nega.

Sitruunapommi 37/45v / luomuilua vuodesta1992 / Hoitoihin 2002 / simpat / 4 X ICSI, pitkällä kaavalla / 1 Tyttö / 1 hyperi / 4 X PAS joista aina nega / PAS hormonihoidoilla vko:lla 37 / siirto suoritettu 9.9.2008

Sinivatukka 40/37v / yritystä 2004 / Miehellä huippulaatuiset simpat ja itselläkin kaiken pitäisi olla ok / km 2004, 2005 /hoidot 2006 7 IUI 3 tuulimunaa / eka IVF vko 41, nega, 1olki pakkaseen/pas 2.12.nega. 2. IVF vk.13, nega. 2 PAS 25.9.09 = nega pakkanen tyhjä ja ikää liikaa julkiselle. 3. IVF tammi-helmikuu 2010

Snow White 38/39 v. / yritystä vuodesta 2002 / 6 ivf/icsiä pitkillä kaavoilla vuosina 2003-2007, joista yksi lapsi sekä alkuraskauden KM / miehellä heikohko sperma ja minulla huono vaste stimulaatiolle (ei koskaan mitään pakkaseen) / seuraava yritys ensi vuoden puolella?

Cris 36v. Yritystä ainakin 4 vuotta./Hoidot 2007 alk./ takana 3 ICSI:ä, Valmistautminen 4. hoitoon./ miehellä heikohkot simpat ja vähäinen määrä.Tehty 1 dnatesti. Toiseen menossa vitamiinikuurin jlk. lähipv./ itselläni ei selkeää syytä.

Sitronella 35/41/ 4. vuosi yritystä menossa, hoidoissa 12/06 alkaen, pco tyyppiset munasarjat, toinen tuuba tukossa, ei omaa kiertoa/mies ok/1xIUI -> nega/1. IVF: vain 1 kypsä solu + hyperi -> nega/2. IVF: ei yhtään solua + endolöydös/3. IVF: 1 siirrettiin -> nega, 8 pakkaseen/1. PAS: kaikki 8 pakkassolua menetettiin sulatuksessa, ei siirtoa.

Hiiripöllö 36 v, yritystä 2,5 vuotta. Takana on kaksi IVF:ää, molemmista plussa ja varhainen keskenmeno. Ensimmäisestä viikolla 6, toisesta heti plussan jälkeen. Kolmas suunniteltu IVF muuttui inseminaatioksi.

Chloe70: 39/42, yritystä alkaen 2002, ICSI+PAS+ERO 2004-2005, uudelleen yritystä uuden miehen kanssa alkaen 2007, miehen siittiöissä jonkun verran häikkää, 3/2009 1. IUI = nega, huhtikuussa 2. IUI = plussa, km 28.6. vk 9+4, 3. IUI 8/09, josta nega. 4. IUI 9/09. = nega, 1.IVF 10/09 tuoresiirto nega. 1.IVF:n 1.PAS nega, 2.PAS tammikuu 2010

Mustaruusu : 35/mies yli 10 v. vanhempi. Takana yritystä nelisen vuotta joista pari vuotta hoidoissa. Miehellä on todella heikot siittiöt: määrä normaali, mutta huono liikkuvuus, paljon epämuotoisia ja vasta-aineita 100%. Minulla on kaikki muuten kunnossa mutta FSH-arvo on olltu välillä koholla, välillä taas ihan normaali. Takana 4 ICSIä yksityisellä. Munasoluja on aina tullut hyvin, mutta alkioita on tullut aina vain 1-2 siirtokelpoista ja pakkaseen ei ole koskaan saatu mitään. Kolmannesta hoidosta raskauduin, ja aluksi kaikki näytti menevän hyvin, mutta np-ultrassa viikolla 12 todettiin sikiön menehtyneen (keskeytynyt keskenmeno) ja jouduin kaavintaan. Tällä hetkellä onnellisesti sijaisvanhempana. Hoitoja ei ehkä tarvetta jatkaa.

LadyGray: kohta 44, kolmisen vuotta yritystä. Mulle tehty 2 inseminaatiota, joista toisesta plussasin - sitten tuli kohtutulehdus, ja ilmeisesti siksi raskaus keskeytyi. Takana on myös yksi ICSI, ja siitä PAS. Passista plussasin jälleen, mutta se meni kesken heti alkuunsa. 2. ICSI toukokuussa 09, josta nega.

Iines-74: 35/40, yritystä takana kohta 5 v, hoidossa 8/08 lähtien, lapsettomuuden syy selittämätön. Takana 2 inssiä, 1. IVF tuoresiirto nega, 1. IVF:n 1.PAS nega, loput 3 eivät kestäneet sulatusta. 2. IVF vko 8?

Mullu: 41/40, yritystä (tjot) alkuvuodesta 2000, tutkimuksiin 2005. Miehellä vähänlaisesti ja hitaasti liikkuvia siittiöitä, minulla epäillään oikean munatorven tukkoisuutta ja lievää PCO:ta. Yrityksessä ja hoidoissa välillä taukoa sairastelujen takia. 3xIUI 2006, kaikista negaa. 1. IVF/ICSI 1/2007 keskeytyi sairastumisen takia, uusi yritys 11/2007, negaa. 2. IVF/ICSI 2/2008 plussa, mutta km ja kaavinta 9+1. 3. ICSI 6/2009 negaa. PAS 8.9.09.
, josta nega

Marjaana71: 37/34 (33), yritystä takana 2 vuotta, tutkimuksiin keväällä 2009, lievä PCO, mies ok. Hoitona Clomit pari kiertoa. Yllätysplussa varsinaisia hoitoja odotellessa, josta km.

Toivoja: Simpat hitaasti liikkuvia, takana 1 IVF, josta nega. Uusi IVF edessä.

Wäinö: 35 v, yritystä takana reilu vuosi. Siittiöissä vähän vikaa. 1.IUI alkuvuodesta.

pottu70: 39/41 v, takana kaksi inssiä, joista nega. 1. IVF syyskuu, ei siirtoa (yksi epäkypsä solu), 2. IVF marraskuussa, punktio 18.11., siirtoon ei päästy. 3. IVF tammikuu

Nipsu72: 37 v, yritystä luomuna useampi vuosi. Hoidossa -08 alk. Takana iui, ivf, pas, kaikista negaa. Seuraava ivf viimeistään alkuvuodesta.

Rosmariini -74:35/36, yritystä alkuvuodesta -08, tutkimuksiin keväällä -09, miehellä oligoastenoteratozoospermia, hypospermia eli huonolaatuiset simpat, 3 X IUI Väestöliitossa luonnolliseen kiertoon, kaikki negaa, nyt hoidossa Naistenklinikalla, ovulaation induktio Puregonilla ja Pregnylillä ja inseminaatio suunnitteilla 01/10-02/10, IVF/ICSI aikaisintaan elokuussa 2010

ellu74: 35/37, yritystä 2002 alkaen, anovulaatio ja endo, 1.IVF km, 2.IVF tuoresiirto tyttö 3/06, 3xpas nega, 3.IVF tuoresiirto nega, pas 10/09 nega.

Soulmama: 36/39, yritystä -03 alkaen, IVF -04 nega, ero, luomuyritystä kahden eri miehen kanssa, ei tärppiä. Aika ensikäynnille tammikuu 2010.

Miisamari 36/36, ongelmana huonot siittiöt, 1. IVF (4/09), 2. ICSI (8/09), 3. ICSI 11/09 nega, 4. ICSI ?

Vesiheinä 39/43, yritystä n. 10v, 1.IVF plussa, josta km vk 9, 2 PASsia joista negat, 2. IVF tuoresiirto nega, PAS tammi-helmikuu 2010

meriharakka 36/37, yritystä n. 4v, syy selittämätön, 2xIUI negat, 1. IVF 12/09 nega

marigold 35/35, yritystä pian 2 v, tuubat tukossa ja poistettu, simpat suht ok. 1. IVF nega

wellamo 38/41, yritystä 2 v, 3xIUI, 1.IVF tuoresiirto ja 1.PAS negat, 2.PAS nega, 5 alkiota vielä pakkasessa

toivorikas-72 37/46, pco-tyyppiset munasarjat, miehellä huonot simpat. Tehty 3xICSI, pakkasessa 4 alkiota

Plussanneet :heart:

Tikru70 (tyttö syntyi 22.8.09)
Maaria (poika syntyi 17.12.09)
Vaahtokarkki (LA 11.1.10)
sarina13 (LA 19.2.10)
talvikauris
tiki-71 (LA 24.5.10)
vilhelmiina72
Auringonkukka
tyhmäblondi73
idaliina
Möhkö-72
mileena



 
Kiitokset kaikille vastauksista :heart:

Varasin nyt ensikäyntiajan Väestöliitolle Helsingissä ja sen sai jo tammikuun lopulle. En nyt ehkä edes soita muille klinikoille, koska tuonne pääsi noin nopsaan ja se vaikuttaa vähiten kalliiltakin (ei voi edulliseksi sano tätä touhua millään). En vielä tiedä, milloin päästäisiin julkiselle. Mun gyne on saikulla, joten ei ole kirjoittamassa sitä lähetettä. Mun gyne muuten puhui koko ajan Kättäristä, vaikka eikös se ole Naistenklinikka, jossa Hgissä tehdään lapsettomuushoitoja? Lekurini tuntuu olevan vähän hössö...

Meillä on yhtenä vaihtoehtona myös adoptio ja vielä pari päivää sitten olin sitä mieltä, ettei lähdetä tähän hoitorumbaan ollenkaan. Mutta niin se mieli muuttuu... Saa nähdä, mihin suuntaan se muuttuu seuraavaksi.

Miten te muuten selviätte noin arkena tän lapsettomuuden tuskan kanssa elämisestä? Mä oon nyt jo ihan rikki. Olen kyllä lukenut tätä palstaa ja muitakin ja huomannut, että samoja kateuden, vihan ja raivon tunteita on muillakin. Mulla todettiin keväällä lisäksi jonkinlainen masennus/työuupumus. Syksyn mittaan se muuttui musta selvemmin lapsettomuuskriisiksi ja olin esmes töissä energisempi. Nyt en enää tiedä mikä mulla on ja kumpaa tää on enemmän ja miten tästä jaksaa eteenpäin :(

Nyt on kuitenkin vähän parempi fiilis, kun sen ekan ajan sai noin nopsaan :)

Sit on tietysti tämä rahoituskysymys. Selvästikään kaikki muutkaan eivät ole niin varakkaita, etteivätkö hoidot tekisi melkoista lovea talouteen. Onnistuneet hoidothan maksavat aina ihan pikkurahoja, mutta ne tuloksettomat....
 
Cris: eiköhän se ole niin että jos käy yleisellä kolme hoitoa (vaikka maksusitoumuksella muuallakin) niin sen jälkeen saa vielä kelakorvaukset kolmesta hoidosta privaatisti, ei tietenkään kokonaan korvata mutta osa, esim muutama sata ICSI hoidosta.
 
No huh, noi hoidon määrät ei näemmä olekaan ihan selkee juttu. Tuntuu olevan eroja paikkakunnan ja yksilön mukaan. Onhan täälläkin ainakin listan mukaan niitä, joilla on useampia hoitoja takana. He voisivat tietää kuinka homma toimii, eli missäs ne kaikki luuraa?? Tulkaas kertomaan te joilla faktatietoa asiasta :attn:

Muakin alko tää kiinnostaa, kun ei tiedä kuinka pian se on ajankohtaista..

Liisa niinhän ne mielialat heittelee näitten hoitojen suhteen, sitten vielä enemmän kun hormoneja pistellään. Tää on yhtä ylä- ja alamäkeä, välillä käydään tosi syvällä pohjamudassa. Monella meillä on välillä jaksaminen ihan nollissa tän asian kanssa. Mulla ainakin menee niin, että hoidon alkaessa mieliala parempi ja pettymyksen jälkeen sukellan taas tosi syvälle. Sieltä ylös ryömiminen on tosi hankalaa. Mulla on kanssa muutama vuosi sitten ollut masennusta. Näitten pettymysten myötä olen taas tunnistanut niitä samoja fiiliksiä. Nyt kuitenkin taas vähän parempaan päin, kun parin viikon päästä olis uus suunnittelukäynti. On jotain mitä odottaa. Hyvä että sullakin kuitenkin parempi fiilis kun asiat lähtee eteneen.
 
tulin teille kaikille toivotteleen rakkaat kanssakulkijat! Kiitos myöskin tuesta, jota olen saanut tällä jatkuvien pettymysten tiellä. Jatketaan edelleen yhdessä iloinemme ja suruinemme tätä kivistä polkua.

Toivottavasti meille kaikille ensi vuosi tuo sen eniten toivotun tullessaan :heart:

toivoo Iines
 
tiki Kiitos selvennyksestä. Nyt en mokaa itseäni ja ala neuvoa gyneäni hänen työssään ;)

Kiitos myös tuosta toisen ketjun keskustelusta, jossa pohditaan korvattavien hoitojen määrää. Hyvä pitää tuokin asia mielessä.

Onnea kaikille vuoteen 2010! Toivotaan paljon hyviä uutisia!
 
Tervehdys pitkästä aikaa! Olen pitänyt vähän taukoa näiden lapsettomuus- ja hoitoasioiden käsittelystä. Viettänyt joulua ja huilinut, koittanut unohtaa koko asian, nauttinut elämästä sekä ulkoillut ja kuntoillut. Hieman haikealta on tuntunut tajuta se tosiasia, että nyt on käynnistynyt viimeinen hoitovuosi. Jos ei lasta nyt vuonna 2010 saada alulle, niin ei sitten koskaan ja kaikki on ohi. Huomenna olisi sitten taas edessä klinikalle soitto, jos pääsee ylikuumenevilta linjoilta läpi. Mulla oli juuri viime viikolla ovulaatio ja menkat vasta ensi viikon lopulla, joten PAS saattaa mennä hyvinkin helmikuun puolelle. Meinaan ehdottaa hoitoa luonnolliseen kiertoon, ilman hormoneja. Katsotaan, mitä sanovat, kun mulla on ollut ongelmia tuon limakalvon kasvatuksen kanssa. Voi olla siis, ettei ehdotus mene läpi. Onkos täällä muita, joilla seuraava hoito on jo oven takana odottamassa? Iineksellä ainakin suunnittelukäynti lähestyy. Onko jo päivä tiedossa, vai joudutko soittamaan huomenna?

Toivorikas, Miisamari ja muut, jotka olette miettineet saako julkisella hoitoja yksityisten jälkeen: kuulostaa todella sekavalta ja vaihtelevalta tuo käytäntö. Muistelen, että ainakin tuttuni Tampereella aloitti hoidot yksityisellä ja siirtyi sitten julkiselle ja sai 6 hoitoa yhteensä. Pitäisihän niihin olla sama oikeus niilläkin, jotka ovat aloittaneet yksityisellä eli kolme hoitoa julkisella kaikille. Muuten tuntuu aika epäoikeudenmukaiselta. Olettehan tekin maksaneet veronne siinä missä muutkin, en tajua! Eihän se muissakaan hoitoa vaativissa asioissa (sairauksissa) noin mene. Onko Hesassa sitten niin kovat jonot, että menettelevät noin järjettömästi?

Marigoldille lohtuhalaus.

Ja Maarialle ihan hirmuisesti onnea poikavauvan johdosta!

Idaliinalle tsempityksiä ja suojelusenkeleitä odotukseen!

Wellamolle tervetuloa!

Toivottavasti porukka alkaa taas joulutauon jälkeen aktivoitumaan!

Hyvää yötä ja kuulumisiin!



|O
 
Tervehdys täältäkin taas!

Chloe mä ymmärsin että ne palaa joulutauoltaan vasta loppiaisen jälkeen, eli et torstaina olisivat taas paikalla. Mun ei tarvi sinne onneks nyt soitella, joskus se läpi pääseminen on työn ja tuskan takana. Eli mulla on jo valmiina se suunnitteluaika, reilun viikon päästä. Mullahan se limis tosiaan on paremmin kasvanut luonnolliseen kiertoon ilman zumeja, eli voihan olla et sulla kävis samoin. Mä mietin kanssa tota vuoden vaihtumista, et taas tulee vuosi lisää mittariin ja tilanne edelleenkin tämä. Eipä munkaan hoidot pitkään jatku, jos tulosta ei ala tuleen. Siis jos yhdestä hoidosta saa yhden tai kaksi siirtoa, niin nopeesti ne on ohi. Mahtavaa muuten että olet saanut huilattua näistä hoito-asioista. Se on hyvä taito siirtää ne ajatukset välillä taka-alalle. Mäkin oon siihen pystynyt, aina välillä :ashamed:

Mitään uutta ei täällä vielä, ovista vois tietty koittaa hyödyntää luomuilemalla. Vaikken kyllä usko hetkeäkään, että se haamujen haamu-ihme vois tapahtua uudelleen :LOL: Mikä lie...
 
Viime vuoteen mahtui tämän(kin) palstan naisille niin hyviä kuin huonoja hetkiä - toivon kaikille säkkikaupalla pelkästään hyviä uutisia! Lähetän ison plussa-aallon teille kiinniotettavaksi ja joka tapauksessa osaamista pysähtyä nauttimaan elämässä niistä asioista, joita meillä kaikilla on JO! :attn: Uusi vuosi, uudet ihmeet =)

Maarialle onnea poikavauvasta! :heart:

Tervetuloa uusille! Vaikkei ole iloinen asia "joutua" joukkoomme palstailemaan, on täältä saatava tuki korvaamatonta. Moni olisi meistä varmaan repinyt viimeisetkin pelihousunsa ilman vertaistukea ;).

Täällä raskaus jatkuu (kaikista minun ja mieheni pelkokuvista huolimatta :/, ihme kyllä ) edelleen vakaasti. Kultamurun möyrintä tuntuu päiväpäivältä enemmän ja enemmän, huojentaa kummasti :). Ihan varovaisesti olemme uskaltaneet jo puhuakin "sitten kun..." ja yleensäkin puhua raskaudesta... Se on ollut suorastaan tabu viime kuukaudet :ashamed:. Vaan kyllä tämä tästä :D.

Elecktralle lämpimät halit :hug:!

Tsemppiä kaikille hoitojen etenemisessä!

Auris ja Kultamuru 19+0
 
Ihania uutisia Auringonkukalla. Tehän olette jo pitkällä, melkein puolessa välissä, kyllä nyt jo uskaltaa hehkuttaa. :D Olette yhä lähempänä sitä ajankohtaa, että vaikka lapsi syntyisi ennenaikaisesti, sillä on hyvät mahdollisuudet selviytyä. Lähettämäsi plussa-aalto on otettu ainakin täällä kiitollisuudella vastaan.

Iines, oli ne Taysissa paikalla jo tänään. Tosin mulla meni valehtelematta melkein koko päivä puhelimessa roikkuessa, että pääsin läpi, kun koko ajan tuuttasi varattua. :headwall: Toisella kädellä tein töitä ja toisella koitin näppäillä numeroa vähän väliä. Mullekin kokeillaan nyt sitten hoitoa luonnolliseen kiertoon ilman hormoneita. Olen todella helpottunut, kun ei tarvitse kärsiä tällä kertaa hormonien sivuvaikutuksista. Tämä on tällainen kokeilu, jossa on omat riskinsä. Ensinnäkin, koska mulla on ollut keskenmenon jälkeen ongelmia limiksen kasvun kanssa, voi olla että se jää nyt hormonien puutteessa liian ohueksi, eikä siirtoon päästä. Tai sitten käy ihan toisin päin, kuten sulla. Toinen riski on sitten se ovulation ajoitus.

Unohdinkin eilen sulle Iines kommentoida tuosta haamuplussasta, jonka sait. Luin siitä kyllä aiemmin täältä aivan innoissani. Se on hyvä merkki, masussa on ihan selvästi yrittänyt tapahtua jotakin, sillä sulla on ollut elimistössä hcg:tä. Hyvä ennusmerkki tulevaa varten. Ja luomuilla teidän kannttaa ehdottomasti! ;) Sitä täälläkin on tehty, toivoa on eläteltävä vaikka väkisin, vaikka lukuisat ajoitetut rakastelut ei oo ikinä tuottaneet mitään tulosta tai haamun haamua.
 
Jep, mielelläni myös hyppäisin surffaamaan Auringonkukan lähettämän aallon harjalle. Oho, sulla onkin jo Auris mukavasti viikkoja. Miten tää aika on näin nopeesti kulunut, justhan sä plussasit! Ite rämmin samassa suossa samassa kohtaa, ei kertakaikkiaan etene matka. Tosiaankin pitäisi osata nauttia siitä mitä jo on :ashamed: Tulethan jatkossakin kertomaan meille hyviä uutisia.

Chloe ai ne oli jo siellä? No, taisin sillon olla "hieman" sekavissa tunnelmissa, kun sain sen paskan uutisen siinä samalla. Hyvä että sait toivomuksesi läpi, ja pääset koittaan ilman zumeja. Pidän täysillä peukkuja, että limiksen kanssa kävis hyvin ja se kasvais paremmin nyt. Se oviksen ajotus on tosiaan yks jännitysmomentti lisää, kunhan ei osu tiistaille tai keskiviikolle niin hyvä on. Tosta haamu-jutusta vielä, niin se oli tosiaan ihan haamujen haamu, eli tositosi haalea. Eipä täälläkään aiemmin ole ollut edes sitä haamujen haamua, tosin eipä paljoa ole tarvinnut testaillakaan kun menkat on tullut aina ajallaan :kieh:
 
Ja näin on uusi vuosi jo startannut ja meikäläisenkin treenikausi! Täytyy yrittää ryhdistäytyä ja saada rutiinit kohdalleen.. kuntoilua säännöllisesti ja suklaan ja juuston ylensyönti loppumaan, niistä niitä lisäkiloja saa, sohvalla löhöilyn lisäksi. Yäk! :eek:
Tuntuu olevan linjat kuumina juu klinikalle. Minäkin hätyyttelin miestä soittelemaan itselleen aikaa siihen dna-testiin. Linjat tuuttasivat kuulemma varattua ja sitten kun pääs läpi, niin ei voinut aikaa varata...
Meidän hoitorumba lähtee nyt käyntiin niin, että ensin otetaan uusinta dnatesti. Sitten tuloksien perusteella mietitään, että mitä on tehtävissä..ja kannattaako lähteä 4. hoitoon.. (icsi) Edellinen otettiin kyllä jo ajat sitten, keväällä muistaakseni. Ja kolmen kk. päästä piti mennä uusintaa, vitskukuurien jlk. mutta jotenkin on aikaa vierähtännyt ja taas se nouseminen sieltä suostakin otti oman aikansa, vaan nyt tuntuu siltä, että voimia olisi taas kerätty ja nokka pystyyn eikä muuta kun uutta yritystä! :headwall: ei kait ne asiat tekemättömänä etene.. :/
 
Ihana kuulla Auringokukan hyviä kuulumisia! Onnea loppuodotukseen! On varmasti vaikeaa uskaltaa olla onnellinen, mutta kyllä se kannattaa :)

Omaa napaa: Gyneni oli palannut omalta saikultaan ja soittikin jo eilen, vaikka sain varattua puhelinajan hänelle vasta ensi viikolle. Niinpä tässä asiat ovat lähteneet rullaamaan yllättävän sutjakasti. Hän kirjoittaa meille lähetteen Naistenklinikalle.

Täytyy sanoa, että olen vielä aika pihalla näistä hoitoasioista, mutta eiköhän se karvas totuus minullekin valkene. En nyt siis yritäkään liikaa perehtyä, ettei ala vaan lisää ahdistamaan.

Sen verran kyselen teiltä, että olenko nyt toimimassa järkevästi, kun olen menossa sekä yksityiselle että julkiselle vähän niinkuin yhtäaikaa? Vai hosunko ihan turhaan? Ilmeisesti Helsingissä pitää julkisella ensin jonottaa tutkimuksiin ja sitten vielä esmes puoli vuotta IVF/ICSI-hoitoon? Inseminaatio ei ilmeisesti meillä tule auttamaan. Mikä tuo PAS muuten on? Ja minun ei pitänyt kysellä... :LOL:

Cris Millaista vitskukuuria miehesi tai te molemmat olette syöneet? Onko se ollut ihan lääkärin määräämä? Mietin tässä, että miten tuota sperman laatua voisi parantaa.
 
Liisa: me oltiin samaan aikaan Felicitaksella hoidossa kun jonotettiin Naikkarin ICSI-hoitoon. Sen saa tehdä. Hoidot eivät saa olla käynnissä samanaikaisesti, vaikka en tiedä miten sellainen edes onnistuisi. Ainoa mutta siinä on että mahdollisesti yksityisellä käydyt hoidot (siis ne ennen kuin pääsee julkiselle itse hoitoon) saattavat vähentää julkisen hoitoja. Tästä on monta mielipidettä ja kokemusta eikä kukaan tunnu tietävän tarkasti miten on. Aion itse kysyä seuraavalla käynnillä että onko meillä hoitoja jäljellä vai ei kun F:lla tehtiin 2 x ICSI ja nyt Naikkarilla 1 x ICSI. Meillä ainakin vaikutti asiaan mun ikä, olen melkein 38 v eli ei haluttu odottaa. Aikaa meni lähetteen saapumisesta ensi käyntiin 3 kk ja siitä ensikäynnistä lähti sitten se jonotusaika ICSI:in joka on siis periaatteessa se 6 kk, mutta ainakin mulla kun se ensikäynti oli 6.4. niin hoito oli vasta marraskuun lopulla (punktio 24.11.) eli tuli kyllä melkein 8 kk.
 
Rosmariini Laitoin sulle yksityisviestin.

toivorikas Kiitos vastauksistasi. Ehdittekö käydä F:lla kaksi ICSI:tä läpi tuon 3kk + 8kk Naikkarin odotuksen aikana? Saan vähän perspektiiviä siihen, millä tahdilla asiat saattavat edetä. Ilmoittele, kun saat selvyyttä noihin hoitojen määriin.

Meillähän on tarkemmat tutkimuksetkin vielä tekemättä, joten ei voi tietää, mitä on edessä. Mulla on lisäksi ylipainoa, joten saattaa olla, että mut käsketään vain kotiin laihduttamaan. Kaiken lisäksi meillä on edelleen adoptio aika tasavahvana vaihtoehtona. Mutta tarkempiin tutkimuksiin mennään ainakin ja päätösten aika on sitten...
 
Liisa: meille tehtiin F:ssa ICSI:t 4/2009 ja 6/2009, olisivat tehneet peräkkäisiinkin kiertoihin mutta en halunnut kun meidän häät oli kesäkuun alussa. Kun ne oli lyhyellä kaavalla niin niitä kait voi tehdä ihan peräkkäinkin jos kukkaro antaa myöden. Sit tietty jos on PAS:seja mikä on toivottavaa tietty niin tulee taukoa.
 

Yhteistyössä