40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Vauvatoive niin muistelinkin, että sinullakin oli sitä vuotoa alkuraskaudessa, toivottavasti tämäkin oli vaaratonta, eikä alku km:lle.

Miita toivottavasti on ihan vaaratonta tuo sinun selkä- ja alavatsakipu.

Mietin tässä olisiko minulla vti, kun on jatkuvasti mentävä pissalle, mitään kirvelyä ei ole pissatessa, mutta joskus sen jälkeen hiukan kirvelee, voihan tuo kirvely johtua herkistyniestä limakalvoistakin? Vaaleanruskeaa vuotoa on vielä vähän, mutta onneksi uutta kirkasta verta ei ole vuotanut ja toivottavasti ei vuodakkaan! Aikaistin ultra-aikaani ensi ti. Olisin voinnut mennä jo nyt, mutta en vielä halunnut kuitenkaan mennä, kun ei siellä paljoa varmaan vielä näkyisi.

Oivikki ja Suoma 5+1
 
Tervetuloa joukkoomme oivikki!! =) :hug: Minä luulen kyllä että nämä vatsa -ja selkäkivut johtuvat paljolti siitä,että poden melkoista ummetusta ja ilmaa on vatsassa tosi paljon!!Toki kuulen mielelläni muittenkin mielipiteitä/kautta kokemuksia!!Onnea ensi viikon ultraan oivikki ja toivotaan että sulla vuoto loppuu!! :hug: Tämä on mun kolmas odotus ja tällä kertaa mulla ei ole ollut alkuraskauden vuotoja,mutta esikoistani odotessani mullakin oli pientä rusehtavaa vuotoa alkuviikkoina!!Hyviä vointeja kaikille odottajille!!

miita1969 & Walter 22+4
 
vauvatoive ja johanna, toivon teille paljon voimia ja varmasti tulette huomaamaan, että elämä alkaa, kun pääsette oikeasti elämään omillanne. :hug:
Olen aikoinani ollut tuollaisessa järjettömässä suhteessa ja kyllä se aika tuntuu nyt painajaiselta ja juuri tuntuu, että miten minä olin niiin sokea yms, että pysyin siinä suhteessa monta vuotta. Mutta ihmiset ovat ihmisiä. Niitä ei kannata muistella sen enempää. Hyviä hetkiä voi ajatella, sillä tottakai niitäkin oli ja on teilläkin ollut, eihän kukaan yksin pelkästään hulluudessa elisi. Mutta nyt on aika toinen :)
miita, äytätkö mitään ummetuksen auttamiseksi? Itse juon joka ilta leseitä veden kera ja vielä ei ummetus ole pahemmin haitannut. Sain myös neuvoksi laittaa Sansvik luumuja illalla vesilasiin ja aamulla juoda se. Sitä ei ole tarvinnut vielä kokeilla, leseet ovat loistavia. Laitan niitä myös jugurttiin.
oivikki :heart: , ihanaak, kun olet täällä! Nyt tarraliimaa tuhannesti!!!! Ole rauhallisesti ja päivä kerrallaan!
Itse olin reissussa viikonlopun. Hyvin meni. Muutenkin olo ihan hyvä. Tottakai omat jännitykset on, mutta pyrin ajattelemaan positiivisesti.
Kaikille paljon tsemppiä :hug:
 
Miita mulla on ollut koviakin vatsakipuja ja ne ovat kyllä ihan ruuansulatuksesta johtuvia. Varsinkin hirvenlihan syönnin jälkeen saan ihan järkyttäviä kipuja ja kyllä ne tuntuvat myös selässä ja kun ne suolet risteilevät joka puolella tuolla mahassa niin tuntuu milloin missäkin kohtaa. Rauta on myös yksi joka voi lisätä suolistokipuja. Eikä mun maha ennen hirvenlihaan noin rajusti ole reagoinut. mulla kun todettiin se rd niin olen joutunut muuttamaan ruokavaliotani ja maha ei tykkää...
 
miita1969 mulle sun alavatsa- ja selkäkivuista ekana mieleen virtsatietulehdus, ja sit kerroitkin että sulla on se kroonisena. Ummetus tekee tietty kanssa kipuja, mutta tiedät varmaan että virtsis aiheuttaa selkäkipua...soitapa neuvolaan tai käväise ihan lääkärissä, varmaan kannattaisi tarkistaa asia piakkoin!

Olin koko viikonlopun töissä ja huomenna vapaa, en olisi kyllä jaksanut enää yhtään enempää! Onneksi kuitenkin viileni, helpottaa työntekoa kummasti kun jalat ei niin turvoksissa :LOL: toivotaan ettei tulis oikein hellekesää, vähempikin riittäisi kun mielelläni töissä kuitenkin olisin...mutta 8 tuntia kävelyä on tuskaa jos nilkat kolminkertaiset normaaliin verrattuna :headwall:
Onneksi kesäkuussa pari viikkoa lomaa :)

T. Unna ja Toivo 18+3 (piti oikein laskea, ei pysy perässä...)
 
moi!

No johan syksyiseksi kääntyi säät. Pöh!

Miita...mulla kyllä kans ummetuksesta tuli koviakin vatsakipuja...ja varsinkin sitten kun yritin hoitaa sitä Duphalacilla. Mutta vi-siblin on loistotuote ja varmaan samalla lailla luonnollinen kuin nuo Rinjan mainitsemat leseetkin. Mutta virtsis kannattaa toki ehdottomasti tutkia ensin...siitä mulla ei onneksi ole kokemusta.

Väsyttää armottomasti |O

Pinkkis rv 25 tasan
 
Johanna, mainitsit jossain viestissä, että miehesi on narsisti. Olisikohan näistä apua sinulle tai jollekin: www.narsistienuhrit.info ja sähköposti; tukiryhmajkl@suomi24.fi . Kannattaa etsiä vertaistukea ja vaikka vertaistukiryhmää tuolta.

Miita1969, minä olen kärsinyt jatkuvista vti:stä vuosia, kunnes pääsin eroon niistä karpalovalmisteilla. Urisan niminen on ollut minulle paras. Pikkuhiljaa tulehdukset vähenivät kunnes loppuivat kokonaan. Nyt vuosien päästä minulle iski kova tulehdus tässä raskaudessa ja aloitin taas syömään Urisania. Edellisessä raskaudessa minulle kerrottiin, että olisi turvallinen käyttää raskauden aikana. Mutta kannattaa tietysti mainita vaikka neuvolassa. Olen lukenut jostain, että karpalossa on jotain, mikä estää bakteerien tarttumista limakalvolle. Se tulehdus oli muuten minulla vasta viime viikolla ja aloitin sen aikana syömään karpaloa, ei ole ollut mitään oireita sen jälkeen, vaikka kuuri oli vain kolme päivää. Edellisellä kerralla olivat kuurit pitempiä.

Riikkaliisa 7+1
 
Kovasti jaksu&hyvän mielen haleja kaikille yhteisesti:heart::hug::heart:

Oivikki alkuraskaudessa ja pidemmällähin raskaudessa, voi olla juurikin tuollaista Vt-tyylistä oireilua, meni miulla viimeiks ohitse n. viikko plussan jälkeen..kun taas kahdessa muussa raskaudessani, Vt:n sairastin heti alkumetreillä.

Aina ei siis välttämäti ole Vt-tulehdus kyseessä, raskaus vain herkistää jotenkin virtsaputkenkin suuta ja oireina: Juuri kun rakko tyhjentynyt,(viim. pisu pisarat) sen jälkeen jomotusta, kirvelyähin virtsaputken suulla..jos kipuja kovasti alavatsalla/selkäpuolella, on melko varmasti kyseessä sitten VT-tulehdus!

Rakon toiminta myös vilkastuu ja veskissä saattaa joutua juoksemaan usein, vaikka ei olisi varsinaisesti nesteitä juonutkaan normaalia enempää.

Ummetus voi aiheuttaa myös jopa supisteluja!! Kannattaahin huolehtia, että syö kokojyvätuotteita paljon. Leseet ja luumuhin täällä jo mainittiinkin, ne mainioita! =)

Raskausaikana suolen toiminta hidastuu hormonien vaikutuksesta ja voi olla todella tukalaa jos suoli ei toimi ja uloste siellä pitkään seisoo:x istumatyöläisellä juurikin yleistä.
Ennalta ehkäisy se paras konsti!!

..vaan jos oikein tiukkaa tekee, kannattaa kurvata Apoteekin kautta ja apu löytyy varmasti!!:wave:

Hyviä vointeja&pulleita masuja!!
:heart:
 
Hei!!Onko kellään teistä tullut jo maitoa rinnoista??Mulla on tullut pari tippaa,varsinkin vasemmasta rinnasta!!En muista milloin tää alkoi edellisissä raskauksissa!!Kertokaa toki kokemuksianne!!Hyviä vointeja kaikille!!Luulen muuten ihan oikeasti,että mun paha ummetus aiheuttaa nämä vatsa -ja selkäkivut!!Vessan käynnin jälkeen meinaan oireet vähentyy muutamaksi tunniksi ja alkaa uudestaan yleensä syönnin jälkeen!!Nyt otan movicolia joka auttaa ummetukseen ja poistaa ilmaa!! =) Neuvolalääkäri mulla on 17.6 mutta jos nää oireet pahenee otan kyl heti yhteyttä neuvolaan!!

Miita1969 & Walter 22 + 4
 
miita1969 Kyselit tuosta maidon tulosta, niin minulla alkoi maito tippua, melkein heti plussauksen jälkeen, kaikissa raskauksissa ollut sama juttu :)
Ummetuksesta, itse käytin myös movicolia, mulle NKL:lta sanottiin, että tulee käyttää, ei saa wc:ssä ähkiä...
Riikkaliisa, olen ollut yhteydessä narsistien vertaistukiryhmään jo pidemmän aikaa ja silti vain takkuan.
Kaikille hyviä vointeja
 
Ihanaa, että helteet loppui... oli aika tuskaisaa aikaa tän ison massun kanssa. Meni kyllä vähän liian syksyiseksi nämä säät, mutta tykkään kyllä enempi viileästä.

Eilen oli neuvola ja paino oli yllättäen tippunut ja sf-mittakaan ei ollut lisääntynyt yhtään, oli edelleen sen 29cm. Odotan nyt innolla jo sitä kesäkuun alun synnytystapa-arviota, että ultraisivat ja saisin vähän tietää tulokkaan kokoa. Lisäksi terkkari tuumasi ohimennen, että "pissassa oli sokeri yhdellä plussalla, mutta ei se nyt haittaa näin loppuraskaudessa... munuaiset vain lakkaavat toimimasta kunnolla". Verensokeri oli kuitenkin hyvä, eli 4,6, vaikka ruokailusta oli vain n. tunti. Mitäköhän tuo pissan sokeri oikein sitten tarkoittaa?! Unohdin kysyä siitä tarkemmin, kun huomio menikin sitten siihen sf-mittaan.

Mulla on ummetukseen auttanut vaalean leivän poisjättäminen. Syön pelkkää ruisleipää - sen mitä leipää syön ja yritän välttää kaikkea muutakin missä olisi esim. vehnäjauhoja. Ei tarvitse kuin syödä pastaa/makaronia, pullaa tai siivu vaaleampaa leipää, niin heti ummetus iskee. Rukiin kuidut ja lisäksi paljon kasviksia ja hedelmiä, niin johan vatsa pelaa.

Vitsatietulehduksista pääsin kanssa aikanaan eroon erään lääkärin vinkistä. Hän neuvoi välttämään yhdyntää virtsarakko täynnä. Aamulla tuli joskus harrasteltua rakko täynnä ja heti iski tulehdus. Pisulla käynti auttoi, eikä ole sen jälkeen tarvinnut siitäkään vaivasta kärsiä. Ei kylläkään miehen mielestä ollenkaan mukavaa, kun hilppasen ensin veskiin, mutta oman terveyden kannalta pakko!!

Synnytys alkaa olla mielessä jo melkein päivittäin. Välillä melkein kauhistuttaa miten lähellä se jo onkaan, sitten taas tuskastuu oloonsa ja toivoo kuukauden menevän oikein nopeasti. Kaikki on periaatteessa valmiina. Vaatteet on pesty ja silitetty ja kaikki tarpeellinen (kai) hankittu. Sänkyä ei ole vielä koottu, eikä vuodevaatteita pesty, mutta muuten tässä kai ollaan aika valmiita. Ostettiin Gracon kaukalo ja matkarattaat ja ne Oran vaunut, jotka olivat juuri sellaiset kuin pitikin. Päätin ottaa sittenkin paketin. Ovat alkaneet jakaa jo uutta pakettia, joten sain lupauksen, että se olisi tulossa. Viivyttävät Kelassa paketin tilausta niin kauan, että uuden jo saamme. Ilmoitin ottavani rahana, jos uutta pakettia ei ole mahdollista saada.

Poitsu mahassa on alkanut nukkua yöt rauhassa. Päivisin yrittää kyljestä pihalle ja mammaparka aivan säpsyy välillä. Asento vaihtuu tiuhaan edelleen, joten siitä terkkari päätteli vauvan olevan vielä melko pienen. Minullakin on istukka edessä ja se vaikuttaa mahan muotoon niin, että se on navan kohdalta kaikkein korkeimmalla - oikein pitkällä siitä kohti
:LOL: Liikkeet kyllä ovat tuntuneet aivan yhtä voimakkaina kuin kahdessa edellisessäkin takaistukkaisessa raskaudessa.

Jadette 34 poks
 
Oisinkohan minä täällä "oikeassa" paikassa ?! :)

Ikää 44 v (joulukuussa 45) ja tein juuri "heikosti positiivisen" testin ! Pää sekaisin, ei oikein tiedä mitä ajatella...toisaalta onnellinen, mutta toisaalta pelottaa !

Lapsia ennestään kaksi, 6 ja 4 v, ja taustalla lapsettomuushoidot.

Ihan tässä heikottaa ! =) :) =)
Koodi:
 =)
 
tervetuloa uudet..
voi kyllä tässä ketjussa on rankkaa taas ollut isot halit kaikille :hug: ..
toivon parasta..
täällä ollaan menty oikeen matalaliitoa..mulla kun pamahti hermot tähän meijän kuntaan nyt lopullisesti ja samaan syssyyn mies löysi ihanan talon ..käytiin lauantaina sitä kattomassa ja tänään pankkkiin maksamaan käsiraha ja alustava kauppasopimus..jihuuuu..mut pitää saada tää meijän nykyinen talo myytyä..urk..
kyl kauhulla täs katellu tätä tavaramäärää että millä tämän kuskaa sen reilut 500km..huh voip tulla aikas lasku..
ei nyt nukkumaan

nirzu ja napakymppi 26 tasan
 
tervetuloa uudet..
voi kyllä tässä ketjussa on rankkaa taas ollut isot halit kaikille :hug: ..
toivon parasta..
täällä ollaan menty oikeen matalaliitoa..mulla kun pamahti hermot tähän meijän kuntaan nyt lopullisesti ja samaan syssyyn mies löysi ihanan talon ..käytiin lauantaina sitä kattomassa ja tänään pankkkiin maksamaan käsiraha ja alustava kauppasopimus..jihuuuu..mut pitää saada tää meijän nykyinen talo myytyä..urk..
kyl kauhulla täs katellu tätä tavaramäärää että millä tämän kuskaa sen reilut 500km..huh voip tulla aikas lasku..
ei nyt nukkumaan

nirzu ja napakymppi 26 tasan
 
Heippa kaikillle!!Multa kans terv etuloa kaikki uudet odottajat!! =) nirzu meilläkin on muutto edessä ja tavaraa on jopa liikaakin!!Me muutetaan vähän yli 200km päähän,mutta taitaa sekin maksaa meille pitkän pennin... :( Tänään on meidän poju potkinut reippaasti jo aamuvarhaisesta asti!! =) =) Mä en ole vielä ajatellut kovin paljon tuota synnytystä!!Oletteko muut jo ajatellut miten te haluatte synnytyksen menevän ja haluatteko minkälaista kivunlievitystä??Mulla eka synnytyksessä oli epiduraali,tokassa en ehtinyt mitään muuta saada,kun neiti päätti syntyä kahdessa tunnissa!! B) Tällä kertaa olen vähän ajatellut epiduraalia,mutta toisaaltaan en haluais mitään ylimääräistä!!Riippuu nyt sitten kauanko kestää synnytys!!Nyt toinen tyttö kouluun ja toisen vien eskariin!!Hyviä vointeja kaikille mammoille ja mukavaa päivänjatkoja kaikille!! =) :hug:

miita1969 & Walter 22 + 6
 
Hei,
Tervetuloa naappuli joukkoon. HUh, on teillä miita ja nirzu nyt monta isoa projektia, kun muutto ja raskaus. Mutta muutossa on paljon ilon aiheita, jotka tuottaavat hyvää mieltä =)
Mulla on huomenna äippäpoli. Tarkistetaan tilannetta. Jännittää vähän. Ehkä menen ensi viikoksi töihin ja sitten alkaakin jo loma. Sekin jännittää, kun ei ole autoa, millä käydä. PItää kai työkaverin kyydillä mennä. Pyörällä en enää lähde polkemaan.
Rinja ja pikkuinen 16+2
 
Miita, Rinja ja Nizu kiitos tervetulo toivotuksesta.

Naappuli paljon onnea ja tervetuloa joukkon!

Jadette varmasti alkaa se synnytys jo olla mielessä. Ihanaa, kun teillä on jo kaikki valmiina. Kerrothan siitä pakestista sitten, kun sen saat, mitä pidät siitä.

Riikkaliisa kävin ostamassa karpalomehua, hyvä vinkki, kiitos. Minulla ei varmaan ole mitään todellista vt-tulehdusta, mutta tuollainen hapan mehu ei tee pahaa ( muuta kuin hampaille ) ennalta ehkäisynä. Muutenkaan ei nyt makeaa tee mieli, kunnon ruokaa ja salaattia :p

Unna miten vapaa meni?

Nizu onnea uudesta talosta!

Rinja hyvää pkl käyntiä huomiselle tulethan sitten meille kertomaan miten meni.

ON minulla pää ei meinaa kestää tätä pientävuotoa, joka jatkuu. Eilen tilasin lääkärin ja sain ajan pe onneksi sain ennen vkonloppua. Sellaista ekaa kertaa raskaana olevana kysyisin teiltä kokeneemilta, että onkohan tämän sitä r-pahoinvointia? Tässä parina päivänä yht`äkkiä ihan puun takaa tulee hiukan etovaolo ja joskus lisäksi ylös kurkuun sellainen "palan tunne" ja sitten jokus vain meinaan väkisin yökätä tai yökään.

Oivikki ja Suoma
 
Arvatkaa jännittääkö huominen kun aamulla eka lääkärineuvola ja ehkä kuunnellaan sydänäänet. Meidän neuvolassa ei sellaista ultraa ole jola vauvan näkisi. Samalla saan ne kotitestausjutut siihen rd:hen. Eniten jännittää että kuuluuko sydänäänet vai ei! Huomenna rv 12+6. Viimeksi oli np-ultra rv 11+0 ja siitä nyt kaks viikkoo kohta. Toivottavasti kahden viikon aikana ei ole sattunut mitään.
 
Jääris kiitos tiedosta, voin täällä sitten hyvin mielin voida pahoin :) . Ja uskon, että jännittää. Minä täällä ihan blondina kyselen, että millä vkoilla ne sydänäänet voi kuulla siellä neuvolassa yleensäkkään siis, jos ei ole sitä ultraa.

Onko teillä kenelläkään sitä sydänäänten kotikuuntelulaitetta ja jos on niin oletteko olleet tyytyväisä hankintaan?

Oivikki ja Suoma
 
oivikki ei niitä sydänääniä mielellään neuvolassa kovin aikaisin kuunnella,, ei multakaan kuunneltu kun eka neuvola oli siinä rv 8+4 tai jotain sinne päin. Kyllä se taitaa lähemmäs 11rv mennä ennen kuin kuuntelevat koska jos ei kuulukaan kun liian aikaisin yrittävät niin huolestuttaa turhaan.
 

Yhteistyössä