40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

oivikki, hae ihmeessä sairaslomaa. Vuodoista saa varmasti. Älä itseäsi rasita henkisestikään tällä asialla menemällä töihin mitään nostelemaan. vauvatoive 10 :hug: Hyvin kaikki sujuu. En sun tarvi reagoida, jos et jaksa. Sanonta kuuluu, että viisaampi lopettaa. Ja kuten täällä sanottiin, sinä ja vauva olette nyt tärkeitä. Suuntaa positiivinen energia vauvaasi ja ajattele hänen hyvinvointiaan. Ja hän voi hyvin, jos sinä voit hyvin.
Kaikkea hyvää :flower: :hug:
 
Mäkin sanon sulle samaa Oivikki: hae sitä saikkua, älä mee sinne töihin, kun kerta vuotaa. Vuotohan voi ihan hyvin loppua viikon parin sisällä, eikä se olis mikään pitkä sairasloma.

Mulle voi laittaa lapsimääräksi, että tää olis kolmas, LA olis 1.2.2011 ja synnäri OYS.
 
Niinhän se on, mutta olin siis nyt vuosilomalla ja töihin on mentävä, kun ei ole sitä sairaslomaa. Kävin pe lääkärillä ja oli sitä mieltä, että ei haittaa mitään mennä töihin :eek: . Ehkä en osannut tarpeeksi vaatia ja selittää työnluonnetta. Huomenna sitten jos tämä jatkuu soitan sinne neuvolaan ( jos sinne pääsee edes läpi ) yleensäkin tkhon täällä surkeasti saa mitään aikoja :( ja puhelimssa saa notkua ikuisuuden ennekuin pääsee läpi.
 
Joo oivikki, menet huomen, jos jatkuu, vaikka päivystykseen istuun ja kerrot työn luonteen ja henkisen paineen jne, niin eiköhän ala saikku tippua. Ja sitten ei yhtää huonoa omaatuntoa! Tekisit tämän nyt lapsesi parhaaksi, joten ei tarvi omaa tuntoa kovistella :)
 
nirzu,mä olin tääl Sipoon työttömät ry:ssä vuoden emäntänä,joten kait siitä on jäänyt tuo kokkausinto päälle!! :LOL:Meillä mies häärää kaiken kanssa(ei osaa hetkeäkään ottaa iisisti) ja tekee aamusta iltaan kotihommia!!Välillä mulla meinaa mennä hermot,kun minä haluan välillä ottaa iisisti kanssa!! |O Eilen mulla oli pientä alavatsakipua ja selkäkipua joten olin suurimmaksi osaksi päivää ihan levossa...Ukko halus mun tekevän vähän kotihommia,mutta kun valitin huonoa oloa,hän kielsi mua tekemästä yhtään mitään ja pysymään levossa....Päättäis nyt kummin hän haluaa mun tekevän....AAARGHH :kieh: |O Tänään aion ryhdistäytyä ja tehdä edes jotain pientä kotiaskaretta!! =) Olokin on jo vähän parempi!!Oivikki,sinuna kyllä miettisin sitä sairaslomaa!!Ajattele sitä pientä vauvaasi ja omaa jaksamistasi,varsinkin jos sulla on vähäkin fyysistä työtä!! :hug:

miita1969 & Walter 23+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja naappuli:
Onko teistä kukaan "joutunut" käyttämään verenpainelääkitystä raskauden aikana ?
Albetol on lääkkeen nimi.
Onko tullut sivuoireita, ja jos on, millaisia ?
Heippa,

Mullahan on verenpainelääkitys ilman raskauttakin ja plussan jälkeen vaihdettiin tuohon Albetoliin. Sivuoireita ei ole ollut... jos ei nyt sitten lasketa sitä, että mun verenpaineet on tänäänkin ollut about 105/60, kun ilman raskautta ja lääkitystä alapaine on kaks kertaa tuon ja lääkityksen kanssakin on vaikeuksia päästä alapaineessa alle 80.

Albetolia mä söin viime keväänäkin (kun oli se tuulimunaraskaus) ja jatkoin sen jälkeenkin, kun näiden kanssa mulla oli jotenkin parempi olo kuin mun vanhan lääkityksen kanssa.

t. Siiri S ja 10+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siiri Sisilisko:
Alkuperäinen kirjoittaja naappuli:
Onko teistä kukaan "joutunut" käyttämään verenpainelääkitystä raskauden aikana ?
Albetol on lääkkeen nimi.
Onko tullut sivuoireita, ja jos on, millaisia ?
Heippa,

Mullahan on verenpainelääkitys ilman raskauttakin ja plussan jälkeen vaihdettiin tuohon Albetoliin. Sivuoireita ei ole ollut... jos ei nyt sitten lasketa sitä, että mun verenpaineet on tänäänkin ollut about 105/60, kun ilman raskautta ja lääkitystä alapaine on kaks kertaa tuon ja lääkityksen kanssakin on vaikeuksia päästä alapaineessa alle 80.

Albetolia mä söin viime keväänäkin (kun oli se tuulimunaraskaus) ja jatkoin sen jälkeenkin, kun näiden kanssa mulla oli jotenkin parempi olo kuin mun vanhan lääkityksen kanssa.

t. Siiri S ja 10+6
Minulla sama tilanne, eli verenpainelääkitys aloitettiin muutama kuukausi sitten, ja nyt kun raskaus todettiin, vaihdettiin Albetol.
Mietin vain, kun noissa lääketiedoissa mainitaan mahdollisena sivuoireena mm. nenän tukkoisuus, ja itse olen nyt todella "limainen"; limaa kertyy sekä nenään että keuhkoputkeen. Saattaa tietenkin olla tavallista flunssaa, mutta mitään muita oireita-kuumetta, kurkkukipua tms. ei ole- joten mietin voisiko johtua tuosta lääkkeestä.
Minulla on aikaisemmassakin raskaudessa ollut Albetol, tosin vain ihan viimeisinä raskausviikkoina, ja muistin nyt, että olin tuolloin synnyksen jälkeen myös todella tukkoinen/flunssainen. Saattaa olla sattumaa, mutta olisi vain kurjaa, jos joutuisi olemaan näin "flunssainen" koko raskauden ajan !!
 
Oivikille hurjan pajon onnea :heart:

Vauvatoive10 :hug: :hug:

Huoh, täällä väsymys ja paha olo senkun jatkuu :( Ja nyt on sitten ilmeisesti verenpainekin alhainen, koska mua huimaa vähän väliä :eek: Pikkuhiljaa sais tämä paha olo väistyä, kun mihinkään ylimääräiseen ei ole energiaa...

minnihiiri + murunen rv 10+5
 
Hei odottajat!
Täältä taustalta kuumeilijana kysäisen minäkin verenpaineasiaa.
Oliko kenelläkään verenpainetautisella vaikeuksia raskautua kun käytti verenpainelääkitystä?
Minä olen nelikymppinen kuumeilija, mutta verenpainelääkityksen aloittaminen taitaa olla ajankohtainen asia. Nyt vain huolettaa, että miten se vaikuttaa raskautumiseen. Yksi lapsi ennestään ja sitäkin tehtiin vuoden verran, vaikka ei mitään lääkkeitä syöty. Eikä kyllä ollut verenpaineongelmiakaan silloin. Nyt on paineet sitä luokkaa, että lääkitystä on lääkäri ehdottanut. Se vain huolettaa, miten se hankaloittaa raskautumista.
Minkälaisia kokemuksia teillä tästä asiasta?

Gerry
 
oivikille lämpimät onnittelut plussasta! :heart:

Tervetuloa mukaan uudet!

Kovin on alkanut synnytys pyöriä tämän mamman mielessä. Nyt siis rv35+3. Lähinnä mietityttää, että missä asennossa vauva tuolla masussa on. Terveydenhoitajan mukaan on perätilassa ja vieläpä linkkariasennossa ts. sekä pää että jalat ylhäällä. Menen keskiviikkona ultraan, jossa varmistetaan vauvan asento. Samoin on alkanut mietityttää se, että onko vauvalla kaikki kunnossa. Vatsa ei ole musta kovinkaan suuri (samoin sanovat kaikki muutkin), vaikka fundus-mitta meneekin ihan kauniisti keskikäyrällä. Oma paino ei ole edelleenkään noussut yhtään koko raskauden aikana, vaan on sama kuin ennen raskautta. Myös se on alkanut mietityttää, että kasvaako vauva normisti ja saako riittävän määrän energiaa. Eli kuten kuulee, täällä on alkanut yksi jos toinen asia pikku hiljaa hermostuttaa! Mutta keskiviikon ultra kertoo vastauksen moneen asian ja odotan sitä sekä innolla että jännityksellä. Viime viikolla alkoi ä-loma, että nyt on sitten vielä aikaa itsekseen pähkiä näitä asioita. :LOL:
 
Hei Gerry.

Mä en kyllä osaa yhdistää verenpainelääkitystä ja raskautumisen vaikeutta. Mulle raskautuminen on ollut vaikeaa joka tapauksessa :(

Mä joskus -jo vuosia sitten- keskustelin vanhemman miespuoleisen sisätautilääkärin kanssa tästä asiasta ja hän oli sitä mieltä, että näillä mun paineilla ei lapsia tehdä ollenkaan! Pitkien tutkimusten jälkeen yliopistollisen sairaalan nuorehko mieslääkäri oli sitä mieltä (kun tämän vanhemman kolleegan sanomisista avauduin), että turhaa murehdin paineista: "Jos/kun raskaaksi tulet, niin kyllä neuvola sun paineet hoitaa".

Mutta ajatukseesi: mä raskauduin heti kun vaihdoin noi Albetolit (eli ne ainoat, mitä raskauden aikana saa syödä ja joista ei muuten tule minkäänlaista kela-korvausta) takaisin normaaleihin verenpainelääkkeisiin (vaikka samojen lääkkeiden aikana olen ollut aika monta vuotta raskautumattakin...) eli en usko että lääkityksellä on merkitystä. Enemmän varmaan on merkitystä sillä, että verenpaineet on kohdallaan.

Siiri ja 11+0
 
Minnihiiri voimia pahan olon kestämiseen.

Päikki ihanaa olet jo äityslomalla. Onneksi ultra on jo ke niin saat varmuuden missä asennossa vauva on. Varmasti kasvaa vauva ihan normaalisti.

Minulla pienivuoto jatkuu, töissä en joutunut nostelemaan mitään, mutta hiukan enemmän siellä sitä tuli kuin kotona. Soitin neuvolaan ja vastaus oli, että ei vaikuta tässä vaiheessa nosteleminen mitään, joten päivä kerrallaan eteenpäin.

Oivikki ja Suoma
 
Jihuu... äitiysloma alkanut täälläkin. Mikähän se mahtaa olla muuten äippärahan maksupäivä? Saan kyllä ensimmäiset kuukaudet vielä palkkaa, joten palkkapäivä lienee normaali, mutta maksetaankos äippäraa kuukausi etukäteen vai tulikos se vasta jälkikäteen?

Viime yönä heräsin neljältä kipeisiin supistuksiin, jotka olivat n. tunnin verran aivan säännöllisiäkin - tulivat arviolta kymmenen minuutin välein. Loppuivat sitten onneksi kuin seinään ja koko päivän on ollut aivan rauhallista. Edellisenä päivänä kun supisteli jokainen pienikin ponnistelu ja rasittaminen, niin tänään ei sitten mitään. Huh, kyllä jo säikähdin... Supistelujen tuloksena napero raivasi itsensä tosi alas - massu putosi aivan silmissä alaspäin ja jalkojen väliin tuli ahdasta. Nyt aivan sattuu pienetkin liikkeet tuola alaosastossa.

Onnea Oivikki hienoista ultrakuulumisista ja toivottavasti pieni vuoto hiljalleen tyrehtyy. Olen edelleenkin todella onnellinen siitä, että sinä olet täällä! :heart:

Päikki... sinulle taas toivon tulevaan ultraan onnea. Olet laihtunut raskausaikana melkoisesti, jos paino ei ole noussut lainkaan. Minäkään en ole lihonut mielestäni mistään muualta kuin massusta ja silti painoa on tullut lähtöpainoon 57kg kohta kymmenisen kiloa lisää. Masuani päivitellään myös pieneksi - vaikka sf-mitta onkin keskikäyrällä. Välillä huiteli yläkäyrillä kun oli perätilassa, mutta oli silloin taas kovin korkealla tuolta alaosaltostakin. Nyt pää saattaa olla jo kiinnittynyt, joten toiveita on, että asento on jo pysyvä. Päikin kuvailema linkkuasento täälläkin oli yhtenä neuvolakertana.

Jadette - puolen tunnin päästä 35 poks =)
 
Mukavia loppumetrejä äitiyslomalaisille! =)

Oivikki :hug: tiedän tasan tarkkaan, miltä susta tuntuu. :ashamed: Mullaki tuli taas eilen ja tänään veristä limaa. Siis nää "oireet" on just samat kuin siinä mun kohdunulkoisessa ja nyt pitäis vaan jaksaa ootella reilut kaks viikkoa siihen ekaan ultraan. Mun pää hajoo!!!! :eek: Lisäksi pitää olla koko ajan varuillaan, että milloin hanat aukee ja hulahtaa pöksyt täyteen verta.

t. Happis 5+0
 
prima vera
Tervetuloa Naappuli ja happihyppy!!
Päikki on jo todella hienoilla viikoilla. Onnea keskiviikon ultraan, toivottavasti asiat selviää.
SiiriSisilisko, mulla on käytössä Orloc 10 mg niminen verenpainelääke. Sallittu raskaana ollessa, moneen kertaan kysytty teratologisesta keskuksesta ja myös lääkäriltä.
Minnihiiri :hug:
Oivikki, nyt kyllä vaaditaan hyviä hermoja. :hug: Toivottavasti vuoto tyrehtyy.
Samoin happihyppy, yritä jaksaa vuotojen kanssa. Toivottavasti on ihan harmitonta. :hug:
Jadette, sinulla kans viikot poksuu hyvillä lukemilla.

Eka neuvolakäynti aamulla. Sain lähetteen Naistenklinikan päivystykseen ultraan näiden vuotojen takia. Kaikki kunnossa, vauvan syke näkyi ja kokokin oli oikea. Mikä helpotus! Nyt toivottavasti voin nukkua rauhassa edes jonkin aikaa. Seuraava ultra on äippäpolilla 11+3 eli 21.06. Siihen asti on pärjättävä, tuli mitä tuli.

Päivittäjä, mun synnäri on Naistenklinikka.

Hyvää päivän jatkoa kaikille!

Primavera 8+4
 
Nyt jo vähän jännittää se huominen!!Neuvola laittoi mulle lähetteen Porvooseen,koska mulla on verensokeri hitusen koholla!!Huomenna ottavat sitten äitipolilla sydänkäyrän ja ultran!!Saadaan tietää et onko meidän pojalla kaikki hyvin ja samalla saadaan painoarvio,kun sitä ei annettu silloin rakenneultrassa!! :( Mulla on ollut pientä vatsakipuilua ja paineentunnetta tuolla alavatsalla...On kans ollut alapää jumalattoman hellä,ettei melkein uskalla pyyhkiä vessassa käydessäni!! :eek: :ashamed: :x Noh,huomenna kait kaikki selviää,kun voi lääkäriltä kysellä!! =) Kotidopplerilla oon kuunnellut sykettä ja se on kyllä niin tasaista!!tuskin siis mitään huolta edes on,mutta nää kivut saa välillä oikein meikäläisen miettimään ja pelästymään!!Tuun sit taas huomenna kertomaan kuulumisia!! =)

miita1969 & Walter 23+5
 
Hienoja uutisia Primaveralla!

Olen lueskellut viestejänne, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa. Väsyttää kovasti iltaisin ja on niin saamaton olo. Maha tuntuu olemattoman pieneltä ja pahoinvointiakaan ei ole juurikaan.. Siksi pitikin (siis oli ihan pakko :D ) varata tänään aika yksityiselle varhaisultraan, joka on jo torstaina. Ihana nähdä missä mennään ja onko ketään kyydissä.

Tsemppiä teille joilla on vuotoja! Onneksi se on aika yleistä ja useimmiten vaaratonta. Itselläni oli edellisessä alkuraskaudessa ja pääsinkin ylimääräiseen ultraan sen vuoksi. Kaikki oli onneksi kunnossa ja terve tyttö syntyi lopulta.

Jokos minä laitoin, että K-SKS on sairaala.

Riikkaliisa ja 8+2
 



Nimimerkki............monesko..........LA

Hepuli71 (38).........2 lapsi...............1.7.2010, TAYS
Star (43)................3 lapsi...............2.7.2010
Päikki (41)..............2 lapsi...............3.7.2010
Jadette (40)............3 lapsi...............6.7.2010
Minni (46)...............2 lapsi...............12.7.2010
Kääkkänä (33)........5 lapsi...............27.7.2010, EKKS
Sukulaku ................2 lapsi...............27.7.2010, Naistenklinikka
Kaislakerttu (43).....3 lapsi...............9.8.2010
Nirzu (42)................8 lapsi...............1.9.2010
Pinkki69 (xx)...........x lapsi................6.9.2010
Miina70 (39)...........4 lapsi................6.9.2010, LKS
Emily67 (42)...........1 yhteinen.........xx.xx.xxxx
Roosamaria69 (40).3 lapsi...............17.9.2010, Naistenklinikka
vauvatoive10 (42)..3 lapsi...............28.9.2010 Kätilöopisto
tete-a-tete (41)......5 lapsi...............20.9.2010
miita1969 (40)........3 lapsi...............23.9.2010 Tyks
Discovery (40++)....6 lapsi...............10.10.2010
Unna68 (41)...........3 lapsi...............18.10.2010
Rinja (39)................x lapsi...............15.11.2010
Tirlittan1968 (42)....2 lapsi...............15.11.2010 Jorvi
Jääräpää (xx)..........3 lapsi...............xx.xx.xxxx
Siiri S (39)................1.lapsi..............20.12.2010, TAYS
minnihiiri68(41)........2.lapsi..............22.12.2010, PS
Surina70(40v.).........x lapsi..............23.12.2010 PS
Prima vera (40+)......1 lapsi..............6.1.2011 Naistenklinikka
Riikkaliisa (41)..........4 lapsi..............10.1.2011
Maikki (43)...............2 lapsi...............01/2011
Oivikki (42)................1 lapsi...............xx.xx.xxxx
Naappuli (44)............3 lapsi...............xx.xx.xxxx
happihyppy (39)........3 lapsi...............1.2.2011 OYS



Syntyneet:..............................LA..................Syntynyt
Tirulii (41)................1 yht........24.01.10.........22.1.2010 tyttö :flower:
Äiti murmeli (42).....4 lapsi.......27.01 2010.....1.2.2010, tyttö :flower:
Johanna68 (41)......4 lapsi.......24.4.2010.......28.2.2010 poika :flower:

Kadonneet lampaat
Metsämamma.(43)..xx lapsi..................LA.21.12.2009

Taustajännäilijät:
Annekristiina
Uudi
Mur-mur

 
Kiva kun Jadettekin päässyt jo äitiyslomalle, itsellä tosiaan vielä se kolme päivää vielä työtä...tuntuu nälkävuodelta ja kiirettäkin vielä on. Olen hyvin jaksanut, mutta kun on istumatyö niin alkaa ylämahaa painaan iltapäivästä...ihan sattuu siihen ja täytyy nousta seisomaan.

Älä Päikki välitä (sama juttu sulle Jadette) ihimisten masupuheista, jos sun fundus mitta on kasvanut ja keskikäyrällä niin hyvä. Kiva kuitenkin että sulla se ultra, varsinkin kun vaavi siellä ihan hassussa asennossa.

Mullekin on sanottu että pieni maha, mutten välitä yhtään...varmaan johtuu mun isoista rinnoista....ovatten aika kokoiset, jää Pameloitten daisarit kakkoseksi näille luomuille :LOL:
Painoa mulle on tullut n 13 kg...ehkä vielä pari kiloo tulee, eli ihan hyvä määrä, ei ole terkkakaan mitään sanonut kun lähtöpainoa ollut normaali.

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti.

Minni 34+1

 
Jadette Ihanaa, äitiysloma alkoi sinulla. Kiitos, minä olen tosi iloinen, että saan olla täällä ihan joka päivä, vaikka hetkikerrallaan menenkin eteenpäin.

Happis jaksamista, on varmassti ihan kamalan vaikeaa odottaa sitä ultraa oireiden kanssa, jotka ovat samanolisia kuin kohdunulkoisessa raskudessasi. Toivottavasti kuitenkin nyt kaikki on hyvin :hug:

Miita hyvä, kun pääset sinne ultraan saat kysyä mietiyttäviä asioita.

Riikkaliisa kiva, että sait ultra ajan jo torstaille, ei tarvitse odotella kovin pitkään. Mukavaa kuulla onnistuneesta raskaudesta vuodoista huolimatta.

Itsellä edelleen pientä vuotoa, mutta olen iloinen, että olen siitä huolimatta edelleen raskaana.

Oivikki ja Suoma
 
Huomenia!

Eipä ole aikoihin tullut kirjoiteltua...töissä on ollut kiirettä, sitä on ollut kuin raato sitten kotona.
Olen varmaan vähän liikaakin tehnyt töitä ja repinyt itteäni, sillä eilen illalla holahti taas verta jonkin verran. Soitin synnärille ja mietittiin kätilön kanssa että lähdenkö heti vai odotanko aamuun...siihen tulokseen tultiin, että tulen yöllä jos lisää vuotaa mutta muuten vasta tänään käyn näyttämässä.
Mulla kun tuntui liikkeet ihan selvästi ja sain dopplerilla äänet hyvin kuulumaan, ja lisäksi mies tuli vasta yöllä töistä ja lapset olisi jääneet yksin kotiin...isojahan nuo jo toisaalta on, mutta asutaan vähän täällä sivussa ja tytöt on melko arkoja olemaan yksin pimeällä..meillä kun käy oikeesti niitä karhujakin rappusilla!
Mutta taivas kun mä säikähdin!! Meni kyllä ihan pää sekaisin kun ajattelin että tässä tää nyt sitten on! Ja just oli eilen yks työkaveri kertonut, että miten hänellä on yksi kuollut kohtuun näillä viikoilla, joten arvaatte mitkä fiilikset mulla oli :(

Saan neuvolasta klo 10 jälkeen lähetteen ja ajelen sitten taas tuonne keskussairaalaan, kyllä se on tarkistettava että mistä se vuoto tuli..en saa muuten rauhaa millään, vaikka vuoto loppuikin siihen yhteen kertaan!

Eli näin sekavissa tunnelmissa tänään

Unna ja Toivo-rakas 19+5
 
Näin ne raskausviikot kuluvat.Pahoinvointia on satunnaisesti.ensiviikolla np-ultra,jännittää kovasti.

Nyt oma asunto löytynyt,muutto takana.Olen yksin.ex-avo ei edellenkään ole kysynyt kuinka voin?tai mitä ehkä vauvalle voisi kuulua......Kiinostunut lähinnä kuinka paljon olen ajatellut maksaa vuokraa+muita asumiskuluja,kun sain olla toukokuussa yhteensä 10 päivää hänen asunnossaan.

Perheterapeutti, totesi eilen että ex-avo on narsisti.Olen kuulemma onnellisessa asemassa kun näytti luonteensa nyt eikä vuosien päästä.Tollaset tyypit ketkä täynnä iteään,ovat niin tunnevammaisia etteivät parannu sairaudesta ennen kuin tajuavat sen ja sitä he eivät kuulemma juuri tajua........

eli, mua jymäytetty parisuhteessa pahan kerran.Nyt tais mennä luotto ihmisiin.
 

Yhteistyössä