40+ *odottajat*..+ YES, WE CAN!!! ;)

Riikkaliisa :hug: aika rankkaa se varmaan kuitenkin on :'(

Meillä oli tänään nla-lääkäri. Kaikki muuten ok, mut hemoglobiini oli romahtanut yllättävän alas eli 108! Viime kerralla ei edes mitattu kun edellisellä kerralla tais vielä olla jossain 120 hujakoilla. Ois todennäköisesti ollu jo kovaa vauhtia menossa alaspäin. Mutta enpä tiedä mitä tolle tekis kun rautaa olen popsinut kuitenkin koko ajan. Nyt täytyy ehkä kiinnittää vielä enemmän huomiota siihen milloin sen ottaa et imeytys paremmin. No nyt ei tarvii enää ihmetellä miks väsyttää ja puuskututtaa... :/

Mä olen saanut kehitettyä vaunujen /rattaiden hankinnasta elämää suuremman ongelman :eek: Ihan liikaa on tarjontaa ja vaihtoehtoja...miten ihmeessä sitä pystyy tietämään mitkä on ne olennaiset ominaisuudet, joita tarvitsee...ja hinnat on kyllä ihan päätä huimaavia :ashamed:

Hyvät voinnit kaikille! Haukotuttaa taas niin vietävästi |O

Pinkkis 27+1
 
Hei vaan kaikille!!Tänään käytiin Naistenklinikalla diabeteshoitajan luona!!Sieltä tuli tiukka ohje ruokavaliosta ja sain myös insuliinia!!Unna:mulla on tuo sama insuliini kun sulla!!Minkälaisella yksiköllä sä aloitit??Mä aloitan tänään ottamalla 8 yksikköä!!Meidän poika on jo muutaman päivän riehunut oikein kunnolla vatsassa!! =)Ainakin tietää että vauva voi hyvin!!Sain siel naistenklinikalla tietää että nää alapäävihlaisut ovat vaarattomia ja että ne johtuu siitä kun kohtu kasvaa ja paikat venyy!!

miita1969 & Walter 24+5
 
Riikkaliisa :hug:

miita1969 mulla aloitettiin 6 ky, siitä nostettiin 2 ky aina 3 päivän välein. Nyt siis 34 ky, joka näyttää olevan se mun annos jolla taittuu alaspäin. Jännä juttu miten se sitten lähti alas, kun löytyi se oikea annos! Ja se löytyi vasta siis viime viikolla, 20.4. olin aloittanut pistämisen...olin kyllä jo aika epätoivoinen välillä, mutta kyllä se sieltä vaan löytyi :)
Joskus aamuisin tulee oikein hätä kun Toivo ei liiku yhtään, sitten mittaan sokerit ja tulee kiire syömään! Toinen raukka siellä ihan horroksessa jo, eilenkin kävi niin aamupäivällä että oli yhtäkkiä laskenut 3,4..ja mä olin syönyt kohtuullisen aamupalan, ja sen jälkeen vähän siivoilin jääkaappia..eli en kovasti rehkinyt..Mulla vaikuttaa sekin, jos pistän illalla myöhemmin, niin saattaa aamupäivät olla sitten sellaisia että pitää tankata koko ajan. Eli paras mulle, jos ehdin pistää jo klo 20 illalla, vaikuttaa siihen ihan aamuun parhaiten.
Kyllä se siitä lähtee sullakin sujumaan! Mä kuvittelin silloin aluksi ettei tästä tule mitään, mutta kummasti sitä vaan tsemppaa kun on pieni matkassa mukana ja sen parhaaksi yrittää olla :)

Unna ja Toivo-pieni 20+4
 
Pinkki mulla oli kuopusta odottaessa hb 104 ja rauta ei meinannu imeytyä mutta neuvolassa suositteli luontaistuotetta nimeltä ferronol (nestemäinen) jota monet raskaana olevat käyttää ja sillä sekä tuplarautakuurilla sain hb:n nousemaaan. Se on kai hyvin imeytyvässä muodossa se rauta siinä ja siinä on muitakin vitamiineja mukana.
 
Unna hyvä, että sokeri arvot ovat nyt kunnossa.

Riikkaliisa voimia sinulle torstaille :hug: . Tuota ajattelinkin, että voisiko jo näin pienet kasvaa yksillöllisesti, toivottavasti.

Pinkkis vaunuissa on todella valinnan varaa, oletko käynnyt koeajamassa eri malleja? :)

miita oliko hoitaja mukava? Kiva, että vihlaisut ovat ihan asiaan kuuluvia.

ON tänään on ollut pahanolon lisäkis, itapäivällä painontunnetta tuolla alhaalla ja samalla oli selkäkipeä, kyllä pelästyin, kun sitten vielä lorahti vuotoa. Ryntäsin wc ja onneksi oli valkovuotoa =) . Eli edelleen ole ihan varpaillani.

Jääris tuliko dopleri jo?

Oivikki ja Suoma
 
Riikkaliisalle iso halaus ja voimia!! :hug:
Unna:Mä kans nostan annostusta kahdella yksiköllä kolmen päivän välein!!Eilen aloitin insuliinin ja tänä aamuna oli paastoarvo 5,4!!
Oivikki:Juu,hän oli tosi mukava tää diabeteshoitaja ja hän selitti huolellisesti kaikesta!!Lääkäri oli kans tosi mukava!!
miita1969 & Walter 24+6
 
Tervehdys kaikki palstalaiset!

Olen lukenut viestejänne sivusta ja päätin hypätä joukon jatkoksi!
Olen 41v. ja viidettä odotteleva äitee Tuusulasta. Laskettu aika on 29.12 ja nyt on menossa rv 10+6. Tämä viitonen oli täysi yllätys ja shokki etenkin miehelleni, joka on 46v. Meidän lapset ovat tytöt 13v ja 10v, sekä pojat 7v ja 5v. Kyllähän tässä on tätä ihanaa katrasta huollettavaksi, mutta kai se mieskin alkaa tottua ajatukseen. Kauhulla miettii kuinka äitinsä reagoi... ei varmaan hypi ilosta. No mutta, se onkin hauskaa katsoa ihmisten naamoja kun raskaudesta kerrotaan! Miehellä on myöskin kauhea pelko, että lapsi ei olisi terve, juuri eilen luki jostain, että 1 joka viidestäkymmenestä 40v. äidin lapsista ei ole terve... apua. Meillä ei edes kunta tarjoa automaattisesti lapsivesipunktiota, ainoastaan jos veriseula tai ultra kertoo jotain. Tänään on eka neuvola, ja ehkä siitä viisaampana iltapäivällä tiedän enemmän.
Muutoin olemme tavallinen perhe, pelaamme fanaattisesti jalkapalloa, lapset pelaa ja itse toimimme jonkin verran valmennuspäässä.
On ollut mahtavaa lukea aktiivista pinoanne, missä toinen toistaan tukien porskutetaan, ja kun elämän realiteetit usein jo tässä iässä näyttäytyvät kaikkinen koukeroineen, elämä ei aina ole ruusuilla tanssimista. Mutta sitten osataan arvostaa elämän suomia iloja ja etenkin näitä pieniä ihmeitä, mitä kohduissamme kasvatellaan!!
Olipas syvällistä!!

Kesäisin terveisin
DolceVita ja viides villahousu rv10+6
 
Riikkaliisalle hurjasti tsemppiä ja haleja :hug: :hug:

Tervetuloa kaikille uusille :wave:

Olen kyllä käynyt lukemassa päivittäin palstaa, mutta kirjoittelu on jäänyt vähemmälle, kun olen ollut niin väsynyt ja pahoinvoiva :headwall:

Tänään tuli 12 viikkoa täyteen eli vähäsen voi jo hengähtää helpotuksesta :) Vielä kun tämä väsymys ja paha olo helpottais, niin mikäs tässä olis ollessa ;) Perjantaina on sitten np-ultra, vähän tietysti jännittää, mutta onneksi ei ole enää montaa päivää odotettava.

Pinkkiskö se oli aloittanut vaunujen metsästyksen? Suosittelen ehdottomasti sellaisia vaunuja, joissa on kääntyvät etupyörät. Ne on vaan niin näppärät käytössä, helpottaa huomattavasti vaunujen ohjaamista. Ja meillä ainakin on sellainen malli, että ne etupyörät saa talvella lukittua, niin sohjossa kulkeminenkin onnistuu hyvin. Meillä on siis esikoisella ollut käytössä Teutonian Spirit S3 vaunut, joita voin kyllä ehdottomasti suositella (Saksasta tilaamalla ne saa pari sataa euroa halvemmalla kuin Suomesta). Tätä pikkukakkosta varten ollaan hankkimassa Easywalkerin tuplat, joissa myös on kääntyvät etupyörät. Ja toki käytetään noita Teutonioita silloin kun ollaan kaksistaan vauvan kanssa liikkeellä.

minnihiiri + murunen rv 12+0
 
Oivikki ei ole vielä doppleri tullut mutta lähetyskoodilla seuraan lähetystä ja paketti on lajiteltu Tampereella eilen illalla joten voisin kuvitella että se tänään sieltä lähtee eteenpäin tänne meidän postiin...seuraan haukkana tilannetta ja syöksyn hakemaan heti kun tulee...jospa jo tänä iltana. Asun aika lähella Tamperetta joten luulis tulevan tänään tänne asiamiespostiin joka on myöhäiseen auki kun kaupan tiloissa toimii!

Mulla illalla maha näyttää siltä että siellä vois joku olla mutta aamulla kauhistun aina kun maha on kuin ennenkin eli ihan kuin siellä ei olis ketään . Tänään menin aamulla vaa'alle ja paino oli taas laskenut (johtuu tästä tyhmästä rd-ruokavaliosta). Varasin perjantaiksi ultra-ajan koska mietityttää kun viime ultrasta kuukausi että onko elämää vai ei. Ja tuo painon putoaminen pelottaa kun neuvolassa sanovat ettei tässä vaiheessa saa enää pudota... Pelkään että tämä ruokavalio on liian tiukka.
Niin että onko muilla mahat kasvaneet näillä viikoilla niin että aamuisinkin ne jo selvästi näyttävät siltä että raskaana ollaan? Mulla nyt rv 14+5 ja ultran mukaan 15+2.
 
Riikkaliisa en pahastu laisinkaan kysymystäsi..:)

Km todettiin rv 8+3 ja lääkäri arvioi alkion/sikiön kooksi sitten kuitenkin 6+6
Sydänäänet näkyi 7+3 ja viikon päästä ei enään näkynyt.
R-oireita miulla oli todella vähän, ihan muutaman päivän siitä ultrasta, jolloin sydänäänet todettiin..itse asiassa ultra maanantaina ja perjantaina ei enään mitään oireita..ilmeisesti pikkasen sydän löi vain muutaman päivän, koska lääkäri totesi alkion jo samentuneen silloin 8+3 ultrassa.

Tyhjennys oli heti viikon päästä km toteamisesta ja meni minulla tilanteen huomioon ottaen hyvin - ei kipuja, henkilökunta empaattista, sain vielä oman huoneen ja sitä arvostin kovin..en jotenkin halunnut muuta seuraa, vaikka kovin seurallinen muutoin olenkin ja puhuminen auttanut aina vaikeissa tilanteissa:ashamed:

Kovasti siulle jaksuja&voimia laitan tulemaan:heart::hug::heart: ..suru/ masennut/alakulo/väsy, jopa vihakin jne. voi tulla myöskin viiveellä - näin miulla.

..nyt kuitenkin mieli jo parempi, osittain tuon mieliala lääkityksenhin ansiosta..kesä tulee, aurinko paistaa ja parantaa..
 
prima vera
Riikkaliisa, lämmin :hug: ja voimia.

Uusille tervetuloa.

Viime viikonloppuna sain Angelsound-kotidopplerin. Kokeilin eilen, mutta en vielä saanut sydänääniä selville. Kokeilen muutaman päivän päästä uudelleen. Np-ultra on 21.06 Naistenklinikalla, silloin on 11+3. Tämä on kyllä yhtä hermoja raastavaa odottelua. Yhä vieläkin on pientä vuotoa, joten mikä on nyt sitten vauvelin tilanne, en tiedä.

Primavera 9+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja mur-mur:
Riikkaliisa en pahastu laisinkaan kysymystäsi..:)

Km todettiin rv 8+3 ja lääkäri arvioi alkion/sikiön kooksi sitten kuitenkin 6+6
Sydänäänet näkyi 7+3 ja viikon päästä ei enään näkynyt.
R-oireita miulla oli todella vähän, ihan muutaman päivän siitä ultrasta, jolloin sydänäänet todettiin..itse asiassa ultra maanantaina ja perjantaina ei enään mitään oireita..ilmeisesti pikkasen sydän löi vain muutaman päivän, koska lääkäri totesi alkion jo samentuneen silloin 8+3 ultrassa.

Tyhjennys oli heti viikon päästä km toteamisesta ja meni minulla tilanteen huomioon ottaen hyvin - ei kipuja, henkilökunta empaattista, sain vielä oman huoneen ja sitä arvostin kovin..en jotenkin halunnut muuta seuraa, vaikka kovin seurallinen muutoin olenkin ja puhuminen auttanut aina vaikeissa tilanteissa:ashamed:

Kovasti siulle jaksuja&voimia laitan tulemaan:heart::hug::heart: ..suru/ masennut/alakulo/väsy, jopa vihakin jne. voi tulla myöskin viiveellä - näin miulla.

..nyt kuitenkin mieli jo parempi, osittain tuon mieliala lääkityksenhin ansiosta..kesä tulee, aurinko paistaa ja parantaa..
Kiitos mur-mur viestistä ja kiva kuulla, että voit jo paremmin! Uskon, että minullekin se alakulo iskee kunnolla sitten kun se tyhjennys alkaa ja raskaushormonit häviävät (tai jotenkin kai se siihen liittyy). Kiitos paljon tsempityksestä! Huomenna tosiaan menen sairaalaan aamulla, saa nähdä tuleeko kaavinta vai lääkkeellisesti poistetaan.

Minulla oli myös 8+3 eka ultra ja siinä nähtiin, ettei ole kasvanut. Tällä ei tosin sydän ollut kerennyt ollenkaan alkaa sykkiä. Mutta jännä juttu tuo, että oireita oli sinullakin vähän, kuten minulla. Vaikka netistä olen lukenut, että neljäsosalla ei ole raskausoireita, vaikka kaikki menisi hyvin. Kyllä se varmaan liittyy paljon myös siihen, että kaikki ei ole kunnossa. Minä tunsin, että masukaan ei ole kasvanut niinkuin pitäisi. Ja tosiaan tuolloin 8+3 ultrassa kohtu oli 6+5 kokoinen, eli olisikohan siihen pysähtynyt raskauden eteneminen.

Kiitos mur-mur sinulle ja :hug:

Kiitos myös muille! Todella ihanaa, että on tällainen vertaistuki paikka! On myös kiva lukea teidän muiden onnistuneista raskauksista. DolceVitalla kiva esittely, tervetuloa minun puolestani. Tosin taidan olla lähdössä, mutta taustalla roikun kyllä =)
 
Riikkaliisa minäkin kerron vaikket multa kysynytkään eli mulla oli km tammikuun lopussa ja ultrassa 6+6 sydän sykki mutta rv 9 ultrassa huomattiin ettei ollut yhtään kasvanut ja sydän ei sykkinyt enää. Menin myös lääkkeelliseen tyhjennykseen sairaalaan mutta kaiiki ei poistunut kohdusta vaikka väittivät poistuneen. Myöhemmin n. rv11 oli kaavinta jolloin kaikki istukan osat saatiin pois. Yhdet kuukautiset odotin ja sitten alkoi uusi yritys ja heti tärppäsi uudelleen ja nyt on meneillään rv 14+5.
 
Enpä ole vähään aikaan kirjoitellut, kun on ollut niin tasasta.

Pahoittelut riikalle, mulla oli kans keskenmeno ja kohdunulkoinen peräkkäin viime vuonna. Onneksi uskalsin vielä yrittää, kun nyt alkaa olla jo voiton puolella.

Tervetuloa myös uusille :flower: !

Olin tänään sokerirasituksessa, eikä ollut yhtään kamalaa ;) . Paastoarvo oli 4,1. Kaiketi aika normaali. Muut arvot selviää myöhemmin.

Mulla on ollut selkävaivoja, ja hain sellaisen si-tukivyön terkkarista. En tiiä auttaako. Öisin heräilen, kun alaselkä/maha tosi kipeenä. Vaikee löytää hyvää asentoa. Myös suonenvedot kiusaa, ja olenkin yrittänyt syödä magnesiumia enemmän.

Painoa on tullut jo kivasti, noin kahdeksan kiloa. Laskin, että vielä on varaa kuusi kiloa tulla =) . Ruuat kyllä maistuu nyt yli hyvin, kun muistelee kevään alkuodotuksen ällötyksiä. Syöminen on kivaa :) !

Muutoin olo on hyvä, vaikka rehkiminen kostautuu iltaisin. Siksi yritän ottaa rennosti! Pikkuinen tyttönen potkii jo aika paljon, etenkin tänään kun istuin siellä sokerirasituksessa. Huvitti kun maha kohoili vähän väliä.

roosamaria ja nuppunen 26 vk
 
Riikkaliisa :hug:

Kävin tänään ultrassa (6+1) eikä sykettä löytyny. Ruskuaispussi oli ihan oikeassa paikassa. Sairaalan hyvällä ultralla pitäis lääkärin mielestä syke näkyä jo, jos viikkoja on 6. Meinas, että jos ei oo niin pitkällä. Mutta ku tiedän oviksesta ja aikaisesta plussasta, että on :ashamed: . Uusintaultra on vasta kahden viikon päästä. Niinpä varasin ensi viikolle yksityisen ultran. En mää mitään kahta viikkoa kestä tätä! :'(
 
Ei kyllä Primavera vielä kuulu sydänäänet. Minulla on sama laite ja kuuntelin vasta jotain 12 viikolla ja silloinkin välillä katosivat jonnekin. On niin pieni, alhaalla ja liikkuu kovasti.

Happihyppy saattaa hyvinkin vielä sykkeet löytyä ! Toivotaan niin.

Discovery 22+3
 
happis:hug:jaksuja kovasti..mie toivon vielä, että siellä olisi pikkasen myöhemmin kuiteskin pikkinen alkanut kasvamaan ja sykkeet ensi viikolla löytyisi!!:heart:
..toisilla on sykkeet näkyneet vasta myöhemminkin..miulla ei näkynyt 6+0 ja sitten 7+3 näkyi, vaikka kesken menikin raskaus..mutta osalla tosiaan sykkeet näkynet vasta rv6+ eteenpäin, muutama päiväkin voi olla ratkaisevaa!
 
..Itse olin ultrassa 6+3 ja lääkäri sanoi, että luultavasti oli eka mahdollinen päivä kun sydän löytyy..

..Meillä oli eka ultra 6+0, ei näkynyt syke, hirveä paniikki ja huoli. Seuraava 6+4 ja sitten näkyi, onneksi..

..happis tässä pari poimintoa eri palstoilta :) ja näitä on paljon!
..miulle lääkäri sanoi nimen omaan kun menin ultraan, että syke ei varmasti vielä näy mutta lähinnä katsotaan ensin onko kohdun sisäinen raskaus - näkyi raskauspussi ja "jotain" pientä vaaleaa siellä sisällä, ei muuta..
 
Happihyppy, toi on kurjaa, mutta älä vielä luovu toivosta. Minäkin kävin ekassa ultrassa yksityisellä 7+0, eikä sykettä ja lääkäri oli melko negatiivinen. Kestin kokonaiset kaksi päivää ja menin uudelleen samaan paikkaan, sitten katsoi sama lääkäri 4d ultralla eli paremmalla laitteella ja oli kasvanut 2 mm kahdessa yössä ja sydän sykki ja vastasi muistaakseni 6+4.
Minäkin olin käyttänyt ovistestejä, ovisplussa vasta kierron 19 päivänä.
Joten ei sun kierron vaiheessa tarvikaan vielä näkyä, mutta muutaman päivän päästä pitää,
se on ratkaisevaa kehittyykö.....
Toivon parasta.
 
Olkaa onnellisia kaikki te joilla avioliitot kunnossa ja miehet mukana, tämä yksin jääminen raskausaikana ei ole herkkua, tänäänkin olen itkenyt koko aamupäivän kurjuuttani.
Miehen lähdöstä tulee huomenna 2 viikkoa ja olen nyt viikolla 24, pitkä yksinäinen odotus on edessä.
Tänään kävin kylässä semmoisessa paikassa jossa 10 kk poikavauva, jolla myös afrikkalainen isä, ja lapsi oli niin suloinen ja ihana ja antoi toivoa että ehkä sitten tuntuu paremmalta kun saa vauvan syliin.
Kaiken miestä kohtaan olleen rakkauden kun pystyisi siirtämään vauvaan, niin lapsi hukkuu rakkauteen :)
Yhdessä päivittelimme miten idiootteja miehet voivat olla, kuinka kukaan voi jättää vaimonsa raskausaikana, sitä en tule koskaan tajuamaan.
 
Mies se puisteli päätään kun hermoilion sen uuden doplerin kanssa :D . En laittanut alkuun kuulokkeita kunnolla kiinni joten en kuullut mitään ja alkoi valkoinen huolirenkki tulla suun ympärille kun luulin egttei ole elämääm mahassa. No sitten kun painoin kuulokejohdon kunnolla niin kuului suhinaa enkä edelleenkään löytänyt sykettä, hermostuksissani koitin kaulaltani jo omaaa pulssiani enkä meinannut löytää sitäkään :LOL: :xmas: . Aikani kuunneltuani löysin sitten kuitenkin nopean hakkaavan äänen, ilmeisesti sykkeen joka ei ollut omani. Ohjeissa luki että pitäisi muistuttaa hevosen laukkaa, musta se kuulosti enemmän ravilta :whistle: . Eli uskon löytäneeni vauvan sykkeen. :heart:
 
Dolcevita tervetuloa mukaan.

Minnihiiri 12 vkoa täynnä onnea tuosta etapista.

Jääräpää harmi, että painon lasku huolestutaa. Ihanaa, kun kuultet nyt sykkeen kotonakin :heart:

Prima vera toivottavasti vuoto on edelleen harmitonta ja loppuisi jo, jaksamista :hug: .

Riikkaliisa :hug: , huomiselle voimia kovasti.

Roosamaria hienoa, että sinulla on sokerit kohdallaan.

Happihyppy
:hug: jaksamista ensivkon ultran odottamiseen. Toivottavasti syke näkyisi silloin. :hug:

Minä olin tosi väsynyt töiden jälkeen ja otin nokose, nyt on reippaasti pahaolo sain onneksi syötyä mustikkakeittoa, mutta pakko vielä yritää syödä jotain muutakin. Tänään on ipäivällä ja illalla ollut myös vähän kipuja, mutta toivottavasti ovat harmittomia.

Oivikki ja Suoma
 

Yhteistyössä