Aivanko tosiaan, syötte niitä valmisruokia?!

  • Viestiketjun aloittaja I as I
  • Ensimmäinen viesti
mies
Lukaisinpa tämän keskustelun läpi aika hämmästyneenä: Mikä suomalaisia naisia oikein vaivaa, kun kiinnostusta kunnolliseen ruuanlaittoon ei näytä olevan juuri nimeksikään? Ei missään muualla ihmiset suostu syömään teollisia pöperöitä samoin kuin Suomessa. Italiassa ja Ranskassa on itsestäänselvyys, että ruoka kokataan raaka-aineista ja siihen ollaan valmiita käyttämään aikaakin. Mitä itse olen raaka-aineista tehnyt ruokaa, niin lopputulos vain on melkein aina tyrmäävän hyvää mihinkään teolliseen verrattuna.

Minusta lisä- ja täyteaineiden pääongelma on siinä, että niiden tarve kertoo tuotteen pääraaka-aineen kehnosta laadusta ja siitä, että sitäkin on yritetty käyttää tuotteeseen mahdollisimman säästeliäästi. Jotta epämääräinen, mauton mössö saadaan näyttämään ruualta, tarvitaan sakeuttimia, aromiaineita ja niiden vahventeita sekä värejä ynnä muita E-vitamiinejä hienosäätöön.

Mitään henkistä agendaa ruuanlaittoon on ihan tarpeetonta sotkea. Edes luomu ei ole oleellista, kunhan vain ruoka opittaisiin tekemään raaka-aineista ilman turhia lisäaineita. Tuskinpa lisäaineet ovat akuutisti myrkyllisiä, mutta aika harvaan ruokareseptiin niitä kehotetaan lisäämään... varsinkaan Välimeren keittiöissä. Kaikki, mitä ranskalaiset ja italialaiset eivät tarvitse ruuanlaitossa on turhaa :)
 
mies
Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
Alkuperäinen kirjoittaja mies:
Ei missään muualla ihmiset suostu syömään teollisia pöperöitä samoin kuin Suomessa.
Äläs nyt.. kyllähän ne siellä Jenkeeeeisssää syö eikä saksalaisiakaan sovi unohtaa :xmas:
Emme voi ottaa kaikkea kunniaa itsellemme.
Jenkit tosiaan unohtui. Siellä ruokakulttuuri onkin niin terveellä pohjalla, että siitä kannattaa ottaa mallia? Saksassakin raaka-aineista kokkaaminen on arvossaan vaikka pakastepizzoja onkin saatavilla.

Englannissa on tarjolla runsaasti mikroaterioita ja tuoreita raaka-aineita mutta hyvin vähän puolivalmisteita. Tuoremakkaroita toki on - ja niissä on pikkuisen laatueroa suomalaisiin 'Herkku-Grillereihin' verrattuna. Toisaalta ruokakulttuurin pohja menee briteissä Suomea alemmas: harva syö Suomessa ateriaksi sipsejä, keksejä ja suklaapatukoita.

Moni ulkomaille muuttanut suomalainen on valitellut ruuanlaiton vaikeutta kun eineksiä ei ole saatavilla.
 
pallero
minä teen paljon kotiruokaa, mutta missä menee vikaan, kun lasten suosikkiruokia on KAUPAN lihapullat (mummolassa syövät näitä) KAUPAN pinaattiletut ja KAUPAN maksalaatikko. Ja KAUPAN hernekeitto. (Näitä ostan laiskotuspäivinä). Vanhempi lapsista lohdutti mua: äiti tekee ihan hyvää ruokaa joskus.
 

Yhteistyössä