Ei rattaiden kanssa liukuportaisiin!

vieras
Mä olen ainakin mennyt molempien lasten kans aikanaan rattailla liukuportaissa. Eikä oo mitään ongelmaa koskaan ollut. Pitää vaan rattaista kii eikä irrota! Eikä joka paikkaan tosiaankaan oo hissiä.
 
Ärsyyntynyt
Kaikkia kommentteja en jaksanut lukea, mutta ainakin täällä Tampereella on niin pirun laiskoja keski-ikäisiä ihmisiä, jotka täyttää hissit. Helpommalla (ja nopeemmin) pääsee, kun menee liukuportailla, vaikka välillä se hirvittää.
En sitten tiedä, onko täällä muutenkin niin itsekeskeistä väkeä, kun ei todellakaan anneta tilaa mennä hissillä, saatikka väistetä vastaantullessa. Kattellaan ja hymistellään vaan, kun ollaan "tukkeena". Mieluummin noottia niille keski-ikäisille, jotka eivät jaksa vaivautua liukuportaisiin. Ajattelisivat ne meitä äitejä lapsinemme, eikä omaa laiskaa napaansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isomuija:
Itse ei koskaan ollut neljän lapsen kans ja rattaiden ja vaunujen kans liukuportaissa ongelmia, hyvin menee kun tukevasti kiinni pitää ja rauhallisesti. vaaratilanteita koskaan tullut. Sen sijaan pikkulapset jotka yksin niissä juoksee niin se onkin jo toinen juttu.
Minäkin olen ihan huolettomasti kuljettanut rattaita ja vaunuja liukuportaissa, ikinä ei ole mitään sattunut ja kunnolla pidetty kiinni jnejne. Kunnes eräänä päivänä olin justiinsa menossa liukuportaisiin, onneks ilman rattaita, kun joku mummo niissä kaatui ja kieri ne portaat alas asti. Siinä kun ois ollu joku rattaiden kanssa, niin mitenkähän olis käyny... :/

 
Kyllähän noita on liukuportaita tullut käytettyä rattaiden kanssa. Aina hissejä ei todellakaan löydy tai, paikasta riippuen, saattavat olle aika hurjassa kunnossa.

Tuplarattaita en uskalla liukuportaisiin viedä ja silloin tuleekin ongelma jos hissiä ei löydy. Yhtenä päivänä piti lähteä kuopuksen kanssa kaupungille asioille ja ainoa suora reitti sinne menee tunnelbanalla. Mukana oli tietty tuplarattaat kun jätettiin esikoinen matkalla päiväkotiin. Kiva huomata sitten että hissi olikin rikki. Eli ei muuta kun takaisin kotiin ja vaihtaa tyttö tavallisiin rattaisiin ja esikoisen kotiinhakemista varten kantoreppu mukaan. Tavallisilla rattailla sitten pääsi liukuportaisiin, tosin pieni kiirus tuli asioiden kanssa kun meni turhaa aikaa tohon rattaidenvaihtoreissuun.

Mutta siis toki jos hissi on käyettävissä, ei järjettömiä jonoja eikä hissi muuten virtsalla ja/tai oksennuksella suuremmin töhritty niin tietysti käytän sitä mielummin. Tuplien kanssa on joskus saanut jättää suunnitellut reissut väliinkin sen takia kun hissejä ei löydy.
 
Jaa...ja mua taas ärsyttää ne ihmiset, joilla ei ole mitään ostoksia kannettavinaan ja silti käyttävät hissiä. Ikäihmiset, huonokuntoiset/sairaat ym ja raskaita kasseja kantavat ymmärrän, mutta en niitä, jotka vaan huvikseen menevät hissillä, kun rullaportailla eivät jaksa! Ja sitten ovat vielä ne vanhemmat, jotka huvikseen ajeluttavat lapsiaan ykköskerroksesta kolmanteen ja takaisin.
Liukuportaita olen muutamia akertoja käyttänyt, koska hissiä on saanut edellämainitusta syystä odotella pitkiäkin aikoja.
 
vieras
Minäkin käytän harkiten liukuportaita rattaiden kanssa. Yleensä hiljaiseen aikaan ja semmoisia, jotka ovat mahdollisimman lyhyitä.

Onhan siinä sekin vaara, että joku muu kompastuu portaissa ja kaatuu rattaiden päälle. Tai liukuportaat voivat pysähtyä, jolloin on varmaan kiva rymistellä vaunujen kanssa ne alas..
 
siis miten muka liukuportaat voi olla vaaralliset? kun niihin menee etuperin jolloin rattaiden/vaunujen eturenkaat loksahtaa siihen portaaseen ja itse tukee ja nostaa käsillä ylölspäin vaunujen takaosaa!! näin olen aina mennyt ja tulen aina menemäänkiin :D
 
vieras minäkin
Lähes päivittäin liukuportita käytän, ja kyllä, rattaiden kanssa.. tuplien aikana en käyttänyt, syystä etteivät mahtuneet.. silloin sai kiertää ja kaartaa etsien niitä hissejä, joita kaikkialla ei niin helposti ole löydettävissä..

Ylöspäin mennessä en näe mitään ongelmaa, olenhan itse rattaiden alla, mutta kyllä sitä välillä alaspäin mennessä kiroaa ku joku tulee just siihen liukuportaiden alle jumittaa..

Hissiä käytän silloin jos olen yksin kahden lapsen kanssa liikkeellä, toinen siis on rattaissa ja toinen kävelee.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
siis miten muka liukuportaat voi olla vaaralliset? kun niihin menee etuperin jolloin rattaiden/vaunujen eturenkaat loksahtaa siihen portaaseen ja itse tukee ja nostaa käsillä ylölspäin vaunujen takaosaa!! näin olen aina mennyt ja tulen aina menemäänkiin :D
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Siihen kieltoon on muitakin syitä kuin se että ne rattaat saattavat pudota. Aika paljon kaatuu ihmisiä niissä portaissa ja jos siihen portaisiin joku kaatuu niin mitenkäs väistät vaunujen kanssa? Tai jos joku kaatuu päälle, jälki on todennäköisesti aika paljon pahempaa silloin jos siellä portaissa on ne vaunut.

Joskus ne portaat ei toimi kunnolla ja pysähtyvät tai tulee hätäpysäytys jolloin siellä portaissa on niiden vaunujen kanssa enkä usko kovin monen ainakaan pitkissä portaissa jaksavan niitä vaunuja raahata mihinkään kovin nopeaan.

Lisäksi, hätätilanteissa niissä portaissa pitäisi olla esteetön kulku pelastushenkilökunnalle ja vaunujen kanssa niissä ei todellakaan väistä yhtään mihinkään suuntaan.
Johan noita syitä on täällä moneen kertaan sanottu vaikka kuinka paljon.

Sen lisäksi että se on kiellettyä, tulevat ne erinäiset turvallisuusseikat. Liukuportaissa sattuu onnettomuuksia joka päivä, etenkin vilkkaissa paikoissa kuten juna- ja metroasemat. Niissä onnettomuuksissa jälki on usein pahaa jopa ilman että mukana on lastenvaunut.

Kun kaikkia onnettomuuksia ei voi estää sillä että itse ei tee mitään väärin tai hutiloiden, siellä kun on yleensä muitakin ihmisiä paikalla. Varmasti se auttaa että pitää rattaista kiinni, mikäli siis kukaan ei kaadu niiden rattaiden päälle jolloin rattaita työntävän henkilön pitäisi olla sataviisikymmentäkiloinen ja erittäin lihaksikas ja voimakas jotta edes teoriassa ne vaunut voisivat pysyä paikoillaan. Myös hätäpysäytyksestä tuleva portaiden hidastuminen nopeasti riittää pudottamaan rattaat, ja kun aika monilla teineillä on hauskana harrastuksena huvikseen kiskoa hätäkahvoista ohimennessään, se hätäpysäytyksen sattuminen omalle kohdalle ei ole mitenkään erityisen epätodennäköistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin:
Lähes päivittäin liukuportita käytän, ja kyllä, rattaiden kanssa.. tuplien aikana en käyttänyt, syystä etteivät mahtuneet.. silloin sai kiertää ja kaartaa etsien niitä hissejä, joita kaikkialla ei niin helposti ole löydettävissä..

Ylöspäin mennessä en näe mitään ongelmaa, olenhan itse rattaiden alla, mutta kyllä sitä välillä alaspäin mennessä kiroaa ku joku tulee just siihen liukuportaiden alle jumittaa..

Hissiä käytän silloin jos olen yksin kahden lapsen kanssa liikkeellä, toinen siis on rattaissa ja toinen kävelee.
Siellä rattaiden alla on useimmiten muitakin ihmisiä kuin sinä. Törkeää piittaamattomuutta kanssaihmisistä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
onko liukuportaissa meno vaunujen kaa muka jossain kiellettyä? en oo ainakaan yhtäkään kieltomerkkiä tuol triossa nähnyt :|
Yksikään liukuporrasvalmistaja ei suosittele lastenvaunuilla kulkemista liukuportaissa, valmistaja ei sitä voi kieltää. Useimmissa kauppakeskuksissa on kieltomerkit joita rattaiden kanssa kulkevat ihmiset vain eivät noudata. Esimerkkinä jumbo ja itäksekus joissa molemmissa on vielä hissit niiden portaiden vieressä. Myös esimerkiksi metrossa on kielletty rattaiden kuljetus liukuportaissa, vaikkakaan merkkejä ei erikseen ole, vain polkupyörän kuljetus on erikseen ohjattu hissiin,.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Arkadian Ulla:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mua raivostuttaa just esim. Stokkalla kun terveet ja nuoret ihmiset änkee hisseihin vaikka vieressä menis portaat tai liukkarit.Ja sit vaunujen kanssa saa odotella tunti tolkulla et mahtuis hissiin et olis TURVALLISTA LIIKKUA! |o
Stadin Stocka on ihan toivoton paikka rattaitten kanssa, mä oon muutaman kerran menettäny hermoni siellä... Jos satut odottamaan vähänkin sivussa siitä hissistä mikä tulee alas, niin ei toivoakaan päästä sisälle, kun kiireiset turkismammat änkee ittensä ensinnä sisälle.
No älä muuta sano |O |O mä oon myös metroasemilla joutunut nyt muutaman kerran avautumaan asiasta :kieh: :kieh:
 
miten joku voi olla niin tonttu, et saa kipattua ne rattaat? :eek:

Me mennään luikuportaissa rattailla ja lapsi on aina valjaissa istumassa, ettei hyppää kesken matkaa pois. sii ei vaan tajuu, miten ne muka kippaa kun kaksin käsin pitää kiinni.... :/
 
vieras
Olen joskus 14v sitten vielä liukuportaita pitkin menny rattaitten kanssa ja nyt pari kertaa ja jäi siihen. Ei uskalla kaikkea enään näin vanhemmiten. Mä jätän rattaat suosiolla alakertaan yhessä paikassa mis on hissi mut on vain henkilö kunnalle. Ja kannan lapsen. Tai sit lähen pyörällä joten rattaita ei ees oo mukana. Tosin silloin ei pahemmin kaupungilla pahemmin pyöritä kun kaikissa kaupoissa/liikkeissä ei ole ostoskärryjä!
 
vieras minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin:
Lähes päivittäin liukuportita käytän, ja kyllä, rattaiden kanssa.. tuplien aikana en käyttänyt, syystä etteivät mahtuneet.. silloin sai kiertää ja kaartaa etsien niitä hissejä, joita kaikkialla ei niin helposti ole löydettävissä..

Ylöspäin mennessä en näe mitään ongelmaa, olenhan itse rattaiden alla, mutta kyllä sitä välillä alaspäin mennessä kiroaa ku joku tulee just siihen liukuportaiden alle jumittaa..

Hissiä käytän silloin jos olen yksin kahden lapsen kanssa liikkeellä, toinen siis on rattaissa ja toinen kävelee.
Siellä rattaiden alla on useimmiten muitakin ihmisiä kuin sinä. Törkeää piittaamattomuutta kanssaihmisistä.
Eiks olekin, mut eipä nekään tunnu piittaavan, jotka sillä hissillä liikkuu ilman rattaita tai kärryjä tms..

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyrsälle siksi kun aina voi tapahtua vaikka mitä arvaamatonta asiaa mitä ei ennakolta tiedä!
Mut miettikääpä nyt itekkin. Kuinka moni menee rattaiden kanssa liukuportaissa ja kuinka moni niistä saa kipattua kärryt??? Eli sama asia kun se, ette uskalla mennä rattailla autotien ylitse, ettei auto aja päälle. sekin olisi todennäköisempää :whistle:
 

Yhteistyössä