~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Heissan!

Nyt se kesäflunssa iski sitten minuunkin. Olo niin kurja! :( Neuvolassa kävin hetki sitten ja verenpaineet koholla, turvotukset ihan kauheet ja pissakin yhdellä plussalla. Menen huomenna uudestaan neuvolaan. Päänsärkyä on ollut eilen, mutta ajattelen sen johtuvan flunssasta ja paracetamolia olen siihen ottanut. Onneksi ei ole näköhäiriöitä, eikä ylävatsatsakipuja. Nyt vaan lepoa oikein urakalla. Tässähän tulee ihan hulluksi kun ei pysty/voi mitään tekemään.

upp3 Onnea vuosipäivän johdosta!

Synnytyksen kivunlievityksestä: mä olen ajatellut, että haluan kaikki mahdollliset kivunlievitykset. En ala "urheilemaan" ja yritää olla ilman kivunlievitystä. Musta tuntuu, että mulla on muutenkin alhainen kivunsietokyky. Mutta kukin taplaa tyylillään :)

Jaa, kai se on mentävä huilimaan...
 
Heipat täältäkin!!

Vointi sen kuin pahenee. Juuri ja juuri selviää enää ruokakaupassa käynnistä. On kuintenkin tyttö aina mukana niin sitä joutuu nostella. Vielä kun tämä raskausdementia on sitä luokkaa ,että saa käydä lähes joka päivä kaupassa. Eilenkin illalla suppaili kolmisen tuntia n. 10-15 min välein. Onneksi sitten taas helpotti. Yöllä sitten närästi ja pisutti koko ajan. Tyttökin nukkui tosi levottomasti.

Joku kyseli kantorepuista. Meillä on Ergon reppu ,johon se vauvatuki. Tuo on ainakin hyvä ja helppo reppu. Lisäksi tosi pitkäikäinen. Nykyisin tuosta jo jokin "parannettu" versio ,johon ei tarvi tuota vauvatukea. Baby Idean sivuilla on hyvin tietoa eri vaihtoehdoista. Nyt ostin liinan lisäksi. Että ompahan millä kuskata ja kantaa tyttöjä..reppu, kaksi liinaa, rattaat, vaunut ja tuplat :)

Synnytyksen kivunlievityksestä.. Eka meni ihan ilman mitään kivunlievitystä ,kun oli niin nopea ,että ei keritty mitään antaa. Jos nyt yhtä sutjakkaasti eteneen niin varmaan samalla kaavalla mennään ,mutta ei mitään kivunlievityksiä pois sulje. Sellaista ei haluaisi mikä vie kaikki kivut, kun ponnistusvaihe tuntuisi siten vaikealle. Esikolta supparit loppu ,kun piti ponnistaa niin siinäkin oli tekemistä ,että sai vauvan ulos puskettua. Kipu taisi olla siinä tilanteessa hyvä kannustaja tekemään töitä. Mulla on melko korkea kipukynnys ,joten siitäkin on apua.

Mitähän muuta piti kommentoida. En taida muistaa. Nyt pitää lähtee laittaa tyttö nukkumaan.
-Poni ja Manteli 33+6
 
Kurjaa lukea että jotkut joudutte kärsimään ties mistä vaivasta eikä odotus ole enää niinkään ihanaa...
Minulla kun on vielä loistava olo, toisin kuin viime raskaudessa. Mitä nyt supistelee vähän ja makuuasennossa närästää. Korkea tyynykasa pään alle vaan niin närästys helpottaa :) Muuten kyllä nukunkin vielä oikein hyvin.

Tänään mietiskelin että enää viikon verran niin vauva on täysikaikainen! Hui apua :)

Käytiin tänään pojan kanssa vaihteeksi vähän ostoksilla... Käytiin sunnuntainakin kirpparilla ja taas kassillinen vauvanvaatteita tuli kerättyä... Tänään ostin vielä puuttuvan vauvakirjan :) Ja muutamat housut ja bodyn vauvalle. Ja Hello Kitty-sukat, oikein paksut :) Ne pakkaan vauvalle kotiintulovaatteiden joukkoon mukaan :)
Hetki sitten valitin kun meillä ei juuri mitään vauvan vaatteita ole, mutta nyt niitä alkaa olemaan ehkä liikaakin... Anoppikin ilmoitti ostaneensa kirpparilta ison kasan vaatteita, ja miehen serkulta tulee vielä ties miten paljon hänen tyttönsä vanhoja vauvavaatteita. Toivottavasti olisi meille sotkuinen possuvauva tulossa että kaikkia vaatteita ehditään käyttämään :D

Minua jänskättää ihan hirveästi torstain lääkärineuvola! Nimittäin jos näillä suppareilla ei ole alakerrassa muutosta tapahtunut niin milläs sitten? :eek: No, kaikki aikanaan, varmasti se vauva sieltä joskus pois tulee :)

Lilli ja Tiitti 35+6
 
Heitsu86: Oon pessyt vauvanvaatteet hajusteettomalla nestemäisellä aineella, ilman huuhteluainetta.

Käytiin tänään synnytystapa-arviossa äitipolilla. Elmeri piti laittaa kaksi kertaa käyrälle, kun ekalla kerralla oli unet kesken ja viiva häiriköinnistä huolimatta liian tasaista. Seuraavalla kerralla olikin sitten meno päällä niin kunnolla, että odoteltiin jo rauhoittumista sykkeen normitason mittaamiseksi - turhaan. Mutta käyrä oli ainakin hieno :D

Kohdunsuu oli nyt ulko-osasta sormelle auki, mutta sisäosa vielä kokonaan kiinni. Kaulaa jäljellä 2,5 cm. Vauvan pää tuntuu alhaalla, mutta ei ole kiinnittynyt. Painoarvio tällä hetkellä 2,5 kg. Syntymähetken painoksi arvioitiin 3-3,2 kg eli pienehkö kaveri tuloillaan. Suppareita eikä mitään muutakaan synnytyksen lähestymistä ennakoivaa oo kauheesti ollut, joten eiköhän murunen kölli tuolla vielä yli lasketun ajan - mulla on vaan sellainen tunne, että pitkäksi menee =) Eilen tosin tuli ekaa kertaa hiukan vaaleanpunaista limaa, mutta tosi vähän.

Niin ja sukupuoltakin ohimennen katsottiin ja tällä kertaa oli sitten jalkapohja edessä :LOL: Aina jotain. Mutta tytöksi se Elmeri olis tässä matkalla muuttunut, koska tällä kertaa ei näkynyt kiveksiä mailla halmeilla. Onneks en oo ostellut kauheesti poikien vaatteita, koska en luottanut siihen ekaankaan arvioon ihan sataprosenttisesti. Tieto tulee sitten vasta syntymähetkellä ja oikeastaan ihan kiva niin =)

Meillä on tänään kahdeksas hääpäivä :heart: Jos vaikka sais jotain spessumpaa aikaiseksi siiheksi, kun mies tulee töistä...

Vointeja kaikille, kaneliomena ja Elmeri-Elviira 36+0
 
Jaaha, sinne män mun teksti bittiavaruuteen... :headwall:

No äkkisiltään sitten vaan kerron, että lääkäri laitto lähetteen labraan, jossa katotaan tarkemmat verikokeet, alhasen hb:n takia. Ja ultraan sain ajan jo torstaille, kun ei lääkärikään osannu sanoo miten päin pikkunen majailee.

Muuta en nyt sit muistakaan, katkes ajatus ihan totaalisesti...

Emeelia
 
Aamulla mies soitti että sen työkaveri oli saanut pienen tytön eilen :heart: Kyllä sitä tuli tippa linssiin, on se niin ihanaa!
Oon tässä yrittänyt metsästää käytettyä kantoliinaa, mielellään trikoista. Värillä ei niin väliä, mutta olis kiva jos löytys täältä meiltäpäin niin voisin hakea paikanpäältä..Muutamia tuossa ollut, mutta ei oikein oo sytyttänyt. Jos päädyn ostamaan uuden niin varmaan ostan Pikku-ruun kun voin sen myyjältä itseltään hakea. Eikä ne kauhean kalliita ole joihinkin muihin verattuna.
On se Emeelian vauva kumma tapaus kun ei anna ottaa itestään selvää et mitenpäin se siellä masussa on :D Baitövei, kävin eilen muuten kattomassa niitä Britaxin Toddlerieita, joista jotain täällä jupisinkin..Olivat aivan hirveenkauheat enkä ikinä maksais niistä 250 euroa :eek: Tosi hempulat ja turvakaari hassun edessä ja matalalla!

Kotiutumisvaatteista: Oon pakannut bodyn*2(pitkä ja lyhyt hihasen), puoli potkarit, velour takin ja housut ja haalarin, jos onkin todella kylmä. Pipan, kintaat ja peitto pitäs vielä ostaa että sais sit kaukalon päälle :saint:
Nii ja siihen että voitas pysyä täällä kunnes kaikki on jakautunut:)
Mitähän muuta...ajatus karkas taas..

f ja p 36+2
 
moi taas!!
kotiutumisvaatteista mää oon laittanut pitkähiasen bodyn, puolipotkarit, sukat ja sellaisen ohuen paidan ja housut siihen tietty pipo ja kinttaat sit vielä sellainen kevyt peitto jonka voi laittaa päälle.
oonpa muka ollut ahkerakin tänään oon siivonnut koko huushollin pesin patteritkin kun mies näytti miten ne saa kallistettua seinästä irti ja nyt oottaa sit parin litran pullataikina leipojaansa ja sen jälkeen saakin siivota tän keittiön uudelleen :LOL:
huomaa että synnytys lähenee kun mulla tulee aina jokin siivous ja leipomis vimma, eilen sain varaston siivottua loppuun ja vietyä vanhat tarpeettomat vaatteet ja rojut kierrätykseen.
eipä varmaan joulsiivousta tällä menolla tarviikkaan tehä :LOL:
omaan napaan kuuluu hyvää torstaina ois taas neuvola sit taas tietää mis mennään. vaan kyllä kait se on pakko ruveta veivaan tuo taikina.
pullantuoksuiset terkut kaikille mammoille!!!
 
Hei vaan kaikille ja onnea vauvansa jo saaneille!

Soma Pesin tuon makuupussin pari päivää sitten ja siitä tuli ihan järkyttävän näköinen. Nuhjuinen ja nyppyinen. Minulla ei ollut siellä koneessa samaan aikaan edes harsoja, ainoastaan toinen makuupussi aikaisemmilta vuosilta. Luulenpa, että siinä on joku valmistusvirhe. Ajattelin laittaa siitä palautetta Reimalle, jos tässä nyt oikein intoutuu.

Naistenklinikalla kävin, ja meidän vauvan syntymä sai sitten eräpäivän. Eli käynnistyspäivä määrätty, jos ei ennen sitä intoudu itsestään tulemaan. Tuskin sellaista ihmettä tapahtuu. Painoarvio oli 2750g ja rv 36+3. Tähän asti lääkärit ovat puhuneet pienenpuoleisesta vauvasta, mutta tämä lääkäri oli kyllä sitä mieltä, että ihan normikoko 3,3-3,5kg syntyessään. Mistähän johtuu, että aika tuntuu matelevan entistä hitaammin, kun on enää päivistä kysymys.

Jännän huomion tein siellä lääkärin luona, kun se täytteli niitä vauvan mittoja niille käyrille. Siinä paperissa oli erikseen vaal. pun. sarakkeet tytön mitoille ja vaal.sin sarakkeet pojan mitoille. Mulla se lääkäri pisti niitä pisteitä sinne siniselle puolelle. Tuo paperi on ollut käytössä rakenneultrasta asti. Eli on sitä sukupuolta jotenkin tutkittu siellä rakenneultrassa.

Kotiintulovaatteissa kannattaa ottaa huomioon se seikka, että vauva syntyy kohdun lämmöstä (37 astetta). Vaikka meille ilma olisi helteinen, on se vauvalle kuitenkin melko viileää. Eli vähintään pitkähihaista/lahkeista päälle ja pipo päähän. Vauvan lämmönsäätely vaatii aikaa kehittyäkseen.

Kyselin myös noista paljon puhutuista ruuhkista pääkaupunkiseudun synnäreillä. Kyse on kuulema tunneista, eli tilanteet vaihtelevat nopeasti. Mitään jatkuvaa ryysistä ei siis ole. Että aika epätodennäköistä olisi, että joutuisi lähtemään kauemmaksi synnyttämään.

Juu, ja nyt pitäis lähtee tekemään niitä lukemattomia hommia, jotka pitää ehdottomasti tehdä ennen kuin vauva syntyy...ihan varmasti juu. Ottaa uusimman Kaksplus-lehden ja menee sänkyyn lukemaan.

Scala rv 36+4
 
Kantoliinan merkin sain katottua ja Pikku-Ruu merkkinen tuo näytti olevan. Itellä jäänyt käytö siis tosi vähälle kun en tykkää ite olla niin käärittynä ympäriinsä. Nyt sitten tuo vauva-lehestä saatu kantopussi jossa ei valmistajan nimeä ollut.

Mulla tänään alkoi taas tuos aamusta olemaan rytmihäiriöitä ja jaloista ja käsivarsista ihan voimat pois. Myöhemmin näkyi sellasia hopeisia pisteitä silmissä (mitä tulee lievässä migreenikohtauksessa). Veto pois kokonaan. Ja vähän pisti vasemman rinnan alle. Toivottavasti johtuu vaan aikasesta herätyksestä, flunssasta ja eilisestä pyöräilystä ettei olis sen vakavempaa...

Kaveri kävi lastensa kanssa ja oli mukavaa saada seuraa. Jotenkin niin apea olo ja miehellä varsinkin serkkunsa kuoleman takia. Nyt mietitään lähetäänkö mun vanhemmilla käymään kun täti miehensä kanssa siellä ja mies menis jotain koiranpentua kattomaan.
 
Moro kaikille pitkästä aikaa! Kiirettä täällä pitänyt kummasti, kun olen kaikkea pientä ouuhastellut, mitä ajattelin ennen tämän pikkukolmosen syntymää tehdä. Ja aika sen kuin rientää! Huh, ja kamala lista vielä tekemättömiä töitä :) Mulla on aina ihan kamala pesänrakennus/siivous/järjestelyvimma tässä loppuraskaudessa. Ja nyt rempan jäljiltä onkin ollut siivottavaa. Onneksi nuo putkimiehet ja sähkömiehet ovat niin suolaisen hintaisia, ettei sentään enempää remppaa malttanut tehdä, ts. ei ollut varaa :LOL:

Vatsa on ihanan valtava. Varpaat on kai vielä tallella, ei niitä tahdo nähdä kuin pitkällään ollessa. Sf-mitta oli viime neuvolassa 33,5cm (rv 33+3), eli siellä yläkäyrän yläpuolella. Senpä vuoksi menen sitten keskusäitiysneuvolaan painoarvioon rv 36. Vauveli on vielä tukevasti perätilassa, sekin tietty nostattaa sf-mittaa. Veljensä ovat molemmat olleet perätilassa rv 37 asti, joten hyvin ehtii vielä pyörähtää. Täällä Tampereella ainakin herkästi yrittävät ulkokäännöstä, jos vauveli perätilassa. Taitaa herra siellä kyykyssä kököttävän, kun niin mehevältä tuntuu, kun jalkojaan siellä ojentelee. Lonkat taitavat pian lähteä paikoiltaan, siis minulta :LOL: Osa mammavaatteista alkaa olla jo nafteja, mutta vielä onneksi löytyy kaapista päällepantavaa.

Muuten olo ihan mainio. Kaikkea pikkuvikaa kyllä on, mutta ei onneksi isompaa. Närästystä sen verran, että eka Rennie-pkt 96tabl alkaa olla popsittu. Suonikohjuja sain TAAS häpyhuuliin (tooosi ihanat) ja ensimmäisen myös sääreenkin. Kai se on mentävä leikkausjonoon tutulle verisuonikirurgille :eek: Vähän alkaa jo jalat puutua kävellessä, sen verran tuo rantapallovatsa painaa ja illalla on ihana nostaa jalat ylös. Ja kummasti on tullut tuo 1v7kk -poika opetettua kulkemaan itse raput ylös ja alas itsekseen.

Pojat odottavat jo kuumeisesti vauvaa. Isompi (3,5v) on jo miettinyt nukkumajärjestyksenkin kaikille uudelleen. Laittelee jo omia lelujaan ja vaatteitaan sivuun odottamaan pikkuveljeä :heart: Saa nähdä mikä on meininki kun vauva tulee kotiin. Kaikkia tuttavien pikkuisia molemmat ovat koko raskausajan hoitaneet ihanasti hellien. Kai se oma pikkuveli pääsee kuitenkin heti karhupainiin.

Synnytyskivun lievityksestä: Itse olen saanut epiduraalipuudutuksen molemmilla aiemmilla kerroilla ja se on ollut ihana. Mulla synnytys on käynnistynyt mol. kerroilla vedenmenolla aikaisessa vaiheessa, jolloin paikat olleet vielä lähes kiinni tyyliin kaulaa jäljellä 3cm, auki 1-2cm. Avautumisvaihe ollut pitkähkö ja vesien menon myötä kivulias, joten epi ollut paikallaan. Saas nähdä kuinka nyt käy. Kokemus opettanut, ettei kannata liiaksi synnytystään suunnitella, ei se kuitenkaan mene suunnitelmien mukaan :LOL:

Onnea vielä kaikille vauvan saaneille! Kukahan mahtaa olla seuraava? Hyviä vointeja kaikille!

Bonus ja kyykkyköllijä 34+2
 
iltaa! :)D)
Tää päivä matelee.. herättiin nimittäin jo kuudelta.. Tänään tuli ostamani imetystyyny postissa, oon aivan myyty jo sille vaikka käyttökokemusta ei oo vielä ehtinykkää karttua :LOL:

Käytiin tänään allekirjoittaa vuokrasopimus uuteen kämppään.. 31.7. lähtee se nykynen asukas siitä, nii samana päivänä kai tarkoitus käydä siivoamassa siellä ja sit 1.8. viedä tavarat!:) Ei yhtään huvittais alkaa pakkaamaan!!!! |O vaikka noin muuten odotan muuttoa kuin kuuta nousevaa..

Hei, auttakee tyhmää (tällä kertaa ei liity raskauteen/vauvoihin :D )!! Myydäänkö Postissa yksittäin Helpostikuoria, vai pitääkö ostaa tuo 20kappaleen satsi???? Oon tässä myyny nuita lukiokirjoja nii pitäis saaha niitä kulkemaan eteenpäin, ja nuo helpostikuoret vaikuttais hyvältä tavalta postittaa... Paska homma jos pitää tuo iso satsi ostaa....:/
 
Ihana aurinkoinen ilma B) ! Taidetaan lähtee koiran uittoon, sen verran kylmää, ettei varmaan vielä ite tarkene...

Tänne on nyt iskenyt loppuraskauden väsymys ihan urakalla. zzzzz..... no, töitä on enää reilu viikko ja sit alkaa lomailu, enköhän mä siellä jaksa loppuun asti. Hassua, kun niin monella on la alkukuusta, eiköhän monen vauva jo synnykin niitä aikoja, kun ite vasta jään lomalle! No, perästä tullaan =)

Kantoliinoista on ollut puhetta. Meillä on tricolet-slen ja se kyllä sopi ihan vastasyntyneellekin. Aika paksua trikoota, joten kesällä vauva oli pelkkä body + vaippa päällä liinassa.

Eilen ostin magnesiumia ja viime yö oli eka pitkään aikaan, ettei vetänyt suonta jalasta kertaakaan! Vau! Multitabseissa näyttää olevan 30% päivittäistarpeesta sitä per tabletti, niitä olen syönyt tähän asti.

Vauvan yrityksestä, me nyt ei varsinaisesti yritetty yhtään, jätettiin vain ehkäisy pois ja jatkettiin muuten normaalisti. Raskaaksi paukahdin samantien, kun jäin töistä hoitovapaalle, olin sisäilmaongelmaisessa tilassa ja pakostakin olen miettinyt, et vaikuttiko se raskaaksi tuloon... esikoinen on kuitenkin tullut ehkäisystä huolimatta (tosin pian keskenmenon jälkeen, jolloin tulee herkästi raskaaksi) ja nyt meni n.10kk...

Kivunlievityksenä mulla oli esikoisella vain jumppapallo, lämpötyyny ja lopussa ilokaasu. Niillä pärjäsin hyvin. Ilokaasuahan ei enää Keski-Suomessa saa, mut luotan siihen, että joku kivunlievitys löytyy, tai kattoo nyt, mitä sitä edes tarvii. Viimeeks avautumisvaihe oli pitkä ja kivulias, mut tuo pallo teki olon aivan ihanaksi, ilokaasua tarvi siemailla vain silloin, kuin joutui "pöydälle" makaa käyrille + kurkattiin miten synnytys etenee. Voishan sitä nyt kokeilla synnyttää jossain eri asennossa, kun tuo selillä makuu oli ainakin viimeeks niin tuskallista?? Mä en viihdy normaalistikaan selälläni, tulee paha olo...

Tänään tein taas löytöjä kirppikseltä, kävin pikaiseen tauolla töistä viereisellä pikkukirpparilla. Itelleni löytyi mokkatakki 3? ja pojalle liivi + suorat housut 4?. Meillä on sukulaispojan rippijuhlat viikonloppuna ja nyt ratkes pojan vaatetusongelma!!! Plus ainakin kahdet ristiäiset tulossa syksyllä :D Vielä en oo kyllä sovittanut pojalle, lahkeita joudun todennäköisesti lyhentää, mut jospa sais samalla ommeltuu sit vaippojen täytteitä lisää, kun oon sitäkin suunnitellut "tarpeeks kauan" tekemättä mitään...

Niin, ja joku mietti helposti kuoria, ni ite oon ostanut niitä viimeeks tyyliin 6v sitten, silloin ei pystynyt ostaa yhtä kuorta, vaan piti ostaa koko paketti. En tiiä, onko systeemit muuttuneet tässä vuosien varrella.

Vauvan pyykistä taas, me ollaan aina pesty vauvan vaatteet (ja vaipat) sekaisin meidän muiden vaatteiden kanssa, samoilla pesu- ja huuhteluaineilla. Nyt meillä on kokeilussa pesupähkinät, luonnon oma pesuaine ja ainakin nyt ekan viikon jälkeen ollaan tyytyväisiä, vaikka aika epäileväinen niiden suhteen olinkin... ja edelleen mietityttää, peseekö ne kestovaipat oikeesti puhtaiksi? Tosin luulis, sillä jopa miehen salipaidat lähtee puhtaaksi ja HAJUTTOMIKSI. Vau.

Mutta nyt nauttii tuosta ihanasta auringosta!!!

Hemuli 33+3
 
Aluksi paljon onnea onnellisen prinsessan äidille!!! :flower:

Paljon oli taas tullu luettavaa, ku ite ei oo ehtiny täällä nyt päivittäin käymään. Nuo vieraiden kaupoissa juoksuttamiset vie voimat ja nyt ollukki menkkamaista kipuilua alaselässä ja häpyluuta vihlonu...

Nuo kipuilut olikin sitten tehneet jotain... Tänään oli äitipolilla lääkärintarkastus ja olikin aikas hurja päivä! Saatiin sitten pikkuiselle jo syntymäpäiväkin tietoon...

Elikkäs, alusta asti:
Mentiin Tyksiin ja pistivät heti käyrille puoleksi tunniksi. Hyvää käyrää tuli ja liikkui kivasti! Sitten odotettiin puolituntia, että päästiin lääkärin luo. Viimein ku päästiin, alkoi sisäinen tutkimus. Kohdunsuu pehmeä, sormelle auki, pituus 2 cm. Ja se kaivelu sitten teki kipeää, auts! Sitten alkoivat pohtimaan lantion tilavuutta, joka oli normi kokoa. Ultrattiin, ja kaikki mitat ja napavirtaukset ok. Painoarvio 2,9 kg. Nyt siis 36+0. Arvelivat syntymäpainoksi 3,5-3,7 kg.
Sitten saivat puhuttua meidät ympäri kokeilemaan ulkoista käännösyritystä, ku kaveri yhä sinnikkästi perätilassa. Suostuttiin, ku sanoivat riskien olevan pieniä, eli lapsivettä on tarpeeksi, eikä vatsani "pinkeä", eli antais hyvin periksi. Sanoivat myös, että seuraavat koko ajan ultralla, että lapsella kaikki hyvin. Joten... Paikalle hälytettiin ylilääkäri ja yritys aloitettiin. Vauvaa nostettiin pyllystä ja samalla painettiin päätä alaspäin. Melkein saman tien huomasivat ultralla, että vaavin syke heikkenee, joten lopettivat yrityksen. Vauva käännettiin samaan asentoon kuin olikin. Kuulemma napanuora huonossa paikassa, vauva painaa sitä omalla kehollaan kasaan niin, että syke heikkenee.
Lääkärit päätyivät siis sektioon, ku ei anneta syntyä normaalisti napanuoran epämääräisen paikankaan takia... Olin vielä käyrillä toistamiseen yli puoli tuntia. Käyrä lopulta ok ja päästiin kotiin. Kyllä vähän pisti jännittämään ja pelottamaan, ku ei ensin meinannu alkaa liikkua normaalisti, mutta nyt jo potkiskelee kivasti!

Ja nyt siis pää sekaisin... Meidän lapsi syntyy näillä näkymin 30.7. aamusta... Jos siis ei mene lapsivedet tai muuten synnytys ala omin päin. Toivottavati näin ei tapahdu, ku sitten ois vielä sekavampi sektiopäivä tiedossa. Tai vielä tietenkin vaihtoehtona, että vaavi päättää kääntyä itse "oikein päin".

Nyt tuntuu siis ihan sekavalta (kuten on varmaan tämä tekstikin...). Olisin niin halunnut kokea "oikean" synnytyksen! Mutta ku ei sitten... Nyt tuntuu, että kaikki on vielä tekemättäkin, lastenhuone keskeneräinen ja kaikkea! Ja aikaa siis kolme viikkoa, yksi päivä...

Nyt tuli kylllä ihan omaan napaan tekstiä...

Somalle kiitos runolinkeistä!


Nukan vaatteista yms. olen muuten saanut pois tarrarullalla, vai mikä lie sen nimi on. Josko auttais tuohon makuupussiinkin (joka mulla siis vielä pesemättä...)

Kiitos myös noista kotiintulovaatevinkeistä. Tuli vain mieleen, että tuleekohan meille kuitenkaan poikaa, ku muillakin on nuo ultraveikkaukset "pissineet". Ja mulla siis kaikki sinistä... Bodykin löytyy, jossa lukee "Pikkumies"... Sitä ei siis taida uskaltaa ottaa laitokselle mukaan, jos sittenkin tulee tyttö :LOL:


Kiia 36+0 (eikös 37+0:n sanota olevan täysiaikainen synnytys? Sinne ois viikko vielä... )
 
Ai hitto kun särkee oikean puoleista jalkaa, samanlaista kipuilua kuin aikoinaan oli ne kasvukivut.. :( Yöllä särki myös, nyt iltapäivästä alkoi uudelleen..samoin alaselkä kipuilee (jomottaa/särkee niinku menkkojen aikaan)...

Onkohan Oys:sissa kauratyynyjä kivunlievitykseen?? En muista mainittiinko niitä sillon synnytysvalmennuksessa, huhtikuussa kun oli jo valmennus.... :| Noi kauratyynyt ois taivaallisia, auttavat mua muutenki niska-, selkä- yms kivuissa.. jos siellä ei oo niitä, niin onkohan mahdollista lämmittää omaa kaurista jos sen ottais mukaan?!?
 
Jänskää, kun tänne on jo muutama "elokuun" vauva putkahtanut ja jotku jo tietää etukäteen vaavelinsa syntymäpäivän :D Alkaa ihan jänskättämään, että milloinkohan ois oma vuoro... :whistle: Noh..sitä odotellessa....

upp3 en tiiä Oysin tai oman synnärin KOKSinkaan kauratyynytilanteista mutta pakkasin ainakin varuiks omat sairaalakassiin.

Melluli ja Miksu 34+5
 
Moi!

Onnellinen prinsessan äiti - isosti onnea :heart: :heart:

Yritin saada lueskeltua läpi, mitä tässä viikon aikana tänne on kirjoiteltu, mutta ihan kaikkea ei varmaankaan läpikäytyä tullut. Kotiintulovaatteista vauvalle sen verran, että myös kaksi ensimmäistä ovat kesäaikaan syntyneitä, ja molemmat ovat matkanneet kotiin haalarit niskassa. Vaatetuksena on ollut body, puolipotkarit, sukat, pipo, tumput ja ohut haalari. Vaikka on lämmintä, niin vauvan lämmönsäätely on aika heikkoa vielä tuossa vaiheessa. Autossa myös yleensä puhaltaa tuuletin tai ilmastoinnin viilentää muuten. Samalla varustuksella mennään nytkin. Toki jos ihan älyttömät helteet pukkaa, voisi ajatella haalarin korvaamista peitolla.

Synnytykset on tähän asti selvitetty ilokaasun avulla, koska ovat olleet kohtuullisen nopeita ja ehkä myös kestän kipua ihan kohtuullisesti. Mutta mikäli oikeasti ikävältä alkaa tuntumaan, ilman muuta haluan jotain kivunlievitystä. Mutta kun niistä ei ole kokemusta, niin mistä sen tietää mitä haluaisi :eek:

Kolme aamua aamukammassa jäljellä! B) Kunhan nyt käyn parissa palaverissa näyttäytymässä ja yritän esittää edes hieman työpaikan asioista kiinnostuneelta, niin sitten olen minäkin lomalla.

Tänään sain huutonetistä huutamani pinnasängyn reunapehmusteen ja sitterin. Alkaa pikkuhiljaa meillekin tavaraa kertymään nurkkiin. Vielä kun osaisin ottaa tuosta sitteristä kankaat pesuun ja laittaa ne vielä takaisinkin :LOL:

Säihke ja pikkupossu 33+6
 
Heippa,

muutamille elomasulaisille onkin jo eräpäivä odotukselle päätetty. Jännää! :)

Kauratyynyistä synnytyksessä ollut puhetta. Siihen en osaa sanoa mitään onko kaikissa synnytyssairaaloissa niitä, luulisinpa kyllä olevan. Kauratyynyä kun suositellaan kovasti ensimmäisiksi kivunlievityksisksi synnytyksessä. Meillä (KAKS) ei esikoisen aikaan suositeltu oman kauratyynyn mukaan ottamista ollenkaan, pöpöjen paikasta toiseen kuljettamisen takia. Niinpä meillä oli käytössä sairaalan kaurapussi, ei kylläkään auttanut mulla tuli vaan hirvee hiki ja tuskaisempi olo. Kovin on yksilöllistä tuokin onko apua vei ei. Kannattaa varmaan kysäistä neuvolasta tuota oman synnärin kauratyyny tilannetta, niin ei sitten turhaan tule omaa mukana raahattua.

Kyselikös joku tässä joku päivä sitten TUTTIPULLOJEN JA TUTTIEN SÄILYTYKSESTÄ keittämisen jälkeen.. Minä olen ottanut tuteille ja pullotuteille vaan jonkun vähän isomman kannellisen rasian tiskikaapin hyllylle ja pistänyt keitetyt ja kuivat tutit sinne. Pulloja olen vaan säilyttänyt pelkästään tiskikaapissa yhdellä hyllyllä.

Oma vointi on mulla aika kurja jo. Huono olo ja heikotus oikeastaan jatkuvasti. Joku taisikin kysellä onko huonovointisuus palannut, kyllä on ainakin mulle. Okseta ei varsinaisesti vaan on vain sellainen jatkuva ällötys päällä. Lisäksi huimaus ja pyörrytys lisääntynyt.. Olenkin jo hiukan huolissani kun ton huonovointisuuden lisäksi mulla aika jatkuvaa päänsärkyä ja ylävatsakipua, ettei vaan kehittelis raskausmyrkytystä. No onneksi torstaina pääsen neuvolaan tarkastamaan tilanteen. Saan samalla sitten tietää oliko viime pe otetuissa näytteissä mitään alapään tulehdukseen viittaavaa, toivottavasti ei.

Nyt pitää lähteä viemään tyttöä pesulle ja iltapuurolle. Vointeja kaikille!!

:heart: haaveilija ja poju 34+1
 
Silittelin tuolla tämän pikkuihmisen vaatteita mutta hiki pukkas niin pakko pitää pieni breikki... missäs muualla kuin täällä! :D Uusimmas kaksplussas (joku täällä mainitti ja oli pakko pyöräillä hakemaan kun jäin yksin illaksi kotia,,) oli juttua jotain riippuvuudesta näille sivuille.... KRÖHÖM... :LOL: moneskohan kerta tänään??

Huomasin tuos just että siinä yhes pakkauksen valkoses bodyssa jossa hennon siniset ompeleet oli käsille sellaset "tumput"! Tosi kätevät kun meillä ainakin vauvoilla ollut samantyyliset bodyt sairaalassakin kun raapivat itteään ja pitkät hiukset niin etteivät revi itteään vahingos hiuksista. Ajattelin tuon pakata sairaalakassiin sekä saman plyysisen potkupuvun kuin tytöilläkin on ollut kotihakuvaatteena. Valkosella pohjalla sinisiä kenguruita (name it). Alle varmaan puolipotkarit ja sit joku haalari päälle ja myssy. Tuos silitelles mietin että kuinkahan sitä osaa "kesä"vauvaa pukea kun molemmat tytöt syntyneet lokakuussa, toinen alkukuusta ja toinen loppukuusta ja molemmilla kerroilla jo kylmää ja kuopuksella luntakin maassa.

Pitäis joku päivä testata mahtuuko meillä kolme istuinta takapenkille vierekkäin ettei iske sitte paniikki jos pitää koko sakilla jonnekkin lähteä että eihän me mahuta autoon! Ahasta on, sen tiiän jo nyt mutta kun ei oo uutta autoa vielä keretty ostaan niin jos päästäis edes alkuun tuolla.

Vähän mietityttää että osaakohan tuonne sairaalaan mennä oikeasta ovesta kun ovat tehneet uudet salit ja sinne on eri käynti nykyään.. ;) En oo käynyt kertaakaan tutustuun synnärille vaikka kolmas tulossa. Sattunut odotukset ja muutot keskiraskauden aikaan niin että se ryhmä missä oon ollut valmennukses on mennyt mun LA:n aikaan tutustuun sairaalaan. Mutta kyllä ne sit näki kun meni synnyttään.
 
Kauheesti hommia tekemättä ja vauvahan voi syntyä ennemmin kuin luullaan. Tuntuu vaan että mitään ei tapahdu ja aika kuluu sairaan nopeasti. Kun nyt sais edes tapetit seinään.

Mua on alkanu ärsyttämään tuttavat joilla on ihan pieni vauva, en millään jaksais ja haluais katsoa, kuunnella, ajatella heidän vauvojaan. Ärsyttää kun joku on viimesillään ja mulle alkaa kertomaan synnytys suunnitelmistaan ym. Olen kamalan itsekäs nyt ja todellakin tuijotan omaan napaan.

Olen varmaan yliväsynyt kun ei saa oikeesti nukuttua juuri lainkaan, heti kun nukahtaa on noustava vessaan. 1-2 tuntia unta kerrallaan ja taas kamala vääntäminen ylös sängystä ja kaikki sattuu ja meinaa pissa tulla alle. Itkun kanssa sitten yrittää nukahtaa uudelleen.
Olis edes joku vieressä kärsimässä mun kanssa.

uupunut eccu ja poikanen 32+3
 
Hei! pikaisesti tulen kommentoimaan, pitää huomenna lueskella enempi kirjotuksia..
eli, tänään oli synnytystapa arvio,
lantio kuulemma "hyvä", että sopii tulemaan, (ai saamari että kävi kipiään kun paineli..)
kohdunsuu sormelle auki, siis se ulkosuu vai mikä lie... ;)
ja kanavaa jäljellä n.3cm
ja vauvan painoarvio tällä hetkellä 2,9kg, sano että standardi vauva, 3,5kg ennusteltiin, jos LA:han pysyy sisuksissa..

ja vauvan pää kiinnittynyt. yritin epätoivosesti kysyä pystyykö tietää yhtään, niin lääkäri totesi että ei hyö sentään ennustajia ole... :LOL:

tosi mukava käynti oli, juteltiin paljon ja lääkäri kyseli jännittääkö/painaako mieltä jokin..

mutta, nyt lähen iltapuuhiin, pitää tätä asuntoa laitella vielä kun mieskin töiltäsä tänä iltana ehtii..

t. hosso ja iida 36
 
Mä suosittelen kaikille ekaks kivunlievitykseks kuumaa suihkua, ainakin musta se on ollu aivan mahtava ja esikoisesta pääsin synnärillä oikein ammeeseen jossa oli kuumaa vettä, se kyllä kans helpotti hetkeks...

huomenna neuvolaan...
 
Kantoliinoista- ja repuista: Mulla kaislakehdon pitkä trikoinen, on tullu vähän käytettyä, kun aina se sitominen ja tarvii tosi tiukalle laittaa, että ei heti löysty. Sitten toiseks minusta oli hankalaa kurotella sen vauvan kanssa isompaa potalle ja muuta, mutta kyllä sitä joskus silti tuli käytettyä.
Kantoreppua olen kans harkinnut, sellaista, mitä vois ihan vastasyntyneestä käyttää. Se vois olla kätevä vaik pihalla ulkoiles lasten kanssa, ettei aina tarvi vaunuja raahata. Katsoin, että Babyidealla ainakin on joku sellainen, mitä voi käyttää vastasyntyneestä jopa kaksivuotiaaseen. Kaikki hyvä tietty aina maksaa...

Tuntemuksista olette keskustelleet. Mulla on nyt kolmas helppo raskaus, ilman vaivoja. Ainoastaan toki nuo mielialan vaihtelut. Eka odotus oli super onnellinen, toiseen ei ehtinyt keskittyä enää niin paljon ja tähän kolmanteen ehkä vielä' vähemmän. Toisaalta kuitenkin olen henkisesti prosessoinut nyt ehkä eniten. Olen nyt todella antautunut perheen äidiksi kuin kolmas tulossa, joteski tuntuu, että onko tämä ihan mun juttu :D . Välil ajattelee, miten jaksan, mut toisaalta haaveilen suurperheestäkin :heart:

Niin ja kovasti onnea vauvansa saaneille! Toivottavasti pysyis mulla vielä ainakin kuukauden verran, on niin paljon tekemistä vielä. Ei mua kyl yhtään ole supistellutkaan.
 
Poipi on aivan oikeassa kuuma suihku on tosi hyvä kivunlievitys. Viimeksi en muuta tarvinutkaan, kun meni niin nopsaan, tuli sitten kiire suihkusta poiskin. olen kuullut, että se nopeuttaiskin synnytystä.
 

Yhteistyössä