Esikoinen syntyi hätäsektiolla, miten toisen lapsen kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25175837:
miut otettiin tarkkailuun sairaalaan valonarkuuden yms takia, pari pv myöhemmin tilani romahti niin että aloin kouristella... eikun hirveällä kyydillä leikkuriin vain
Kamalaa... Pystyitkö itse hälyttämään apua kun aloit kouristella (käsittääkseni itse ei silloin voi oikein mitn tehdä) vai oliko joku just paikalla?

Tuli vaan mieleen, ku itse olin sairaalassa ekas raskaudes siksi, etten alkais kouristella kotona ollessa myrkytyksen takia...
Mietin siinä yön pimeinä tunteina, et miten kukaan ees huomais mitä tapahtuu kun hoitsu kävi suht harvoin vilkasemassa, jos en itse pystyiskään apua hälyttään...
 
Esikoinen syntyi kiireellisellä sectiolla kun happi tilanne kävi huonoksi eikä synnytys edennyt.

Toinen raskaus käynnistettiin ballongilla rv38 raskausdiabeteksen takia.
Jos sektio alla niin tabletilla eivät käynnistä.

Myös toinen synnytys meni kiirelliseen sectioon vauvan sydänäänien kohottua liian korkealle.
Ja mulla luultavasti pikkulantiossa jotain vikaa kun vauvat eivät laskeudu tarpeeksi synnytyksessä.
 
"sari"
mulla syntyi ensimmäinen kiireisellä sektiolla synnytyksen pysähdyttyä. Ensin käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia ja 48 tuntia meni kun odoteltiin avautumista mutta lopulta aloin olla jo niin väsynyt että mentiin sektioon.

Toinen syntyi hätäsektiolla synnytyksen pysähdyttyä ja vauvan sydänäänien romahduttua 36 tunnin jälkeen.

Nyt kolmas luultavasti syntyy suunnitellulla sektiolla.
 
Jos sektio alla niin tabletilla eivät käynnistä.
Tuo nyt ei pidä paikkaansa, tabletilla (Cytotec joko oraalisesti tai vaginaalisesti) se käynnistys pääsääntöisesti hoidetaan jos sektion jälkeen ruvetaan uusissa raskauksissa käynnistelemään, toki tilanteet on aina synnyttäjäkohtaisia mutta mitään absoluuttista totuutta ei ole. Erään kyselyn mukaan Suomessa 11 synnytyssairaalasta 1:ssä protokollana on kalvojen puhkaisu/oksitosiini ja 1:ssä ei käytetä prostaglandiinia käynnistykseen, muissa yksiköissä se oli yleisesti käytössä nimenomaan sektion jälkeisissä käynnistyksissä (silloin kun käynnistystä ylipäätänsä yritetään).
 
Kamalaa... Pystyitkö itse hälyttämään apua kun aloit kouristella (käsittääkseni itse ei silloin voi oikein mitn tehdä) vai oliko joku just paikalla?

Tuli vaan mieleen, ku itse olin sairaalassa ekas raskaudes siksi, etten alkais kouristella kotona ollessa myrkytyksen takia...
Mietin siinä yön pimeinä tunteina, et miten kukaan ees huomais mitä tapahtuu kun hoitsu kävi suht harvoin vilkasemassa, jos en itse pystyiskään apua hälyttään...

lääkäri oli aamukierroksella & sopivasti juuri huoneessani.. kerroin oksentaneeni aamupalan ja äkkiä aloinkin sitten krampata.
 
Hepastus
Tuo nyt ei pidä paikkaansa, tabletilla (Cytotec joko oraalisesti tai vaginaalisesti) se käynnistys pääsääntöisesti hoidetaan jos sektion jälkeen ruvetaan uusissa raskauksissa käynnistelemään, toki tilanteet on aina synnyttäjäkohtaisia mutta mitään absoluuttista totuutta ei ole. Erään kyselyn mukaan Suomessa 11 synnytyssairaalasta 1:ssä protokollana on kalvojen puhkaisu/oksitosiini ja 1:ssä ei käytetä prostaglandiinia käynnistykseen, muissa yksiköissä se oli yleisesti käytössä nimenomaan sektion jälkeisissä käynnistyksissä (silloin kun käynnistystä ylipäätänsä yritetään).
Cytotecilla ei pitäisi käynnistää mitää synnytystä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25176117:
lääkäri oli aamukierroksella & sopivasti juuri huoneessani.. kerroin oksentaneeni aamupalan ja äkkiä aloinkin sitten krampata.
Hyi hitto, muistuu oma eka synnytys mieleen. Kanssa makasin prenalla raskausmyrkytyksen takia ja oli yritetty jo käynnistellä ilman tulosta, seuraavalle päivälle sitten suunniteltu sektio. Illasta paineet oli jo sen verran rapsakat ja vointi huono ja vuorokausivirtsan protskut taivaissa että magnesiumtipassa roikuttiin juurikin kouristuksen pelossa. Itse tuolloin oli niin pihalla kaikesta ettei sitä tajunnutkaan miten vakava tilanne silloin on ollut, ehkä hyvä niin :) Toisaalta toista tehdessä on ollut paljon mukavampaa kun itse on ymmärtänyt about kaiken ja osannut hakea sitä tietoakin oikeista paikoista, ja kätilöitä prenalla pisti naurattamaan kun laitostuin siinä määrin että ajoin vauvasta jo kontrollisydänkäyrät aamuin/illoin, helpottipa vähän heidän työtään :D
 
"Vieras"
Minulla esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla tarjontavirheen ja pysähtyneen synnytyksen vuoksi.

Toisessa raskaudessa kävin ä-polilla loppuvaiheessa ja siellä ilman muuta päädyttiin siihen, että toinen pyritään synnyttämään alateitse.

No, synnytyksessä meni moni asia pieleen ja se kesti pitkään, minulle nousi kuume ja sain itse infektion. Vauva ei saanut happea supistusten aikana ja lopulta vauvan päästä otettiin verikokeitse ph-arvo, joka oli niin huono, että täydellä tohinalla hätäsektioon. Kerkesin avautumaan 10 senttiin ja ponnistusvaihetta tuossa vaiheessa odoteltiin. Ennen ph-arvon ottamista lääkäri tosin totesi tälläkin kertaa tarjontavirheen, että enpä tiedä, miten vauva olisi sitten muutenkaan (ilman tuota huonoa ph-arvoa) syntynyt. Vauva oli teholla synnytyksen jälkeen pari viikkoa.
 

Yhteistyössä