*Hehkutus-turhis*

Kirjoitin tänä keväänä ylioppilaskokeita, ruotsi A:n, äidinkielenä suomen ja reaalista fysiikan. Alustavien tuloksien mukaan tulisi laudaturit kahdesta ensimmäisestä. Fysiikka meni ihan pieleen :( joten siitä vaan E tai M, on ihan noiden rajoilla. Uusin sen syksyllä jos tulee M :xmas: Kun kuitenkin kirjoitan pitkän matikan ja enkun silloin.

Mut oih :heart: Ennen tekstitaidon koetta odotin saavani ehkä M:n äikästä, nyt vois jopa tulla L :heart::heart: Ja hyvin varmasti vähintään E. Suurkiitos palstalaisille ja blogini lukijoille, ennen ku tulin plussalle niin en ollut kirjoittanut suomeksi melkein mittään :D Plussalla ja plussan takia avatussa blogissa on sitten tullut harjoiteltua, vaikkei täällä käytetty kieli edes kovin siistiä ole :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23473797:
Ei ollenkaan turhaa! Hyvä hyvä:flower:

Iltalukiossako sää olet opiskellut?
Aikuislukiossa, käytännössä 98% verkkokursseja, tai etäkursseja. Esim matikankurssin alussa haen nivaskan jossa lukee mitkä tehtävät pitää tehdä ja miten ne ratkaistaan ja sit kirjaa kahlailen läpi ku laps nukkuu/on isoäidillään tms :)
 
[QUOTE="vieras";23473962]Niinhän sulla tuppaa tekstiä tulemaan mitenkään ajattelematta. Kuka muuten kasvattaa?[/QUOTE]

Heh heh.

Tehtävän kuvauksessa mainittiin, että nykyään naapureiden ja lapsen sukulaisten rooli kasvatuksessa on pienentynyt. Minä kirjoitin, että ammattilaisten osuus lapsen kasvattajina on korostunut paljon, nykyään on lastenhoitajaa, lto:ta, opettajien lisäksi koulukuraattoreita, koulunkäyntiavustajia, psykologeja yms, mutta tulokset eivät ole erityisemmin parantuneet. Yhä useampi tarvitsee erityisopetusta, yhä useampi tuntuu aikuistuvan myöhemmin. Opinnot venyvät, perhe perustetaan myöhemmin yms. Mainitsin, että nykyään vanhemmat lähtevät kasvattamaan omia lapsiaan todella kokemattomina, oma lapsi saattaa olla ensimmäinen vauva jota pitävät sylissä. Ennen kokemusta kertyi just siitä, että kasvatus kuului kaikille: Lapsettomat aikuiset oppivat tulemaan toimeen lasten kanssa kun se oli kaikkien asia, naapureita, serkkuja, nuorempia sisaruksia, sisarusten lapsia pidettiin silmällä ja puututtiin tarpeen mukaan. Nykyään niin ei tehdä.

En nyt viitti ihan koko kuutta sivua tähän kirjottaa :D Mutta siis pääpiirteittäin sanoin, että vanhemmilla on nykyään suurempi vastuu, mutta kokemattomina he eivät kykene hoitamaan hommaansa kunnolla, varsinkaan yksin. Suuri ammattilaisten joukko on koulutettu tähän hommaan, mutta kasvatussuhde on pääasiassa ihmissuhde, sillä kasvatus on pääasiassa sosiaalistamista, ja sosiaalistuminen taas on vastavuoroisten ihmissuhteitten kehittämistä. Työsuhde taas ei ole kovinkaan hyvä pohja sellaiselle. Lapsia ei siis kasvateta yhtä paljon kuin ennen, ja sen takia he myös aikuistuvat myöhemmin.
 
Ja siis pitäisikö sun mielestä lasten aikuistua nopeammin?
Kyllä. Siis mun mielestä ei ole mitään vikaa siinä, että 18-vuotias osaa jo ottaa omasta elämästään vastuuta ja toimia yhteiskunnan täysivaltaisena jäsenena sen sijaan, että biletetään, eletään vanhempien rahoilla ja opiskellaan milloin mitäkin yhteiskunnan rahoilla sinne 30-35 vuotiaaksi asti.

Yleensä kun puhutaan lasten liian aikaisesta aikuistumisesta niin puhutaan päihteistä ja holtittomasta seksuaalikäyttäytymisestä. Minä en pidä kumpaakaan merkkinä aikuistumisesta. Biologisesti lasten "aikuistumista" pitäisi myöhentää, sillä nykyään ravinnon ja myrkkyjen takia jo 10-12 vuotiailla alkaa menkat ja pojatkin tulevat murrosikään liian aikaisin, mutta henkisellä puolella kypsymistä saisi tapahtua nykyistä huomattavasti aikaisemmin.
 
Mitä olet ajatellut tehdä tällä ilmeisestikin erinomaisella todistuksella?
Syksynä vielä on se matikka ja enkku, joten en vielä tänävuonna mihinkään hae, mutta vuoden päästä olis tarkoitus hakea Aalto yliopistoon lukemaan teknillistä fysiikkaa/matikkaa :) Siksi korotan tuota fyssaa syksyllä jos tulee vain M siitä, kun muutenkin pitää vielä vankentaa noita fysiikan taitoja yliopistoa varten, ei se kokeen kirjottaminen kuitenkaan kauhea vaiva ole.
 
No niitä fysiikan taitoja kerkiää kyllä petraamaan oikein huolella kunhan vain on päässyt sinne Aaltoon sisälle.

Niillä lukion tiedoilla ei ole siellä mitään käyttöä. Tähän en viitti perustella tarkemmin miksi mutta voin jatkaa muualla.
 
"vieras"
sillä nykyään ravinnon ja myrkkyjen takia jo 10-12 vuotiailla alkaa menkat ja pojatkin tulevat murrosikään liian aikaisin, mutta henkisellä puolella kypsymistä saisi tapahtua nykyistä huomattavasti aikaisemmin.
;) mä oon yli 40v ja mulla alko menkat alle 11 vuotiaana..... oma tyttäreni on kohta 12 ja ei vielä ole alkanut. Meijän perheen kohdalla meni metsään
 
No niitä fysiikan taitoja kerkiää kyllä petraamaan oikein huolella kunhan vain on päässyt sinne Aaltoon sisälle.

Niillä lukion tiedoilla ei ole siellä mitään käyttöä. Tähän en viitti perustella tarkemmin miksi mutta voin jatkaa muualla.
Ai näinkö :D Lähinnä tahtoisin treenata laskemista kun tulee typeriä huolimattomuusvirheitä kokoajan. Kyllä mä ymmärrän, että yliopiston puolella fysiikka on sitten vähän muuta kuin tämä näpertely, mutta haluan saada lisää rutiinia laskemiseen. Matikassakin olisi sellaista treenattavaa. Sitten kun yksinkertaiset laskut menee ihan rutiinilla niin luulisi olevan helpompaa opiskella siellä seuraavalla tasolla, omaksua uutta tietoa? :)
 
[QUOTE="vieras";23474809];) mä oon yli 40v ja mulla alko menkat alle 11 vuotiaana..... oma tyttäreni on kohta 12 ja ei vielä ole alkanut. Meijän perheen kohdalla meni metsään[/QUOTE]

Toivottavasti sä et ole tosissasi.
 
Sulla on aallossa useita vuosia aikaa treenata laskurutiinia, muutaman viikon sorminäppäryyden harjoittelu ei juurikaan vaikuta.
Mä en tiedä pitäiskö tästä lannistua vai innostua :D Noh, oli miten oli, odotan kyllä sitä, että pääsis ihan opiskelemaan :) Pääsykokeidenkin takia pitäisi kyllä harjotella, pelkillä yo-papereilla en pääse aaltoon. HY:n puolelle kylläkin, mutta TKK:lle mä nyt ensisijaisesti haluan.
 

Yhteistyössä