*Helmikuun Hehkeät 2011, JOULUKUU*

Huomenta!

Täällä ollaan selvitty vatsataudista :x Ensimmäistä kertaa sairastin sellaisen raskaana ollessa ja toivon todella, että jää myös viimeiseksi. Sen verran kauhea kokemus se oli...

Liikkeet: Niitä on tuntunut jo ihan alkuviikoilta asti ja nyt onki sellainen meno, et maha muokkaantuu vähän väliä uuteen uskoon :whistle: Tytöt on ihan onnessaan, kun niiden kokeillessa masua Nasu punkaa peppua tai jalkaa kunnolla kättä vastaaan :) Vauva on ollut jo pidemmän aikaa pää alaspäin. Viimeksi neuvolassa sanoi, että on alhaalla muttei kiinnittynyt.

Arvet: Kahdessa ekassa raskaudessa raskausarvet raidoitti mahan viimeisillä viikoilla, joten nyt jännään kuinka käy tällä kertaa. Sen verran tiikerinraidoilla tuo iho jo on, ettei sinne väliin montaa uutta mahdu ;) Mutta itse olen niistä ihan ylpeä eikä ne haittaa minua millään lailla.

Varasin äsken meille tutustumiskäynnin sairaalaan, mutta joudutaan odottelemaan sinne pääsyä tammikuun puoleenväliin asti.

Neuvolassa kävin myös viime viikolla ja siellä kaikki oli hyvin. Ainoa mitä jäin ihmettelemään niin paino oli tippunut. Sitä ei ole itselläni koskaan tapahtunut ja terkka vakuutti kyllä, ettei siitä ole mitään haittaa. Kaikenkaikkiaan painoa on tullut 6 kiloa alusta laskien.

Nyt jatketaan jouluässien leipomista. Tänään olisin mielummin vain huilannut, kun liitoskivut on aika kovat, mutta juniori on sitä mieltä ettei halua olla yksin leikkimässä. Pitäisi myös piparitalo saada jossain vaiheessa aikaiseksi :xmas:

Mami ja Nasu 31+0 POKS :)
 
Pitkästä aikaa ehdin kirjoittelemaan vaikka lukemassa olen poikennut silloin tällöin!

Muutettu on ja uudessa kodissa jouluvalmistelut aloitettu. Esikoinen silmätulehduksesssa ja flunssassa kotona hoidettavana ja itsekin hieman kurkkukipuinen, joten nyt aikaa huilata ja toipua itsekin. Perjantaina taas työt kutsuvat.

Tervetulemast kaikille uusille Helmikuisille!

Ensi viikon tiistaina seuraava neuvola. Raskausarpia ei ole tullut ja paino noussut noin 5kg tämän raskauden aikana. Hb ollut matala ja siihen syön päivittäin rautaa. Supistuksia ja kovettumisia ei ole ollut, mutta eipä ollut esikoisestakaan.

Vielä en ole vauvan juttuja alkanut laittaa, mutta enköhän aloittele tässä kun inspiraatio iskee. Vauvan sänky tulee meidän makkariin ja siellä on sille ihan mukavasti tilaa.

Mukavia joulun valmisteluja kaikille!
 
Täälläkin käytiin tänään neuvolassa, ja kaikki hyvin. :) Painonnousu oli 573g/vko eli ei niin paha kuin viime kerralla, eikä neuvolan tätikään siitä tällä kertaa mitään sanonut... Nyt on tullut yhteensä 10 kg painoa koko raskauden aikana. Kuinkahan paljon sitä vielä tulee... Vauvan asentoa täti kokeili aika kovin ottein, niin että otti ihan kipeää. Kysyi, tuntuuko kohtu aralta ja sanoin että kyllä tuntuu! Sanoi sitten, ettei ole aikaisemmin tullut vastaan, onkohan tuo sit ihan normaalia, muilla samaa ongelmaa? Myös kun sf-mittaa mittasi ja painoi häpyluusta, otti tosi kipeää. Oonkohan vaan tavallista herkkänahkaisempi. :) Seuraava neuvola sit taas 2 viikon päästä eli just ennen joulua. :)

tytöt0406: Huh, varmasti todella hurjaa sairastaa vatsatauti raskauden aikana, voin vain kuvitella. Onneksi oot toipunut! :) Mä pelkään aina että saan töistä jonkun mahapöpön, kun tuolla vanhusten vuodeosastolla niitä silloin tällöin on, norovirus tulee aina alkuvuodesta, toivottavasti ei ehdi tulla ennen kuin jään pois...

Raskausarvet: Mulla on tullut vaan rintoihin, ei muualle... Ihmettelen, ettei mahaan ole ilmaantunut kun se on kuitenkin kasvanut niin räjähdysmäisesti. :D

Hei semmoista kyselisin, että kuinka moni aikoo hommata kantoliinan? Tai kenellä on aikaisempaa kokemusta sellasesta? Siis nimenomaan kantoliina, ei rintareppu... Mä haluaisin sellasen ostaa, mutta en oikein tiedä millainen ois hyvä, olen niitä netistä katsellut vähäsen. Niitä tuntuu olevan niin paljon erilaisia. Millainen ois ns. helppo sitoa ja sopis ihan pienellekin vauvalle?

Mullakin kauhea leipomisvimma iskenyt, meillä yks töissä oli tehnyt aivan mielettömän hyvää limppua ja toi sitä maistiaiseksi, nyt mietin ett josko kokeilisi sellaisen itsekin leipoa perjantaina, kun on vapaapäivä. :p

~ Merve ja masupoika 30+2
 
Merve meillä perhevalmennuksessa oli just eilen puhetta kantoliinasta ja niillä oli pari mallia mukanakin. Toinen oli sellanen pellavainen(?) joka ei venynyt tai antanut periksi. Sellasta suosittelu sitten vähän isommalle lapselle kun kantaa selän puolella. Sitten toinen oli sellanen trikoinen/jotain muuta joustavaa kangasta ja siitä sanoi, että oli ihan 1-2 viikon ikäsestä siinä vauvaa kantanut. Näytti nukella, miten se sidottiin ja kovin tukevan olosesti näytti nukke siinä rinnalla olevan. Mä olin kyllä jo aiemminkin kantoliinan hommata, mutta nyt vaan päätös vielä vahvistui ja hommaan nimenomaan sellasen pikkasen joustavaa kangasta olevan.

Täällä ei oo vielä raskausarpia ilmestynyt, mutta varmaanhan niitä tulee tossa loppuajasta. En oo jaksanut/muistanut rasvailla mahaa ja rintojakaan sitten alkuraskauden, toivottavasti ei siitä johtuen ainakaan enempää tule kun muuten tulisi...

Voi voi, ens viikolla 3 päivää koulua ja sitten joulukuun aikana 7 työvuoroa enää ja 30.12 alkais sitten äippäloma. Voi että kun en malttais ootella enää :)

nelli & mytty 30+3
 
Mulla taas oli tommonen trikoinen kantoliina lainassa esikoisen aikaan, mutten tykänny siitä yhtään. :ashamed: Tuli hiki sekä mulle että vauvalle eikä vauvakaan tuosta johtuen (tai sit jostain muusta) siinä koskaan tykännyt olla. Eikä se minusta tuntunu kovin mukavalta päällä.. Se, keltä se oli lainassa, valitti kanssa, että siinä tulee ruton kuuma. Mä oon itse harkinnut manducaa, mutta pitäs vaan saada eka kokeilla sitäkin, ettei tule turhaa ostosta. On aika kallis hukkaan ostettavaksi.

Mulla ei oo tullu myöskään uusia raskausarpia, mutta maha raidottui täälläkin jo ekasta sen verran, että ihan sama tuleeko lisää. :D Esikoisesta rasvasin alusta loppuun. Eipä auttanut.
 
Kantoliina,Mulla on,hankin sen vaan poikaa aatellen liian myöhään...ei sit kauaa sitä käytetty. Tykkäsin kyllä. Onhan se tietysti kuuma pidemmänpäälle kun toinen on ihan kiinni itsessä,mutta ei se mua kyllä normaalissa käytössä hiostanut. Niin ja on siis trikoinen ja pitkä,en muista "merkkiä".

Raskausarvista vielä et vissiin riippuu ihan ihotyypistä tuleeko vai ei,et rasvailulla ei välttämäti paljoakaan estetä jos on tullakseen...joskaan siitä nyt ei haittaakaan ole:)
 
Kärppänä heinälatoon: Mä voin ainakin vaan kehua sitä Manducaa. Kannoin poikaa siinä vasta hiukan isompana, kun veti aina vauvana kauheat huutoraivarit, kun yritin sitä siihen laittaa...Mutta niin, viime keväänä käytiin ihan pieniä kävelylenkkejäkin sen repun kanssa...Eikä paikat kyllä väsynyt yhtään, vaikka pojalla sitä painoa jo olikin. Oli silloin noin 7-8kk vanha. :)
Nyt poika varmaan viihtyisi sen kanssa selässä, mutta mulla alkaa olemaan tätä mahaa vähän liikaa tiellä siihen kantamiseen. ;) Eikä mies suostu pukemaan sitä ylleen. :D :D

Raskausarvista: Vanhat arvet on alkaneet punoittamaan, mutta mahaan ei uusia ole vielä tullut. Pepusta löysin pari kappaletta sellasia pieniä.
Ja esikoisesta nuo arvet tulivat mahaan vasta joskus rv. 36, joten kyllä niitä sinnekkin ehtii tulemaan. (Jos vaan mahtuu. ;) )
 
Raskausarvista: Onhan noita taas tullut mahaan ja tisseihin, tosin vaaleita ovat vielä. Vaikea erottaa, mitkä on uusia ja mitkä vanhoja. Tisseihin mulle on tullu punaisia arpia aina maidon noustua, saa nähdä tuleeko taas.

Mä ostin ton Manducan. Ajattelin, että se on niin monikäyttöinen verrattuna pelkkään rintareppuun, että sille tulee käyttöä varmasti jossain vaiheessa. Ja jos ei, sen saa kyllä myytyä eteenpäin. En henk.koht. ole ihastunut kantoliinoihin, kun kerran näin yhden vauvan tippuvan sellaisesta lattialle. Äiti tosin oli kyykyssä, eikä siinä käynyt pahemmin, mutta oli se jotenkin niin järkyttävän näköistä, että käytän mieluummin tollasta varmempaa ratkaisua...

Mulla on ollut tänään menkkamaisia kipuja ja sellaista outoa kiristystä alavatsalla. Mutta toisaalta, mulla on maha vähän sekaisin. Ajattelin, että kattelen huomiseen ja jos noi jatkuu, niin pitänee taas käydä tarkistuttamassa tuo kohdunsuu. Plääh, sisätutkimukset on niin syvältä. Huomenna pitää myös soittaa tulehdusnäytteiden tulokset neuvolasta.

Commander ja Pepe 29+6
 
Hellu mullekkin neuvolassa sanottiin että ihan huoletta voi käyttää nenäsumutetta.. Kaikessahan ne varotukset on, sumutteesta supistuu verisuonet miks sit se varotuskin on mutta eipä ne niin paljon supistu että vauvaan asti olis jtn haittaa:)

Raskausarvista Kuulemma helpommin tulee arpia ihmiselle joka ei oo kauheesti liikkunu. Et jos on paljon harrastanu liikuntaa niin ei välttämättä tuu helpolla. Yhdellä ystävällä ei tullut yhtäkään joka on aina jaksanut tehdä vatsalihaksia yms vaikka hän on todella laiha.. (anorektinen melkein)

Täällä ootellaan kuumeisena josko uus sänky saapuis.. 2vk piti mennä ja nyt jo mennyt 15pv. Sais tulla! Tulee varmaan nukuttua koko yö kunnolla kun saa oikein kunnolliset patjat:) Pitäs olla hyvät..
Tänne ei muuten kuulu taas mitn. Maanantaita ootellaan niin pääsee joogaan missä opetetaan miehelle kivunlievitystä ja sit olis neuvolakin taas aamusta:) nyt taas hetkeks takas nukkuun ni jaksaa lähtee kyläileen..

Jane & Viltsu 32+2:heart:
 
Mulle annettiin alkuraskauden aikaan Nozoil nenäsumutetta apteekissa, sitä saa käyttää vaikka olisikin raskaana. Ei se nyt ihan samaa asiaa ajanut kun varsinaiset sumutteet mutta kyllä se oloa helpotti.

Kantoliinaa olen mäkin ajatellut. Ystävä on käyttänyt koko ajan (hänen lapsensa on nyt kaksivuotias) sitä ja kehunut sitä kovasti. Täytyy vähän kysellä neuvoja tuonnempana. Sama ihminen on kestovaippailija, onneksi löytyy ihan läheltä tällainen ihminen niin helpottuu tuo oma kestovaippakokeiluaikomus (olipas sanahirviö).

Tänne on tosiaan ilmestynyt raskausarpia jo aika aikaisessa vaiheessa lanteille (harrastan ja olen aina harrastanut paljon liikuntaa). Mutta nyt vasta ilmestyi ensimmäiset pienet mahaan. Rinnoissa niitä on ollut aina kun oon tällainen massiivitissinen.

pokemoni & myttynen 29+2
 
Kantoliinamaailmaan tutustuminen kannattaa tosiaan aloittaa trikooliinasta. Se on alkuun helpompi sitoa. Kannattaa vain sitoessa muistaa, ettei siihen tarvitse jättää tilaa vauvalle, vaan se puetaan tiiviiksi, mutta kiristämättömästi kantajalle ennen vauvan pujottamista. Jos mahdollista, kannattaa koittaa löytää mahdollisimman ohutta kangasta oleva liina, trikooliinat ovat kudottuja "kuumempia". Toinen hyvä kantoväline on kantoreppu (ei siis rintareppu, kuten Baby Björn, Emma...). Meillä on Manduca ja edelleen esikoinen (helmikuussa 3v.) tykkää olla siinä esim. metsäretkillä, hiihtoretkillä jne. Kolmanneksi olen mainannut hommata kauppareissuille rengasliinan. Siihen saa juniorin tuokioksi nopeasti ja on kädet vapaana kassinkantoon ja esikoisen paimentamiseen. Esikoisen kiikuttaminen kaukalossa oli vielä ihan näppärää, mutta toinen ei ole sama asia kuin ensimmäinen...

Eilen oli vaihteeksi kohdunsuukontrolli ja kasvukontrolli. Vauva kasvaa omalla vähänlännällä käyrällään ja kohdunsuulla ei ole muutoksia. Tuntojen mukaan saa touhuta vapaasti, saikun jatkoi vihdoin äippäloman alkuun. Seuraava polikäynti onkin vasta 34+0!

29+3
 
Jane munkin on kyllä pakko tyrmätä tuo liikuntateoria. Huolimatta nykyisestä olomuodostani olen entinen kilpaurheilija ja vielä muutama vuosi takaperin liikuin TODELLA paljon. Silti jep, noita arpia on tullut jo teini-iästä lähtien. =) Se on enemmän kiinni vain kudostyypistä, joillakin repeää tosi helposti. Mulla ei oo tässä raskaudessa tullut (onneksi) paljoa painoa, tähän asti lähinnä tuo esikoisesta tullut nahkapussi vain täyttynyt uudelleen, joten ei oo nahan vielä tarvinnu niin venyäkään = ei uusia arpia. Mut ans olla, jos tästä kasvaa isompi pallo mahan kohdalla kuin siskostaan, niin sitten varmaan tuleekin uusia raidotuksia. :D

Se hyvä puoli siinä kuitenkin on, kun noita on tullut läpi elämän, että en tosiaankaan jaksa parista raidasta stressata. :D Eip erotu enää vanhojen joukosta, ja kun ne muuttuu valkeiksi, ei niitä ees juuri huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolasta kotiuduttu, mikähän jättivauva meille on tulossa.. :O Oli kyllä uusi neukkutäti, ja minusta se mittasi sf-mitan jotenkin kumman "löysästi" ja sinnehän se sitten pompsahti yläkäyränkin yläpuolelle tehden melkein pystysuoran viivan edellisestä mittauksesta! Nyt siis mitta 31cm (viikkoja 30+2). Edellisissä raskauksissa sama on mitattu viikoilla 33+6 (esikoinen) ja 26+3 kaksosista. No, olen kyllä menossa iltapäivällä vielä lääkäriin, jos se vaikka mittaisi tuon uudelleen että saako saman lukeman. Muuten oli kaikki kunnossa,

painonmuutos +375g/viikko ja kokonaispainonnousu nyt 2,1kg (jee!!!)
paineet 136/83
pissa puhdas ja ei turvotusta
hb 140 (kumman hyvänä pysynyt koko raskauden, ihan ilman lisärautoja)
rt
syke 140 ja likkeet ++

Nyt vielä iltapäivällä tosiaan lääkärin juttusille, saa jatkoa tälle sairaslomalle ja toivottavasti pääsis myös kurkkaan pientä ultralla.

Me saatiin eilen vaunut ihan kotiinkannettuna ja ne on ihanat :heart: Tekisi mieli taas rynnätä ostamaan kaikkea vauvalle, mutta pakko malttaa mielensä tuonne tammikuulle että saa lomarahat, nyt olisi vielä jouluostosten tekeminen edessä. Miehelle ei ollut ongelmia keksiä lahjoja tänä vuonna, kumma kyllä, enemmän tunnen luomisen tuskaa nyt lasten lahjoista.

Uusiakin helmikuisia oli vielä tullut mukaan, tervetuloa kaikille! Muutaman viikon päästä täälläkin alkaa sitten jo vauvoja putkahdella lisää, tuntuu aika uskomattomalta kun vastahan sitä itsekin siihen plussatikkuun tuijotti! :D

neitiniisku 30+2
 
Arvet: Mulle on kyllä jokainen neuvolatäti sanonut saman asian eli raskausarvet johtuu kudoksesta ja ihotyypistä. Joillekin niitä tulee ja joillekin ei eikä niitä pysty estämään, jos on tullakseen. Itse olen tässä raskaudessa tosin rasvaillut normaalia enemmän, mutta se on oikeastaan johtunut vain siitä, että iho on kutissut ihan hirveästi.

Kävin äsken hakemassa terkkarilta tukivyön, jos siitä olisi jotain apua. Tosin tuntuu ettei tää ole tarpeeksi napakka. Antoi isomman koon, kun pienempi oli sit kuulema liian pieni. Mut ehkä tätä oppii käyttämään ja toivon et auttaa.

Tänään on ollut huono alku päivälle. Suppareita tullut vähän väliä, voimat on ihan veks ja selkä huutaa halleluujaa. Kävin myös vaihteeksi antamassa näytteen (tosin tällä kertaa omasta tahdosta), kun heräsin yöllä siihen, että on kauhea vessahätä eikä se tunne ole vieläkään mennyt ohi. Alavatsa on myös kipeä, joten pitää varmistaa ettei ole tulehdusta...

Kantoliinasta ei ole kokemusta ja hankinkin sitten rintarepun meille, kun parilla eurolla sain. Se on toiminut kahden aiemman lapsen kanssa ja toivon, että kolmaskin viihtyy... :)

Mami ja Nasu 31+1
 
Huomenta!

Merve mulla on kanssa aika arka kohtu kun neuvolassa aina painellaan ja samoin sattui muakin kun ne otti sen sf-mitan ekalla kerralla, just siis häpyluusta kun painoin niin meinasin huutaa :/ toisella kerralla ei ollu niin kovakouranen täi paikalla.
Kantoliinasta minä ainakin sellaisen meinaan jossain vaiheessa ostaa koska vauva saa olla lähellä kun muuta touhuaa, merkeistä en valitettavasti tiedä mitään.... Ja kun oma äitini tilasi minulle vauvalehden niin siitä tulee lahjaksi vielä kantopussi jota en ole aikaisemmin nähnytkään se on paljon väljempi muoto kantoliinasta :)

Eilen kun kävin koiran kanssa taas kunnon hikireippailu lenkin niin se sitten alko puolessa välissä kostautua kun vatsaan alkoi koskea ja paljon piti kävellä todella hissukseen kotiin kun aina alkoi uudelleen koskea kun jatkoin kävelyä ja kipu rauhoittui kun pysähdyin hetkeksi :/ tietääpähän tänään ottaa paaaljon rauhallisemmin :/

Nyt on lastenhuoneesa saatu viimeiset säkit purettua ONNEKSI!!!!! Ja iso kiitos kuuluu miehelle kun alkoi heti auttamaan töiden jälkeen niiden purkamisessa...oon koko ajan stressannu mihin ne muka mahtuu, mutta kappas vaan nehän mahtu kaikki oikein hyvin kaappeihin :)

Eilen aloin viikkailemaan vauvan vaatteita :D mikä on sikäli turhaa kun en niitä ole vielä pessyt :D mutta eiköhän niitä viikkaile ainakin alussa vaikka kymmenen kertaa :D Nyt on vaan tuleva lasten huone vielä kovin tyhjä kun ei sänky ole vielä paikoillaan ja tuskin se sänky siihen huoneeseen ees jää vaan tulee meillekin sängyn viereen :)

Happynow ja pienimies POKS 29+0 :heart:
 
SE tuli!! Äitiyspakkaus nimittäin. Nyt se odottaa tuolla pihalla pulkassa (siihen tönäisin paketin autosta), että mies saa kantaa sen sisälle. Ihan yhtä kutkuttavaa kuin esikoisen aikanakin! Pakkaus onkin ensimmäinen asia, joka on vauvaa varten hankittu tai nostettu esiin.

Kohta pääsee pikkupimu tutkimaan Vauvan vaatteita. "Minun Vauva", kuten tuleva isosisko itse sanoo. Tyttö (helmikuussa 3) on ihan sitä mieltä, että vauva kuuluu jo perheeseemme. Meitä on "minä, isä, äiti ja Vauva". Ja vieraille tyttö kertoo aina, että meillä on vauva, se vaan on vielä äitin mahassa. Perheen kuvan piirtäessään tyttö piirtää paperille neljä pääjalkaista.

29+3
 
Viimeksi muokattu:
kääkkis
Heipparallaa :)

Meillä on ollut käytössä kummankin tytön kohdalla kantoliina ( sellainen napakka, ilm. puuvillaa? ) ja on ollut kietaisuristisidonnassa erittäin toimiva. Ihan vastasyntyneenä en ole kanniskellut. En tiedä miten nyt tulee käytettyä kun aiemmin olen kesällä kanniskellut pihahommia tehdessä ja kävelyillä ja nyt tulee talvivauva. Hyvin kyllä kumpikin tyttönen siinä viihtyi ja toinen taisi peräti aina nukahtaa kun kanniskeli :)

Raskausarpia on tullut pari pientä haaleaa mahaan, muuten ei tällä kertaa ihmeemmin vielä. Esikoisesta tuli reisiin ja kuopuksesta mahan alaosaan. Luulin, että ei ollut ja erehdyin kerran uimahallissa katsomaan peiliin ja voi luoja sitä seepralookia :)

Mulla on kanssa ollut raskauden alusta saakka todella herkkä häpyluu. Aina mitatessa sattuu ja myös tuntuu, kun vauva puskee itseään noihin luihin...auuu...

Neitiniisku: En usko, että sulle mikään jättivauva tulee :) Mulla oli viimeviikolla neuvolassa ( vko 32+ ) sf 33,5 ja yläkäyrän yläpuolella mennään. Silti ihan samoilla linjoilla kuin aiemmissakin raskauksissa joista syntyi rv 42+0 4030g ja rv 40+2 3950g- lapset. Pitivät ihan normaalikokoisina eivätkä jätteinä :) Meidän suvussa on vain tuon kokoisia muksuja syntynyt ja siihen ei hirveästi itse voi vaikuttaa. Kuopus oli myös aika pitkä ( 53,5 cm ) joten sekin tietty tuntui, että olisi "iso" vaikka muuten olikin aika ruippana :)

Täällä odotellaan kovasti painoarviokäyntiä, joka on 22.12 ja jonkinaikaa täälläkin pitäsi osata ottaa hissukseen liitossärkyjen ja suppareiden takia. Joinain päivinä niitä vaan tulee paljon :( Mulla alkaa muuten tasan viikon päästä äitiysloma :D Sillähän näin kotiäitinä onkin paljon merkitystä :) Lomaa odotellessa....

kääkkis ja "osku" rv 33+3
 
Hei kaikille pitkästä aikaa.
Kiitos uusista sivuista :)
Paljon voimia Sinizii ja talventaika! Kaikkea hyvää pienille vauvoille.
Onnittelut synttärisankareille, heitäkin täältä löytyi :)

Itse olen myös "joutunut" sairaslomalle tänään. Eilen alkoi äkilliset vatsakivut ja nyt ei auta kuin levätä. Kysyin lääkäriltä että olenkohan rasittanut itseäni liikaa kun on mennyt raskaus niin hyvin. Se oli sitä mieltä että jos kaikki on hyvin niin mikään ei estä liikkumasta ja tekemästä asioita normaalisti.
Eilen oli sitten maha kipeä ja närästi taas ihan hullusti. Aloin jo ajatella, että tais jäädä yhteen lapseen, mut en onneksi sanonut sitä ääneen :D Joutuis todennäköisesti perumaan ne sanat :)

T: Sike ja Tuuti (28+5)
 
Kantoliinasta: Itse hankin ehkä kantoliinan uudelle vauvalle, jotta voisin imettää häntä siinä. Mutta menen kyllä ensin testaamaan sitä johonkin. Tampereella on esim Napapiirillä semmoinen Kengurupiiri, jossa voi tutustua erilaisiin liinoihin ja lisäksi Napapiiriltä voi lainata kantoliinan testaukseen Kantoliinalainaamo Eipähän tule sitten turhaa ostosta. Kotoa löytyy jo manduca, aivan loistava keksintö. En vain tiedä miten siinä voisi imettää, mutta meillä se on ollut kovalla käytöllä. Aina resissussa mukana, koska ei tiedä pääsekö johonkin kohteeseen rattailla, esim linnoihin ei pääse. Lisäksi olen imuroinut neiti edessä ja selässä, koska hän on pelännyt imuria 1,2 vuotiaaksi asti. Edessä kantaminen ja imurointi on kyllä vähän haastavaa, koska kyykkyyn meno on vaikeaa, tai paremminkin päästä takaisin ylös.

Kestovaipoista: Testasin sitä äitiyspakkauksen aio-vaippaa meidän esikoisella, joka on vajaa 10 kg. Vaipan kokohan on 4-10 kg, mutta en siltikään saanut reisien ympärystä tarpeeksi kireälle. Joten jos noita vaippoja olisin testannut ekana, olisin todennäköisesti jättänyt kestot käyttämättä.
 
Sain Virtsakokeen tuloksen tänään,ei proteiinia siinä,mut ketoaineet plussalla...sokeria siellä ei kuitenkaan ollut joten ei siis noteerata mitenkään. Ite otin selvää,et kyse vois olla ns.nälkäketoosista,eli liian vähän polttoainetta. Ilmeisesti toi nyt kuvastaa vaan sen hetken tilannetta miltä ajalta toi pissa on kerääntynyt,liekö paasto kerenny virahtaa pitkäks siinä.

Tillukas,hyvä että pikkunen on omalla käyrällään pikkuinen:)

Repa ja säynävä 30+4
 
Heippa kaikille=) Kantoliinoista/repuista olitte jutelleet, meillä on tutuilta saatuna kaks kantoreppua, jos niiden käyttö onnistuu niin ehkä otetaan käyttöön, kantoliinaa tuskin onnistuisin solmimaan oikein kun olisin varmasti ihan onneton muistamaan niitä oikeita sidontatapoja. Ulkona varmaan käydään vaunuilla.
Raskausarpia mulle on ilmestynyt jo aikaa sitten, pieniä aluksi mutta nyt mahan arvet on jo revenneet kymmenensenttisiksi kohta. Kyljissä, reisissä ja takapuolessa on muutamia pieniä arpia. Maha on kyllä ottanut yhtäkkia kasvuspurtin, toissakerralla neuvolassa sf-mitta oli keskikäyrällä ja viimeksi jo ainakin yläkäyrällä tai yli, sitä ei jostain syystä merkattu korttiin vaikka koneelle sen kävikin laittamassa ylös. Muoto onkin sellanen että kasvaa vaan eteenpäin, sivuille ei ole levinnyt yhtään. Oonkin aika lyhyt niin varmaan johtuu siitä, äidillä oli sama juttu. Mua kun odotti, mitta huiteli aika korkeuksissa ja luultiinkin hetken että odotti kaksosia, sitten pelottelivat isolla vauvalla. Synnyin sitten rv 36 2045g 45cm että en kovin isoksi ainakaan kerennyt kasvaa.

Närästystä on myös ollut, samoin aamu/iltapahoinvointi on palannut takas. Ei vielä ainakaan yhtävoimakkaana kuin alussa, toivottavasti ei tulekaan.
Hyvää Joulun odotusta:D Täällä on jo fiilistelty joulutunnelmissa, vaihdettu jouluverhoja ja -liinoja, osteltu lähes kaikki joululahjat ja suunniteltu joulun syömisiä=)

saraheinä 29+3
 
Bom
Kantoliina tai reppu? Esikoisen kanssa tuli kokeiltu molemmat kantoliinat, joustamaton aluksi, kun ei ollut muuta, ja sitten trikoinen kantoliina. Yhteensä tuli niitä käytetty ehkä 5-6 kertaa. Vauvalle ja minulle tuli kuuma. Maksoin trikoisesta 40,00 ja vähän harmitti. Ajattelin nyt hankkia Baby Björn Synergy -rintarepun. Haluaisin kyllä ensiksi kokeilla, kun ostan.

Arvista: Esikoisen kanssa ei tullut yhtään. Nyt on maha ollut isompi, mutta raskausarpia ei ole vielä tullut. Mahdollista, että tulee loppuvaiheessa. Olen rasvaillut, mutta laiskasti.

Mittauksista: Aamulla odottaa neuvolatäti mittanauhalla. 2 vk sitten hän oli huolissaan pienestä sf-mitasta ja painosta.


Bom ja masukki 32
 
:wave: Mukana ollaan edelleen!!! Vaikka joku on saattanutkin ihmetellä mihkä oon hävinny... juuri katoin, et oon lokakuun alussa viimeks kirjotellu.... argh! mihin tää aika oikein menee...

siis töissä menee hyvin ja tekemistä riittää, pojat (3,5v ja 1,5v) on sopeutuneet päiväkotiin (elokuun lopussa menivät) ja niillä menee siellä hyvin.. oikeastaan hiukan jopa harmittaa ottaa ne tammikuussa pois sieltä, toivottavasti ei kovin kovaa muutosvastarintaa esiinny sitten kotona=(

vatsa kasvaa kasvamistaan, kiloja on tullut noin viisi lisää... vatsa tuntuu pienemmältä, kuin aiemmin tässä kohtaa ja on muuten jopa minunkin mielestäni eri mallinen kuin aiemmin pojista.... ei tiedä oisko se sittenkin tyttö=) vai johtuuko vaan bailis- ja zumba tunneista ennen raskautta, että kroppa on timmimmässä kunnossa=)

sokerirasitukset on läpästy puhtaasti, Nyytillä on kaikki hyvin vaikka rakenne ultrassa hiukka meitä säikyttikin, uusinta ultrassa ei havaittu mitään poikkeavaa eikä mitään likelle raja-arvoa... aivonesteen kiertoa siis tarkkailtiin meillä....

liikkeet tuntuu hyvin, öisin saan nukutuksi, vaikkakin vessassa saattaa joutua käymään. Närästys on kiusallinen vaiva ja vaatteista loppuu kohta joustovara=) mutta eipähän tuohon helmikuuhun enää kauaa aikaa ole...

mukavia vointeja kaikille... koitan kirjotella nyt pikkusen useemmin, kun alkaa kohta toi joululomakin (vuosilomapäivät pidän pois) ja sit pian äippäloma...

Maariana83 + Nyytti 29+1
 
Bom: tsemppiä mittaukseen, joska viimeksi olisi ollut mittavirheestä kysymys!

Mulla oli tänään viimeinen pilates ennen joulua ja tammikuussa en enää aio käydä. Alkoi olla niin tuskaista ja tänäänkin käveleminen tunnin jälkeen on ollut aika hankalaa, joten pakko nyt luovuttaa. Yritän kotona tehdä niitä liikkeitä, jotka ei tunnu pahalta. Jospa sillä saisi itsensä pysymään jotenkuten kunnossa synnytykseen asti. Sitten keväällä pääsenkin synnyttäneiden ryhmään :)

Enää yksi päivä viikonloppuun ja sen jälkeen ollaan taas iso askel lähempänä joulua!

Commander ja Pepe 30+0 (POKS ja vihdoinkin kolmosella alkava lukema! On tätä odotettukin!)
 

Yhteistyössä