** HELMIKUUN HURMAAJAT ** helmikuussa (PÄIVITYSPYYNNÖT YV:NÄ -kiitos)

Täällä ollaan toiseksi viimeistä päivää yhdessä. Ylihuomenna sitten leikkaukseen.

Muuten on mennyt ihan hyvin nämä viime päivät, mutta eilen käydessäni sairaalassa antamassa verikokeen kaatusin bussiin noustessani. Muuten ei ole mitään hätään, mutta vasen käsi on vielä kipeä. Vihoittelee, kun tekee tiettyjä liikkeitä. Saa nähdä kuinka sitten sairaalassa onnistuu sängystä nousemiset sun muut. Etenkin, kun reisilihakset ovat tosi kipeät ja vaikeuttavat liikkumista.

Toivotan onnea kaikille vauvan saaneille ja mukavia viimeisiä odotuksen päiviä meille muille.
 
Samoja fiiliksiä täällä on jo olemassa olevien muksujen suhteen, huono omatunto kun ei jaksa hirveästi leikkiä ja ulkona möyriä mukana. Ja sitten taas kohta aika menee leikkauksesta toipumiseen ja vauvan hoitoon. :ashamed:

Olen tässä mietiskellyt että onko ihan turhamaista pyytää jos sais sektion mieluummin sitten loppuviikolle että sais paremmin nuo isyyslomajutut ja lastenhoidot suunniteltua. Maanantaipäivää varmaan tarjotaan mut jos pyytäis edellisen viikon torstain.. No, huomenna sitten on se arvio ja pitää muistaa kysyä muutama muukin juttu.

Tsemppiä kaikille tukalasta olosta kärsiville ja hyvinvoiville myös! =)

Alina ja 36+4 =) :heart:
 
Onnea pikkuisesta Anniina! :flower: :heart:

Kuulosti todella rankalta kokemukselta Dolly, kiitos kun jaksoit jakaa kokemuksen meille. Kerrothan miten kotiutuminen sujuu ja eikös teilläkin ollut niitä koiria, niin olisi ihanaa jos voisit kertoa miten niiden kanssa tutustuminen pikkuiseen menee.

Voimia kaikille tulevaan koitokseen ja jo kotona vauvojen kanssa oleville.

Jadel84 & Toukka (ei se mikään toukka enää ole! :D ) 38+6
 
Onnea kaikille vauvan saaneille
Mä ilmottaudun kans juhannuksena synnyttäviin, La ois sunnuntaina mutta ei mitään tuntemuksia, että olisi sieltä tulossa. Muuten on olo kohtalainen, mitä nyt yöt on tuskaa kun paikat puutuu ja kyljen kääntäminen on vaikeaa.
Lilo 39+3
 
Anniinalle onnea :flower: !

Täällä neuvolakäynti takana. Kaikki ok, turvotusta järkyttävästi ja vauva pää alaspäin mutta ei kiinnittynyt. No, eipä sillä ole väliä, kun sektiolla on tarkoitus herra ulos auttaa. Alustavasti on puhuttu ensi viikon keskiviikosta, jos vain keuhkot ovat kypsät eikä aiemmin ilmene tarvetta kiireelliseen sektioon. Toivottavasti menee sovitulla tavalla enempää tappelematta. En haluaisi enää loppuajasta ottaa turhia riskejä hapenpuutteen kanssa, kun kerran makrosominen vauva näyttäisi olevan tulossa.
 
Onnea vauvansa saaneille, ja :hug: kaikille sitä odottaville!!!

Eilen neuvola-lääkäri:
- painoa +700g/vko
- rr 138/91
- turvotus +
- liikkeet ++
- pissa puhdas
- sf 35,5
- vauva rt, tiukasti alhaalla, kohdunsuu pehmeä ja kanavaa 1,5 cm, mutta kiinni
liekö tuosta ronkkimisesta johtuen, olen valvonut koko yön, kera pienten kipeiden suppareiden, jotka eivät tosin johtaneet muuhun kuin totaaliseen väsymykseen, edelleen jatkuu, mutta harvemmin kuin yöllä :( Olo on aika jäätävä, ja mietinkin että onkohan tää loppuaika nyt sitten tätä, valvomista ja kipuilua, vai alkaiskohan se H-hetki lähestymään...yöllä on aikaa miettiä kaikkea tyhmää, niinpä mä jo kehittelin päässäni että mun synnytys käynnistyykin näillä pienillä suppareilla ja kohta jo onkin tarve ponnistaa....nooh, onneks ei sentään tullut tarvetta :D

maaliskuu ja Rakas :heart: 38+1
 
Huh! Olipa lukemista kerrakseen. En meinaan ole viikkoon ehtinyt sivuille.

Sylintaydelta onnitteluja ja mahdollisimman paljon unta kaikille vauvautuneille! :heart: :heart:

Oikein alkoi heikottaa, kun luin tuota Dollyn kertomusta.Hui :eek: Mutta kuulostit todella positiiviselta ja voittajalta kaiken sodankaynnin jalkeenkin, etta siita sai myos paljon tsemmpia matkaan.

Iidesy, seuraankin tassa sitten tarkkana, koska sinusta ja vauvasta juttu lehdessa. Asun meinaan itsekin Ylojarvella. Jos sinua kiinnostaa joskus esim. kahvittelu niin olisi ihan kiva nahda ja vaihtaa kuulumisia.

Eilen taas tuli kaytya siella Tayssissa. Raskausdiabetes tapaaminen. Kaikki arvot sen verran hyvia, etta kaski tulla vasta kahden viikon paasta. Yleensa kaydaan n. kerran viikossa. Ja laakari kaski ottaa myos kassin mukaan!!! Eli saatetaan silla reissulla kaynnistaa. Paiva on 16.2. ja LA 19.2. Nyt viikkoja oli 37+4 ja arvioivat vauvan oleva 3300g. Jos kasvu jatkuu ihan samana olisi tuolloin jo n. 4kg. Ja arviothan voi olla hyvinkin alakanttiin. Eli kylla tuolloin sitten jo saavatkin kaynnistaa. En suostu tulemaan enaa kotiin ilman vauvaa!

Sarina ja Sisu 37+5
 
Ikuisuus, mullakin vahan mattaa tuo rahoituspuoli :ashamed: Ei aavistustakaan miten tasta tullaan selviamaan... Mutta kait se on pakko! Itsella mies saa tyomarkkinatukea sen minimin ja mulla toi vanhempainraha tulee olemaan nettona n. 1200 kuussa. Asuntolainaan ja vastikkeeseen menee jo 1000e. Siihen sit paalle kaikki vakuutukset, bensat, puhelin, ruoka jne. Etta hyvia saastovinkkeja tanne pain kiitos! :ashamed:

 
neuvolakuulumisia:
37+6
paino +525/vko
paineet 120/64
turvotus-
pissa puhdas
tarjonta 2 rt
sykkeet 137
sf 36cm

oma neuvolatäti arvioi vauvan kokoa että olisi n. 3000-3500g syntyessään ja kuulemma pidempi kaveri kuin esikoinen joka oli 48cm.
mun neuvolatäti mittaa vähä ton sf mitan vinoon, niin kuulemma kuuluu tehdä mutta viimeksi lääkäri mittasi sen ihan suoraan et suoralla mitalla olisi ollut tuon 35cm varmasti.
täällä podetaan flunssaa :( toivottavasti ehtii parantua sitte ennen laskettua aikaa et on mahdollisimman voimissaan.

dollylla olipas synnytys, mullaki meni esikoisesta pitkän kaavan mukaan et saa nähä kuis tämän kanssa. olen jotenkin varautunut että saattaapi kestää synnytys jälleen..

kummeista: on tiedossa jo, 3 kummia, kun yksi on pariskunta ja molempien sisarukset tulevat :)


huomenna siis jo poksuu 38+0 :heart:
 
täällä kans meikäläinen ilmottautuu niihin juhannussynnyttäjiin :D
elikkä tänään ois laskettu aika, mutta plaa, poitsulla on vissiin niin hyvä olla mahassa
että se ei taho pois. miehen kans ollaan vitsailtu että se ei vaan osaa reittiä, ku nyt viimepäivinä yrittäny selkeesti navan kautta ulos :D
tänään ois ollu neuvola, mutta sieltä soitettiin ja siirrettiin huomiseksi aika, mälsää!

mietin että kuinkahan helpolla synnytystä aletaan käynnistelemään?
ku oon aika pieni, alle 160cm pitkä ja muutenki pienikokonen ja vauvan kooksi arvioitiin synnytystapa-arviossa vkolla 37+5 jo melkeen 3kg, ni mua pelottaa ihan hulluna että vaavi
kerkee kasvaa joksiki yli nelikiloseksi ja sitte se ei mahu syntymään ja apua..

nyt on tässä viimesen viikon aikana syntyny monelle tutulle vauva vaikka niiden lasketut ajat on olleet mun jälkeen, nii on tullu oikeesti semmonen "EPÄREILUA!"-olo. tosi ristiriitaset fiilikset muutenki, ku kokoajan oottaa malttamattomasti että millon saa sen oman käärön syliin, ja välillä taas tulee semmonen olo että apua en oo valmis! mutta se vissiin kuuluu asiaan:)
mun mielestä on tosi sulosta ku mies on monesti sanonu nytte viime päivinä että jännittää ihan sairaasti.. ja muutenki paljo puhuu vauvan tulosta:)

pilli ja pikkunen, 40+0!
 
Kerrottakoon, vaikka synnytys oli rankka ja kipeä, se kyllä kannatti :heart: Sen verran ihana pikkumies meillä nyt on :heart: Ja eiköhän aika kuulla muistot ;)

Jadel Juu, meillä 2 koiraa jotka eivät ole aikaisemmin nähneet edes vauvaa, mutta kaikki on menny paremmin kun hyvin! Ekana päivänä olivat tottakai ihan ihmeissään pienestä kääröstä, mutta reilusti on annettu vauvaa haistella ja "tarjottu" sitä pällistettäväksi, joten tällä hetkellä ei noita enää hirveesti kiinnosta :p
Narttu on meillä kovin huolestuneen näköinen aina kun vauva alkaa itkemään ja seuraa mua kuin hai laivaa, että mä nyt varmasti tajua tehdä asialle jotain :heart:

Oon myös ollu tosi tarkkana, etten jätä koiria huomioimatta vaan yritän esim. vauvan nukkuessa pyytää ne rapsutettaviksi ja leikitän niitä mahdollisuuksien mukaan! On ne kuitenkin vauvasta huolimatta mamman sydänkäpyjä edelleen :heart:

vauva-arki on lähteny käyntiin aika mukavasti. Imetyksessä on kyllä ollut opettelemista, mutta nyt alkaa jo sujua! Poju on kyllä kunnon sylivauva eikä viihtyisi omassa sängyssä ollenkaan :D Nukahtaa syliin mukavasti, mutta huuto alkaa heti kun pitäisi omaan sänkyyn mennä! Öisinkin on päästy aika vähällä, heräilee n. 3 kertaa yössä ja yleensä riekkuu 02-04, jollon mikään ei oo hyvä, mutta aamusin ollaan otettu sitten takasin ja nukuttu kymmeneen asti |O

Onnea taas uusille mammoille ja tsemppiä loppumetreille kaikille kärvistelijöille :hug:
 
Hei kaikille!

Pitää täälläkin käydä pikaisesti ilmoittautumassa, kun ei ole tullut liiemmin palstailtua, ja ne vähäisetkin kommentit olen heittänyt tuonne taaperopuolelle.

Onnea vaan kaikille vauvansa saaneille :flower: Viikolla 35+5 tehtiin vauvalle ulkokäännös, kun nöttönen oli perätilassa, ollut luultavimmin jo puolesta välistä alkaen, mutta ei neukkatätit olleet vain huomanneet sitä. Kääntö ei ollut niin paha kuin pelkäsin ja vauva on edelleen pää alaspäin. Tosin viikko sitten nöttönen kääntyi perätilaan, mutta onneksi heivasi itsensä taas takaisin.

Kokoarvio on tällä hetkellä (37+5) 3 600 kg, joten odottelen jo kovasti vauvan syntymää, ettei kovin isoksi ehtisi kasvaa. Esikko syntyi juuri näillä raskausviikoilla. Silloin irtosi limatulppa 3-4 päivää aiemmin, mutta nyt ei tulppia ole näkynyt. Ulkoillut olen reippaammin ja tehnyt muutenkin kaikenlaista, että synnytys käynnistyisi. Seksi on vielä korkkaamatta, sillä niin monta kuukautta oltiin pannassa moisen asian suhteen, että on hieman alkukankeutta :p

Toivottavasti synnytykset menee kaikilla odottavilla hyvin. Sitä toivon itsellenikin, tietysti. On joku ihme tulevan äidin etiäinen mulla mielessä, että tämä synnytys ei menisi niin sutjakkaasti kuin edellinen. Liekö epävarmuus johtuu tuosta kääntämisestä ja siihen liittyvästä ajatuksesta, että jos vauva on perätilassa, niin joku sitä estää itse kääntymästä. Toivottavasti olen kuitenkin väärässä.

Nautitaan nyt lumisesta talvesta, ja nukutaan niitä 3 tunnin päikkäreitä, kun vielä voidaan;)

Mavi ja esikko 1 v 10 kk sekä vauva 37+5
 
Alina78 Taitaa olla aika sairaalakohtaista tuo voiko sektioaikaan vaikuttaa. Mun kohdalla aika vaan annettiin ja se oli siinä. Mulle tuolla päivällä ei sinäänsä ole väliä, koska ihan älyttömiä järjestelyjä tämä on vaatinyt anyway, mutta voihan sitä aina kysyä, jos siihen voi vaikuttaa.

Meillä onkin sitten Tuulia79n kanssa sektiot perättäisinä päivinä :heart:

Vauva on nyt ollut lähes poikkitilassa ja mun vasen kylki on niin kipeä, että se ei käytännössä kestä kosketusta ollenkaan. Se tuntuu toooooosi kivalta, kun tuo neiti painaa päällä tuota kylkeä - kyynelee vaan valuu silmistä.

Ja flunssa pitkittyi jälleen - kuten mulla aina nykyään käy, joten puolikuntoisena mennään huomenna vauvaa hakemaan.
Paniikki alkaa iskemään joka minuutti vaan enemmän ja enemmän... :ashamed: :ashamed: En ole koskaan pelannyt mitään näin paljon.
Töitä olen kyllä sairaalassa tehnyt ja se ei ole ikinä tehnyt pahaa, mutta se, että itse on siellä potilaana ja autettavana on mulla vähän turhan iso pala :ashamed: Myös toisten haavat ym ei tee tippaakaan pahaa, mutta omassa kropassa jo ajatuskin etoo :x


Develly ja Potkuttelija viimeisiä metrejä yksiössään 39+1 :heart: :heart:
 
Paljon on tullut tekstiä. Kaikki tuli luettua, mutta enää en edes muista mistä olette puhuneet :)
Huomenna olis neuvola, joten kirjoittelen sen jälkeen kuulumisia tarkemmin.

Oikein paljon onnea kaikille nyytin jo saaneille :flower:

Täällä olis toukka nyt täysaikainen eli onnellisesti POKS 37+0 :heart: Nyt sitten vain odotellaan, milloinka toukka suvaitsee luopua yksiöstään :)
 
pilli- Ei kannata panikoida. Voipi olla että ei oo mitään hätää koska se mahtuuko se lapsi syntymään on riippuvainen enimmäkseen siitä lantion sisämitasta. Kyllä ne sitten alkaa tutkimaan jos sille vaikuttaa että ongelmia voisi olla edessä mutta tunnen montakin tosi pientä naista jotka on pystyneet ihan normaalisti synnyttämään ihan normaaleja 3-4 kiloisia lapsia ilman ongelmia.

Täällä kärvistellään näiden pahuksen supistusten kanssa. Kipeitä ovat ja eilen tuli taas 15 minuutin välein mutta loppuivat sitten taas puolen yön jälkeen. Nyt on aamulla taas tullut muutama niin kipeä että tuntunut sille kun joku olisi ilmat lyöny pellolle keuhkoista mutta nämä taas ei ole ollut mitään säännöllisiä. Huomenna pitääkin sitten soittaa aikaa yliaikaiskontrolliin ellei siihen mennessä mitään ala tapahtumaan.

Kaiken hyvän päälle nyt aamulla mureni ala-etuhampaasta(puolesta välistä katkennut hammas) pala paikasta pois. Ei ole mikään iso palanen eli ei ole millään muotoa kipeä eikä edes näy häiritsevästi mutta tuntuu kieleen raivostuttavasti kun ne reunat on terävät. Syksyllä tuota hammasta vihloi monta viikkoa kun esikoinen onnistui vahingossa potkaisemaan minulta leuat yhteen niin mietin että olisiko silloin kuitenkin saanut jotain vauriota tuohon paikka-aineeseen aikaiseksi että nyt sitten yhtäkkiä meni murusiksi ihan vaan siitä hyvästä että aivastin...muovi kuitenkin hapristuu aika herkästi.

Hopeakaisla & rv.41+1
 
Myös täällä kärvistellään epäsäännöllisten suppareiden kanssa, yön jäljiltä ne tosiaan heikkenivät, sitten palasivat ja tulivat n. 20 min välein --> kävin suihkussa ja nyt tulevat taas harvemmin, ovat kyllä niin kipeitä kanssa, että selkä ja sisäreidet ovat koetuksella....toivo nostaa päätänsä, josko se tästä lähtisi....tai sitten kärvistellään.....

maaliskuu
 
pilli- Ei kannata panikoida. Voipi olla että ei oo mitään hätää koska se mahtuuko se lapsi syntymään on riippuvainen enimmäkseen siitä lantion sisämitasta. Kyllä ne sitten alkaa tutkimaan jos sille vaikuttaa että ongelmia voisi olla edessä mutta tunnen montakin tosi pientä naista jotka on pystyneet ihan normaalisti synnyttämään ihan normaaleja 3-4 kiloisia lapsia ilman ongelmia.

Mulle sanottiin lääkärissä ihan samaa. Että vaikka olen pienikokoinen ja lääkäri arvioi syntymäpainoks sen 3,5-4kg niin se riippuu missä asennossa vauva on jne. Mä kanssa pelkään että mahtuukohan se tulemaan ja repeänkö paljon mutta kyllä ne siellä sairaalassa sitte kahtoo ja tuumailee. Mä ainakin luotan niihin. :)

Dolly04 Mää meinasin kanssa antaa koirien totutella ja haistella vauvaa paljon. Pitäähän niitten tottua uuteen perheenjäseneen. Meillä on 2 sekarotuista n. 25kg painavaa koiraa, pelkäsin ensin että miten ne suhtautuu mutta kyllähän sen sitten näkee. :)

Kummeja ei olla mietitty vielä.. Lapsi kastetaan, vaikka mies ei kuulu kirkkoon. En ite ainakaan tiiä yhtään ketä sitä pyytäis, mutta kaippa se sitte siitä.. :whistle:

Polttaja 38+1
 
Vielä tuosta syntymään mahtumisesta. Kannattaa toivoa että se lapsi on päättänyt venähtää pituutta koska silloinhan hän olis painosta huolimatta ohut. ;)

Minulla molemmat muksut on olleet syntyessään lähes neljä kiloisia mutta myös pitkiä eli kapeita. :)
 
Malinda
Onnea Anniina91 pikkuisesta! :flower:

Olipas Dollylla rankan kuuloinen synnytys, mutta onneks lopputulos palkitsee :) Kiva oli lukea synnytystarinaa, kertokaahan muutkin kun jaksatte.

Mervi-elinalle tsemppiä vauva-arkeen. Mukava kuulla jo vauvautuneidenkin kuulumisia :)

Toivottavasti Avillan perheessä on mahatauti hellittänyt. Aika rankan kuulosta! :hug:

Kovasti tsemppiä Tuulia79 ja Develly sektioon! Olen hengessä mukana, kun ei tiedä jos sama on vielä itelläkin edessä. Voin kuvitella Develly, että jännittää ja on varmasti ihan erilaista lähteä ite potilaaksi kuin nähdä samoja juttuja töissä ollessaan. :hug:

Ja onpas täällä monta malttamatonta mammaa! Tsemppiä ja jaksamista teille kaikille :) Mulla on vieläki ihan sellanen tunne, että pysyis nyt vielä hetken masussa. Nukkuminen on kyllä koko ajan hankalampaa ja liikkuminen, mutta silti jaksaisin odottaa vaikka sinne laskettuun aikaan asti. Pakko vaan yrittää asennoitua, että ens viikolla saattaa syntyä jo tiistaina päättävät, että käynnistetään. Supistuksia ei oo edelleenkään, ei limatulppaa eikä muutakaan synnytykseen viittaavaa. Kipuja vaan.
 
Onnea taas vauvansa saaneille! :flower: :heart:

Monilla on jo laskettu aika ihan käsillä :D Täällä on yksi joka voisi kanssa ottaa niitä supistuksia :wave: Mitään muuta kun epämääräistä särkyä kohdunsuulla ei ole havaittavissa :kieh: Mä taidan olla se joka viimeisenä täällä pitää pinoa pystyssä :LOL:

Eilen neuvolassa kaikki hyvin. Pissa puhdas, verenpaine 128/83, mikä on koholla (normaalisti alapaine on n. 65) mutta ei kuulemma vielä huolestuttavaa, painoa tullut nyt yhteensä 17kg |O :ashamed: :headwall: sf-mitta 32. Käytiin myös aikaisempaa synnytystä läpi ja keskusteltiin kivunlievitysvaihtoehdoista. Onko täällä kenelläkään omakohtaista kokemusta spinaalista? :attn: Kiinnostaisi kuulla miten on ollut, jos on ollut, eri vaikutus kun epiduraalissa.

Tsemppiä teille joilla lähestyy leikkausaika :flower: Taidan olla hieman kateellinen kun itse ei tiedä yhtään millon tämä nyytti päättää tulla maailmaan :D

rv 38+1
 

Yhteistyössä