** HUHTIKUISET 2010 **

Minäkin täällä ensimmäistä kertaa :wave:

Poitsu tuli 16 päivä kuukauden, menee tää aika vauhdilla!!! :eek:

Vauva on aivan ihanan kiltti ja rauhallinen edelleenkin. Aika paljon meillä menee korviketta, ei oma maito riitä läheskään, mutta koetan silti imettää sen mitä vauva nyt tissistä irti saa...tuleepahan edes jotain vasta-aineita =)

Meillä vauva saa nimen 12.6 ja samalla me viimeinkin mennään naimisiinkin :heart: Kutsut on jo postitettu ja juhlat tulee olemaan tosi pienet ja intiimit. Saa nähdä raaskiiko sitä antaa vauvaa ja muita lapsia sitten yöksi hoitoon jos juhlitaan sit illalla...saattaa olla etten mä raaski :D

D-vitamiinia mä en ole edes vielä antanut!! Yhden tipan annoin silloin 2 viikon ikäisenä ja siitä tuli hillittömät vatsavaivat joten nyt en ole edes yrittänyt...saa kuitenkin korviketta jo sen verran paljon että siitä saa hieman d-vitamiinia. Ajattelinkin että kokeillaan seuraavaksi niitä Rela-tippoja ( gefilus) jossa on D-vit samassa.

Joku kyseli makeanhimosta....Mulla se on ihan mahdoton!!! Tuntuu että koko ajan pitäsi olla jotain makeaa mussuttamassa, ja nyt kun pitäis saada päinvastoin sitä vähennettyä että sovin sit hyvin juhlamekkoon.... :ashamed: :whistle:

Meillä nukutaan öisin 3-5h pätkiä, ja päivisin on jo pidempiä jaksoja valveilla ja jaksaa seurustella.
Ulkona poika tykkää nukkua tosi paljon, ja ihanaa niin, koska saan itse sit puuhata tuolla pihahommia. Ne on jääny aika taka-alalle ja nyt alkaa sit pikkuhiljaa multasormia syyhyttää, pitäis "uskaltaa" lähteä käymään puutarhalla kesäkukkia ostamassa. Siksi tuo "uskaltaa", koska mulla aina uppoaa sinne pieni omaisuus rahaa.... :LOL:

Mukavia lämpimiä kesäpäiviä kaikille!! B)
 
Noniin, nyt on poitsu yöunilla ja Mandikin tuhisee sitterissään, et josko sitä nyt kerkeis hieman kirjotteleen ilman keskeytystä =)

Meillä tiesi nimen etukäteen ainoastaan kaks kummia (ovat pari ja kolmannelle kummille ei kerrottu) koska pyysimme heitä ostamaan sellaisen valokuvakehyksen johon tulee kaiverrettuna lapsen tiedot ja he halus ite kaiverruttaa sen joten kerrottiin sit. Pojan aikaan kerrottiin kaikille nimi etukäteen ja nyt oli kyl kiva pitää se salassa ja oli oikein hauskaa kun kaikki yritti sitä udella ja arvailla. Mut eipä osunu kukaan oikeaan :D Anoppi kävi kaikki nimet kalenterissa läpi ja etsi myös netistä mahdollisia nimiä :LOL:
Etukirjain suostuttiin sentäs kertomaan..
Mikähän siinäkin on, että kaikki haluaa aina etukäteen tietää sen nimen? :D

Huh helteitä! B)
On kyllä joo saanu hieman miettiä, et mitä pienelle pukee päälle. Esim. eilen kun oli tosi lämmintä, neidillä oli vaan body ja housut sekä myssy vaunuissa ja veteli kunnon 4,5h päikkärit! =) Vaunut oli siis varjossa. Tänään oli hieman viileempää kuin eilen, mut silti aika lämmin, niin oli samat vaatteet kun eilen, plus sit vielä collegetakki siinä päällä ja taas uni maittoi hyvin. =)

Siis musta tuntuu, et aina kun mies on kotona, niin meidän päivärytmit menee ihan sekasin! Viime viikon kun mies oli kotona, niin ei ollu taas mitään tolkkua missään hommassa (nukkumiset, syömiset ym..) ja nyt kun oon eilen ja tänään ollu yksin lapsien kanssa, niin kaikki sujuu mallikkaasti :D En siis sano, että ois miehessä vika, vaan luulen, et se johtuu jotenkin siitä, että kun se mies on siinä, niin mun ei oo "pakko" hoitaa kaikkee yksin ja sit vaan kaikki menee sekasin. Heh, vaikee selittää.. :LOL:

Oisko kellään hyviä vinkkejä millä ton neitosen sais tuttia syömään? Esikoisen kanssa ei ollu mitään ongelmia, söi heti. Mutta nyt ei kelpaa sit millään. Alkuun ajattelin, et syö tai ei syö, ihan sama. Mutta kyllä sitä nyt kaipaa kun saa ite olla tuttina eikä rauhotu muuten kun tissillä.. :ashamed:
Ollaan koitettu montaa erilaista ja erikokosta tuttia. (tuntuu et tutit liian isoja kun kakoo aina kun koittaa antaa? pullosta kyllä syö..) Ollaan koitettu myös sokeriveden kanssa.

Feles Mulla menny ihan ohi, et miks sun mies on joutunu sairaalahoitoon? Toivottavasti ei mitään vakavaa. :hug:

Voi Piipa, kurja toi sun tilanne. :( Mut eiköhän kaikki ihan hyvin mee, onhan meillä osaavia lääkäreitä! Tsemppiä! :hug:

Paljonko muuten vettä pitäis juoda päivittäin kun imettää?



 
Piipalle :hug:

Leanferille onnittelut jo etukäteen rouviintumisesta :) :heart:

kauniita nimiä on lapset saaneet :) meillä ristiäiset on 13.6. ja oon saanu jo touhuttua jotain niiden eteenkin :)
kummit ja nimi jo valmiina. kahviliinat nimellä painettuna tilattu eilen :D ja pappikin tilattu :)
tarjoilujakin miettiny ja anoppi on luvannu tehdä kala ja kinkku voileipäkakut :p jamii!

Iitu on tosi kiltti neiti. eilen tuli täyteen se 3 vkoa. Pitkiä unia nukutaan ja kovasti mammaa juodaan. Viimeyö nukuttiin niin että mimmi nukahti 23:00 hujakkeilla ja söi ekan kerran 5:30 :D ja sitten valvoikin 1,5h. eli 7:00 maissa nukahti ja kasin jälkeen taas heräili ja tankkas 65ml tissimaitoa pullosta jotka maidonkerääjällä aamulla keräsin. ja nyt ollaan taas unilla.

relatippoja oon antanu silloin tällöin kun tuntuu että kiertää masussa kun on niin ahmatti kaveri meillä.
D-vitamiinia oon antanu kerran yhden tipan ja taidan tehdä niinkuin toisillakin lapsilla että alan antamaan vasta myöhemmin :whistle:

ilmat on suosineet nyt mutta on todella hankalaa tietää mitä laittaa päälle pienelle. bodylla ja puolipotkareilla ollaan meilläkin menty mutta sekin tuntuu olevan välillä liikaa kun iitun niska on ihan märkä ja nahkea.

nasum ja iitu
 
Piipa :hug: Toivottavasti kaikki menee hyvin.. Nyt mua alko jännittää et onkohan toi minunkaan kohtu tyhjentyn kunnolla? jaiks. Mulla on vasta 3.6 terkkari ja 8.6 lääkärin jälkitarkastus, eikä meidän neuvolassa ole ultraa.. :eek:

D-vitamiinia minäkin annoin vissiin kaks kertaa ja tuli niin hirveet vatsavaivat et päätin siirtää myöhempään, näin tein myös esikoisen kanssa. Poika saa kumminkin korviketta, joten sen mukana tulee sitä D:tä. =)

Eilen oltiin koko perhe esikoisen päiväkodin kevätjuhlassa, hienosti tyttö esiintyi =) ja poika nukkui koko homman ajan.

Nyt kuuluu tuo "kutsuhuuto", eli tissibaari auki! :LOL:
 
Heipat kaikille! :wave:

Täällä on nyt sitten Julle nuhassa, yöllä alkoi rohisemaan :( Onneksi kuitenkin Friidalla saa hyvin räkää pois imettyä, niin syöminenkin sitten ihan hyvin onnistuu...

Kiitos Empuu kun mainitsit tuon Manducan, munkin oli sit pakko mennä sellainen tilaamaan ;) Tänään aamupäivällä tein tilauksen ja äsken tuli viesti, että se on jo postitettu :D Ruskean värisen tilasin :p Voipi olla, että nyt ei tarvitse sitten matkarattaita hankkia ollenkaan :)

Nyt kuuluu huuto, joten mentävä on!

-Niiskuneiti ja Julle 1kk 2pv-
 
Onpas siellä taas kuuma! |O Nyt riensin heti ulos vauvan kanssa, kun tuo silmänsä ummisti, jes! Käytiin tunnin lenkki, ei tarvii koko päivää kyykkiä sisällä. :D

Niiskuneiti Hieno homma, jospa se olisi hyvä vehje. :) Meille tilattiin se valkoinen. Toissapäivänä naputtelin tilauksen, tänään tuli viesti, että on noudettavissa. Tyhmää vaan, kun se pitää noutaa Kampin Matkahuollosta, vaikka nettisivuilla luki, että se voidaan toimittaa myös lähimpään Siwaan (joka olisi samalla tiellä kuin me asumme).

Mua pelottaa, että multa loppuu maito tisseistä. :eek: Eilen nukkumaan mennessä imetin sängyssä, ihmettelin miksi vauva vaan ähisee, ottaa tissin suuhun ja päästää kohta irti; eipä tainnut tulla kamalasti maitoa. Vaihdoin rintaa, niin heti rauhottui. :(

Katyana Siitä vedenjuonnista imettäjällä... En mä mitään virallisia suosituksia tiedä, mutta nyt kun on näin lämminkin, niin luulis, että ihan vähintään kaksi litraa olisi hyvä juoda. Oisko jopa alakanttiin tuo arvio.

Onko muuten kamala synti, kun annan vauvan nukkua päiväunet joskus myös mahallaan? Tuo nukahtaa ja nukkuu paljon paremmin mahalteen. Netistä kun luin, niin jotkut ovat ehdottomasti kieltäneet nukuttamasta vauvaa mahalleen ennen kuin osaa itse niin kääntyä, ja joissakin paikoissa taas jo synnärillä laitetaan vauva nukkuun mahalleen. Otapa tuosta selväää :)

Empuuu ja Taapo 3vk6pv
 
Missähän vaiheessa kannattaisi huolestua tuon vauvan valvomisesta...?
Hän on nyt viidestä eteenpäin syönyt tunnin välein ja nukkunut n.puoli tuntia, senkin sylissä.. heti kun laski omaan sänkyyn niin itku alkoi. Muutenkin on aikas itkuinen ollut :(
Mietin tässä vain kovasti että mistähän mahtaa moinen johtua.. Onko kenelläkään ehdotuksia mitä vois olla..? Niin ja ikää on herralla perjantaina kolme viikkoa. Tiheä syöminenhän voi olla vain jotain tiheämmän imun kautta, vai? Ja kai hänelläkin jano on kun hikoilee enemmän.. Ja iltasinhan ne vauvat kuulemma enemmän tankkaavat..
Mutta kiva jos joku viitsii jotain kirjoitella :)
Mä kyllä mietin jo kovasti että mitähän yö tulee olemaan, itsellä meinaan silmät aikas ristissä.. :( Mutta ehkä tämä tästä :)


jastu ja vilperi
 
jastu Meillä oli tuota samaa, oisko kans kolmen viikon iässä. Taitaa olla sitä tiehän imun aikaa, meillä vauva myös söi jopa puolen tunnin välein, ei ehtinyt tekeen mitään muuta kuin imettää. Nyt alkaa meidän pikkuherralla oleen selkeemmät tauot ruokailujen välissä.

Oonkohan mä muuten mokannut siinäkin, kun nukutan vauvaa päivisin sohvalla? En oo ikinä laittanut omaan sänkyynsä. :whistle: Yölläkään tuo ei viihdy sängyssään kuin korkeintaan ekan unipätkän, muuta haluaa viekkuun.

Manduca testattu, vaikutti hyvältä! Vauvan pää vaan hikosi melkoisesti mun rintaa vasten. Saa nähdä, saanko mä tuota vehjettä viritettyä ollenkaan yksikseni, nyt ekan kerran ainakin tarvitsin miehen apua.

"Hauska" juttu muuten. Nähtiin miehen vanhempia ennen noin viisi kertaa vuodessa, mutta nyt kun heille syntyi ensimmäinen lapsenlapsi, on nähtykin vähintään kerran viikossa. :saint: Käyvät todennäköisesti joka keskiviikko meillä pikavisiitillä, kun menevät harrastukseensa. Mummolassa kun käydään, niin vauva on oikeestaan koko ajan mumminsa sylissä, onneks sentään saan imettää välillä. :LOL:

Huomenna isyydentunnustukseen, saa nähdä miten reissu menee. Pitää varmaan ottaa Manduca mukaan, jos ei pikkuinen viihdykään vaunuissa...

Empuuu ja Taapo 3vk6pv
 
Ensimmäistä kertaa minäkin tällä puolella kirjoittelemassa :wave: vieläkin automaattisesti klikkaan ensin odotuspuolelle :D

Olen täällä käynyt jo pari kertaa lueskelemassa teidän kirjoituksia, mutta vielä en ole kerennyt kirjoittelemaan. Nyt sain juuri vauvan nukkumaan niin päätin paria kirjoittaa.

Pikkumies on ehtinyt jo 2 viikon ja 4 päivän ikään ja hurjasti on kasvanutkin. Alkuviikon neuvolassa pituutta mitattiin 53,5cm (syntymäpituus 48cm) ja painoa 3800g (syntymäpaino 3260g):)

Nimestä, me järjestetään pojalle pienimuotoinen nimenantojuhla ja silloin paljastetaan nimi sitten:)

Meillä aloitettiin d-vitamiinit eilen ja alotin tänään sitten terveydenhoitajan suosituksesta rela tipat myös. Toivotaan että auttaisi mahavaivoihin.

Katyana, meilläkin on hankaluuksia saada poika syömään tuttia. Välillä vähän aikaa sitä suostuu imemään, mutta mustakin tuntuu että se tutti ois sille jotenkin iso kun yökkäyttää (tutti on siis pienin mahdollinen). Oon huomannut että poika yrittää imeä sitä liian voimakkaasti ja tutti myös sen takia tippuu aluksi ja näyttää niin kuin se yrittäisi pudottaa sen. Pidän kuitenkin tutin osasta hellästi aluksi kiinni jotta vauva saa imemisen alulleen ja sitten hän saattaa alkaa imeä sitä kunnolla. Tämä kuitenkin tapahtuu noin joka kymmenes kerta ja muulloin hän ei sitä suostu syömään. Ja nesteen juomisesta terkka sanoi mulle että pitäis juoda 3 litraa päivässä.

jastu, meillä oli viime sunnuntaina samanlainen tilanne, eli poika nukkui koko päivän aikana vaan muutamia tunteja ja nekin pikkupätkissä kun koko ajan oli rinnalla tai muuten sylissä. Kun nukahti syliin ja vein hänet sänkyyn niin itku alkoi. Sylissä viihtyi kuitenkin itkemättä jos hänet piti liikkeessä. Meinasi kyllä silloin itsellekkin itku tulla kun mies oli vielä töissä. Lopulta hän nukahti vähän ennen 11 illalla ja nukkuikin tosi hyvin sen yön (heräsi kerran, söi ja nukahti samantien) ja sitten seuraava päivä olikin "normaali". Kerroin tästä vielä neuvolassakin mutta kuulemma ihan normaalia..

Alussa mulla oli muutama päivä baby bluessia ja mielialat vaihteli tosi paljon, itku oli enemmän kun herkässä ja en syönyt oikein mitään. Vauvaa jaksoin kyllä hyvin hoitaa mutta muuten oli jotenkin mieli maassa. Se meni onneksi muutamassa päivässä ohi kun puhuin asiasta mieheni kanssa ja tärkeimpänä aloin syömään kunnolla. Terkkakin sanoi että luultavasti verensokerit niin alhaalla. Nyt arki jo sujuu mukavasti ja poika on aivan ihana:)

Oletteko minkäikäisten kanssa lähteneet esim. kaupungille, ostoskeskuksiin jne. Me ollaan kyllä tässä oman alueen muutamissa kaupoissa käyty, mutta vielä ei olla sen pidemmälle lähdetty.

Nyt on pakko lähteä suihkuun että ehdin nukkumaankin joskus :) jäi varmasti monta asiaa kommentoimatta mutta ehkä huomenna tulen jatkamaan.

Hope ja poika 2 vko 4 pv :heart:
 
Poika nukkumassa, joten nyt on aikaa lueskella ja vähän kirjoitellakin

Makean himosta joku kyseli. Täällä ilmoittautuu yksi himokas... =) Oikeastaan suklaata ja sen johdannaisia tekee ainoastaan kovasti mieli, mutta sen puuttuessa muukin kelpaa. :LOL:
Muutenkin on synnytyksen jälkeen kaikki ruuat ja herkut maistuneet, ettei 12 keräämästäni kilosta ol pudonnut vielä kuin 7 kg.

Ostoksilla käymisistä. Siihen asti, kunesn poika oli 3,5 viikkoinen käytiin ainoastaan lähikaupassa niin, että poika oli vaunissa. sittemmin ollaan kyllä pyöritty kaupungilla enemminkin.

D-vitamiinit aloitettiin 3 viikoisena, enkä ole huomannut, että masu olisi vaivannut. Ei tosin ole tähän mennessä vaivannut muutenkaan.

Veden juonnissa olen itse pitänyt sen periaatteen, että kun luulen juoneeni tarpeeksi, niin juon vielä litran lisää.
Täällä on myös melkoiset suihkutissit. Poika kiukkuaakin helposti nykyisin sitä, kun suihkuaminen loppuu ja pitäis IMEÄ ne loput maidot. Aika helposti tulee luovutettua ja vaihdan toiselle rinnalle. Täysimetyksellä onneksi pärjäillään.

Missäköhän vaiheessa poika alkaisi nukkumaan pitempiä unijaksoja? Meillä pisin pätkä on tähän mennessä ollut 3h. Eipä tuo nyt oikeastaan itseä haittaa, eivätpähän ole rinnat ihan ylipinkeinä. Öisinkin on kuitenkin vain syönyt pikaisesti herättyään ja jatkanut uniaan, joten tähän asti meillä on koko porukka nukkunut hyvin. voi kun pysyisikin tällaisena...

Jospa tästä itsekin lähtisi nukkumaan.

Whitney ja Viljami 5vko 2pv
 
Alkuperäinen kirjoittaja Empuuu:
Onko muuten kamala synti, kun annan vauvan nukkua päiväunet joskus myös mahallaan? Tuo nukahtaa ja nukkuu paljon paremmin mahalteen. Netistä kun luin, niin jotkut ovat ehdottomasti kieltäneet nukuttamasta vauvaa mahalleen ennen kuin osaa itse niin kääntyä, ja joissakin paikoissa taas jo synnärillä laitetaan vauva nukkuun mahalleen. Otapa tuosta selväää :)

Empuuu ja Taapo 3vk6pv
Tähän pikaisesti käyn kommentoimassa, että nukuta vain jos on parempi niin.. :)
Meillä ainakin on kaikki viisi (siis tulokas mukaanlukien) nukkunut päiväuniaan masullaan. On ainakin meillä helpottanut ilman ulostuloa.. :D
Ja toinen kaksosista käy edelleen nukkumaan silleen että on masullaan jalat koukussa masun alla (eli ihan peppu pystyssä.. :LOL: )
Paljonhan tuota varotellaan ettei saisi nukuttaa, mutta esim. mulle laitoksella vanhempi kätilö sanoi että nykysuositus on se että nukutetaan selällään, mutta tietäähän äiti miten lapsi parhaiten nukkuu.. :saint:
Tosin meilläkin esikon aikaan taidettiin suosittaa kyljellään nukuttamista..

Nyt tää mamma lähtee kanssa kokeilemaan hyvää uniasentoa.. :LOL:
 
Mulla ei mitenkään riitä aikaa tähän surffailuun, kun olen kiinni tuossa ötökässä 24/7, mutta on se vaan ihana silti :heart: Mutta nyt tuo nukkuu sängyssä aamu-uniaan (ja juuri käänsin mahalleen, kun rupesi ähisemään ) Meillä vaihtelee nuo asennot tilanteen mukaan. On se niin suloinen, kun oikein kylläisenä pötköttää selällään x-asennossakin =)

Meillä täytetään tänään tasan kuukausi!

Eilen kokeilin kantoliinaa ekan kerran, kun piti matkustaa työpaikalle vauvaa esittelemään lapsiryhmällemme ja sinne on aika pitkä matka. Viime viikolla kun siellä käytiin vaunujen kanssa tätejä moikkaamassa, niin ei viihtynyt niin pitkää vaunuissa. Ja reissu oli nyt ihan toisenlainen. Nukkui suurimman osan ajasta ja oli rauhallisempi kuin koskaan!
Me ollaan Empuuu tänään kanssa menossa Hakaniemeen isyyden tunnistukseen, 10.30 on aika :) Eikä hermostuta enää yhtään, kun on kantoliina millä kuljettaa. Aikaisemmin jännitti tuo pitempi matka.

Kaksiviikkoisesta asti poika on itkenyt illat, ja tämä jatkuu edelleen. Syytä on vaikea saada selville, mutta kuuluupi ikään tietty. Silti olisi kiva tietää, mikä on vialla. Ehkäpäs maha vaivaa, kun pieruja rupeaa sitten myöhemmin illalla tulemaan. Mahalleen tykkääkin iltaisin olla, niin mietittiin että ehkä päivän mittaan jos pitäisikin enemmän mahalleen. Ehkä sitä ilmaa ei sitten illaksi kerääntyisi?

Jastu meilläkin oli tuollainen vaihe, joten kuuluu varmaan asiaan

Nimeä ei olla vieläkään päätetty...

 
Hyvä että löytyy muitakin joilla on makeanhimoa, etten ole ainoa moisen "riesan" saanut :ashamed:
Meillä on tuo yksi pidempi väli (klo 21- 03) yösyötöissä edelleen olemassa, mutta sitten syödäänkin välillä 3 tunnin välein ja toisinaan 1-2 tunnin välein. Eli kannattaa suunnata itsekin nukkumaan samaan aikaan Lotan kanssa tai muuten jää unet aika vähälle etenkin jos aamuyö menee noilla tunnin syöttöväleillä.
Tutista ei se meidänkään neidin suosikki ole, mutta sitkeästi olen sitä tarjoillut kun muuten tahtoo tuo peukolo eksyä imeskeltäväksi.. Kovasti Lotta yökkäilee jos yrittää laittaa tutin suoraan suuhun eli pitää laittaa vähän kerrallaan suuhun ja odotella että tyttö alkaa sitä imeä. Pitää hetken aikaa pitää tutista kiinni kun imu on alkanut sillä helposti tutti lentää kaaressa suusta pois kun huomaa ettei ollutkaan tissi tai peukku.

Mutta nyt kahville kun Lotta simahti :D

MaMa ja Lotta 6vkoa (tasan) :heart:
 
Empuuu Et sä mitään mokannu oo. Meillä ei oo neiti nukkunu yksiäkään unia päivisin kehdossaan. Aina nukkuu joko sitterissä tai vaunuissa. En mä usko että sillä vielä tässä vaiheessa on kauheesti väliä missä nukkuu, kun nukkuu kumminkin niin paljon. Ite pidän tärkeempänä sitä, että kun alkaa tuleen kunnon rytmi ja nukkuu vain yhdet tai kahdet päikkärit, niin sit "opettaa" sinne omaan sänkyyn. Jos siis haluaa nukuttaa sängyssä.. Meillä kyllä tullaan nukkuun ainakin yhdet unet vaunuissa. Poikakin alko nukkuun sisällä vasta n. vuoden ikäsenä..
Ja tuosta mahallaan nukuttamisesta.. Mä oon ainakin kuullu, että nykyään sitä ei enää suositella, mutta tiiä sitä sitten..?

Hope Mäkin kyllä joo pidän alkuun tutista hellästi kiinni ettei pääse heti tippumaan, mut neiti ei välillä ees avaa kunnolla suutansa et sais sen tutin sinne ja sit välillä lussuttelee vaan sitä tutin päätä. Eilen aamulla sain sen hetkeks syömään tuttia, mut siihen se sit taas jäikin.. Mut ehkä kun ahkerasti jaksaa yrittää, niin voiskin sitä sit alkaa vielä jossain vaiheessa huoliin? :D

Me käytiin kaupoilla ekan kerran kun Mandi oli n. viikon ikänen. Sillon kyllä tosi pikaseen. Ja noin kolmen viikon ikäsenä oltiin sit muutaman tunnin kauppareissulla. Ei kyllä kauheesti huvita lähteekään mihinkään kaupoille kun ei sitä tuttia syö ja muutenkin välillä viihtyy tosi tiheeseen tissillä niin kiva sit jos se shoppailuaika menee vaan toisen syöttämiseen.. Mut kerkeehän sitä sit :)

Meillä neiti on nukkunut jo kolmena yönä KUUDEN tunnin unet, wou! =)

Mulla muuten myös ollut aikalailla tota makeenhimoo, mut nyt oon koittanu alkaa vähän hillitteen sitä.. :D

Katyana + Mandi & Lucas
 
Sun Rise Höh, meidän aika on vasta klo 14. ;) Mä oon kans paljon luottavaisemmin menossa matkaamaan sinne, kun on nyt kantoreppu! :)

Milloin muuten teillä on vauva hymyillyt ekan kerran ja alkanut jutteleen/jokeltaan?

Empuuu ja Taapo 4 viikkoa
 
Minäkin viimein raahaudun tänne kirjoittelemaan :)

Ihanan kiltti tyttö meillä. Nukkuu pitkät yöunet eikä turhia huutele, hymyilee ja katselee kun syömiseltä ja nukkumiselta kerkeää. On kyllä kietonut äiskän ja iskän pikkiriikkisen pikkusormensa ympärille ihan täysin :heart: Eilen käytiin ensimmäistä kertaa raveissakin, pitihän se viedä pikkuinen katsomaan kun iskä ajoi kilpaa!:D

Oikeastaan piti tulla tänne ihan pahaa oloa avautumaan...
Luulisi että kaikki on paremmin kuin hyvin kun on ihana vauva kotona ja kaikki sujuu.
Ongelmia täällä onkin koitunut yhdistelmästä "äipän synnytyksen jälkeinen herkkyys vs anoppi"... Anoppi ja miehen sisko ovat jo pari kertaa saaneet mut pillahtamaan illan päälle itkuun, ovat vierailuillaan jotenkin niin päällekäyviä neuvomisen ja vauvaan koskemisen suhteen. Itse olen jotenkin niin kiinni vauvassa, onnellisen ihastunut pikkuiseen ja niin tyytyväinen siihen että kaikki on mennyt hyvin, että on jotenkin aivan sietämättömän tuskaista kun tuntuu että ihan kaikesta moititaan ja neuvotaan. Tavallisesti olen hyvinkin itsevarma ihminen, enkä välitä muiden sanomisista, mutta nyt on vaan niin tunteet pinnassa kun vauvasta on kyse, että aivan raastaa kun tuntuu siltä että jotkut tunkevat neuvoineen minun ja pikkuisen väliin.

Minkäs tässä tekee, kun noudatan neuvolan ohjeita ja kaikki menee mielestämme kotona paremmin kun hyvin, niin sitten päsmärit hyökkäävät kylään syytämään omia ohjeitaan ja kyseenalaistavat neuvolasta ja synnäriltä saatuja neuvoja. Kyllä minä ymmärtäisin jos meillä vauva itkisi ja olisi ongelmia mutta kun vauva on iloinen ja terve ja vanhemmat onnellisia niin miksi meidän osaamiseen ei voisi vaan luottaa?

Tänään kun vauva oli tissillä, niin anoppi tuli viereen vauvalle lässyttämään että "älä nyt enää syö, kyllä se jo riittää", ja vähän ajan päästä olikin jo torkahteleva vauva kiskottu sylistä pois anopin syliin kitisemään, jolloin tietenkin kitinä johtui siitä että "vauva oli syötetty ihan liian ähkyyn". Sitten oltiin vauvaa kiikuttamassa sänkyyn nukkumaan, johon sanoin että ei se itsekseen ruukaa sinne aamupäivällä nukahtaa ja otin vauvan sängystä syliini...juuri kun vauva oli nukahtamassa syliini niin eiköhän anoppi paukkaa makkariin ja ala vauvan käsiä räpläämään että "onko ne kylmät" (vaikka ei tod ollut täällä 25 asteen lämmössä ) ja nappaa taas vauvan minulta pois... ei olisi ennen uskonut miten kipeää voi käydä kun katsoo syliinsä nukahtavaa vauvaa ja joku tulee sen siitä pois riistämään.

Ja minä kilttinä ihmisenä en osaa sanoa mitään vastaan vaan kuuntelen ihmeissäni ja illalla sitten itken pois hämmennystäni. Anoppi asuu 200 kilsan päässä, joten ei onneksi ole liian usein ahdistelemassa, ja ehkäpä juuri sen vuoksi koitankin sietää tuota käytöstä vierailujen aikana.
Nyt kuitenkin alkoi ahdistamaan ihan liikaa, kun jos ei neuvoja tullut minulle niin sitten sai taas vauva kuulla että "miksi ne ei pidä sinulla villatakkia päällä (helteellä )" ja "ei kait ne vaan sinun anna syödä tuttia"... vauva siis viedään toiseen huoneeseen ja siellä "jutellaan vauvalle" niin että äiti varmasti "vahingossa" kuulee.

Anoppi totesi lähtiessään että voisivat tulla parin viikon päästä koko viikonlopuksi meille yökylään. Oli pakko sanoa miehelle että en kertakaikkiaan ole vielä valmis sellaiseen. Kyllä tämä "alkuäitiys" on meikäläiselle sen verran herkkää aikaa että pahimmassa tapauksessa saattaisin siinä stressissä saada melkoiset itkuraivarit aikaiseksi ja sittenhän saisin vaan kuulla miten huono äiti olen kun en kritiikkiä kestä...huoh... Ja nyt sitä sitten tuntee itsensä ihan paskaksi kun oon tietenkin muitten mielestä ihan liian herkkä. Tuskin se vauvakaan äidin itkusta tykkää :'(
 
Katyana Oho! Osaako jo viikon vanha hymyillä tahallisesti? :eek: Meidän pojan ilmeet näyttää siltä, että ei ehkä kauan mene ekaan oikeaan hymyyn. Ja on alkanut äänteleen enemmän, mutta ei vielä mitään kunnon jokellusta. Niitä odotellessa! :)

Tinami Törkeää käytöstä anopiltasi! :kieh:

Nyt on vauva virallisesti isänsä poika, jes! Ei sitten ollut käyttöä Manducalle sillä reissulla. Vauva viihtyi vaunuissa koko matkan ajan, ja unta tuli yhteensä lähes neljä tuntia! Yritettiin siellä virastotalolla laittaa vauva kantoreppuun, mutta hän meinasi hermostua. :whistle: Mä en kyllä yksin tule vauvaa siihen vehkeeseen edes saamaan, apua.

Empuuu ja Taapo 4vk
 
todella inhottavaa käytöstä anopilta.. Onko tämä ensimmäinen lapsenlapsi? Meidän esikoinen oli aikanaan ensimmäinen lapsenlapsi ja täytyy sanoa että kyllä oli hermot koetuksella anopin kanssa. Ei se kuitenkaan oikeuta jyräämään vanhempia vaikka olisikin ensimmäinen |O Voisit kokeilla sanoa anopille että arvostat hänen kokemustaan lastenhoidosta, mutta te vanhempina varmasti tiedätte mikä on parasta teidän pienelle.. Nämä on niin hankalia tilanteita kun kuitenkaan ei halua anoppia loukata, mutta ymmärrän hyvin miten paha mieli sinulla on..

Tuo herkkyys kaikkeen vauvaan liittyen on niin totta :D Vaikka Lotta on meidän kuudes vauva niin kyllä sitä on niin herkillä kaikessa vauvaan liittyvässä aivan kuin ensimmäisen kohdalla. Joskus miettii että miten rakas tuo pieni tuhisija on :heart: aivan kuten vanhemmatkin sisarukset, mutta se että tuo pieni ihminen on niin riippuvainen meistä vanhemmista tekee siihen ihan oman lisän..

Hymyistä Lotta "hymyilee" ajoittain sylissä kun katselee kuinka minä suu korvissa lepertelen hänelle :D eli peilaa minun hymyilyä. Naurua on Lotalta tullut muutaman kerran, unissaan :whistle: Ties mitä unta tyttö on nähnyt kun niin kovasti nauratti :LOL: mutta siis hereillä ollessa ei siis naurua ole tullut.. Ääntelyä alkaa pikkuhiljaa tulla, kun on oikein tyytyväinen ja kylläinen niin kovasti yrittää "jutella" ja joskus sieltä jotain ääntäkin tulee :D

MaMa ja Lotta 6vkoa :heart:
 
Tinamille kestämisiä anoppinsa kanssa. Minulle ei onneksi ole kukaan alkanut neuvojaan sen paremmin jakamaan lasten kasvatuksen suhteen. Äidiltäni olen kyllä joskus itse kysynyt neuvoa, kun on ollut sellainen tilanne etten ole itse ollut aivan varma...

Meillä pikku-Idalta sain ensimmäisen tarkoituksellisen hymyn Idan ollessa 1kk ja 1pv. Sen jälkeen on tullut päivittäin ja on yrittänyt usein myös jotain äännellä, muttei varsinaista jokeltelua ole vielä.
 
Enpäs ole minäkään tänne vielä ehtinyt kertaakaan kirjoitella enkä oikeen minnekään muuallekkaa. Kovin on tyttö kiireisenä pitänyt, viime aikoina ollut melko itkuinen ja iltaisin varsinkin itkee vähän pitempään putkeen ja vaikea saada rauhoittumaan. Yöt kuitenkin nukkuu hyvin ja päivätkin menee ihan hyvin.

Ristiäiset on meillä 30.5 ja nimi ei vieläkään ole ihan 100% varma mutta melkein =) Nimeä ei kyllä etukäteen kerrota kellekään.
Meillä on puettu tytylle body ja puolipotkarit ulos päälle niin ja tietenkin ohut lakki päähän. Jonkin verran hikiseltä on tuntunut mutta kun ei oikein vähemmissäkään vaatteissa vielä ilkeäisi pihalle viedä.

D-vitamiinia ollaan alettu antamaan ja liekkö nuo itkut mahavaivoineen sitten siitä johtuvaa, cuplatonia on kuitenkin nyt alettu antamaan että josko niillä helpottaisi, toivottavasti ainakin.

Kaupassa ei olla käyty vieläkään vauvan kanssa, mutta varmaan piakkoin mennään kokeilemaan :)
Ja makean himo tuttu juttu täälläkin, kovasti tekee mieli ja sitten sitä tulee aina välillä haettuakin vaikka voisi jo jättää nuo herkuttelut vähemmälle että ei jäisi raskauskilot pysyvästi.

Ääntelyä on jo kuulunut tytöltä aina satunnaisesti ja hymyjä tulee lähes ainakun nukahtaa rinnalle.

Tinamille jaksamisia, todellakin kuulostaa melko ärsyttävältä anopin käytös :hug:

Mutta pitänee nyt kiiruhtaa nukkumaan että ehtii nukahtaa ennenkä neiti herää seuraavan kerran.

Nekkunen ja Iita 3 viikkoa ja 1 päivä
 
Tinami No ohhoh mikä anoppi sulla! Eiköhän ne lapsen omat vanhemmat, tässä tapauksessa te, tiedä parhaiten kuinka oman lapsen kasvattaa ja tuntevatkin lapsen tietenkin kaikista parhaiten!
Mulla menis kyllä totaalisesti hermot jos joku mua tulis tollain neuvoon!

Empuuu Ei vauva osaa vielä ton ikäsenä hymyillä tahallisesti vaan ihan tahattomia ihania hymyjä on =)

Musta tuntuu että täällä alkaa taas joku pieni masennus nostaa päätänsä.. :( Enempää en viitsi tänne yleiselle puolelle kuitenkaan asiasta kirjoittaa..
 
:wave:

Ei tänne paljon ehdi kirjotella jos yksin joutuu pojan kans olemaan.

Tosiaan mulla meni vähän sekasi kuka sen videon oli laittanu. Tai pikemminki ajatuskatkos :ashamed: MUtt tekevälle sattuu :)

Meillä oli eilen eka lääkärineuvola. Kakikki oli muuten ok, mutt tolla meidän jätkällä on jotain ihottumaa. Vaikee sanoo mitä on, mutt lääkäri sano, ettei maitoallergia testiin noin pientä laittas, joten nyt seuraillaan häviääkö vai paheneeko se. Hydrokortisonia (miten nyt kirjotetaanki) käski sipasta vähän kaks kertaa päivässä ihottuma kohtiin. Sillä pitäs parissa päivässä hävitä jos ei nyt mitään ihmeellistä ole. Tais nyt selvitä syykin miksi toi jätkä on nyt muutaman yön nukkunu niin huonosti. Tietysti kutittaa. Pitää toivoo, ett se häviäis nyt tosta. Niin ja ite jätän kiivin, mansikan ja tomaatin pois ruokavaliosta. Ne voi kuulemma aiheuttaa. Kalan ja munan sentään saan vielä pitää ruokalistalla :) Painoa oli tullu kolmessa viikossa melkei kilo, nyt painoi 4175 g (viimeksi 3260g), pituutta oli 51,3cm (48cm) ja py 37,2cm (35,5cm). Sellasta siis tänne.

Jälkitarkastus oli itellä tiistaina ja kaikki oli siellä ok.

JääKyynel ja Tuittu 7vko
 
Huhhu! 8vko neuvolassa käyty ja ukkeli jo 6340g ja 59cm! Mun pien mies kasvaa niin et meil jäi kaikki 62cm vaatteet käyttämättä :eek: ! En kestä tätä ajan kiitämistä!

Me on ulkoiltu nyt kaikki aurinkoiset päivät, käytetty isoveikkaa puistossa ja Paavo nukkuu tyytyväisenä vaunuissa =) . Itekki saanu jo kivan rusketuksen hiekkiksen reunalla!

En saata uskoa et tää ukko on niin helppo vauva, koko aika odottaa jotain pommia! Ei ole koskaan itkeny puoltaminuuttia pidempään, hirveen tyytyväinen muutenki ja senku naureskelee ja höpöttää, nukkuu ja syö. Esikoinenkin oli tosi helppo mutta raivaroi sentään joskus "selittämättömästä" syystä iltasin tunninkin ajan ja ruokaa huus kanssa kurkku suorana niin pitkään että sitä sai.. Tää ei hepuloi, ei sitte koskaan. Joko tää on kiitosta karusta synnytyksestä tai sit se kostautuu teini-iässä ;)

Ekan tarkoituksellisen hymyn väläytti 4-5 viikkosena. Siitä asti elämä on tosiaan ollu yhtä hymyä ja juttelua :heart: . Tosi erilainen siinäkin kun veljensä, jolta sai kerjätä hymyjä..

Meillä kans kantoliina paljon käytössä, tosi kiva! Manduca oli esikoisella, mut en oppinu sitä koskaan yksikseen handlaamaan, liinailu sujuu yksinkin lasten kanssa hyvin! Käydään muskarissakin niin et Paavo kattelee/nukkuu liinassa =).

Yöunet on hyvät, mutta heräillään yhä 3h välein syömään, iso mies, isot eväät. Mut kertaakaan ei ole kukkunu seurustelemaan yöllä.

D-vitskuja on saatu käytettyä ihan muittamutkitta, esikoisen kanssa jouduttiin lykätä kun aiheutti kipristelyjä, mut joi myös paljon korviketta et saatiin sillä paikkailtua.

Kuinkas paljon teidän vauvat nukkuu? Yöllä ja päivällä, kuinka pitkiä unia ja kuin usein? Kun tämä ei juur päivällä nuku ja yöunetkin alkaa vasta klo 23 ja joinakin aamuina herätään isoveikan kanssa jo klo 7, tuntuu että kovin on vähänen unimäärä noin yhteensä! Päivisin vetää 1-2 kunnon päikkärit (1-2h) ja sit ihan pieniä torkahtamisia.

Sonja & Paavo reilu 8vko
 
Ei tänne hirveesti kerkee kirjotteleen, tyttö vie niin paljon aikaa. :whistle:

sonjasusanna meidän tyttö nukkuu aika samanlailla. Yölläkin kun syödään vähän väliä niin tulee paljon katkoksia uniin. Ja aina joskus 5-7 aikaan aamulla tyttö herää virkeempänä ja alkaa kiukkuileen kun rinta ei enää kelpaa. |O Välillä onkin sitte yliväsyny, kuten nyt. Millään meinannu nukahtaa vaikka silmät painu jo kiinni, itkua tihrusti vaan.

Hymyjä on meillkein jo suotu. :) On ne niin sydämen sulattavia virnistyksiä. ^^ Ja sellasia äännähdyksiä päästelee niinku koettais kovasti jotain sanoa. :D

Katyana-87 joo en mä oo täällä aiemmin maininnu mitää. Mies kärsii siis paniikki -ja ahdistushäiriöstä joka nyt sitte pahentunu ja siks sairaalassa. :/ Kotiin tulee 4. kesäkuuta. Vielä pari viikkoo siis kaksin pikkusen kaa.

Feles & neiti 1kk 1pv <3

 

Yhteistyössä