Huhtikuun helmet 2011 **marraskuussa**

valkyria myönnän.. samoja tunteita mullakin toisinaan.. :ashamed: kysyin asiaa mieheltä, et halutko sä tän lapsen? :ashamed: se vaan vastas ettei se mistään muusta elämässä oo niin ylpeenä, kun lapsistaan.. :D äitin oman pään+hormoni oikkkuja.. :ashamed: mua kans noi työt kiukuttaa, mut sentään onneks meistä joku käy töissäkin.. :)
 
Onnittelut ultrakuulumisista! Kiva lukea kivoja uutisia! :)

Nyt en ehdi kommentoimaan isommin muuta, luin kaikki pikaisesti läpi, mutta haluaisin kysyä jos joku osaisi sanoa että onko normaalia että dopplerilla masuäänet kuuluu edelleen melko alhaalta?
Ei kovin paljon ylempää kuin ihan silloin alussakaan, joskus viikolla 12 kun dopplerin hankin. Suunnilleen tuosta 10 cm navan alapuolelta, ihan tuon pyöreän masukummun alapuolelta. Eikö sikiön kuitenkin pitäisi olla paljon ylempänä mahassa?

Tyhmä kysymys taas mutta kiva jos joku voi sanoa mielipiteensä :ashamed:
 
Lumipyryistä iltaa kaikille! Täällä vietetään ylimääräistä vapaapäivää, poika heräsi aamulla kovassa kuumeessa, joten äiti jäi kotiin, kun iskä oli jo ehtinyt lähteä töihin.

Heituskalle :hug:, onneksi kaikki toistaiseksi hyvin. Nyt sitten vain keräilet viikkoja, toivottavasti vauvan vointi pysyy hyvänä.

Allie oli käynyt jo 4d-ultrassa, ja sukupuolikin varmistunut. Itse yritän kovasti malttaa, mutta tänään olin jo melkein puhelin korvalla varaamassa aikaa.

Sinnlos Vauva mahtuu vielä olemaan vaikka miten päin siellä mahassa. Eikä ne äänet koskaan varmaan kuulu ihan sieltä ylhäältä. Sydän on noin vauvan puolivälissä, joten ei edes viimeisillä viikoilla äänet kuulu ihan ylhäältä. Meidän vauveli on nyt pari viikkoa viettänyt tuolla oikealla alhaalla, joten äänet kuuluu tosi selkeästi navasta sen 10cm alaviistoon.

Mun maha pullahti viime viikonloppuna ulospäin. Ei mennyt enää työhousut kiinni, joten jouduin turvautumaan omiin mustiin housuihin, ei onneksi työhousuista erota. Ruokatunnilla sain hieman merkitseviä katseita työkavereilta kun vedin viineriä naamaan. Naiset olisivat jo varmasti rekisteröineet mun raskauden, mutta onneksi suurin osa on miehiä, joten ei ne vaan tajuu :D Ajattelivat varmaan, että rouva on aikaisemminkin syönyt muutaman viinerin.

Sukupuolen kertomisesta Sen 16 vuoden aikana, mitä minä olen näitä äitiyspalveluja käyttänyt, on tuo politiikka kertomisen suhteen kyllä mennyt laidasta laitaan. Ei silloin 90-luvulla edes ollut kuin yksi ultra koko raskauden aikana, ja sukupuolesta ei ollut tietoakaan ennen syntymää. 2000-luvulla tuli laput äitiyspoliklinikoiden seinille, että sukupuolta ei kerrota tai edes tutkita. Nyt sitten kahdessa viime raskaudessa on jopa ultraaja kysynyt, että halutaanko tietää sukupuoli. Toki varmaan vielä nykyäänkin vaikuttaa ultraajan mielipide tuohon kertomisasiaan, haluaako kertoa tai edes sitä tutkia.

Olin lentää pyllylleni, kun mies ehdotti, että loppuviikosta lähdettäisiin vaunukaupoille "katselemaan" kärryjä. Hän möi harrasteautonsa pois, ja ilmeisesti nyt sitten minua jotenkin helliäkseen ehdottaa sellaista, mistä tietää minun pitävän. Ikinä ennen ei ole ollut kiinostunut vauvatavaroista vaan antanut minun hoitaa ne hankinnat ihan itse. Nyt sitten lupasi maksaa sellaiset kärryt kuin haluan. Ihanan höpsö mies, vielä 18 vuoden jälkeenkin.

Nyt alkaa kuulkaas äidit olemaan ne viikot käsillä, kun odotuksesta tulee julkinen. Viikkoja jo sen verran meillä kasassa, että ei juuri pysty enää salailemaan, jos sellaisia haluja olisikin. Puolivälit poksuu yhdellä jos toisella pian. Kohta on joulu ja vuosi vaihtuu, sitten alkaakin jo loppusuora.

Kaikille oikein rauhaisia ja mukavia keskiraskauden viikkoja!

Scala ja Toivo Itunen rv 18+5
 
Moikka pitkästä aikaa! Meillä täällä landella ei tää netti oikein pelitä, eli en oo saanut sivuja auki. Edelleenkään ei toimi hymiötkään...

Manhis: Voimia sulle surun keskelle.

Mitäs täällä on ollut puhetta.....
Äitiyspakkauksesta ainakin. Me ei oteta. Tytön pakkauksesta on kaikki kuin uusia, kun se viime vuonna just saatiin. Sijoitetaan sekin raha sitte niihin tupliin.

Kaukaloakaan ei tarvi ostaa, kun tytöltä jäi gracon kaukalo telakalla.

Autosta. Meillä on tällä hetkellä farmari-Vectra, mutta kun keväällä on autoon saatava mahtumaan kaukalo, turvaistuin ja korokeistuin, niin hakusessa on 7-hengen auto.

Pesänrakennuksestakin joku mainitsi: mulla kanssa hirmuinen sisustusvimma. Just laitoin etukäteen veronpalautukset haisemaan ja tilasin olkkariin uuden tv-tason, vitriinikaapin ja pöydän :) Ootan niitä kuin kuuta nousevaa, että saan sitte samalla vaihtaa jouluvermeet ikkunoihin ja lattialle. Valot onkin jo ikkunoissa.

Liikkeitä en oikeastaan vieläkään tunne...ehkä en vaan osaa rauhottua niitä tunnustelemaan..... satunnaisesti on saattanut tulla joku töytäisy, mutta säännöllisesti en tunne, en ees päivittäin. Vähän huolestuttaa, koska esikoisesta tunsin vkolla 18, tytöstä pari viikkoa aiemmin ja nyt tosiaan ei oikein mitään vielä tunnu.....

Mutta nyt iltapalan laittoon.

J-t ja Murunen 17+2
 
Iltoja!

Me vietetään täälä tyttöjen iltaa. :) Tai eipä enää enää kauaa kun nukkumassa jo pitäis olla, tuon pikkuneidin varsinkin.. Mies on kaverillaan iltaa istumassa joten kyllähän me nyt vähän venytetään nukkumaanmenoa että saadaan likkojen laatuaikaa. ;)

Mukava kuulla kivoja ultrakuulumisia! :)
Ite en malttais sitä kuukautta odottaa kun on oma aika.. Kyllä me varmaan sukupuolta kysytään. Jos se selville saadaan, niin pelkään ihan sitä ostovimmaa mikä saattaa syntyä, ei oo neutraalit värit rajoittamassa. Noh, onneksi se sitten se raha rajoittaa. ;)

Neuvola oli tänään, ja kaikki ok. Mukana oli harjoittelija mua silittelemässä. (Yhtään niitä väheksymättä!!) Siis ku niin hellät otteet.. :)
Mutta ta-daa, pakko kai se on tunnustaa; olen läskistynyt 7kg. :ashamed: Vai oisko se puntari vaan jotenki rikki.. aina..
Voi ne sydänäänet! niitä vois kuunnella vaikka kuinka kauan. :heart: Jotenki siinä aina huokasee helpotuksesta ku ne kuulee, vaikka liikkeetkin tuntuu.

Nyt tuli vaan omaa napaa/mahaa kaiveltua, mutta pesuille mars!

Voikaa hyvin ja jatketaan keskivartalon kasvattelua! :D

-unea & möntti 17+6-
(ihanaa, huomenna taas pOkKksssS!!)
 
Kiitos Scala vastauksesta, toivottavasti se nyt sitten ihan normaalia on että vaavi niin alhaalla masussa asustelee, äänet ainakin kuuluu selvänä jumputuksena joten ainakin sen puolesta kaikki kunnossa :) ihmettelin vaan kun masu on tuosta ylempää niin kovin iso, että miks ne äänet niin alhaalta kuuluu :)

Painonnoususta sen verran, että löytyy sitä noususuhdannetta täältäkin, alkupaino ennen raskautta ehkä jotain 54-55 kg luokkaa, tällä hetkellä jo yli 60, neuvolantäti merkkasi äitiyskorttiin painonnousuksi melkein 600 g/viikko :ashamed:
Mutta liikun kyllä ihan kohtalaisesti, ennen raskautta liikuin paljonkin, lenkkeilin lähes päivittäin ja kävin salilla, nyt ei vain ole uskaltanut alkuraskauden aikana kun ollut pelko että sattuu jotain, kun oli jonkin verran mahakipuja ja vähäistä vuotoa. Niin ja se pahoinvointi oli melko voimakasta. Nyt alkaa taas liikunta tuntumaan hyvälle :)

Ihan mielenkiinnosta kysyn että kuuluuko moni täällä facebookkiin ja onko kellään haluja sinne jossain välissä jotain meidän omaa ryhmää perustaa? Monilla tutuilla näkyy olevan siellä oma sisäpiiriryhmä, siis raskaana olevilla, ajattelin vain että löytyykö tästä porukasta siihen innokkaita :) pikkuhiljaa kun alkaa olemaan yli puolenvälin eli "voiton puolella" tämä raskaus niin uskaltaa ja haluaa sitä ihmisille mainostaakin jo :D
Tuosta facebookista ihmisillä kun on mielipiteitä niin laidasta laitaan, kaikki ei tykkää ja ei tarvitse tykätäkään, itse sitä päivittäin käytän mutta mikään riippuvainen en nyt kuitenkaan ole :D

Just tuossa miehen kanssa iltalenkillä käytiin, olipas virkistävää lenkkeillä lumisessa illassa kun ei ainakaan vielä se mainostettu myräkkä ole tänne asti ehtinyt, Kainuussa toki asunkin että eikö se tuolla etelässä päin parhaillaan myllää...saas nähdä tuleeko huomiseksi tännekin.

Apua, se on meikäläiselläkin enää kohta vain 7 viikkoa häihin, tehtävää olisi niidenkin eteen vielä vaikka kuinka..rakenneultra on vasta joulukuun alkupuolella ja nyt ensi viikolla on fysioterapiaan aika johonkin kokoontumiseen, neuvolantäti minut sinne ilmoitti kun valitin selkäkipuja..kuulemma siellä käydään läpi jotain lantionpohjalihas- ym. juttuja, varmaan kai se ihan hyödyllistä on :)
 
Huh heli hui..
Täällä myös jotain pesän rakennus viettiä menossa tai oikestaan talon vaihtoa. Löydettiin netistä aivan ihana asunto, ainoa mikä miestä häiritsee on sähkölämmitys. Muuten se on todella unelma ja vaan 2 vuotta vanha. Nykyään asutaan 72 neliöisessä 2kerros rivarissa mutta tota tavaraa on aivan tajuna, mistä sitä oikein tuleekaan!!!!!:O
Muuten olo on hyvä, paitsi tänään kipuili aivan tajuna alavatsasta,aattelin jo että taasko se km tulee ku ihan saman lailla nippaili eikä missään asennossa ollu hyvä mut kyl ne sit onneks meni ohi. Kai ne jotain kasvukipuja kohtuun liittyen oli.
Ihanaa ku on satanu koko päivän kanta-hämees lunta... Jeee!!

Sinnlos ko kyseli naamakirjasta. Mä ainakin löydyn sieltä ja kyllä, ihan liikaa vietän aikaani siel. :ashamed:

Hertsileijaa miten viikot menee taas nopsaan. Torstaina poksuu viikkoja 18!!!
 
Sinnlos: Alhaalta kuuluu tääläki. Joskus ihan häpyluun tienoolta, joskus vähän ylempää. Mut aina selvästi navan kohille kertyneen pienen kumpareen alapuolelta. Kovasti vaihtaa vaavi paikkaa kyllä, ihan kesken kuuntelunki. :)

Mä tahon tietää sukupuolen mahdollisimman pian. :D Saa sitte ostella niitä pinkkejä hörsöjä, tai sitten poikamaista. Vaikka onhan niitä värikkäitäki vaatteita jotka menee kummalle vaan.
Rakenneultra oletettavasti joulukuun alussa, ei oo vaan aikaa vielä varattu. Viime neuvolassa meinas mutta kun ei ollu ihan varma viikoista (no ite olin kyllä..) ja oli sijainen ni ei hän viitsiny varata. Joten viikon päästä sit neuvolassa varataan.
 
Sinnlos: Mun ekassa raskaudessa vauvan sydänäänet oli tooosi pitkään alhaalla. Neuvolantätikin sitä monesti ihmetteli, mutta sanoi, että siellä alhaalla menee äidin joku iso verisuoni ja vauva tahtoo kuunnella sitä jumputusta. Muutenkin kaveri viihtyi koko raskauden tosi alhaalla, ja pääkin kiinnittyi mallikkaasti. Siis nou hätä.:p

Täytyy lähtä ostaan viimoset isänpäiväkortit ja laittaan ne postiin, ettei vaan unohu. Itsellä tulee myös oltua aika paljon Naamakirjassa, voihan sinne perustaa myös sellaisen suljetun osaston, jota kaikki ei pääse kurkkiin.

Täällä kans poksuuu..
Hennu ja Bertta 17+0
 
Sinnlos löydyn myös naamiksesta.

Tosta painosta...oli viimeks 27.10 noussu 250g viidessä viikossa eli ei ollenkaan koska mulla oli villapaita päällä :p kumma et ne ei ota huomioon vaatteiden painoa tai sit pitäis ite tajuta laittaa aina samat vaatteet. On kuitenki aika paljon eroa onko esim leggingsit vai farkut. Mun teinin farkut painaa 300g kun kerran punnittiin ni kyllä aikuisen ainaki puol kiloo voi painaa ja sit joku paksumpi paita niin kyllä sitä painonnousua kertyy... En oo nyt kotona punninnu välillä.
Maha on nyt vähän kasvanu,ainaki pahkura tuntuu nyt. Ei oo kasvanu niinku kahel edellisellä kerralla mut kai tää on vähä ku eka raskaus kun niin pitkä aika edellisestä.

Scala vähän samat kokemukset sukupuolen kertomisesta. En oo koskaan edes halunnu tietää mut -98 oli muistaakseni kaks ultraa,sillon ei olis kerrottu todellakaan. 2001 ja 2004 oli joo tosiaan niit lappuja ja siin ultra kutsussa tms. viel luki et sitä ei katsota. Viime raskaudessa kysyin et näkiskö sen niin tiuskas vaan et on tässä tärkeämpiä asioita katsottavana. Mikä onkin totta...

Eiku takas töiden pariin |O
 
äizikkä Mua ihan hävettää ku marmatan miehen töistä :ashamed: Meilläkin hän on ainoa joka töissä käy.Tunne välillä itteni tosi yksinäiseksi.En tunne oikeastaan naapureita täällä ja sit paha mieli purkautuu mieheen joka väsyneenä tulee kotia.Raskausaikana kaikki nämä tuntemukset on vaan korostunut.

sinnlos Mä olen myös feissarissa.Ois kiva jos joku perustais suljetun ryhmän sinne.
Vauvan sydänäänet kuuluu täälläkin alhaalta.Yleensä vasemmalta puolen.
 
Kiitos vastauksistanne, luotan siis siihen että vauveli haluaa vaan olla tuolla aika alhaalla ja ettei siitä tarvitse kaiken muun lisäksi enää stressiä repiä :LOL:

Jospa sitä sitten jos ja kun joskus lisääkin lapsia saa niin osaa ottaa tän raskausajan vähän rennommin, nyt esikoisen kanssa ja lapsista ennestään aika vähän kokemusta omaavana sitä ihmettelee ja kummastelee ja panikoi jokaista pientäkin juttua. Eiköhän se kokemus sitten tuo sitä varmuutta, toivotaan :)

Juu se facebook-ryhmä vois olla kiva juttu, nimenomaan suljettuna sellaisena ettei ihan kuka tahaansa sinne pääse juttuja lukemaan. Vois sitäkin kautta sitten tutustua ihmisiin ja kohtalotovereihin täällä :D itsellä kun tulee paljon käytettyä kyseistä sivustoa, enkä ilmeisesti ole ainoa :D

Haluaako joku perustaa sellaisen naamakirjaryhmän? Minäkin tietysti voin perustaa, ei se siitä kiinni ole, mutta jos joku täällä haluaa kyhätä sen pystyyn niin ilman muuta :)
 
Merkkailen =)

En oo käyny ko lukemassa..Poksuminenki jäi maanantaina...Jotenki tuntuu että jos saan nukkua aamulla pitkään enkä pääse omia aamujuttuja tekeen, eli kahvia ja koneella sillon ku herää, en tahdo päivälläkää osata sit enää. Meillä ku tyttö tykkää olla itsekseen lattialla aamusta.
Siinä on sitten sitä omaa aikaa itsellä olla koneella.
Iltasin en enää jaksa millään...
Ens viikolla ois neuvolakin, sit 30. päivä on se rakenneultra. Ainakin on ennen sanottu kumpi tulee, ja np:ssä oli kätilö ultraajana ja hän sanoi että vielähän ei näillä viikoilla varmaa ole, mutta pojan ulokkeet näkyis. Se me kyllä nätiin itsekkin. Koko ajan tää on muutenkin mulla ollut poika olo.
Saas nähdä sitten.

Naamakirjasta, oon edellesten huhtikuisten kaa siellä, mutta mulla siltikin tulee toooosi huonosti katsottua sitä, että en taida nyt lähteä mukaan. Harvon enää tulee sit vauvan jälkeen kirjoteltua, ei samanlailla ole aikaa. Eikä nyt varmaan ole senkään edestä kun on kaks pientä siinä.

Mutta jaksamista kaikille, nyt ruuan valmistukseen ku eskarilainen kotiutuu koulusta!

buam ja paavo 18+2
 
kylläpä lääkäri säikäytti eilen, totes ku oli tutkinu tuon alapään et kohdunsuu on sormelle auki ja kohdunkaula lyhentyny sentin verran...taas saikulle vaihteeks.
siis menin niiden supistusten takia näytille, tämä oli tuomio... huoh...kyllä on ollut vastoinkäymisiä tässä raskaudessa...
mar-i ja masuasukki 18+3
 
Sori taas tää mun kyselyikä, mutta tuli mieleen että kun olen aika pienikokoinen rakenteeltani ja myös lantiolta, niin onko mahdollista käynnistää synnytystä tarvittaessa aiemmin että lapsen koon puolesta varmasti mahtuu syntymään alakautta? Vai millainen yleensä on käytäntö?

Olen käsittänyt että yleensäkin vältettäisiin sektiota niin pitkälle kuin mahdollista, eli tehtäisiin vain hätätapauksissa enkä itsekään oikein halua leikkaukseen. Jos tuo synnytys hirvittää ja haluaa kuitenkin alateitse synnyttää niin onko se mahdollista sitten käynnistää aikaisemmin, ettei lapsi ainakaan liian isoksi kasva? Synnytystapa-arviohan toki jossain vaiheessa tehdään, mutta en tiedä millainen kanta ja käytäntö tähän asiaan sairaaloissa yleensä on.

Ja jos vaan facebook-ryhmään on innokkaita niin perustetaan pois sellainen ryhmä, tosiaan sitten lapsen synnyttyä ei varmaan niin tänne ehdi tarinoimaan, mutta facebookia kun tulee muutenkin käytettyä niin sitä kautta ehtisi sitten muiden kuulumisia lueskella siinä samalla :)
 
Sinnlos: Kyllä se sun lantio tässä raskaudessa ehtii vielävenymään. Itellä ainaki paljon leveempi lantio nyt kuin ennen ekaa raskautta ja synnytystä. Tuskinpa lähtevät turhaan käynnistelemään, kyllä se vauva sieltä mahtuu. Mun kavereista muutama on niin tikkulaiha ja kapea, et ei ikinä uskois et ne on synnyttänyt yleensäkään. Toinen niistä jo jopa 4 pikkuihmistä! Joten älä huoli. Ja kysyt sitten synnytystapa-arviossa asiasta niin paljon, kun tarvis, et saat rauhan asialle.

Ja perustappa ryhmä sinne Naamakirjaan, ois helppo sielläkin kertoa kuulumisia. Toisin nimimerkin alla vähän helpompaa.

Onko muilla ollut ruokahaluttomuutta? Mulla on nyt parin päivän ajan ollu tosi vaikeeta saada oikeen mitään syötyä. Ei ruoka tee pahaa, mutta ei vaan tee mieli syödä. Tää on ihan uusi juttu mulle!
 
Minä haluan olla kans mukana naamakirjassa, jos joku sellaisen perustaa vaan :) Täällä viikot poksuu, tänään tasan 17+0. Perjantaina ultra, vähän jännittää kun mieskin pääsee nyt ekaa kertaa mukaan töidensä puolesta. Aiotaan jo nyt kysyä jos näkyis sukupuoli, mutta rakenneultrassa sitten viimeistään. Vuotoa ei ole ollut nyt 2vkoon eikä supistelujakaan, joten kaikki pitäisi olla kunnossa. Silti takaraivossa koko ajan joku pelko, että ultrassa ei näykkään sykettä tms. Esikoista kun odotin, olin alusta asti varma, että nyt mennään hyvin mielin koko matka... tämä on aivan toista sen verenvuodon, supistelujen,kipujen ja neuvolassa kuunneltujen sydänäänien häviämisen takia :( Mutta jospa se tästä!

Oli muuten ihana käydä lukemassa noita marraskuun 2010 odottajia, siellä vauvauutisia pukkaa :) Oi että, kohta mekin siellä sitten! :)
 
Jep, Impun lisäsinkin kaveriksi :) perustan ryhmän kunhan tuo perhanan fb antaa lisätä kavereita siihen ryhmään, ei vissiin tunnista vielä kaveriksi tuo ryhmäntekotyökalu :kieh:

Minä erehdyin katsomaan siitä Nelosen vauvaohjelmasta mikä joskus päivällä tuli niin jotain kotisynnytyspätkää ja tuijotin vaan telkkaria silmät pyöreänä kauhusta jäykkänä, nyt tuli kauhee paniikki synnytyksestä :LOL: huh huh..no jospa siitä kunnialla selviää sitten aikanaan!

Ihanan talvista tuolla ulkona! Ajateltiin miehen ja siskon kans huomenna lähteä Haaparantaan Ruotsin puolelle reissuun, jos Ikeassa ja muutamassa muussa paikassa kävis :)
 
PokS-pOookSss!! rv 18! :heart:

Hmm, tosta facebook ryhmästä.. Saako siitä siis ihan suljetun, ettei kukaan pääse sinne tirkisteleen mitään? Ite oon kyllä naamakirjassa mukana, hieman ehkä riippuvainenkin, heh-heh. Mutta mulle on tullut tietynlainen "kammo" sitä kohtaan, en tykkää että fb saa kaikkia sinne julkaistua sitten käyttää vapaasti.. o_O Esim lapsien kuvia en oo enää halunnut lisäillä. Ja siis tää on nyt sit ihan mun omaa nurinaa sitä kohtaan, ei mitään muuta. :D Mut juu, silti ryhmä kiinnostaa..

Lasten metsola sivuja selailin ja huoOoh.. Palkkapäivää odotellessa, ihania vaatteita!! :rolleyes:
Ja tulipa vielä tuosta mieleen, jos jotakuta kiinnostaa Brion rakennussarjat niin ovat hyvässä alessa leikkien.fi nettikaupassa.
Ehkä mä oon saanut nyt päivän nettikiintiön täyteen kun jututkin on sen mukaisia.

Mandariinille mars, moi-moiii.

-Unea & möntti 18+0-
 
unea, juu siitä saa silleen salaisen ettei ulkopuoliset pääse lukemaan tekstejä ja halutessaan myös niin ettei ulkopuoliset näe edes ketä ryhmään kuuluu...että ihan miten vaan. Laitanko sitten myös sen jäsenlistan salaiseksi vai pelkästään sen sisällön mitä sinne kirjoitellaan? :)
 

Yhteistyössä