imetätkö puolitoista vuotiasta

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 10:15 KenkägiikkiVieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2005 klo 22:52 kiipi kirjoitti:
No huh huh!!Kerkesin kakkos sivulle ku jo meni hermo..Vaikka eiolis mitään järkee imettää enää 1,5v niin silti se lapsi haluaa sitä ja on tottunut läheisyyteen ja eikö ole aika tyhmästi ajateltu et kuvottaa kun joku imettää julkisesti sen ikäistä..Taitaa olla vaan äiti jolla maito ei riittänyt ja käy kateeks sit niitä mun mielestä se on hieno asia et imettää itsellä 1v taapero ja imetän enää yöllä ja sekin pakko pikku hiljaa jättää koska toinen jo tulossa..Minä itse tykkäsin imettää niin kauan kun sain tietää toisesta raskaudesta sen jälkeen siirryin yö syöttämiseen..Nykyään se ei ole enää herkkua syöttää edes yöllä koska rintoihin sattuu..Mutta älkää viitsikö valittaa niistä jotka syöttää niin pitkään kuin vaan mahdollista se on todella hienoa..Lapsellista on haukkua sellaiset pystyyn..
Mielestäni ei ole mitään lapsellista siinä, jos perustelee itsensä ja mielipiteensä.

Minulla maito riitti vallan hyvin, pakkaseenkin asti vaikka taaperoimetystä en enää halunnutkaan harrastaa. Siinä 14 kuukauden jälkeen imetyksestä tulee niin väkinäistä. Puuron sekaan kuitenkin laitoin minäkin rintamaitoa vielä pitkään, kun sitä pakkasesta löytyi :wave:

Vauvat kuitenkin vauvoina. Taaperot ei enää ime. Imevä vauva on suloinen, mutta sätkivä, sylissä potkiva eikä siihen enää kunnolla mahtuva satasenttinen pötkö on jo ihan muuta kuin suloinen imeväinen, ja varsinkin se äiti joka sen siihen taittelee... Se imevä on jo tunne-elämäänsä valmisteleva lapsi.

Riippuvainen äiti ei auta terveessä kehityksessä. Siitä riippuvuudesta tässä mun juttelussa on päällimmiltään kyse. Kyseenalaistakaapa itsekin vähän imetysmotiivejanne. Lainaamani kommentoijakin tuumasi, että imettää kivusta huolimatta. Urhoollisuuttako tässä kalastellaan vai mitä?

Pahinta on mun mielestä just tuollainen tilanne, että "vanha vauva" hylätään sitten suoraan tissiltä uuden tieltä. Se se vasta jäljet jättää. Miettikäähän, jos lapsi on tottunut saamaan äidiltä sen maidon ja maku hormonien vaikutuksesta muuttuu ja sitten tulee toinen siihen maailman parhaaseen paikkaan!

Kyllä sen vieroittamisen tulee tapahtua ennen pikkukakkosta tai -kolmosta. Ei auta, että äiti haluaa urhoollisesti näyttää PYSTYVÄNSÄ imettämiseen (vrt. edellisen kommentoijan uskomus, että vastustajat eivät itse voisi tuottaa enää maitoa) vaan koska lapsi on mieltänyt sen asian jo itselleen kuuluvaksi ja kaikkihan tässä korostavat miten se läheisyys on lapselle niiin tärkeää (vrt. edellisen kommentoijan ensimmäinen lause). Julmaa minusta.

Ne jotka tietävät imettävänsä oikeista syistä (esim. pahasti allerginen lapsi tm.) eivät tästä hermostu. Ne jotka tietävät imettävänsä juuri tuosta riippuvuudesta johtuen, hermostuvat. Tehkää sitten asialle jotain, katkaiskaa se riippuvuus ja luokaa aitoa sitomatonta läheisyyttä tilalle!

Tässä on myös se juttu, että kun lapsi tottuu imemään maitonsa läheisyydessä, niin hän tulevaisuudessakin päätyy "lohtusyömiseen" kun on yksinäinen olo tms. Ettekö ajattele näin pitkälle lainkaan?

Enempää en jaksa tähän ketjuun viestittää. Ellei mene perille, niin ei mene. Toivottavasti sain ainakin jonkun miettimään. :wave:

Niin mä en enää imetä muutaku yöllä ja seki pikku hiljaa jäämässä pois..Koska neuvolassa niin neuvottu ja mul aikaa laskettuun viä 7kk et kerkiää siihen mennessä jo unohtaan että on syöny ees sitä..

Ja mä en ainaka oo riippuvainen siihen imettämiseen vaan aijon seuraavalle opettaa vähän tutti pulloo ja sillai mut meil ei syö tuttia ei tutti pulloo eikä o rättiä jotenki ei vaan raaski kiduttaa sitä pois sitä viimestäki turvan tunnetta vaik pikku hiljaa jo sais jäädä ja hän on 1v..
 
Imetystukilistan "tutkimukset" ym. koko sivusto on aivan fanaattinen. Uskoo ken haluaa. Siellä on paljon paskapuhetta. Esim se, että jokaikinen äiti pystyy imettämään ja kaikilla maito riittää jos tahdonvoimaa on. Kyllä eläimilläkin kuolee poikueita kun maitoa ei tule riittävästi...

Imettäkää mun puolesta vaikka 5-vuotiaaksi jos se teidät autuaaksi tekee :LOL: Mua ei haittaa pätkääkään. Mut älkää ihmetelkö jos joku ihmettelee teidän hihhulimeininkiä.....
 
Imettäkää mun puolesta vaikka 5-vuotiaaksi jos se teidät autuaaksi tekee :LOL: Mua ei haittaa pätkääkään. Mut älkää ihmetelkö jos joku ihmettelee teidän hihhulimeininkiä.....
[/quote]

Hihhulimeinikiä? Onpa jotkut nykyaikana kasvaneet kauas luonnosta. Ennenvanhaan, jolloin äidit olivat kotona ja rinnat ei olleet median takia niin seksiin liitettävät, imetystä jatkettiin yleensä pitkään. Eikä siinä ollut mitään outoa. Nyt kun on korvikkeita ja rinnat on muka tarkoitettu miehille (kärjistettynä), on imetys monille välttämätön paha, josta on päästävä nopeasti eroon. Ja sen lisäksi vielä haukutaan ne, joille se on luonnollisempi juttu. Aika #&%£$!* suoraan sanottuna.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2005 klo 19:52 mammutti kirjoitti:
se oli ennen vanhaan se..
Olettekos huomanneet että muotikin kiertää kehää, eli vanhat jutut tulee uudelleen muotiin vähän muunneltuina.
Ehkäpä nyt on se aika kun imetys ja muu "luonnollinen" lastenhoito alkaa tulla muotiin, ja taas aikojen saatossa tämä vanha "hienot rouvat eivät imetä"-ilmiö nouseekin taas listoille, ja imettäjät pääsevät palkkalistoille tai korvikkeiden menekki nousee huippuunsa...
 
en imetä, koska siinä ei mielestäni ole järkeä. Haluan nauttia ja toivon lapsenkin nauttivan lapsuudestaan ilman tappelua rinnalla. On kovapäinen poika enkä vauva-ajan imetysongelmien jälkeen uskatanut ryhtyä taaperoimetykseen. Eikä se meillä toimisi muutenkaan, kun olen koulussa päivät. Ja kaiken tämän lisäksi minusta on hassun näköistä kun isoa miestä imetetään. Meillä ei syödä tuttia eikä pulloakaan koska ne eivät mielestäni kuulu sellaisen lapsen elämään joka jo syö samalla tavalla kuin perheen muut jäsenet.
 
imetin kaksi vuotiaaksi asti tytärtä, osaksi siksi että olimme intiassa puoli vuotta ja imettämällä sai varmistettua nesteen saannin jne... nyt odotan kakkosta enkä ole vielä päättänyt kuinka pitkään imetän, saa nähdä miltä tuntuu. mutta kokemukset pitkästä imetyksestä o pelkästään hyvät :)
 
Noin pitkästä imetykssestä on kyllä hyötyä kehitysmaissa muttei täällä Suomessa. Mielestäni se on vaan äidin vaikeutta luopua vauva-ajasta ja roikkua itse vauvassaan kiinni. Kyllä se on ihan tervettä kehitystä antaa vauvankin itsenäistyä ja lopetta se tississä roikottaminen jo viimeistään yksi vuotiaana. Sen ikäisethän juovat jo mukista maitoa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 12:18 suurperheen äiti kirjoitti:
Noin pitkästä imetykssestä on kyllä hyötyä kehitysmaissa muttei täällä Suomessa. Mielestäni se on vaan äidin vaikeutta luopua vauva-ajasta ja roikkua itse vauvassaan kiinni. Kyllä se on ihan tervettä kehitystä antaa vauvankin itsenäistyä ja lopetta se tississä roikottaminen jo viimeistään yksi vuotiaana. Sen ikäisethän juovat jo mukista maitoa.
ihan 100% peesaus!!
 
Taaperoimettäjä
Miksi pitää aina hyökätä toisella tapaa toimivia vastaan? En minäkään hyökkää niitä vastaan, jotka lopettavat imetyksen neljän kuukauden iässä, jotka käyttävät lapsillaan kertakäyttövaippoja, jotka antavat karkkia muksulle, jolla on vasta 6 hammasta, jne jne eli siis niitä kohtaan, jotka toimivat OMALLA tavallaan ja ERI tavalla kuin minä. Jokaisella on oikeus hoitaa lapsensa omalla tavallaan niin kauan kuin ei tee lapselleen mitään pahaa tai laitonta.

Miksi on niin vaikeeta kertoa pyydettäessä, että näin MINÄ olen toiminut, mutta en väitä, että tämä on ainoa oikea tapa toimia- tämä on minulle ja meidän perheelle oikea tapa toimia?

Itse imetin esikoistani 2 v 3 kk asti kunnes se luonnollisesti väheni ja väheni ja lopulta loppui. Kuopuksen kanssa toimin samoin: lapsentahtisesti, hänen ehdoillaan. Meille sopivasti. Muut saa olla asiasta just sitä mieltä kuin on, mutta kovasti mua tosiaan kummastuttaa nykypäivän ihmisen suvaitsemattomuus erilaisuutta kohtaan. Mikä uhka toisella tapaa toimivat oikein on?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 13:17 Taaperoimettäjä kirjoitti:
Miksi pitää aina hyökätä toisella tapaa toimivia vastaan? En minäkään hyökkää niitä vastaan, jotka lopettavat imetyksen neljän kuukauden iässä, jotka käyttävät lapsillaan kertakäyttövaippoja, jotka antavat karkkia muksulle, jolla on vasta 6 hammasta, jne jne eli siis niitä kohtaan, jotka toimivat OMALLA tavallaan ja ERI tavalla kuin minä. Jokaisella on oikeus hoitaa lapsensa omalla tavallaan niin kauan kuin ei tee lapselleen mitään pahaa tai laitonta.

Miksi on niin vaikeeta kertoa pyydettäessä, että näin MINÄ olen toiminut, mutta en väitä, että tämä on ainoa oikea tapa toimia- tämä on minulle ja meidän perheelle oikea tapa toimia?

Itse imetin esikoistani 2 v 3 kk asti kunnes se luonnollisesti väheni ja väheni ja lopulta loppui. Kuopuksen kanssa toimin samoin: lapsentahtisesti, hänen ehdoillaan. Meille sopivasti. Muut saa olla asiasta just sitä mieltä kuin on, mutta kovasti mua tosiaan kummastuttaa nykypäivän ihmisen suvaitsemattomuus erilaisuutta kohtaan. Mikä uhka toisella tapaa toimivat oikein on?
:flower: :flower: :hug: :flower: :flower:

:heart: samaa mieltä olen!
 
Juu olet oikeassa jokainen saa tehdä itse ihan mitä haluaa ja imettää ihan vaikka kouluikää asti ,mutta terveydenhuoltoalan ammattilaisena vaan tiedän ettei siitä mitään hyötyä lapselle ole muuta kuin läheisyyttä, mutta saahan sitä muutenkin annettua lapselle kuin imettämällä hyvänen aika!!!
 
Taaperoimettäjä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 14:16 suurperheen äiti kirjoitti:
Juu olet oikeassa jokainen saa tehdä itse ihan mitä haluaa ja imettää ihan vaikka kouluikää asti ,mutta terveydenhuoltoalan ammattilaisena vaan tiedän ettei siitä mitään hyötyä lapselle ole muuta kuin läheisyyttä, mutta saahan sitä muutenkin annettua lapselle kuin imettämällä hyvänen aika!!!
saa annettua saa. Mutta - "hyvänen aika" - tämä on meidän tapa ja keneltä se on pois? teetkö omien lapsiesi kanssa vai kaikkea sitä, mistä on HYÖTYÄ lapselle?
 
saman vaivan kanssa
olen pahoillani taaperoimettäjä jos loukkasin sinua...niin ei ollut tarkoitus, tämän otsakkeen alla puhuttiin tuossa alussa hyödyistä ja haitoita ja tarkoitin siihen että ravitsemuksellista hyötyä täällä meidän maassaamme ei siitä enää saa. Yli 1- vuotiaan kuuluu syödä jo monipuolista ruokaa jotaa saa kaikki hivanaineet ja vitamiinit. Ja luojan kiitos meidän maassamme se onnistuukin toisin kuin kehitysmaissa. Työssäkäyvänä ja vielä vuorotyötä tekevänä neljän pikkulapsen äitinä moinen ei olisi onnistunut tuohon ikään asti eikä tullut kyllä edes mieleenikään. En halua loukata ketään, luulin että tässä nyt kysyttiin ihan mielipiteitä vaan.
 
ihmettelee
on kyllä jännä miten te jotkut koette imettämisen niin negatiivisesti ja ilmiselvästi raskaana ja rasittavana asiana. Säälittävää sinänsä, kun kaikki kuitenkin tiedetään, ettei se mukista juotu maito ole ihmislapselle tarkoitettu, kuten äidin rinnoista tuleva on. Ja siksi, ettette tajua, ettei aina voi olla niin itsekäs ja tehdä niinkuin sattuu tuntumaan, varsinkin jos olemassa toinenkin osapuoli.
Mikähän teidän mielestä imettämisessä on niin raskasta? Minä ainakin imetän silloin kun olen lapsen kanssa sopivalla hollilla, eikä kukaan siitä kärsi, jos en ole kotona aamulla taikka illalla taikka päivällä. Ei imetys meidän elämää säädä, vaan lapsi käy imuilla muutaman kerran päivässä kun sopiva väli sattuu, joskus kaksi, joskus seitsemän kertaa.
Mutta vaikuttaa kyllä kaikin puolin tärkeältä lapselle, sillä eikai hän muuten tulisi sitä pyytämään, näyttäisi niiiiin onnelliselta ja hykertelisi tyytyväisenä.
Ja onneksi minun alle kaksivuotiaani ei ole vielä itsenäinen, onneksi! Minä toivon, että lapseni itsenäistyvät vasta aikuisiän kynnyksellä. Minun lapseni ovat kuitenkin erittäin sosiaalisia ja pärjäävät hyvin monenlaisissa tilanteissa, häkellyttävissä ja uusissa. Eivätkä todellakaan ole mitään riippuvaisia ja äidin helmoissa pyöriviä. Ei sinänsä, mielestäni siinäkään ei ole mitään pahaa, mutta kun aina te jaksatte jankuttaa siitä, että kuinka se on niin vaikeaa ja lapsi ei itsenäisty, ja on tappelua rinnalla, ovat riippuvaisia ja äitikin on vain riippuvainen jne.

Niin tosiaan, ettehän te voi tietää mitä taaperoimetys on, kun ette sitä itse ole kokenneet.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 22:42 ihmettelee kirjoitti:
on kyllä jännä miten te jotkut koette imettämisen niin negatiivisesti ja ilmiselvästi raskaana ja rasittavana asiana. Säälittävää sinänsä, kun kaikki kuitenkin tiedetään, ettei se mukista juotu maito ole ihmislapselle tarkoitettu, kuten äidin rinnoista tuleva on. Ja siksi, ettette tajua, ettei aina voi olla niin itsekäs ja tehdä niinkuin sattuu tuntumaan, varsinkin jos olemassa toinenkin osapuoli.
Mikähän teidän mielestä imettämisessä on niin raskasta? Minä ainakin imetän silloin kun olen lapsen kanssa sopivalla hollilla, eikä kukaan siitä kärsi, jos en ole kotona aamulla taikka illalla taikka päivällä. Ei imetys meidän elämää säädä, vaan lapsi käy imuilla muutaman kerran päivässä kun sopiva väli sattuu, joskus kaksi, joskus seitsemän kertaa.
Mutta vaikuttaa kyllä kaikin puolin tärkeältä lapselle, sillä eikai hän muuten tulisi sitä pyytämään, näyttäisi niiiiin onnelliselta ja hykertelisi tyytyväisenä.
Ja onneksi minun alle kaksivuotiaani ei ole vielä itsenäinen, onneksi! Minä toivon, että lapseni itsenäistyvät vasta aikuisiän kynnyksellä. Minun lapseni ovat kuitenkin erittäin sosiaalisia ja pärjäävät hyvin monenlaisissa tilanteissa, häkellyttävissä ja uusissa. Eivätkä todellakaan ole mitään riippuvaisia ja äidin helmoissa pyöriviä. Ei sinänsä, mielestäni siinäkään ei ole mitään pahaa, mutta kun aina te jaksatte jankuttaa siitä, että kuinka se on niin vaikeaa ja lapsi ei itsenäisty, ja on tappelua rinnalla, ovat riippuvaisia ja äitikin on vain riippuvainen jne.

Niin tosiaan, ettehän te voi tietää mitä taaperoimetys on, kun ette sitä itse ole kokenneet.
Peesaan täysillä. Meillä kans erittäin sosiaalinen tyttö, joka tulee hyvin toimeen ilman tissiäkin koko päivän. Ei siis rajoita omia menojani eikä sen paremmin tytönkään leikkejä tai intoa uuden oppimiseen. Kurja kohdata tällaisia ennakkoluuloja niiltä, joilla ei asiasta ole kokemuksia tai jos on niin sitten niitä "negatiivisia". Meillä paivään mahtuu paljon muutakin kuin imetystä. Lapsi pyytää maitoa joskus n.5-7 x päivässä, joskus ei kertaakaan. Jos olemme ns. huonossa paikassa tai minulla on ruuanlaitto kesken tms. ja lapsi pyytää maitoa, sanon, että myöhemmin ja se vastaus kelpaa hyvin. Enkä todellakaan imetä siksi etten voi antaa lapsen itsenäistyä vaan koska se on meille luonnollista ja rauhoittaa hetkeksi vilkkaan lapsen.
Lopetan sitten kun on enemmän syitä lopettaa kuin jatkaa.
 
En jaksanut ihan kaikkea lukea, mutta pakko kommentoida, kun alkoi ihan naurattaa:

kovasti täällä näyttää olevan vahvoja negatiivisia mielipiteitä juuri niiltä äideiltä, jotka eivät ole taaperoa imettäneet. Siis juuri niiltä, jotka eivät tiedä koko asiasta mitään?

Mäkin taidan mennä tuonne jonnekin miesten autonkorjauspalstalle tai minne nyt vaan heittelemään erittäin vahvoja ja erittäin negatiivisia mielipiteitä siitä, että mun mielestä koko Opelia ei kannattaisi huoltaa lainkaan, romukoppaan vaan jos on bensakin kerran loppunut.

Täällä jotkut haluavat omat ja naapurin lapset "itsenäisiksi" jo alle 2-vuotiaina ja toiset väittävät, että lapsen itku hoitopaikassa johtuu pitkästä imetyksestä ja kolmas vetoaa siihen, että lapsi tarvitsee muuta ravintoa jo tuossa iässä... oletteko te ihmiset ihan tosissanne vai onko puolet teistä vitsillä liikkeessä? Kuka sitä paitsi esim. syöttää puolitoistavuotiaalle tai vanhemmalle PELKKÄÄ tissimaitoa, eiköhän siinä pääasiassa vedellä pottua ja kastiketta ja sivussa imuteta hiukan...

Hyvää jatkoa kaikille, jotka imettää taaperoitaan ja niille, jotka ei. Yrittäkää nyt kasvaa aikuisiksi ja antaa kaikkien kukkien kukkia ja ihmisten elää elämänsä niin kuin parhaimmaksi näkevät!
 
iitu-74 harmaana
Mua lähinnä naurattaa koko aiheen sairaalloinen rääpiminen. Eiköhän se nyt kuitenkin ole jokaisen oma asia kauan imettää ja minkä ikäistä. Kaikki äidit, niinkuin lapsetkin ovat erilaisia. Se mikä toiselle on elämääkin tärkeämpää on toiselle täysin merkityksetöntä ja hyvä niin, että ollaan erilaisia. Ei se tee lapsista tai äideistä yhtään sen huonompia tai parempia imettääkö kuukauden vai 2 vuotta, se tekee meistä vain erilaisia. Jokainen kaiketi kuitenkin toimii lapsensa kanssa juuri sillä tavalla kuin itse kokee parhaaksi ja tuskin voi enempää tehdä. Joten antakaahan nyt hyvät ihmiset äitien ja lasten elää omaa elämäänsä juuri niinkuin parhaaksi sen katsovat.
 
no eiköhän jokainen saa tähänkin sanoa mielipiteensä vaikka se olisikin negatiivinen?? te imettäjät kyllä vedätte herneen nenään jos joku imetyksestä vähänkään negatiiviseen sävyyn mainitsee.. ei se tarkoita että jos ei ole taaperoa imettänyt ei voisi asiasta mielipidettään ilmaista,kyllä jokainen varmasti tietää haluaako yli yksivuotiaan tissiinsä roikkumaan.
 
Kenkägiikki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 13:02 Nipsu kirjoitti:
En jaksanut ihan kaikkea lukea, mutta pakko kommentoida, kun alkoi ihan naurattaa:

kovasti täällä näyttää olevan vahvoja negatiivisia mielipiteitä juuri niiltä äideiltä, jotka eivät ole taaperoa imettäneet. Siis juuri niiltä, jotka eivät tiedä koko asiasta mitään?

Mäkin taidan mennä tuonne jonnekin miesten autonkorjauspalstalle tai minne nyt vaan heittelemään erittäin vahvoja ja erittäin negatiivisia mielipiteitä siitä, että mun mielestä koko Opelia ei kannattaisi huoltaa lainkaan, romukoppaan vaan jos on bensakin kerran loppunut.
Ootkohan sä nyt ihan tosissasi? Jos jonkun asian näkee kielteisesti, niin eihän sitä nyt mennä koettamaan. Jos ajatellaan että siinä piilee vaaroja tai haittoja, niin ei siihen sännätä vain sen takia että saadaan "todistusaineistoa" ja voidaan asiasta keskustella foorumilla...

Niitä sanotaan ennakkoluuloiksi, ja niistä saa vapaassa maassa ja vapaalla foorumilla puhua. Tietona niistä ei voi puhua puolustajat eivätkä vastustajat kun ei kiistatonta totuutta ole.

Tietoa on puolesta ja vastaan yhtälailla ja siksi tässä keskustellaan että saadaan varmuutta molemmin puolin ja käydään syvemmin asian kimppuun. Saadaan tietää se toinen puoli vaikkei itse sitä ruumiillamme koetakaan. Lue Nipsu ihmeessä ne pidemmätkin viestit niin huomaat sen.

Välillä keskustelu etenee syvemmin välillä tosin pinnallisestikin, mutta joillakin sentään on yritystä ymmärtää myös toista puolta :wave:
 

Yhteistyössä