:) IVF/ICSI-hoidoista plussaan

Heippa,

Tulin pikaisesti kertomaan aamun ultrakuulumiset. Kaikki näytti olevan hyvin ja beibe vastasi kooltaan viikkoja. Painoakin jo "huimat" 390 g. Niskapoimu-ultran sukupuoliarvio osoittautui oikeaksi eli maksuasukki on poika :heart: Tällä kertaa se ei jäänyt edes amatööriltä epäselväksi :D Ihan mukavaa, että meidän perheessä on sitten tyttö ja poika. Tuleva isosisko otti veliasian superonnellisena vastaan. Syy suureen iloon selvisikin tässä illan kuluessa: "Ihanaa, kun ei tarvitse antaa prinsessamekkoja pikkusiskolle".

Olen jotenkin varmaan alitajuisesti jännittänyt ultraa vieläkin enemmän mitä myönnän, kun olen aivan poikki ja valmis nukkumaan jo iltakahdeksalta.

Mukavia syyspäiviä! Kertoilkaahan kuulumisia :)

-Briitta ja jätkänpätkä 20+5
 
  • Tykkää
Reactions: aurora*
Briitta, mahtava juttu! :) Onnea poikalupauksesta. Me hankittiin Brion Go:t. Halusin ketterät kääntyvillä etupyörillä olevat vaunut. Noissa on myös kennorenkaat, että eipä tarvi pumpata/paikata. Tietenkään kyyti ei ole niin tasaista kuin ehkä ilmakumeilla olisi, mutta täällä meillä päin tiet on asfaltoituja. Lisäksi ajattelin, että noilla vaunuilla pääsisi vaikka helposti bussiin ja kauppakeskuksia kierteleen, jos muuten ei pääse talvella pakkasten takia vauvan kanssa ihmisten ilmoille. :) Me ostettiin myös Brion Go-kaukalo, joka sopii vaunurunkoon. Se on kuulemma näppärä juttu, kun saa nostettua vauvan kaukalossa autosta suoraan vaunujen kyytiin vaikka kauppareissun ajaksi.

Hydra 29+4
 
Fyi onnea tytöstä :heart:!

Briitta onnittelut poikalupauksesta =)!

Hydra Hyvä, että supistukset on pysynyt poissa ja muutenkin kaikki hyvin :)

Mun ystävät on kovasti kyselleet, että oonko tehnyt jo jotain hankintoja..En mitään vielä :O En jotenkaan uskalla vielä hommailla mitään ainakaan suurempaa, tuntuu vielä niin aikaselle..Jonkun pikkuruisen potkupuvun ajattelin kyllä ostaa rakenneultran jälkeen (johon on vielä piiiitkät 3 vkoa!) :) Varmaan lähempänä loppuvuotta vois alkaa hankintoja tekemään..
Olen vähän silmäillyt BRIOn yhdistelmävaunuja, miellyttää silmää ja on laadukkaan ja hyvän oloiset. Oon kyllä myös selaillut netistä käytettyä vaunuja, vaikka uudet varmaan tulee ostettua, niin täytyy silti seurailla, jos sattuiskin jotkut hyvät käytetyt tulemaan vastaan!
Täällä vietellään varsin "seesteistä" raskausaikaa, mitään vaivoja ei ole ollut ja liikkeitä kovasti odotellessa, ehkä muutaman kerran jotain olen jo tuntenut, tiedä sitten varmaksi sanoa :heart:

Rubus 16+5
 
Briitta: onnea :flower:

Äitiyspakkaus tuli ja onpa onni, että epäilystä huolimatta otin. Mielestäni kuosit ja värit olivat niiin kauheita, mutta ovatpa sittenkin söpöjä. Tai sitten hormoonihuurut muuttavat kaiken.

Vielä hoopo kysymys kaikille palstalaisille: onko kaikkia tutkittu myös sisäisesti kun osa tietää vaikkapa kohdunsuun pituuden tai sellaista? Vai onko kyseessä jokin lisätutkimus jos vaikka supistuksia tai jotakin muuta? Itse olen ollut niin oireeton, että en ole älynnyt kysellä juuri mitään neuvolassa. Olen viimeeksi ollut (varhaiset yksityisellä) utrattavana alakautta alkuraskaudessa ja ainakaan silloin ei sanottu mitään kohdunkaulasta tai muustakaan kuin alkiosta. Sen jälkeen olenkin päässyt näille viikoille haaroja levittämättä. Neuvolan kautta oli yksi lääkäri, joka siis kuunteli sydämensykkeen ja kyseli painoa yms.
 
Viimeksi muokattu:
Fyi
Heippa ja kiitos kaikille onnitteluista! :heart:

Tulin vihdoin synnytyskertomusta kirjoittelemaan, kun neiti nukkuu päikkäreitä ja elämä alkaa muutenkin asettua uusiin uomiinsa. Tällä viikolla tulee jo 4 vkoa täyteen! :)

Keskiviikkona havahduin aamupäivällä siihen, että kivuttomia supisteluja tulee todella tiheästi. Muuten ei supistuksia ollut juurikaan tullut. Ryhdyin sitten kellottamaan ja niitä tuli jopa 10 min välein. Ihmettelin siinä asiaa miehellekin, mutta ajattelin olevan harkkasuppareita. Tehtiin koiran kanssa pitkä päivälenkki ja muutoinkin oltiin normaalisti. Illalla mies kehotti varmuuden vuoksi pakkaamaan sairaalakassin ja tein työtä käskettyä.

Noin klo 23 päätin mennä nukkumaan, koska supistukset eivät edelleenkään sattuneet millään muotoa. Mutta samalla sekunnilla kun menin sänkyyn selälleni, tuli ensimmäinen kivulias supistus. Ja siitähän niitä sitten tuli koko yön ja alle 10 min välein. Puoli kolmelta soittelin ensimmäistä kertaa Jorviin, mutta käskivät vielä odottaa. Odotellessa menin suihkuun ja muutaman kerran lensi oksennuskin yön aikana. :p

Puoli seitsemältä torstai-aamuna soitin uudestaan sairaalaan ja ilmoitin, että nyt en oikein enää kestä olla kotona. Antoivat luvan tulla näytille. Mies lähti lenkittämään koiraa ja minä yritin pukea vaatteita supistusten lomassa... Puoli kahdeksalta saavuttiin synnärille ja olin siinä vaiheessa 3 cm auki. Ottivat noin tunnin verran vauvan liike- ja sydänkäyriä - oli aivan helvetillistä maata paikoillaan!

Seuraavaksi menin ammeeseen, joka helpotti jonkin verran oloa. Puolentoista tunnin päästä siirryimme saliin, jossa jatkoin ilokaasun voimin, kunnes 10.30 sain epiduraalin, jonka avulla sain levättyä pari tuntia. Se oli mahtava fiilis! :D Vähitellen supistukset muuttuivat taas tukaliksi, mutta ne olivat siirtyneet alavatsalta takamukseen. Ei enää varsinaista kipua, mutta paineentunne oli valtava.

Epiduraalin jälkeen viimeiset 5 cm aukesivat melko nopsaan ja vihdoin oli ponnistamisen vuoro. Se oli ohi 24 minuutissa ja oli mielestäni jokseenkin helppo vaihe. Tarve ponnistaa peitti alleen kaiken muun. Pään syntyminen oli toki aika punnerrus, mutta sen jälkeen vauva syntyi kuin itsestään. ;)

Kokonaisuudessaan ehdimme olla sairaalassa 7,5 tuntia ennen syntymää eli melkoa ripeästi kävi. Tosi hyvä fiilis jäi ja voisin tehdä uudestaan! :heart:

Onnellista loppuodotusta kaikille ja kiitos vertaistuesta! Käyn täällä lukemassa vauva-uutisia ja siirryn kirjoittelemaan tuonne vauva-puolelle.

Fyi ja tyttö 3,5 vkoa
 
Moikka!

Kiitokset Fyi synnytyskertomuksesta. Sen perusteella kaikki sujui tosi hyvin ja jopa melkein helpostikin. Miten arki pienen tytön kanssa on lähtenyt sujumaan?

Minäkin olen katsellut netistä Brion käytettyjä vaunuja nukutusrattaiksi ulos, mutta sopivia ei tunnu löytyvän. Minulle sopivat ovat ko. tarkoitukseen liian kalliit ja sopvan hintaiset taas aivan liian vanhat :p Todennäköisesti tässä käy niin, että päädyn kuitenkin ostamaan uudet, vaikka me ei semmoisia oikeasti edes tarvittaisi. Hormooni jyllää.

Minulla on ollut vähän huolien täyttämä viikko takana. Jo viime viikolla alkoi koneella istuminen supistella. Lauantaina maha meni illalla aivan kivikovaksi ja sitä jatkui monta tuntia. Sunnuntaina sain tosi hirveän rytmihäiriökohtauksen kuten myös eilen. Jouduin molempina päivinä ensiapuun mutta mitään vikaa ei löytynyt. Kaikkien verikokeiden perusteella olen terve kuin pukki! Nyt olen tämän viikon sairaslomalla ja ensi maanantaina menen lääkäriin katsomaan ettei supistelut ole saaneet mitään aikaiseksi kohdunsuulla tms. Kovasti kyllä huolettaa tuon meidän pienen Pyryharakan puolesta. Kumpa pysyisi nyt ainakin edes jouluun masussa. Totesin ambulanssihenkilökunnallekin, että taitaa olla tulossa melkoinen pojankoltiainen, kun aiheuttaa jo nyt sydämentykytyksiä äidilleen ;) Yritän nyt sitten ottaa iisisti, joka on tosi vaikeaa, kun kotonakin olisi vaikka mitä hommaa... Ja vähän on kyllä huono omatunto siitäkin, että esikoinen on päiväkodissa ja äippä makaa kotona. Mutta jos hän olisi kotona ei lepäämisestä tulisi mitään, kun saisin toimia kokopäiväisenä leikittäjänä.

- Briitta + Pyry 22+0
 
Rubus, mulla oli vähän sama juttu, että en uskaltanut tehdä isoja hankintoja ennen rakenneultraa. Ekat vaatteet ostin nt-ultran jälkeen, mutta esim. vaunut ja pinnasänky hankittiin vasta rakenneultran jälkeen. Jotenkin sitä pelkäsi, että jos nyt innostun liikaa ja shoppailen, niin jotain huonoa tapahtuu. Rakenneultran jälkeen alkoi olla luottavaisempi olo, niin sitten uskalsi tehdä kalliimpia hankintoja.

Wannawalli, mäkin tykkäsin äitiyspakkauksesta. :) Mun mielestä vaatteet oli kivan neutraaleja ja sopii niin tytölle kuin pojallekin. On se pakkaus vaan mahtava etu! Mulle on tehty aina sisätutkimus, kun oon käynyt lääkärin juttusilla. Eka kerta se tehtiin joskus rv 15+ ekalla neuvolalääkärikäynnillä. Sen jälkeen se on myös aina tehty, kun oon rampannut lääkärissä supistusten takia. Mun mielestä se kuuluu rutiinitarkastuksiin ja olisi hyvä tehdä. Tosin tässäkin lääkäreissä on eroja. Mun ystävällä ei ole tarkastuksia tehty. Mulla on myös aina tarkistettu, että merkkejä tulehduksesta ei näy.

Briitta, jep, eihän mekään oltais uusia vaunuja tarvittu, mut kun mä halusin! :D Ajattelin samalla, että olkoon se mulle palkinto kaikista käydyistä hoidoista. On sitten kiva ylpeänä lykkiä maailman ihaninta vauvaan upeilla kärryillä. :) Hui, kuulostaa noi rytmihäiriöt pahalta! :( mullakin on ollut alkuraskaudesta asti sydämentykytyksiä ja ne on viikkojen myötä vähän pahentunut. Asiaa ei oo sen enempää vielä tutkittu. Luultavasti ne on vaan jotain raskauteen kuuluvia. Niistä oon kyllä neuvolassa sanonut. Ajattelin sanoa myös seuraavalla kertaa, koska ne on tosiaan pahentunut. Välillä tuntuu siltä, että sydän pomppaa rinnasta ulos tai kurkusta ylös. Lepäile ihmeessä nyt.

Fyi, kiva kun kirjoittelit synnytyksestä. :) Kuulostaa menneen oikein hyvin ja suht helpolla.

Tänne ei oikeastaan mitään uutta. Töissä oon ollut ja vointi on ollut ihan hyvä. :) Aikamoista väsymystä vaan on, mutta kyllä sen kanssa pärjäilee. Ens viikolla maanantaina taas neuvolaan.

Hydra 30+5
 
Briitalle onnittelut hienoista ultrakuulumisista ja poikalupauksesta :) Harmi, että nuo supistelut ja rytmihäiriöt ovat säikäyttäneet :( Mistähän nuo rytmihäiriöt voi johtua...

Täällä vaikuttaa asiat sujuvan kaikilla suurin piirtein odotetulla tavalla. Ja Fyillä kuulosti näppärästi menneen synnytys. Saisipa itsekin edes helpohkon synnytyksen.

(.) Tänään oli lääkärineuvola. Paikalla gynen lisäksi kolme opiskelijaa, mikä ei oikeastaan haitannut, oli vaan mielenkiintoista kuunnella, kun opiskelijat kyselivät ja gyne vastaili. Kaikki oli hyvin. Sf-mitta keskikäyrällä, vauvan painoarvio tällä hetkellä käsikopelolla arvioituna) 2800 g (jo!! mutta silti lääkärin sanojen mukaan siro vauva tulossa). Mikä mielenkiintoisinta, kohdunsuu oli sentin auki ja kohdunkaula pehmennyt, sitä oli 2 cm jäljellä. Eli jotain siellä on jo tapahtunut, vaikka en itse osannut sitä odottaa, ei nimittäin ole juurikaan tuntemuksia ollut ja harjoitussupistuksiakin tulee harvoin. Ainut mikä on viimeaikoina muuttunut, on se että jossain alhaalla keskellä tuntuu tihenevästi vihlaisuja, joskus yölläkin. Onneksi eivät ole vielä kovin kivuliaita. Maha ei ole aina kovana samalla, joten eivät välttämättä ole supistuksia vaan johtuvat siitä, että vauva liikuttelee päätään alhaalla. Pää onkin jo tosi alhaalla, kiinnittymisestä lääkäri ei puhunut mitään. Synnytyshetkeä ei kuulemma pysty paljon ennustamaan tämän tilanteen perusteella, mutta lääkäri kehotti jo sairaalakassin pakkaamaan :) Jännää!

omanna 36+2
 
omanna, hienoa, että vauva jo siellä valmistelee itseään lähtöasemiin. :) Pian on teilläkin pikkuinen sylissä. :)

Missä vaiheessa muuten teillä muilla vauva on asettunut pää alaspäin? Musta tuntuu siltä, että vauvalla on vieläkin hyvin tilaa tehdä kuperkeikkaa ja vaihtaa asentoa. Pääosin se kyllä viihtyy pää alaspäin, mutta välillä potkutteluja tuntuu kyllä alamahassakin rakkoa kohden. Neuvolalääkärissä mulle sanottiin, että rv 36 asti on aikaa odottaa kääntymistä ja vasta sitten yritetään kääntää. Joten onhan tässä vielä viikkoja aikaa, mutta silti vähän jännittää.

Entä onko teille jo muodostunut kuva, onko vauva vilkas vai rauhallinen? Ultrissa meidän vauvaa on sanottu vilkkaaksi, mutta omasta mielestä se ei liikuskele mitenkään kauheasti. Potkutkaan ei ainakaan vielä ole sellaisia, että koko maha tärisisi. Joten en välttämättä itse kauhean vilkkaaksi sanoisi tätä vauvaa.

30+6
 
Briitta onnea poikalupauksesta ja hyvistä ultrakuulumisista! Tosi ikävää, että nyt on ollut tuollaisia vaivoja huolena. Toivottavasti vointi on jatkossa parempi!

Wannawalli mulla ei ole vielä katsottu kertaakaan kohdunsuun/-kaulan tilannetta, mutta ensi viikolla on neuvolalääkäri, joka käsitykseni mukaan tekee sisätutkimuksen ja tsekkaa juuri noiden tilanteen.

Fyi kiitos synnytystarinasta, niitä on aina mukava lukea kun omassa mielessäkin synnytys jo aika paljon pyörii. Hienoa, että sinulla jäi noin hyvät fiilikset kokemuksesta. Ihanaa vauvaeloa! :)

Omanna oioi, jännää, jos siellä jo on alkanut keho pikkuhiljaa valmistautua synnytykseen. Hienoa, että kaikki oli hyvin! :)

Hydra hyvä, että sullakin on vointi ollut nyt hyvä :). Tietysti ei ole vertailukohtaa, mutta sanoisin, että minun masuasukki on melko vilkas. Monta kertaa päivässä (ja yössä) tuntuu melkoista potkuttelua ja möyrimistä ja jaksot saattaa olla aika pitkiäkin. Koko maha on tärähdellyt liikkeistä jo useamman viikon, mutta se johtuu varmaan pitkälti siitä, että vauva majailee tosiaan mulla tuossa ihan pinnassa ja istukka on takaseinässä.

On: Vointi on edelleen suht hyvä, supistuksia on kyllä alkanut tulla vähän useammin ja joinain päivinä tosi montakin, että toivon mukaan ei vielä valmistele paikkoja. Onneksi ensi viikon ke on neuvolalääkäri, jossa tehdään sisätutkimus niin ei tarvii itsekseen miettiä onko paikat pehmenneet/lyhenneet. Hankintoja aloin tekemään viime viikolla. Oon kierrellyt kirppareita ja ostellut pikkubodyja ja potkuhousuja. Jotain ostan uutena, mutta suuren osan ajattelin haalia käytettyinä, kun hyväkuntoista ja ihanaa vaatetta näkyy olevan kaupan :). Tää on kyllä semmosta hommaa, että mopo lähtee näköjään helposti käsistä nyt kun antoi itelleen vihdoin luvan alkaa haaliin tuota tavaraa. Noi on niiiin söpöjä :D. Äitiyspakkauksen laitoin myös tilaukseen alkuviikosta, että sitä odotellessa. Vähän harmittaa, että siinä olevat talvivaatteet on niin isoja, että jää varmaan käyttämättä, kun ihan liian isoja ekana talvena ja varmaan jo pieniä seuraavana. Nyt mietinkin, että ostanko jonkun pikku toppahaalarin, vai riittäisikö kaukalopussi istuimeen ja villavaatteet ja makuupussi + peittoja vaunuihin. Noin pienen kanssa kun ei varmaan muuten tule talvella ulkona oltua kun autoon viedessä ja siten, että vauva on vaunuissa..?

Muoks. se piti vielä raportoida, että huomenna saa taas "herkkuaamiaista", kun on toinen sokerirasitus.. saas nähä kuinka käy.

Skorppari 26+0
 
Viimeksi muokattu:
Hydra, mulla on neuvolakortissa ensimmäinen merkintä raivotarjonnasta rv 29+3. Oma mielikuva on, että aiemminkin olisi jo samassa asennossa ollut liikkeitten perusteella. Sitkeästi on siis pysynyt pää alaspäin jo kauan. Välillä tunnen napsuttelua tuolla ihan alhaalla myös, ne täytyy olla nyrkit :) Tuntuvatkin pienemmiltä iskuilta kuin vasemmalle puolelle navan korkeudelle tulevat potkut. Mulla ei lapsiveden määrä ole lääkärin mukaan mitenkään runsas, joten todella helppo on nähdä ja tuntea vauvan asento ja liikkeet. Tuota vauvan vilkkautta minäkin olen miettinyt. Minun maha-asukkaalla on ollut alusta lähtien hyvin säännöllinen rytmi liikkumisessa: aktiivisemmat liikkumisjaksot ovat aamupäivällä, iltapäivällä ja illalla. Yöllä ei juuri liiku, kai siihen näillä viikoilla heräisi, jos kovin möyrisi. Viime yönäkään ei edes päätä pyöritellyt, kun ei vihlontaa tuntunut. Vessassa käynnitkään ei vauvaa yleensä herätä. Neuvolakorttiin liikkeet on aina merkitty kahdella plussalla. Itse olen temperamentiltani hyvin rauhallinen, ollut jo vauvasta saakka. Äidin mukaan olen nukkunut yöt heräämättä 3 vkn ikäisestä lähtien. Siksi olen jotenkin taipuvainen ajattelemaan, että sikiön säännöllinen unirytmi ennustaisi säännöllistä nukkujaa myös syntymän jälkeen ja ehkäpä myös rauhallista luonnetta? :) Jotenkin sitä kai toivoo, että oma ja lapsen temperamentti olisi suurin piirtein samanlaiset, että toisen ymmärtäminen olisi helpompaa. Vaikka yhtä rakashan lapsi on, vaikka sieltä tulisikin vilkas ikiliikkuja :)

Skorppari, minäkin olen tehnyt kirpparilta tosi hyviä löytöjä. Mm. todella hyväkuntoisen, nätin toppapussin. Paljon mitään ei ole tosin tarvinnut ostaa, kun olen saanut/ostanut käytettynä niin paljon siskolta. Kotiutumisbody ja unipupu on ihan tuliteränä hankittu :) Ja tietenkin tutit ym. vastaavat.

Jos joku on miettinyt itkuhälyttimen hankkimista tai hankkinut jo semmoisen, niin onko antaa suosituksia? Cittarissa olisi noin 100 euron hälytin 70 eurolla alennuksessa nyt. Mies vaan sanoi, että niitä saisi halvemmallakin, mutta ei jaksaisi alkaa metsästämään.

omanna 36+3
 
omanna, sullahan on raskaus edennyt jo pitkälle. Kohta sielläkin on vauva maailmassa :) Tulethan sitten vauvaketjun puolelle kirjoittelemaan :) Tsempit loppumetreille. Me ostettiin Prismasta Philips Avent itkuhälytin. Se tais maksaa jotain 50 e suunnilleen (en muista enää tarkkaan). Mutta kuitenkin siellä olis ollut huomattavasti kalliimpiakin vaihtoehtoja, joissa esim. oli jotain tuutulauluja yms, joita me pidettiin turhina ja päädyttiin ostamaan halvempi vaihtoehto. Siinä ei ole mitään ylimääräisiä toimintoja ja on helppo ja yksinkertainen käyttää. Toimii sekä paristoilla että akulla. Meillä se on ainakin hyvin toiminut ja on tälläkin hetkellä juuri käytössä kun vauva meni päikkäreille parvekkeelle. :) Eilen vauva veti 3 tunnin päiväunet samoihin aikoihin, täytyy toivoa että tänäänkin nukuttaisi yhtä hyvin.

Briitta meillä on parvekevaunuina 30 vuotta vanhat vaunut, jotka on ollut minulla vauvana käytössä. :) Nukutusrattaina vanhat vaunut toimivat hyvin, joten suosittelen kyllä esim. ostamaan jostain huutonetistä tms. halvemmat vaunut siihen käyttöön. Ulkoiluvaunuina meillä on sitten ihan uudet vaunut.

Mukavia syyspäiviä kaikille odottajille. Itse kirjoittelen tuolla vauvaketjun puolella enemmän.

katiri + vauva 8 vkoa
 
skorppari, toivottavasti sokerirasitus meni hyvin. :) Mulla on hankittuna vauvalle talvihaalari ja sitten erikseen kaukalopussi. Varmaan vaan toisella pärjäis, mutta onpa nyt molemmat.

omanna, mä hankin vähän käytettynä sellaisen kalliimman Philipsin mallin (ovh 149€). Maksoin siitä 50€. Siinä on kaikenmaailman yövalot, tuutulaulujutut ja lämpötilan mittaus. Tuskin ihan noin kallista ja ihmeellistä olisi tullut hankittua uutena, mutta kun kerta sain edullisesti vähän käytettynä, niin otin sen sitten.

Eilen oli neuvola. Oli niin ihana käydä taas. :) Mä niin tykkään meidän neuvolan tädistä. :D Hänellä on 30 vuoden työkokemus, niin käynneillä tulee aina turvallinen ja hyvä mieli. On ihanaa, kun pidetään huolta ja voi luottaa toisen ammattitaitoon. Verenpaine oli ihannearvossa ja pissa puhdas. Vaaka näytti 59,5 kg. Apua, kohta menee uusi kymmen rikki ja paino alkaa ekaa kertaa elämässä kutosella! :D Painoa on siis tullut noin 7 kg, joka on kuulemma maltillisesti. Sf-mitta on tähän asti mennyt hitusen keskikäyrän yläpuolella, mutta nyt piste merkittiin ihan keskikäyrän tuntumaan. Joten kasvaa siis hyvin ja tasaisesti. Maltillinen painonnousu ja tuo keskikäyrällä oleva sf-mitta helpottaa mieltä. Vaikka se ei koko totuutta kerro, niin uskoisin vauvan kasvavan radista huolimatta maltillisesti.

Tunnusteltaessa vauva oli rt:ssa. Selkä oli vasemmalle päin. Tuossa asennossa se onkin viihtynyt nyt aika hyvin. Jossain vaiheessa olin vähän epävarma, että olisiko vauva vielä päässyt heittämään kuperkeikkaa, mutta rakossa tuntuneet tömäykset saattoivat olla nyrkit.

Tunnusteltaessa vauvan asentoa, neuvolan täti kysyi, että tunsinko harkkasupparin. En kyllä ite sitä tuntenut, koska musta tuntuu siltä, että masu on koko ajan niin pinkeä ja kireä. Neuvolan tädillä menikin hetki, kun vähän hieroi masua pehmeämmäksi, että sai tunnustelun tehtyä helpommalla. Mun mielestä noita harkkasuppareita on vaikea huomata juurikin tuon mahan pinkeyden takia. Silloin kun oli kivuliaita suppareita (nyt ei ole töihin palaamisen jälkeen ollut), niin mahan kovettumisen huomasi paremmin, kun osasi kuulostella niitä kivun hetkellä.

Paikalla oli myös opiskelija, jonka opintoihin kuului meidän lyhyt haastattelu ja pienen imetysohjauksen antaminen. Imetysohjaus oli mielestäni hyödyllinen, koska on ihan kiva kuulla siitä jo ennen synnytystä, niin tietää mihin varautua. :)

31+4
 
Heips, taas on tullut luettua teidän tarinoita taustalla, mutten muka löydä aikaa kirjoitella... :p Eli PALJON ONNEA pikkuisen saaneille :heart:

Ihana lueskella teidän muiden synnytystarinoita, koska pianhan se omakin sieltä tulee...hui...jännittää jo pikkaisen. :O

ON: Tässä on tullut nyt käytyä äitiyspolilla radin takia, onneksi siellä on kaikki ollut hyvin. "pikkuinen" on arviolta keskikokoinen, mutta kyllä jännittää kuinka paljon se arvio heittää. Hyväpuoli taitaa olla se, että synnytys käynnistetään viimeistään kun on laskettuaika.
Voipi kyllä olla, että tulee aikaisemminkin. Viime yönä heräsin puolikolmen maissa alaselän särkyyn. Ilmeisesti olivat jonkin sortin supistuksia ja aika säännöllisiäkin. Päätin kuitenkin odotella, jos vaikka kovenevat, mutta loppuivat sitten kahdeksan maissa. Onko kenelläkään ollut tällaista?
Pitää varmaan koota sairaalakassi jo valmiiksi, jos tulee lähtö. ;)

Ihanan pirtsakkaa syyspäivää kaikille =)

Glimmer 36+0
 
IVF/ICSI -hoidoista plussaan


HOITOSYYLAMONESKO
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
glimmer1.ivf/2.PASselitt2.11.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.ivf,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO1.1.151
Artemis2.ivf, tuoreselitt5.1.151
Briitta2.ivf/1.PASsekund.28.1.152
Toka21.icsi/1.PASselitt28.1.152
Rubus2.icsi/1.PASPCO, siittiöt27.2.151
[/b]

Neuvolat/ultrat
Hydrangea 23.10. neuvola


Syntyneet :heart:
Meemir / ? / ?
Redwing blackbird / 8.6. rv 38+4 / tyttö, 50 cm ja 3200 g
deseo / 12.6. rv 40+2 / poika, 51 cm ja 3500 g
InMyDreams / 17.6. rv 38+5 / tyttö, 51 cm ja 3280 g
Robina / 24.6. rv 38+1 / tyttö, 49 cm ja 3040 g
aurora / 17.7. rv 38+0 / poika, 50 cm ja 3470 g
katiri / 1.8. rv 38+5 / tyttö, 47 cm ja 2820 g
Millyk / 10.8. rv 39+3 / tyttö, 47 cm ja 2975 g
Fyi / 28.8. rv 38+5 / tyttö, 50 cm ja 2910 g
 
glimmer, ei ole sielläkään enää pitkä aika odotettavana. :) Kuulostaa jo ihan lupaavalta nuo supistukset. Varmaankin kohtu harjoittelee jo tositoimia varten. :)

Tässä näyttäisikin siltä, että kohta alkaa taas tulla vauvoja tasaiseen tahtiin. :) Tälle kuulle kaksi laskettua aikaa ja ens kuulle kolme. Hurjaa, että oma LA on jo ensi kuussa. Aika on mennyt tosi nopsaan ja tuntuu, että ajankulu on vaan kiihtynyt puolivälin jälkeen. Välttämättä ei mene enää montaa viikkoa, kun meilläkin on vauva sylissä! :)

Täällä vointi on ollut yhä yllättävän hyvä. Väsymystä edelleen, mutta ei oikeastaan mitään sen pahempaa. :) Enää pari viikkoa töitä. Odotan jo kyllä, että saa jäädä kotiin huilaamaan ja vähän valmistautumaan henkisestikin tulevaan. Toisaalta on haikea olo, koska sen verran pitkään on tullut oltua samassa paikassa töissä.

32+3
 
Hydra ei oo pitkä aika tosiaan sulla enää laskettuun aikaan, hui. Itestäkin tuntuu, että mennyt tosi nopsaa viikot nyt. Vika kolmannes jo mullakin käynnissä :). Sulla on tosiaan tullut maltillisesti painoa, mulla on tullut jo vähän reilu 8 kiloa neuvolan ensikäyntiin verrattuna..toivottavasti ei ihan samaa tahtia jatkuisi loppuun asti.

Glimmer tsemppiä vielä viimeisiin odotushetkiin, kuulostaa siltä, että pikkuinen on kohta sylissä! :)

On: Viime viikolla oli ekaa kertaa neuvolalääkäri, joka teki sisätutkimuksen. Onneksi melko runsaista supisteluista huolimatta kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä ja kohdunkaula noin 3 cm :). Muutenkin kaikki oli niinkuin pitää neuvolareissulla. Toinen sokerirasitus tehtiin tosiaan edellisviikolla ja arvot oli alle raja-arvojen, mutta kylläkin huomattavasti suurempia kuin 10 viikkoa sitten mitatut. Neuvolan täti ei sanonut mitään, mutta itse päättelisin tästä (ja melko runsaasta painonoususta), että ei haittaisi, jos olisi vähän tarkempi herkuttelun kanssa. Tällä viikolla onkin sitten eka perhevalmennus aiheena "äidiksi, isäksi, vanhemmaksi ja imetys". Vaunuvalintana päädyttiin Brion Smile -malliin. Se mahtuu hyvin nykyisen auton peräkontiin ja vaikuttaa näppärältä kaikin puolin :).

Skorppari 27+4
 
skorppari, kiva kuulla sunkin kuulumisia. Hienoa, että lääkärissä oli kaikki kunnossa supisteluista huolimatta. :) Kiva kuulla myös, että vaunuvalinta on nyt tehty. :) Myös meillä on Brion vaunut ja uskon, että se on hyvä ja laadukas merkki. Toivottavasti saadaan olla molemmat tyytyväisiä valintaan. Mukavaa ekaa perhevalmennusta. Mä oon tykännyt käydä niissä, vaikka kauheasti uutta infoa niissä ei ole kyllä saanut. Se on vaan mukavaa kokoontua muiden möhömahojen kanssa. Tulee sellainen olo, että on ihan oikeasti raskaana ja meille tulee ihan oikeasti vauva. Sitä kun on vieläkin välillä vaikea sisäistää! :)

32+4
 
Kiitos Hydralle ja Katirille itkuhälytinkommenteista. Päädyttiin ostamaan Biltemasta n. 40 e maksava laite, jossa myös tuutulauluja ym. juttuja. Ei mikään kallis, toivottavasti kestää sen ajan, mitä tarvii. Ja Katiri, vähän olisi ajatuksena tulla vauvaketjunkin puolelle, mutta on vain niin vaikea kuvitella, mitä sitä ehtii sitten tekemään, kun vauva on maailmassa :)

Glimmer, sitä ei tiedä vaikka hyvinkin ehtisit synnyttämään ennen minua :) Mulla ei ole ollut ainuttakaan kivuliasta supistusta ja kivuttomiakin harvakseltaan. Kiva kun radin suhteen kaikki kunnossa.

Mulla oli neuvola tällä viikolla. Kaikki ok, jos sekin on ok, että sf-mitta pienenee, ilmeisesti mahan laskeutumisen myötä. Antoi kuitenkin ylimääräisen neuvola-ajan ensi viikolle, ja vieläpä lääkärille, koska hänellä sattui olemaan vielä aika vapaana. Lääkäri saa sitten ultrailla lapsiveden määrää ja katsoa sf-mitan.

Muutenkin täällä edelleen toistaiseksi ok olotilat. Vauvan liikkeet päivisin ovat lisääntyneet, taitaa olla jo ahdasta ja vauvan tekisi mieli pungertaa itsensä ulos, näin olen päätellyt :) Yöllä pitää nykyisin käydä vessassa 3-4 kertaa ja rakon ollessa täynnä tuntuu usein vihlontaa alamahalla/kohdunsuulla, kai siellä on paikat painuksissa.

Kovin malttamaton en ole vielä pääsemään synnytyspuuhiin, ainut vaan että välillä meinaa jo käydä aika pitkäksi päivisin kotona yksin ollessa, kun uudessa kodissakaan ei ole enää niin laittamista. Eli saisi se vauva jo syntyä mulle seuraksi :)

omanna 38+4
 
Moi kaikille=)!
Ei ole tullut kirjoiteltua, mutta lukemassa oon käynyt aina välillä teidän kuulumisia. Raskaus on sujunut hyvin. Oon jo äitiysvapaalla. Hyvin jaksoin olla töissä onneks loppuun asti. Vähän oudolta tuntui jäädä töistä pois. Tällä hetkellä oon ajatellut, että palaan töihin heti, kun äitiys- ja vanhempainvapaa loppuu eli ens syksynä. Mutta saattaahan se mieli muuttua. Nyt sit kotona kulutan aikaa ja yritän saada pestyä äitiyspakkauksen vaatteet ja laittaa paikkoja muutenkin valmiiks vauvaa varten. Mahan kanssa en jaksais enää kauaa olla ja voisin lähtee synnärille vaikka heti. Jotenkin en vaan tykkää, kun ei pysty touhuamaan kaikkee ja närästystä on sen verran paljon, että syömisen kanssa on vähän niin ja näin. Painoo on kuitenkin tullut jo 7kg eli syötykin on=). Toivotaan, että vauva syntyis jo ennen laskettua aikaa, kuten aika monella on täällä käynytkin. Raskausarvilta oon toistaseks välttynyt, mutta vielähän niitä ehtii tulla..

Imetystyynystä Oletteko sellasta hankkineet? Itse vähän meinasin.
Ja vinkkejä närästyksen hoitoon otetaan mielellään vastaan..

Täällä muuten on vaan yks lääkärineuvola, vaikka oliskin ensisynnyttäjä. Jännä, miten tämäkin asia vaihtelee asuinpaikan mukaan. Vauva on ollut onneks jo kauan pää alaspäin, mutta tää on viime viikot ollut kyllä sellanen vipeltäjä, että välillä en ole varma miten se tuolla on. Veikkaan kyllä edelleen raivotarjontaa, kun alhaalla tuntuu kumartuessa kova pallo eli pää sen on oltava.

Toive13+mukelo 35+2:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Toive13, mulla on imetystyyny. Eka vähän epäilin sen tarpeellisuutta, mutta mun hieroja kehotti panostamaan hyvään imetysasentoon heti, eikä vasta sitten kun niskat on jo jumiutunut. Jotkut sanoo, että maitotuotteet, esim. piimä, auttaisi närästykseen. Mä syön radin takia paljon rahkaa, kun se sopii parhaiten mulle aamu-/väli-/iltapalaksi, mutta mulla maitotuotteet vaan pahentaa sitä. Mä luotan Rennieen. :)

Mitä muille kuuluu? :) Täällä on niin kovin hiljaista, että tulkaa kertomaan kuulumisia.

Mulla on enää muutama päivä töitä jäljellä. Ihan uskomatonta. :) Odotan jo malttamattomana, että saisi jäädä kotiin huilaamaan ja nauttimaan viimeisistä viikoista. :) Vointi on ollut nyt uskomattoman hyvä. Harkkasuppareita tulee ja väsyttää, mutta muuten oon voinut paremmin kuin koskaan tän raskauden aikana. :)

Viimeisen parin viikon aikana on ollut sukkapuikkokipuja ja välillä sellaista tunnetta kuin vauva työntäisi päätänsä lähtöasemiin. Joten ehkä se vähitellen alkaa asettua lähtöasemiin. Vielä en kyllä halua lähteä synnyttämään, koska haluaisin vielä hetken nauttia raskaudesta ja tästä hyvästä olosta. :)

33+5
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille!

Kylläpä meidän pino on tosiaan päässyt hiljenemään, kun niin moni on jo nyyttinsä saanut. Kröhöm, enpä itsekään ole ollut mikään aktiivinen kirjoittelija, mutta lukemassa olen käynyt säännöllisesti. Ja kohta tämä pino vaan hiljenee entisestään, kun niin moni saa nyyttinsä jo ihan parin kuukauden sisällä! Toivottavasti jatketaan jutustelua sitten siellä jo ”vauvautuneiden” pinossa. Tällä on ollut niin mukava porukka.

Omanna, sinä olet jo ihan loppumetreillä. Onko vauva jo ilmoitellut tulostaan?

Eikä Toive13 sinullakaan enää ole pitkä matka! Jee! Minä hommasin imetystyynyn jo nyt. Esikoisenkin aikaan minulla sellainen oli, mutta se jäi kyllä käyttämättä. Toki imetyskään ei onnistunut, joten siinä varmaan suurin syy. Ostin nyt Doomoon ison tyynyn, koska voin käyttää sitä tässä loppuraskaudessa nukkuessa, kun muuten tuntuu paikat puutuvan. En siis osaa oikein antaa vinkkejä siihen, miten tarpeellinen se imetyksen osalta on. Varmaan riippuu vähän tapauksesta, jos vauva suostuu syömään vain sängyssä, niin sittenhän se ei tietysti auta, mutta jos imetys sujuu esim. nojatuolissa, niin silloin siitä kyllä on varmasti kovasti apua.

Hydrangea, voi sinäkin olet jo ihan loppusuoralla! Huippua! Jotenkin olen koko ajan verrannut näitä omia raskausviikkojani sinun viikkoihin ja toivonut olevani samassa tilanteessa. Ja hups, aina se sama aika on tullut vastaan. Joko teillä alkaa kotona olemaan kaikki vauvaa varten valmiina? Kivalta näytti ne teidän valitsemat rattaat. Ja on ihan oikein, että saat työnnellä kauan toivomaasi esikoista ylpeänä hienoissa rattaissa.

Mitähän Wannawallille kuuluu?

Itkuhälytintä minäkin olen mietiskellyt, että mimmoinen se pitäisi hommata. Kamalasti kiinnostaisi uusi Nabby itkuhälytin, joka toimii yhdessä kännykän kanssa. Olisi kätevä, kun olisi mukana vain yksi pieni kapistus, jonka akun kestävyydestä ei tarvitsisi murehtia, kun se ilmoittaa siitä hyvissä ajoin. Viimeksi meillä oli itkuhälyttimine sellaiset ”radiopuhelimet”. Toimivat ihan ok, mutta niiden raahaaminen mm. reissussa latureineen oli rasittavaa. Ja muutaman kerran kävi niin, että tytön ollessa kuistilla päikkäreillä kuului itkuhälyttimestä miesten möreää juttelua (mm. jostain rakennukselta). Voitte arvata, että säikähdin, että nyt meidän tyttösen on joku varastamassa! No niinhän ei tietenkään ollut, vaan rakennusmiehet olivat sattuneet valitsemaan saman lähetystaajuuden. Mahtaa ne sedät olla olleet ihmeissään, kun heidän puhelimistaan on kuulunut vauvan itkua. :LOL:

Minäkin löysin lopulta vaunut/rattaat. Ostin käytettynä huuto.net:stä Brion Happy
–rattaat. Ei ne nyt mitkään täydelliset yksilöt ole, mutta ajavat asiansa kuisti-/lenkkeilyvaunuina. Otan sitten vähän isompana pojalle käyttöön meiltä jo löytyvät Phil&Tedsin rattaat. Täällä meidän leveysasteilla on yleensä talvisin niin paljon lunta, että isot pyörät ovat aika ehdoton juttu jos meinaa ulkona käydä.

ON: olo on piiiiitkästä aikaa hyvä. Kyllä välillä elettiin vaikeita hetkiä, kun oli vaikka mitä vaivoja. En edes viitsi alkaa niitä listamaan, mutta usko meinasi loppua. Oli pakko antaa periksi ja hiljentää tahtiaan 1/3 entisestä. Lepo ja maltillinen puuhailu taisi auttaa, koska viimeisen viikon olen jaksanut paremmin kuin koskaan tämän raskauden aikana. Toivottavasti tämä olotila jatkuisi nyt mahdollisimman pitkään. Tietysti harmittaa, että esim. pihan haravoinnin voin jättää suosiolla yms. Yritän lohduttautua sillä, että mikäli mies ei ennätä niitä tekemään, niin kyllä sen ehtii keväälläkin. :p

Kävin alkuviikosta toisessa sokerirasituksessa ja sekin meni hyvin. HB on laskenut aika paljon, joten se selittää väsymyksen. Olenkin suosiolla tenttiin lukemisen lomassa ottanut päikkärit. Kaiken kaikkiaan on tosi ihana omistaa tämmöinen vauvamaha, jota ei tarvitse peitellä kuten vatsamakkaroita.:heart: Normaalisti pidän usein väljiä tunikoita mutta nyt olen ottanut ilon irti kasvavasta masusta ja vetänyt päälle ihan vartalon myötäisiä vaatteita.

Huh, tulipas tästä nyt pitkä teksti! Pitää kirjoitella jatkossa useammin, niin ei tarvitse kerralla kaikkea kertoilla.

Kaikille kovasti jaksamista! Kertoilkaahan kuulumisia =)

-Briitta ja poju 25+1
 
Hellohello kaikille. Olen käynyt lueskelemassa, mitä nyt aika vähän on ollut uutta. Paitsi nyt olikin ihana nähdä hieman kirjoituksia ja "kuulumisia".

Olen ollut aika hiljaa, kun aluksi ei ollut juuri mitään ja kaikki sujui niiin hyvin. Nyt iski joku ihan väsähdys. Vatsa ponnahtanut melko isoksi, jumalaton väsy, töissä en jaksaisi juurikaan enää olla ja edes Hulluilla päivillä en jaksanut lyllertää, hikoilen, jalat on turvonnut monta kokoa ja taaperran kuin ankka.. Että nyt ei ihan hyvin mene, vielä noin 10 viikkoa, jee :whistle:. Toivottavasti on ohimenevä vaihe. Monilla on tuntunut vähän vaiheilevan kunto. Kaikki arvot yms. kuitenkin ok.

Sairaalakäyntiä tutustumaan ja doulan tapaamista odottelen.
Ihanaa syksyä meille möhömahoille!

W & 30+4
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Toive13 olen myös miettinyt josko hankkisi imetystyynyn, toisaalta mietin pärjäisköhän sitä ihan tavallisten tyynyjen kanssa, se imetystyyny kun on melko iso..
Täällä myös on alkanut närästää viimesen viikon aikana. Itse juon piimää silloin kun närästää, auttaa ihan kivasti kohtalaiseen närästykseen, niin ja tietysti jos ylipääten tykkää piimästä :)

Hydra Sullahan alkaa jo loppusuora häämöttää, meneepä aika nopeasti!

Briitta Minäkin olen aivan tohkeissani tästä kasvavasta vauvamahasta :heart:! Normaalisti olen kanssa suosinut löysiä paitoja, että pysyy mahamakkarat piilossa, mutta nyt on ihana käyttää tiukkoja paitoja mitkä oikein korostaa vatsaa :D

Wannawalli Jaksamisia töissä viimemetreille! Ei sinullakaan enään pitkä aika ole kun pääset nauttimaan äippälomasta! Onko tuo doula se synnytyksen tukihenkilö?

Täällä on kaiketi se "seesteinen keskiraskaus" menossa, vointi hyvä ja potkut on alkanut tuntumaan kunnolla :heart: Tuntuu vaan, että aina kun vauva potkii ja mies tulee tunnustelemaan niin vatsassa hiljenee :) Ei siis ole mies vielä päässyt tuntemaan potkuja. No ehtiihän sitä :)
Niin ja viikolla käytiin rakenneultrassa! Kaikki oli niinkuin pitääkin ja melkoisen selvä poika siellä näytti voimistelevan :heart:!
On tää raskaus vaan ihmeellistä ja ihanaa aikaa, vieläkin välillä pysähtyy ihmettelemään että onko tuolla minun vatsassa todella pieni vauva :)!
Aurinkoista syyspäivää kaikille!

Rubus 21+1
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pikainen päivitys: Meidän ihanainen tyttö syntyi keskiviikkoaamuna. Mitat vähän yli 2900 g ja pituus 46,5 cm. Eilen päästiin kotiin. Synnytys oli nopea, tulen kertomaan siitä tarkemmin myöhemmin, kuten myös muita kuulumisia. Onnellinen olo <3
 

Yhteistyössä