Kertokaapas te virpomisen "vastustajat"...

... mikä on virpomisen tarkoitus, noin niinkun suomalaista kansanperinnettä silmälläpitäen? Ehkä löydätte virpomisen ilon, kun mietitte, mitä se ihan oikeasti tarkoittaa ja millainen "muinaisjäänne" se on =) Veikkausten helpottamiseksi muistuttaisin, että virpomisella ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa ;)
 
Mun mielestä se on nykyään muuttunut kerjuuksi. Kiertäkööt ihan vapaasti mun mielestä, mut mä en ovea avannut tänäänkään enkä avaa jos niitä vielä tulee.

Toista se oli ennen kun palkaksi kelpasi omena tai banaani.
 
Rokkivosu
Mä kyllä tiedän, että kristinuskon kanssa sillä ei oo mitään tekemistä, mutta en silti nää siinä mitään järkeä. Varsinkin kun nykyään virpomisen tarkoitus tuntuu olevan lähinnä suklaan ja/rahat kerjuu.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mun mielestä se on nykyään muuttunut kerjuuksi. Kiertäkööt ihan vapaasti mun mielestä, mut mä en ovea avannut tänäänkään enkä avaa jos niitä vielä tulee.

Toista se oli ennen kun palkaksi kelpasi omena tai banaani.
Mutta taitaa olla niin, että se banaani maksaa enemmän kuin esimerkiksi tikkari.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mun mielestä se on nykyään muuttunut kerjuuksi. Kiertäkööt ihan vapaasti mun mielestä, mut mä en ovea avannut tänäänkään enkä avaa jos niitä vielä tulee.

Toista se oli ennen kun palkaksi kelpasi omena tai banaani.
Entä jos siellä oven takana olisi seuraavaksi sellainen lapsi, jolle tästä perinteestä on kerrottu sen taustat ja innoissaan tulee ilahduttamaan naapuria?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Mä kyllä tiedän, että kristinuskon kanssa sillä ei oo mitään tekemistä, mutta en silti nää siinä mitään järkeä. Varsinkin kun nykyään virpomisen tarkoitus tuntuu olevan lähinnä suklaan ja/rahat kerjuu.
Oletko omalle lapsellesi opettanut virpomisen merkityksen, kun tiedät, ettei se liity kristinuskoon?
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mun mielestä se on nykyään muuttunut kerjuuksi. Kiertäkööt ihan vapaasti mun mielestä, mut mä en ovea avannut tänäänkään enkä avaa jos niitä vielä tulee.

Toista se oli ennen kun palkaksi kelpasi omena tai banaani.
Miksi se on aikuiselle ihmiselle niin kauhean vaikea antaa sille vieraalle penskalle se joku namu ja hymyillä vähäsen? On vissiin ihan kauhean vaikea leikkiä vähän mukana?
 
Minun puolestani muut saavat virpoa ihan vapaasti, kunhan eivät tule meidän kotirauhaamme häiritsemään. Ja jos nyt on ihan pakko tulla, niin miksi ei voi tulla iltapäivällä? Minun mielestä ei sovi häiritä vieraita ihmisiä pyhänä ennen keskipäivää. Tässä tosin on vika vanhemmissa, joiden pitäisi opettaa lapsille milloin sopii häiritä ja milloin ei. Viime vuonna joku oli soittamassa ovikelloa jo ennen aamuyhdeksää :headwall:

Mutta ongelma on onneksi nykyään helposti ratkaistu, kun otin patterit pois ovikellosta. Saatiin nukkua rauhassa niin myöhään kuin haluttiin, ilman ovikellon kilkatusta :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Mä kyllä tiedän, että kristinuskon kanssa sillä ei oo mitään tekemistä, mutta en silti nää siinä mitään järkeä. Varsinkin kun nykyään virpomisen tarkoitus tuntuu olevan lähinnä suklaan ja/rahat kerjuu.
no kyllä 15 vuotta sitten ihan samoja juttuja annettiin virpojille, tuli myös hedelmiä tai mitä sattuikaan löytymään...
 
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Mä kyllä tiedän, että kristinuskon kanssa sillä ei oo mitään tekemistä, mutta en silti nää siinä mitään järkeä. Varsinkin kun nykyään virpomisen tarkoitus tuntuu olevan lähinnä suklaan ja/rahat kerjuu.
Oletko omalle lapsellesi opettanut virpomisen merkityksen, kun tiedät, ettei se liity kristinuskoon?
Lapseni on vasta 4kk vanha että en ole :D
Mutta siunausta me ei tarvita nyt eikä jatkossakaan, eikä lapseni mene kylille muita siunaamaan virpomalla. Että näin.
Ja koska me ei harrasteta pakanallisiakaan uskontomenoja sen paremmin, jää virpominen meiltä kokonaan pois. Sehän on käsittääkseni molempien sekoitus, kristillisten ja pakanallisten.
 
k
Mä en varsinaisesti vastusta, mutta mun mielestä se menee vähän yli, kun koko naapurusto kierretään. MEinaan, että täälläkin ollaan, että muna per lapsi.. Sitten mennään kymmeneenkin taloon ni se on 10 munaa per lapsi, ja ohoh, mun mielestä se on lapselle liikaa namia.

Eli mun mielestä virpomisen voisi rajottaa tutuille, eli pienelle piirille. ei mitään kahtakymmentä oksaa per lapsi.

Ja siis, esim meillä kyllä odotellaan virpojia, että en pane vastaan.
 
Mä en kyllä tiedä mitä tuossa oikeasti on taustalla. Mutta olisi kiva jos joku tännekin eksyisi virpomaan, lähinaapurustossa ei vaan ole sen ikäisiä lapsia. Kinderit on kyllä valmiina, joutuukohan tässä uhrautumaan itse. :D :p
 
Mun mielestä virpominen ei ole kerjäämistä. En tiedä virpomisen perinteistä kovinkaan paljoa, mutta pidän sitä hauskana tapana, ja otan ilolla vastaan noitia. Ja ilahdun, jos lapset ovat pukeutuneet, ja nähneet vaivaa oksien tekemisessä, vaikka meiltä kaikki saavatkin palkkansa vaikka virpoisivat pelkällä pajunoksalla jossa ei mitään ole!

Ja miten se kerjäämistä on? "Sulle vitsa, mulle palkka..." Mä saan siis kivan pääsiäiskoristeen ja kivan lorun varustettuna iloisilla hymyillä, multa noidat saa palkaksi pientä namia... Kerjuuta olis se, et lapset olis vaan käsi sojossa oven takana pyytämässä karkkia.

Meillä käynyt nyt noin 20 virpojaa, osa enemmän ja osa vähemmän panostanut asuihin ja oksiin. Mutta mun päätäni ei mikään vanne niin lujaa kiristä, ettenkö mielelläni soisi lapsille kerran vuodessa tälläista hauskaa perinnepäivää, ja antaisi karkkia jopa niille "naapurin räkänokkaisille kauhukakaroille" (kuten monesta ketjusta on nyt saanut lukea)...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mun mielestä se on nykyään muuttunut kerjuuksi. Kiertäkööt ihan vapaasti mun mielestä, mut mä en ovea avannut tänäänkään enkä avaa jos niitä vielä tulee.

Toista se oli ennen kun palkaksi kelpasi omena tai banaani.
Miksi se on aikuiselle ihmiselle niin kauhean vaikea antaa sille vieraalle penskalle se joku namu ja hymyillä vähäsen? On vissiin ihan kauhean vaikea leikkiä vähän mukana?
tätä minäkin ihmettelen.
Pieni asia multa ilahduttaa lasta joka on innoissaan askarrellut niitä vitsojaan ja pikku jännässä vetänyt rooliasuaan päälle.
 
Rokkivosu
Ja mikä ihme siinä on, että jos joku ei halua että heillä virvotaan/heidän lapsensa virpoo niin sitä pitää sit kummeksua :) Kaikki nyt vaan ei välitä noista perinteistä.
 
En ota kantaa siihen, että mikä on virpomisen perinne ja todellinen tarkoitus.
Itse tulen perheestä jossa ei saanut virpoa koska sitä pidettiin kerjäämisenä... Mikään ei ollut niin suuri pettymys kun se, ettei saanut pukeutua noidaksi (tykkäsin pienenä kaikista roolileikeistä ) ja eikä koulussa askarreltuja oksiakaan saanut kenellekään käydä viemässä. Joten aikuisella ikää suon mielelläni tuon ilon kaikille lapsille, ja varmasti avaan myös oven. En välitä tekevätkö he sen vuoksi, että saisivat vain karkkia. Minusta on oikeasti hauska saada niitä oksia. Ja miksikö lapset haluavat saada vain karkkia, no kuinka moni meistä aikuisista herkuttelee omenoilla ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Ja mikä ihme siinä on, että jos joku ei halua että heillä virvotaan/heidän lapsensa virpoo niin sitä pitää sit kummeksua :) Kaikki nyt vaan ei välitä noista perinteistä.
heitän kysymyksen kaikille niille joiden lapset eivät virvo että mitäs jos lapsesi haluaisikin virpomaan, kieltäisitkö?
 
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Ja mikä ihme siinä on, että jos joku ei halua että heillä virvotaan/heidän lapsensa virpoo niin sitä pitää sit kummeksua :) Kaikki nyt vaan ei välitä noista perinteistä.
heitän kysymyksen kaikille niille joiden lapset eivät virvo että mitäs jos lapsesi haluaisikin virpomaan, kieltäisitkö?
Kieltäisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Ja koska me ei harrasteta pakanallisiakaan uskontomenoja sen paremmin, jää virpominen meiltä kokonaan pois. Sehän on käsittääkseni molempien sekoitus, kristillisten ja pakanallisten.
Uskonnollinen vakaumus on ihan ok peruste virpomisperinteen ohittamiselle.
Virpominen on puhtaasti suomalaista uskomusperinnettä, jolla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Virpomiseen on liitetty kristillisuskonnollisia piirteitä uskonpuhdistuksen aikaan, jolloin kirkko yritti "pehmeästi" kitkeä pakanallisia tapoja pois Suomesta. Yrittivät "omia" perinteet muka kirkollisiksi jutuiksi.
 
mm
Meillä se on ainakin lapselle hirmu tärkeää ja jännittävää ensin hakea niitä oksia metsästä, sitten koristella ja sitten pukea kunnon noitakostyymit. Ja hänelle on tärkeää se antamisen ilo, ei niinkään ne munat mitä saa vastalahjaksi. En halua viedä häneltä tuota iloa... ja miksi pitäisikään.
 
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Ja koska me ei harrasteta pakanallisiakaan uskontomenoja sen paremmin, jää virpominen meiltä kokonaan pois. Sehän on käsittääkseni molempien sekoitus, kristillisten ja pakanallisten.
Uskonnollinen vakaumus on ihan ok peruste virpomisperinteen ohittamiselle.
Virpominen on puhtaasti suomalaista uskomusperinnettä, jolla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa. Virpomiseen on liitetty kristillisuskonnollisia piirteitä uskonpuhdistuksen aikaan, jolloin kirkko yritti "pehmeästi" kitkeä pakanallisia tapoja pois Suomesta.
Mutta käytännössähän tämäkin pääsiäinenkin on kirkon omima juhla, niinkuin on joulukin, vaikka molempien alkuperä on pakanallinen. Ja siinä mielessähän niitä suurin osa nykyään viettää.
Joulu me noteerataan omalla tavallamme keskitalven juhlana, mut pääsiäistä ei juhlita mitenkään eikä niin ollen myöskään virvota sen paremmin kristillisessä kuin pakanallisessakaan hengessä vaan passataan koko juhla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
Alkuperäinen kirjoittaja Marduk:
Ja mikä ihme siinä on, että jos joku ei halua että heillä virvotaan/heidän lapsensa virpoo niin sitä pitää sit kummeksua :) Kaikki nyt vaan ei välitä noista perinteistä.
heitän kysymyksen kaikille niille joiden lapset eivät virvo että mitäs jos lapsesi haluaisikin virpomaan, kieltäisitkö?
Kieltäisin.
toivottavasti lapsesi ei tule muistamaan pääsiäistä aikuisena samankaltaisena kuin basilica.
 
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
On valitettavaa että joidenkin lasten vanhemmat eivät anna lastensa nauttia näistä pääsiäisen ihanista riemuista ja perinteistä.......
Voi nyyh :'(
Lapsiparka! Ei pääse virpomaan... kasvaa varmaan kieroon koko pikkumies!
 

Yhteistyössä