Kotona synnyttäminen

  • Viestiketjun aloittaja "Kotimamma"
  • Ensimmäinen viesti
kfkfkf
[QUOTE="Kotimamma";29464365]Harmittaa kun ei tullut järkevää vastausta tohon, et missä kotonasynnyttäneet saa vauvalleen syntymätodistuksen.. Pitää siis taistella neuvolassa asia läpi??[/QUOTE]

Suosittelen, kerro myös ettet aio kätilöä ottaa, niin voivat tehdä sieltä suoraan ennakoivan lastensuojeluilmoituksen. Jos toiminnassasi ei ole mitään väärää, niin tästä ei varmaan sinulle ole haittaa :)
 
"vieraana"
Jäin miettimään omaa synnytystäni ja vauvan liikkeitä. Minua ainakin sattui niin paljon, etten muista kiinnittäneeni huomiota vauvan liikkeisiin. En koskaan harkkinut kotisynnytystä ja meillä se olisi todennäköisesti ollut vauvalle vaaraksi, vaikka kaikki sitten meni ihan ok (enemmän ja vähemmän).

Osaako miehesi tikata? Repeämät olisi hyvä hoidattaa ajoissa, ettei tule tulehduksia. Minua ei tarvinnut leikata, mutta vauvan pää teki kyllä tuhoa jokusen tikin verran.

Mikäli kaksistaan synnytätte, niin onnea matkaan.
 
mieti
Ihana ajatus tuo kotisynnytys!

Mutta, jos kaikki ei mene suunnitellusti!

Siinä vaiheessa, kun istukka ei irtoakaan ja on verenmyrkytyksen ja -hukan vaara, sali täynnä porukkaa ja hätäleikkaukseen.

Kiitän onneani, että hätä oli minulla ei vauvalla ja satuttiin olemaan sairaalassa!!!

Onhan sitä synnytelty saunoissa ja paljon on lapsi- ja äitikuolleisuus siltä ajalta laskenu!
 
"Kotimamma"
Suosittelen, kerro myös ettet aio kätilöä ottaa, niin voivat tehdä sieltä suoraan ennakoivan lastensuojeluilmoituksen. Jos toiminnassasi ei ole mitään väärää, niin tästä ei varmaan sinulle ole haittaa :)
Miksi ihmeessä meistä pitäisi tehdä lastensuojeluilmotus? Kotonasynnyttäminen ei ole mitenkään väärin, tai lapselle vahingollista.

Lastensuojeluilmoitus perusteetta on kunniaaloukkaavaa minusta, vaikka mitään väärää ei olisikaan?

Tekisikö ne muka tosiaan ls ilmon?? Käsittääkseni siitä jää aina merkintä johonkin..
 
pilipali
[QUOTE="Kotimamma";29464365]Harmittaa kun ei tullut järkevää vastausta tohon, et missä kotonasynnyttäneet saa vauvalleen syntymätodistuksen.. Pitää siis taistella neuvolassa asia läpi??[/QUOTE]

Normaalissa kotisynnytyksessä siltä kätilöltä.
 
Luonto hoitaa
[QUOTE="Kotimamma";29464407]Miksi ihmeessä meistä pitäisi tehdä lastensuojeluilmotus? Kotonasynnyttäminen ei ole mitenkään väärin, tai lapselle vahingollista. [/QUOTE]

Paitsi, että ilman ammattilaisen apua kahdestaan miehen kanssa ensisynnyttäjänä on suuri vaara siihen, että on lapselle vahingollista, joten siksi se pitäisi tehdä..
 
erilaiset äidit
[QUOTE="Kotimamma";29464407]Miksi ihmeessä meistä pitäisi tehdä lastensuojeluilmotus? Kotonasynnyttäminen ei ole mitenkään väärin, tai lapselle vahingollista.

Lastensuojeluilmoitus perusteetta on kunniaaloukkaavaa minusta, vaikka mitään väärää ei olisikaan?

Tekisikö ne muka tosiaan ls ilmon?? Käsittääkseni siitä jää aina merkintä johonkin..[/QUOTE]

Erilaisissa äideissä oli se pariskunta joka synnytti kotona. Muistaakseni heistäkin tehtiin ilmoitus, oliko juuri tuo synnytys perusteena..?! Eihän ilmoitus aina tarkoita lapsen poisottoa vaan jonkinlaista tutkintaa ja siinä selvitetään vanhempien edellytykset hoitaa lastaan ja tarkastetaan elinolot yms.

Mutta aiheellista ja varmaan neuvola tekee teistä jos tämän suunnitelman mukaan menette. Jää merkintä.
 
kfkfkf
[QUOTE="Kotimamma";29464407]Miksi ihmeessä meistä pitäisi tehdä lastensuojeluilmotus? Kotonasynnyttäminen ei ole mitenkään väärin, tai lapselle vahingollista.

Lastensuojeluilmoitus perusteetta on kunniaaloukkaavaa minusta, vaikka mitään väärää ei olisikaan?

Tekisikö ne muka tosiaan ls ilmon?? Käsittääkseni siitä jää aina merkintä johonkin..[/QUOTE]

No todellakin on peruste.. Sä VAARANNAT lapsesi HENGEN, koska et aio ottaa synnytykseen mukaan edes kätilöä.
Tehdään niitä lastensuojeluilmoituksia niilläkin perusteilla, että lapsen kehitys saattaa häiriintyä, miksei sitten hengen vaarantaminen omien pelkojen takia...
Muakin ahdistaa ihan hirveästi korkeat paikat, mut jos siellä pilvenpiirtäjän päällä olis lapselle turvallisempi syntyä, niin aivan satavarmasti menisin sinne korkeuksiin synnyttämään
 
"kotikissa"
Tavallisesti kotisynnytyksessä todistuksen kirjoittaa avustanut kätilö. Ja he kaikki Suomessa ovat aivan ihanaa porukkaa eivätkä todellakaan painosta sairaalaan ilman syytä. Jos teille ei tule kotiloa niin todistusta kannattaa pyytää samalla lääkäriltä kun kolmantena päivänä synnytyksestä käytätte vauvan synnärillä tarkastuksessa ja viette napaverinäytteen. Kotisynnytyksestä kannattaa ehdottomasti kertoa ja keskustella neuvolassa, jotta terveydenhoitaja voi kirjoittaa lähetteen tuota näytettä ja näyteputken hakua varten.
 
"veiras"
Miten pitkällä raskautesi on Kotimamma? Minua kiinnostaisi tietää miten teillä tilanne etenee jatkossa ja millaiseen synnytykseen päädytte ja kuinka se sitten sujuukin. Tule kertomaan sitten! :)
 
Provohan tämä. Haluan nyt kuitenkin sanoa tän: Mä olin nuori ja poikkeuksellisen hyväkuntoinen ensisynnyttäjä. Tutkin asiaa suht paljon etukäteen, ja valmistauduin henkisesti. Ajattelin että bring it on, oli se miten kamalaa tahansa. Sitten kun aika tuli ja supistusten juna ajoi mun yli oikeen kunnolla, niin mä en tiennyt enää mistään mitään. Muhun ei saanu mitään kontaktia, en mä pystyny ottamaan kontaktia mieheen tai kätilöön. Se kipu on ekalla kerralla niin käsittämättömän hirveetä, ettei sitä voi mitenkään etukäteen tajuta.
 
kfkfkf
Provohan tämä. Haluan nyt kuitenkin sanoa tän: Mä olin nuori ja poikkeuksellisen hyväkuntoinen ensisynnyttäjä. Tutkin asiaa suht paljon etukäteen, ja valmistauduin henkisesti. Ajattelin että bring it on, oli se miten kamalaa tahansa. Sitten kun aika tuli ja supistusten juna ajoi mun yli oikeen kunnolla, niin mä en tiennyt enää mistään mitään. Muhun ei saanu mitään kontaktia, en mä pystyny ottamaan kontaktia mieheen tai kätilöön. Se kipu on ekalla kerralla niin käsittämättömän hirveetä, ettei sitä voi mitenkään etukäteen tajuta.
Ja mä olin sairaalassakin vielä aivan varma, että ei se voi olla tällaista, että nyt on joku vialla ja kuolen tähän :D Painelin sitä hätänappia aivan kokoajan, kun kätilö tuli niin sanoin vain sille, että mä kuolen tähän nyt :D

Nyt jälkikäteen kun ajattelee, niin voi että... Kätilö joutus mun takia ramppaamaan siellä aivan kokoajan. Voi luoja jos oisin kotona joutunut olemaan pelkän miehen kanssa...
Tosin mä olin vasta 16-vuotias, mutta en ikinä olis voinut kuvitellakkaan, että kuinka kovin ne supistukset sattuu, siihen ei oikeesti voi valmistautua mitenkään henkisesti. Tokan kanssa ne supistukset sattui juu, mutta tiesi suunnilleen että kuinka koviksi ne tulee. Kolmannen kanssa taas sitä ei enää oikein edes muistanut, koska edellisestä synnytyksestä on jo 10v.
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
"Wieras"
Onnea vaan! Siinä sitten itket ja huudat kun pillu repeää, kun ei ole kukaan tekemässä epparia. Mut ihan miten vaan, mitäpä se mulle kuuluu.

Ymmärtäisin kotona synnyttämisen, jos olisit aiemmin synnyttänyt ongelmitta, jotta tietäisit edes mitä synnyttäminen on. :)
 
vieras2
Tiedätkös, mä synnytin luomuna ja saavuin sairaalaan vasta ponnistusvaiheessa, kaikki tuntui ihan normaalilta ja kas kuinka kävikään, sydänäänet romahti, vauva syntyi hätäsektiolla ja todettiin hapenpuute. Mikään ei kehossani kertonut että vauva ei voinut hyvin, jos olisin ollut kotona lapseni olisi vammautunut tai kuollut... mutta onnea valitsemallesi tielle.
 
miunmau
Kyllä siitä lastensuojeluilmoitus tehdään, jos synnyttää meinaa ilman asiantuntevaa apua.

Mutta neuvolasta saat ainakin vastaukset kysymyksiisi. Vauva pitää käyttää lääkärintarkastuksessa sairaalassa (oliko seuraavana päivänä synnytyksestä). Tuolloin ilmeisesti saa myös sosiaaliturvatunnuksen?
 
kfkfkf
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;29464601:
Siinä vaiheessa kun pää on jo ulkona ja napanuora kaulan ympäri muutaman kerran, niin te vaan menette omalla autolla sairaalaan?
Kysyin tuolla aiemminkin, mut en huomannu et joku ois vastannu. Mitä ne tekee yleensä tässä vaiheessa, jos napanuora on jo niin lyhyt ettei sitä saa kietaistua pään ympäri? Joutuuko suoraan leikkaussaliin vai mitä ne tekee
 
Kotisynnytyksestä saa Suomessa perin huonosti tietoa, lähinnä englanninkielisiltä sivuilta löytyy mm. ohjeet kotisynnytykseen. Itse olisin mieluusti synnytttänyt kotona, mutta satuin muista syistä olemaan sairaalassa kun kuopuksen synnytys käynnistyi, joten kuopus syntyi siellä. Kätilö kyllä olisi hyvä pyytää mukaan synnytykseen, ainakin isommista kaupungeista löytyy kätilöitä jotka voivat tullakin.

Neuvolassa voi aina puhua, mutta ovat hieman nihkeitä suuntaan tai toiseen, Suomessa kotisynnytykset ovat aika harvinaisia.
 

Yhteistyössä