~ Lokakuun lapsoset helmikuussa ~

Pariin päivään en ole käynyt lukemassa ja hirevä määrä tekstiä oli tullut siihen väliin. :)

Pahoittelut keskenmenon kokeneille! :hug: Meillä oli keskenmeno 12/10 ja pelko pepussa tietysti nyt koko ajan, että pysyykö kyydissä. Esikoista odottaessa oli ruskeaa vuotoa, mutta kaikki meni silloin hyvin.

Äitiyspakkaus: EN usko, että otetaan. Me ollaan säästetty niin paljon esikoisen vaatteita, että niittä riittäisi kahdellekkin.

Varhaisultra olisi 8.3. ja neuvola 15.3. Jännittyneenä odotamme mitä näkyy...
 
Tervetuloa jälleen uusille masunkasvattajille :wave:

Lortsyko se kyseli helpotusta pahoinvointiin...
Mulla autto pahoinvointirannekkeet. Sitten kans se ettei päästä mahaa tyhjäks. Mielummin syö pieniä määriä pitkin päivää, seki ku jos syö paljon kerralla tekee huonon olon. Sitten syö semmosta mikä maistuu, ne mitkä ällöttää kannattaa jättää suosiolla pois. Juoda kans kannattaa, itellä ainaki meinaa huono olo iskee jos ei ole juonu tarpeeksi...

Tinelle ja Kerätär
Hienoa että ultrassa oli asiat hyvin :) :flower:

Äitiyspakkauksesta vielä...
Esikoinen synty lokakuussa 2009 ja sai sen vuoden pakkauksen, kerkes siis vaihtua uuteen ennen ku omani sain. Kaikki muut tavarat ja vaatteet oli käytössä paitsi se oloasu.
Julkistavat muistaakseni huhtikuussa aina uuden äitiyspakkauksen :)



Juu kyllä ne vaan taitaa olla pikkusen sydänääniä :heart:
Iltapäivästä kokeilin uudestaan ja samalla lailla taas kuulu :) Toki vähän vaimeena vielä kuuluu mut pikkunenhan se asukkikin on :)

Edelleen vain mietin et eroaako istukasta tulevat äänet jotenki? Osaako joku sanoa?


Salainen toive ja Torsti rv.9+5 (8+5) :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Minullakin jäänyt taas monta päivää väliin, kun en ole tänne ehtinyt ja nyt oli iso määrä viestejä luettavana. Kiva, kun niitä oli niin paljon tullut. Olen todella pahoillani keskenmenon kokeneiden puolesta. :hug: Toivottavasti pian pääsette palaamaan tälle puolelle. Minähän olin myöskin viimeksi aika epävarmoissa tunnelmissa, koska oli vuotanut kirkasta verta. Sen jälkeen ei kuitenkaan ole tullut kuin ihan vähän ruskeaa tuhrua ja nyt ei enää parina päivänä sitäkään. Neuvolasta eivät suostuneet laittamaan siihen uusinta verikokeeseen, joka olisi kertonut, että onko raskaushormoni kasvusuunnassa vai onko keskenmeno tapahtunut. Oli konsultoinut synnärilääkäriä, joka oli ollut sitä mieltä että perjantaina mitattu arvoni oli hyvin korkea (voiko nämä testit erota eri labroissa?!) ja vuodot oli niin yleisiä, ettei tarvitse lähteä enempiä tarkistelemaan. :( Sen mitä ole netistä nyt opiskellut, niin musta hcg arvoni oli ennemmin alhainen eikä missään nimessä korkea viikkoihin nähden ja siksi ihmettää, että mitä ihmeen taulukkoa tuo lääkäri sitten on katsonut.

Huimaus jatkuu ja pieni kuvotus, johon kyllä heti auttaa syöminen. Vessassa saa taas juosta pari kertaa yössä ja tunteet on ihan pinnassa ja itkua tuhrustan vaikka mistä asioista. Rinnat eivät ole reagoineet yhtään mitenkään ja edelleen multa puuttuu se raskaana oleva olo. 8.3. päivälle varasin varhaisultra, joten sinne asti todennäköisesti pitää tässä epätietoisuudessa vielä elää.

Täällä oli ollut puhetta mm. äitiyspakkauksesta ja vauvavakuutuksista. Luulen, että me otetaan molemmat. Esikoiselle otettiin äp, mutta toiselle ei kun tuli niin pian perään ja tuntui, että olisi ollut ihan turhaa. Käytettiin silloin rahat ennemmin tuplarattaisiin. Tällä kertaa voisin taas pakkauksen ottaa, koska haluaisin uuden makuupussin ainakin ja ne kestot kiinnostaa. Tosin nuo nyt saa hankittua muutenkin eli päätös pakkauksen ottamisesta jää sinne, kun pääsee näkemään uuden pakkauksen sisällön. Jos on kivannäköistä vaatetta, niin sitten varmaan tuo otetaan. Muuten otetaan raha ja käytetään se vaikka vaunuihin, kun ehdittiin vanhat antaa pois just ennen joulua, kun ajatus oli, että seuraava ei kuitenkaan ihan vielä tule ja silloin sitten halutaan uuden vaunut. Vakuutus on ollut meidän perheessä ihan ehdoton hankinta. Siis, että on molempien kohdalla kyllä kustantanut itsensä aina takaisin, joten se kyllä hankitaan tälle seuraavallekin. Suosittelen kyselemään vauvavakuutusta Alandiasta. Paljon paljon edullisempi, kuin muualta saamamme tarjoukset ja vielä ilman omavastuuta. Ja korvauspuoli pyörii vähintään yhtä hyvin kuin isommissa vakuutusyhtiöissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ai niin unohtua kommentoida kysymystä niistä aikaisempien raskauksieni vuotojen syistä. Ekasta vuoto oli oikeasti ihan hirmuista. Sitä tuli siis pari holahdusta oikein kunnolla. Silloin veikattiin lääkäreiden puolesta kaksosraskautta tai hematoomaa. Oma veikkaukseni oli tuo hematooma. Toisessa epäilivät kaksosraskautta tai että ois kiinnittynyt niin lähellä kohdunsuuta, että siksi vuotais. Toisella kerralla mulla oli ensin päivällä tosi kovat mahakivut ja sanoin miehelle, että nyt tämä varmaan meni kesken. Sitten kun illalla vielä alkoi kipujen jälkeen vuotaa kirkasta verta niin homma oli musta ihan selvä. Seuraavana päivänä helpotus oli sitten kyllä melkoinen, kun terve sikiö löytyikin. Toisessa raskaudessa mulla siis enemmän jäi olo, että ois ollut kaksosraskaus alkujaan ja toinen olisi vuotanut pois. Silloin nimittäin sain tosi vahvan plussankin jo tosi aikaisessa vaiheessa testiin ja oireet alkoivat jo ennen testiä. Kuvittelin alkuun raskauden olevan pari viikkoa pidemmällä kuin mitä sitten varhaisultran perusteella olikaan ja ultran perusteella se vahva plussa ois tullut jo viikolla 3+6 ja oireet tosiaan olivat voimakkaat jo sitä ennenkin. Oskari Olemattomalle muuten onnittelut kaksosraskaudesta ja pidän peukkuja minäkin täällä, että jatkuisi onnellisesti. Pahoittelut teille kahdelle toisen salamatkustajan menettäneelle.
 
Onnea ultrassa käyneille:heart:Itsekin sitä odotan!

Ituo: Tuosta liikunnanharrastamisesta on ihmisillä monenlaisia mielipiteitä ja tuon saman asian kanssa painiskelin silloin kun esikkoa aloin odottamaan. Liikunnanharrastaminen raskausaikanhan on kyllä suositeltavaa ja vauva saa äidin liikunnasta jo kohdussa samat positiiviset hyödyt (sydän ja verenkierto) kuin jos vauva itse urheilisi. Mä olen kanssa urheilullinen, urheillut koko ikäni. Viimeset vuodet oon juossut paljon pitkäämatkaa (maratonit ja puolimaratonit) ja talvella hiihdän plus käyn salilla. Aijon tuota jatkaa ihan samaan tyyliin kuin ennenkin. Esikoisen kanssa kävin salilla, spinningissä, bodyattackissa ja bodypumpissa sekä juoksin. Juoksu jäi joskus vähän ennen raskauden puoliväliä kun maha alkoi olla sen verran iso, samoin body attack. Kävin sitten loppuajan spinningissä ja bodypumpissa ihan loppuun saakka n.4 kertaa viikossa. Tuossa joskus puolivälin jälkeen jätin vaan vatsalihasliikkeet väliin staattisia lukuunottamatta. Muuten vedin ihan samoilla painoilla ja lisäsinkin niitä. Olin vielä samana päivänä kun lähdimme synnyttämään 75minuutin spinnig/bodypump yhdistelmätunnilla. Moni silloin kauhisteli ja kehotti jäämään kotiin lepäämään että ei raskaana saa treenata mutta voin sanoa että mulla ei ollut koko raskausaikana pienintäkään turvotusta, ei selkäkipua, ei enneaikasia supistuksia, olin energinen eikä tietoakaan väsymyksestä. ei tullut mitään raskausajan kremppoja ja väitän että suurelta osin johtui siitä että pysyin aktiivisena/liikkeellä myös raskauaikana enkä jäänyt kotiin makaamaan. Synnytys oli helppo, jälkitarkastuksessa lääkäri totesi että ei ole kyllä merkkejä jäljellä että joskus olisit synnyttänyt. Palauduin erittäin nopeasti ja pääsin taas ekalle juoksulenkille 3 viikkoa synnytyksen jälkeen (varovasti tunnustellen toki) ja kolme kuukautta synnytyksen jälkeen juoksin puolimaratonin. Aijon nyt jatkaa ihan samaan malliin liikuntaa kuin aina ennekin. Tässä raskaudessa treenimäärät ei varmasti tule olemaan yhtä suuria koska me ollaan just alettu rakentamaan ja se ottaa oman aikansa. Mulle terveydenhoitaja ja lääkäri sanoivat silloin että liiku vaan niin kuin hyvältä tuntuu. Toki täytyy kuunnella itseään ja tuntemuksiaan ja pystyin tuollaiseen treenimäärään ja rankkaan treeniin ihan sen takia että olin sitä aina tehnyt ja tottunut. Mä voin suositella lämpimästi ettei lopeta treenaamista raskauden takia koska raskaus ei ole mikään sairaus. Kannattaa kuitenkin varmaan jutella neuvolatädin kanssa, mä en tiedä tuosta nyrkkeilystä että jos on riski saada jotain osumaa niin se ei välttisti ole niin hyvä. Mutta ei kannata jäädä kotiin makaamaankaan jos on tottunut liikkumaan.
 
Tulin ihan pikaisesti lueskelemaan teidän kuulumisia, vaikka pitäis oikeestaan jo lähteä töihin.

Mulla tuli eilen sen ultran jälkeen hiukan rusehtavaa vuotoa, ja mietin jo, että oliko tää tässä, mutta se loppui sit melkein saman tien, eli päätin sit, että kohdunsuu on varmaan vaan jotenkin ärsyyntyny siitä ultraprobesta... Eikös sitä sanota, että seksikin saattaa aiheuttaa tollasta pientä vuotoa?

Salainen toive Kyllä se katsoi sen lasketun ajan siitä kiekosta, mitä ne käyttää neuvolassakin.

RR Mulla siis se laskettu aika (13.10) on kuukautisten perusteella kiekosta katsottu, ja sen mukaan olis nyt (tai siis oli eilen) raskausviikot 6+5. Pikkuisen sanoi vastaavan raskausviikkoja 6+2, mikä taas vastaa täsmälleen sitä, että mulla ovulaatio on aina hiukan kierron puoliväliä myöhemmin. Sun laskettu aika kuulostaa kyllä oudolta (jos ei sitten katsonut sitäkin viimeisestiä kuukautisista), kun sulla pieni on noin paljon isompi... Tosin mä en kyllä tiedä, kuinka nopeesti nuo pienet tällä hetkellä kasvaa...

Branwen Huomasin, että olit lasketun ajan päivittänyt ilman, että muistin sitä erikseen edes pyytää, kiitos siitä! Päivitätkö mulle vielä iäksi 36, kun tänään on synttärit =)

Kisulinen ja masu 6+6
 
Salainen toive: Vauvan sydänäänet kuulostaa semmoselta hevosenlaukalta (tosin alussa kuuluu paljon vaimeammin), ja sit istukan ääni kuulostaa semmoselta "viuh,viuh" ääneltä :) Eli tosiaan eroaa toisistaan paljon. ne kun oppii tunnistamaan niin tietää kyllä kumpi ääni on kumman :)
 
Huomenta! Eipä ole paljoa kerennyt kirjoittelemaan tänne, vaikkakin olen käynyt juttujanne lukemassa lähes päivittäin! Meidän tilannehan on nyt se että yhä yltyvien raskausoireiden takia käytiin alkuraskauden ultrassa (6+2) yksityisellä ja silloin huomettiin että 2 oli alkanut kasvaa, mutta enää toinen oli matkassa mukana. Syke vilahteli, mutta kätilö halusi päästä pikkuista vielä mittailemaan jotenka varattiin viikon päähän uusi aika samaan hintaan. Tottakai olin sitten kuumeessa sinä päivänä kun olisi ultraan pitänyt lähteä,jouduin ajan siirtämään taas viikon päähän. Nyt sitten eilen käytiin kurkkaamassa mitä massuun kuuluu (8+2) ja yllätys oli suuri kun löytyi vielä toinenkin sikiöpussi jossa alkio lakannut kasvamasta. eli siis kolmosia odotettiin alun alkujaan, (joka selittääkin sitten hurjat istukkahormoonien määrät), mutta nyt onneksi vain 1 matkustaja mukana, joka kuulemma on niin "terhakka" että varmasti pysyy mukana. Raskausoireiden pitäisi alkaa rauhoittua ihan lähiaikoina siedettävälle tasolle :whistle: Laskettu aika olisikin ultran mukaan 3.10, mutta en ala sitä muuttelemaan ennenkuin oon ensinnäkin neuvolassa käynyt ja toisekseen jos kävis siellä niskaturvotusultrassa ensin. =) mutta nyt sitä neuvola aikaa varaamaan ensin.
Pahoittelut kaikille vauvansa menettäneille, 6 kerran kokemuksesta voin sanoa, että tiedän miltä tuntuu, tsemppiä uuteen yritykseen!
 
Minä ainakin aion harrastaa niin kauan kun jaksan raskauden aikana, nyt vain on lenkkeilyt jääny näiiten jäätävien pakkasten ja hirveen flunssan takia pariksi viikoksi, mutta jospa ens viikkoon mennes ois tauti taltutettua ja sais nauttia lomasta lenkkeillen ja uiden..=) selkä vaivaa helposti mulla ainakin jo työnkin puolesta niin pakko liikkua että pysyn kunnossa, jos en liiku oon varmaa vuoteen oma :D
 
kisulinen Synttärionnea! :flower:

Tohniainen Oho, että ollut alkujaan kolmoisraskaus! Hienoa että yksi terhakka tapaus siellä kasvaa. :heart:

Kiitos noista liikuntakommenteista. Ehkä minäkin uskallan liikuntaa jatkaa ainakin suht normaaliin malliin. Sählyä olen käynyt työporukalla pelaamassa, mutta sen jätän/jätin heti alkuunsa, se tuntuu vähän liian rajulle. Pistän miehen taas tuuraamaan mua mun sählyvuorolle. Tosin pitää keksiä joku selitys työkavereille miksi en voi itse pelata.. Mutta jos bodypumppia ja ehkä kahvakuulaakin uskaltaisin jatkaa ja tietty sitten salilla käyntia yms. Tosin taidan vielä keskustalla sitten ekalla neuvolakäynnillä tarkemmin noista. :)

Täällä ollaan nyt kipeänä. Tai kurkku on vaan kipeä ja sellainen tosi höntti olo, tuntuu että kolottaa vähän joka puolelta, mutta kuumetta ei ole eikä nuhaa. Toivon että esikoiseen ei tarttuis, ei nyt jaksais itsekin kipeänä hoitaa potilasta. :(

- Hapsiainen
 
kuinka sulla alkoi Tohniainen oireilemaan? ja näkykö testin plussa aiemmin kuin normaalisti?? mietein vain kun mulla näytti normaali liuskatesti melkein viikko ennen menkkojen alkua vahvaa plussaa,, huonovointisuutta on ollut jo parisen viikkoa, nyt jo ihan hirvee tää olo vaikka meen vasta 5+1...
 
Heipä hei!

Ajattelin tulla täältä kysäisemään, jops jollain olisi kokemusta/tietoa... Kun minulla alkoi eilen aamupäivällä ikävä päänsärky sekä oikean silmä"pohjan" kova särky, lisäksi tuntuu että oikean korvan takaa vetää niska todella pahasti juntturaan! Kun tosiaan tajusin, että tuo silmaphjan särky viittaa migreeniin, jota minulla on ollut aiemminkin, mutta nyt jo vuosia ollut oireettomana. Että olisikohan raskaus sen uudelleen laukaissut?? Panadol ei oikein tunnu auttavan kipuun :'( ja varmastikaan nuo tavalliset migreenilääkkeet ei ole nyt sallittuja... huoh!! ihan kaamea olo! Tarvii varmaan sittenkin jo tänään soitella sinne neuvolaan ja kysellä apuja!
 
Tervetuloa uudet masunkasvattajat :wave:

Pahoittelut keskenmenon kokeneille! Toivottavasti ensikerralla pikkuiset tarraavat lujemmin kiinni :hug:

Äitiyspakkauksesta Me otetaan kyllä (jos sinne asti päästään), kun vasta ensimmäinen tuloillaan, niin puuttuu kaikki perustarvikkeetkin. Mielenkiinnolla kyllä odotan, että uudet kuvat ilmestyy kelan sivuille :)

Vakuutuksesta Aiotaan ottaa, kun vaan tietäisi mistä. Netistä ollaan tutkittu jonkun verran. Meillä kaikki vakuutukset on lähivakuutuksessa, mutta siellä ei se vakuutus ollut hyvä. Tulisi voimaan muistaakseni vasta kun lapsi on 3kk tms... Kun eikös niitä ole jo sellaisia jotka tulevat voimaan jo ennen lapsen syntymää? Onneksi tässä on vielä aikaa miettiä.

ON: Täällä ei mitään kummia.. Yksi työkaveri eilen arvasi tästä kauheesta turvotuksesta masussa, että oon raskaana. Mutta onneksi luotettava ihminen, ei varmasti kerro muille. Oon niin malttamaton, haluisin jo äkkiä ensimmäiseen ultraan. Ihana olis saada varmuus, mitä tuolla masussa oiken tapahtuu! Millon tää kivistys mahassa loppuu, ei oo kivaa :kieh:

Niiskuneiti :heart: 5+4
 
tervetuloa uusille :wave:

äitiyspakkauksen aattelin ottaa, kun vauvalle ei vielä ole mitään tavaroita. mä oon katsellut et koska uusi pakkaus julkaistaan, mut ilmeisesti vasta lapsi messuilla huhtikuussa. mutta kun tuo laskettu aika on vasta lokussa niin ei kiirettä:rolleyes:

vakuutusasiaa olen miettinyt ja sen suhteen olen kahden vaiheilla. täytyy ilmeisesti perehtyä vielä lisää aiheeseen, ennen kuin ratkaistaan...

huomenna ois varhaisultra. hieman jännittää. neuvolaakin koitin tänään varata mut ilmeisesti terveydenhoitaja lomalla ja tavoitettavissa vasta maanantaina, silloin uusi yritys.
oireet jatkuu samanlaisena juilintaa mahassa ja eilen muutamaan otteeseen oikein vihlas hetkellisesti.
vielä ei onneks pahoinvointia ole ja toivottavasti jääkin vaan tähän etomisasteelle.
kovasti oon ruvennut mietityttämään, pitäiskö töissä kertoa, kun välillä on sekavia, aggressiivisia potilaita ja paljon tarvitsee tehdä nostoja yms. toisaalta vielä oon jaksanut ihan hyvin töissäkin.

sharita ja vielä nimetön 6+4
 
Kielletyistä ruoista Laitoin tämän ketjun alkupuolelle neuvolasta 2008 saadun listan noista kielletyistä ruoista. Voisin laittaa sen maaliskuun pinoon heti ekaan viestiin vaikka listan jälkeen, löytyisi vähän helpommin... Mutta selaa Ituo tuolta alkupäästä lähtien näitä sivuja, siellä on kaikki :) Kofeiini on sallittu 3 kahvikupillista päivässä vastaavassa määrässä. Liikkua saa puoliväliin raskautta asti normaalisti, toki omaa oloa kuunnellen :)

Salainen toive googletapas, jossain missä myytiin noita dopplereita näin sellaisen linkin, että tältä pitäisi kuulostaa. En valitettavasti muista tarkemmin : /

onnittelut kisulinen! :) päivitin sinut ja kerättären :)

Tohniainen hui! Onnittelut sykkeestä ja pahoittelut kahden menettämisestä. En olekaan ennen kolmoisraskauteen törmännyt :)

Niiskuneiti ainakin fennialla ja ifillä on nuo heti syntymästä voimaan tulevat vakuutukset, mutta pitää ottaa viimeistään 3kk ennen laskettua aikaa.

Täällä edetään hitaasti mutta varmasti. Jaksamista pahoinvoinnin ym. kanssa kärvisteleville :hug:

Branwen ja sissi 8+5
 
KIELLETYT RUOAT Tällaiset mainittiin 2008 neuvolasta saadussa listassa:
-valmisruoat ja pakasteet kuumennettava kunnolla (listeriavaara)
-ulkomaiset pakastemarjat kuumennettava vähintään 2 min 90 asteessa (norovirus)
-raaka liha kielletty (toksoplasmoosi)
-korvasienet (gyromitriini)
-alkoholi
-yrttiteet, ravintolisinä myytävät yrttivalmisteet kiellettyjä, paitsi ruusunmarja- ja hedelmäteet (ei tietoa turvallisuudesta)
-makeutusaineista sakariini (E 954), syklamaatti (E 952) kielletty, aspartaami, asesulfaami ja sukraloosi sallittuja (syöpää aiheuttavia)
-merilevävalmisteet (jodi)
-kahvi ja kofeiinipitoiset juomat (virvoitusjuomat, tee, kolat) max. 300mg/pvä eli 3 kuppia kahvia (ennenaikaisuus ja pienipainoisuus)
-suolaa vähennettävä (turvotus, verenpainetta nostava)
-lakritsi ja salmiakki ei suositella, kerta-annos alle 50g/päivä (turvotus, verenpaine, ennenaikainen synnytys)
-pellavansiemenet ja pellavarouhe (kadmium ja syaanivety)
-kaloista hauki kielletty (elohopea), itämeren isot yli 17 cm silakat tai itämeren lohi 1-2 kertaa kuussa (dioksiini), sisävesien iso ahven, kuha ja made ei saa käyttää runsaasti ja yksipuolisesti (elohopea). Kaloista suositellaan kaksi kala-ateriaa viikossa vaihtelevasti kasvatettuja kaloja (kirjolohi, taimen, muikku, puna-ahven, seiti, siika)
-maksa, maksaruoat ja maksamakkara: ruoat vältettävä, maksamakkaraa ja -pasteija enintään 200g/vko, päivittäin käytettynä enintään 30g/päivä (a-vitamiini: keskenmeno- ja sikiövaurioriski)
-tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalavalmisteet, mäti, pateet, pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot sekä pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot) vain kuumennettuna (listerioosin vaara; keskenmeno, yleisinfektioita tai aivokalvontulehdus lapselle. Tuhoutuu yli 70c kuumennettaessa, ei pakastettaessa tai suolatessa)
 
Huono olotila senkun jatkuu.. aamut menee tosi hyvin, mutta iltapäivän puolelle kun käännytään, niin alkaa yököttämään. Housut alkaa kirraamaan, joten täytyis kaivella jostain äitiyshousut esiin, vois sekin varmaan helpottaa tuota oloa hiukan...

Mites muuten kuinka moni ottaa vauvalle BCG-rokotteen? Meille se tulee automaattisesti halutaan tai ei. Esikoiselle ei otettu, mikä harmitti jälkikäteen kun appiukko sairastu keuhkotubiin. Poitsu joutu sitten vuodeksi tarkkailuun, ettei vain ollu tartuntaa saanut, ja viime kesänä hän sai sitten rokotteen. Itseäni vain alko taas mietityttään, kun eilen iltalehdessä oli juttu vauvasta, joka kuoli tubiin saatuaan rokotteen... :|

Hemmi ja katkarapu 9+0 (POKS)
 
Äitiyspakkausta ei mun mielestä tarvis ottaa, kun siitä on kaikki tallella(paitti laatikon lainasin kaverille). Ja vaatetta muutenkin ihan liikaa! Jos tyttö tulis niin ottaisin kyl rahan ja myisin pojan vaatteista osan pois. Mitään ei tosiaan olla myyty/annettu pois.
Vauvavakuutuksesta. Meil oli se esikolle kun mun äiti halus sen maksaa. Oli tapiolasta ja sai ennen syntymää otettua. Mut ei tarvittu, ja sit siinä vuoden päästä muuttu ehdot niin paljon(esim korvikkeita ei enää korvattu jos olis ollu allergia) niin vaihdettiin tapiolan lapsivakuutukseen(jonka äitini myös halusi maksaa).

Pahoitteluja keskenmenon saaneille :hug: Toivottavasti palaatte pian tälle puolelle
ja onnitteluja synttäreistä kisuliselle.

Varhaisultraa ei oteta. Laitetaan mielummin rahaa säästöön ja mies ei siihen kyl haluis ku tietää mitä ne maksaa.
Omaa napaa: Mul tais eilen olla raskausoire :D Illal katottiin poliiseja telkusta ja sanoin yht äkkii et tääl haisee tupakka! Avasin tuuletus räppänän ja kysyin mieheltä et haistaaks se ulkoo tupakan. Sano et ihan heikosti. Ja hei mä haistoin sisälle asti vaik räppänät oli kiinni! Haistoin tupakan hyvin sisälle kans esikoista odottaessa.
Eilen oli kauheita menkkakipuja, tai siis ei niin pahoi et lääkettä ois pitäny ottaa. Odotin silti koko ajan et alkaa vuoto. Noh, ei alkanu ja ne menikin sit paris tunnis ohi.

Villany ja rv4+5
 
Niiskuneiti Meillä on vakuutukset lähivakuutuksessa, ja ollaan molemmille lapsosille otettu se ennen syntymää. Ollaan oltu lähivakuutuksen todella tyytyväisiä nopean toiminnan vuoksi..
Jokaisesta sairaudesta esim. korvatulehdus, täytyy kerran maksaa se omavastuu 50 euroa ja sen jälkeen vakuutusmaksaa kaikki kulut. Ollaankin yleensä kerätty useampia lääkärikäyntejä ja viety sitten kerralla isompi satsi vakuutukseen. Maksavat rahat nopeasti tilille.

Miina84 Tympeä tuollainen päänsärky :( Olen kuullut aiemminkin että raskaus olisi laukassut "nukkumassa" olleen migreenin. Mutta mulla tuntuma että jotain migreenilääkettä saisi syödä :whistle: Kannattaa kysästä lääkäriltä ku eihän tuollaisesta kivusta kuitenkaan voi kauan kärsiäkään..

BCG-rokotuksesta Me ei sitä ainakaan tytön kohdalla saatu v. 2007. Lääkäri katsoi ettei kuuluta riskiryhmään.

Äitiyspakkaus otetaan. On jo sen verran "vanhoja" edelliset tallessa olevat vermeet. Pitää muuten käydä kurkkaamassa millainen se tänä vuonna on. Eikös meille tule kuitenkin tämän vuoden pakkaus?

Dacapo ja pieni 8+5
 
Migreenistä olen migreenikko, ja neuvolaterkkari sanoi suoraan, että MITÄÄN migreenilääkkeitä ei saa käyttää, eikä edes buranaa. Panadolia 1g 3 kertaa päivässä ja jos sillä ei pärjää, niin sitten sairaalaan.

Äitiyspakkaus uudet kuvat tulevat käsittääkseni kelan sivuille, kun vanha pakkaus on jaettu loppuun? Käytännössä siis loppukeväästä... hätähousuna kävin jo kurkkimassa, mutta vielä oli ainakin vanhan pakkauksen kuvat.
 
Tiettekö mitä: Mulla on 2 keskenmenon "raskausviikot" nyt ohitettu, EI VUOTOJA!!! (2 siis meni kesken rv 6, tiputteli jo pari pvää ennen) Olen siis varovaisen positiivinen =)

MIGREENI potilas täälläkin! Mulla siis tuon vhh-ruokavalion avulla on migreeni hyvin vähäistä enää, enkä ole ikinä lääkettä siihen reseptillä saanut (mulla siis häviää näkö, oksettaa ja se kipu on jotain ihan sairasta!!) Raskausaikoina olen yleensä kerran loppuraskaudessa siitä kärsinyt niin että jouduin osastolle vuorokaudeksi

ÄITIYSPAKKAUS: Ehdottomasti otan! tallessa ei ole mitään vauvajuttuja, kuopuskin on jo 5,5v niin ihana saada uusi pakkaus... olen aina ottanut pakkauksen, siinä on sitä fiilistä :)

).(
yhä sitä ultraa pohdin, ja neuvolaan soittamista. No, hätäkös tässä. jos ensiviikollakaan ei vuoda niin sitten uskallan soittaa jo :heart:
Väsyttää melkoisesti, ja omituisia kuvotteluja välillä on. Tänään kahdesti meinannu taju mennä: huimaus on tuttua esikoisen odotusajalta.

T:Neiti + Kihuli rv 6+2 :heart:
 
Onnittelut heille jotka saaneet iloisia ultra-uutisia! :flower:
Pahoitteluni surun kohdanneille.. :hug:

Olen taas vaihteeksi sairaana, nyt kauheessa kurkkukivussa ja lentsussa.. :snotty:
Kävin tänään töiden jälkeen yksityisellä ultrassa, syke löytyi ja pieni vastasi viikkoja 7+5 (omien laskujen mukaan 8+1)
Oli kyllä valtava helpotus nähdä pieni vahva sydämen syke :heart:
Ja huomenna ensimmäinen neuvola :)

minimuu ja pieni 8+1 (7+5?)
 
vakuutuksesta juteltiin just kaveripariskunnan kans, ku heille syntyi muutama viikko takaperin lapsi.. Otetaan se varmaan Pohjolasta, kun mein perheessä on keskitetty muutki vakuutukset sinne ja raha-asiat Osuuspankkiin :D Eihän tuota koskaan tiedä, tarvitseeko sitä. Onpa vakuutettu muksu :)

minäitte olen hieman väsynyt. Ja hieman itkuinen. Kun tulin kotiin tossa tunti sitten ja näin tiskivuoren, niin itkin. Kun väsytti eikä jaksanut siivota.. Tuolla ne tiskit homehtuu edelleen ^^ Mutta minä olen raskaana, minä en nyt jaksa! ;)

Tulipa muuten tossa kerrottua appivanhemmille sekä mun vanhemmille ja sisaruksille ja ja ja että meille tulee pikkunen :) Mun vanhemmat oli niiiiin iloisia ja innostuneita, mut appikset.. Anoppi onnitteli kyl ihan asiallisesti, mut ei suorastaan iloinen ollut, että hän saa toisen lapsenlapsen. Ja appi :mad: Huuteli olkkarin puolelta ensin onnea MINULLE, muttei pojalleen? Ja sit kertoi kaks elämän tosiasiaa, jotka ei tosiaan ollu mulla tiedossa.. Eli 1. "Lapsesta on sitten hirveesti vaivaa! Joudut vaihtaan vaippaa ja kaikkee! Olin vaan et NO SHIT! ja 2. "muista sitten Fanni ettei raskausaikana saa käyttää alkoholia.." :kieh::kieh::headwall:

Joo, kiitti vaan ku ootte onnellisia poikanne puolesta :/ Miehelle tuli paha mieli ja mua vaan ärsytti. Millä hel*etin oikeudella ne pilaa ilon tästä(kin) asiasta? Ja ihan ku mä olisin tyhmä tai jotain..Mä en kestä.

:LOL:

Muoks

Joanmi miulle neuvolatäti sano et fetaa saa syödä JOS se on tehty pastöroidusta maidosta. Vai oliko se noin päin?

fannie ja erkki(örkki) 7+3
 
Viimeksi muokattu:
HeMmiN: Meillä ainakin neuvolassa tehdään kartoitus raskauden aikana tarvitseeko BCG rokotusta, mikäli ei ole riskitekijöitä niin sitä ei pistetä, joten ei ole meillä vapaasti valittavissa niin kuin aiemmin on ollut kaikille.

Kiitos muuten tuosta kiellettyjen ruokien listasta. Miullakin on äitiysneuvolaharjoittelun ajalta joku lista, mutta eipä sitä nyt sitten mistään laatikoista löydy kun yritin etsiä. On muuten oikeasti harmi kun pitää netistä etsiä, olisi niin hyvä kun kotiin tulisi vaikka postilla kun on ilmoittautunut neuvolaan vaikka hieman infoa raskaudesta mm tuo kiellettyjen ruokien lista, että osaisi sitten niitä vältellä. Enpä varmaan olisi osannut noita kiellettyjä ruoka-aineita ajatella, ellei koulutus taustalla olisi.

Meillä neuvolassa oli muuten vasta puhetta että Buranaa saisi käyttää ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana, vasta viimeisellä kolmanneksella on ehdoton ei, mutta tuosta alkuraskauden käytöstä pitää ensin kuitenkin jutella lääkärin kanssa mikäli tarvetta on. Joten mikäli migreeniä niin kannattaa varata lääkärille aikaa, jotta voit keskustella lääkityksestä :)

minimuu: ihania ultrakuulumisia :)

ON: Täällä on hirmuinen närästys, taitaa pitää huomenna kulkea apteekin kautta kotiin ja käydä ostamassa Rennietä tms. Toivotaan että pahoinvointi pysyy poissa, sillä oon lähdössä sukuloimaan viikonlopuks, enkä vielä toivo että sukulaiset saisi raskaudesta vihiä..
 

Yhteistyössä