*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* marraskuussa

Maanantaita :)

Hirmusesti tullut juttua, aikamoinen kahlaaminen että sain luettua kaikki läpi :)

Kiitos Ompus, Donoro, Dominique ja Aanah heppajuttujen kommentoinnista. Kiva että joukosta löytyy myös hevosharrastelijoita =) Hepan hankinta taitaa kaatua omaan mahdottomuuteensa, mikä lienee ihan hyvä juttu tässä tilanteessa. Mikäli ystäväni tallissa olisi vapaa paikka niin olisin käynyt jo salamana hakemassa ruunan jota tiirailin "sillä silmällä", mutta viimeinen vapaa paikka täyttyy ensi kuun alussa enkä muualle hepoa veisi tällä hetkellä.

Harrastus kuitenkin jatkuu niin pitkään kuin mahdollista. Ystäväni ratsasti melkein loppuun saakka, mutta katsotaan miten pitkälle omat voimat riittää. On kuitenkin iso henkireikä!! Ja kun en sido itseäni hevoseen tällä hetkellä niin jää enempi voimia ja aikaa meidän kahdelle koiralle ja tietty tulevalle vauvelille =)

Jemppi, voi kurjuus..toivottavasti tänään jo paremmalla mielellä! Äläkä itseäsi turhaan näännytä lentsun kourissa. Apteekista voi ostaa merisuolasumutetta joka aukaisee nessua, samaa valmistetta käytetään vauvoillakin. On täysin turvallista. Kuten myös kuume/särkylääkkeet, esim. Panadol.

Alkoholikin on puhuttanut. Harvoin käytän, mutta viime vuosina olen monen muun tavoin tykästynyt punaviiniin . Parissa juhlatilanteessa olen raskausaikana juonut ruoan yhteydessä puoli lasillista punaviiniä. Asiaa ei nyt sen enempi voi selitellä/puolustella mutta olen sallinut tämän nautinnon itselleni kahdesti =)

Painoa on tullut varmaan n. 8 kiloa. Tänään on taas neuvola ja punnitus hirvittää..viimeeksi sain jo kommentteja että miun yli 700 gramman viikottainen nousu on liikaa. Paino tuntuu jakaantuneen kuitenkin tasaisesti joka puolelle. Eritoten rintakehä on minulla leventynyt, rinnat ei niinkään vielä. Saman levenemisen on kokeneet myös reidet ja takamus missä olikin vara hiukan levitä..olin melkeinpä alipainoinen lähtötilanteessa, mutta neuvolatäti ei tätä tunnu ottavan huomioon painoa kommentoidessa :/

Suppareita on alkanut tulla tihenevään tahtiin. Varsinkin koirien kanssa lenkkeily aiheuttaa niitä vaikkei vauhti olekaan päätä huimaavaa. Lenkit on siis lyhentyneet, mutta onneksi mies tekee päivän "päälenkit", joten mie voin keskittyä hiljaiseen köpöttelyyn.

Seksi..viikonloppuna asiasta miehen kanssa keskusteltiin pienen iloittelun jälkeen ja miehen kommentit oli että ei voi ajatella yhtään kasvavaa mahaa/sisällä olevaa vauvaa tai menee halut aivan täysin :LOL: Joten voipi olla että mahan tästä kasvaessa makuukammarissa hiljenee hyvinkin radikaalisti..


Omaa napaa..onnistuin pudottamaan massiivisen paikan takahampaasta pari viikkoa tarkastuksen jälkeen, mutta sain onneksi korjausajan parin päivän päähän ja asia on nyt hoidettu kuntoon. Puudutukselle ei ole mitään estettä raskausaikana joten asia hoitui enempi kuin hyvin =) Nyt nokka kohti neuvolaa, katsotaan mitä terveisiä sieltä tänään tulee. Ainakin raskaustodistus ja kela-lappujen täyttelyä ilmeisesti.

IntoOlivia 22+2
 
Heippa taas kaikille!

sunburned :hug: Onpa sulle tosiaan rantaunut noita vaivoja. Voimia ja toivottavasti miehesi paranee nopeasti, eikä olisi mitään rajua tautia ja pysyt itsekin terveenä! Ei ole kokemusta kaksosista, mutta luulisin, että vievät tilaa jo tuossa vaiheessa. Vai millä viikoilla nyt oletkaan...

Pikkarainen Voi kun oli ihana ja liikuttava isänpäivän kokemus! :heart:

Hali87 Loistavaa, pian alkaa sulla loma! Voit ottaa kaiken irti viimeisistä työpäivistä!

Ulkonäköstä ja painosta murehtiville :hug: Normaaliahan se on miettiä näitä. Itsellä sama juttu myös. Tekisi mieli pukeutua siististi, mutta mistä löytäisin vaatteita, että kehtaa näyttäytyä ihmisten ilmoilla mahan kanssa. Vaikkakin olen ylpeä mahastani :) Paino on tullut alkupainosta 5 kg, mikä itsestä tuntuu paljolta.

Ihanaa aikaa nyt kun alkaa tuntumaan kaikilla enemmän tai vähemmän vauvan liikkeitä. :) Samalla, on hyvin yksilöllistä kuinka aikaiseen liikkeitä alkaa tuntumaan. Sanotaan myös, ettei säännöllisiä ja päivittäisiä liikkeitä ala välttämättä tuntemaan ennen 27.-28. viikkoa.

Tuntuu oudolta ajatella, että pikkuinen alkaa olemaan samaa kokoa, kuin ne keskoset, joita olen hoitanut. Niin pieniä vielä, mutta ihan selvästi jo pieniä vauvoja... Mutta pysyköön vielä kohdun suojassa vielä monta viikkoa!

Minna ja pikkuinen 23+2
 
Helou,
Paino IntoOlivia: Mulle oikein eräs neuvolantätsy tässä raskaudessa näytti taulukon, jossa oli kuinka paljon matalan BMI:n omaavat saavat saada lisää painoa. Lukema oli siis huikeasti isompi kuin isolla lähtöpainolla varustettujen. Nuo sun kilot on ihan semikamaa. Joskus tuntuu vaan, että jotkut neuvolantädit saavat satisfäksonia motkottaessaan painosta. Mulla viime punnituksessa oli painoa tullu kuusi kiloa, nyt nousulukema lienee lähempänä kahdeksaa.
Mäkin olen tosi fyysis-orientoitunut ihminen ja mahan tuoma kömpelyys ja suoranaiset esteet riepoo mieltä. Kaikista tylsintä fysiikassa on nyt kuitenkin aika ajoin toistuva mä repeän, räjähdän, poksahdan -fiilikset. Mobic taisi valittaakin, että syötyä tulee, vaikka ähky on jo päällä. Kuulun samaan porukkaan.
Reipas liikunta on ollu mulle paras lääke epämukavaan fyysiseen oloon. Jumpassakin oon käyny säännöllisesti, teen vaan omia liikkeitä sit kun jumppaohjaajan liikkeet ovat itselleni epäsopivia. Erikoisterkkuja Jempille! Kuullostaa tutulta.
TupakkaKinderille terkut. Itse olen lopullisesti lopettanut röyhyttelyn vasta viime keväänä, muutamaa kuukautta ennen kuin Tyllerö ilmoitti tulostaan. Edellisessä raskaudessa pystyin lopettamaan kokonaan, ratkesin ryöhyttelyyn kyllä sitten pikkuhiljaa. Ekassa raskaudessa en kyennyt tyystiin tupakkaa tumppaamaan, ja siitä kärsinkin syyllisyyttä suorastaan vuosikausia. Mut edelleen käy toisinaan tupakka mielessä.

NapaUlkoilee. Se hälle suotakoon.

T. Dominique ja Tyllerö rv 22+3
 
tupakka mä en oo koskaan edes maistanut tupakkaa.
alkoholi kun on jo kaks muksua niin viimeisen neljän vuoden aikana käyttö on ollut todella niukkaa ja sitäkin ennen aika vähän tuli juotua, mut nyt on kumma kun tän raskauden aikana jotain 12+ viikoilta niin mun on muutaman kerran ihan tehnyt mieli siideriä.Oon ajatellut et ois niin ihana saunan jälkeen ottaa kylmä siideri, mut onpa jäänyt ottamatta koska mun luonto ei anna yhtään periksi tääläisissä asioissa ja jos vauvalla ois jotain ongelmia joskus niin mä syyttäisin heti itseeni ja oisin ihan varma et ne johtuu vaan ja ainoastaan siitä että join yhden tai otin vaan huikan, vaikka kuka vannois mitä.Ja silloin kun en oo raskaana ja vois ottaa sen saunasiiderin niin eipä tuu otettua kun tee mieli.Tää taitaa olla joku kieletty hedelmä juttu;)Niinkuin varmaan sekin että aina raskaana nään kohtalaisen usein unia jostain vieraista miehistä mut sit kun ei oo raskaana ei ei mitään tai sit hormoonit tekee tälleen tepposiaan kun en rihu enkä itke niin sit tällästä:)

Metsätähti ja onnenjyvä 21+5
 
katariina00 En mäkään esikoisen kanssa noilla viikoilla tuntenu kun ihan sellasia pieniä hipaisuja vielä joskus rv 21 paikkeilla, mulla oli sillonkin istukka takaseinässä. Raskausmaha mulla tuli viimeks vasta joskus rv 25 jälkeen.
Tällä kertaa on ollu selkee pallomaha jostain rv16 lähtien ja liikkeet tuntuu jo nyt aivan selkeinä potkuina. Eli ensisynnyttäjänä ei kannata hermostua, kyllä sunkin vauva kohta potkii niin että maha heiluu.

Tupakaa en ole ikinä polttanut.
Alkoholia mä en normaalistikaan juo kun pari kertaa vuodessa ja sillon korkeintaan lasin viiniä tai yhden siiderin verran. Tossa pari viikoa sitten iski niin kova siiderihimo, että ostin yhden siideripullon. Seuraavan kerran juon sitten lasin viiniä jouluaattona ja meinaan graavilohtakin syödä ihan vähäsen.

Fantaihana 22+0
 
Pukeutumisongelmaa... Täällä alkaa jo talvitakki olla aika tiukka. Minä varmaan oon sit takki auki kevätpuolella, kun miehen takkia en kehtaa käyttää (ehkä) :whistle: ja uutta isompaa en kyllä varmasti osta. Ja meinasipa ressiä pukata, kun on pikkujoulut tulossa, niin ei oikein mitään päällepantavaa meinannut löytyä. Onneks henkkamaukalla oli sitten tosi sievä äitiyspaita joka sopii pikkujouluihin ja korostaa mahaakin mukavasti. :)

Painoo on viime neuvolakäynnin mukaan kertynyt n. 2kg lähtöpainoon.. Saas nähdä mitä puntari sanoo seuraavalla kerralla.. :whistle:

Eilen oli aika tuskainen työpäivä, kun tuntui kävellessä, että tuo häpyluu mikälie tuntui siltä että meinaa haleta. Aivan älytön vihlonta ja kipu. |O

-Bluedrama ja Tirriäinen 20+5 :heart:
 
No niin taas ajattelin kirjoittaa pitkästä aikaa ketjuun..itsellä ei juuri tällä hetkellä ole konetta kotona,kun on just muutettu uuteen kotiin..
Pahaolo on onneks jo pikkusen hellittänyt, mutta kyllä oksennusta vielä riittää välillä.paino on tippunut n.10kg. 3 viikkoo sit todettiin raskausdiabetes jonka vuoksi tulee nyt sit paljon tays käyntejä..niin tosiaan muuton takia synnytyssairaala muuttui =) Liikkeitäkin tuntuu jo kovasti =)
Ja tosiaan tulossa on POIKA. ainakin ultran mukaan..

jossup80 laskettu aika 30.3 synnytyssairaala tays ja rv 19+6
 

Isänpäivää meillä ei vietetty, koska minun isäni oli sillon töissä! Ja mieheni jolla on jo kax poikaa entuudestaan ei viettänyt omia isän päiviään, koska noh pojat ovat jo isoja ja vähän siinä ijässä, etteivät ees onnitelleet isäänsä :( Taikka ovathan jo täysi ikäisiä, mutta eivät mitään hirveen innokkaita onnittelemaan.. Joka mun mielestä aika sääli sinänsä meiheni kannalta :|

Noh, mutta minun oman isäni päiviä menemme viettämään huomenna johonki ravintolaan.. Isä, minä ja mun kaxois-siskoni =) Ostin lahjanki jo valmiix, yhen hyvän kirjan! Isäni tykkää lukea paljon ja niin minäkin, aina välillä! On kyllä jääny monta hyvää kirjaa aikoinaan kesken, ku ei oo huvittanu aina lukee loppuun!

Ja onnex hammaskipu on nyt mulla hellitäny ja tilalle tulleet tietty kaikki muut mahd kivut, kuten selkäkivut ja tuntuu ettei välillä jaxa jalkoja nostaa.. Mutta onnex kutenki kokoajan pysyn liikkeessä! kotioloissa liikun koko ajan mm tanssin ja hypin ja pompin aina ja vaikka ihan ilman musiikkiakin :LOL:
Sattuuko kukaan teistä muuten tietämään, mistä sais tilattua tulevalle iskälle hyvän ja halvan isyyspakkauxen niih, vai saako senki tarvittaessa kelalta? Kertokaa tyhmälle, ku ei tiiä? Ku semmoosen haluaisin miehelleni joululahjax antaa :heart: !

Liikkeistä en ole aivan varma, tunnenko vielä.. Ku mistäs sen voi tietää, ku ei oo koskaan aijemmin niitä tuntenu, mut varmaa näillä viikoilla? Hehe.. On se ihanaa ku tuloo joulu :xmas:

=== nyt 20 ja huomenna 20 +1 Vkolla, lana-muikku & :heart: pikku-Martti :heart:
 
Nii juu piti vielä lisätä, etten oo ihan varma noista + päivistä, mut siis viikkoja on nyt just 20 täynnä :D Ja siis synnäri sairaala NKL !

Tuli muuten vikkonloppuna ekaa kertaa leivottua itte pullia Ja eivät ulkomuodoltaan mitenkään houkuttelevan näkösiä olleet, noh mutta makuhan niissä ratkasee ja ihan hyvältä pullalta ne maistu! ens kerralla sitte jo varmaa paljo parempia :kieh: Lihapullia, joita oon usein tehny, on aina kehuttu, nii ja tekemääni jauhelihakastiketta, jonka hyvän maun salaisuus on mm kezuppi =)

Lähempä tästä vielä kauppaan, ku just huomasin.. APUA, ei oo yhtää maitoa!
 
Ei saa isyyspakkausta kelalta. Kait jostain nettikaupoista saa tilattua valmiina ehkä , mutta mun mielestä on kivempi kun sen itse kokoaa niistä jutuista mitä ite kokee "tarpeellisena" tai hauskana

=)

Mulla on istukka edessä, potkut on ruvennu viikko viikolta vahvistumaan ja tuntuu nyt selvästi.
Panikoin jo pari viikkoa sitten miks ei mitään tunnu, mutta selvis sitten tuo istukka asia ultrassa ja sekin vielä kun esikoista odotan. Mietin vaan kuinka kovaa potkut tuntuis jos ei toi istukka olis edessä
:LOL:
Joten eiköhän katariina ne sieltä ala kohta puoleen tuntumaan :)

Abello 22+6
 
Moikka!

Alkoholi Ei oo kyllä muuten tehny mieli kun joskus hyvän ruuan kanssa punkkua, ja pari kertaa olen maistanut kielen kärjellisen miehen lasista. Niin ja haistellu kans sen lasista. :LOL:

Tupakka Lopetin kesäkuun viimeinen päivä eli muutama päivä ennen kun tein plussa testin ja ei ole kyllä yhtään tehnyt edes mieli. Tällä hetkellä nenuun osunut tupakan savu lähinnä kuvottaa.

Mahallaan nukkumisesta Eipä enää oikeastaan luonnistu. Pakko nukkua kyljellään tai selällään.

Kipuja kävellessä Olen nyt parin päivän aikana huomannut että jos kävelee nopeasti niin alkaa mahaan ottaan. Pitää vähän hidastaa tahtia. =)

Viikonloppuna oli ystävän syntymäpäiväjuhlat ja siellä kaikki oli koko ajan kiinni mun mahassa. Eikä pelkästään mitään pientä hivelyä tai silittelyä vaan oikein ottivat kiinni kaksin käsin ja ravistelivat löllöttäen koko mahaa. Siis mulla palo niin pinna. Pari kertaa piti sanoa että voitko lopettaa, tuntuu epämukavalta. Uskomattomia ihmisiä!!!! Ei tulis mieleenkään mennä kenenkään mahaa tuolla lailla ravisteleen. |O |O |O

Huomenna olis sitten taas neuvola. :heart: Toivottavasti kaikki on hyvin.

Vointeja kaikille! :flower: :flower:

Harakanhattu ja ManU-Tappara 21+6 :heart:
 
Meillä pikkanen kaivertaa välillä niin kovasti, että oikein pelottaa millasta tulee loppuraskaudesta olemaan. Saatan yöllä herätä siihen, kun masussa käy semmonen myllerrys, että tuntuu sisuskalut menevän solmuun. Tosin huomasin ummetuksen vaikuttavan siihen. Mun vatsa toimii omituisesti nyt kun syön rautaa. Välillä on ok ja sitten välillä on monta päivää ihan ummessa. Yritän syödä luumusosetta (YÖK) koko ajan, mutta silti on välillä ihan hirvee olo. Ehkä vauvalla on ahtaampaa, kun suolistokin on tukossa ja siksi liikkeet tuntuu silloin niin voimakkaina. Sori ällö aihe (siis ummetus, ei vauvan liikeet :LOL: )

Nukkuminenkin on välillä vaikeeta. Oon aina nukkunut mahallani ja nyt sitten pitää muuttaa tapoja. Olen saanut muuten nukuttua ihan hyvin, mutta kädet ja hartiat puutuu, kun nukkuu kyljellään. Välillä herään yöllä vaihtamaan asentoa, kun käsissä ei ole tuntoa.

Isänpäivä meni meillä vähän ohi. Soitin mun isälle, mutten uskaltanut lähteä käymään, kun ovat olleet kovassa flunssassa. Ovat vielä pitkän matkan päässä, joten ymmärsivät hyvin, etten halunnut riskeerata. Mies ei pidä paljoa yhteyttä isäänsä ja tuossa kun meinattiin kertoa vauvasta, huomattiin, että numero on vaihtunut. Ei ole tullut mitään ilmoitusta uudesta, joten se siitä yhteydenpidosta sitten. Itse ei vietetty vielä isänpäivää, koska esikoinen vasta tulossa.

Hoh, oli rankka työpäivä ja venähti taas 11 tuntiseksi. Sairasloman jälkeen oon vielä niin jälessä kaikessa ja nyt vielä jouduin korjailemaan järjestelmäongelmaa :/ . Mun tehtävä päättyisi vuoden vaihteessa, joten huomenna palaveeraan pomon kanssa jatkosta tarkemmin. Jospa selviäis myös se, mikä on mun sijoituspaikka äitiysloman ajan eli mille osastolle olis sitten myöhemmin paluu.

Ootteko muuten tutustuneet siihen isäkuukauden pidentymiseen? Mä tavasin sitä ja päädyin siihen tulokseen, että mun pitää mennä töihin 6 viikoksi, kun mies pitää isäkuukautta. Tai vaihtoehtoisesti pitää palkatonta vapaata. Meillä on sääntö, että vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä pitää pitää lomat pois ja se on aiemmin riittänyt tuohon isäkuukauteen. Nyt on pariksi viikoksi mentävä vissiin sitten töihin haahuilemaan.

NinaRinsessa ja Poikanen 22+2
 
Alkoholia olen maistanut kerran parin huikan verran ( konjakki ). Ei siis tietenkään humalaa tai lasillista.
Tupakkaa/ sikareita alkanut tehdä mieli heti kun pahoinvointi katosi viikolla 16. Mutta en aio poltella en edes raskauden jälkeen.
Isänpäivä meni koko perhe kävelyllä 10+ km kuivassa Hki keskustassa lähinnä rantoja pitkin. Näimme ne tuhannet kuolleet lahnatkin ja ihmettelimme. Sitten menimme papalle ja mammalle pitkän kaavan lounaalle. Siellä myös serkku ym.
Mun vauva 11kk on pökerryttävän hellyyttävä koko ajan. Entä jos pyörryn sen suloisuudesta niin miten mun sitten käy.
Olen alkanut tosissani miettiä tytön nimeä.. Tällä hetkellä vahva ehdokas on eräs ranskalainen elokuva tai sen nimi oikeastaan. Ei se roolimallikaan siinä ole hullumpi. En sano leffaa mutta moni ehkä arvaakin.

Välitoivotuksia : Hyvää raskauden etenemistä kaikille ja erityisesti sunburnedille ihmeitä, rakkautta, voimia, 2 tervettä vauvaa vaikka sitten syntyisivät pienempinä niin kyllä hekin kasvavat samankokoisiksi kuin me täällä :heart: Tuttavallani vauva syntyi kohdun suuaukon löysyyden takia ennen kuin oli edes 26 viikkoa. Vauva on nyt jo iso taapero ja selviytyy ihan mallikkaasti elämässään :)
 
Hei pitkästä aikaa! Jotenkin ollut niin väsy ja kiire, ettei ole kerennyt tänne edes lukemaan kirjoituksia. Nyt kahlasin 4 sivua pikaisesti. Enää en muista mitä kaikkea ajattelin komentoida :|

Tsemppiä kuitenkin sitä tarvitseville ja tervetuloa uusille!

Tupakka: en ole koskaan polttanut. Mies sitten polttaakin minunkin edestä ja olen ihan epätoivoinen ja surullinen, kun en usko sen pystyvän lopettamaan edes vaavin takia :( vihaan tupakanhajua yli kaiken!

Alkoholia ei oikeastaan ole tehnyt mieli kuin kerran.

Napa: Multa on vauvana leikattu napatyrä, joten en tiedä vaikuttaako se siihen, että pullahtaako napa vai ei. Ei ainakaan vielä ole pullahtanut.


Vatsa ja paino:
Eilen kävin kotona vaa'alla ja huomasin kauhukseni, että alkuasetelmasta on tullut 7 kiloa lisää! Vaikka viimeksi neuvolassa pari viikkoa sitten oli vaan 2 kiloa. En tiedä vääristääkö sit meidän vaaka. Oon mä suklaata syönyt mutta en nyt ihan noin paljon :LOL:

Flunssa: Tytärpuoli on tervehtynyt possuflunssasta. Itsellä on joka toinen päivä yskää niin, että keuhkot meinavat poksahtaa tai nuhaa niin että pää on täynnä räkää. Ja joka toinen päivä taas ei ole oireita. Tänään olin kotona töistä, mutta huomenna taas yritän mennä. Perjantaina alkaa sitten 2 viikon LOMA!! JEE! Ihana päästä reissuun ja unohtaa työt ihan kokonaan.


Töissä kertomisesta
: Onko kaikki muut kertoneet jo töissä raskaudesta? Mun vatsa on alkanut näkyä vasta viime viikolla ja pari tyyppiä on kysellyt joko multa tai muilta, että oonko raskaana. Eka ajattelin kertoa pomolle vasta loman jälkeen asiasta, mutta katsotaan nyt, josko rakenneultran jälkeen keskiviikkona sitten kuitenkin sanoisi, ennen kuin se näkee vatsan.

Ninni & vaavi 20+6
 
Unohdin todeta sen, että se mun toisen reiden ulkosyrjän puutuminen vaivaa edelleen. JOKA YÖ herään useita kertoja siihen, että reisi on puutunut. Se puutuu, jos makaa kyseisellä kyljellä mutta myös, jos makaa selällä. Tosi rasittavaa :(
 
Alkoholia ei oo tehnyt yhtään mieli koko raskauden aikana, ja ennen raskauttakin tuli juotua harvoin.
Tupakasta vielä, ennen ekan raskauden "plussaa" vähensin reilusti tupakan polttoa, sit kun plussasin, tumppasin samantien mutta kun esikoinen syntyi niin se eka kuukausi oli kamala ja jotenkin sorruin sitten tupakkaan. Noh nyt kun plussasin tässä raskaudessa, tumppasin kans heti mutta vasta nyt puolivälissä tosiaan on alkanut tekemään mieli tupakkaa, en tosin ole polttanut vaikka mieli on tehnytkin ja joku tossa jo sanoikin että tupakan hajukin on kuvottava, mulla sama, tekee mieli mutta haju on kamala (kun mies tulee partsilta niin kyllä haisee ja haistan helposti kamalan tupakan hajun) :x
Toivon todella etten ala polttamaan tämän raskauden jälkeen, niinhän minä esikoista odottaessakin hoin etten ala polttamaan raskauden jälkeen mutta kuinkas kävi :|

Äitiyslomalainen, taidan tietää kyseisen leffan :saint: Jos on siis sama, esikoiseni nimessä on kyseinen nimi, ei tosin etunimenä mutta kumminkin =) EI tosin tullut siitä leffasta itse nimi meijän typylle vaan muusta harkinnasta ja mietinnästä :)

(.) Tänään oli neuvola, pissatesti OK, hemppa OK, kaikki OK :) Jännitystä tosin koimme kun ei meinannut kuulua sydänäänet :eek: Meinasimme jo mennä ultralla katsomaan mutta löytyihän ne äänet sitten viimein :heart: Toinen potkas heti kun neuvolatäti laittoi sen laitteen masun päälle ja etsi ääniä :D
Oih ja voih, vielä 2viikkoa NKL-käyntiin, sitä odotellessa =)
 
Ninni-74 - Joo toi puutuminen on kyl tuttua mullekin ja TOSI inhottavaa! Mulla saattaa puutua jopa puolex tunnix koko käsi ja etenki just nukkuessa ja jalat puutuu varpaista tuon tuosta, ihan hereilläkin ollessa!Mut mulla kyllä on ollu näitä vaivoja ennen raskauttakin, et en sit tiiä näihin puutumisiin oikeeta syytä, mut kait se osax johtuu siitä, jos on liian kauan samas asennossa tai jotain? Noh, mutta et ole yxin puutumiesi kanssa :hug:

=== lana-muikku & :heart: pikku- Martti :heart: === 20 ja huomenna +1 !
 
Huomenta!

jossup80 Voimia huonoonvointiin :hug: . Ja onnittelut poikalupauksesta! :flower:

Kinder-, ja mahd muut... Onnittelut hyvistä nla-uutisista! :flower: Toivottavasti muillakin meni nla-käynnit hyvin!

Alkoholia kohtaan mulle on tullut nyt raskaudenaikana melki luontainen ällötys, vaikka normaalisti pidän punaviinista ja drinkeistä. Nyt kuitenkin se alkoholinhaju saa mut nyt melki öykkäilemään.

Tupakkaa en ole koskaan polttanutkaan, enkä voi normaalistikaan sietää sitä hajua.

Liikuntaa mä sen sijaan kaipaan!! SI-rokotusta odottaen en uskaltanut mennä salille, koska siellä sellaiset taudit luultavasti tarttuvat helposti. Nyt olen saanut rokotuksen, mutta periaatteessa pitäisi varmaan odottaa vielä se 2 vkoa. :headwall: Ehkä on vain ihan turhaa olla noin varovainen, kun kuitenkin liikun ulkosalla. Ehkä menen nyt loppuviikosta treenailemaan.

Aamupala syöty, ja kohta pitää lähteä tuonne kaatosateeseen :| hakemaan babyshower-lahjaa ystävälle.



Minna ja pikkuinen 23+3

 
Huomenta kaikille!

Tänään se iski se joulunodotus, kun lunta taas tupruttaa ja on ihanan valkosta! Toivottavasti ei heti sula pois. :xmas:

Puutuminen Mulla on alkanu sormet menee yöllä tunnottomaks. Samaa vaivaa oli kyllä edellisessäkin raskaudessa. Pari kertaa heräsin viime yönäkin siihen, että jotkut sormet oli ihan tunnottomia. Käden ei tarvii olla edes pään yläpuolella, että tota tapahtuu.

PainoPainoo on tullu neuvolan ekan punnituksen jälkeen lisää n. 6kg. Ei se mitään, mutta kun lähtöpaino oli jo 5 kg enemmän kun edellisessä raskaudessa niin nyt oon sitten jo painavampi, kun oon ikinä ollu! :eek:
Ekan raskauden äitiysvaatteet alkaa kiristää vatsasta ja oon ihan kauhuissani, että täytyykö tässä vielä lähtee isompia vaatteita ostamaan!

Nivuskivut ovat saapuneet kunnolla! Öisin oon alkanu käyttää tyynyä jalkojen välissä, kun nukun kyljellä. Kun on vähän aikaa istunu, on aika mukava nousta ylös, kun menee siihenkin jo aikaa. Tiedän, että liikunta auttas, mutta kun... Ei saa aikaseks. Päivät töissä, sitten kiireesti kotiin ja esikoisen ruokkimista ja ehkä hetki sohvalla lepoa ja sitten nukkumaan ja kaikki alusta. Selityksiä selityksiä

Alkoholi Mun ei hirveesti ole tehny mieli mitään juomista ja jos on tehnykin niin pari hörppyä esim. kaljaa ja sitten se himo menee täysin ohi.
Nyt kyllä aloin jo haaveilla joulusaunasta ja, että sinne täytyy ostaa kunnon saunaolut. Olen mainoksen uhri, kun näin jouluolut mainoksen niin heti teki mieli! :D

Mukavaa päivää kaikille!

Latsis + möyrijä 24+1
 
Tänään taas neuvolaan. Vähän kyllä jännittää tuo paino, kun en oo sitä kotonakaan seuraillut. Mut tulee mitä tulee..niinkun puhuttiin, niin mietitään sit sitä ens kesänä :LOL:

Nukkuminen on täällä tosi vaikeeta, kun nivuset ja lantionseutu on tulessa. Heräilen joka asennonvaihdon yhteydessä ja tätä on jatkunut jo reilun viikon. Alkaa vähän ahdistaa. Tullu taas sitä ajatusta, että onko musta äidiksi..mut pitää vaan muistaa, et ei tää raskausaika kerro sitä onko musta äidiksi. Tää on nimittäin ollu kyllä turhan rankkaa :headwall:

Potkuja oon kanssa alkanu nyt parin päivän aikana tuntemaan paljon voimakkaammin. Jopa ihan edessä, jossa istukka on. Mieskin on tuntenut potkut vatsan päältä jo useampana päivänä :heart:

Jemppi & Aapo 22+0 *poks*
 
Hei kaikki!
Täällä on jäänyt vähän vähemmälle nyt palstan seuraaminen.. Esikoiselle nousi uudelleen korkea kuume isänpäivänä ja jatkuu edelleen :( Onneksi ei ole mitään hengitysongelmia..
Terveyskeskukseenkaan on turha mennä testauttamaan onko sikaflunssa vai ei. Suurin osa potilasista kun selviävät kotihoidolla!
Aivan järkyttävä yskä ja nuha on tullut itsellekkin, tosi vetämätön olo.. plaah.. vali vali :D

Päivityksiä olen yrittänyt tuolta seasta kurkkia, mutta parhaimmin se onnistuu (ainakin tällä hetkellä ) yksityisviestillä. =)

Nyt parantumaan.
Pippa 22+3
 
en ookkaan kirjotellut varmaan pariin kuukauteen mutta nyt taas kun toisesta ultrasta tuli niin tuli fiilis kirjoitellakkin.
poika on siis tulossa ja sairaala on LS.
Kaikki oli hyvin ja keskikokoa ollaan. vaikka mun mielestä tuntu kauheen isolta kun paino jo yli 400 grammaa vaikka kaikissa mahollisissa jutuissa missä näistä painoista puhutaan niin nyt pitäisi olla vasta siinä 300 grammassa:D
nooo aika vähän näistä mitään ymmärtää..
sikaflunssa rokotteenkin oon uskaltanu ottaa jo puoltoista viikkoa sitten. eikä ainakaan sillon mitään oireita tullut. nyt oon kipeänä mut luulisin että ihan tavallista flunssaa. eipä oo ainakaan mua sänkyyn tämä tauti kaatanut..
tänään pitäis luntakin sataa. sitä ootellessa. nyt tulee ainakin vaan vettä.
 
MLL
Alkoholista ja tupakasta on ollu keskestelua niin voisin kanssa kommentoida, tupakkaa oon polttanu epäsäännöllisesti ennen plussaa ja kun se tuli niin lopetin siihen. En itseasiassa uskonut ollenkaan että testi näyttäisi plussaa niin menin "vaikutusajaksi" just sauhuttelemaan, kun ainahan se testin teko jännittää. Ei tule sitte liian aikasin tiirailtua :) No olin erittäin äimistynyt ja onnellinen kun mies tuli näyttämään testiä mulle kun tulin sisään, unohtui surra sitä viimistä röökiä. Siinä missä muut toivoo, niin minä oon päättäny olla polttamatta raskauden jälkeen :D Alkoholia ei oo tehny mieli kertaakaan, jos tekisi niin ostaisin alkoholittoman oluen. Mieheltä oon maistanut joskus ja täytyy sanoa että samalta maistui kun holillinenkin. Punkun ystävät voisi testata holitonta punaviiniä ja tulla kommentoimaan oliko se minkään väärti :)

Taas mun navasta voisin kertoilla :D Eli siis aamulla heräsin siihen kun sitä tuikki tosi kipeästi! Oikeen "salamoi" semmosia kipuja. Onneksi meni melko nopeasti ohi ja tutkailin sen matkaa päivänvaloon niin se taitaa olla taas hitusen lähempänä pintaa :eek:

syvänapa MLL :heart: Poju 21+6
 

Yhteistyössä