*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* marraskuussa

TupakastaMä poltin viimisen tupakan testin teon edellisenä päivänä. Ei ole tehnyt sen jälkeen yhtään mieli ja hajukin on aika kamala. Mies polttaa, mutta ei saa tulla esim. makkariin just poltettuaan :LOL:

Alkoholia ei ole juurikaan tehnyt mieli. Pari viikkoa sitten illalla himoitsin yhtä kylmää olutta, mutta jätin väliin kuitenkin.

Tuli mieleen vielä noista kelan lappusista, että koskas te meinaatte ne lähettää. Mä sain ne laput viime viikolla neuvolasta ja siinä lukikin että pitää hakea viim. 2kk ennen laskettua aikaa, mutta voikohan ne laittaa vaikka jo nyt menemään?

Abello 23+0
 
Abello Kelan paperit saa lähettää eteenpäin 22+0 viikosta eteenpäin eli kun raskaus on kestänyt 154 päivää. Tänään meen kanssa neuvolaan ja saan ne paperit. Siitä eteenpäin ne saa lähettää eteenpäin. Näin kertoi viimeksi terkka ;)
 
Pikaseen kommentoimaan tupakka- ja alkoholikeskustelua..
En polta, en oo koskaan polttanu (maistanu tietysti joo) joten siitä en sen enempää osaa sanoa.
Alkoholia on tehny plussauksesta lähtien mieli (joinhan mie plussausviikolla parit siiderit kun oltiin kavereiden kans v-loppureissusta sovittu hyvissä ajoin ni en viittiny olla juomattakaan, varsinkin kun oli niin alussa ettei taatusti ollu mitään vaaraa ja oishan se voinu vaik mennä keskenkin.. Onneks ei menny :heart: ) En siis ton jälkeen oo ees haistellu alkoholia, mut holittomia siidereitä on menny muutamat (mm. luokan pikkujouluissa). Oon vakaasti sitä mieltä, et ehtiihän tuota vielä alkoholistaki nautiskella myöhemminki :D Lisäyksenä viel, et esikoisen jälkeen alkoholin käyttöni on muuttunu ihan täysin, joten mun kohalla voi puhua siittä 1 saunakalja/vko -tahdista. Eikä aina sitäkään. Ja tietysti välillä tulee otettua ihan kunnollakin ;)

Mut nyt takas tenttimatskun pariin.. (ihan ku tässä vois keskittyä ko pikkuinen möyryää ja potkuttelee niiiiin ihanasti!! :heart: )

mobic ja pikkuinen 20+6
 
Taidan minäkin pistää korteni kekoon tässä tupakka/alkoholi keskustelussa.
Tupakkaa en oo koskaan ees maistanut ja oon päättänyt etten koskaan maistakkaan. Haiseekin jo niin pahalle.. :x Tsemppiä teille jotka olette päättäneet/yritätte pysyä päätöksessä olla tupakoimatta! :hug:

Alkoholi.. Noh enpä tuota hirvee "juoppo" oo ollut ikinä. Mulla on maha niin ihmeellinen, ettei tarvii kuin pari siideriä ottaa, niin laatta voi lentää loppuillan. :x Vaikka pää kestäis juoda, niin maha ei. :LOL: Joten helppo päätös olla juomatta isompia määriä ihan normaaliolotilassakin. Ja raskauden aikana itselläni on ehdoton EI alkon suhteen. Esikoista oottaessa olin viimeistä vuotta lähihoitajaksi lukemassa ja kaverin kanssa tehtiin opinnäytetyö alkoholin aiheuttamista sikiövaurioista. Niin surullista luettavaa oli ne tekstit mitä käytettiin aineistona oppariin.. :/
Tietenkään pieni määrä harvoin raskausaikana käytettynä ei tee hallaa, vaan se liiallinen käyttö kylläkin. Enkä tuomitse ketään teistä, jotka vaikka jouluna sen punkkulasillisen juotte. Se teille suotakoon. Itse oon vaan tälläisen päätöksen tehnyt. :)

-Bluedrama ja Tirriäinen 20+6 :heart:
 
Vinhaa vauhtia tähän ketjuun tulee tekstiä, ei meinaa mukana pysyä. :D

IntoOlivia kiva kuulla, että muutkin ovat pitkään ratsastaneet, tuntuu, että omassa kaveripiirissä kaikki lopettaa jo ennen viikkoa 12... Nyt tosin meilläkin taukoa, kengittäjä sairastui sikaflunssaan juuri silloin kun piti meille tulla ja on edelleen toipilaana. Toista kengittäjää ei tunnu saavan ei sitten millään. Meillä siis pollet ovat olleet jo yli viikon ratsastamassa, eikä loppua näy. Kuudelle kengittäjälle olen jättänyt vastaajaan viestin, mutta eivät nuo vastaa, kai se vaan on odotettava oman parantumista :headwall: .

Sunburned kyllä sua nyt koitellaan, toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin ja terveet vauvelit putkahtaa maailmaan vasta ensi vuoden puolella. :hug:

Alkoholia olen ottanut raskauden aikana muutaman kerran puolikkaan punkkulasin verran, kuten aiemmissakin raskauksissa, enkä ole siitä huonoa omaatuntoa potenut. Italiassa on ihan tavallista, että alkoholia juodaan lasillinen silloin tällöin raskaanakin.

Ultrassa kävin tänään, mutta eipä suostunut ryökäle paljastamaan sukupuolta, vaikka ultraaja kuinka yritti syynätä. =) Salaisuus säilyy siis toistaiseksi. Kaikki muu olikin ultrassa oikein hyvin, mutta istukka on suoraan kohdun suulla tukkeena ja sitä kurkitaan vielä tammikuulla. Silloin tietysti on myös uusi mahdollisuus nähdä masukaverin sukupuolikin. Mitä muuten käytännössä tarkoittaa, jos tuo istukka ei siirry pois kohdun suulta, vaan pysyy siinä tukkeena?

Painoa minulle on aina tullut runsaasti alkuraskaudessa, josta siis suurin osa on turvotusta, koska loppuraskaudesta painoa tulee paljon vähempi ja nuppiluut palaa taas näkyviin. Edellisissä raskauksissa painoa on tullut loppupeleissä vähän 6-6,5 kiloa, ja näistä siis puoleen väliin mennessä n. 4 kiloa. Normaalipainoindeksi minulla on aika alhainen, eli 19.

Ompus ja pyryharakka 21+3
 
Ompus Ymmärtääkseni jos istukka ei ennen synnytystä nouse kohdunsuulta ollenkaan tai riittävästi, niin ainut synnytystapa on silloin sektio. :/ Toivotaan kuitenkin että istukka nousis, niin voit halutessasi synnyttää normaaliin tapaan. :)
 
Pikaisesti vain kurkkailemassa... Oon taas kerran ollut koko päivän liikenteessä ja olen ihan puhki. Eikä yhtään piristä tuo kokopäivän kestänyt pimeys ja kaatosade... Nyt jo houkuttelee sänky, jos peiton alla lukisi hieman.

Pikaista paranemista teille itsellenne ja perheenjäsenillenne! :hug: Hyvää vointia ja kivutonta iltaa!
 
Kai minäkin kommentoin tuohon tupakka ja alkoholiasiaan :D
Tupakoinnin sain lopetettua kokonaan kun aloin odottamaan kuopusta 2005 mutta esikoisen odotuksen aikaan en saanut kuin vain vähennettyä :(
Alkoholia en ole edes maistanut tämän raskauden aikaan, enkä muistaakseni kuopuksenkaan-kiitos kamalan pahoinvoinnin :) - mutta esikoisen aikaan join pari kertaa vajaan lasillisen siideriä ja nyt unelmoin myös tuosta punaviinistä. Aionkin anopilta salaa juoda lasillisen jouluaaton iltana samalla kun herkuttelen suklailla :whistle:

Nyt täällä on talo täynnä räkänokkia ja minulla on kurkku kipeä :$ Aamulla tuli veriviiruista limaa sekä nenästä että kurkusta kun yritin saada ääntä tulemaan :x Olkaa hyvä vain tuostakin tiedosta :D

Ai niin, tuli sairaalasta kirje, että vielä on liian pienet viikot mennä synnytystapa-arvioon, palataan asiaan rv 35-36. Oli sitten neuvolan lääkäri ollut "reipas" ja lähettänyt lähetteen sairaalaan jo nyt vaikka terveydenhoitajan kanssa puhuttiin että tosiaan käytäntö on mennä viimeisen raskauskuukauden aikaan vasta :D
Pikkarainen&Maggie 21+3
 
Kiitos Bluedrama tiedosta, näin vähän veikkasinkin asian olevan. Kätilö sanoi ultran yhteydessä, että 50% tapauksissa istukka nousee ylemmäksi, eli toivoa siis on. Edellisissä raskauksissa sektio olisi ollut kova pala sulatettavaksi, mutta nyt, kun tiedän, että tämä on meidän perheen viimeinen, niin ei tuo sektiokaan pelota. Tulkoon mitä tulee, pääasia, että vauva voi hyvin ja kasvaa.

Me kerrottiin muuten tuleville isoille veljille vasta isänpäivänä vauvasta. Pienempi (2-vuotta) ei luonnollisestikaan tajunnut mitään, mutta isompi (5-vuotta) hihkas heti innoissaan, että kuin pitkä vapaa on hoidosta sitten kun vauva syntyy. Vauva-juttu oli siis aika yhdentekevää sillä hetkellä, pääasia että lomaa on tiedossa :D . Sittemmin on kyllä epäillen kysellyt, että ihanko oikeasti äitin masussa on vauva...

Pikkarainen, ihanan innokas lääkäri teillä neuvolassa :D . Miksi sulle muuten tehdään synnytystapa-arvio?
 
Olipas tullut niin paljon viestejä, etten jaksanut keskittyä lukemaan kaikkia viestejä tarkkaan, mutta jotain mainitakseni.. Alkoholia ja tupakkaa ei ole tehnyt yhtään mieli koko odotusaikana, olen muutenkin ollut jo ennen tätä raskautta muutaman vuoden absolutisti.

Tänään kävin neuvolassa. Mulla on ollut nyt muutaman kerran valkuaista virtsassa ja nyt kerroin sitten, että mulla on ollut todella runsasta valkovuotoa pitkän aikaa. No hoitsu epäili jotain tulehdusta, joten huomenna sitten labraan kokeisiin jne. Ens maanantaina sitten neuvolalääkäri. Mulla ei ole noussut paino yhtään alkuraskauden aikana, mutta nyt viimeisen kuukauden aikana on tullut kaksi kiloa painoa, josta olen erittäin masentunut. Lähinnä sen takia, että kun on jo muutenkin ylipainoa, niin Naikkarilla erityislääkäri ohjeisti mua, ettei painoa saisi tulla mielellään jopa yhtään koko raskauden aikana. Mutta muuten tosiaan neuvolassa oli kaikki ok, verenpaineet oli tosi hyvät, sydänäänet kuului, kohdunkoko mitattiin ja sain nyt myös Kelaan toimitettavaksi papruja äitiysrahaa, lapsilisää ja sitten äitiyspakkausta varten, jee. :)
 
Äsken tultiin päivystyksestä.. Myös pienemmällä pojalla nousi korkea kuume uudelleen..
Enää ei lähdetty tekemään testejä, mutta mitä todennäköisimmin molemmilla pojilla on sikainfluenssa + silmätulehdus. Kysyin samalla mites sitten toimitaan jos nyt itsellekin vielä kuume nousisi, niin vastaus oli että samantien käynti lääkärissä. Tosin arvelivat, että viikko sitten otetusta rokotteesta olisi jo suojaa.. Saas nähdä! :|
 
Moikka!

Pippa3 Voi itkujen itku! Toivottavasti pysyt itse terveenä! Vointeja koko perheelle! :flower:

Alkoholittomasta punaviinistä ym. Se on ihan hirveetä kuraa... Ainakin mun mielestä. Ei todellakaan maistu hyvältä. Vanhentuneelta marjamehulta. Yök!! Alkoholiton valkoviini on ihan ok, mut eipä ne oikeita voita. Kopparbergin alkoholiton omenasiideri oli oikein hyvää ja sopi saunan päälliseksi kuin nenä päähän. Suosittelen.

Neuvolakuulumisia Kaikki oli oikein hyvin. Ipana jumppasi koko käynnin ajan ja potki vaativasti monta kertaa. Sydänäänetkin kuultiin, 149. Niin ja pissat, verinäytteet ja verenpaineet oli ok. Suurin yllätys oli se ettei mun paino ole vieläkään noussut lähtöpainon yli! Melkein pääsi itku kun näin vaa´an lukeman. Neuvolantäti oli mielissään ja kehui kovasti. Ihmettelen sitä vaan kovasti, koska mielestäni olen kuitenkin syönyt tosi runsaasti. No mutta olen tosi tyytyväinen koska lähtöpaino on jo ihan liian korkea. Asetettiin silloin ekalla neuvolakäynnillä tavoite, että paino saa nousta vaan 6-8 kiloa. Toistaiseksi siis kaikki sillä suunnalla hyvin. Jee jee!

Tänään poksui viikotkin! 22+0
Mukavaa viikon jatkoa kaikille!!!

:heart: :heart: :flower: :flower: :flower: :flower:

Harakanhattu ja "ManU-Tappara"
 
Ompus, miulla neuvolatäti oli alkuun sitä mieltä että ratsimista kannattais rajoittaa 12 viikkoon saakka, jolloin suurin keskenmenoriski olisi ohitse. Noo, ratsin kuitenkin ihan normisti kun vointikin oli oikein hyvä. Eilen puhuttiin taas samasta asiasta neuvolakäynnin yhteydessä ja täti sanoi että ratsastus voi tehdä oikein hyvääkin tässä tilanteessa varsinkin kun kärsin jokunen aika sitten issias-kivuista. Ratsiessa saa kuitenkin kivasti venyteltyä issias-alueen lihaksia =) =) Olin varautunut negatiiviseen palautteeseen, mutta hyvä näin!

Kengitysseppää odotellaan täälläkin suunnalla jotta uskaltaa lähteä taas liikenteeseen :)

Alkoholi&tupakka; alkoholikyselyyn vastailinkin jo..mutta täytynee tosiaan muistaa ostaa tuota alkoholitonta siideriä seuraavalla kauppareissulla! Kiitos vinkistä =) Tupakkaa on tullut polteltua säännöllisesti aikoinaan, mutta viimeiset 9 vuotta on mennyt tyyliin "vain humalassa", joten on jäänyt luonnollisesti väliin raskauden aikana :) Enkä ole kaivannut..mieskin lopetti yllättäen reilu vuosi sitten, vaikka aina vannotti ettei ikinä aio lopettaa. Äärettömän hieno teko häneltä varsinkin kun poltti tosi paljon. Tähän liittyen hänen "ominaistuoksunsa" muuttui aivan täysin ja tuoksuu nykyisin TOSI hyvälle vaikkei Rexonaa kummempaa käytä hajusteena. Välillä oikein huumaantuneena tuoksuttelen häntä :LOL:

IntoOlivia 22+3
 
Tulen rikkomaan hiljaisuuden, melkein tiputaan jo seuraavalle sivulle :D

Tupakka poltin ennen esikoista, lopetin silloin, enkä ratkennut uudelleen esikoisen syntymän jälkeen.. Myös miehen sain lopettamaan, mutta hän käytteleepi välillä nuuskaa, kun on lätkä-ajoista tuo tapa jäänyt...

Alkoholi Myös täällä viiniä tehnyt mieli ja ostin tässä muutama viikko sitten alkoholitonta punaviiniä ja juu ihan karmeeta oli! En tietysti tiedä valitsinko itse vain huonon pullon... Pari kertaa olen ostanut alkoholitonta siideriä ja se ollut hyvää..
Glögi täällä maistunut myös, siis alkoholittomana tietysti :p Minulla myös "nolla-linja" alkoholin suhteen..

Pippa3 paranemisia sinne! Toivotaan ettei tauti tartu, tuu kertomaan tilanetta! Ja myös kaikille muille flunssan kourissa kamppaileville!! :hug:

Ulkona on aivan mahtava keli.. lunta reilusti ja aurinko paistaa! B)
Tulee niin jouluinen olo! Ootteko ostellu jo joululahjoja? Itsellä muutama jo hankittuna.. Mites löytyykö jo kyntteliköt ikkunoista tai muita jouluisia valoja? Mies ei antanu mun viikonloppuna vielä pistää, mutta nyt hän on työmatkalla, joten ajattelin yllättää :LOL:
Mä en voi sille mitään että ootan joulua jo niin kovasti! :ashamed: :D

Siiruli ja maha-asukki 23+0
 
Pippa3 toivottavasti tauti ei tartu sinuun ja lapsesikin sairastaisivat sen lievänä :hug:

IntoOlivia minulle neuvolan täti sanoi jo ekassa raskaudessa, että jos on aina ratsastanut ja ennen raskauttakaan ei ole ollut taukoja, niin keskenmenon riskiä ei ole edes alkuraskaudessa. Olen siis menyt ihan yhtä vauhdikkaasti alussakin...

Eilisaamuisen possupiikin seurauksena ei tullut mitään tuntemuksia, edes käsi ei ole ainakaan vielä kipeä!
 
MLL
Vähän oma napainen kirjotus tänään. Tulin just neuvolasta. Kaikki oli ok, pissa puhdas ja paineet 108/70. Painoa oli tullut lisää 3 kg edellis käynnistä ja se vähän harmittaa, mutta edelleen pyrin ajattelemaan, että ensi kesänä sitten :) Sf mitta mitattiin ekaa kertaa ja oli 20,5 mikä asettuu aika käyrien yläreunoille :eek: Sykkeet löytyi hakemisen jälkeen, vauva potki ja pyöri, mutta syke saatiin kuulumaan vasta kun navan alta kuunneltiin :) Oli siis poju hereillä ja pirteenä. Muuten ei ihmeempiä, viikot poksuu ja taidan seuraavaksi siirtyä täyttelemään kelan lappuja :)

MLL :heart: 22+0
 
Luin aamulla töissä Iltasanomista vai Iltalehdestä, että Rovaniemellä oli joku nainen (olikohan jotain 21v) synnyttänyt viime torstaina identtiset kaksospojat ja hänellä oli sikainfluenssa. Pojat otettiin sitten eristykseen/erityistarkkailuun heti synnytyksen jälkeen. Pojat eivät sairastuneet tuohon sikainfluenssaan. Että näinkin onnellisesti voi käydä kaikesta huolimatta. Äitikin oli päässyt jo kotiin ja on hyvässä kunnossa.

Saa toki korjata, jos tieto ei pidä paikkansa tarkalleen, ku luin silleen aika hätäseen tuon jutun siitä lehdestä.. :D
 
Meille tulee tyttövauva :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: Rakenneultra siis takana. Kaikki hyvin. Meillä ennestään tuo 2-vuotias poitsu. Kovin on outoa totutella tyttö-asiaan... Mukana hengessä siis ollaan täälläkin, vaikka en ole aikoihin kirjotellutkaan. Lueskelemassa käyn harva se päivä. Jotenkin mulla ei ole ollut vaan mitään lisättävää tänne..... :D
 
Heipsis :) Mäkin käyn piipahtamassa täällä taas.. Huomista neuvolaa odottelen innolla ja kauhulla. Neuvolan jälkeen pitäis lähteä sitten Kelaan kyselemään tukiasioista, että miten ne nyt meneekään.

Mulla on jotenki omituisesti tullu pahoinvointi vähän takasin :eek: Muutaman kerran ollu semmosta samanlaista oloa ku alussa, eli kun syö, niin tuntuu et tulee saman tien ylös. Eilen illalla vitamiineja ottaessa yökin jo ennen ku sain vitamiinit suuhun. Outoa.

Kovasti pitää Pähkinäinen meteliä masussa. Tänään potkas niin kovasti, et oikein iteki pelästyin :D

Joulusta mainitsi Siiruli. Mäpäs paistoin tänään jo ekat joulupiparit :D Oli ihan pakko.. Ihana oli muovailla piparitaikinaa ja kattella ulos ikkunasta, kun ihan valkoiset maisemat ja lunta satoi <3 Mä en ole normaalisti kovinkaan jouluihminen, mut tänä vuonna joulu tuntuu ihan erilaiselta.

Mötkylälle onnittelut tyttölupauksesta, ihanaa! Luvataanhan niitä tyttöjäkin näköjään :D Mä elän edelleen vahvasti siinä uskossa, että meille tulee tyttö. Ei olla siis kysytty, eikä meinatakaan. Nyt saisin kaverin isosiskolta ison kasan tyttövaatteita kun muuttavat ja pitäis päästä vaatteista eroon, mut en tiiä uskallanko ottaa! saahan ne kai sitten lahjoitettua eteenpäin, jos meille pikkuprinssi syntyykin :)

Eipä siis täällä mitään erityistä, huomista jännitellessä ja viikot POKSPOKS!

Hali87 & Pähkinä 22+0
 
Terkut rakenneultrasta! Kaikki kai hyvin. Tai kätilö sanoi, että "mitään sellaista, mikä vaatisi lääkärissä käyntiä heti, ei näy". Sydäntä hän katsoi tosi kauan ja koko ajan itsekseen sanoi "Hm..." tai "joo..." tai "aha". Mitään ei kuitenkaan selittänyt. Sama oli kuin viimeksi, siis se, joka sanoi np-ultratulosten jälkeen, että "väistämättähän teidän elämä menee tästä pilalle"... Eli en ihan hirveän iloinen ollut, kun huomasin, että sama tyyppi.

Aloin sitten jo nyyhkytellä, kun kätilö vaan tutki ja tutki eikä mitään sanonut. Vatsakin liikkui, kun nyyhkin niin voimakkaasti. Johon tämä tampio, että "oho, nyt tais vauva oikein potkasta kun tuntuu minun käteen saakka"... Arggh.. |O

Kun kysyin, että näkyikö jotain, mikä sitten myöhemmin vaatisi tarkistusta, kätilö vain totesi, että kun viimeksi oli riskiä, niin sydäntä sitten tarkkaillaan vielä myöhemmin.

Jäi tosi epävarma olo tuosta käynnistä, enkä osaa ollenkaan iloita.

Sukupuolta emme halunneet tietää (tai no, mä olisin voinut sen halutakin tietää, mutta mun mies ehti heti tokaista, että ei), joten se on vielä arvoitus.

Seuraava ultra sitten joulukuun puolivälissä, mutta taidetaan sen lisäksi kyllä varata aika uuteen 4D-ultraan, sen verran on usko mennyt tuon äitiyspolin toimintaan. Oikein hirvittää ajatella, jos samat tyypit on sitten synnärilläkin :(

Istukka oli kuulemma "hyvässä paikassa", sikiö oli kasvanut "kivasti", joten oletan, että vastasi viikkoja...

Sori omanapaisuus! Huomenna lähdetään lomalle pariksi viikoksi, eli palaan sitten taas geimeihin joulukuun alussa. Ihana päästä vihdoin pois työkuvioista hetkeksi!

Hyviä vointeja kaikille siihen saakka!
:hug:

Ninni & Vaavi 21+2
 
Aluksi pikaista paranemista kaikille flunssan parissa oleville! :hug:

Tämä viesti on taas aika oma napainen, mutta mulla alkaa olla yksinkertaisesti hermot aika kireällä. No, sikapiikin on saanut minä ja esikko ja nyt toivotaan, että päästäisiin kaksi viikkoa eteenpän ilman sairasteluja. Nyt sitten tuli esikon päiväkodista viestiä, että siellä on taas parvorokkotapauksia, joten kiva! :headwall: Taas saa elää sydän syrjällä miten käy, alkusyksyllähän päästiin säikähdyksellä, vaikka vasta-ainetestitulos olikin negatiivinen. Labra on varattu taas ensi viikolle. Oikeasti minä en pääse "nauttimaan" tästä raskaudesta, kun koko ajan tulee noita "vastoinkäymisiä". :(

Mutterikahdelle ja jäpiskä 21 + jotain päiviä
 
Nopeasti muuton keskeltä kuulumisia;tänään oli kontrolli ultra.Ihan mahtava ja mukava mies lääkäri oli tällä kertaa ja ei jääny epävarmuuksia :) Molemmilla kaikki hyvin,vähän olivat pienempiä,ku viikot,mut vaan muutaman pvän.Ja tärkeintä,että koko eroja vauvoilla ei ollu ku 2g :D Eli toinen oli 427g ja toinen 429g.Molemmat oli nyt pää alaspäin.Ja tytöiksi lääkäri heidät katsoi :heart: :heart: Eli meille olis tulossa 2 tyttöä :)

Mut ukko kantaa tuolla kamoja ja mulla on siis mentävä loppuja pakkamaan.

:hug: kaikille tarvitseville!

Nystis ja tytöt(?) 22+5
 

Yhteistyössä