*~*MAALISKUUN MUSSUKAT 2010*~* marraskuussa

Alkuperäinen kirjoittaja Krokodiili:
Alkuperäinen kirjoittaja Kinder-:
Oi kun saisi nenäsumutetta käyttää mutta tuo mitä meillä on niin siinä ainakin lukee että ei saa käyttää raskauden aikana
Älä muuta sano... Niistin viime yönäkin varmaan kolmeen ennen kuin sain unta. Milläs nukut, kun on tukossa ja pakko niistää koko ajan :/ . Kävin apteekissa eilen kysymässä, ainakin täällä pikkuapteekissa kaikki sortit olivat sellaisia joita ei voi käyttää raskauden aikana. ARGH.

Kaiketi sää Kinder- Panadol hottia voit huoletta käyttää, kun sehän on parasetamolia... Kyllä mäkin tavallista panadolia olen ottanut tähän flunssaan, sitähän voi syödä raskauden aikanakin.
hei tytöt, mä ostin apteekista simmosta jotai sumutetta, suolaliukosen tyyppistä tms, ja se on auttanut ainaki vähä..mulle ne sano apteekissa ettei siks sain käyttää noita nasoja ym ku ne supistaa verisuonia ja vaikuttaa siten sit jotenki lapseen?!?! huonosti kuuntelin ku oli kiire :D
 
MLL
Tosta nenäsumutteesta mullaki on käsitys ettei saisi käyttää, mut mikähän se hommeli on mitä ne BB:ssä käyttää? Mietin, et jos se sisältäisi mentholia jne. niin voisi olla sellanen jota saa käyttää. Mulla on iltasin nenä tukkeessa ja vinkuu hengittäesä vaikkei flunssaa ookkaan eikä nuhaakaan oikeestaan.

) .)Ollaan ulkoiltu tänä viikonloppuna vähä enempi ja maha on ottanu sen kohtalaisen hyvin. Välillä supistelee, muttei oo oikeestaan lisääntyny. Kipuja on silleen aaltoilevasti, muttei mitään koko aikasta. Selälle kävely on tehny hyvää ja se ei enää oo kipeä, tai ainakaan tänään :) Masu on jo aika pyöreä ja napa jatkaa kohoamistaan. Vauvan liikkeet tuntuu tosi selvästi, potkuja ja sellasia möyrimisiä minkä oletan olevan kyljen kääntämistä :heart:

MLL :heart: 20+4
 
mulle lääkäri sanoi et nasolia ja otrivitia saa käyttää kun niissä ei oo steroideja eikä antihistamiinia ja mähän laitoin niitä vaan nukkumaan mennessä ja päivät niiskutin.

Tuli vaan mieleen et pahemminhan se vauva kärsii jos äiti ei juurikaan saa nukuttua kun kärsä on niin tukossa ja silloin henkikin kulkeen melko heikosti.Kun eihän se nenäsumute supista kuin nenän limakalvoja ja niiden vaikutuksesta ehkä myös hieman nenänverisuonia mut eihän ne muuten vaikuta kun nehän on yhtä paikallisia kuin silmätipat...
 
Tervehdys ja hyvää marraskuuta kaikille!! :flower: :flower:

Ensiksikin pippa3 Kiitos aivan "supersöpöstäjaihanasta" uudesta ketjusta! Ison työn olet nähnyt! :flower:

Flunssasta Mä olin jo ihan varma että se tänne meillekin olisi jo rantautunut, kun niin tuntu perjantaina olo semmoiselta, mutta ei näy eikä kuulu. Onneksi. Voimia kaikille jotka lenssun kanssa taistelee. Miten solmussa voit?

Raskauspäiväkirja Mä olen pitänyt kirjaa tuntemuksista, syömisistä ja kaikesta siihen neuvolasta saatuun kirjaseen. Kiva jo nyt kun voi lueskella miten on mielialat ja muut vaihdellu. Ja varmasti siitä jää ihana muisto. :heart:

Liikkeistä Nyt kuulkaa sitten tuntuu. Ei ole enää epäilystäkään siitä. Minä tunnen vaativia ja mojovia potkuja pitkin päivää, eritoten myöhään iltapäivästä ja myöhään illasta. Mun äiti ja sisko tunsi kanssa potkut/liikkeet jo mahan päältä, kun oltiin viikonloppuna mökillä koko porukka. Mieskin sitten yritti tunnustella vielä illalla, mutta ei maltettu odotella kovin kauaa ja tuntu että "ManU-Tappara" sitten hiljenikin jo. Kysellessäni mieheltä että eihän hän ole kovin pahoillaan kun ei ole vielä tuntenut vaikka mamma ja sisko jo tunsi, hän sanoi että kyllä hän ehtii ja antaa innokkaampien ensin. Mä melkein aloin poraan ku se oli niin hyväsydäminen... Mammalle ja siskolle on kuitenkin niin tärkee kans tää koko raskaus, kun on meidän perheessä eka. :heart:

Hankinnoista Mennään keskiviikkona miehen tutun luo katsomaan vaunuja ja kaikkee muuta sälää, jos on hyvät saadaan uloskantohintaan! Se kyllä kävisi paremmin kuin hyvin. Toivotaan nyt että ovat vielä hyväkuntoisia.

Sika-influenssa rokote Menen huomenna jonottelemaan sen kun aloittavat täällä Tampereella jakamisen. Kai se sitten on se pienempi paha... En kuitenkaan ole vieläkään ihan vakuuttunut asiasta.

Sairaalakamppeista Hauskaa, kun niistäkin on täällä jo puhuttu. Sattumalta mummuni oli kutonut minulle varta vasten "vauvanhaku"-villasukat. :heart: Saan sitten ne jalassa siellä sairaalassa pötkötellä. Ovat ihanat semmoiset vaalean liilat. Mummu oli muuten jo päättänyt "ManU-Tapparalle" nimenkin... Se on kuulemma Maija. Hihihihiii. Sanoi että sitten kun Maijaa olet synnyttämässä niin tässä sukat. =)

Vähän oli nyt taas oman navan ympärillä mutta musta on ainakin kiva lukea teidän kuulumisia että kai sitä joskus saa vähän ollakin oman napansa ympärillä! :saint: :flower:

Mukavaa viikkoa kaikille!! :flower:

Harakanhattu ja ManU-Tappara 20+5 :heart:
 
Heipsistä!
Täällä on myös jouluajatukset alkaneet hiipimään. Piparit on ensimmäiset leivottu. Ihanaa kun saa rauhassa alkaa valmistautumaan.
Kiitoksia uudesta ketjusta! Minulle voi lisätä iäksi 29, koska parin viikon päästä taas vuosi vaihtuu.
Pienimmäinen ilmoitti, että äitin mahassa on Tappi-vauva, joten tapin kuulumisia...Välillä on hiljaisia päiviä ja sitten jumpataan siitäkin edestä. Taitaa olla istuillaan, kun tuonne alapäähän potkii aika innolla ja navan viereltä hipsuttelee (kädellä olettaisin). Supistusherkkä on ja liitoskivut on valtavat.
Possurokotteen sais sillon keskiviikkona. Pistopaikka vielä hieman kipeä ja kainalo kipeytyi samana iltana, mutta nyt sekin alkaa jo olla ok. Olen miettinyt lasten rokottamista. Pienimmäiselle taidetaan rokotus ottaa, jkoska on astma, mutta isommalle ei taideta sitä ottaa, koska on perusterve. Jotenkin tuntuu hölmöltä rokottaa järjestelmällisesti jos ei mihinkään riskiryhmään kuulu. Tuskinpa tuota kaikilta maailman taudeilta pystytään rokotteilla selviämään...
Saunomaan voisi tästä lähteä.
Miiru 21+2
 
Glow
Kiitos uudesta hienosta pinosta :flower:

4 kk laskettuun aikaan, tuntuu nyt tosi lyhyeltä ajalta :eek:
Pieni paniikki rupeaa hiipimään, kuinka pärjään kahden pienen kanssa+kotihommat. Mä oon vähän liianki innokas pitämään huushollia järjestyksessä, nyt ois alettava opettelee pienehköön kaaokseen??? Ja entäpäs ne yövalvomiset sitten, jos tuo toinenkin vielä heräilee öisin vauvan synnyttyä. Nytkään ei yöt ole kovin herkkua. Noh, kaikkeen tottuu... jos tahtoo... :D

 
Hei maaliskuun mussukoiden äidit!

Kiitos pippa3 aivan mielettömän söpöstä ketjusta! Olet laittanut aikaa ja vaivaa sen tekemiseen :flower: =)

solmussa Kiva kuulla sinusta! Kauhea pelottelu sikainfluenssan seurannaisoireista odottajilla ei pitänyt ilmeisesti kohdallasi paikkaansa. Luin, että Sveitsissä eivät ollenkaan rokota raskaana olevia eikä alle 18 vuotiaita rokotteen liian vähäisen testauksen vuoksi, joten taas kallistun siihen, etten ota rokotetta. Kunhan toivut solmussa, niin kerro meille miten olet jaksanut. Kaikki taitaa kiinnostaa. Pikaista paranemista :hug:

Nenän tukkoisuuden aukaisuvinkit höyryhengitystä/iltasuihku ennen nukkumaan menoa. Sipulia lohkottuna sängyn lähelle (esim. sukkahousun sisään+kiedotaan sängynpäätyyn) pitää röörit auki sekä patterin päälle märkä pyyhe/kuivattavat vaatteet samaan huoneeseen. Tsemppiä "tukkoisille nenille"! :wave: Meilläkin on yksi tukkoinen nenä, esikoinen. viime yön nukkui tosi hyvin em. konsteilla.

momtoo ja pikkukakkonen rv 22+0
 
Kiitos pippa uudesta hienosta pinosta!

Tervetuloa Kevät-10 :flower:

Tänään on ollut vähän vaikeeta, taas :( Tuli semmonen olo, että ollaan niin huonoja lemmikin omistajia, että mitäs sitten kun vauva tulee. Koiran silmä jouduttiin operoimaan perjantaina, kun mä en ollut huomannut, että siellä oli tikku (olis kyllä jouduttu leikkaamaan sarveiskalvo muutenkin tikun poissaamiseksi). Olin vain kuvitellut sitä silmätulehdukseksi :ashamed: ja tänään miehen käärme pääsi karkuun. Noh, molemmat on nyt kunnossa ja siellä missä pitääkin. Sain vain hirveän itkukohtauksen ja paniikin siitä, että mitä jos ollaankin ihan hirveän huonoja vanhempia ja pilataan tän pienen elämä. Nyt mä täällä sitten yksin valvon ja panikoin, kun mies lähti taas viikoksi töihin :(

Anteeksi taas ruikutus! Mun mielestä on kiva lukea teidän kokemuksianne ja olen saanut paljon hyödyllistä tietoa itseäni kokeneemmilta. Se rauhoittaa hieman tässä mun suunnattomassa mielenmyllerryksessäni. Suuri kiitos siis kaikille :flower:

Poikanen tuntuu voivan hyvin, vain äidin päässä viiraa :D

NinaRinsessa 21+1
 
nenäsumutteista vielä sen verran et multa kiellettiin just nasot ja otrivinit, jotain puhuivat kans et supistaa verisuonia ym. ja vaikuttaa sikiöön. Meil on juuri otrivinia kotona ja siellä tuoteselosteessakin lukee että ei saa käyttää raskauden aikana ja ei vissiin imetyksenkään aikana :eek: Apteekissakin näistä ja muista kyselin niin samat vastaukset sain ja ei oikein ole mitään raskaana oleville :| Muutenkin yritän kaiken maailman lääkityksiä vältellä joten nuo missä lukee myös että tilapäisesti saa käyttää (panadol hot ym. yskänlääkkeet) niin ei vakuuta minua, siis sillä tavalla että niitä uskaltaisin käyttää pahemmin, pari kertaa on ollut pakko käyttää vähän tota hottia.
Mulla taas jänskästi että öisin olen saanut kyllä nyt viime yöt nukuttua mutta päivisin kamala olo. Hengitys pelaa enempi suun kautta mutta nenäkin jo välillä "aukenee".

Liikkeistä kyllä tuntuu ja kovasti :heart: Tälläkin hetkellä muksii potkii niin jotta jouduin taas käymään wc:ssä, kauppareissullakin tuntui alhaalla potkut kiitettävästi joten tuli kiire vessaan :LOL: Pikkuhiljaa tuntuvat potkivan taas ylempää :heart:

Odotuspäiväkirjaa ei ole tällä hetkellä muuta kuin netissä eräällä toisella foorumilla.

Mistäs muusta pitikään kirjoittaa, unohtui taas täysin :LOL: Muisti pelaa täydellisesti, vois kohta mennä nukkumaan kun huomenna NKL-käynti edessä =)

"Sipulia lohkottuna sängyn lähelle (esim. sukkahousun sisään+kiedotaan sängynpäätyyn) pitää röörit auki " Pitää ainakin paikkansa, oon jo testannut ja sekä minä että esikoinen nukuimme oikein hyvin tämänkin ansiosta :)

Niin ja tervetuloa uudet!! :flower: =)
 
Hienoa kuulla että olet toipumassa, solmussa! Toivottavasti lapsetkin voivat jo paremmin. Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla, miten olet jaksellut.

Täällä keskusteltiin aiemmin vauvan vaatehankinnoista ja mulla on ollut kyllä jonkin verran kokoa 50 käytössä heti vauvan synnyttyä. Kaksi vanhinta poikaani olivat ns. "hoikkia" vauvoja, joille varsinkin koon 50 housut sopivat paremmin kuin isommat. Kolmas poika oli liki 4,5 kg, joten 50-kokoa ei kauaa hänellä käytetty. Kun valitset kaupassa vaatteita, niitä kannattaa vertailla keskenään, sillä eri valmistajien samalla kokonumerolla merkityissä vaatteissa on kokoeroja. Äitiyspakkauksen kietaisubodyt ovat aluksi olleet suosikkivaatteita, koska niitä on ihan vastasyntyneelle helpointa pukea. Anekdoottina voin mainita, että toista lasta odottaessani tein miehen isyyspakkaukseen kuvallisen ohjeen siitä, MITEN tuo kietaisubody puetaan vauvalle - sen verran mielikuvituksellisia virityksiä näin aikanaan esikoisen päällä... :D

Kun esikoinen syntyi, olimme miehen kanssa ihan vihreitä kaikessa lastenhoitoon liittyvässä. Nyt jokin aika sitten totesimme, että kaikki kolme nykyistä lasta ovat edelleen hengissä ja hyvässä voinnissa, joten kyllä se kokemus opettaa. Pelko pois, MLL: kaikki sujuu varmasti hyvin, ja sairaalassa ainakin sain itse aikoinaan paljon opastusta ennen kuin lähdin esikoisen kanssa kotiin.

Parisuhteesta sen verran, että miehen mielestä olen ollut epätavallisen tasapainoinen tähän mennessä. Normaalisti olen tosi rauhallinen luonne, mutta esikoista odottaessani sain sellaisia itkuraivareita, että sydänjuuriaan myöden säikähtänyt mies pakeni pihalle. Nyt ei ole niitä kuulunut, mutta mies ei ole vielä täysin vakuuttunut siitä, etteikö niitä tulisikaan. Toisaalta olemme olleet yhdessä liki 20 vuotta, joten AIKA pahan raivarin saan kehittää, että se oikeasti miestä kunnolla hetkauttaisi. Lapsille kyllä olen huomannut olevani tiukempi, lähinnä siksi että koko ajan on hiukan väsynyt olo, enkä jaksaisi mitään ylimääräistä sirkusta. Aika utopistinen odotus kolmen pojan perheessä! :headwall:

Painosta on keskusteltu myös, eikä mulle ole vielä tullut painoa kuin kilo. Tosin mulla on ruokavalio eikä painoa saisi tulla kuin 5-8 kg, joten hyvä näin.

Minna77, toivon että saatte miehesi kanssa aikaan lomia koskevan järjestelyn, joka olisi tasapuolinen molemmille. Hyvä ystäväni on naimisissa ulkomaalaisen miehen kanssa ja samanlaista vääntöä käydään heilläkin, vaikka asuvatkin nyt tällä hetkellä Suomessa 12 ulkomaanvuoden jälkeen. Välillä heillä on kovasti paineita lomien suhteen, kun kaikkia sukulaisia pitäisi pystyä näkemään samaan aikaan, mikä on mahdotonta... aina joku pahoittaa mielensä. Paljon tsemppiä teille ratkaisun löytämiseen!

Kevät 10 tervetuloa mukaan!

Odotuspäiväkirjan pidosta kysyttiin ja ekassa raskaudessa minäkin sellaista pidin, tosin aika pienimuotoisin muistiinpanoin. Sen jälkeen en ole sit ehtinyt sellaista pitää... Mulla on ihan hirveän huono omatunto siitä, kun en tahdo millään saada aikaiseksi että säännöllisesti täyttäisin poikien vauvakirjoja (sellaisia joihin kirjataan lasten kehitystä myös vauvavuoden jälkeen, argh) ja sit yritän suunnilleen kerran vuodessa muistaa, mitä kehitysaskeleita vuoden aikana on otettu. Yritän nyt laittaa itseni jotenkin ruotuun tässä, jotta asiat tulisivat suht oikein ylös kirjattua, mutta vaikeata se on...

Onko teillä muilla jo kovasti jouluodotuksia? Mulla on jostain syystä ihan hillitön joulufiilis päällä koko ajan, voisin jo alkaa paistella pipareita... :)
 
Kyllä on kuulkaas kiva kuulla, että pidätte uudesta pinosta, saa hyvälle mielelle KIITOS

Flunssassa ollaan nyt täälläkin! 5-vuotias on kuumeessa nyt kolmatta päivää ja ekaluokkalaisellekin nousi kuume eilen.. Saas nähdä sairastunko itse. Voin nimittäin sanoa, etten edes muista milloin viimeksi olisin ollut kuumeessa! Ehkä hyvä niin.

Voi ihanaa lumista joulua odotellaan jo täälläkin.. Vielä ei olla leivottu, mutta suunnitelmia on jo! Ja ulkovalotkin vois kaivaa esille parin viikon päästä. Rakastan joulua (mies on muuten syntynyt jouluaattona)
Onneksi ollaan vielä "aika siedättävillä" vaiheilla raskaudessa joulun aikaan, jaksaa paremmin puuhastella!

Mukavaa maanantaita!

Pippa 21+2
 
Kiitos pippa3 uudesta mahtavast pinosta! Oot nähny tosi paljon vaivaa :hug:

Täällä ollaan oltu sängyssä koko eilinen päivä iskias kivun vuoksi. Nyt on onneks vähän helpottanut! Aapo on ollut yksiössään tosi rauhallinen, mutta en oo mitenkään huolissani, kun en oo muutenkaan vielä ihan päivittäin noita liikkeitä tuntenut. Tänään meen ottamaan rokotteen sikainfluenssaa vastaan illalla. Eiköhän siinä suurimmat kuulumiset olekin :)

Ihanaa alkanutta viikkoa :wave:

Jemppi & Aapo 20+6
 
Maanantaihuomenia =)

Kiitos tosiaan Pipalle hienosta uudesta ketjusta, kyllä meidän kelpaa =)

Raskauspäiväkirjasta oli puhuttu..vaikka olen yleensä TODELLA tunnollinen ja pikkutarkka, niin en ole saanut sitä aloitettua. Kävin jo kirjakaupassa etsimässä jonkinlaista odotuskirjaa, mutta en sellaista löytänyt. Meillä on jäänyt tuo masun kuvaaminenkin ainakin toistaiseksi yhteen kertaan (sekin viime viikolla). Täytynee ryhdistäytyä että edes jotain muistoja jäisi odotusajasta.

Rokotteen kävin hakemassa viime torstaina ja selvisin melko vähin oirein. Ainoastaan rokotuskohta tuli kipeäksi seuraavana yönä ja haittasi nukkumista, mutta ei onneksi sen enempää :)

Nenäsumuista sen verran että mies kiikutti minulle apteekista sitä merisuolaliuosta, oli sillä ihan oikea nimikin, mutta en valitettavasti muista. On tehonnut ihan kivasti..sitä samaahan voi käyttää myös vauvalle. Olen käyttänyt myös allergiasumuja ja Lomudal oli ainankin raskaana olevalle soveltuva merkki, vaikkakin sumut lasketaan paikallishoitovalmisteeksi ja niitä voi käyttää suht vapaasti vaikka pakkauksessa lukisikin että ei suositella raskaanaoleville.

Äitiyspakkauksen parasta tilausajankohtaa olen miettinyt. Tietääkö konkarit missä vaiheessa se "kannattaisi" tilata että saa ensi vuoden pakkauksen. Jättäisikö suosiolla ensi vuoden puolelle, vai käyvätkö jakamaan jo tämän vuoden puolella uutta pakkausta????

Parisuhde voi mainiosti. Ainahan niitä riitoja tulee ja menee, mutta tällä hetkellä on jotenkin tosi seesteinen fiilis molemminpuolin. Meillä on tosiaan rankka raksa-aika melkein takanapäin ja ollaan oltu TOSI väsyneitä, joten ihana saada se entinen ihana mies takaisin. Raksan aikaan kun ei hirveästi ehdi toista huomioimaan, mut nyt asiaan on pikkuhiljaa tullut parannus ja ollaan otettu tarkoituksella yhteistä aikaa . Ja vauvallakin on tietysti oma vaikutuksensa asiaan :heart: :heart: Tuntuu ihanalta kun mies joka välissä kokeilee massun kokoa =)

Omaa napaa..en ole ehtinyt käydä mahakuvia kattelemassa, mutta kuvittelisin että masu on edelleen hyvin pieni. Toisaalta ihan kiva juttu, koska ei rajoita elämää juuri lainkaan. Vähän nyt enempi puuskututtaa, mut olen pystynyt harrastamaan ratsastustakin aivan entiseen tapaan. Toki hiukan varovaisemmin ja vähempi "riskejä" ottaen. Tarkoitan tällä että raskausratsuna tällä hetkellä vanha poniherra, johon luotan kuin vuoreen :LOL: Aiemmin ratsutin ravureita treenimielessä, mutta tämä on hiukan liian riskialtista :)

Josta tuli mieleen, että minuun on iskenyt aivan älytön heppakuume ja olen vakavasti harkinnut hevosen ostamista/ottamista ylläpitoon. Raskausaikahan on varmasti juuri paras aika tällaiselle hankinnalle :LOL: Olen saanut jostain päähäni, että jumiudun vauvan tultua kotiin enkä ymmärrä/pääse sieltä lähtemään ellei ole jotain pakottavaa syytä ottaa omaa aikaa. Ja jos ei ole omaa aikaa niin olen kireä kuin viulunkieli ja hypin seinille. Onkohan tää nyt jotain raskausajan panikointia...Olen aina kammoksunut äitejä jotka hautautuvat kotiinsa eivätkä puhu lasten synnyttyä mistään muusta kuin vaipanvaihdosta ja imetyksestä, sekä skitsoilevat jokaista pientä inahdustakin.

Eikä ole tarkoitus loukata ketään äskeisellä, koska varmasti se pieni täyttää koko maailman ainakin aluksi, mutta toivon että itse onnistun säilyttämään maalaisjärjen ja suhteellisuudentajun hormonimyrskyistä huolimatta. Onhan lapsia saatu maailman sivu ja jos perheen lähtökohdat on hyvät niin kunnon kansalaisia on tullut ainakin suurimmasta osasta =)

Tänään olisi kauan odotettu rakenneultra :heart: Jännitttää jo kovin, varsinkin se sukupuoli :) Jos sitä edes nähdään..sukulaiset on varmoja että tyttö on tulossa, koska maha on niin pieni :) Pieni antaa elonmerkkejä itsestään jo hyvin kovin potkuin, joten aktiivisuudesta ei ole epäilystäkään :LOL: Varsinkin viikonlopun aikana potkut on napakoituneet kovasti. Eivät vielä satu, mutta tuntuvat välillä jokseenkin epämiellyttäviltä, varsinkin yöaikaan.

Nyt aamupalalle..

IntoOlivia 21+2
 
Kiitos pippa3 hienosta, uudesta ketjusta!

Rokote siis tuli otettua perjantaina. Tytärpuoli tuli viikonlopuksi pe-iltana ja valitteli päänsärkyä. Lauantaiaamuna oli sitten yli 39 astetta kuumetta. Myöhemmin tuli vahvistus koulun opettajalta, että vkl:n aikana oli tullut ilmi 3 sikaflunssatapausta tytön luokalla... Olin kyllä pois la-aamupäivästä alkaen, mutta silti pelottaa. Tyypillistä, että sitten kun voittaa rokotepelon niin saattaa olla, että rokotteesta ei ole mitään hyöytyä..

Mieheni hoitaa nyt lasta, koska ei halunnut lähettää sitä kotiin äitinsä luokse. Huonolla säkällä hän sairastuu, ja kahden viikon lomamatkamme, jolle olemme ensi viikolla lähdössä, peruuntuu...
 
IntoOlavia: Äitiyspakkauksesta kerron oman LUULONI! Ei siis mitään tiukkaa faktaa, vaan näin oon ite kuvitellu sen menevän.

Oon koko ajan ajatellu, et saan 2009 pakkauksen, kun uutta pakkausta aletaan jakaa vasta kun edellinen on loppu. Uusi pakkaus muistaakseni paljastetaankin vasta sitten, kun edellinen on loppuun käytetty ja mun muistaakseni se on monta kertaa menny pitkälle uutta vuotta. Näillä kuvitelmillani siis ei ois kait ees mahollista saada 2010 pakkausta, mut tosiaan: VOIN OLLA VÄÄRÄSSÄ. Hih.

Ja niin, mä nyt päätin hirmuisen ajatusten taiston jälkeen ottaa sikarokotteen. Joku mainitsi sen sveitsin tilanteen, lisätietoa siihen: sveitsi jakaa kahta rokotetta, joista toista kyllä suositellaan raskaana oleville. Suomi ei saanu "tähän hätään" ku toista. Voisin kuvitella, et jos Sveitsissäkin olis käytössä vaan yks rokote, sitä annettais kyl raskaana olevillekin. Ei voi kyllä tietää.
 
Moi!

intoOlivia mun masusta ei olla vielä otettu yhtään kuvaa :ashamed: Jospa sitä joku päivä....
Ens vuoden pakkausta ei meistä kukaan ehdi saamaan koska se pitäis (tai no tietysti joo jos sitten maksat sen itse)tilata maaliskuun lopussa aikaisintaan ja parempi ois jos vasta huhtikuussa, kun nehän tulee jakoon vasta maalis-huhtikuussa:/

Tänne ei hyvin ihmellistä.Virkeä vauva tulossa, koko aamun on kuudesta saakka ollut liike kannalla:)

Meillä loppui sänkyelämän kuivakausi tänä aamuna kun mun halutti
:eek: ;)
Mies tais olla melko yllättynyt kun mua ei oo voinut koko homma kiinnostaa hitustakaan tässä kuukauden verran ja nyt sitten joku ihme hormoonihärö.

Masusta mulla tätä vatsaa on jo ennestään liian paljon mut jonkin verranhan tuo on kasvanut.Yhtään ei oo kyllä vielä tiellä tai hankaloita elämää, mukavasti kulkee mukana:)

Metsätähti ja onnenjyvä 21+5
 
MLL
Mukavaa marraskuun ensimmäistä viikkoa kaikille!! :)

Odotuspäiväkirjasta on ollut juttelua ja kyselyä, ite en ole alkanut täyttämään ja toisaalta vähän harmittaa. En vaan jotenkin halunnut kirjottaa mitään konkreettista muistiin, kun jos sitten jotain ikävää tapahtuisikin. Nyt alkaa huolet jo hiukan helpottaa, mutten taida "enää" viitsiä aloittaa. Sellainen vauvakirja kuitenkin hankitaan ja ajattelin alkaa myös keräämään valokuva albumia pienelle, jonka saa sitten omaksi. Sinne voisin laittaa muutaman mahan kuvan ja jotain pieniä tietoiskuja, kuten koska ekat liikkeet on tuntunut ja ultrakuvankin ehkä sujauttaa.

Isyyspakkauksen meinasin miehelle jouluksi laittaa. Ensin ajattelin nyt isänpäivää, mutta ehkä on vielä liian aikaista. Jouluksi siis keräilen, tilaan ainakin www.mussukat.fi:stä "super isä" paidan ja jonkin hauskan tutin&tuttipullon. Vauvalle voisin hankkia jonkun "isin kulta" paidan tai bodyn. Muuten varmaan miehelle enemmän tavaroita kuin vauvalle, jotain kirjallisuutta vauvanhoidosta jne.

Jouluun olen alkanut valmistautua jo hyvän aikaa sitten :xmas: Parvekkeelle on laitettu jouluvalot, tosin ne on sellaiset kirkkaat ja pidän niitä kevääseen asti tuomaan valoa tähän pohjolan pimeyteen. Sähkökynttelikkö luo mukavasti iltaisin tunnelmaa kun se tuolta kuultavan verhon takaa loistaa ja tavallisia kynttilöitä poltetaan kanssa melkein joka ilta. Laatikoita harjoittelin jo kerran tehdä ja pasteijoita. Seuraavaksi taidan leipoa joulutorttuja miehen toiveesta :) Eli kyllä jouluihminen kiireestä kantapäähän ja valmistaudun mieluusti etukäteen. Nimen omaan tunnelmallisuus on tärkeintä, yhtään lahjaa en ole vielä hankkinut, enkä montaa meinaa laittaakkaan.

Eipä enempää omasta navasta, tässä taisi olla jo tarpeeksi :D Rakenneultraan enää 2 yötä!!! Jännittää =)

MLL :heart: 20+5
 
Moi kaikille!

Kiitoksia Pippa uudesta ketjusta!

Vähän kuulumisia täältäkin pitkästä aikaa. Masu kasvaa ja potkut tuntuvat ihan jo vatsankin päälle kun selälläni makaan iltaisin. Kivasti myös vauva potkii välillä virtsarakkoon.. Mutta pääasia että potkii! En muista kirjoitinko mitään rakenneultrasta tänne, mutta sielläkin kävin jo parisen viikkoa sitten ja kaikki oli oikein hyvin, sukupuoli jäi sitten ylläriksi. Tänään ois mulla sitten neuvola, ja pitäis saada sitten tänään ne Kelan paperit ja raskaustodistus ja pääsis jo hakee sitten äitiyspakkausta! Taidan sen pakkauksen ottaa vaikka oonkin vähän kahden vaiheilla vielä, kun meillä on esikoisen pakkauksen tavarat vielä jäljellä ja hyväkuntoisia. Meinaan myös sen rokotuksen tänään ottaa, saas nähdä tuleeko jotain oireita sitten.

Rokotteesta Sveitsin tilanne taisi olla niin, että siellä ei anneta raskaana oleville just jotain tiettyä rokotetta, mutta heillä on joku oma rokote, ihan vastaava, joka ois valmistettu Sveitsissä, jota ei sitten olekaan kielletty... Hesarissa oli siitä muistaakseni juttua. Niillä on siellä omat sääntönsä kun eivät ees EU:hun kuulu. Itse olen rokotteen kannalla, miehen täti on sairaanhoitaja, joka just harmitteli sitä, että rokotetta niin mustamaalataan, kun hän oli ainakin sitä mieltä, että rokote kannattais ehdottomasti ottaa.

Äitiyspakkaus Niin mullakin on se käsitys, että uutta pakkausta on aina alettu jakaa vasta jossain huhtikuun paikkeilla eli mäkin oon aatellu, että eiköhän meille kaikille tuu joka tapauksessa vielä tän vuoden pakkaus. Tiedä sitten jos tässä jotain vauvabuumia nyt pukkaa laman takia, että jos pakkaukset loppuiskin jo aiemmin, mutta enpä usko kuitenkaan.

Nenäsumuista Mä viimeks löysin apteekista jonkun Nasolinin suihkeen, mikä oli vähän miedompaa kuin esim. Otrivin, mitä sai sitten raskauden aikana ottaa. Itte oon kuitenkin luopunut noista nenäsumuista nyt kokonaan, koska itte olin huomaavinani että mulla niiden käyttö tuntui pidentävän nuhaa ja aiheuttavan ihan semmosen tukkoisuuskierteen. Hyvin oon nyt pari flunssaa kestänyt ilman niitä. Niin ja Bebes äitiysliike Helsingin Kampissa myy jotain suihketta, joka on kuulemma joku luonnontuote tai jotain, jota vois siis turvallisin mielin käyttää raskauden aikana ja ehkä se toimiikin? Kuka tietää.

Parisuhde Täällä menee ihan mukavasti ja makkarissakin on aika aktiivista, paljon aktiivisempaa kuin esikoisen raskauden aikana. Ehkä en nyt niin jännää, että jotain siitä aiheutuis.

Eipä tässä sen ihmeempiä sitten. Kovasti jaksuja kaikille flunssan ym. kourissa oleville! :hug:

Bamboo rv 22+1
 
Helou!
Kiitokset Pipalle hienosta ketjusta!
Mulla on ikää 33 v., joten sen voi tonne ketjuun päivittää. Kun muiden ketjulaisten ikiä katselin, tunsin itseni vanhaksi. Mutta ei se mitään, en tavoittele ikuista nuoruutta. Omat ihanuutensa oli nuoruudessakin, mutta en halua missään tapauksessa kääntää kelloa taaksepäin. Ja iltatähtihän mun masussa asusteleekin.
Nenäsumutteet Mulla kans lekurin ja farmaseutin siunaus Nasolinin ja Otrivinin käytölle. Nasoahan saa vielä vähän miedompana kuin Otrivinia. Yöksi olen laittanut.
Flunssa Ehkä helpottaa. Plussana mainittakoon, että poskiontelotulehdukseen saamani antibiootti on parantanut myös ientulehdukseni. Tähän asti hampaidenpesu on ollut suht väkivaltainen tapahtuma: verta on roiskunut kuin sikaa teurastaessa.
Lemmikit ja raskaus IntoOlivia taisi haaveilla hepasta. Sama täällä, mutta haave tod. kaukainen. Meillä on kuitenkin suloinen koiruus, joka tuli perheeseemme kotvaa ennen kuin tulin siunattuun tilaan. Raskauden kutistamaa aivokapasiteettia tuntuu riittävän tällä hetkellä hätäseen koiraan ja vauvaan... Mutta toisaalta, näiden asioiden tiimoilta on aika suuren ihmispopulan kanssa jotain yhteistäkin juteltavaa. Sikäli tilanne on harmillinen, koska työni on luovaa. En ole saanut uusia projekteja liikkeelle siihen malliin kuin olisin tavoitellut.
Dominique& Tyllerö rv 21+3
 
Hei taas uuteen kuukauteen. Piti vähän tulla kertomaan omaa napaa, kun käytiin tänään rakenneultrassa. Kaikki rakenteet kunnossa ja vastaa viikkoja. Paino oli 345g ja saatiin hienoja profiilikuviakin. Sukupulta arvailtiin ja tytöltä vaikutti, olisihan se pikkuinen poikakin ollut kiva, mutta ihania nuo pienet tyttöset on :)

Huomenna olisi rokotusmahdollisuus ja kai se on mentävä ottamaan.

Mukavaa talven odotusta muille äideille!
'

SuTi + pikkukakkonen 20+2
 
IntoOlivia, solmussa, mahd muut, jotka unohdan mainita :ashamed: , onnea rak. ultraan, jotta kaikki on hyvin ja saatte oikein ihanan kokemuksen!


solmussa Hyvä kuulla, että olet toipumassa päin! Ainakin näin ymmärsin. :hug:

Ninni-74 Toivottavasti sulla ja miehellä on onnea ja vältytte sikaflunssalta!!

aanah Kiitos paljon! Eiköhän se järjesty :) Mies on kuitenkin todella kiltti ja huomaavainen, joten toivoa on ;)

Sveitsistä Sen mitä luin, oliko eilen tai toissa päivänä, hesarin nettisivuilta, niin sitä ei suoraan sanottu miksi Sveitsi ei hyväksy Pandemrixia. Sai sen käsityksen, että he vain suosivat oman lääketehtaansa (Novartis) rokotetta, joka on samanlainen kuin GSK:n Pandemrix. Molemmat ainakin sisältävät sitä tiomersaalia.

Äitiyspakkaus Voi, kun olisi ihana saada se! Se olisi niin hyödyllinen ensikertalaisille, kun saisi ne tärkeimmät vauvantarvikkeet, kun muuten on vaikea miettiä mitä kaikkea tarvitsisi. Sen saa kyllä ostettua, että täytyy harkita miten se kannattaa. Olen suunnitellut poiketa Suomessa synnytyksen jälkeen, että voisin sen sisällön pakata mukaani, mutta varmaan on paljon muutakin kamaa matkalaukkuihin, että onko tilaa...

Odotuspäiväkirja: Jos jotain vielä kiinnostaa, niin Suomessa olen nähnyt ainakin yhden suomenkielisen: A. Christine Harris/ Odotus päivä päivältä. Siinä on punainen selkä ja valkoisella pohjalla joku punainen kukka etusivulla. Siinä on vauvan kehityksestä hyvin, mutta mun mielstä vähän tilaa tehdä päivittäisiä merkintöjä. Kaikenlaiselle taustatiedolle on hyvin kaikenlaista alussa ja lopussa. Ainakin Suomalaisessa ja Infossa olen sen nähnyt.

(.) Edelleen potkut ja liikkeet tuntuvat epäsäännöllisesti; toisina päivinä pikkuinen potkii ahkeraan, toisina taas on rauhallinen. Juuri nyt potkii niin ihanasti, enkä malta liikkua mihinkään... Täytyypi siis roikkua täällä taas hetki :ashamed:

Minna ja pikkuinen 22+2
 
Äitiyspakkauksesta mulla on sama käsitys kuin muillakin täällä, eli uutta pakkausta aletaan jakaa vasta maalis-huhtikuussa, kun vanha loppuu. Aika lailla onnen kauppaa siis, koska uusi oikeasti tulee jakeluun. Meistä kukaan ei kuitenkaan siihen ehdi =) . Oon ite miettinyt, otanko koko pakkausta tällä kertaa lainkaan - toisaalta on kiva saada uudelle vauvalle jotain ihan uusia vaatteita, mutta toisaalta kolmen lapsen jäljiltä tavaraa jo on jemmassakin. Olen perustellut itselleni pakkauksen ottamista sillä, että voin sitten hyvällä omatunnolla hankkiutua eroon kulahtaneimmista kamoista + pakkauksen sijaan saatavalla rahalla saa niin paljon vähemmän tavaraa, kun niitä kaupasta itse ostaa. Tosiasiassa pääsyy taitaa olla se, että pakkauksen saamiseen liittyy paljon ihania tunteita siitä, että vauva tosiaan ON tulossa, ja kaikkea sitä kamaa on hauskaa ihastella... Jotenkin raskaudesta tulee sen myötä vielä todellisempaa. Kuulostaakohan tämä ihan hämärältä...? :p

Ninni 74, toivottavasti et saa tartuntaa, kun rokotuskin on nyt otettuna! Tosi kurjaa tuuria!!! Pidän peukkuja puolestasi.

Bamboo, en ollut muistanutkaan tuota vaihetta kun vauva alkaa potkia virtsarakkoon. Auh! Mulla ei oo onneksi vielä tuota ilmennyt... Tsemppiä!!!

IntoOlivia, mun mielestä on ihan hyvä juttu, että pyrit pitämään mielessä myös muun elämän ja harrastukset. Mulle itselle kävi niin, että oma persoonallisuus muuttui aika melkoisesti esikoisen synnyttyä ja sain sitten aika rankkaa palautetta siitä joiltain ystäviltäni. Ajan myötä tasapaino löytyi ja opin ottamaan aikaa itsellenikin. Sitä, miten itse äitiyteen "syntyy" vauvan syntymän myötä, on vaikeaa ennakoida, eikä kannata olla liian ankara itselleen, jos aluksi ei kykene ajattelemaan muuta kuin vauvaa. Aika aikaansa kutakin, jossain vaiheessa varmaan jokainen alkaa taas kaivata omaa aikaa ja harrastuksia. Jos olet epävarma siitä, miten jatkossa tulet kaiken jaksamaan, ehkä kannattaa odotella siihen saakka, kun näet millainen äiti sinusta kuoriutuu?

Dominique
, älä sure, mä oon ensi tiistaina 39, ja vielä täällä vaan lisäännytään :) . Tässä vaiheessa on parasta keskittyä vaan henkiseen ikään. Ja niinhän se on, että lapset pitävät nuorekkaina - vaikka tosin hiukset ehkä harmaantuvat varhemmin jos oikein huolehtii... :LOL:

Aanah ja pirpana

 

Yhteistyössä