~ Maaliskuun Mussukat 2010 ~ viimeisiä vauvoja vielä odotellaan ~

Onnea vauvaantuneille! :heart: :heart:

Itsellä aika menee kuin siivillä. Poika on nyt 5 viikkoa ja 3 päivää, ja helppoa on. Poika nukkuu, syö ja kakkaa. Kestovaippoja kokeiltiin, ja läpi tuli, tänään taas yritän. Meillä on all-in-one kestovaippoja ja lisäksi nyt laitan äitiyspakkauksesta tulleen muovi kuoren jos nyt pitäisi. Reunat ovat falskanneet, laittajassakin voi olla vikaa.. :LOL:
Kantoliinakin on tullut kokeiltua, ja poika viihtyy siinä. En ole muuta kuin kotioloissa sitä käyttänyt mutta täytyy joskus lähteä sen kanssa liikenteeseen.
Ulkona nukuttuminen pelotti sen jälkeen kun se 12 vuotias vei sen lapsen rattaista, mutta nyt olen vknlopun aikana uskaltanut nukuttaa ulkona. Tosin ikkunan alla ja itkuhälytin niin herkällä että linnun laulutkin tulee läpi.. Turha pelko luultavasti, mutta joskus hulluus tarttuu...

Ensimmäisessä jumpassakin tuli käytyä, ja melko hyvin jaksoin. Ja mies pärjäsi hyvin pojan kanssa. ;) Molemmat nukkuivat eivätkä huomanneet poissa oloani.. Itselle se teki hyvää, sai liikuntaa ja vähän omaa aikaa. Ei sitä omaa aikaa vielä niin kaipaa, mutta kai se on joskus aloitettava että mieskin tottuu olemaan kahdestaan pojan kanssa. Vaikka sitten nukkumaan kahdestaan.. ;)

nalle1puh ja pieni mies 5 viikkoa ja 3 päivää :heart:
 
Moikka! Meille syntyi viime keskiviikkona 24.3. poika klo 12.02 <3 Synnytys käynnistyi yöllä neljän jälkeen ja vaikka kuinka halusin pysyä kotona mahdollisimman pitkään, oli pakko seittemän jälkeen lähteä sairaalaan, kun olin tositosi kipeä.

Sairaalaan tultiin klo 7.30 ja tuolloin 3cm auki. Kolme tuntia myöhemmin olin jo täysin auki. Ponnistusvaihe kesti reilun tunnin, mutta supistukset olivat tosi vaisuja täysillä olevasta tipasta huolimatta. Poika syntyi lopulta imukupin avulla, mikä oli helpotus <3

Synnytys oli todella raju kokemus, en päässyt missään vaiheessa oikein kunnolla mukaan synnytykseen, olin tajunnan rajamailla suurimman osan ajasta. Papereiden mukaan epiduraalista on ollu apua vartin ajan.

Ysin pisteen poika meni yhtäkkiä ihokontaktissa veltoks ja huonohappiseks, joten lähti kiireellä elvyttelyyn ja happikaappiin, jossa nopsaan tilanne korjaantui. Mä en ehtinyt ees tajuta et jotain oli vialla. Miehen kyllä sit "komensin" pojan luo, kun tulivat sanoo et kaikki ok, mut jää happikaappiin hetkeks.

Eppari tehtiin imukupin takia ja tikkejä tuli muutenkin vissiin reippaammin. Lääkäriltä yritin kysellä, et montako tikkiä laittoi, mut totes vaan, ettei laskenu :D Mukava nuori lääkäri oli.

Hoitohenkilökunta oli tosi ihanaa ja oon heihin tosi tyytyväinen <3 Kätilö + opiskelija (jotka oli siis synnytyksessä mukana) tuli seuraavana päivänä mua osastolle kattoo ja juttelee synnytyksestä, varmistivat et olin sujut kaikkien toimenpiteiden kanssa.

Poika on kyllä aivan ihana tapaus, tosi rauhallinen ja antaa meijän käyttää oman aikamme esim. pukemiseen, jossa ollaan ihan käsiä :D Potkupukuja en oo uskaltanu vielä ees kokeilla, kun tuntuu et mä en oikeesti saa niitä puettua, hih.

Imetys on lähteny hyvin käyntiin, kunhan maito nous (lauantaina vasta). Tosin rintakumin kanssa imettelen pääosin. Tänään opettelin käyttää pumppua ja pumppailin yötä varten vähän maitoa, meillä saadaan kerran yössä melkoset raivarit, jollon imeminen ei suju ollenkaan. Viime yönä annettiin NAN:ia ja nyt toivottavasti ens yönä riittää toi oma maito :)

Hali87 & Pähkinä 5pv

PS: Ainiin ja ne pojan mitat :D 52cm, 3805g.
 

Onnittelut äideille ja vauvoille :heart:

Meidän murunen täyttää jo 1kk huomenna. APUA! mihin aika katoaa?
Kastajaista pitäis toiveitten mukaan viettää 2.5
Huomenna on taas neuvola, ja oma olo on jokseekin pahentunut, maha on alkanut turpoa joka ruuan jälkeen:/ Tuntuu että maitokin alkaa jo loppumaan, omista varustuksista:(
Tänään käytiin pieni lenkki vaunujen kanssa ja kaikki raskauskilot on jo lähtenyt, ainaki musta=)

Alina ja Poika 4vk6pv
 
Pakkohan mun on tällänen topiikki startata..Miten muilla synnyttäneillä on lantionpohja palautunut?

Mä luulin tilanteen olevan "ihan hyvä" sillä saralla, olin tehnyt lantionpohjaliikkeitä päivittäin eikä virtsankarkailua tms ole. Nyt sitten kuitenkin uskaltauduimme miehen kanssa intiimiksi, ja huomasin itse ettei lihakset todellakaan ole likimainkaan kunnossa :snotty:

Synnytyksestä mulla siis jo 19 päivää, eli liki kolme viikkoa.

Poika syö hyvin ja kasvaa.

Antakaahan mulle vinkkejä pojan nimistä, pian käy niin et jää nimettömäks koko pikkuherra :D
 
Poikamme syntyi vihdoin käynnistyksen seurauksena perjantaina 26.3. klo 20.51. Pituus 50cm ja paino 3660g. Viikkoja tuolloin 41+5.

Kotiuduimme jo seuraavana päivänä kahdentoista aikoihin eli melkein polikliiniseksi synntykseksi meni. Arki kotona on sujunut oikein hyvin. Laitan synnytyskertomusta hieman myöhemmin.

Floora ja poika melkein 3vrk
 
POKS 41 Eikö tämä raskaus lopu koskaan?? :headwall:

Ja anteeksi huonotapaisuuteni kun en oo onnitellut uusista vauvoista, enkä kiitellyt synnytyskertomuksista. Onnea siis ja kiitoksia!

Helka ja poikanen (joka ei näytä tajuavan että kannattas tämän kuun puolella syntyä että sais ees lapsilisät ens kuussa.)
 
Onnea uusille vauvansa saaneille! :flower: :hug: Helkalle ja muille yhtenä kappaleena sinnitteleville äärimmäisen paljon pitkiä hermoja loppuodotukseen :hug:
Ryysyrannan rinsessa, jostaki sieltä ne lantionpohjalihakset multaki löytyy :LOL: Ei ole virtsankarkailua (pystyy jopa pissasuihkun pysäyttään niin halutessaan, wipii :D ) mutta tokkopa nuo vielä moneen viikkoon kovin ennallaan on. Reenaillu oon niitä joka päivä useaan otteeseen, piän sitä ehottoman tärkeenä :attn:

Osakestoilu
on lähteny hyvin käyntiin, eli päivisin käytämme kestoja ja kertiksiä öisin. :) Hyvin pelittävät kaikenlaiset viritykset.

Mirabel, todellakin oli tuskallisempi kuin esikoisen ulos saattaminen mutta hengissä selvittiin eikä mulle onneks tullu pahoja vaurioitakaan alakertaan, parin sentin eppari leikattiin (joka sekin on jo hyvin parantunu. En meinannu sitä edes löytää kun kurkkasin peilillä :LOL: )

Mites muilla, joilla jo ennestään lapsia, sisarukset on suhtaunu uuteen perheenjäseneen? Meillä poika kovasti paijaa, silittää ja suukottelee vauvaa mut sen sijaan purkaa muhun mustasukkaisuuttaan: äiti ei kelpaa mihinkään ja uhmaa mua selvästi enemmän kuin ennen vauvan syntymää. Toisaalta kaipaa mua paljon enemmän kuin ennen, varsinkin iltaisin. Annankin mahdollisimman paljon positiivista huomiota pojalle, niin eiköhän se tässä aikaa myöten helpota :)

Nyt päiväkahvit, että jaksan tätä ihanaa hulinaa sen aikaa kun mies käy tekemässä kypsyysnäytteen koululla :heart:
Paljon jaksamisia kaikille :hug:

mobic - onnesta soikeena
 
Hei pitkästä aikaa!

Lämpimät onnittelut äideille, vauvoille ja perheille! :heart: :heart: :heart:

Olen ollut flunssassa melkein koko vauva-ajan :( Verottaa voimia kyllä. Mutta tyttö on aivan suloinen ja kiltti :heart: masuvaivoja välillä,. Jumppaus (jalkojen) saa aikaan pieruja ja helpottaa.

imetyksestä ja kestoilusta
kestoilemme ä-pakkauksen kestoilla ja on onnistunut oikein hyvin. Pahimpina flunssapäivinä olen ottanut kertakäyttöiset surutta käyttöön. Tsemppiä kaikille imetyksessä painiville: imetystukipuhelimesta voi olla aqpua pulmatilanteisiin! Minulla oli aluksi rinnat ihan kipeät, mutta nyt sujuu jo oikein hyvin.

Nyt pitää mennä, pikkunen kutsuu!

momtoo ja pikkuinen tyttö 2vk 4pv

muoks

Voimia ja jaksamista teille, jotka odottelette vauvan syntymää!!!!! :hug:
 
Meillä isi kylvetti neitin ekaa kertaa sitten syynytyksen. Paino oli 4050g ilman lastaa. Pituutta ei tällä kertaa otettukaan. Iho oli yllättävän hyvässä kunnossa. Seuraavan kerran kylpyyn kahden viikon päästä... :heart:

Ei meille muuten mitään uutta... isoveljellä oli noussut viime yönä kuume, joka ei toivottavasti tartu neitiin...
 
mobic
Kysyit miten isommat sisaret suhtautuu vauvaan. Meillä isosisko haluaa suukotella, sylitellä ja paijata pikkusiskoa. mutta välillä hän ei halua, että meillä on vauva=tarkottaa varmaan, et haluaa äidin huomion takaisin. vauva on rinnalla tosi paljon, joten väkisinkin isosisko jää paitsioon :( varsinkin,kun olen flunssainen ja on pakko levtä päivällä ja tyttö inhoaa sitä yli kaiken (itse ei halua nukkua, mut ei halua olla yksinkään).illalla kaipaa eniten äitiä-just tiuhimman imetyksen aikaan. vaan näillä mennään eteenpäin ja aika varmaan "parantaa" tilannetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja momtoo:
mobic
Kysyit miten isommat sisaret suhtautuu vauvaan. Meillä isosisko haluaa suukotella, sylitellä ja paijata pikkusiskoa. mutta välillä hän ei halua, että meillä on vauva=tarkottaa varmaan, et haluaa äidin huomion takaisin. vauva on rinnalla tosi paljon, joten väkisinkin isosisko jää paitsioon :( varsinkin,kun olen flunssainen ja on pakko levtä päivällä ja tyttö inhoaa sitä yli kaiken (itse ei halua nukkua, mut ei halua olla yksinkään).illalla kaipaa eniten äitiä-just tiuhimman imetyksen aikaan. vaan näillä mennään eteenpäin ja aika varmaan "parantaa" tilannetta.
Uuh, ihana lukea, että muilla on samanlaista kuin meillä. :hug: Olen potenut huonoa omatuntoa esikoisen suhteen, kun jää valitettavasti ilman niin suurta huomiota kuin ennen. Oli ennen vauvan syntymää äidin poika, mutta nyt on ihan isin poika. Isin pitäisi tehdä kaikki. Samalla uhma on myös alkanut oikeen kerta rysäyksellä. Tänään oli varmaan hankalin tilanne, kun imetin vauvaa ja esikoinen tuli siihen viereen ottamaan vauvan tuttia (johon on kielletty koskemasta. Esikoisella on oma tutti käytössä). Kielsin ja siitä esikoinen suuttui, alkoi läpsiä vauvaa ja sitten minua. Onneksi mies huomasi tilanteen ja vei esikoisen pois. Mutta arvaatte varmaan, millainen olotila itsellä oli, kun miettii, tähänkö on tultu. :'( Tilannetta haittaa erityisesti sekin, että minulla on kielletty vauvaa raskaampien asioiden nosto, joten en pysty ottamaan esikoista edes kunnolla syliin.

 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille :heart: Jaksuhali vauvaa vielä odottaville :hug:

Hali87 Ihana kuulla, että teillä meni kaikki lopulta mukavasti ja saitte vielä jutella kätilön kanssa tapahtumista. Oli jännä lukea teijän tapahtumia, kun oli vähän saman tyyppiset, kun meillä (tosin tyttö oli viikon verran teholla).. Mua harmittaa älyttömästi, ettei saatu koskaan jutella mua hoitaneen kätilön kanssa eikä myöskään lääkärin. En tiedä vaikuttiko siihen, että olin eristyksissä sairaalassa noroviruksen takia, mutta kuitenkin. Jännä vaan todeta, että samassa sairaalssa voi olla noin suuria eroja :eek: Tosi ihana lukea, että teillä meni kaikki paremmin ja saitte hyvää tukea hoitajilta :hug:


).(
Ihana, kun alkaa maha oikeesti näyttää tolta :LOL: Täällä on hyvin palauduttu synnytyksestä. Tyttö voi oikein mainiosti alusta huolimatta. Meillä on tosin vielä kehityskontrollikäyntejä 2kk ja 4kk kohdalla sekä toukokuussa fysiokäyntejä varmuuden vuoksi. Kaikki kuitenkin näyttää todella hyvältä eli en ole yhtään huolissaan, että rajusta alusta olis mitään vakavaa ainakaan jäänyt :)
Tyttö on alkanut jo vähän kääntyilemään kyljeltä toiselle ja ottaa jo mahtavasti kontaktia. Tuntuu, että missä se meidän pikkutyttö oikeasti on?? Tuntuu jo niin isolta syntymäänsä nähden! Mahaa on alettu huutamaan parin viime yön aikana, mutta muuten tyttö on ollut itse ihanuus ja rauhallisuus :heart: Yleensä herää sen pari kertaa yössä.

Nyt menen taas, kun kutsu käy!

Jemppi & Aapo reilut 5 viikkoa
 
Nanakuu, täällä sitä ollaan yhtenä kappaleena myös 40+2. Ensin oli nöösillä niin kiire maailmaan ja nyt ei sitten millään. Yötkin nukun kuin tukki! Muuten ei olisikaan mikään hoppu tulla ulos, mutta kun meillä olis tosiaan matka (Lappiin) alkaen 9.4. Saas nähdä....

Hani-pöö & nöösi 40+2. (myös aprillipäivä on hyvä syntyä, vink, vink)
 
Viimeinen raskausneuvolakäynti suoritettu. Eräänlainen juhlanaihe sekin, vaikkei vauvaa vielä kuulukaan. Se niistä ens kuun lapsilisistä sitten, ei taida enää mitenkään tänään poika ulos ehtiä. Mutta juu aprillipäivä ois ihan jees synttäripäivä (poju hoi!)

Helka 41+1
 
Helka81 älähän vielä sano.Ei mullakaan torstain iltana ollut nukkumaan mennessä mitään aavistutusta että seuraavana yönä tulee lähtö:)

vauvan sisaruksista oikein hyvin meillä on pojat ottaneet siskon vastaan eikä kummempaa oo ollut.Kakkonen oli ensin hyvin itkuinen (oli kyllä myös kipeenä kun kotiuduttiin) ja hyvin varovainen vauvaa kohtaan, nyt tulee silittämään ja pussailemaan hyvin nätisti.Esikoinen on jopa liian innokas pussaamaan ja silittämään vauvaa niin että välillä saa hieman toppuutella kun vauva meinaa ruveta hermostumaan.Esikoinen myös ryntää heti vauvan luo sitä rauhoittelemaan kun se rupeaa ähisemään tai itkemään.Esikoisen taholla on ollut kyllä valittamista ja vastaan urputtamista hieman tavallista enemmän, mutta ei mitenkään älyttömästi ja koska samanikäisillä kavereiden lapsilla on samaa niin kai osa kuuluu ihan kehitykseen...

Jaksuja mahakkaille :hug:

Metsätähti ja tyty 2vk5pv
 
Onnittelut kaikille uusille vanhemmille jälleen <3 Ja tsempit vielä yhdessä koossa oleville. Mullahan ei menny "kun" viikon yli, mut on ihan tuoreessa muistissa kyllä jokainen päivä kun turhautti, "eikö vielä tänäänkään..'"

Jos jotakuta kiinnostaa meijän pidempi synnytyskertomus, se löytyy osoitteesta http://mahankasvatusprojekti.blogspot.com/2010/03/synnytyskertomus-pitkan-kaavan-mukaan.html

Meillä kävi äsken terkka kotikäynnillä, juteltiin paljon synnytyksestä ja vauva-arjesta. Poitsu oli saanu syntymäpainonsa kokonaan takasin ja vielä melkein 200g päälle, paino oli nyt 3980g (kun syntymäpaino oli 3805g). Muutenkin kaikki oli mainiosti :)

Meillä onpi huomenna ensimmäinen hääpäivä, mut kotosalla vauvan kanssa hääriessä se menee :) Miehellä on tosin maha sekasin ja huono olo, saa nähä saadaanko kärsiä (taas) vatsatautia. Viimeks ei tarttunu muhun (miehellähän vasta oli vatsatauti!), joten pidetään peukkuja et jos taas tulee, niin meihin ei tarttuis :) Onneks käsidesi on meillä nyt muutenkin kovassa käytössä, joten eiköhän se ehkäse edes vähän tota tartuntariskiä..

Mut nyt tää mamma lähtis astianpesukoneen tyhjennykseen + pyykinpesuun ennenku tuo pikkuherra heräilee :)

Hali87 & Pähkinä 7pv <3
 

Yhteistyössä