**Maalismasut 2009** maaliskuussa

Täällä myös neuvola takana, kaikki ok, paineetkin suht hyvällä "mun" tasolla. Maanantaina taas neuvola, sitten torstaina ja perjantaiksi koittavat saada polille ajan, jos vaikka käynnistävät kun viikkoja 41+5, saas nähdä kuinka meidän sotasuunnitelman käy :kieh: . Toivottavampaa tietty olis, jos lähtis itsekseen käynnistymään.

rv 40+5
 
Huomenta!

Eilen illalla sitten alkoi taas kivuliaat supistukset selkasaryn kanssa... 3-5 minuutin valein puolisentoista tuntia... sitten rauhoittuivat. Panadolia otin ennen sankyyn menoa ja nukuin aamuyon aika hyvin, vaan muutamiin supistuksiin herasin. Nyt olo on hyva, lukuunottamatta huonoa oloa.
 
Nukkuessani (tai melkein olin nukahtanut täysin) niin supisteli yllättäen ja maha järis sillei omintuisesti. Ei mennyt sekunttiakaan kun rupesin näkemään valkoisia valopalloja. Olin varma että taju lähtee nyt. Mikä ihme tuon nyt aiheutti? Tai lähinnä mitä tämä on? Pelästyin todella. :eek:
 
Heips,

Heti alkuun vauvautuneille paljon onnea!

Itse ilmoitan pienen poikamme saapuneen maailmaan 3.3.2009 klo 17.45. Pojan mitat olivat 3660g, 50 cm, py 35 cm. Kotiin pääsimme jo eilen illalla.

Synnytys oli hieno ja NOPEA kokemus. Synnytyksen kokonaiskesto oli alle 4 h, ponnistusta 5 min. Synnytyskertomusta laitan kun ehdin, nyt pitää mennä steriloimaan rintapumppua. Maito nousee niin että kohina käy, vauva syö tiheään ja nukkuu lopun aikaa :) .

Palataan taas ja tsemppiä kaikille masukkaille!!!!

Iines ja Sintti-poika 3 vrk
 
Olinko jo ihmetellyt että joko iines on synnyttänyt. Oikein kovasti Onnea Iinekselle!!!!

Neuvolassa kävin äskettäin ja sokerit oli 6,9... neuvolatäti sano että tässä vaiheessa ei enää aleta tekemään mitään noitten suhteen. Muuten kaikki oli hyvin. Supistuski tuli siinä samalla. Neuvolatäti myös katso tuon alapään tilanteen ja sano että kiini on vielä, mutta vauvan pää tuntuu hyvin. Eli toisin sanoen mun supistukset ei oo vaikuttanu mihinkään. Ärsyttää!!! Tiistaina tai keskiviikkona pitää käyä kontrollissa Lks:ssä. Ja ilmeisesti sitte käynnistelevät perjantaina 13 pv..... :p Tässä odottelen soittoa että saa tietää tarkemman ajan tuolle kontrollikäynnille.

Jossu ja Tilli 40+5
 
Onnea Iinekselle ja perheelle!

Täällä on nukuttu yö huonosti. Menkkamaista polttelua mahassa ja selässä, mutta en huomannut, että olisi supistellut. Mies oli poissa puoli yötä, joten kai se oli psyyke, joka sai kaikki tuntemukset aikaan. Sain pakotettua miehen Mammuttimarkkinoille, mutta vastapalvelukseksi joudun menemään "ihan vaan katselemaan" vaihtoautoja. Eilen sai kaverit istutettua autokuumeen.. Huoh.

Illalla sitten saunaan, josko nuo polttelut vaikka voimistuisivat ja synnytys käynnistyisi!

Mimmu ja Furuno 40+1
 
myymä
Iinekselle superpaljon onnea pojasta :) :heart:

Yliaikaisille erittäin paljon jaksamista hermojen kanssa, tiedän mitä se on :p

Neuvolaterveiset:

38+1 (37+1)
Paino 69kg (68,4kg, nousee vain)
RR: 116/81 (116/80)
SF: 34 (33
RT (rt)
Pissa puhdas kuten aiemminkin.

Kyselin kokoarviota niin sanoi että aika samaa kokoluokkaa tuntuis olevan kuin esikoinenkin (esikoinen syntyessään 41+5, 3860g). Ilmeisesti myös suht pitkä. (Esikoinen 53cm syntyessään) Sanoi siis "vaikeampi arvioida kun selkä on sun selkää vasten, mutta aika pitkältä vaikuttaa jollei juuri venytä itseään oikein pitkäksi" :) Ota tuosta nyt sitten selvää..

Vauva ei ole kiinnittynyt josta en ollut yhtään yllättynyt, koska esikoinenkaan ei kiinnittynyt ennen syntymäänsä lainkaan!

En enää usko että syntyy aiemmin, joten nyt on siis vaan uskottava että maltilla on odotettava vaikka mikä ois! Kumpa vain saisin edes itsekuria tuohon syömiseen, niin pääsisin vähemmällä painonnousulla kuin esikoisesta. krääääh! Noh, tulee mikä tulee, saa sit luvan lähetäkki :D (nim. + 14kg tällä hetkellä)

myymä ja pikkuveli 38+1 :)

 
neuvolaan soitettu ettei mitään ole tapahtunut. pisti lähetteen menemään äippäpolil ja maanantaina soittelen sinne koska käynnistetään ellei tule jo ennen.
viime yö meni taas huonosti. supisteli hieman. tänään supistellut aina välillä oikein kunnolla että nyt vaan toivoo jos tuo toukka tulis ihan omin avuin ulos.
jos koittais illalla auttaisiko tuo saunominen.

cadillac ja toukka 40+3
 
Käyn äkkiseltään kertomassa, että kotiuduttiin juuri! Kiitos onnitteluista! Aikas jätkä tosiaan saatiin. Painoarviot ei olleet osuneet ihan oikeaan... :) Muistaakseni 3500-3700g oli veikkaukset ja 4005g lopputulos. Ja 39+5 oli syntymäpäivä. Luen ajan kanssa, mitä olette kirjoitelleet ja kommentoin sitten! :) Poika nukkuu pinniksessään, mies on ruokalevolla ja mä menen tästä viereensä köllöttelemään. :)
 
Cadillac Mikä kiire sinulla on saada vauva maailmaan? Sinullahan on vasta muutaman päivän mennyt yli LA:n Käsitykseni mukaan eivät käynnistä kuin vasta viikoilla 42+1 (näin pääkaupunkiseudulla) ellei sitä aiemmin ole syytä; kuten raskausmyrkytys tms. Äidin ahdistava olo ei ole tarpeeksi pätevä syy.
 
No niin, tarinaa kehiin kun molemmat pojat ovat unten mailla :) .

Eli, tarina alkaa maanantaista 2.3. Mun oli määrä mennä labraan ja sen jälkeen äitiyspolille, jossa katotaan mikä tilanne kohdunsuulla ja mitä mulle oikein tehdään. Kohdunsuun tilanne oli kovin epäkypsä, ulkosuu oli vasta sormelle auki, kaulaa jäljellä 2,5 cm ja kovin oli takana. Mun hepatogestoosin takia pääsin osastolle kohdunsuun kypsyttelyyn. Toiminta aloitettiin heti, mulle laitettiin maanantain aikana 3 x cytotec-tabletti ja viimeisin niistä saikin jo supparit aikaiseksi. Nukuin yöni kuitenkin hyvin, suppareiden pahin terä meni ihan särkylääkkeellä.

Tiistaina 3.3. tarkistettiin kohdunsuun tilanne uusiksi. Ulkosuu oli kahdelle sormelle auki, kaulaa jäljellä sentti ja sisäsuu oli sen verran auki, että pääsin synnärille kalvojen puhkaisuun. Saliin siis siirryin klo 11.30. Laitoin miehelle tekstaria, että pikku hiljaa saa siirtyä synnäriä kohti. Odottelin siinä hiljaksiin mojovampia suppareita. Klo 14.00 kirjattiinkin sit synnytyksen käynnistymisajaksi, kun silloin pyysin ilokaasua. Edelleenkään en kokenut niitä mahdotomiksi. Noin klo 16.30 alkoi kivut olla sitä luokkaa, että mulle ehdotettiin kohdunkaulanpuudutetta, epiduuraalia kun en missään nimessä halunnut. Samalla tarkistettiin tilanne, vasta 4 cm auki. Tuumattiin miehen kanssa, että on pitkä ilta edessä, varsinkin kun edellinen kätilö sanoi käynnistettyjen synnytysten olevan hitaampia. Siinä sitten juteltiin miehen kanssa, mä istuin keinutuolissa ja mies pohti uskaltaisko lähteä syömään. Mä sanoin että mene vaan, ei tämä nyt sillä aikaa synny, 45 min. sitten oli vasta 4 cm auki. Mies lähti kantiiniin syömään ja mä jäin saliin yksin. Seuraavat supistukset alkoi olla jotenkin omituisia. Tuntui kun iso hätä, siis järkyttävän iso hätä olis vaivannut. Sattui siis tuonne alas ihan juukelisti. Siinä kun olin eräänkin supistuksen kourissa, niin kätilö sattui paikalle. Näki mun kasvoista, että nyt sattuu ja sanoi, että taidat tarvita lisää puudutetta. Saman tein vauvan sydänäänet veti matalalle ja mut patistettiin ylös tuolista. Kun en kunnolla päässyt ja älähdin jotain kamalasta paineesta, niin kätilö ihan vaan heitti, että josko se vauva olis tulossa. Hyvä kun pääsin sängylle ja heitin ihanaiset verkkopöksyt toisesta lahkeesta pois, kun kätilö juoksi ovelle huutamaan, että äkkiä joku auttamaan, täällä on pää tulossa ja mulla ei ole kun yks hanska kädessä. Todellakin, lapsi oli tulossa ja mun kiellettiin ponnistamasta, kun kätilö ei ollut ehtinyt laittaa edes hanskoja käteen. Seuraavalla supistuksella, parilla ponnistuksella pää olikin jo syntynyt. Jälleen sanottiin älä ponnista, älä vaan ponnista, sillä vauvan napanuora oli tiukasti kaksi kertaa kaulan ympäri. Napanuora katkaistiin ennen kun lapsi oli syntynyt mutta minuutti siitä, koko lapsi olikin jo syntynyt. Suurin aika ponnistusvaiheesta meni siihen kun napanuoraa otettiin kaulan ympäriltä pois. Pienokaisemme siis syntyi salamavauhdilla klo 17.45 eikä hänen isänsä ollut syntymää näkemässä. Oli siinä miehen ilme omituinen, kun saliin astuessaan näkee lapsensa mun rinnan päällä. Harmitteli ensin mutta loppujen lopuksi oli oikein tyytyväinen, että kaikki oli mulle niin helppoa ja nopeata.

Iines ja nälkäinen pikkukaveri
 
Iinekselle paljon onnea! :flower: Harmi, kun miehesi ei ehtinyt mukaan. :eek:
Tuntuu että aika monella on ollut suht nopea synnytys, ja hyvä niin.

Tulin just Shoppailemasta, kävin uudet rintsikat ostaan, kun change:lla (kirjoitetaankohan se noin...) oli kaikki liivit -50%. Imetysliivejäkin kokeilin ja meinasin ostaakin, mutta sitten iski pihyys, kun oon aika varma etten tuu imetysliivejä tarvitsemaan. Yhdet mulla on esikoisen ajoilta, ja otan ne synnärille mukaan. Jos käy niin, et maitoa tuleekin, käyn sit vasta ostamassa toiset imetysliivit.

Ei tällä kertaa muuta.

marza ja minimuru 37+5
 
Täälläkin käyty Shoppailemas ja kahvilassa kaakaolla/limulla. Huhhuh, olipa ihana sää ja ihme että jaksoin kävellä jopa. Teki gutaa kyl tuo ulkoilu. B)

muoks
. Aamulla muuten tuli vähän vaaleanpunertavaa limaa.

Mömmis 37+6
 
Kaa
Iinekselle ja perheelle isot onnittelut!

Pirskatti teidän Hese-puheiden kanssa.... arvatkaas missä kävin tänään?? :D

Tuota Hese-keikkaa edelti neuvola ja äippäpolin tarkistus. Verenpaineiden vuoksi kävin tarkistuksessa, kaikki ok, mutta alapää on aikalailla valmis synnytykseen. Jee! Kohdunsuu pehmeä, kohdunkaulaa jäljellä alle 1 cm ja auki reilun sentin... kalvorakkula oli todella pinkeä ja sormea vastassa, pään kanssa. Eli nyt aloitetaan jännittämään milloin se lähtö tulee. Hui!

Kaa 38+3
 
Kaa, ihan hyvässä paikassa kävit :D . Arvatenkin Hesessä.....
Mä kävin tä kirpparilla. Löysin sieltä isommille jotain. Imetystyynyä mietin, olis ollut hintaan 10 e. Aion sen varmaan hankkia, mutta siinä luki että kaksosten imetystyyny joten jäin miettimään onko se sitten jotenkin isompi kuin normisti.
 
Iinekselle onnittelut pojasta! :flower: :heart:

Tänään neuvolassa käyty, kaikki ok, mahan päältä vaan kokeili ja sano että vauvan päätä ei enää meinaa löytää eli lähtökuopissaan on. Ärsyttää kun ne ei voi tunnustella alapään tilannetta, ei oikeesti tiiä yhtään mitä siellä on tapahtunu. Voi kuulemma tulla ihan millon vaan tai sitten ei, eli ei muuta kuin odottelua, odottelua...
Hirveen flunssan oon nyt sitten saanu, sais tämä parantua ennen kuin vauveli päättää syntyä.
painoa tullu jo 15kg ja ruokahalu on valtava, koko ajan pitää jotain puputtaa... Lähenkin tästä jääkaapin kautta sohvalle flunssaa potemaan.

Myhkäri+mahamölliäinen 39+6, huomenna laskettu aika! :wave:
 
Nyt on taas juostu kaupungilla. Tytölle löydettiin mammuttimarkkinoilta kolmet kengät ja jokainen maksoi 5 euroa:) Harvoin sillähinnalla saa mitään. Niin ja minun himoitsemia appelsiineja ostettiin kaksi kiloa. ja herkuteltiin mäkkärin pirtelöillä. Mansikkapirtelö on minun suuri himon kohde myös.

Synnytyksen käynnistyminen: Itse en luota ollenkaan vauvan laskeutumisen tai kohdunsuun tilanteen kertovan synnytyksen ajankohdasta. Ekan kanssa kohdunsuu oli kiinni ja vauva ei ollut laskeutunut. Niinpä minulle sanottiin että tässä nyt menee aikaa ennenkuin syntyy ja kappas, poika syntyi seuraavana päivänä.

Lotta rv 39+2, eikä vieläkään tahdo synnyttämään:)
 
Lotta: mie oon sun kans aikas samaa mieltä tuon kohdunsuuntilanteen kans. sehän voi aueta millon vaan. Ja taitaa olla aika monellaki synnyttäjällä niin että muutoksia tapahtuu vasta ihan tosi toimissa.. Siepä tehit hyvät löydöt, kun noin halvalla kengät löysit. Munki pitäs päässä käymään mammuttimarkkinoilla, mut ku voi olla että ei tässä enää kehtaa lähtiä kovin julkisille paikoille jos vaikka lapsiveet menee.
 
jadekettu ei mulla mikään kiire käynnistykseen olisi mutta tuo neuvolatäti meinas jos saatais vähän aikasemmin sinne kun tuo sf mitta on niin iso.
kieltämättä itseäkin on ruvennut hieman pelottamaan tuo mitta kun vertaan kahteen ensimmäiseen että kuinka iso sieltä on tulossa.
viime käynnilla (tiistaina) ei mitta ollut laskenut ollenkaan ja nyt todella tunnen että toukka on alhaalla.
noh jos maanantaina olen vielä yhdessä kappaleessa niin soitan sinne tyksiin. voi hyvin olla etteivät käynnistä ennen kun menee se kaksi viikkoa yli. saas nähdä.
koko päivän on tullut todella kipeitä supistuksia mutta ei vaan vielä tasaisin ajoin. välillä voi väli olla puol tuntia ja välillä vartin. ei edes sauna auttanut niiden tihentämiseen kuten ensimmäistä odottaessa auttoi. taas vaan odotellaan miten käy :/
 

Yhteistyössä