Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

Zoe: ei niitä maitoja välttämättä tarvi sekoittaa keskenään. Itse kokeilin ekaks suoraan sitä kakkosta, mutta se aiheutti paljon pukluja ja vatsavaivoja. Sitten sekoittelin jonkin aikaa ja nyt kun meillä ollaan nuhassa, niin oon antanut pelkkää ykköstä. Ihan sen takia, että helpompi sitten terveenä kokeilla jotain uutta.

Tultiin just kaupasta ja meillä oli Antonilla päällä se äippäpakkauksen toppis. Vähänkö oli kuuma! Mutta aamulla oli niin kylmä. Ja kun on kipeä. Pitää kuitenkin vielä pitää sitä Rasavillin välihaalaria fleecepuvun tai villapuvun kanssa, kun sehän ei itsessään pidä kuin tuulen vaan.

Mutta nyt ulos ulos ulos. Ostin uusia ulkolyhtyjä, joten niitä innoissani ripustelemaan! Syksy on sitten ihana. :) Tarttuipa mukaani myös parit uudet verhot ja uudet pyyhkeet ja ... :ashamed: Ostin aleista, jospa se toimisi puolustuspuheenvuorona. :)
 
Argh millainen vuorokausi! Kalle on noin viikon ajan pulautellut enemmän, ja tietysti ollut kiukkuinen kun on nälkä ja mahahapot ärsyttää. No, eilen sitten pulauteltiin reippaasti, ja yöllä heräsikin kahdelta nälkäisenä (pari viikkoa oli nukuttu kokonaisia öitä :)). Syötin, mutta hänpä ei sitten nukahtanutkaan! Neljältä aloin hermostua niin paljon tilanteeseen, että lykkäsin pojan miehelle (joka siis yritti nukkua koska oli tietysti menossa töihin) ja ilmoitin, että hänen vuoronsa ja siirryin itse sohvalle. Viideltä oli kuulemma nukahtanut, ja kuudelta soi miehen herätyskello... :ashamed: Kalle heräsi kahdeksalta (kuten yleensä) , ja sitten se varsinainen pulauttelu alkoi. Kahdessa tunnissa viisitoista kertaa... Meidän piti olla tänään lähdössä yökylään kaverille, mutta peruin, kun totesin että pulautuksia tulee liikaa enkä ollut itsekään varsinaisesti ajokykyinen unettoman yön jälkeen.

Soitin sitten neuvolaan kysyäkseni jotain apua tuohon lisääntyneeseen pulautteluun (meillä siis lisääntyi kiinteiden myötä. Ruoka-aineella ei väliä) . Taisinkin joskus kertoa että neuvolatätimme lähti vuorotteluvapaalle. Soitin siis tuuraajalle, ja kerroin tilanteesta. Sainkin hyviä neuvoja: röyhtäytä, pidä ruoan jälkeen pystyasennossa, käsittele varovasti ruoan jälkeen, älä painele mahaa (???? ihan kuin aina olisin tuuppimassa sitä???), älä syötä liian täyteen, tuleeko liikaa maitoa... Ehkä ihan hyviä neuvoja, jos vauvalla olisi ikää 6 pvää, mutta kun on 6 kk niin nuo asiat olen jo oppinut. Ja sokerina pohjalla: vaihda korviketta. Muuten ihan hyvä, mutta imetän :headwall: Että kovasti oli apua. No, sain kuitenkin lääkäriajan, ehkä siitä on sitten jotain apua. Ja toivottavasti ensi yö on parempi.

Pahoittelen, tosi omanapaista taas... Mutta pakko oli päästä avautumaan! Ja tuntuu se muillakin olevan aika levotonta öisin, joten :hug: vaan kaikille!

Keiju + Kalle 6 kk (joka muuten oppi ryömimään viime viikolla)

PS.Tervetuloa Viola!
 
Voi Keiju! Tuo teidän yö kyllä kuulosti rankalta :( ja elo ylipäätään tuon pulauttelun kanssa. Jaksuja teille ja toivottavasti tuleva yö menee paremmin.

Zoe sitä mä vain kommentillani tarkoitin, että Siirin mitat SYNTYMÄN JÄLKEEN on tainnu olla koko ajan pienimmästä päästä, jollei pienimmät niistä vauvoista, jotka syntyessään olivat "normaalipainoisia". Danjuskan Jenna on ollu vielä pienempi, mutta hänellä olikin vähän kiinnikurottavaa :heart:
Ja hyvin muistan tuon Ronin koon, kun itse siitä Siirin syntymän jälkeen kommentoin sulle. Roni ja Siiri oli niin samankokoiset ja jopa syntymäaika oli muutaman minuutin erotusella =) Jäi mieleen, kun oli jotenkin niin hauska sattuma.

Sikainfluenssarokotetutkimukseen (kauhee yhdyssana, Minea menikö oikein?! ...Vai muistanko oikein, että olet äikänope...) päätettiin kuitenkin osallistua, vaikka ensin ei innostuttu ajatuksesta, kun postissa kysely tuli. Tänään kuitenkin soittivat suoraan kännykkään ja kysyivät vielä halukkuutta osallistua, niin päätettiin mennä mukaan. Onko muita vauvoja, jotka mukana?
Verinäyttenottoa obn neljästi ja se voi olla tänpäiväisen alotuskerran perusteella se pahin. Siiri siis sai jo tänään ensimmäisen rokotteen ja on ollu ihan OK. Tuo verikokeen otto ja siihen perään pistäminen vielä oli kyllä rankkaa :/ Katsotaan miten yö menee.

Nyt nukuttamaan Sirpsua!

ps. Siirille hiljalleen ensimmäistä hammasta pukkaa. Ien ollu alhaalta edestä halki jo muutaman päivän, mutta vielä ei naskalia pilkistä.

Kaatjuska ja Siiri 6 kk ja rapiat
 
moikat

yritin päivällä kirjoitella, mutta just nennu heräs sillon.. joten jos nyt jaksais pikaseen.

Minea: millos meinasit testailla?? täällä peukut pystyssä teidän puolesta =) iik, miten sitä alkaakin toisen puolesta jännäämään :D ;)
Me ei olla vieläkään oikein perillä että miten edettäs... :whistle:
Niin ja pikaista paranemista poitsulle.

viola, Kaatjuska ja oliko vielä muita, joilla hitaasti lähdetään liikkeelle.. meillähän ei vieläkään käännytä mahaltaan selälleen, vaikka heinäkuussa oppi masulleen kääntymään. Pakki on käytössä, konttausasennossa heijaa.. mutta meillä ei varmaan edes käännytä selälleen :LOL: :whistle: en tiedä mitä oikein yrittää (istumaan?? ) kun nostaa itseään käsillä ylöspäin ja siitä tavallaan kyljelleen.. eli pyrkiikö siihen ns. merenneitoasentoon, mitä neuvolassa esikoisesta käyttivät...
Ja sitäkin piti sanoa että kyllähän se on lapsikohtaista tuo liikkeelle lähtö, ja osittain varmaan vaikuttaa myös se, että onko syntynyt alku vai loppu kuusta.. eikös Viola teilläkin Saaga ole loppukuun väkeä?? Kuitenkin kuukausi tuossa iässä tekee jonkin verran.

Niin ja Violalle tervetuloa mukaan joukkoon =)

Keiju: Kylläpä kuulostaa TOSI rankalta tuo teidän tilanne! piupaut neuvolan ohjeille, mitkä on päivänselviä ja hyvä kun sait ajan lääkärille. onko kuinka pian?? jaksuja hirmuisesti :hug:

Päksy: Meillä kans lakkoillaan kasvissoseen kanssa :whistle: alkuun uppos oikein hyvin ja nyt ei oikein millään.. Tai nyt on taas vähän paremmin alkanut maistua, mutta pitää olla tosiaan nälkä isolla N:llä että suu aukee samaantapaan kun hedelmäsoseelle tai riisipuurolle, joka on ihan ykkösherkkua :D
kasvissose menee parhaiten alas kun kädessä on jokin "oma" ruoka.. porkkanaa on jälttänyt tämän päivän ja tykkääkin ihan kauheesti kun kylmän porkkanan antaa.. ikenet sangen mielenkiinoisen näköiset.

Kaatjuska: Ei meidän jenna ole pienin ollut syntyessään.. oli 3610g.. vai oliko 3645.. en nyt tarkalleen muista. Varmaan sotkin johonkin muuhun.. en vaan saa näin katomatta päähäni että kuka voisi olla..
meidän neiti ei varmasti kevyimmästä päästä ole ainakaan tällä hetkellä ;)

Vihvi: ihanaa että kontorlissa oli kaikki hyvin!!! :D :heart:

onnittelut uusista taidoista kaikille tasaväkisesti =)

toppapuvusta taisi Viola kysellä.. Meillä mennään pakkauksen puvulla niin pitkään kun vaan mahtuu. sitten seuravaksi talveksi ostetaan toisenlainen puku kun enemmän lumessa alkaa myllätä.

Outius:
Täällä kans jenna raahuaa kasvoja ihan antaumuksella.. tulee suu ja kädet ojossa ja ottaa kiinni mistä vaan saa. Ja jos on yöllä jäänyt viereen niin aamulla herään yleensä siihen kun alkaa pienet sormet räplätä naamaa :D

Meillä meni viime yö tosi hyvin :D jenna heräs 1 aikaan, annoin tutin suuhun ja sippas takas ilman silittelyjä. Nousi syömään vasta 5 jälkeen =) ja sen jälkeenkin nukahti vaikka ensin tuntu että alkaa höpötellä ja haluaa hereille :whistle:

Muuten on ollut kamalan kiukkuinen pv tytöllä :/ sormet on suussa koko ajan ja on niiiin herkkis että ei oo tosikaan. Kunnon päikkäreitäkään ole nukkunut.
aamulla käytiin jennan ekojen unien jälkeen lenkillä. ite työnsin vaunuja ja poika ajo ponilla :D
Illasta kun poika oli ukin mukana traktori hommissa niin Jennan kans hoidettiin ja ruokittiin ponit. Mielissään katselee :) ja nappasin mielenkiintoisen kuvan päivällä.. siskon koira makasi tuossa lattialla ja jenna tarrasi kaksin käsin kirsuun kiinni :whistle: eipä näyttänyt haittaavan koiraa. hauskan näköinen kun iso koira ja pikkuinen kasin käsin kuonossa kiinni :D
pojasta on myös ihania kuvia missä meidän noutaja vaaria silloin aikanaan hoitaa :D

saattopa olla sekavaa sepustusta.. mutta mielii jo nukkumaan :)

danjuska ja jenna
 
Keijulle voimia, toivottavasti pulauttelu rauhoittuu! Olet jo itse varmaan miettinyt kaikki mahdolliset allergiavaihtoehdot, syyt, seuraukset, jne.... mutta onko Kallella jotain ruoka-ainetta, jota saa joka päivä, jolle olisi voinut tulla allergiseksi?

Rokotetutkimuksesta: meillekin tuli kutsu, mutta ei mennä. Mies sanoi ehdottoman ei:n, ja itsekin vielä seuraan tilannetta. Toivottavasti päätös ei kostaudu.

Meidän poju oli syntyessään aika sirppana, 3060grammaa, mut ei varmaan ollut hänkään pienin. Kohta on, jos ei ala ruoka maistumaan: ihme lakkoilua, välillä on kuitenkin syönyt ihan hyvin. Miä olen vetäissyt bataattiin extra-annokset sitä rypsiöljyä, jospa saisi sillä kaloriat kohdalleen.

Huomenna käydään vissiin ostamassa turvaistuin autoon, kun en meinaa saada enää kaukalon vöitä naksautettua kiinni. Joko gracon cosmic comfort tai izi:n be safe combi (tai jotain sinne päin). Graco olisi halvempi, mutta siitä on pari aika huonoa testitulosta. Ihme juttu: kahdessa eri lastentarvikkeen myymälässä on ehdottomasti haluttu myydä tuo gracon istuin meille. Siis vaikka se on halvempi. Suorastaan on "piiloteltu" tuota izi:n istuinta, ja jankattu että kun se on kalliimpi..... Mitä ihm? Ei käy järkeen, eikö myyjät halua yleensä tehdä voittoa mahdollisimman paljon? :eek: Kyllähän tuossa epäilykset herää...

Meillä on muuten pukeminen alkanut mennä hankalaksi, rimpuilee ja yrittää karkuun + vielä huutelee. Ulkohaalari on pahin.

T:Marais ja Ilari (ps. ei ole muuten pojan kutsumanimi, juurikin siksi, että pelkäsin aluksi jonkun tutun tunnistavan minut täältä..)
 
Huomenta!

Danjuska ei se sitten teidän Jenna ollutkaan, joka oli vielä piskuisempi nykymitoilla. Sorry, muistan väärin kaiken enkä jaksa tarkistaa :ashamed:
Muistelen vaan, että just pari viikkoo sitten joku antoi 6 kk mittoja (?) ja jäi mieleen, kun tulee noita pienempiä mittoja täällä katottua vähän tarkemmin.

Outius kyllä meillä Siirikin kovasti mun ja miehen kasvoja tavottelee ja välillä kipeestikin käy, kun kynsiä on koko päivä alustaan teroiteltu :kieh: Aamulla myös haluaa sanoa huomenta huitomalla nassuun meitä. Itseään myös raapii korvista väsyneenä ja muutama komea naarmu on Siirillä itselläänkin ollu kasvoissa viime viikkoina.

Viola mä laitoin Siirille kans yks päivä sen äp:n toppahaalarin ja se oli sairaan kuuma kuten kommentoitkin! Oltiin siis kärrylenkillä ja Siiri istui, joten ajattelin että tarttee lämmintä ylle. Mutta ei noin lämmintä... Meidän Siirille toivottavasti mahtuu tuo haalari vielä tammikuun aleihin asti - on se ainakin niin reilu vielä.

Kyllä on pitkästä aikaa levännyt olo! Siiri nukkui viime yönä yhden 4 tunnin pätkän. Kyllä tekee paljon, kun saa kerrankin nukkua enemmän kuin kaks tuntia putkeen. Seittemältä noustiin ja puol ysiltä jo oli uudestaan unten mailla terrassilla vaunuissa. Aamupuuro ei vain maistunnu, kun oli kahdeksan jälkeen jo niin väsynnyt ja kituinen. Oiskohan sitten eilisen rokotuksen vaikutusta.

 
Huomenta!

Täällä aamulla pakkasen puolella mittari ja olikin kaivettava se äp:n toppapuku neidille unille päälle. On niin reilun kokonen, et tänä talvena tuskin tarvii toista pukua ostaa ja hyvä niin. Tulee ees jossain vähän säästöö.

Mimmukka, mä myös kävin täs kirpparilla ja ostin sukkiksii, bodeja ja muuta käyttövaatetta ja maksoin noin 10?. Täytyy oikeen ottaa asiakseen alkaa niitä kirppareita kiertämään. Sieltä löytää kyllä hyvää tavaraa puolilmaseks kun vaan on tietonen mitä kaupassa maksaa. Kyllä niistä kirppisvaatteistakin osataan pyytää.

Meillä ainakin on neiti aika pienikokonen 7300g 6kk. Syntyessään tais olla isoimpien joukossa, 4490g. Pikkasen alle nollakäyrien mennään.

Nyt on mentävä... tuli aamupäivävieraita
 
Heissan!!
Huih ku oli kylymä!! yx aste pakkasta! nyt nollassa! Emppu nukkuu ulkona vaunuissa,laitoin pääle bodyn,housut,sukat,lapaset,villasukat,hatun,äippäpakkauksen toppapuvun ja makuupussi on kiini. Toi toppapuku on vuodelta 2006 ku se oli Minnin äippäpakkauksessa,Empulle otettiin rahassa ku kaikki vaatteet on tallessa.
Emppu oli syntyessään 49,5 cm pitkä,painoo oli 3,420 kg, ja pipo 34. Noh laitampa Minninki mitat tähä :) : 50,5 cm, 3,840 kg ja 35 cm.
Huomenna onkii Empulla 6kk neuvola. Mennää sinne koko konkkaronkka ja sit mie ja tyssit mummin luo yökylään ja sieltä siskon luo yökylään ja sit sunnuntaina kotio. Mukavaa ajanviettoo siis tiiossa =)
Tänään taas tuossa neuloin myssyy: pukinkonttiin :D
Siit tulikii mielee et pikkusten eka joulu :heart: tuleekos joulupukki kyläilee? Otatteko kuusen sisälle? Missä meenasitte viettää joulun? Vai onko viel liian aikasta kysellä joulusta? :ashamed: :D
Oi, noita myssyjä saankii neuloo urakalla jos kaikille meenasin :heart: kavereille on syntymässä vaavit ni niillekkii :) ja viel en tiiä ees väriä!! Empulle ja Minnille on jo myssyt :)
Jos sitä kävis vaix karjalanpaistin tekoon.

Marsu, Minni 2v 11kk 22p, Emppu 6kk 6p
 
Ilmoittaudunpa minäkin vihdoinkin joukkoonne! Olen lueskellut juttujanne melkeinpä plussaamisesta asti enkä ole saanut aikaiseksi itse kirjoitella. Täytyy näin alkuun jo sanoa että on ollut toosi ihana lukea juttujanne.
Eli meidän esikoistyttö syntyi 25.3 (MarsujaSiskit:Emppu vissiin syntynyt samana päivänä) Painoa syntyessään 3690g ja pituutta 51cm. Me asustellaan täällä Etelä-Suomessa, samassa kaupungissa kun Zoe-F ;)

Täällä on hurjan meneviä vauvoja! Meidän likka oppi vasta vähän päälle viikko sitten kääntymään selältä vatsalleen!

Jaahas, nyt pitääkin samantien mennä. Tyttö heräsi päiväuniltaan!

Aplo ja Tytsy 6kk+joitakin päiviä
:heart:
 
Moi!

Kylläpäs oli taas tullut tekstiä parin päivän aikana. =)

Outius, meilläkin tartutaan hanakasti kiinni ihan mihin vaan mikä käsiin osuu sylissä ollessa. Tuppo hiuksia on aina likan kädessä kun on sylissä ollut. Ja silmälasit varsinkin on ihan pakko saada käteen. :LOL:

Keiju, tsemppiä pulauttelun kanssa. :hug: Olipa idiootit neuvot terkalla...

Kaatjuska ja muutkin yöherääjät, voimia teille! Ihan hoomoilasena luin noita Siirin heräämisaikoja... On varmasti rankkaa kun noin usein tiellä syödään.

Vihvi, hyvä et kontrollissa oli kaikki hyvin.

Marais, meillä on esikoisella tuo besafe izi combi. On ollut tosi hyvä tuoli, vaikka olihan se aika kallis. Nyt meillä onkin pohdinnassa ostetaanko esikoiselle uusi tuoli ja siirretään likka tuohon esikoisen vanhaan, vai ostetaanko likalle kokonaan uusi tuoli.

Rokotetutkimukseen tuli meillekin kutsu eilen postissa. En vielä päättänyt lähdetäänkö mukaan, enkä muistanut miehelle mitään mainita, mutta tuskin lähdetään. En oo vielä vakuuttunut edes siitä et otanko koko rokotusta lapsille.

Korvikkeesta; meillä on käytössä vielä tutteli 1. Pitäis pikkuhiljaa siirtyä iihen kakkoseen, mutta kuten Mineastakin, mustakin se tuntuu jotenkin pahalta. :LOL: Ei meidän neiti vielä niin iso oo... :D

Sormiruokia olen yrittänyt antaa aika paljon likalle. Eilen annoin palan hapankorppua ja keitettyä kukkakaalia. Tänään likka järsi täysjyväkorppua syöttötuolissaan. Alkaa vaan ideat loppuun kesken et mitä sormiruokaa sitä vois antaa. Ideoita? Oon siis antanut noiden jo mainitsemieni lisäksi kurkkua, porkkanaa, leipää, mandariinia ja maissinaksuja.

Mieskin eilen näytti vihreää valoa kolmannelle vauvalle. =) Toisaalta iski pieni paniikki... Hassu tuo ihmismieli. Itse kun olen ollut kolmanteen vauvaan jo hetken aikaa valmis ja nyt kun mieskin sanoi olevansa valmis, mä laitoinkin pakin päälle. :eek:

Eilen oltiin lääkärissäkin tuon likan aukileen umpeutumisen vuoksi. Lääkäri oli sitä mieltä ettei huolta ole, mutta kehotti silti menemään vielä lastenkirurgille ja pyytämään siltä mielipiteen. Pitäis nyt vaan varata aika.

Sain myös vihdoin aikaseks varata ajan itselleni papa-kokeeseen. Oon ollut papassa viimeks varmaan 5 vuotta sitten :ashamed: , hyi mua, joten jo olikin aika mennä. Sain ajan parin viikon päähän.

Tulipas taas pitkästi tekstiä. Nyt meen kattoon joko lihamureke olis uunissa valmis.

marza
 
No josko jatkais...

Aplo, tervetuloa!

Meille tuli myös rokotetutkimuskutsu, mut tuskin osallistutaan. Voi se mieli vielä muuttua, mut mä en oikeen usko koko sikanuhaepidemiaan :ashamed: kai tää mamma tulee vielä korkeelta alas ryminällä, kun koko porukka aletaan näyttämään possuilta :D

Vihvi, tuo aamupala kuulostaa ihan hyvältä :D Mä myös oon sitä mieltä, et kaupan kalaruoat haisee ihan hirveeltä, mut ostin kuitenkin Semperin lohta ja perunaa sekä punakampelaa ja perunaa. Ja maistu myös neiille :p Ne oli ihan vaan kalan hajusia eikä yhtään ällöjä, mut oon myös aatellu jatkossa käyttää noita kuutioita, jos kalasta ei nyt jatkossa tuu mitään. Ekasta kerrasta meni iho rikki.

Mä oon myös jättäny jo kokkareita ruokaan ja parina päivänä viime viikolla annoin kananmunaa, eikä ainakaan yökkäilly lusikallisen päälle.

Joulusta oli kyssäreitä. Ollaan aateltu lähtee pohjoseen anopille jouluksi. Siellä on kyllä niin hienoo olla jouluna kun on lunta ja pakkasta ja oikee talvi. Katotaan kuinka ajomatkan kans käy kun välimatkaa n 850km. Tarpeeks vaan aikaa matkoihin varattava. Pukki ois kiva jo noiden isompien lasten takia ja miksei pikkusenkin.

Viimeyönä alotin sit yötissistä vierottamisen, koska nälkäänsä tyttö ei oo aikoihin heränny vaan tissille on päästävä. No ekan kerran heräs 23, sit täyttä huutoo 24-01 ja tissille otin 03, ei nälkäsen tuntunen kuitenkaan. Huutokonsertti 3.50-4.15., aamutissille 06, herätys 7.15. Toivottavasti ens yö menis paremmin. No toivossa on hyvä elää :kieh:
 
Aplo teretulemast! On se vaan ihanaa, kun meidän joukko täällä pinossa senkun kasvaa! Eikä ihme, on tämä niin korvaamaton vertaistuki.

Marza kiitos sympatiasta. Ihmeesti tuntuu, että kuitenkin jaksan päivällä vaikka nuo meidän yöt on mitä on. En tiedä osaisinkohan edes nukkua koko yötä kun tätä on jo jatkunut niin pitkään... Pääsääntöisesti nukahdan heti Siirin syötyä tai joskus jo ennenkin. Viimeaikoina on pitäny murehtia välillä parisuhdetta ja se on valvottanut joinain öinä syöttöjen jälkeen tunnin tai enemmänkin. Onneks sain taas toissapäivänä sanottua mikä painaa niin mieli vähä keveni.

Vielä tuosta sormiruuasta. Ootteko siis antaneet keitettynä esimerkiksi tuon porkkanan? Kurkku ainakin raakana... Onko vauvoillanne jo hampaat joilla palaisia jyystää? Siirille lauantaina mun kotona äitini kanssa annettiin Maukas-näkkäriä ja typy sai siitä niin suuren palan hampaattomanakin, että kerkesin jo säikähtää, kun se meni kurkkuun eikä henki oikein kulkenu. Äitini oli onneksi vieressä ja seitsemän lapsen kokemuksella kaappasi tytsyn jalkojensa päälle pää alaspäin ja taputti selkäpuolelle. Tuli sellanen peukalonpään kokoinen pala. Meillä on kotona kaikki lapset tuota Maukasta mutustaneet, mutta siitä on nyttemmin tullut niin pehmosta. Olin kovasti ajatellut tuota sormiruuan antamista - pitää vaan olla tarkkana.

Nyt ulkokampetta Siirille ja naapurin kanssa vaunuileen!

Kaatjuska ja Siiri 6 kk +
 
Hyvää huomenta kaikille! Taisin jälleen keretä avaamaan aamun :D Eilinen tosin jäi kesken ku neiti heräsi päikkäreiltä, joten saas nähä ehdinkö tänää vähän alkua enemmän kirjoittaa ;)

Aplo: Kiva et muitakin uusia tulokkaita, jokka vain taustalla seuraillu "tilannetta" =)

Kaatjuska:
Saagan elämän ensipäivistä mulla kyl riittää juttua jos sun kuinka, sillä sen verran siinä tapahtumia riitti. Mut yritän sujuvasti kertoa hieman tiivistää tarinaa. :)
saaga siis sai syntyessään sen 4pistettä, sai yhden pisteen kaikista, paitsi yhdestä. En kyl nyt muista mistä tuli nolla pistettä...? Oiskohan se voinu olla se hengitys, koska ei hengittänyt syntyessään. Hapenpuutteesta neiti ei ehtinyt onneksi kärsiä missään vaiheessa ja napa ph yms. olivat normaalit. Suoraan synnytyspöydältä saaga vietiin toipumishuoneeseen missä lääkäri oli tutkinut tytön ja ohjannut keskoskaappiin, koska hengitys oli epäsäännöllistä ja välillä tuli katkoksia mitä ei ilman apua osannut korjata. saaga oli ensimmäisen yön semmosessa happilaitteessa mikä paineella pukkasi ilmaa silloinkuin pikkuinen unohti itse hengittää. Ja voin kertoa et oli melkonen shokki nähdä toinen pieni kaikissa niissä letkuissa ja piuhoissa kun sitä itse oli aivan valmistautunut saamaan pikkuisen syliin heti synnyttyään :/ Noh, ainakin sai taas oppia sen että elämä ei todellakaan mene aina niin kuin on suunniteltua. Saagalle tehtiin TOOOSi paljon kaikkia kokeita verikokeita, päänultra ja jopa selkäydinnäyte mutta niistä ei mitään löytynyt. Lopulta neitille tehtiin magneetti ja eeg, joista sit pieniä poikkeamia löytyi. Magneetissa oli ollut kaksi hyvin pientä vuotoa aivoissa, jotka eivät olleet edes siinä ultrassa näkynyt :/ Olin tietenkin kauhuissani, mut lääkäri vakuutti että luultavimmin niistä ei mitään Saagalle aiheudu koska kuulemma lähes puolella alateitse syntyneistä on pieniä verenvuotoja ja ovat silti oireettomia. Saagan eeg:ssä oli myös pieni poikkeama, joka ei kuitenkaan viitannut mihinkään epilepsiaan. Saaga sai sit jonkun aivoja suojaavan lääkityksen ja sen jälkeen katkokset hävisivät ja noin viikon jälkeen tyttökulta pääsi pois happikaapista. Siitä viikonpäästä sit vihdoin saimme pikkuisen kotiin.

Ittehän olin kotona aivan sekopää hermo ne ekat kuukaudet :kieh: Pelkäsin koko ajan et Saagalle tulee epilepsiakohtauksia tai et verenvuodon oireita alkaa ilmeta tai et sillä hengitys pysähtyy tai mitä milloinkin... Ne oli rankkoja aikoja ne ja välillä jo kuvittelin ties mitä oireita... Noh, sit käytiin 3kk kontrollis missä oli myös magneetin ja eeg:n kontrolli. Toinen verenvuodoista oli hävinnyt kokonaan ja toinenkin oli hävinnyt lähes kokonaan ja eeg oli normaali ja samoin kuin lääkärin/ft:n tutkimuksissa todettiin et mukavasti on kehittynyt. Voi sitä helpotuksen tunnetta. Vasta sen jälkeen tuntuu et oon rauhottunut sen jatkuvat kyttäämisen ja pelkäämisen jälkeen.... Vaikka vieläkin välillä pelko meinaa nostaa päätään niin yritän kääntää ajatukset positiivisiksi ja nauttia maailman ihanimmasta pikku taistelijata!!! :heart: Jos jotain tulee niin sit tulee, mut ainakin nyt meillä on ihana hyvin kehittynyt pikku tyttö eikä mitään viitteitä mistään kehityshäiriöistä ole. :)

Tämän vuoksi pelottaa jos/kun joskus uusi vauva on ajankohtainen. Syytin(ja välillä vieläkin) itseäni siitä et saaga sai ne aivoverenvuodot, vaikka tiedän ettei se mitään auta eikä muuta tilannetta. :ashamed:

Eipä se tiivistäminen taaskaan oikein onnistunut tämän parmmin et tulipahan nyt oikein urakalla omanapailtua :D

Pakko viel sen verran kysellä teiltä, ku olen (ekaa kertaa) lähös ulos vähän iltaa viettämään kaverien kanssa. Ja mietin tuota imetyspuolen juttua, et miten sitä saa imettää jos tulee hieman alkomaholillisia juomia nautittua? :snotty: Kuinka pitkään pitää olla imettämättä ja tuleeko sitä lypsää hukkaan ettei toinen raukka saa äitiltä alkoholi myrkytystä :/ Vai oisko parempi edelleen pysytellä ihan limsoissa? Ku saaga ei kovin nauti pulloruokinnasta ja luulen et jos illan joutuu pulloon tyytyyn niin viimestään aamulla on tissille päästävä... Huonoa omaa tuntoa poden jo nyt jos tytön isälle ja mummolle jätän hoitoon, mut kaiketi se pitää oppia hieman olemaan neitistä erillään. :whistle:

Muutakin asiaa oli, mut ne meni aivan ohi nyt ku paneuduin niin tuohon Saagan tarinan kertomiseen, joten palaan viel takas kommentoimaan ku mieleen taas tulee(jos tulee :LOL: ) Musta tuntuu et äitiys on tuonu mulle tullessaan dementian, asiat ei vaan tunnu pysyvän päässä...

No nyt tuo tyttökin heräsi eli täytyy rientää!!!!!

Mukavaa alkavaa viikonloppua ja anteeksi vielä tämä pitkä omanapaisuus :)

Viola & saaga 6+
 
heips!

kiva kiva TAAS neiti on kipeenä (mäkin käytän täällä aina vaan nimeä neiti koska mun entinen työ"kaveri" voi kytätä täällä). joo niin nuhaa pukkaa taas. ihan tukossa ja ei tosiaan kukaan nauti siitä nasolinin antamisesta. Toinen huutaa pää punaisena ja itellä käsi vapiseen ja hikoaa ku oon ihan varman et sohaisen sillä putkella silmään tai tiputan tipat sinne :)

Kaatjuska: Meillä kans syödään yöllä usein! en kato kelloa mutta lasken että vähintään se 4 kertaa imetän yössä. yksi tissi kerrallaan, ihan niin kuin päivälläkin. Nukkumaan mennessä nyt oon tarjonnu molemmista tisseistä, mut toisen syö "puoliksi" ja sit alkaa hampailla kalttaamaan nänniä niin ei tosiaan tee mieli huvikseen pitää tissiä suussa. Yölläkin neiti siis syö ihan tosissaan eikä vaan luputa. oon miettiny et jos antais velliä ekan tissin päälle... mutta en oo vielä jaksanu alkaa siihen hommaan. mutta musta tuntuu et pieni mahalaukku ei vaan vedä kerralla paljon. maitoa mulla tulee vaikka pumppaukseen asti.

sormiruokaa: mä oo antanu varrasleipää, siis vähänkö näkkäriä mutta siitä ei saa "imeskelemällä" paljoja suuhun. neitosella on 2 hammasta alhaalla , mutta se vaan "raapii" varrasleipää eikä vielä koskaan oo saanu siitä palasta niin ku näkkäristä tai ruisleivän kannasta. mä oon antanu kurkkua ja porkkanaa raakana siihen mun ideat loppuu. kesäkurpitsa on liian höttöä. kurkusta on saanu palasia muuta sylkee kaikki ulos vaan.

äp- puku siis se on tosiaan KUUMA. yleensä laitan sen päälle ulos nukkumaan mennessä mutta kokonaan auki, sit makuupussin sisään ja makuupussi kiinni. sillai ei tuu liia kylmä eikä kuuma...

Viola: kuulostaa tosi rankalta teidän alkuajat vauvelin kanssa. Onneks nyt on kaikki hyvin! mutta en yhtään ihmettele jos jäi jotain traumaa.
mä ite oon miettiny et onko normaalia että mä vieläkin muistelen joka päivä synnytystä ja mulle tulee joka kerta huono olo. siis alkaa oksettaan... vaikka mulla on ehkä maailman toiseksi helpoin synnytys niin silti mua vaan mietityttää se.

minea: ootko tehny testiä? Jännittää sun puolesta... =)
menkoista: palaa niin hermo! siis mulla oli syyskuun alussa ihan oikeat menkat, sit ne ei loppunukaan ja siitä asti on koko ajan tuhrua tullu välillä niin paljon et joudun käyttämään sidettä, mutta yleensä pärjää pikkuhousun suojalla, mä en enää jaksa, ku tää häiritsee jo mun elämäää jatku rättiper**nä oleminen!

mitähän mun piti kommentoida.. en muista. dementia vaivaa kohta jo niin paljon, että varmaan kohta pitää laittaa nimilappu selkää itelle jos satun eksymään. yks päivä en muistanu puhelinnumeroani enää...

pitäis alkaa suunnittelemaan kevättä...lapsen hoitoa sun muuta... ääh ei jakais!

no toiste enemmän

muty & neiti 7 kk ja 5 pvä

niin 7 kk päivän kunniaksi oppi ryöminään! se on niin huvittavan näköistä, näyttää siltä meno, että kauan ei ryömitä vaan pylly nousee jo konttauasentoon ja ylävartalo nousee tukea hakien, esim tuolin alapinnoja vasten nousee... tosiaan kehitys meneee portaittain. välillä tuntuu että toinen on ihan jämähtäny ja sitten yhtäkkiä oppii kaikee uutta.

naama ja kaula mulla on täynnä pieniä viitoja ku tuo viiltäjä-birgitta vetää noilla kynsillään kunnon haavoja naamaan ku pitää saada räplätä! myös tukka on erittäin harva johtuen hormooneista + eritoten harventaja- hildasta joka vetää tukottais tukkaa päästä!

myös pukeminen on erittäin vaikeaa ja vaipan laitto. se on sadasosa sekunti neiti on hävinny vaipan päältä menoilleen :LOL: sukkahousujen pukeminen on tuskaa ku neiti nipistelee ja PUREE!! mä en tajua mikä villikissa se on. sit nukahtaa illalla sillai että puristelee mun tissiä!! |O |O mutta silti se on niin ihana ja rakas tenava :LOL:

jaa tulihan sitä juttua taas!
ei muuta ku viikonloppuja vaan kaikille!
 
Viola hurja on ollu kyllä teidän alku tytön kanssa! Ei mikään ihme, että ensimmäiset kuukaudet kotonakin oli jännityksessä elämistä ja alituista tarkkailua. Onneksi ksikki on menny sittemmin hyvin. Tuon jälkeen varmasti uusi mahdollinen raskaus ja synnytys jännittää ja pelottaa.

Muty ootko ajatellu sitä vellin antoa siis yösyötön yhteydessä vai illalla? meillä ihan sama juttu, että iltasyötöllä ennen nukahtamista saattaa syödä molemmista rinnoista, mutta yöllä vain toisesta. Meillä ei Siiri syö pullosta. En ole kyllä aikoihin enää tarjonnutkaan, kun kesäkuun lopussa on viimeksi syönny pullosta edes parikymmentä milliä (muistan hyvin kun oltiin miehen kanssa ensimmäisen ja ainoan kerran viihteellä Siirin syntymän jälkeen). Siiri syö aika pieniä annoksia yleensä, mutta kyllä mahaan enemmänkin mahtuu.l Eilen tuntui niin nälkäiseltä iltapuuroaikaan, että annoin desiin vettä tehdyn Muksu-riisipuuron höystettynä puolikkaalla purkillisella hedelmäsosetta. Eikös se kuitenkin ole aika kiitettävä määrä?

Olis taas kermapossupäivä, NAM! Ensin Siirille maitoa, kun sopivasti heräs. Mukavaa vviikonloppua kaikille!

Kaatjuska ja Siiri 6 kk +
 
Arvatkaa mitä tytöt?!?

About neljän testin jälkeen se on kai uskottava, että plussattu on!!Mutta älkää onnitelko vielä, sillä eihän sitä vielä tiedä (yritän hokea tätä mantraa itselleni, ettei innostu liian aikaisin). Mutta ei se onnistu!!! :D Neuvola on ensi viikolla, joten siellä saa tietää lisää. Ja varhaisajan ultraan pääsen, kun kestoa ei voi määrittää (yhdet menkat synnytyksen jälkeen).
Oli pakko kertoa teille, kun myötäelätte niin kivasti. Kiitos peukuista, Danjuska ja Muty ja muut. :)

Olen hirveän huolissani ja ihmeissäni, kun mitään oireita ei ole (paitsi menkat myöhässä kohta kolme viikkoa). Paitsi väsynyt olen kyllä.. oliko teillä muilla millainen raskaus? Voiko olla oireeton? (en kyllä ikävöi pahoinvointia, mutta ekasta sitä riitti. Siksi huolettaa)

Ja katjuska: Kysyit sitä kirjoitusasua. Itse laittaisin näin: sikainfluenssarokote-tutkimus. :)

Mukavaa perjantaita kaikille.

ps. Meillä muuten nukuttiin vime yö kunnolla, alkaa vissiin räkätauti helpottaa. Tsemppiä ja voimia kaikille yövalvojille! :heart:
 
Minea en onnittele vielä, mutta MAHTAVAA!!! Niin ja kyllä oireeton alkuraskaus on ihan mahdollinen! Siiriä odottaessani en kärsinyt minkäänlaisesta pahoinvoinnista tai muista klassisista oireista. Kaverillani kokemus kahdesta täysin erilaisesta odotusajasta. Esikoista oeottaessaan oli pahoinvoiva melkein koko raskauden ajan ja ympäri vuorokauden oli etova olo. Kuopusta odottaessaan ei moisia vaivoja ollut. Ole vaan tyytyväinen ja koita olla liikaa miettimättä. Tiedän, miten helppo sanoa - ja vaikea toimia niin. Täällä pinossa kun oltiin raskauksissamme alussa reilu vuosi sitten, niin aika monella oli oireita ja itseä kyllä epäilytti kovasti kun ei mitään ollut.

Löysin kyllä tämän pinon aikoinaan googlettamalla "oireeton alkuraskaus" ja tämä ketju sattui sitten aukeemaan :LOL: Itse en olis varmaan tällasta keksinyt, kun en ole koskaan aiemmin kirjotellut tällaisilla palstoilla.

Peukkuja pidetään edelleen :heart:
 
Heippa! Meillä poika nukkui viime yönä klo 20-06.30, joi maidon ja jatkoi unia 09.00 asti!! Ei ole ikinä ennen nukkunut tuollaisia aamu-unia!

Tervetuloa Aplo!

Viola
Aika kamala synnytys!! Tai sen päätös. Onneksi kaikki on hyvin! Ei ihme, että sitä seurailee kehittymistä ja on heti huolissaan, jos kehitys ei mene päivälleen yksiin oppikirjojen tai vertaistukiryhmien kanssa..

Minea Ohhoh ja vaude! Aikamoista, että meidän vauvat on niin isoja, että ne voi saada pikkusisaruksia!! :D En onnittele vielä... Mutta hyviä vointeja sinne ja toivottavasti kaikki on hyvin! :flower:

Täällä ei ole tapahtunut mitään. Käytiin poliisilla hakemassa passia pojalle ja pohditaan kovasti turvaistuimen hankkimista. Minkälainen se olisi ja mistä sen ostaisi. Kauheasti pitää taas ottaa selvää noista. Ja myyjät luonnollisesti myyvät niitä kaikista kalleimpia istumia. Mutta sanoppa myyjälle, että ei me tollaista turvajuttua meidän lapselle haluta, otetaan vaan tuo tavallinen.. :/

Jep, hyvää yötä kaikille! Toivottavasti päksy viime yöstä oli hyötyä ja saatte nukkua hieman enemmän ensi yönä! Sitähän sanotaan, että eka yö on ihan kauhea, seuraava jo puolet helpompi ja kolmantena yönä on uusi tapa opittu! Ja muille yökukkujille tsemppiä myöskin!
 

Yhteistyössä