Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

Minea :flower: :flower: :flower: Mahtavaa!! Täälläkin on peukut pystyssä!

Mimmukka: Me hankittiin eilen besafe izi combi -istuin (marzakin tästä mainitsi), ja ihme ja kumma, myyjä ei pakottanut meitä ottamaan gracon cosmicia. Outoa, kun 2 kertaa olen käynyt katselemassa Lastentarvikkeessa, ja mulle haluttiin aina myydä halvin istuin ?!? Mutta mun mielestä nuo istuimet ovat aivan liian kalliita kaikki, ja mieheni sanoin: eilen tapahtui "laillistettu ryöstö". Ja ekaksi pitää olla kaukalo, sitten tuo istuin, ja vielä kuulema kolmaskin istuin jossakin vaiheessa. Ihan rahastusta, sanon minä. Mur. Paljonkohan nuo istuimet markka-aikaan maksoivat? Olisi ihan kiva verrata....

Mies sai tingittyä lisävyöt ja vauvalusikat 5 eurolla istuimen hinnan päälle. Yhteensä nuo olisi tehnyt n. 24 euroa, kauppamies, ja mua hävetti... :LOL: Lisävyöt kuulema kannattaa olla, ne laitetaan pelkääjän penkin alle, ja niillä kiristetään istuin penkkiin kiinni. Ilmankin pärjää, mutta ne kuulema nopeuttavat.

Onko kukaan käynyt vauvakinossa? Miten siellä pärjää, kun pitäisi vissiin suunnilleen paikallaan istua 2 tuntia?

Juu, ja uusille tervetuloa!

T.Marais ja Ilari, 4 päivää vaille 7kk
 
Huomenta!

Taas minä :)

Joillain muillakin taisi olla hulinaöitä, nyt on meilläkin. Yleensä poika on syönyt 1-2 krt yössä, nyt 3 yötä on mennyt 1-2 tunnin välein. Ja aamulla vaippa on pettänyt, eli pissiä tulee sen mukaisesti. VÄSYTTÄÄ. |O |O Ja pitäisi mennä laittamaan aluslakana ja patjansuojus koneeseen....

Neuvolassa sanottiin, että ei sillä nälkä ole, paina vaan käsi selänpäälle ja silittele. Juu! Mut kuuluu vaan HÖÖÖÖÖ HÖÖÖÖÖ niin pitkään, et saa tissin suuhun. Ja ei näytä haittaavan, vaikka olisi tyhjäkin. Kai tuo on joku vaihe (toivottavasti lyhyt) ja siitä voisi päästä eroon, jos huudattaisi vauvaa pari yötä, mut kun ei viitsisi, kun se on vielä vähemmän kivaa kuin tämä. :headwall:

Muilla samanlaista yösyöpöttelyä? Mutyllä taisi ainakin olla myös. Tuteja joku ainakin nosteli...

T.Vali-vali -Marais ja Ilari
 
Huomenta!
Täältäkin liitytään huonosti nukkujien kerhoon. Viime yönä yritin tassutella poikaa takaisin uneen huonolla menestyksellä. Lopputuloksena poika huusi täyttä kurkkua niin kauan että sai tissin suuhun, eli en jaksanut tuntia kauempaa kuunnella toisen pahaa oloa. Tämä tapahtui siis klo 23-23.30 ja 02.30-03.30. sit oli niin poikki että nukuttiin koko poppoo varttia vaille kahdeksaan, kun normaalisti noustaan viimestään seiskalta ylös. En tiiä mitä tekis, ite alkaa olla henkisesti ja fyysisesti niin poikki :headwall:

Minea: kauheesti onnea :hug:

Tervetuloa muuten uusille. oon taas ollu niin muissa maailmoissa että on tervetulotoivotuksetkin unohtunu. oN tää vaan niin mukava paikka kun saa vertaistukea.

Outius: 'Täälläkin revitään hiuksia ja kasvoja, kasvoja erityisesti aamuisin. Oon miettiny olisko nämä elkeet vauvan ensimmäisiä hellyydenosoituksia, ja rajuus johtuis siitä ettei toinen vielä osaa kontrolloida voimiaan. Mutta tää on vaan mun omaa järkeilyä asian suhteen.

Viola: Onpas ollut dramaattinen alkutaival teillä vauvan kanssa. Ihanaa, että kaikki kääntyi kuitenkin parhain päin.

Rokotetutkimuksesta: Kutsuja tipahtelee aina tasaisin väliajoin millon minkäkin rokotteen koekaniiniksi. Ei olla osallistuttu mihinkään. Mennään ehkä siihen pneumokokkitutkimukseen sit kun poika on vuoden ikäinen, tai sit otetaan se markkinoilla oleva rokote suoraan. Ootteko muuten harkinneet vesirokkorokotteen ottamista?? Me varmaan otetaan se viimestään sit kun Kalle menee päiväkotiin.

Vauvakinosta ei kokemuksia ole. Olis ehkä pitäny mennä sillon kun poju oli ihan pieni ja olis vaan nukkunu. Nyt taitais aika mennä toisen paimentamiseen.

 
Outius: Meilläkin tyttö repii ja tarttuu kasvoista ja hiuksista. Joskus on omat posket ihan naarmuilla kun toinen niin innoissaan "silittelee".

Rokotetutkimus Meillekin on tullut monen monta kutsua rokotetutkimuksiin mutta ei olla ajateltu mennä. En raaski viedä tyttöä pistettäväksi :(

Jossu84 Mä en pidä harsoa vaunuissa. Jätän vaunut parvekkeen oven eteen niin on parempi ettei siinä ole harsoa edessä, että pääsen kurkkimaan tyttöä oven takaa.

Viola Tosi hurjan kuuloinen elämän alku teidän tytöllä :( Onneksi kaikki on nyt hyvin! Tuosta alkoholista ja imetyksestä: Itsekkin funtsailin joku aika sitten aivan samaa. Mä luin imetystukilistan sivuilta tosta ja sieltä sain hyvin tietoa. Kannattaa käydä lukasemassa!

MutyMullakin sama homma että aika usein tulee mietittyä synnytystä. Mulla ei siitä pahaa oloa tule mutta jostain syystä tulee lähes päivittäin mieleen synnytys! Itselläni synnytys kesti vuorokauden ja oli imukuppisynnytys. Itseäni jäi harmittamaan ettei mun kanssa koskaan käyty sitä jälkikeskustelua :/ Sun kannattaa varmaan ottaa asia puheeksi neuvolassa, jospa ne osais auttaa.

Minea En onnittele mutta :flower: Koskahan ois sitten LA?

Jaksamisia kaikille yövalvojille :hug:

Toivotaan, että nyt menee tummennuksety oikein :LOL:
 
Moi taas pitkästä aikaa!

En oo edes ehtinyt taustailla säännöllisesti viime aikoina, niin johan oli kertynyt luettavaa. En varmaan muista kommentoida mitään järkevästi, kun niin paljon tuli asiaa. Oli kyllä mukavaa lukea kaikkien kuulumisia ja harmittaa, kun en ole käynyt pitkään aikaan. Heti tuli monista jutuista helpottunut olo, kun muillakin on samanlaista kuin täällä meillä:)

Tervetuloa kaikille uusille heti ensin! :flower:

Oman palstatauon syy on ollut tytön yöheräilyt. Herää siis noin tunnin-kahden välein syömään ja tätä on jatkunut jo pidempään. Välillä yritän olla syöttämättä, mutta ei se onnistu joka kerta. Oon sitten ollut ihan poikki, kun en päivällä hyvistä yrityksistä huolimatta onnistu nukkumaan itse |O En tosiaan tiedä, miksi neiti herää noin usein. Ehkä se on edelleenkin sitten nälkä. 6 kk neuvolassa mitat oli 9460g ja 66.6cm eli painoa oli taas tullut n. 900g/kk, joten onhan sitä pakko syödäkin. Kiinteät meillä aloitettiin tasan 5 kk ikäisenä ja nyt syö enimmäkseen hedelmäsoseita, kun ne upposi alkuun paremmin kuin vihannekset. Nyt jo porkkana-perunallekin suu avautuu isoksi, toisin kuin alkuun. Yököttelyksihän se meni silloin :D Oon tuon heräilyn takia yrittänyt aloittaa iltapuuroakin, mutta se ei vielä oikein uppoa... Toisaalta voihan se olla hammas, vai voiko? Heräilyä on siis nyt kestänyt jotain ehkä pari viikkoa vaihtelevasti. Hammasta ei kyllä vielä näy... Sympatiat kaikille yöheräilijoille! Itsestä ainakin on uskomatonta, että joskus nukuttaisiin kokonaisia öitä ja herättäisiin myöhemmin kuin kuudelta, mutta:
Kaikki vinkit yövalvomisen lopettamiseksi kyllä otetaan vastaan!!!

Turvaistuimeksi meilläkin hankittiin besafe izi combi kuten ainakin Maraiskin.

Minealle ruusuja täältäkin!

No nyt tyttö heräs, joten kirjoittelen taas vähän myöhemmin muutakin kuin omaa napaa!
 
Kaa
Piiiitkästä aikaa pääsen taas kommentoimaan... nyt tulee pitkä teksti. :)

Siis ihan ensin uusille (Viola-85 ja Aplo) suuresti tervetuloa mukaan. Laitoin tietonne tuonne etusivulle, käyttekö tarkistamassa että ovan oikein.

Talviulkoilusta on ollut puhetta. Omasta mielestäni ulkoilu on aina ollut pukeutumiskysymys, niin myös poitsun kanssa. Meillä rattaat ovat hyvin suojatut viimalta. Sivusuojat ovat reilut ja rattaisiin on jalkapeitto. Sen ja makuupussin yhdistelmä on talvella käytössä toppavaatteiden lisänä. Toppapukuja minulla on talvelle kolme, eri kokoisia kukin. Eli niillä pitäisi hyvin päästä tämä tuleva talvi.

Rattaista puheenollen; otettiin se ratasosa käyttöön jo poitsun ollessa nelikuinen. Siinä kun saa sen istumaosan ihan makuuasentoon niin se onnistui. Ei vieläkään toki istu ihan pystyssä asennossa, vaan puoli-istuvassa. Aina välillä treenataan lyhyitä aikoja istumista.

Ja sitten aasinsiltana istumiseen. Poitsu istuu jo lyhyitä aikoja itsenäisesti lattialla. Hieman se asento huojuu edestakaisin, mutta poika osaa jo laittaa käden tukemaan asentoa jos meinaa kaatua. Nokalleen ja takaraivolleen silti mennään säännöllisin väliajoin.

Syöttötuolia ei ole vielä käytössä. Ihan vaan sen takia, että siitä puuttuu yksi osa joka pitäisi etsiä varastosta. Noh, ei sillä ole kiire.

Meillä on muutto parin viikon päästä. Muutetaan vuokralle paritalon puolikkaaseen, 3 h + k + s. Ollaan siinä jonkun aikaa ja sitten aletaan etsimään omaa.

Imetys onnistuu vielä erittäin hyvin. Poika tykkää imeä ja minä tykkään imettää. Tuonkin takia maitoa tulee hyvin ja imetänkin noin kahdeksan kertaa vuorokaudessa. Kiinteitä syödään kahdesti tai kolmesti päivässä, riippuu ihan päivän rytmityksestä. Kasvissoselounas ja iltapäivän hedelmäsose välipala. Joskus iltapuuro. (Ollaan vasta aloitettu sen antaminen, joten en laske sitä vielä ruokailukerraksi)

Liikkumista ei vielä ole eteen- tai taaksepäin, ainoastaan navan ympäri ja selältä mahalleen ja toisin päin. Käsinojaa harrastaa ja pyllykin nousee aika korkealle, mutta eivät yhtäaikaa. Siitä se lähtee.

Seisominen onnistuu tukemalla. Eli poika seisoo omilla voimillaan mutta tarvitsee (tottakai) vielä tasapainoonsa tukea.

Menkat ovat alkaneet ja tulleet jo useamman kerran. Ekathan mulla alivat tasan kuukausi synnytyksestä. Nyt vaan viimeisimpien aikana tulivat kaikki lieveilmiöt mukana... huuliherpes, migreeni, selkäkivut, turvotus. Ihanaa.

Poitsu jutustelee kovaa ja paljon. Eli ääntä kyllä lähtee. Olen yrittänyt kuulostella äänteitä mitä sieltä tulee, mutta on kyllä niin sekalaista kamaa että en saa selvää. Vauvauvauvauvau-kieleksi me sitä kysytään ja äitikin opettelee puhumaan vauvaa.

Reissullakin käytiin, Kreetalla oltiin viikko. Kaikki meni todella hyvin, ei mitään ongelmia koko matkalla. Helppoahan tuollaisen puolivuotiaan kanssa on matkustaa.

Possunuharokotetutkimukseen ei osallistuta. En edes ole varma haluanko koko rokotetta pojalle sitten kun niitä jaetaan... itselle se varmaan on pakko ottaa työn puolesta. Töihin olen palaamassa helmikuussa, pitkin hampain. Vesirokkorokotettakaan ei oteta, mielummin yritetään saada se tauti hankittua tässä taaperoiässä ja vasta-aineet sitä kautta.

Korviketta tarvitsee antaa harvoin, mutta silloin annetaan Semperin kakkosta. En ole edes ajatellut mitään vieroitusmaitoja... tarkoitus on imettää niin pitkään kuin mahdollista ja siirtyä sitten vuosikkaana siihen lehmänmaitoon.

Jossu kyseli harsosta ja rattaissa nukuttamisesta. Laitan harson, jos ollaan liikkeellä jossain vilkkaammassa paikassa, muuten en. Monesti poika nukahtaa parin minuutin sisällä rattaisiin laittamisesta jos on väsynyt. Taitaa olla hyvä paikka nukkua. Tuon harson laitan siis jos pitää hieman rajoittaa virikkeiden määrää, jotta aivot eivät kävisi ylikierroksilla ja nukahtaminen olisi helpompaa.

Minean testailusta tuli todella hyvä mieli! :) :heart: Itsekin olisin valmis jo seuraavaan raskauteen ja lapseen, mutta en ole vielä saanut hyväksyntää miehen puolelta...

Tässäpä varmaan ainakin osaan jutuista kommenttia, palaan taas myöhemmin uudestaan tarkistamaan mitä unohtui.

Omaa napaa sen verran, että poika sai aamulla ensimmäisen hampaansa. Tai ei se vielä ole kokonaan puhjennut, mutta osittain. Ikää on nyt 6,5 kk, mitat noin 9,6 kg ja 72 cm.

Kaa
 
Minea, wau!!! Aivan ihanaa ja mahtavaa!!! Pidän peukkuja pystyssä että kaikki olisi hyvin. :wave: Ja täytyy nyt myöntää et aivan pienenpieni kateus iski... ;) Ja tuosta oireettomuudesta, mulla on molemmat raskaudet olleet lähes täysin oireettomia. Esikoisen raskaudesta sain itse tietää vasta rv 7+jotain, kun mitään oireita ei ollut.

Jossu, mä oon aina ihmetellyt miks ihmiset pitää harsoa vaunujen edessä, mutta en kyllä ihmettele enää. Meidän neiti on niin herkkäuninen, että kun ollaan liikenteessä,vaunujen eteen on pakko laittaa joku harso että likka tajuaa nukkua eikä yritä koko aikaa vilkuilla mitä tapahtuu. :D Kotona olleessa en sen sijaan laita eteen muuta kun hyttysverkon lintujen takia. Eilenkin pikkulintu tuli ja istahti vaunujen kuomun päälle tytön nukkuessa vaunuissa. Ja mulla on kaiken lisäkis vielä lintufobia.

Viola, tuosta imetyksestä viihdeillan jälkeen ollaan varmasti montaa eri mieltä. Mutta eihän se alkoholi siihen äidinmaitoon kovin paljoa imeydy. Luin jostain et jos äiti on yhden promillen humalassa, maidossa on yhden promillen verran alkoholia. Ja se on vähän se. Mä itse ainakin kun olin viihteellä ja imetin ekan kerran aamulla likkaa. Enemminkin alkoholia ei suositella sen takia, että silloin vauvan käsittely saattaa olla paljon ronskimpaa ja varomattomampaa.

Vauvakinossa ei ole tullut käytyä, mutta nyt mietin et vois lähteä kun siellä menis se kotimainen leffa.

Joku kyseli noista hampaista. Meidän likalla on nyt 5 hammasta. Kaksi alhaalla ja kolme ylhäällä, eli sormiruoat on hyviä likalle kun sillä on jo millä nakertaa. =) Meillä myös noustiin eilen ekaa kertaa seisomaan! Ja olin kerrankin valppaana ja sain napattua kuvankin tapahtumasta. Tässä likalla siis ikää 6 kk, 1vko ja 4 päivää.



Niin joo, ja kävin eilen pomon puheilla. Ilmotin nyt et oon hoitovapaalla heinäkuun loppuun asti, siihen putkeen pidän kesäloman, eli ens elokuun lopussa meen sit töihin.

marza
 
Minealle peukkuja odotukseen :)

Meillä viime yö anto jo toivoa siitä et yöllä ei herätä. Neiti heräilly kuukauden tunnin-kahden välein. Nyt muutamana yönä tassuteltu ja huutokonserttia pidetty. Huudot viimeyönä kork 5min ja kahdelta otin rinnalle, kun selkeesti nälkänen ja sit seuraavaks 6.30. Herätykset viimeyönä 23, 01, 02, 04 ja sit se 6.30 jipiii!!! :D

Nyt tosiaan kun ollaan viikko noustu seisomaan alkaa tuo alastulokin sujumaan, eikä kopise läheskään niin usein kun alkuviikosta. Joka paikkaan on päästävä nousemaan.

Vauvakinossa ei mekään olla käyty, mut mieli tekis. Mihen vaan pistäs tuon 5veen siks aikaa. Isompi on kuiteski koulussa.

Kovin täälläkin kovakourasesti käydään halimassa ja nyt uutena juttuna hakkaa päätään lattiaan ja seinään ja oviin. Tuskin sitä tekis jos sattuis...

Vesirokkorotetta ei oteta, vaan oon sitä mieltä et kyllä joitain tauteja lapsen pitää sairastaa. Eikä se terveelle lapselle oo vaarallinen. Ikävä vaan jos perheessä useampi lapsi niin yleensä sairastetaan peräkkäin.
 
Täällä takana oikein kunnon känkkäränkkä-päivä. Hyvin lattialla viihtyvä Ada ei ole suostunut olemaan sekuntiakaan makuullaan kitisemättä, paitsi nukahtaessaan. Mietin, voisiko syynä olla eilen ekaa kertaa kokeiltu kalaruoka? Tai sitten vain kuuden kuukauden kriisi, tai hampaita tai tai tai...

Maraisiin yhtyen vali vali vali - onneksi sentään yöt sujuvat hyvin.
 
Taas on mennyt aikaa, kun viimeeksi olen kirjoittanut, vaikka päivittäin taustailen. Mikähän ihme siinä on, että ei saa kirjoitettua. Ja kun kirjoitan niin on yleensä aina oma napaista juttua, kuten nytkin...sori vaan...

Pakko on täälläkin ihmetellä miten aika menee vauhdilla, meidänkin vauva on tänään jo 6 kk. Aivan uskomatonta??!! Meillä poika on jo ryöminyt 2 kk ajan, ja nyt on useamman viikon ajan noussut konttaus asentoon, ja siinä heiluttaa itseään...viikon verran on noussut polviseisontaan lelukoria tms vasten. Eilenpä poika sitten "järkytti" minua ja miestäni nousemalla tv-tasoa vasten seisomaan, ja arvata saatatte miten kävi, kun tasapaino ei ole vielä hallinnassa :) Välillä kaipailee niitä aikoja, kun sai lehden lukea rauhassa, kun poika viihtyi lattialla lelujen kanssa eikä vielä osannut liikkua, nyt saa olla koko ajan perässä. Vaikka ihanaa on nähdä miten poika kasvaa ja kehittyy. Meillä oli tossa kahden viikon ajan yöt aivan h.....ttiä, kun poika ei nukkunut kuin tunnin pätkiä, ja mies tietty reissussa siitä viikon verran. Syy oli tietenkin hampaat, alhaalle puhkesi kaksi hammasta. (Ja konttaus harjoituksia piti myös yöllä treenata)

Turvaistuimista on ollut juttua ja meillä on käytössä besafe (uudenpi malli) arvokas oli istuin, mutta ollaan erittäin tyytyväisiä istuimeen. Meille ei ole koskaan lastentarvikeliikkeessa tarjottu kalleinta, vaan aina ovat kyselleet meidän tarpeita, ja ehdottaneet muutamia vaihtoehtoisia tuotteita.

Tervetuloa minunkin puolesta uudet, ja nyt en muista kuka oli plussannut, mutta tarrasukkia sinne päin.

Misa+Rasmus 6 kk
 
Terveiset nopsaan ennen tytön heräämistä...

Meillä on nyt sit kans puhjennu eka hammas. On sitä sit tehtykin ehkä kuukauden päivät :D No lauantaina huomasin, mut eilen oli tullu läpi asti.

Ja ehkä tästä hampaasta johtuen meillä on nyt yöt rauhoittuneet (kop, kop). Toki vielä heräillään, mut rauhottuu ilman tissii ja aika nopsaan. Luulisin heräilyjen nyt johtuvan kauheesta tarpeesta liikkua ja sit sitä tehdään yölläkin ja ollaan tulossa milloin mistäkin kohtaa läpi sängynreunasta.

Mut nythän tietty neiti heräs ja tuun jatkamaan paremmalla aikaa...
 
pienen tauon jälkeen :wave:
ei ole kerennyt kirjoitella taas hetkeen mut lukemassa olen käynyt.
meillä on ollut melkein koko perhe kipeenä ja valvottu on |O
vanhin poika on vielä terve, tytöllä jo paranemaan päin ja jerellä todella pahan kuuloinen yskä ja varsinkin kun vähän touhuu lattialla.
jos sitten seuraavat pöpöt tulis vasta ens vuoden puolella.
minea ihania uutisia. ihan kateeks käy :D
aplo tervetuloa joukkoon =)
marza kylläpäs teillä noustaan jo aikasin ylös
ja mitäs meille. vielä ei eteenpäin mennä. pakitetaan kyllä sujuvasti ja ympäri mennään myös. istuminen sujuu jo todella hyvin mutta pakko kokoajan olla takana kun yhtäkkiä jere päättää nojata taaksepäin. pari hammastakin on jo alas tullut vaikka ei niillä olis kiirettä ollut.
joku kyseli yösyötön lopettamisesta minä joskus sain tytön luopumaan yötissittelystä antamalla aina vesipulloa. haittapuoli siinä oli että sitten piti saada öisin sitä vettä :kieh:
oli se kummiskin aivan eriä kun että olis joutunut syöttämään tissiä.
joulusta oli myös kyselyä. kotona varmaan joulu vietetään. kuusi on ihan ehdoton. ilman sitä ei joulu tule. myös pukki tulee. saas nähdä ollaanko keskenämme vai tuleeko vanhempia. meidän kun on ihan järjetöntä lähteä anoppilaan joulu aatoksi. rahtaat kaik lahjat sin. sit siellä ei mahdu edes kunnolla syömään jos kaikki tai kun kaikki lapset sinne tulee. sitten vielä kauhea kiire syödä ja avata lahjat kun jere menee aikasin nukkuu että pääsee kotiin iltapuuroks. jos he tulisivat vaikka tänne kun meillä on enemmän tilaa =)
ihanaa tää täti pääsee työkavereiden kanssa viettää iltaa lauantaina. meidän firma loppuu mutta työpaikat kyllä säilyy. siirrytään vaan toiseen tehtaaseen. meillä on firman hautajaiset :whistle: ihanaa päästä ulos kun on tullut istuttua sisällä kipeiden lasten kanssa :snotty:
yks kysymys olisi. miten teillä sujuu nukuttaminen?
tuli vaan mieleen kun meillä kaikki lapset nukutettu erillä lailla.
jere on kaikista helpoin. hänet kun pistää pinnasänkyyn ja antaa käden niin siihen hän nukahtaa. kaksi ensimmäistä joutusin kantamalla nukuttamaan. ihan omaa tyhmyyttä se kyllä oli kun siihen opetti :ashamed:


cadillac ja jere kohta jo 7kk
 
Täällä myös hampaita tullut ihan huomaamatta. Katsoin yhtenä päivänä että mitä valkoista pilistää ikenestä ja siellähän ne kaksi pientä hammasta törrötti. Siinä mielessä huono juttu että neiti muutamaan otteeseen on jyrsinyt rintaa todella kipeästi.

Muskarista on neiti alkanut pitämään vähitellen. Hihkuu jo tuttujen laulujen mukana. Selvästi tosin huomaa, mitkä biisit eivät ole mieleen:)

Jotenkin olen tosi väsynyt kuulemaan eräiltä tuttavilta lapsenhoito ohjeita. Mies on jäämässä vuorotteluvapaalle ja sen järjestäminen on hieman hankalaa. Ja valittelinkin järjestelmän monimutkaisuutta tuttavalleni. Kommentiksi sain että kannattaisiko sittenkin vain laittaa tyttö hoitoon, niin pääsisi helpommalla ja että joskus se lapsi kuitenkin pitää laittaa hoitoon. Kerroin kyllä että se vaihtoehto ei tule kuuloonkaan, niin sain ylisuojeleva äiti leiman otsaani. Ja kuulemma kyllä se lapsi oppii puhumaan ja kävelemään hoidossakin. Ja laittaahan tuttavanikin lapset hoitoon heti kun tietää mitä alkaa tekemään.
Mielestäni en ole ylisuojeleva vaan haluan lapseni parasta ja kerran meillä on mahdollisuus pitää lapsi kotona, niin miksi pitäisi laittaa hoitoon.

Ruoka ei oikein vielä tahdo maistua näin kolmen viikon harjoittelun jälkeen. Tietenkin sitä menee aikaisempaa enemmän mutta kyllä se työtä vaatii. Mutta en odottanutkaan tästä mitään helppoa. Hillakiisseli ja mustikat ovat herkkua ja niille suu aukeaa nätisti:)

Mutta nyt ruoan tekoon.

Lotta ja neiti kohta 7kk
 
elikkäs uus yritys...

Näinhän tää paljolti taitaa mennä, et omia kuulumisia tulee kirjoteltua, sitä omaa napaa :ashamed: Ja sitä täältäkin tulossa :D

Meillä nyt viikon seisomaan nousun myötä on neiden tasapaino kehittyny ihmeesti. Ei läheskään enää niin usein kopsahda ja saa otettua jo korjaavaa askelta jos meinaa kopsahtaa kumoon. Eilen otti jo muutaman askeleen tukea vasten.

Istuminen alkaa sujua jo varmemmin ilman tukea, mut mielummin lähtee istuma-asennosta heti konttimaan eteenpäin. Ei siis juuri malta olla paikallaan, vaan jatkuvasti liikkeellä.

Cadillac, meillä nukahdetaan päivällä rattaisiin, usein tarvitsee pienen kiepan, mut melkeen nukahtaa kun lähdetään terassilta alas. Illalla neiti nukahtaa tissille ja siitä sit nostan omaan sänkyyn. Toisinaan herää toisinaan ei. Jos vielä illalla herää tissin jälkeen vaatii taputtelua, joskus sylittelyä, sellasta sovellettua tassuttelua.

Meillä myös imetys sujuu vieläkin hyvin. Pullo ei kelpaa ollenkaan ja oishan se helpompaa jos joskus joku toinen vois sen maidon antaa jos neidin aikatauluihin ei esim kaupassa käynti sovi. Mut toisaalta se on korkeintaan vuoden ikään, tuskin ainakaan montaa kuukautta kauempaa. Pian se aika kuitenkin menee. Muistan miten sitä mietti silloin esikoisen ja toisen kanssa kun imetys ei niin sujunut, että voi kun sujuis ja nyt kun sujuu niin miettii et voi kun kelpais pullo ei ois niin kiinni. On se vaan kumma tuo ihmismieli :kieh:
Mites muilla, onko ajatukset imetyksen kestosta muuttunu nyt kun vauvalla enemmän ikää ja kiinteitä menee enemmän tai vähemmän?

On tää niin hienoa kun vauvalla on vihdoin rytmi :heart: Ei muuta kuin päiväkahvin keittoon nyt kun neiti unilla.
 
Vaastailen vielä muutamiin kysymyksin.

Joulu: Mennään minun kotiin niinkuin joka vuosi. Päästään valmiiseen ruokapöytään ja vietetään rauhallinen joulu. Joulun jälkeen mennään miehen kotiin.

Nukuttaminen: Neiti on ihan ihme tässä asiassa nykyään. Kannetaan pinnasänkyyn ja annetaan unilelu. Touhuaa jonkin aikaa omiansa ja alkaa nukkumaan. Yöllä saattaa herätä mutta heiluttelee vain jalkojaan ja ihmettelee ja nukahtaa uudelleen. Vaunuihin kun laitan päiväunille niin saa olla tarkkana vaikka on itkuhälyttimet. Saattaa pitkän tovin vain katsella eikä kuulu ääntäkään. Välillä ei tiedä kuinka kauan on mahtanut olla hereillä.

Lotta ja neiti kohta 7kk
 
Heippa!!

Viikonloppu takana ja päästiin miehen kanssa vähän juhlimaan. Alunperin mun piti lähteä yksin mun serkkujen kanssa mut mun äiti itse ehdotti että jätetään lapset sille hoitoon et päästään vähän kaksin johonkin. Päätettiin sit et mennään molemmat juhlimaan kun aika harvoin yhdessä mihkään päästään. Tosin meidän ilta meni vähän pipariks, kun mulle tuli ykskaks baarissa ihan sairaan paha olo. Mietin et oisko joku voinut laittaa mun juomaan jotain, niin äkkiä öklötysolo tuli. Mut sitä en saa ikinä selville. Oltiin kotona jo kahden aikaan ja oli luxusta kun saatiin aamulla nukkua niin pitkään kun huvitti. =)

Joulu on meillä ihan auki vielä. Toiveena olis päästä muuttaa ennen joulua omaan taloon, mutta voi olla ettei saada taloa ihan valmiiksi siihen mennessä. Sit varmaan vietetään joulu anoppilassa.

Nukuttaminen on meillä aika vaihtelevaa. :D Joinakin iltoina neiti nukahtaa itekseen kun vaan sänkyyn vie, toisina iltoina saa kanniskella pitkin kämppää ja yrittää rauhotella uneen. Mutta pääsäntöisesti likka menee tosi kivasti nukkumaan. Ja luulen et tohon nukahtamiseen vaikuttaa aika paljon uuden oppiminen. Eli jos on just oppinut konttamaan tai ryömimään, niin se oppiminen taitaa viedä unentkin. :LOL:

Tulipas mullakin nyt omaa napaa, mutta kommentoin sit paremmalla ajalla taas. B)
 
moikka

katotaas kuinka pitkään kerkeen kirjottaa. ;)

Minea: Oi, miten mahtava juttu!! ihanaa! =) paljon paljon jarruja mukaan.

Päksy kyseli imetyksestä.. Itse silloin ajattelin että en varmaan imetä 6kk:ta kauemmin.. no, neiti teki tissilakon silloin 5kk:n iässä ja on siitä asti huolinut tissin vain öisin.
Ja vaikka kaikki kävi tavallaan näin kivuttomasti niin harmittaa ihan kamalasti! Olisin varmasti jatkanut imetystä vielä jos vaan olis neitille passannut. Esikoisen aikaan imetyksen loppuminen ei harmittanut näin paljon ja tuntunut näin haikealle..

jostapa sitten pohdinkin meidän yösyöntiä.. Nimitttäin la-su välisenä yönä Jennalle syötin pullosta ja nukkui sitten siitä 2.30 aina 7.30 asti!! :eek: (illalla alkoi 20.30 nukkumaan ) yleensä herää viimestään kuudelta uusinta tankkaukselle.. Mietinkin, että onko oma maito alkanut nyt sitten ehtyä.. viime yönä heräsi kamalan aikaisin syömään.. "torkahdin" ja huomasin että olenkin nukkunut 2 tuntia :whistle: ja tyttö imi taas/edelleen.. ja toisen kerran taas kuuden maita.. Ensi yönä aion kokeilla antaa pullosta. jos on nälkäinen niin saa sitten massun täyteen kerralla ja voi rauhassa nukkua.. jos siis siitä kiinni on.

oltiin miehen ja serkun kanssa yöelämää katsomassa silloin la. syötin Jennan klo20.30 ennen lähtöä ja ennen kahta yhden jälkeen oltiin takas. Kerkesin hyvin itse syöttämään tytön. Oltiin siis yötä minun porukoilla ja mummo vahti lapsia.

joulu; jouluna on tehty sillä tavalla, että mennään 22-23pv anoppilaan ja lähdetään sieltä minun porukoille sitten aattona niin, että ollaan ennen päiväruokaa perillä.

nukuttaminen; Mennään yläkertaan ja tyttö ottaa maitohörpyt tissillä. Yleensä rentoutuu ja rauhottuu jo siinä. Sitten vaan nostetaan omaan sänkyyn unilelun kanssa. Yleensä nukhataa samantien. jos on levoton niin pienen hetken kun silittelee niin nukahtaa kiltisti.
Päivällä nukkuu vaunuissa ja yleensä ihan kiltisti nukahtaa, ilman suurempia hyssytyksiä. Monesti kyllä lähdetään lenkille samaan-aikaan että nukhataa siinä ihan huomaamatta aikansa killisteltyään =)

danjuska ja jenna 6kk2pv
 
Heippa kaikille! :wave:

Saagan elämän ensi metrit oli kyllä melko dramaattiset mut onneks kaikki menos parempaan päin ja pieni tyttömme kasvaa ja kehittyy hyvin =) Ja äitikin kehittyy ihan hyvin kokoajan siinä, ettei ressais kokoajan niin paljoa :LOL:

Kaa: Kiitos, tiedot pitivät paikkaansa ;)

Olipas paljon kerennyt viikonloppuna tulla kirjoitusta kun en kerennyt koneelle. Oltiin mun vanhempien luona pohjois-pohjanmaalla kyläilemässä. Kävin ekaa kertaa sitten Saagan raskausajan/syntymän jälkeen ulkona hyvien vanhojen ystävien kanssa ja täytyy todeta että oli tosi kivaa ja piristävä kokemus =) En ole osannut kaivata enää edes viihteelle, mut nyt taas muistin et voihan se hyvässä seurassa ollakin mukavaa vaihtelua silloin tällöin!!!! Vaan ei tuota kovin usein jaksais ku univelkoja on vaikea nukkua pikku neidin kanssa takaisin ja sit väsyttää useampi päivä!!! ja kiitos vinkeistä imetykseen. Kävinkin lukemassa sieltä imetystuen sivuilta jutun ja oli hyvää tietoa. Saagalle pullo maito oli kelvannut hyvin illalla ja aamullakin vielä, niin imetin sit vasta aamupäivällä vasta ekan kerran, ihan varmuuden vuoksi =)

Arvatkaas, meillä on nukuttu nyt muutama yö ilman yö syöttöä!!! B) Iskä oli silloin la. yönä vastuussa saagan yöunista niin hää oli pitempi pinnaisena vain aina tuttia tarjonnut kun neiti heräs ja kun ei ollut kelvannut niin oli vaihtanut tytön toisella kyljelle ja unirievun kainaloon niin oli nukahtanut taas uudelleen. Kokeilin samaa viime yönä ja sehän toimi edelleen!!! Ei passaa vielä juhlia liikaa, mut tää on nyt ainakin hyvä alku :D

Joku kyseli nukuttamisesta. Meillä Saaga nukutetaan AINA syliin (paitsi päivällä vaunuihin). Oppi nukahtamaan n.2kk iässä syliin tosi nopeasti kun rievun laittoin poskea vasten ja tutin suuhun, samalla tavalla mennään edelleen tai sit nukahtaa jo tissille. En ole edes älynny nyt kokeilla enää sänkyyn aikoihin ku se silloin pienempänä oli ihan mahotonta hommaa... Venkoili ja huusi niin kauan että "pelastettiin" pois sängystä :/ Pitäis kai sitä opetalla itsekseen sänkyyn taas nukahtaan mut tällä tavalla on vain tuntunut kaikille parhaalta tavalta. Toisaalta nautin itsekkin kun saan illalla nukuttaa pienen kullan syliin/tissille ku näkee että toinen nauttii niin siinä olosta ja nukahtaa tyytyväisenä. :heart:

Minea: Ihana kuulla vauva uutisia :flower: Itsekkin NIIIIIIN kovasti haluisin jo toista et melkeen kateus iskee kun muilta kuulee vauva uutisia. Itsellä vain on sellainen tilanne et on melkeen pakko ensin vähän töitä tehdä ennenkuin toista suunnittelee, koska ehdin valmistumisen jälkeen olla vain pari kk:ta töissä ennen mammalomaa. Tuntuu et kohta ei enää es sitä vähää muista alan asioista :) ja jos kovin kauan on töistä pois ni kukaan varmaan enää sit otakkaan töihin :/

Meillä on muuten taas satanut koko päivän lunta =) Aluksi se jäi ihan maahanki, mut suli päiväl pois ja nyt taas näyttää maa valkealta ni jospa tuo edes hetken pysyis!

Lumiset terveiset täältä lapista ja hyvää alkavaa viikkoa toivottelee

Viola ja saaga
 
Hei,

Ja kiitos ihanat, te ootte kaikki kyllä niin ihania. Ja tää palsta on aivan ykkönen, saa tukea ja olkapään asialle kuin asialle. Eikä mistään muualta löydä näin paljon samanhenkistä porukkaa kerralla. <3

Kerron lisää heti kun tiedän. Menen keskiviikkona käymään. Olo on itsellä aika epäuskoisen sekava. Ajatukset pyörii ja sitä vaan miettii, että voiko tämä oikeasti olla totta, voiko jotain näin ihanaa sattua juuri meille, onko se ihan varmasti niin...ja sitten tunnustelee itseään (varsinkin tissejä, että ovatko kipeät, mutta eivät ole, jos eivät sitten kohta tule tästä tökkimisestä:D), omaa olotilaansa ja kaikkea, mutta edelleenkään ei väsymyksen lisäksi ole muuta. Tai no täytyi mun viime viikolla saada kahtena iltana välttämättä mahdollisimman mausteisia sipsejä, vaikka yleensä en juurikaan välitä koko sipseistä. :D Ja sitten tänään tein yhden suklaakuivakakun ja oli pakko nauttia sitä maidon kanssa. Mutta muuten, ei mitään. Ja tosiaan, ensimmäisestä oli se kokoaikainen pahoinvointi, joka kesti loppumetreille asti. Synnytyksessäkin piti vielä örkätä. :) Mutta kiitos marza ja kaatjuska omista alkuraskauden kokemuksistanne. Antoivat toivoa. Jännää, että kaikilla niin erilaiset.

Meilläkin satoi tänään vähän lunta, mutta sitten se suli jo pois. Onko Viola teillä jo lumi pysynyt maassa? Ihanaa. Joku kyseli joulusta, niin täällä kans yksi jouluhullu. Ja rakastan muutenkin vuodenaikoja ja sitä vaihtelua. Heti kun ensilumi tulee, menen ihan sekaisin. Haluaisin vaan juosta aina pihalle ihan niin kuin pienenä (no viime vuonna juoksinkin meidän koiran kanssa. Se oli siitä ihan yhtä innoissaan).

Mietin tässä Zoeta. Miten teillä menee sen koira-asian kanssa? Ymmärrän sua niin täysin. Ja elin niin täysillä teidän tilannetta, kun meillähän oli sama tilanne keväällä. Mutta voimia sinne!

Nukuttaminen oli meillä viimeisiin kuukausiin asti aivan ylihelppoa: vietiin vaan sänkyyn ja luettiin satu, sinne nukahti. Mutta eipä nukahda enää. Jostakin syystä, varmaan nämä liikkumishommat, illat ovat välillä aika vaikeitakin. Mutta muutama ilta sitten keksin uuden tavan: iltasadun jälkeen laitan vauvan meidän sänkyyn ja menen itse viereen "nukkumaan". Annan leikkiä unileluilla ja potkia ja tehdä mitä vaan, mutta itse olen rauhassa. Lopulta poikakin rauhoittuu ja kääntää kylkeä. Kun silmät lopsuvat, siirrän omaan sänkyyn, jossa saattaa vielä hetken potkia, mutta on jo melko rauhallinen.

Meilläkin istutaan, mutta ei vielä pitkään selkä suorassa. Eteenpäin taivutellaan. Ryömii työntämällä käsillä ja päkiöillä, mutta ei vikkelästi suoraan eteenpäin vielä. Aina kun laskee lattialle, menee konttausasentoon, mutta ei jaksa vielä kannatella kauan.

Imetyksestä en tiedä enää mitään, kun kolmen kuukauden jälkeen oma maito loppui kokonaan.

Mutta mukavaa maanantai-iltaa,

Terkuin Minea, jota kahden tunnin metsälenkki tuossa syyssäässä piristi kummasti
 
Huomenta kaikille!!
Minea24 ihanaa!! :flower:
Tääl kotosalla taas =) Oltiin mummin ja ukin luona yökylässä pe-la. Minni sai jo synttärilahjax auton turvaistuimen,peilin ja hello kitty toppakengät :) ja sit la-su oltii miun siskon luona,ja niiltä Minni sai makuupussin :) viel su-ma mentiin mummin ja ukin luo, ja eilen kotiuduttiin.
Perjantaina oli Empun neuvola ja samalla pyyvvettii apuja Minnan massuun,kakki on nii kauhian kovalla et sattuu.. :(
:) Empun 6kk mittoja,suluissa 5kk
Pituus 68,4 cm (66,7)
Paino 9,115 kg (8,195)
Pipo 42,7 cm (41.4)
Edellee ei näytä olevan mtn kiirettä liikkumisella. Selältä käännytään massulleen, mut tosi harvoin,,milloha viimex..
Nyt taitaa meijän pienempi tyssi haluta aamu unille ku nii kitisyttää. Jote täytyy mennä.
 
yks juttu unohtui vielä kysästä.
onko kenellekkään käynyt samoin vaatteiden kanssa.
meillä nuo 74 vaatteet sai melkein kerran käytön jälkeen pistää pois. jere kasvoi niin kauheaa vauhtia siitä koosta pois |O
onneksi tuo välikausipuku vielä menee siihen asti kunnes talvihaalari tulee käyttöön.
jos nyt pikkuhiljaa tuo kasvuvauhti rupeis hidastumaan kun rupee varmaan kohta jo liikkeellekkin lähtee.
 
Zoe-F
Hei!

On ollut aika paljon taas kaikkea. Omenoiden keruuta olisi niin paljon kuin vain jaksaisi.
Mä en jaksanut kuin pääpiirteittäin lukea sieltä täältä mitä olitte kirjoitelleet.

Nykyään tulee oltua niin vähän koneella. Just ja just sähköpostin välillä luen ja laskut maksan.
Pyysin mun tunnuksetkin poistettavaksi, muttei niitä ole poistettu.
Jotenkin tuntuu ettei tää paikka o mua varten.
Siis tarkoitan yleisesti 2+:aa, ja koneella olemista, en tätä pinoa, te ootte ihania :)

Tervetuloa Aplo:lle :)

Onnea Minea:lle erittäin paljon raskautumisesta! :flower:
Minulla ei ollut kummempia oireita raskautuessani. Olin aika väsynyt pari viikkoa ja sitten myöhemmin vasta tuli pyörrytys.

Koira On meillä edelleen, en tiedä mitä seuraavaksi tekisi sen asian kanssa.

Onnea myös hampaita saanneille ja uusia taitoja oppineille! :flower:

Marza Aivan ihastuttava pikku tylleröinen siellä kovasti menossa :heart:

Roni kehittyy niin että hurina käy.
Eilen tuli ensimmäinen hammas. Alas eteen oikealle. Ja tänään vasemman puoleisen etuhampaan ikenessä on viiru, joten siitäkin varmaan lähipäivinä putkahtaa uusi hammas.
Kummepia oireita ei ollut kuin se että tuttia tartti koko ajan ja vähän nihkeemmin kävi nukkumaan päikkäreitä ja yöunia.
Liikkuminen on vikkelää vaikken osaa oikein sanoa mitä se on. Konttas/karhunkävely asennosta Roni lösähtää eteenpäin ja taas uudestaan ja uudestaan.
Roni on alkanut puhaltelemaan koko ajan, liekö hampaat ärsyttävät vai mikä.
Tutti on nyt koko ajan suussa, koska muuten siellä olisi koko ajan sormet.
Ronilla on vähän ihottumaa, jonka epäiltiin neuvolassa johtuvan kaurasta. Ilman kauraa on nyt viikon oltu, mutta jalkojenkin iho on muuttun karkeaksi joten suht samaan aikaan aloitettu mangokin jätettiin pois.
Hampaita alettiin pesemään aamuin illoin toissa päivänä ja se käy helposti. Roni avaa suun ja antaa harjata oikein hienosti. Välillä "auttaa" itsekin ottamalla harjasta kiinni :)

Yksi ongelma nyt joka huolettaa todella paljon on pään kallistelu puolelta toiselle. Syytä en tiedä ja sitä pitää neuvolan mukaan seurata. Ei siis tee sitä koko ajan, mutta esimerkiksi silloin kun Roni katsoo erittäin tarkasti jotain niin kallistelee. Mahtaisiko johtua näön "kääntymisestä", sitä en tiedä.

Zoe ja Roni 6kk 2vko 2pv :heart:
 

Yhteistyössä