Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

Huomenta!
Tänään pääsee tyssien kans kirjastoo ja kauppaan ostaa lankoja ja sapuskaa =) hirmunen neulomis ja virkkaus into :D virkkaan nappikaitaletta neulepaitaan et saan siit takin,ja neulon Empulle myssyä :heart:
:D eilen puhkes Empulle hampi!!sielt se kurkistaa ja pien nurkka tuntuu!!
Kohta ulkoilemaan :wave:
 
Huomenta! Poika päätti sitten herätä 6.30. Vähänkö otti päähän.

Vihvi
Kyllä mä annan sen lelun, kun ei sitä hermoomista meinaa jaksaa kuunnella. :ashamed:

Eilen koko päivän poika vaan huusi. Jos oli yksin edes hetken. Ei siis itkenyt, vaan huusi, hyvällä ja pahalla. Hirveetä kuunneltavaa. Aika paljon poika harjoittelee etenemistä ja pääseekin hieman eteenpäin, mutta koska se ei ihan kevyesti onnistu, niin poika huutaa ja kuluttaa kaiken energiansa siihen. Ei ole tulossa mitään huippu-urheilijaa tuosta, kun treenit tuntuu ihan puulta jo nyt.. =) Äitiinsä tullut..

Oon nyt yksin, kun mies on matkoilla, mutta tällä kertaa se on jotenkin helpompaa! Ei yksinäisyyteen varmaan ikinä totu, mutta nyt kun lapsi on jo vähän isompi, niin on helpompi ollakkin.

Käytiin eilen ja toissapäivänä ulkoilemassa pojan kanssa. Kun on vähän tylsää päivisin, niin suuntasimme puistoon ja kokeiltiin keinua. Se oli tosi kiva juttu pojan mielestä! Muut äidit varmaan katsoi, että vähänkö innokas äiti, kun vauva ei edes istu vielä ja puistoon pitää tunkea. :D

Kävin viime viikolla perhevalmennuksessa ja sinne ei tullut ketään muita äitejä. Sain sitten kahdelta sosiaaliohjaajalta palvelunohjausta. :D Vähän kurja homma, kun olisin mielelläni tutustunut johonkin äitiin tästä läheltä. Sain kyllä kutsun kahteen muuhun perhevalmennusryhmään, mutta en jaksanut enää sitten mennä. Mml:n perhekahvilat voisivat olla hyviä ja niitä on tässä lähellä, mutta jotenkin niitä on vaikea lähestyä.. Onko muut yrittäneet verkostoitua lähiympäristössä? Ja mitä te teette päivisin??


Mimmu ja Tobias reilu 6kk
 
Just tultii sisälle =) neuloin Empun myssyy ulkona,Minni leikki ja Emppu nukkuu vaunuissa.
Laitettiin just pyykit koneeseen,Minni autto. Ja olipas ihana ylläri löytee alakerran pakkasesta oma tekosia karjalanpiirakoita :p en muistanukkaa!!
 
Moi!

Zoe, ymmärrän tunteesi. Mäkin olen monta kertaa miettinyt tuon koiran pois antamista. Tai lähinnä mies siitä haluaisi eroon. Mies ei ole ikinä tykännyt koirista, mutta soputui hyvin koiraan ennen kun meillä oli lapsia. Nyt lasten jälkeen miehellä on täysin mennyt hermot koiraan ja sen karvoihin ja monet kerrat ollaan tapeltu tuon koiran takia. Mutta mä en haluis antaa koiraa vieraalle ja tuntuis todella hölmöltä ja surulliselta lopettaa aivan terve koira. Tiedän kyllä itsekin että koiralla olis parasta olla jossain semmoisessa kodissa missä sille olis enemmän aikaa ja se sais enemmän liikuntaa, meillä kun on vähän sama oneglema kun teillä, eli en voi mennä koiran kanssa lenkille jos mulla on lapset mukana. Siitä ei tule mitään, kun koira vetää joka suuntaan, eikä osaa nätisti kävellä vierellä. Koira pääsee kerran päivässä pitemmälle lenkille, kun mä käyn sen kanssa myöhään illlalla, mutta muuten ulkoilut on aika pikaisia pissatuksia korttelin ympäri. :(

 
pikana vain väliaika tietoja.. Jenna nousi tänään kontalleen :D
Kova on ollut yritys viime päivinä ja viimein harjoittelu tuotti tulosta :D lisään kuvan illalla jos vaan ennätän.

Zoe: Meillähän kans annettiin toinen koira pois vähän ennen kun Jenna syntyi... ei ollut helppo päätös, mutta meni onneksi tutulle.. mutta siitäkin lisää myöhemmin..
 
vihvi: annan vähän aikaa kärtytä sen lelun kans, mut yleensä kyl annan sen lelun ellei isoveli kerkeä ensin. :D

mimmu: Me ollaan käyty perhepäiväkerhossa. Se on kaks kertaa viikossa yleensä. sielä kulkee aikas paljon porukkaa. Sit täälä on MML perhekahvila tiistaisin ,mut en oo vielä jaksanu raahata meitä sinne ku se on iltasin, niin yleensä siinä vaiheessa on jo ihan poikki päivän aherrusten jälkeen. Näin syksyllä on päivät menny pihatöissä, jos ei oo ollu minnekkään muualle menemistä. Päivät vaan tuntuu hurahtavan niin nopeesti ohi, että tarkemmin ku aattelee niin ei mitään erikoista kait tehdä.. höh.
 
Moi, pikaisesti tulin halimaan Zoe sinua. Ymmärrän hyvin, mitä käyt läpi, sillä me päädyimme kesän alussa samaan ratkaisuun. Meillä siis pieni prinsessakoira, joka ei sopeutunut vauvaan. Ja ajanpuute oli myös suuri syy, sillä tyttösemme oli niin tottunut olemaan keskipiste. Nyt koiramme asustaa vanhempieni luona ja on onnellisempi kuin koskaan. <3 Käyn melkein päivittäin katsomassa ja hyvältä tuntuu. Sydämessäni tiedän tehneeni oikein, niin varmasti tekin. Ja vanhempani ovat ikionnellisia. Meidän porukoilla siis aina ollut koiria,mutta tällä hetkellä ei ollut yhtään. Sattui siis kaikin puolin sopivasti. Voimia teille paljon! Tuun kirjoittelemaan paremmin, kun saan ekaks nää työjutut pois alta (öö, miksihän täällä roikunkin ekaks. Valmistuis varmaan nopeempaa, jos tekis ekaks ne :D)
 
Zoe: Toimiihan läppärissäsi tuuletin, eikä se ole tukittuna tai painuneena johonkin kun kone on päällä? Vie kone takuuseen, niin se on sitten heidän murheensa. Liian kova lämpötila nostaa kovalevyn hajoamismahdollisuuden potenssiin x :/

Vihvi: Minäkin annan vähän aikaa tavoitella itse lelua, sitten annan sen suosiolla ennen kuin harmi käy liian suureksi.

Mimmu: Ollaan käyty 2 krt avoimessa päiväkodissa, mutta siellä ei ole ollut oman ikäistä ja oloista porukkaa. Naapuruston rouvien kanssa tulee juteltua aika usein hiekkalaatikolla, ihan mukavia ihmisiä ovat, mutta ovat jotenkin jengiytyneet?!? Sitten on lapsettomia ja lapsekkaita ystäviä, täältäkin on muutama mukava kahvikaveri tarttunut mukaan :) Päivisin yleensä laitetaan ruokaa, leikitään leikkimatolla ja siivoillaan + sitten käydään vaunuilemassa (usein kaupassa) ja joskus jossain pidemmällä, kuten kaupungissa tai jossain ostarilla.

Seuraavassa herkkusuille mieletön pekonipasta-ohje, tein juuri ja ollaan miehen kanssa tyhjennetty kohta koko pata... :p

  • 1 pss kierremakaronia

    1-2 pkt pekonia

    2 dl ruoka- tai ranskankermaa

    1 tlk ananaspaloja

    3 tomaattia

    2 dl juustoraastetta

    1 rkl pizzamaustetta

    2 tl pippuria

----------------

Laita uuni 225 asteeseen. Pilko pekonit ja paista pannulla, keitä makaronit ja pilko tomaatit renkaiksi.

Sekoita pekonit, pastat, ranskankerma, ananakset ja mausteet.

Laita kaikki isoon uunivuokaan ja tomaatti renkaat +juustoraaste päälle ja uuniin

Uunissa noin 15 min, että juustosta on tullut kullanvärinen.

T.Herkkusuu Marais ja Ilari
 
:hug: voi teitä jotka ootte ja jouvvutte luopuu koirasta :hug:
uskon et tuntuu pahalta.
Meillä on onnex niin hyvä tilanne et koira käyttäytyy hyvin tyssien kans ja ulkonakii.
Käväsin yksin lankoja ja sapuskaa ostaa. Mies tuli koulusta ni vahti tyssien unta ja mie pääsin iha itekseni kauppaa. Oli langoistaki mukava tarjous =)
Jos sitä tänää taas tekasis rahka-omenapiirakan :p
Vauvalle hermostumisesta oli puhetta,,en oo Empulle hermostunu ku joteskii tiiän et ei se viel oikee mtn ymmärrä. Mut ai että sit Minni!! se se koetteleeki ja monta kertaa ääni kovenee komentaessa. Mut jos toi uhma tosta helpottas jossai vaihees :eek: :)
Jossai perhekahvilassa tai kerhossa ois varmaa iha kiva käyvvä,ei olla käyty. Onkoha tääl lähistöllä..
Seksistäkii oli puhetta,ai että,ois se ihana jossai vaihees taas tulla raskaax =) oikee mukavasti menee ja ehkäsyy ei käytetä. Josse jossai vaihees tärppäis :) Viimex ku olin lopettanu imetyksen,ni sit kerkes kax kertaa olee menkat ku Emppuu sit ootin :heart:
Mut nyt vaipan vaihtoon.
 
OHI ON LUKIO, tänään kirjoitin terveystiedon ja läpi meni varmasti, voi olla, että jopa hyvin arvosanoin. Englannista on nyt tarkastettu vasta kuullunymmärtäminen ja kirjallisista monivalinnat, ja pisteet jo niistä riitti B:hen, vielä siis avoimet ja aine arvostelematta :D Meni kyllä hyvin, ottaen huomioon, etten lukenut yhtään ja esim. englannin kurssilla oon viimeks ollut puoltoista vuotta sitten.

Zoe :hug: Mekin jouduttiin antaa kissat pois keväällä miehen allergian vuoksi. Miehellä alkoi iho-oireiden lisäksi tulla hengitysvaikeuksia ja limakalvojen kutinaa, joten ei voinut muuta. Itketti kyllä pitkään, mä olen henkeen ja vereen kissaihminen ja oli kyllä kova paikka, kun jouduin luopumaan mun pikkuisistani. Onneksi Mimosan kummisetä otti molemmat katit, saavat olla yhä yhdessä, pääsen katsomaan kisuja ja tiedän että niitä hoidetaan hyvin.

upupa ja Mimosa, ylihuomenna 7kk!
 
dodii..

Vihvin kysymyksiin jos ekaks..
1, meillä viihdytään aamuisin lattialla itsekseen ihan parhaiten. On tyttö levännyt ja virkkuna yön jäljiltä niin jaksaa touhuta =)
Aika paljon pyrin olemaan lattialla Jennan kanssa. Tulee vuorovaikutusta ja tyttö viihtyy. Illalla on enemmän syli vauva ja sillon leikitään sylissä kurkistusleikkiä, tutkitaan varpaita, lorutellaan jne ;)
2, Annan lelun Jennalle jos sitä tahtoo.. meillä kun on käytössä ainoastaan pakki niin lelut vaan loittonee koko ajan :whistle: ;) Kyllä se eteenpäin oppii menemään ajan kanssa vaikka ei joutuskaan tavoittelemaan.

Sitten Mimmukan kysymykseen..
Meillä on tiistaisin perhekerho jossa käydään. Lisäksi on pari kaveria jonka kanssa kyläillään puolin ja toisin.
Päivät menee yleensä kotosalla kotihommia tehden ja lapsien kanssa touhuten jos ei olla kyläilemässä. Paljon meidän perhe ulkoilee ja olenkin pyrkinyt siihen että nyt kun vielä kelejä on, niin ollaan ulkona. Sisällä kerkeää sitten syys sateitten aikaan olla ihan riittävästi. Jennakin nauttii jos vielä illasta lähdetään manduca lenkille =)

koira asiaan.. niin siis meiltäkin lähti meidän nuorempi koira ennen Jennan syntymää.. Syynä ihan puhtaasti se, että tajusin että ei mitenkään aika riitä koiran tarpeisiin :ashamed:
Energiaa oli vaikka muille jakaa ja vaunujen kanssa ei voinut ottaa kävelemään ( tai ei siitä ainakaan nauttinut kukaan ) kun räyhäs vastaantulijat. Koira meni miehen veljelle ja nyt saa juosta maalla vapaana =) näkee että koira nauttii!
Tuon vanhemman koiran voi ottaa mukaan minne vaan ja kulkee kuin unelma hihnassa, osaa odottaa kaupan edessä ( eilen odotti tk:n edessä kun kävin otattaa tikit pois ) ja esikoinenkin voi taluttaa ilman että on nenällään.
Vaikeatahan se oli luopua, mutta nyt kun nään tilanteen niin parempi näin. Ja koiraa kuitenkin nähdään ihan säännöllisesti.

Jenna ollut kans tänään aika väsy ja kiukkuinen.. saa nähdä tekeekö lisää hampaita, on ikenet vähän sen näköiset..

jos vielä kuvan loppuun laitan.. otettu tänä päivänä :)



danjuska ja jenna 5kk3vk(pian)
 
Zoe :hug: Raskas päätös tuo koirasta luopuminen, varsinkin kun joutuu antamaan tuntemattomalle. Me annettin kanssa koira pari vuotta sitten pois, kun emme saaneet sitä mitenkään ruotuun. Kävimme ongelmakoirakouluttajalla, jonka tuomio oli, että heikko hermorakenne. Ei ole mitään tehtävissä. Koira oli kotona kuin yksi enkeli, kiltti ja fiksu, mutta ulkona haukkui kaikille puskille ja ihmisille ja koirille. Oli niin pelokas. Sitten juhannuksena huomasimme, miten maalla koiran hermo lepäsi ja tämä oli rauhallinen, kun ei ollut niin paljon virikkeitä. Annettiin koira sitten maalle, missä juosta vapaana ilman kaikkia hajuja ja ääniä.

Nyt sitten ollaan mietitty tuota meidän vanhuskoiraa. Meillä on se ongelma, että asumme kolmannessa kerroksessa eikä ole hissiä. On tosi rasittava laukata aamuisin ja päivisin koirankusetuslenkeillä vauvan kanssa. Kesällä vielä menee, mutta entäs talvella? Iltaisin taas poika menee ennen kahdeksaa nukkumaan, joten koira pitäisi viedä jo seitsemältä iltapissalle... Siis aina kun mies on poissa, eli noin 130 päivää vuodessa. Koira on kymmenvuotias ja ihan osaa käyttäytyä. Mitäs pitäisi tehdä, kun raukka on jo niin vanha, mutta terve kuin pukki? Tällä hetkellä koira on koirahotellissa, josta maksoimme miehen reissun takia tällä kertaa 162?. Viimeksi oli vain 90? pari viikkoa sitten.

Anteeksi tämä valitus, mutta Zoe tämä on niin tuttua, että pitää miettiä, mitä tekisi koiran kanssa. Jos koira olisi muutaman vuoden nuorempi, antaisin pois hyvään aktiiviseen perheeseen!

Eipä muuta! Jaksuja zoe! Hyvää yötä!
 
Heips!

Mimmukka, mulla jonkin verran kavereita äippävapaalla ja nyt neuvolan kautta ollu pari kertaa sellanen "kokoontuminen" aihe vapaa keskustelu. Se ois kyllä kiva jos niistä tulis pitempiaikasia tuttuja.

Upupa, mua kans nauratti toi tsuktsuk-juttu... mä raskausaikana komentelin hemtexissä mun siskoo kun pudotin jotain enkä päässy enää kyykkyyn. No eikö joku vieras varmana luullu et sitä käskytin ko sanoin, et nosta sä se kun mä en enää pääse. Mun sisko oli sen ihmisen takana. No se vierashan sen nosti... :whistle: :LOL: Niin ja ONNEA lukion suorittamisesta :flower:

Vihvi, meillä neiti viihtyy kovin hyvin lattialla nyt kun pääsee jo liikenteeseen. Pitkiä aikoja touhuilee ja seuraa isoveljien menoa.

Kovasti meillä on reviiri laajentunut, yks päivä oli hetki etten seurannu tytön menoo, löyty tyttö pesuhuoneesta, jalkapohjat vaan näky oven raosta B)
 
Sit kysymyksiä :)
1. Onko teillä nukkumaan meno rutiinia?
2. Ootteko antanu pikkusten kölliä hiekalla,nurmikolla ja tutkia mitä sieltä löytyy?
3. Te ketkä imetätte,vältättekö syömästä voimakkaasti maustettuja ruokia? Tai semmosia mitkä pierettää?
4. Nukkuuko teijän pikkuset päiväunia sisällä vai ulkona?
5. Ootteko neulonu,virkannu,ommellu jotain vauvoille tai esikoisille?
6.Ketkä imetätte,piettekö rintsikoita yölläki?
 
1. Juu on. Puol tuntia ennen nukkumaan menoa pitää hiljentää ympäristöä ja valoja vähän sammutellaan sieltä täältä ja kynttilöitä rauhottamaan vielä tunnelmaa. (kynttilät tullu syksyn myötä) sit iltapuuro, vaipan vaihto, yökkäri päälle ja imetän vielä meän sängyssä ja nostan sit omaan sänkyyn. Joskus nukahtaa jo tissille, mut yleensä sit nukahtaa omaan sänkyyn.

2. En oo vielä antanu hiekalla tai maalla olla.

3. Todella maustettuja ruokia olen pyrkiny välttämään, mut muuten en oo kyl pahemmin kattonu mitä suuhuni laitan.

4. Ulkona nukkuu kahdet päikkärit. Toiset päikkärit saatan nukuttaa sisälläkin. Ihan senkin vuoksi että jos joskus tulee semmonen pakko tilanne että on mahdollisuus nukuttaa vain sisällä niin osaa sit nukkua sielläkin.

5. Esikoiselle oon neulonu kyl sukkia, kaulaliinoja. En oo Ninnille vielä neulonu, mulla on tällä hetkellä ponchon teko kesken ja siihen näyttäs menevän aikaa. :p

6. Noh pidän välillä rintsikoita, mut yleensä niitä ei oo. Mukavampi ja helpompi olla ilman
 
Huomenta!

Mimmukka, kuulostaa niin tutulta tuo koirankusetusruljanssi. Mä oon välillä niin hermoraunioina kun pitää päivällä lähteä viemään koiraa kahden lapsen ja vaunujen kanssa. Meillä on kyllä hissi, mutta niin pieni et just ja just mahdutaan tuolla kokoonpanolla siihen. Ja meidän koira on kans 10 vuotta, mutta käyttäytyy silti kun pahainen pentu. Hissistäkin pitäis aina päästä ekana ulos ja siinä on sit esikoinen kumossa ja itkee lattialla kun koira on kaatanut sen. Ja tuo on tapahtunut varmaan sata kertaa. Eikä koira osaa nätisti kävellä vaunujen vierellä, vaan rimpuilee ympäriinsä ja vaihtaa puolta kaiken aikaa. No, ehkäpä meillä asia helpottuu kun päästään muuttaan kerrostalosta omakotitaloon.

MarsuJaSiskit oli laittanut kyssäreitä, tässä vastauksia.
1. Mä oon aina ollu vähän rutiineja vastaan, joten meillä ei ole mitään kovin säännöllisiä rutiineja. Yöpuku vaihdetaan likalle, sen jälkeen maito ja sit viedään omaan sänkyyn. Mut mitään sen kummempia rutiineja meillä ei oo.
2. Kesällä annoin likan makoilla nurmikolla ja ihan vapaasti tutkia ympäristöä.
3. Silloin kun imetin, mä kyllä välttelen maustettuja ruokia sekä ruisleivän ja sipulin jätin kokonaan pois.
4. Tällä hetkellä likka nukkuu päikkärit sisällä, mut haluisin et oppis nukkumaan ulkona. Vasta pari viikkoa sitten likalla alkoi ulkonanukkumislakko, eli on vasta parin viikon ajan nukkunut päikkärit sisällä, meinaan lähiaikoina yrittää taas laittaa likan ulos.
5. Mä en osaa ommella mitään, en edes lyhentää housuja :LOL: , joten ei ole tullut virkattua tai neulottua mitään. Oon varmaan viimeks yläasteella, eli n. 15 vuotta sitten jotain ommellut.
6. En pitänyt rintsikoita yöllä silloin kun imetin.

Meillä nyt sit likka sai lääkärille ajan tuon aukileen umpeutumisen johdosta. Onko teidän vauvoilla vielä aukile auki? Meillä on ens keskiviikkona aika lääkäriin, jotka tutkii aukileen, ja jos aukile ei ole yhtään auki, likan pää kuvataan ja tarkistetaan et kaikki on ok. Eilen googletin tuota aukileen umpeutumista, ja ei kyllä olis pitänyt lukea niitä tekstejä. :eek: Niinhän se on et tieto lisää tuskaa. Mutta onneks saatiin tuo lääkäriaika jo ens viikolle, niin asia selvinnee silloin.

Upupalle onnea lukion suorittamisesta!!

marza
 
Zoe-F
MarsuJaSiskit:n kysymyksiin 1. On. Vaipanvaihto, yöpuku päälle, vähän "jumppaa" jos Roni ei ole kovin väsynyt. Puuroa ja hedelmäsosetta ja sitten suht samoihin aikoihin aina vellipullon kanssa sänkyyn.
2. On ollut nurmikolla viltin päällä ja tutkiskellut heiniä yms.
4. Sisällä, vaikka käydään rattaiden kanssa tunninkin lenkillä, niin Roni ei nuku, kattelee maisemia vaan.
5. Olen omellut ristiäismekon Ronille ja lakanoita. Ronilla on niin paljon pipoja ja tumppuja ja villasukkia etten o käyny näpräämään.
 
jos koittais jotain kirjoittaa kun jere nukkuu.
ensiksi :hug: kaikille ketkä joutuneet antamaan eläimensä pois.
jaahas ja mihin kaikkeen piti kommentoida.
mimmu mitä päivisin tehdään. meillä kanssa muutama kaveri päivisin kotona joiden kanssa välillä nähdään ja käydään jossain kauppakeskuksessa ihan vain viettämässä aikaa. nyt kun alkoi tytöllä taas kerho ja harrastukset on menotkin hieman jäänyt.
seksi onhan se palautunut normaaliks. välillä voi mennä pidempi aika ettei huvita jos vaikka joutunut valvomaan mutta sitten on niitä villkaimpiakin päiviä ;)
matkalle täällä olis kanssa yksi ketä haaveilee |O mies kun ei oikein ole halukas mihinkään lähtee kun ei tykkää lentämisestä (vaikka jo useasti olen koneeseen saanut) juuri tänään miettisin että jos lähdettäis lasten kanssa keväällä johonkin ilman miestä. jos vaan saatais joku muu mukaan. mies kyllä sanos että jää lasten kanssa kotiin mutta mie en lähde enään ilman lapsia mihinkään noin kauas. oltiin häämatkalla vuosi sitten kahdestaan ja kyllä oli kauhea ikävä.
marsujasiskit kysymyksiin.
1.kaipa meillä rutiinit on. samoihin aikoihin syödään iltapuuro, hetken leikitään, yökkäri ja maito.
2.yks päivä pistin jeren istumaan nurmikolle ja otin hanskan pois. oli poju ihmeissään nurmikosta.
3.silloin kun imetin yritin olla syömättä mitään tulista,mausteusta ja ylensäkin sellaista mistä itselleen tuli ilmavaivoja.
4.ulkona nukutaan päikkärit
5. ei ole tullut virkattua,neulottua tai ommeltua. ei vaan ole mun juttu. anoppi hoitaa nuo villasukkien ja hanskaiden teon.
6. kun vielä imetin pidin rintsikoita
meillä oli tytön kanssa hammaslääkäri edellispäivä ja sieltä löytyi reikä :( marraskuussa paikataan ja koitetaan heti rauhoittavan kanssa. toivottavasti onnistuu. on sitten perinnyt meidän molempien vanhempien huonot siis todella huonot hampaat.
tapaamisesta. edelleen ollaan valmiita tulee jos vaan ei juuri sinä päivänä ole mitään. meille sopii myös viikolla. jos tapaaminen kauempana tästä turun lähistöltä niin toivottavasti ennen liukkaita.
aukilesta on meillä vielä auki. ainaskin vielä viikko sitten oli :whistle:
 
Moikka!

Neuvolamittoja päivittelen: pituus 73cm, paino 8,5kg ja py 46,5cm. Painoa oli tullut kuukaudessa vain 260grammaa, niin saatiin ohjeeksi lisätä kasvissoseisiin teelusikallinen rypsiöljyä.

Miten muuten, jokelteleeko teidän vauvat jo (tätätä päpäpä tms)? Meillä nimittäin ei vielä kauheesti, joskus vain. Enemmin kuitenkin meillä tällainen hiljainen mietiskelijä :heart:

T.Marais ja Ilari 6,5kk
 
marsujasiskit Kyssäreihin vastausta:

1. Iltapesu ja yöpuku, puuro ja nukkumaan. Poika on niin väsynyt iltaisin, että meinaa nukahtaa puuron äärelle. Yritän aina odottaa tuota iltapesua ainakin puoli kahdeksaan, jotta ei ihan iltapäivästä rupea yöunille.
2. Kesällä annettiin vähän makailla nurmikolla.Nyt oon ajatellut lähipäivinä käydä hiekkalaatikolla tunnustelemassa hiekkaa pojan kanssa.
4. Meillä nukkuu sisällä ihan siksi, että joutuisin odottelemaan unien ajan ulkona. Ajoitan ulkoilut niin, että poika katselee ja ihmettelee. Iltaisin käydään usein kävelyllä, niin silloin poika yleensä vetää pienet tirsat.
5. Ompelin tilkuista leikkimaton ja päiväpeiton, sekä reunasuojuksen pinnikseen. Sitten harjoittelin yksi päivä kutomaan (!). En ole osannut sitä ikinä, mutta nyt se onnistui yli odotusten. Sain kudottua itselleni yhden sukan. (Siksi, että tein liikaa silmukoita eka.) Ja sitten neuloin yhden sukan pojalle. Siinä ne. Vielä pitäisi neuloa se toinen sukka... :D

Olen huomannut, että jos me ollaan koko päivä menossa ja tullaan hieman ennen nukkumaanmenoa kotiin, niin poika nukkuu paljon huonommin yöllä. Sitten kun taas rauhoitetaan ilta, niin poika nukkuu koko yön puoli kuuteen haluamatta tuttia esimerkiksi yöllä. Se on vaan aika vaikeaa rauhoittua illaksi, kun mies tulee kotiin töistä, niin yleensä lähdetään kauppaan ja kävelylle. Nyt pitäisi vain kökkiä sisällä.. Noh, parempi niin, että on joku keino saada lapsi nukkumaan yöt!

Mua vähän masentaa, kun en ole löytänyt ketään äitiä täältä päin. Meillä oli tosi iso ryhmä perhevalmennuksessa, joten ei pystytty ryhmääntymään. Näin kaupassa tänään pari äitiä perhevalmennuksesta, jotka oli tulossa yhdessä jostain.. Miten tipuin joukosta pois? Onhan mulla pari työkaveria, jotka on vauvoineen kotona ja sitten pari vanhaa koulukaveria, jotka on kotona lasten kanssa ja sitten mun paras kaveri, jolla on joskus arkivapaita. Kun mies tulee iltaisin kotiin, niin en edes joka päivä kaipaakaan kontakteja, mutta nyt kun mies ei ole, niin yksinäisyys taas korostuu. Hoh hoh. Täällä ei ole edes sitä koiraa, kun se on hotellissa.

Olisk meillä marais samankokoiset vauvat jossain vaiheessa? Pituus on vielä sama, mutta painoa pojalla on päälle yhdeksän kiloa.. Ja kyllä, poika jokeltelee aika paljon ja sen lisäksi huutelee ihan jatkuvalla syötöllä. Voisi kyllä joskus ihan rauhassa ja hiljaa katsoa maailmaa eikä aina huudella.
 
Moikka
Onpas taas tullu tekstiä, mukavaa!
Käytiin äsken pojan kanssa työpaikalla ja sain pomolle ilmoitettua et tulen sit huhtikuun alussa töihin. Nyt vain pitäis istua miehen kanssa alas ja puida meidän taloustilanne, eli miten rahat riittää. Meillä on ollu tähän asti molemmilla omat rahat ja menot on maksettu puoliks, mutta kait sitä nyt on pakko alkaa laittaa tilipussit yhteen kun putoan kotihoidontuelle.

Kyssäreitäkin oli tullu pilvin pimein, yritänpä vastata edes osaan.

1. Ilta- ja päivärutiinit on. Illalla suurinpiirtein samoihin aikoihin iltapuuro, yökkäri päälle, iltapesut ja hieman rauhoittumista ja sit tissittelyt ennen nukahtamista joka tapahtuu n. 20-20.30.

2. En ole antanu olla vielä hiekalla tai nurtsilla.

3. en ole välttäny mitään ruokia

4. ulkona nukkuu paremmin, sisällä max 1h

5. ei ole käsityöt mun juttu

6. joskus alussa pidin rintsikoita kun maitoa saattoi herua pitkin yötä, mutta en enää

Aukiletta tunnustelin yks päivä ja kyllä siellä tosi pieni pehmeä kohta tuntui

Seksi on kyllä jäänyt vähälle. Pitäis yrittää piristyä mut mulla on niin kuivat paikat ettei oikein liukkarikaan auta vaan sattuu niin ei sit innosta senkään puolesta kovin usein peittoja heilutella.

Onnittelut upupalle kirjoitusten läpiviennistä. Ite ei kyllä sais luettua tenttiin jos nyt olis semmonen edessä ja halit kaikille jotka on joutuneet luopumaan lemmikeistään. Meillä ei lemmikeitä ole, vaikka olen kovin eläinrakas niin ei sit ole omaa tullut hankittua. vanhemmilla on koira ja hiljan kuollut kissa jotka on/oli kovin rakkaita.

Ei meilläkään poika vielä jokeltele. Motoriset taidot kehittyy huimaa vauhtia, meni mm. eilen siihen kolmioasentoon ja kovin yrittää kontata, mutta "puhe" on kiljahtelun, ja örinän tasolla.

Riksu ja nukkumatin vieraisilla par aikaa oleva Kalle
 
Zoe Meilläkin poika taitaa hakea uutta rytmiä. Vielä väsyttäis iltapäivällä, mutta nukkumaan ei suostu menemään kolmatta kertaa. Sitkeä sissi. Nukkumissaldo taitaa olla yössä 11 tuntia ja kahdet päikkärit noin 1 tunti, eli 13 tuntia päivässä. Vois kyllä nukkua enemmänkin mun puolesta..

Ruokaa Tobias syö ison pojan lailla. Kulhon puuroa aamulla, aamupäivällä purkki liharuokaa, iltapäivällä (iso) kulhollinen kasvista ja loppuiltapäivästä hedelmä, illalla iso kulho puuroa. Ja välillä juo desin maitoa. Annan aina ruoan jälkeen maitohörppyjä, kun neuvolassa kehoitettiin antamaan sitä eikä vettä. Tottuu sitten juomaan maitoa ruoan kanssa, joka on tärkeää leikki-ikäisenä.

Jokeltelusta, Tobias jokeltelee on pari viikkoa sanonut äitiäitiäitiäiti, iti, ämmämmmää, tätttätttäätttäää. Mutta yleensä äänet, mitä suusta tulee on huutoa... Siis sellaista, nyt on tylsää, viihdyttäkää minua-huutoa.

Hyvää yötä!
 
ekaks kysymyksiin..

1. Mitään tarkkaa rutiinia ei ole, mutta yleensä 19-20 iltapuuro, iltapesut, vaipanvaihto, yökkäri päälle jne.. Illasta viihtyy paljon sylissä tai sitten istun lattialla ja hieron tyttöä. Rentoutuu mukavasti. Kun on aika mennä nukkumaan 20.15-21 niin kiivetään ylekertaan ja imetän tytön. Sitten omaan sänkyyn ja sinne uinahtaa.
2. loppu kesästä kun maa oli vielä lämmin, oli viltin päällä ja tutkiskeli nurmea kun viltin reunan onnistui saada mutkalle.
3. Itse vältin suklaata kun imetin.. huomasin että Jennalle tulee siitä mahavaivoja.. muuten en pahemmin ruoki vältellyt. Tai no kahvia alkuun.
4. Jenna nukkuu pääasiassa ulkona päikkärit. Siellä nukuttaa paremmin.
5. en ole käsityö ihminen joten enpä ole paljon tehnyt.. Tai no esikoiselle neuloin viltin, jonne ompelin fleecen toiselle puolelle, talvivauva kun oli :)
6.Itse käytän liivejä yölläkin. On mukavampi kun hieman tukevat ja itsllä heruu maitoa sen verran että olisi muuten lakanat jatkuasti märkinä.

Meillä ei ehkä niinkään jokellella.. pidetään vaan jotain ihme älämölöä =) ja äyyävvväätä.. ja kiljahdellaan :)

Meillä ollut känkkäränkkä tänään tytöllä kylässä |O missään muualla ei viihdy kuin sylissä ja siltikin kitisyttää.. Päikkärit ei maistu ja sitten nukuttaa... Luulen että hampaita tekee.
aamullakin ei kun kontalleen piti päästä ja samalla kiukutteli ja itku kun väsytti.. raasu.

Kivasti taas typy rauhoittui kun käytiin illasta manduca lenkillä. mielissään maisemia katteli =)

Mimmukka ja Marza
: kuulostaa rankalle nuo teidän koiran ulkoilutus reissut.
Itsellä oli esikoisen aikaan hyvä kun asuttiin rivarissa ja siinä ihan lähellä oli metsä. poika kun rupes päikkäreille niin vein koirat siinä käymään pikaseen. Kunnon lenkin saivat sitten kun lähdettiin ajan kanssa ulos tai kun mies tuli kotiin.
Meillä oli silloin kultainennoutaja ja tämä nykyinen koira. noutaja vaari olikin eläkepäivät sitten kaverin luona maalla, missä sai käydä ulkona silloin kun oli tarvis ja sai käpsehtiä pihalla minkä jaksoi ja huvitti. Mieleltään oli iki-pentu, mutta 13 vuotiaana joutui kaveri viemään sitten piikille :'(
ja vaikka oli kaksi isoa koiraa nin hyvin kulkivat vaunujen kanssa.. ei olis onnistunut sen koiran kanssa, joka miehen veljelle annettiin, vaikka koira ei ollut paljon mäyristä isompi.

huomenna lähdetäänkin anoppilaan.. ollaan siellä sunnutaihin, käydään kotona ja joko ti tai ke hypätään muksujen kans junaan ja ajetaan minun porukoille. mies ajelee sitten perästä perjantaina töitten jälkeen...
niin ja päätin aloittaa ihan oman harrastuksen =)
en muistan milloin olisin jotain muuta harrastanut kuin lenkillä käyntiä, joten nyt päätin että rupean jumpassa kulkemaan sunnuntaisin. ja ehkäpä myös pilateksessa.

 

Yhteistyössä