Maalismasut 2009:stä vauvautuneet *syysketju*

Huomenta!

Tuntuu, etta aina on niin kiire, ettei ehdi tannekaan kirjoitella- lukemaan vaa n... :ashamed: Kaikki sujuu hyvin, tytto on puoli vuotta ja ryomii hassusti, paa maassa ja pylly ylhaalla, kadet takana laahaten... :LOL:

Soseita aloitetaan viikonloppuna, niin mieskin paasee mukaan! En tieda viela milla, vauvariisilla ehka...

Onko kellaan muulla vaikeuksia muistaa D- vitamiini anto... Ma en sitten muista kylla milaan! :ashamed: Harvoin olen antanut...

Meilla on jonkunlaiset rutiinit, yopuulle mennaan yhdeksan aikaan suunnilleen ja aamulla herataan noin kuudelta. Aamupaikkareille suunnilleen kymmenelta ja iltapaivalla ehka viiden aikaan. Aamulla nukutaan parikin tuntia joskus, iltapaivalla vaan tunnin verran...

No, nyt se vauva jo herasi...

:wave:
 
Päiviä!
Tääl ollaa neulottu ja ulkona oltu,serkkupojat tuli käväsee =)
Minni on päikkäreillä ja Emppukii käy kohta.
Kax hampia jo Empulla kurkistelee alhaalla :D
Ohhoh,ja tänää tuli puol vuotta täytee!!! on se vaa aika vierähtäny nopeeta!!!!
Tääl muistetaan antaa D-vitamiini,tullu tapa antaa aamusella molemmille tysseille aamupalukan yhteydessä.
 
Latte älä välitä, mulla oli aivan sama tuon D-vitamiin antamisen kanssa: toivoton tapaus. Hyvä jos muistin kaks, kolme kertaa viikossa.
Nyt muistaa jo ihan hyvin, kun aamupuuron kanssa aina antaa. Paljon paremmin muistaa, kun jääkaapista pitää muutenkin kaivaa hedelmäsosetta puuron kans otettavaksi. Tekin ootte nyt alottelemassa kiinteitä, niin jospa se sitten samalla muistuis mieleen!

Kyssäreihin:

1. Iltarutiinit: kahdeksan maissa iltapuuro, sitten vaipan ja yöhaalarin vaihtoon. Puuroa laskeennutetaan puolisen tuntia ja tänä aikana valoja vähennetään ja sylitellään tai Siiri pötköttelee leikkimatolla ja tekee iltajumpat :LOL: Tämä siis tytsyn vireystasosta riippuen - joskus pitää purkaa liikoja energioita vielä. Puol yhdeksän - yhdeksän välillä tissittämään iltamaitoa ja samalla kuunnellaan iltalauluja CD:ltä. Jos itsellä virtaa, nostan nukahtaneen tytsyn omaan sänkyyn maidonsaannin jälkeen - tai jää mun viereen sänkyyn, jos en itse jaksa enää jalkeille kammeta.

2. Ei oo ollu nurtsilla/ hiekalla.

3. En enää välttele mitään ruoka-aineita. Ensimmäiset kolme kuukautta rajoitin esim. suklaan, sipulin ja mausteisten ruokien syömistä. Söin niitäkin, mutta kohtuudella.

4. Pääsääntöisesti Siiri nukkuu kaikki päikkärit (3) ulkona. Aamupäivällä terassilla, iltapäivällä liikkuvissa vaunuissa kun naapurin kanssa käydään vaunuilemassa ja iltasella jälleen terassilla vaunuissa.

5. Käsityöt on jääny korjausompelun asteelle. Viimeisimpänä jatkoin välikausihaalarin lahkeita, kun en raaskinut uutta pukua ostaa.

6. Liivejä en käytä yöllä.

Malttamattomana tässä oottelen, että Siiri heräis päikkäreiltään. Läheisessä työpaikkaruokalassa on perjantaisin aivan sairaan hyvää kermapossua ja mulla on tapana käydä siellä alottamassa viikonloppu. No, pitänee napata tyttö nukkuvana mukaan vaunuissa. Herää kuitenkin ruokalassa, kun siellä on aika kova meteli. Pitää sitten vaan Siirikin syöttää siellä ja voipi jäädä tissittely väliin. Siiri huolii rintaa kunnolla päiväsaikaan enää päikkäreiltä herätessään. Oudommassa paikassa on melkeen turha tarjota, kun on parempaakin tekemistä kun syöminen: tämä maailma on niin mielenkiintoinen!

Nyt siis äippä lähtee syömään...

Kaatjuska ja Siiri, maanantaina 6 kk!
 
Perjantaita!

Hirmu nopeesti menee nää viikot. Tuntuu et just oli perjantai nyt taas on. Mutta ihanaa kun on viikonloppu. Mä lähden tänään lasten kanssa kaverin mökille saunoon ja viettään iltaa ja huomenna tullaan sit kotiin. Vähän harmittaa kun muilla ei ole lapsia, mutta pojan kummitäti lähtee myös mukaan, joten toivon et saan vähän hoitoapua siltä. =)

D-vitamiini meinaa mullakin unohtua turhan usein. :| Oon yrittänyt tsempata asian kanssa ja antaa molemmille lapsille samaan aikaan vitamiinit, mutta silti saattaa välillä olla viikkokin taukoa kun en muista koko d-vitamiinia.

Musta tuntuu et meilläkin haetaan nyt uutta rytmiä. Viime päivinä likka on nukkunut vaan kahdet päikkärit, vaikka tähän asti on nukkunut kolmet unet. Ekat päikkärit on siirtyneet myöhäisemmäksi, eli ekoille unille tyttö menee vasta klo 12 aikaan, kun aiemmin meni jo kympin aikaan. Tokat unet ajoittuu n. klo 17 aikaan ja yöunille mennään niin kuin ennenkin eli n. 21.30. Ja molemmat päikkärit kestää n.2 tuntia ja yöunta tulee n. 11 h. Vuorokauden unimäärä on siis n. 15 h.

Zoe, teillä kyllä syödään hyvin. =) Mä olen ihan pari kertaa saanut tytön syömään koko pilttipurkillisen. Yleensä kerralla menee vain puoli purkkia, jos sitäkään, ja hampaiden tulon aikana tyttö ei syönyt oikein mitään, ei edes maitoa. Sormiruokaa pitäis antaa vissiin useemmin, kun se kyllä tuntuu kelpaavan.

Jokeltelua ei meilläkään kovin paljoa ole. Välillä oikein huolestuttaa, kun tyttö ei oikein naurakaan ääneen, mutta kuulossa ei silti tunnu olevan mitään vikaa, kun välillä pelästyy kovia ääniä. Kiljuminen sen sijaan tuntuu nyt olevan ihan hitti juttu tytön mielestä.

Mutta nyt pitää mennä pakkaan vähän tavaroita mökkireissua varten.
Mukavaa viikonloppua kaikille!

marza ja likka, 6 kk 4 pvää =)
 
Ei sitte pienintäkään muistikuvaa, koska oon viimeks tänne kirjotellu, mut koitetaas taas jotain saada aikaseks....

Eelin puolvuotismitat oli 9400g ja 71,5cm....poika on kutistumaan päin, mutta vielä on varaa pudottaa :D painonnousua on takuulla hidastuttanu ryömiminen ja konttailun opettelu, tyyli on perin omintakeinen, mutta toimiva, näppärästi pääsee jo huoneesta toiseen ja nyt on kahtena päivänä päässy kylppäriinkin, vaikka kynnystäkin on jonkin verran.

Ulkona saa olla maata könyämässä aina kun on hereillä ja tykkää siellä olla, nurmikolla tai hiekalla oon antanu olla ja hyvin on viihtyny. Vanhemmatkin lapset oon päästäny tutkimaan ympäristöä ulkonakin heti vaan ku siihen pystyy.

Illalla on tietty rutiini, että ensin syödään puuro, sit kylvetään ja yökkärit päälle ja maitoa ja nukkumaan. Meillä kaikki lapset menee samaan aikaan yöunille, että vipinää riittää iltaan asti :)

 
Mie en kans aina muista antaa d-vitamiinejä, mutten mie kyllä mitään ressiä siittä oo ottanukkaan.

meän neitin kyllä jokeltelee tosi paljon. Isoveli ei minun muistaakseni ihan noin paljon jokellellu tämän ikäsenä. Tänäänki kuuntelin kun isoveli otti Ninnin kädestä jonku tavaran ja ihan ku Ninni ois huutanu perään älä älä älä!! :LOL: :LOL: ja toissapäivänä Ninni sano että pai pai. Mut ton liikkumisen kans on vähän "laiskempi". On keikutellu jo kohta pari kuukautta tuossa konttauasennossa ja ei vaan tajuu lähtiä siitä liikenteeseen.

Jossu ja Ninni 6,5kk
 
Zoe-F
Vattihattu Teillähän liikutaan oikein hyvin :) Ja painon nousu tosiaankin hidastuu, kun lapset alkaa liikkumaan niinkuin sanoitkin :) Muutamankin tutun pullaposki on solakoitunut ihan silmissä, kun on lähteneet liikkeelle :)

Koira meni viikonlopuksi mun tutulle, saa nähdä miten tulevat toimeen :)
Tutun vähän yli vuoden ikäinen tytsi halaili Ronia parikin kertaa, tosi söpön näköistä :heart:
 
Heipat!

Uinnit taas tältä päivältä uitu ja neiti päätti sit nukkuu ensimmäiset unet 30min uinnin jälkeen. Normaalisti nukkuu 2tuntii.

D-vitamiinit muistan ko oon ottanu tavaks antaa aamulla vaipan ja vaatteidenvaihdon aikaan. Meillä käytössä jekovitit, et saas nähä kuin käy kun otan nuo jääkaapis oottavat devitolit käyttöön. Täytyy varmaan antoajankohtaa muuttaa.

sit vastauksia:
1. Jonkun verran oon myös rutiineja vastaan, koska aina ei pysty toimimaan samalla tavalla. Niin ja meillä mies joka toisen viikon yövuorossa ja joka toisella viikolla vaan muutama työpäivä ni on illat tahtomattaankin erilaisia. Mut kyllä meillä tiettyyn aikaan on puurot ja sit iltapesut ja yöpuku päälle. Hetki leikkiä vielä ja sit unitissi.

2. Kesällä oli nurtsilla, mut hiekkaan en oo päästäny vielä.

3. Tortilloja mun tekis mieli, mut kun ne on niiin tulisia en oo kyllä syöny. Muuten en välttele ja sen kyllä sit neidin unista huomaa, jos äippä on syöny jotain sopimatonta.

4. Pääsääntösesti ulkona nukkuu kahdet unet. Jos illalla vielä torkahtaa nukkuu sisällä.

5. Mä tykkään kyllä tehdä käsitöitä, mut nyt ne on jääny. Viikolla tuli kyllä sellanen olo et jos taas jotain alottelis. Syksyllä mulla aina tulee kauhee tarve alkaa tehä villasukkii ja nyt vois vaikka tuolle neidille villahousut ja villatakin neuloa tms.

6. Liivejä käytän, vois ne jo tietty jättää poiskin, mut on jotenki tukevampi olo :kieh:

Nyt mä voin ekaa kertaa sanoo et meillä on rytmi :D Parin viikon ajan on neiti heränny tiettyyn aikaan, syöny ja nukkunu päiväunet tietyllä rytmillä. Meillä on nyt selkeesti kahdet päikkärit ja yöllä herätään pari kertaa, ehkä vaan on tottunu heräämään, koska mun mielest ei kyllä nälkääs herää. Aamulla herätään 07, tissittely ja ekat unet 9-11, lihasose, 14.30 hed.sose, unille 15-17. kasvissose, 19 puuro ja iltatoimet, unille 20.30-21. Unta noin 14h vuorokaudessa.

Kiinteitä menee edelleen tosi vähän mun mielestä. hyvä jos purkillinen soseita+ illalla desiin vettä tehty puuro. Pullo ei kelpaa ollenkaa mikä on kyl oikeestaa ihan kiva, mut joskus helpottas elämää jos se pullokin kelpais. Ei tarttis aina aikatauluttaa kaupas käyntejä ym.

Meillä neiti on kova juttelemaan, yksin ja yhdessä. Myös sellaista vastavuoroista juttelua on. Kova mölinä käy kun touhuilee lattialla. Äänien perusteella neidin löytää milloin mistäkin nyt kun kovasti maailma kiinnostaa. Meillä on kyllä kaikki lapset olleet kovia juttelemaan, eikä vanhemmat oo kyllä vieläkään ees nukkumassa hiljaa :LOL:

Zoe, meillä myös kaks niitä taikamukeja, kahvallinen ja kahvaton. Tyttö oppi heti sen jujun miten siitä kuuluu imee, on vissiin tissillä joutunu kovin töitä maidon eteen tekemään :D Kun taas nuo meen pullovauvat ei oikeen alkuun sitä jujua tajunnu ja jätinkin heille alkuun sen venttiilin pikkasen löysään, et saivat sieltä löysemmälläkin imulla juomista tulemaan. Jossain vaiheessa annoin vellin siitä mukista pojille jättäen sen venttiilin löysälle niin ei tuu velli niin vauhdilla.

oli mulla vielä joku kyssärikin, mut se kyllä taas unohtu kun koneelle istahdin. Täytys vissiin kirjottaa seuraavaks paprulle kun tulee mieleen :D
 
Heippatirallaa kaikille!!! =)
Eilen Empun kummi ja sen tyssi(2v)tuli meille yökylään :) ja tänään viel miehen vanhemmat pyörähti meillä ja Minnin kummi :)
Emppu taas heräs 7 aikaan, ja toinen pinnisteli sitten 12:20 asti ja sit kävi unille ja on siel vielläkii :heart:
Maanantaina lähetään miun serkun ja sen poitsujen luokse kyläilee.
Eilen illalla ei taas Empulle tuttipullo kelvannu,mut koitetaas taas tänää jos velliä imuttas..
Parin viikon päästä se on Minnillä synttärit :heart:

Marsu, Minni 9.10 3v ja Emppu 6kk 1p
 
Paljon olikii mihin en ollu viel kommentoinu mtn,joten nyt pikasee..
Tuoreraasteita,hedelmiä,,banaania oon antanu natustaa ja porkkanaa,parsakaalia..
Ollaan ulkoiltu silleenkii et Emppu on hereillä. Monta kertaa kyl Emppu ottaa päikkärit sillä välin ku lenkillä käyvvään tai muute vaa ollaa pihalla leikkimässä. Muutomaan otteeseen ei oo nyt nukkunu aamu unia ni sillo on ollu pihalla leikeissä mukana.
Emppu heräs,unia 3h 20min :heart: hyvä hyvä!!!
Oli puhetta siitä että miten onnistuu prhepetissä nukkuminen,tääl tosin koitetaan nostaa yölläkii Emppu omaan sänkyyn ;) välil toine kyl jää siihe viekkuunki pötköttää. Ja meillä ei pääsekkää tippumaan ku laitettiin sängyn reunaan lauta esteeksi.
Emppu ei viel ite nouse istumaan. Ku istuttaa ni mielellää menee selkä etukenoon ja sormet ja suu varpaisii :kieh:
Sisustamisesta,tekis miel päällystää nojatuoli ja sohva,ja tekasta verhot lastenhuoneeseen.
 
Tässä mietin, että mitä sitä tänään tekis. Odotetaan iskää kotiin huomenna ja odottavan aika on pitkä. Piti mennä korkeasaareen, mutta täällä on tosi kamala tuuli, joten jää nyt väliin. Eipä tunnu läheisillä olevan meille aikaa, vaikka aina niin vannotaan, että kun isi lähtee, niin autetaan. Näkis vaan. Äiti kiirehtii poikiensa kanssa harrastuksissa, eikä elettäkään, että haluais nähdä meitä ja siskolla on niiiin kiire aina jonkin asian kanssa. Jumppa, remontti, sitä ja tätä. Kun ei aina jaksais kerjätä seuraa niiltä. Pitää varmaan muutta jonnekkin pitkälle, niin ei tarvis joka kertta pettyä, kun sitä seuraa tai apua saakkaan. Hitto kun ottaa päähän. :kieh:

Poika heräs, pitääpi mennä. Tuun myöhemmin kommentoimaan muiden juttuja, kun voi taas keskittyä, eikä v''''''''ta niin paljoa. |O
 
hyvää viikon alkua kaikille!

Täällä valmistaudutaan lähtemään 6 kk neuvolaan. Jännä nähdä miten poika on kasvanu. Alkaa jo kyllä kantaminen tuntua selässä ja hartioissa, huh huh.
Sitten sellaiseen asiaan, että me on jätetty Kallelta tuttia pikku hiljaa pois. Alkoi päivä- ja yöunien kanssa olla sellaista että kun tutti tippui niin sitten herättiin sitä itkemään. On kyllä kannattanut, päiväunet nukkuu lähestulkoon heräämättä ja yötkin on rauhoittuneet. Lisäksi oli tosi helppoa, ei itketty ollenkaan tutin perään. Ilmeisesti siitä ei vieläl ollut tullut niin rakasta kapinetta.
Meillä reviiri laajenee niin vauhdilla että ei enää uskalla jättää poikaa yhtään lattialla valvomatta. Heti ollaan jyrsimässä sähköjohtoja tai portaita ihmettelemässä tai portaiden alle menossa. Pitäis käydä ostamassa matkasänky johon vois pojan sit nostaa et saa käytyä vessassa tai ruuan tehtyä.

Mutta tulen sit kertomaan uudet mitat jahka neuvolareissulta kotiudutaan!

 
Huijuijui, nyt on aikalailla kaikki pakattu ja sit onkin vuorossa vaan peukaloiden pyörittelyä ja yleistä jännittämistä ennen ku bussi lähtee kohti Helsinki-Vantaata (kello yhdeltä yöllä :ashamed: ). Pieniä sadekuuroja luvattu, mut päivisin lähinnä poutaa ja yli 25 astetta lämmintä :)

Täpinä-upupa ja Mimosa 7kk+
 
Riksu: Miten te ootte onnistunu jättämään pikku hiljaa sitä tuttia pois? Oletteko antanu huutaa sen perään vai antanu jonku rätin tilalle vai miten? Meillä päikkäreillä tutin tippuminen ei aiheuta herätystä, mut öisin sitä joutuu miljoona kertaa käydä laittamassa suuhun. Meinaan olla aikas väsy. Kuiten aika monesti vielä öisin syöki. Blääh! Pitäs tuosta yösyöttämisestäki päästä eroon.
 
Viikon alkuja!

Meillä opittiin sit viikonlopun aikana kunnolla konttaamaan. =) Viime viikolla parina päivänä otti ihan muutaman askeleen ja siihen se sit jäi, mutta nyt tyttöä ei pysäitä mikään. :D Myös neljäs hammas puhkesi lauantaina ylös ja huomasin et viereen on kovaa vauhtia tulossa jo viides hammas. :eek: Kova kiire tuntuu noilla hampailla olevan...

Viikonloppu oltiin tosiaan kavereiden kanssa mökkeilemässä ja hyvin meni vaikkei muilla lapsia olekaan. Sain lapset nukkumaan molempina iltoina suht hyvin, vaikka yleensä vierassa paikassa varsinkin esikoinen tuppaa olemaan levoton nukkumisen suhteen. Oltiinkin sit mökillä koko viikonloppu vaikka alunperin sunniteltiin tulevamme jo lauantaina kotiin. Mieskin tuli sinne sit la-iltana ja oli ihanaa saada hoitoapua ja pääsi vähän itsekin rauhassa saunomaan. Ja kyllä tuli viikonlopua aikana syötyä... :D
Taisi raikas maalaisilma tehdä tehtävänsä, sillä likka nukkui lauantaina 4,5 tunnin päikkärit. :D Oli pakko käydä pariin kertaan tarkistaan et likka on hengissä, kun niin sikeesti nukkui. Ikinä ennen ei ole noin pitkiä päikkäreitä nukkunut.

Menkatkin sitten alkoivat tänään. :p Lopetin minipillerit n. kuukausi sitten kun en halua syödä niitä. Ja unohdin tosi usein niitä ottaa. Ollaan nyt miehen kanssa luotettu siihen etten tule raskaaksi kun menkat ei ole alkaneet, vaikka mahdollistahan se on. Itseasiassa mietin viikonlopun aikana et oonkohan raskaana kun mun alaselkää juili ihan sairaasti ja maha oli vähän kipee. Mutta ei käynyt mielessäkään et oireet vois johtua menkkojen alkamisesta. :LOL: Nyt en sit tiedä mitä ehkäisyä sitä käyttäis. Kondomin kanssa sählääminen kun ei oikein huvita eikä varmoihin päiviin voi luottaa kun mulla on aina ollu niin epäsäännölliset menkat. Mulle kyllä kävis jo kolmas vauvakin, mutta mies ei ole vielä valmis siihen ajatukseen.

Upupa, ihanaa reissua teille!! Rentoutukaa ja nauttikaa! Oon niin kade sulle... :D B)
 
tässäpä nää kallen mitat (suluissa 5 kk)
8830 g (8150g)
71,5 cm (69,5)
46 (45,4)

"hyvinvoiva poika. kasvaa tasaisesti, iho siisti. liikunnallinen kehitys hyvä, ryömii jo. suojaheijasteet eteen ja sivuille on"

Ainoo, mikä herätti kysymyksiä oli Kallen karsastus ja saatiin aika lääkärille. saas nähdä joudutaanko sairaalaan kontrollikäynnille. Onko kenelläkään kokemusta mitä tarkoittaa/tapahtuu, jos vauva karsastaa vielä näin vanhana??

Jossu: Joo, vaihdettiin tilalle unirätti. Kallella on se ollu koko ajan, mutta nyt yöllä jos herää niin annetaan rätti käteen niin rauhoittuu sen kanssa. Ja sit sellainen että kalle nukahtaa nyt yöunille sit tissille, mutta ei se haittaa, meneepähän sitä maitoa, pitää sitten erottaa siitä myöhemmin. Päiväunien kanssa tehtiin niin että poika nukkumaan oikein väsyneenä niin ei edes huomaa ettei ole tuttia suussa kun nukahti heti vaunuihin.

viime yö oli paras pitkään aikaan. Kalle heräs vain kahdesti. puol 12 ja puol 4 syömään ja oli kyllä kunnon nälkä kun vetäsi molemmat rinnat. en tiiä sit millä tahdilla meillä jää nuo yösyönnit pois kun nälkä tuntuu yöllä vielä olevan.

Upupa, hyvää matkaa... yx kateellinen täälläkin. toivottavasti saatte paljon aurinkoa niin riittää sit virtaa loppusyksyn pimeyteen.

Marza
, onnittelut uudesta taidosta ja hampaasta

-riksu
 
mukavaa viikon alkua itsekullekkin!

Upupalle mukavaa ja rentouttavaa matkaa!!

Mimmukalle :hug:

Marza: onnea uudesta taidosta :D
Itse vielä menkkoja odottelen.. eipä sillä että niitä ikävöisin.. mietityttää vaan että onkohan kroppa ihan unessa.. esikoisen jälkeen kuitenkin alkoi pari kuukautta synnytyksestä...

Riksu: Hyvä kun teillä yöt rauhoittuneet tutista vieroituksen myötä.
Jennalle en yleensä laita tuttia illalla suuhun kun menee nukkumaan.. on yleensä sen verran väsy ja rento että silittelee vähän niin osaa rauhoittua.. paitsi on toki poikkeus iltojakin.

Meillä ei päikkäreitä tutin tippuminen keskeytä kuin joksus harvoin.. muuten yöt on kyllä risaiset.. käy viimestään klo 21 nukkumaan ja sitä ennen syö puurin hedelmäsoseen kera.. en voi käsittää miksi herää jo 00.30 kitisemään.. ei ainakaan nälän takia.. jos tissille nostaa niin ottaa pienet hörpyt ja se on siinä.. tietty saattaa hampaita tehdä.. on ollut aikas kiukkuinen ja sormet on koko ajan suussa. Viime yönä nukhati kuitenkin uudestaan silittelemällä ja heräs sitten aamuyöllä syömään.. ja hetin perään uudestaan.. ja aamulla aloitti jo ennen seiskaa papatuksensa |O jos esikko sattuis nukkumaan niin ei Nennu ei kyllä anna tilaisuutta nukkua.. tulipas taas vähän vali valia.. eihän meillä kuitenkaan ihan mahdottomia nuo yöt ole.. jos nyt ei kovin yhtenäisiäkään..

Kävin eilen pilateksessa ja jumpassa ja tietää tehneensä :D

Mutta nyt on mevtävä vetämään hiilet uunista ja sitten lähdetään poika hakemaan kerhosta.
 
Moikka! Nyt on viikonlopusta selvitty kunnialla tai ei. Täällä on aikamoisia vauhtiveikkovauvoja, kun osaavat jo kontata tai ryömiä. Meillä poika tyytyy lähinnä kierimään oman napansa ympäri ja tietenkin huutamaan, kun ei ylety johonkin leluun..

Hyvää ja rentouttavaa matkaa upupa! Toivottavasti reissu menee hyvin! Mekin lähdetään joulukuussa matkalle! B) Tulis jo joulu!

Tutista
Mitenhän voisi vieroittaa tutista, jos vauva käyttää jo rättiä sekä tuttia...? No, nyt ei ole muutamaan yöhön herännyt sataa kertaa vaatimaan tuttia takaisin suuhun. Eilenkin heräsi myöhään illalla, mutta ehti nukahtaa jo ennen kuin ehdin huoneeseen. Nukahti siis ilman tuttia uudelleen!

Poika taitaa tarvita lattialle harjoitusapua! Heippa! =)
 
Mimmukka: sori ku oli epäselvä mun kirjotukseni. Siis, meilläkin oli unirätti ja tutti yhtäaikaa käytössä. Sitten ajattelin et katotaanpa mitä tapahtuu jos otan tutin kokonaan pois. Että jos menee ihan huudoksi niin annetaan pojan pitää tuttinsa. No, poika ei siis sitä kaivannu käytännössä yhtään. Eli kannattaa ainakin kokeilla ja sit näkee kuinka rakas tuo kapistus vauvalle on.
 
Heippa,

Meilläkin haetaan uutta rytmiä, ja se vaikuttaa myös öihin. Aikaisemmin nukuttu pitkät yöt ilman ongelmia, mutta nyt muutaman viikon poika on heräillyt vähintään kaksi kertaa yössä, usein jopa lähemmäs kymmenen kertaa! Mikä neuvoksi? Vauvalla ei ole nälkä öisin, rauhaton vain. Mutta muutaman kerran olen antanut maitopullon rauhoittaakseni tilanteen. Siihen yleensä nukahtaakin. Kuulin jostain, että kun lapsi lähtee liikkumaan, saattaa olla levottomia öitä. Onko siis ok rauhoittaa maitopullolla? Vai onkohan siitä enemmän haittaa, että tottuukin sitten taas yösyöttöihin. Kantelin viime yönäkin ympäri kämppää viltinmutkaan kiedottuna ja siihen sitten rauhoittui, mutta kovan työn takana se oli. Apua, vastatkaa viisaammat. Turhahan mun oikeestaan on valittaa, kun ollaan yleensä nukuttu niin hyvin, mutta viimeiset kolme viikkoa ovat väsyttäneet mua aika lailla... Eli koitetaan jaksaa, Danjuska ja muut, joilla sama tilanne. Jossullakin taisi muistaakseni yösyöttely väsyttää. Voimia!

Toisaalta poika oli kyllä kipeäkin. Käytiin Kuopiossa mummola-reissulla, ja kesken matkan vauvi alkoi oksentaa. :( Oltiin onneksi jo melkein perillä, mutta sitten iskikin kova flunssa, joka jatkuu vieläkin. Niistäjä ei ole kiva, kun se saa aikaan niin suuren huudon, mutta pakko sitä on käyttää. :( Toivottavasti kohta paranisi.

Missä vaiheessa tutista olis hyvä alkaa vieroittaa? Luin jostain, että 6 kk:n iästä lähtien olis hyvä yrittää rajoittaa tutin käyttöä korkeintaan nukkumahetkiin. Eli se ois ihan ok, että nukkuessaan hakee turvan tutista. Mutta toisaalta, onhan se väsyttävää herätä miljoona kertaa laittamaan tutti takaisin suuhun. Meilläkin sitä nykyään.

Me ei käytetä nokkamukia ollenkaan, kun se ei jostakin syystä kelvannut. Juodaan joko suoraan mukista maitoa/vettä tai sitten pullosta isompia satseja.

Ihanaa, kun jotkut on niin reippaita käsitöiden kanssa. Minä aina aloitan kaikkea (nimimerkillä keskeneräinen villatakki ja sukat), mutta harvoin saan valmiiksi. Ei riitä into. Muutamat sukat olen vauvalle kutonut, mutta ne onkin niin pieniä. :D Ja onneksi oma äitini on innokas kutoja/virkkaaja ja mummoni on ompelija. :)

Marzan menkoista onnea (tai voiko niin sanoa). Kipaise kauppaan ja osta suklaata itsellesi, niin minäkin aina menkkojen aikaan teen. :) Ja upupalle ja perheelle hyvää matkaa, tulee varmasti hieno reissu!

Onko muuten muilla jo kävelytuoli? Se on meillä kovassa käytössä, Lastentarvikkeesta ostettiin. Meillä ollut niin jäntevä poika alusta asti ja seisonut ties kuinka pitkään jaloillaan, töpöttelee kävelytettäessä yms. Siksi ostettiin ja tarpeellinen kyllä on, tosin vähän tyyris.

Itselläni on muuten menkat aika pahasti myöhässä.........

Nyt menoksi, kyllä syysilmat on ihania! :) Oon leiponut ihan hulluna, kun entisiä opiskelukavereita tulee illalla kylään. Huomenna onkin sitten perhekerho, oma hampilääkäri ja vähän töitä iltasella. Mutta kaksi viikkoa ja sitten loppuu. :)

Moiks!
-Minea
 
Moi!

Nopeat kommentit Minealle kävelytuolista: Meillä kanssa on Lastentarvikkeesta hankittu Emman kävelytuoli (sellainen meri-aiheinen), jossa poika viihdyttää itseään. Ei vielä kyllä varsinaisesti kävele sen kanssa, vaan "sutii" jonnekin suuntaan ja rämpyttää niitä leluja. Siinä tuolissa oli niin kovat äänet, että mies vaimenti niitä laittamalla teippiä siihen kohtaan mistä möykkä tulee.

T.Marais ja Ilari, ensi viikolla 7kk!
 
Outius puolivuotiaalle Annikalle onnea!

Meidän mitat tältä päivältä (suluissa 5 kk)

paino 6835 g (6395 g)
pituus 65 cm (64,3 cm)
py. 42,6 cm (42,0 cm)

Lyhyestä virsi kaunis... Paremmalla ajalla enemmän! Nyt päivänsankaria nukuttamaan.

Kaatjuska ja Siiri tasan 6 kk
 
iltoja

päivä taas pulkassa. vois sanoo että oli jo aikakin |O vaikka kiva pv meillä on ollut =)

Minea: Saattaahan se tosiaan vaikuttaa että poitsu kipeenä.. Meillä ainakin heräiltiin nuhassa useammin... ja tähän astisista öistä huonoimpia oli yöt sen jälkeen kun oppi kääntymään masullee.. kääntyi yöllä puoliksi unissaan ja sitten itki kun ei osannut masullaan nukkua ja yritti vaan niskoja kannatella.. ja aina kun käänsi selälleen niin kohta oli taas kääntynyt. Nukkui muutenkin levottomasti.
Myös hampaat kiukuttaa meidän neitiä ( luulen että tosiaan tälläkin hetkellä ) Onneksi tekee hampit hiukan nopeammin kuin veljensä.. poika teki yhtä hammasta monta viikkoa ja oli kipeä :|
Itse en ehkä lähtisi maitopullolla rauhoittamaan jos ei ole nälkäinen.. Mutta vauvojahan nämä vielä on ja jokainen tuntee parhaiten oman lapsensa onko se nälkää vai mikä toista vaivaa, ja mikä siihen parhaiten auttaa.
Sen tiedän että jennalla ei vielä tuo puolenyön maita heräily ole nälkää.. silloin silittelen tytön takaisin uneen.. ensimmäisinä öinä meni pidempään ja esim. viime yönä ei tarvinnut kuin vähän rinnasta silitellä niin tyttö heitti kädet levälleen ja jatkoi uniaan. Tässäkin taas on niitä poikkeus öitä jolloin koitetaan protestoida.. ja jos itsellä hirmu väsy niin sitten otan tytön viekkuun ja annan tissin suuhun että saan ite jatkaa unia :ashamed: :whistle:
ei jaksa liikaa stressata.. esikoisen aikaan mietin paljon että "entä jos tottuu siihen, tuohon ja tähän" ja on sitten myöhemmin vaikeeta jokin asia sen takia.. nyt en jaksa enää stressata niin paljoa. esim. tyttö nukkuu paljon enemmän meidän vieressä mitä esikoinen nukkui, koska pelkäsin että "tottuu" siihen ja ei opi ikinä omaan sänkyynsä :whistle: se harmittaa näin jälkikäteen ajateltuna. Tosin meillä oli poitsun kanssa aivan ihania päikkäri tekiä, joita ei jennan kans ole niin päästy kokemaan. Onko ihanampaa ja unettavampaa kuin tuhiseva, uninen vauva vieressä :heart: vuoren varma unilääke :D ( ja jos näin jälkikäteen aattelee niin ei poika tottunut ;) siihen että päikkärit nukutaan aina vieressä :LOL: )

tuli taas asiaa ja paljon verestäkin :whistle:

se piti vielä Minea kysyä, että kuumeillankos teillä pikkusisarusta heti perään? että onko hyvä merkki jos menkat myöhässä ;)

tjaah, katkes ajatus..

danjuska ja jenna vkl 6kk =)
 

Yhteistyössä