*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Jihuu, täällä on vihdoinkin alkanut äitiysloma! :D Loppuun asti tuli töitä paiskittua ja muutamia tunteja ylitöitäkin tuli tehtyä. Taidan olla liiankin tunnollinen työntekijä, mutta nyt voin olla hyvin mielin lomalla, kun ei jäänyt mitään keskeneräistä työpöydälle.

Tosin nyt alkaa työt sitten kotosalla, kun pitää alkaa järjestelemään paikkoja vaaville kuntoon. Pinnis ja hoitopöytä pitäisi kasata. Lisäksi pitää pikimmiten käydä ostamassa turvakaukalo. Pikkuisen alkaa jo ahdistamaan, kun ei ole näitäkään ehtinyt aiemmin hoitamaan. No, toivottavasti masuasukki viihtyy vielä tovin yksiössään, niin ehditään laittamaan paikat kuntoon.

Jennyli, mielettömän ihanat kotiintulovaatteet olet vaaville valinnut! Meillä on nämä mietinnät vielä tekemättä. Hommaa siis riittää...

tyttö Tenonvarrelta, aivan ihastuttava kummiruno!

Mukava kuulla, että HeidiS23:llä on kaikki hyvin.

Nyt mahtavia pihvejä paistamaan mammaloman alun kunniaksi!

Esikko77 ja Möhköfantti 34+6
 
taas tullut teksitä vaikka millämitalla...

Lispu täällä tuntus kans olevan runsasta, vetistä valkovuotoa :$

se kuuluisa sairaalakassi edelleen katsomatta :ashamed: , mutta luotan siihen, ettei tässä ihan hetkeen vielä tule lähtöä, ja karhupuvun ajattelin pakata mukaan vauvalle, muut vaatteet miettimättä, mutta 50cm vaatteita tuolta kaapista nappaan mukaan.

kaikki alkaa kyllä olla valmiina, mitään pulloja ja tutteja en ole vielä edes ajatellut keittää, ehtii ne sitten vauvan tultuakin.

Äitiyslomasta
, täällä alkais virallisesti sitten huomisesta, vaikka kotona tässä olen muutenkin ollut...

Närästelee... :kieh: edelleen Somac-resepti odottaa, haenko vai enkö hae.

Kuiskaten 34+5
 
Kaikki luettu, ihania kuulumisia ja kuvia ja kaikea kaikilla on :D !

Ne jotka kipuilee ja olo on jo tukala niin :hug: itsellä sama homma

Vauva neuvolan mukaan alhaalla, verenpaineet ylhäällä ja sf mitta ylikäyrien eli 34 :D


Täälläkin tosi runsaasti vetistä valkovuotoa, aiheesta luin...liittyy loppu ajan hormooni muutoksiin... B)

Mamizuukkeli rv 35+1
 
Heips! mulla olis taas vaihteeks yks mieltä askarruttava kysymys. Mistä johtuu/onko muilla kokemuksia, että alapään häpyluut menevät kipeäksi. Olen käynyt vielä 4-5 kertaa viikossa normilenkeillä ja nyt alkaa lenkin jälkeen koskea alapäähän, ihan kuin olisin istunut satulassa ekaa kertaa pitkään aikaan. Neuvolassa puhui jotain että liha on verekkäämpää siellä, siitäkös mies tykkäis :LOL: Sitten eilen eka kerran rupes vihloo jalasta eli sisäreidestä ku ponnistelin isolla hädällä, onko muilla samoja kokemuksia/tietoa asiasta?
 
Schnappy79 , samat vaivat täällä, häpyluut ovat olleet todella kipeät jo pitemmän aikaa mutta mulla ne tulee kylläkin siitä jos istun kovalla pitempään.. :whistle: täällä kun ei tule pahemmin lenkkeilyä harrastettua, korkeintaan kävellen pieniä matkoja.

Ja olenpa myös sitä mieltä että tuo alakerta todella ON jotenkin "turvoksissa", onko lie sitten sitä "verekkyyttä" :LOL:
 
No niin nyt pääsen itse kertomaan tilanne raportin kun päästivät sairaalasta pois kun lääkkeillä verenpaine laski normaaliksi mutta lääkitystä jatketaan ens viikolla olevaan käynnistykseen joka tehdään kivuttomana eli epidural on käytössä alusta loppuun .Mulla siis oli synnytystapa-arvio tiistaina ja kaikki oli hyvin pikkuinen painaa nyt 2.4kg eli on pieni ja siro :D .Mutta verenpaine olikin sitten toista luokkaa oli oli pahimmillaan 190/133 ja ei kun osastolle jossa laski lääkkeillä 100 pintaan alapaine.Mulla ei korkeasta verenpaineesta ollut mitään merkkejä joten se teki tilanteen erittäin vaaralliseksi mutta molemmat voidaan hyvin ja nyt pitää vaan levätä aina kun voi ja välttää kotitöitä jos vaan mahdollista ettei verenpaine lääkkeistä huolimatta nouse.Joten ens viikon torstaina menen käynnistykseen näillä näkymin ja sektioohan minä vaadin mutta kivuton käynnistyskin käy kyllä :D :D .

Mut nyt huilaan

heidiS23+ pikkuinen rv 37+4
 
RöhkyPossu Kyllä sitä liikelaskentaa on harrastettu aikaisempinakin vuosina. Mulla edelliset synnytykset -90 ja 93 ja silloin on ollut käytössä ihan samat lomakkeet kuin nytkin :D

taaperotx4 Kiva kuullamukavat ultrakuulumiset :)
Ja oli todella kiva nähdä muita turkulaisia masuja tänään =)

Olin Tyksissä pelkopolin kautta rentoutusryhmässä käymässä tänään. Kätilö jutusteli ja kannusti meitä ja neuvoi rentoutumaan. Ihan mukava käynti.

Ajattelin tuoda vauvan toppapuvussa kotiin...sen verran kylmä ilma tuolla ulkona on ollut. Tietysti tilanne voi vaihtua...mutta tällä mielin nyt.

Zera 37+4
 
Heipä hei,

Kauheasti taas mielessä mitä olisi tarkoitus kommentoida, mutta varmaan puolet unohtuu :whistle:

HeidiS23:lle tsempit ja toivottavasti tilanne pysyy nyt rauhallisena.

Täällä myös hyvin vetistä valkovuotoa, josta joka ilta pähkäilen entä jos onkin lapsivettä. Toisaalta samaa pähkintää olen harrastanut kahdessa ekassa raskaudessa, joten eiköhän tämä ole sama juttu nytkin.

Miehen eväistä... En pakkaa itselleni mitään eväitä mukaan (tai no osastolla oloa varten yhden suklaapatukan :ashamed: ) eikä eväitä saa mieskään. Meillä luultavasti aika nopeaa toimintaa ja toisaalta jos sattuisi käymään niin, että vauvaa vaikka vuorokauden ähellän niin siinä vaiheessa mies saa syödä vaikka kynsiään tai hankkikoon itse jostain evästä itselleen. Varmaan saisi mustansilmän, jos kehtaisi minulta synnytystuskissani alkaa kyselemään itselleen eväitä :LOL: Mutta osalla kai siellä synnytyssalissakin voi vielä olla aika leppoisaa puudutusten ja supistusten taukojen takia eli ehkä ne eväät voi jollekin olla tarpeen. Meillä meno on ollut sen verran raisua ja vauhdikasta, ettei tosiaan eväät ole ollut mielessä.

Minulla on vauvan kotiintuloon laitettu kevyttoppis, mutta mukana on tarvittaessa villapuku sinne alle. Meillä on vain ihan pienet pyrähdykset ulkona ja matka muutenkin vain 10 min, joten eiköhän nuilla pärjätä.

Täällä muuten on nyt parina ilta vauva aloittanut hirmuisen jumpan ja työntämisen alaspäin. Tulee sellaisia ikäviä vihlaisuja alakertaan. Tuskinpa tuo mitään tarkoittaa, mutta jotain muutosta ainakin :)

Kohta varmaan alkaa kuitenkin lisää vauvoja tähän pinoon putkahdella. Pääsee jännäämään, kuka milloinkin on vuorossa. Kivaa!

Emmama 37+2
 
Onko kenelläkään ollut vatsa ns. kosketusarka??

Mulla nyt tässä illalla on alkanut sattua n. 5cm navasta ylös päin muutaman sentin kokoisella alueella koskettaessa.. Ihan helläkin "hipaisu" sattuu sillä tavalla oudosti.. Tuntuu että kipu pikkuhiljaa kasvaa ja alue myös.
Onkohan jotain vakavaa, kun mietin et pitäiskö lähteä näytille vai ei???
Ja kun viime yön tosiaan nukuin sen pari tuntia pätkissä ja tänään on yön tavoin supistellut aika paljon mutta ei kylläkään kovinkaan kipeästi. Vaikka sellaista "menkka"kipua onkin ollut..
 
Schnappy79, kuulostaa liitoskivuilta nuo :)


pitäisköhän sitä itsekin sairaalakassia ja kotiintulovaatteita pakkailla. ei meinaa tajuta että lähtö voi tulla koska vaan :D en kyl ajatellu juurikaan mitään erikoista pakkailla kun meiltä niin lyhyt matka tuonne sairaalalle että ukko kuitenkin käy joka päivä niin voi sitten tuoda mitä tarvin, mutta vauvalle pitää kyllä katsoa jotku kivat vaatteet :heart: :heart:
 
Moi! Neuvolassa käyty ja kaikki ihan ok. Sf mitta vaan 29,5. Onko teidän mielestä pieni, kun viikkoja on huomenna 34? Maanantaina menen ultraan, kun neuvolantäti kysyi, että haluanko kokoarvioon. Tottakai haluan ylimääräiseen ultraan:) Mulla kans välillä housut märkänä ja en oo varma, että onko valkovuotoa vai lapsivettä, joten se tarkistetaan sitten samalla lääkärikäynnillä maanantaina. Tosin vauva liikkuu paljon ja ilman lapsivettähän ei pääsisi kunnolla liikkumaan, niin en ole huolissani.

Meille tuli eilen perheenlisäystä, nimittäin pieni kissanpentu. On se vaan suloinen! Toivottavasti saadaan siitä hyvä hiirenloukku, nimittäin meidän roskiskaapista ja uunipeltilaatikosta löytyi hiirenpapanoita. Yök!
No tulipahan vaan kirjoitettua omaa napaa, mutta jaksuja kaikille!

T:peggy+Emmi
 
Argh, ei jaksa enää tätä odotusta :D
Vaivat kyl välil sellasia et niin toivoo et tää syntyis.. ja nyt viel oli hammassärky ..pääsin onneks päivystykseen.. tosin tieto siitä et hamams on haljennu ei ollu mieleinen.
Nyt laitettiin joku paikka ja jatkoa katotaan ku vauva syntyy. Edelleen se jomottaa siitä ja on vähän turvoksissakin siitä mihin puudute laitettiin..
HALUAN SYNNYTTÄMÄÄN HETI! :snotty:

CB rv 37+5
 
PeggyBundy meillähän siis sama LA ja mulla oli sf eilisessä neuvolassa 28cm. Vähän itseä tuo mietityttää kun kohta putoan alakäyriltäkin.. mutta ei neuvolan terkka ole asiaan mitään kommentoinut...

Vähän hiljaisempi päivä masussa ja voi että oon ollu pahalla tuulella nyt illalla, vielä oikeastaan ilman syytä :ashamed:

Saya ja typy(?) 33+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja heidiS23:
No niin nyt pääsen itse kertomaan tilanne raportin kun päästivät sairaalasta pois kun lääkkeillä verenpaine laski normaaliksi mutta lääkitystä jatketaan ens viikolla olevaan käynnistykseen joka tehdään kivuttomana eli epidural on käytössä alusta loppuun .Mulla siis oli synnytystapa-arvio tiistaina ja kaikki oli hyvin pikkuinen painaa nyt 2.4kg eli on pieni ja siro :D .Mutta verenpaine olikin sitten toista luokkaa oli oli pahimmillaan 190/133 ja ei kun osastolle jossa laski lääkkeillä 100 pintaan alapaine.Mulla ei korkeasta verenpaineesta ollut mitään merkkejä joten se teki tilanteen erittäin vaaralliseksi mutta molemmat voidaan hyvin ja nyt pitää vaan levätä aina kun voi ja välttää kotitöitä jos vaan mahdollista ettei verenpaine lääkkeistä huolimatta nouse.Joten ens viikon torstaina menen käynnistykseen näillä näkymin ja sektioohan minä vaadin mutta kivuton käynnistyskin käy kyllä :D :D .

Mut nyt huilaan

heidiS23+ pikkuinen rv 37+4
hui!! Tsemppejä sinne ja pian tosiaan sulla(kin) vauva sylissä! :heart: :flower:
 
No kävin nyt sielä TYKSissä kuitenkin.. Mut ei mitään näkynyt, sanoivat et jos pahenee vielä pahemmin niin pitää mennä uudestaan..
Sano et ylävatsakivun yhteydessä epäillään yleensä raskausmyrkytystä, mut nyt ei tuskin siitä ole kyse. Tosin mua toi jäi kyllä vaivaamaan koska pissa oli yhdel + vaik tähän asti ollut puhdas ja verenpaineet noussut taas mitä jo viimeks neuvolassa mietittiin..
Jäi häiritsemään.. :( :eek:
Jos nyt pysyis kunnossa ens torstaihin kun on taas neuvola ja lääkäri myös niin he siel kattois..tai jotain..
Tuli kauhean masentava olo vaan tosta käynnistä..
Lääkäri oli niin tympeä etten hänen ultratessa uskaltanut kysyä mistään kokoarvioista tai kohdunkaulan ja suun tilanteesta..
 
ninni89 toivotaan nyt ettei ois ainakaa niitä myrkytys oireita sulla :hug:

kuiskaten tosta kutinan vakavuudesta en tiiä kun itelläki kutisee jalat aina välillä.

Tänää on taas supistellu ihan kiitettävästi ja masu senku napsuu vaan.
 
Kuulumiset luettu!

Tsemppiä HeidiS23:lle. Mulla oli esikon kanssa paineitten kanssa ongelmia, alapaine nousi 120:een.

Meillä vauva kotiutuu toppapuvussa.

Mulla oli tänään myös neuvola ja kaikki ok, paitsi verenpaine vähän liian korkea,alapaine 92. Sf-mitta oli pysynyt samana eli 34cm, mutta vauva ei ole vielä laskeutunut. Toivon niin että ei käy kuten kolmannen lapsen kanssa että laskeutu vasta synnytyksessä just ennen kuin aloin ponnistamaan. Silloin piti vaan maata, ei ollut edes vessaan asiaa...Ylimääräisen lääkärineuvolaan pääsen ensi vkolla vauvan koon takia, joka arvioi laittaako lähetettä Oysiin. Neuvolan täti meinas että aika suurelta vaikuttaa että epäilisi ainakin 4kiloista jos LA syntyy. Kuopus meillä oli 4100g ja synnytys oli kuitenkin helppo. Mutta tietty mieluusti meen ylimääräiseen ultraan :D

Vauvan ensisängystä on kans ollut keskustelua; meillä nukutaan alusta asti pinniksessä kuten ovat muutkin nukkuneet. Aluksi on ollut käytössä päivä nukkumisiin myös kehto, ennen kuin on siirtynyt n. kk:n iässä kartanolle nukkumaan päikkärinsä =)

Toivottavasti Ninni89:llä kaikki ok.

Onni ja rääpäle 37+2
 
Kaikkien kuulumiset luettu. Nyt alko jännittämään kuka saa seuraavaksi vauvan syliin ja milloin! Taitaa jolliakin jo varmaa tällä tai ensi viikolla tapahtua...

Neuvolakuulumiset:

Rv 33+4 (30+4)
Paino: vieläkin vaan 4 kg tullu yhteensä...
RR: 108/61 (119/67)
sf: 28,5 (26)
RT
Syke: 150 (140)
Liikkeet: ++ (++)
 
Kaikki luettu ja moneen haluaisin kommentoida, mutten enää oikein muista, kuka sanoi mitäkin :ashamed:

HeidiS23, toivottavasti paineet pysyvät kotona kurissa.

Mulla oli tänään eka neuvola uudella paikkakunnalla uudella terkkarilla. Aika erityylinen meininki, mutta molemmat paikat olleet ok. Jääköön alueet mainitsematta. Vanhassa paikassa sain mitata verenpaineen ja pissan kotona, mutta uudessa terkkari halusi ne katsoa itse. Ei siinä mitään. Olin kuitenkin ottanut aamulla omalla laitteella verenpaineen ja mieletön ero oli. Kotona RR 103/68 ja neuvolassa 116/83. Terkkari kyllä merkkasi molemmat arvot ylös, mikä oli musta hyvä juttu. Pissa oli puhdas. Paino oli nyt 69,9 kg, joten taitaa jäädä haaveeksi se, että ei 70 kilon raja ylittyisi. Hb oli 139, kun se kolme viikkoa sitten oli 110! Terveydenhoitaja sanoi, että heidän suosituksensa kuitenkin on, että äiti syö lisärautaa jälkitarkastukseen asti väsymyksen ehkäisemiseksi. Mä en ole ollut väsynyt edes silloin, kun hb oli matalalla, mutta eipä tuon raudan syöminen nyt niin kamalaa ole, etteikö sitä voisi jatkaa.

Onni09, millä perusteella sulle arvoitiin yli nelikiloista? (En nyt muista, olitko aiemmin asiasta puhunut.) Sf meillä on sama samoilla viikoilla ja mulla toissapäivän ultrassa kokoarvio oli 2,6 kg ja tänäänkin terkka arvioi syntymäpainon olevan siinä 3,5 kg:n hujakoilla.

Kai se täytyy nyt täysaikaisuuden kunniaksi poksua! Ihanaa olla jo näin pitkällä!


:wave:

mere rv 37+0
 

Yhteistyössä