*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Lispu, täällä toinen kohtalontoveri. Vauvaa ei ole sanottu isokokoiseksi, mutta pään koko on ollut kahdessa viime ultrassa (rv22 ja rv32) yli käyrien (mulla oli itselläkin iso pää syntyessäni). Olen hyvin kapealanteinen ja vaikka tuo ei välttämättä kerrokaan mitään synnytyksen onnistumisesta, kiiri pelko mieleeni noiden ultrausten perusteella. Synnarillä otin asian rutiinikäynnillä puheeksi, mutta eihän siellä otettu kuuleviin korviinkaan. Marssin sit yksityiselle, jossa lääkärisetä oli hyvinkin ymmärtäväinen ja antoi lähetteen rv38 ultraan koon arvioimista varten ja mikäli pään koko osoittautuu edelleen jätiksi, pääsen samalla käynnillä suoraan pelvimetriaan. Toivottavasti säkin pääset jatkotutkimuksiin, mikäli ultrassa tosiaan vauvan koko osoittautuu isoksi. Mulle sanottiin, että mikäli vauva syntyy ennen laskettua aikaa, niin koon puolesta ongelmaa ei luultavastikaan ole. Tsemppiä huomiselle ja tulehan kertomaan miten kävi.
 
meillä kotiudutaan sitte turvakaukalon lämpöpussissa ja sinne alle vauvalle vahuhaalaari ja sisävaatteet. tietty pipot sun muut.

mulla on alkanu öisin tulee todella äkästä turvotusta käsiin, aivan kauhee pakotus siitä sitte ja käet menee turraksi. esikoisen kohdalla ei ollu mitään tällästa.

mitä mielihaluja teillä on nyt ruan suhteen, onko muuttunu kun alkaa loppu häämöttään. mulla oli aikasemmin kaikki suolanen himona mutta nut on sitte muuttunu että mehut, ananas, PORKKANA, karkki!!! no vähä terveellisempään suuntaan, paino oliki vähä tippunu viime neuvolassa eikä haittaa vaikka suunta jatkus samaan suuntaan.

 
Etna mulla on muuttunut mieliteot..tai yleensä ruokahalu. Huomaan että viimeaikoina on usein jäänyt päivällinen kokonaan välistä..ja kun enemmin illalla teki mieli mätötä suolaista ja makeaa vuoronperään..nyt maistuu vain muutama hedelmä. Ainut päivän ruoka joka maistuu ja jota syönkin sitten reippaasti on lounas, ei vain ole nälkä. Painoa on tullut alusta vähän reilu 10kg. Rv 26:n jälkeen painoa ei ole tullut juuri ollenkaan.

Mulla kanssa vatsassa "napsuu"

Kokoarvioista: Mulle ei ole koskaan tehty enkä niin välitä vaikka ei ole tehtykään koska ne ei pidä paikkaansa..kyllä se nyt miljoonaan kertaan on todettu. Just 2 vkoa sitten mun ystävä sai vauvan ja oli kokoarviossa automaattisesti kun vauva meni 2 vkoa yli lasketun. Painoarvio annettiin ultran mittojen perusteella n.3300kg ja vielä samana päivänä kun synnytti arvio uusittiin ja samaa sanottiin. Poika synty ja oli 4kg..ja näitä juttuja tulee kokoajan..arviot on arvioita eikä niillä välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Sf-mitta. mulla kahdessa edellisessä raskaudessa on ollut mitta korkeimmillaan vain 33cm..eli loppua kohden ei mittaa ole juurikaan tullut. Silti lapset on olleet syntyessään 3350g ja 3600g eli ja käsikopelolla on aina terkoilta tullut veikkaus tosi pienestä lapsesta mutta kyllä nuo mun mielestä on täysin keskikokoa eikä mitenkään erityisen pieniä. Jos neuvolassa ei ole oltu huolissaan sf- mitasta, ei siitä kannata repiä ressiä itekkään kun nuo mitata on vain suuntaa antavia. =)

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!!!

Ihanaa.....meidän oma kuukausi lähenee :heart: :heart:
 
Onni09: Miksi et saanut liikkua? Mullakin esikoinen laskeutui vasta ponnistellessa ja olen jälkeenpin harmitellut sitä makoilua, kun luulin, että olis parempi olla pystyssä ja näin ollen ehkä vetovoimakin tekisi jotain, jotta pieni laskeutuisi :eek: Multa ei siis kielletty pystyasentoa vaan olin niin kipeä, ettei itselle tullut mieleenkään nousta enää :ashamed: Eipä taida muuten tämäkään laskeutua ;)

Onnea Heidi, kohtahan sullakin on pieni jo sylissä :flower:

Kokoarviosta voin minäkin kertoa oman kokemuksen vai oonkohan jo kertonutkin :$ Eli esikoinen tuntui kaikkien hoitajien, kätilöiden, lääkäreiden käsiin suurelta. Ultrassa mittasivat kahdesti aivan samat mitat ja lask.ajan koko arvioitiinkin 4,3 kiloiseksi. Lapsivettä oli ultrien mukaan aina normaalisti...Niin vaan syntyi 3,5 kiloinen runsaalla lapsivedellä. Mulla on nytkin sf-mitta mennyt välilä yläkäyrillä mutta olen aika vakuuttunut, että vettä on myös tällä kertaakin paljon. Ymmärrän kyllä, jos lantion epäillään olevan ahdas ja vauvan taasen iso, niin varmasti pelottaa :hug: Omasta lantiosta lääkäri sanoi silloin, että ihan normaali ja kyllä pitäisi yli 4 kiloinenkin mahtua tulemaan. Muistutti kuitenkin samalla, että aina katsotaan tilanteen mukaan eli miten synnytys etenee, päädytäänkö sitten kuitenkin leikkaamaan :headwall: Kyllähän nuo sanat tuli mieleen ponnistellessa ja jälkeen päin olen ihmetellyt, että uskalsivat antaa niin kauan ponnistella, että tulosta oikeasti tapahtui. No ei ollut tosiaan vauvan koko se, mikä hidasti vaan se laskeutumattomuus.

Mimona ja pikkuinen 37+5
 
mere79 ; mulla on neuvolatätinä kätilö ja käsikopelolla se arvioi vauvan kokoa. Ei Sf-mitan takia. Joka ei musta ees iso (kuopuksen kanssa oli näillä vkoilla jo 37cm).
Tuo paino arvio riippuu niin tekijästä, itse luotan enemmän kokeneen kätilön tekemään käsikopeloarvioon kuin ultraan. Meillä ne on pitäneet aika hyvin aina kutiinsa, esim. kolmannen kohdalla kätilöarvasi 40g pieleen =) Taas tuttava piiristä lyötyy valtavasti nuita erehtyneitä ultria; pahin on serkulla kun sai tyttönsä. Hänelle arvioitiin LA päivänä Oysissa painoksi n. 4kg ja tyttö syntyi pari päivää myöhemmin 5780g ja 57cm kokoisena :eek: On siinä ollut punnertaminen, mutta onneksi mahtiu ihan normaalisti syntymään! Se onkin isoin vastasyntynyt mitä tiiän/oon nähnyt. Ei mua itseäkään hirvitä synnyttää reilu nelikiloista mutta se vaan on niin iso heti ettei tunnu vastasyntyneeltä :ashamed: Niin oli kuopuksen kanssa(4100) kun oli tottunut nuihin kolmikiloisiin edellisiin... Mutta pääasia että syntyy ja ois terve!! :heart:

Onni ja rääpäle rv 37+3
 
Sf mitta mullakin ollu rv34 vain 28. Ihmettelin sitä kun esikoisen aikaan se oli jo niillä viikoilla 32.

Oletteko tehneet jo päätöksen otatteko sikainfluenssarokotteen? Vai onko ollut alusta lähtien päivänselvä juttu että otat? Mä vielä arvon. :/

Monta päivää ollut mieli ihan apeana kun ei jaksa tehdä mitään ja vähän on huono olo päivisin, yöt nukun huonosti... Onko muilla samaa? (vali vali taas...) :ashamed:
 
Nunneliini mulla oli kanssa esikoisesta sf näillä viikoilla 32 ja nyt 28 :) En tiedä onko sillä mitään vaikutusta että lähtöpaina oli korkeampi esikoista odottaessa. Sf mitta oli tosin sitten esikoisesta korkeimmillaankin vain 32,5cm.. Sitten tosta apeasta mielestä, kuulostaa tutulta. Aamulla varsinkin kun mikään ei tosiaan huvita. Ja vielä tuosta rokotteesta, en edelleenkään oo päättänyt ja kauhea ahistus siitä. Olen miettinyt josko uskaltaisin olla ottamatta kuitenkin, mulla vaan se kurja että viikkoja vasta 34 niin synnytykseen vielä aika "pitkä" aika.. Ikinä ole joutunut näin vaikeaa päätöstä tekemään. :ashamed: :headwall:

Ensisängyksi meijän vauvalle tulee taas vaavi-sänky :)

Saya ja typy(?) 34+0
 
Perjantai huomenia massukoille!!!

Kuulumiset käyty useaan kertaan lukemassa, mutta oma kirjoittelu jäänyt hieman vähemmälle.. Mukavia kuulumisia jo monella (piti kommentoida moniakin juttuja, mutta olisi kannattanut varmaan samantien kun nyt en taas muista :ashamed: )

Rokotteesta: En aio ottaa, tosin eivät ole sitä neuvolassa edes tarjonneet...

Meillä vauva menee suoraan pinnasänkyyn..Mietin asiaa tovin ja päädyin sitten siihen. Kyllä se ihan mukavalta vaikuttaa nut kun on laitasuojat ym. ja sänky vielä vähän vanhempaa mallia, mikä uusia hieman pienempi. Toivotaan, että vaavi tuntee olonsa siinä turvalliseksi:)

Minulla sf-mittä on huidellut koko ajan yläkäyrien yläpuolella ja silti syntympainoksi on arvioitu 3,6 kg. Viime neuvolassa (34+4) sf-mittä 35,5...

Vauvan kotiutumisvaatteet ja sairaalakassi vielä pakkaamatta, muuten kaikki alkaisi olemaan kunnossa vastaanottamaan pientä tulokasta.:) Saisi kyllä tulla hieman etuaikaa, ei millään malttaisi odottaa enää vaikka suht´ oireettomasti on odotus sujunut...:)

Yöt tulee edelleen nukuttua miten sattuu, mutta ehkä pientä parannusta aiempaan on tullut. Unen saanti on edelleen hankalaa kun alkaa kutina ja levoton olo tai toukka heräilee jumpalle aina juuri silloin. Nukun kuitennkin jonkin moisia pätkiä, joksin usein sellaista koiran unta. No, väsymys ei ole kuiitenkaan enää niin ylitsepääsemätön kuin se oli pahimmillaan juuri tästä unettomuudesta ja mielialakin on jo heti parempi.:)

Ensi viikolla lääkärineuvola:)

Eipä omaan oloon mitään sen kummempaa, odottelu jatkukoon:D

Nautinnollista viikonloppua kanssamasut!!!

Milliz + toukka 35+1
 
Sateista aamupäivää!

Täällä alkoi sitten virallisesti äippäloma tänään... =)

Öisin saa käydä pariinkin otteeseen pissalla, muutenkin katkonaisten unien jatkoksi, no, ei se paljoa paina, kun muutenkin kääntyilen sängyssä vartin välein parempaa asentoa hakien, ja sitähän ei ole, ennenkuin pääsen taas mahalleni nukkumaan, eli noin 5 viikkoa ainakin vielä pitäis odotella omaa nukkuma-asentoa.

Possurokotteesta
, kyl mä ajattelin sen ottaa, ainakin neuvolantäti sai mut vakuuttumaan rokotteen tarpeellisuudesta.

Kuiskaten 34+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Onni09:
mimona ; en saanut liikkua synnytyksessä koska lapsiveet oli menneet ja vauva ylläällä, joten vaarana oli napanuoran luiskahtaminen. Synnytys oli silloin onneksi nopea; 2,5h.
Aika jännä, koska multakin puhkasivat kalvot aika alussa ja silti ei kielletty liikkumista. Aika lopussa kuitenkin vielä vessaankin menin, eikä sanaakaan, että ei ois saanut mennä..Olihan sitä vettä vielä mahassa, mutta olettivat siinä kohtaa että kaikki on tullut, mitä olikin. Pitääkin tällä kertaa keskustella tuosta, kun tosiaan olen itseäni psyykannut koko aika, että mahdollisimman paljon pysytyssä vaan :D

Ja hui, mikä vauva :eek:
 
Kaikkien kuulumiset luettu!!

niina22 jännät paikat siellä jo.Kohta sullakin on varmaan nyytti sylissä.

Vaikka nyt sai yöllä kohtalaisen hyvin nukuttua niin silti väsyttää ihan kivasti,mutta silti nyt täytyy pestä nuo muksujen petivaatteet ja illalla on sitte heidän pesupäivänsäkin vielä ja tossa 15.00 pitäs tulla vieraita ja ruokaakin pitäs jaksaa taas tehä..
 
rokotteesta: on ollut vaikea päättää otanko vai en mutta nyt olen päätynyt siihen että ehdottomasti otan kun vaan sen saan.

Meillä vaikuttaa asiaan sekin, että esikolla on infektioastma ja jos mä vaan millään pystyn edes vähän edesauttamaan sitä ettei hän saisi tartuntaa (jos mä sattuisin sairastumaan niin luultavasti poikakin sitten sairastuu kun mähän häntä hoidan) niin tottakai teen sen. Jo pelkkä nuha+yskä kun vaikeuttaa pojan hengitystä hurjasti niin mitenköhän sitten influenssa.. En voisi antaa itselleni anteeksi jos joutuisin valvomaan poikani vieressä sairaalassa siksi että olen itse saanut tartunnan jostain ja tartuttanut hänet kun en ottanut rokotetta. Ei se varma ehkäisy ole mutta koen että se on silti vastuuni. Myös mieheni rokotetaan tästä syystä kunhan rokotteet tulevat siihen pisteeseen että hänkin perusterveenä sen saa.

En myöskään ole halukas altistamaan vauvaa tamiflu-lääkitykselle (sitähän ei normaalisti suositella kun ei ole tarpeeksi tutkittu ja on vahva lääke) sen enempää kuin rokotuksellekaan, joten kun vaihtoehtoina on "kaksi pahaa" niin koitan vaan miettiä muita syitä ottaa/olla ottamatta. Ja tosiaan nyt tuo esikko sai kupin kallistumaan rokotuksen ottamisen puolelle.

Sitä ei voi tietää tuleeko siitä sivuvaikutuksia, mutta jos niitä tulee niin uskoisin että nekin vaan hyvin pienelle osalle rokotetuista ja tämähän pätee joka rokotukseen mitä jaetaan. En ole mitenkään rokotusmyönteinen yleensä(en siis näe syytä pakkorokotuttaa kaikkia kaikkea vastaan, esim. vesirokkorokote) mutta koen että yleensä riskiryhmille hyödyt ovat suuremmat kuin haitat ja tällä hetkellä olen itse riskiryhmää kuten myös esikoiseni.
 
POKS 35 =) =) =)

Possurokotetta en aio ottaa, ihan varmuudeksi, kun en usko että kenelläkään on tietoa rokotteen pitkäaikaisvaikutuksista tulevaan lapseen, on niin lyhyen aikaa ollut markkinoilla ja testattavana koko rokote.
Polilla oli lääkärikäynti, pikkupupulla kaikki ok, kohdunkaulaa vajaa 1cm ja lääkärin sanojen mukaan "kuin taikinaa" eli aivan pehmentynyt, väljästi sormelle auki. Mutta ei kuulemma millään tapaa ennakoi synnytystä piakkoin :D
Näillä taas eteenpäin =)

PP+pikkupupu 35+0
 
Saya meilläpä on menny saman kaavan mukaan toi sf-mitta :D mulla on molemmissa raskauksissa ollu sama lähtöpaino, mistä lie johtuu sitten tämä "minimaha".

Mä rupean vähän kallistumaan rokotteen ottamisen kannalle, vaikka jokin tuolla pääkopassa kapinoi vastaan. Kun en tosiaankaan haluaisi olla mukana testaamassa tätä rokotetta lapseni kustannuksella, mutta en myöskään pahimmassa tapauksessa halua kuolla tuohon tautiin. Mutta koska rokotteen haitat on pienemmät kuin sairauden riskit niin kyllä (kai) se kannattaa ottaa... (näin sanoi siis yksi lääkäri jolta asiaa kysyin)
 
Tuosta sikainfluenssarokotteesta ajattelen tässä vaiheessa niin että en sitä tule ottamaan ihan siitä syystä että laskettuunaikaan tosiaan nelisen viikkoa enää enkä jaksa uskoa että ton sikainfluenssan siinä ajassa saan. Eri asia olisikin jos raskautta olisi vielä kuukausia aikaa...

Mä olen jo niin malttamaton! Haluun pikkusen jo niin kovasti sylkkyyn. Parin viikon päästä sais jo syntyä ;)

Jee, pääseen huomenna shoppailemaan ikeaan :) En oo käyny siellä aikoihin. Ostoslistalla on ainakin ruokapöytä+tuolit, makuuhuoneen seinävalaisin sekä lelukori. Itseni tuntien tosin tiedän, että mukaan tarttuu vaikka mitä hyödyllistä ja varmaan vähän hyödytöntäkin ;)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Ellen ja rontti 36+1
 
Kommentoin jo aiemmin sikainfluenssarokotteesta, että meilläpäin nimenomaan 4 viikkoa ennen la:ta ja 4 viikkoa synnytyksen jälkeen ovat suurin riskiryhmä ja he ovat etusijalla. Eli aion käydä ottamassa, joko ennen tai jälkeen lapsen syntymän. Vauvojahan rokotetaan vasta sitten 6 kk eteenpäin sikainfluenssaa vastaan ja näinpä sikiö saa minun kautta vasta-aineet siihen asti. En osaa pelätä rokotteen (mahdollisia) haittavaikutuksia Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Sikaflunssarokotteesta... Olen ollut sitä ottamassa ja varmaan otan jos tilanne vastaan tulee. Täällä rokotukset aloitetaan (aikaisintaan, koko ajanhan tuntuu lykkääntyvän) ei vielä ensi vaan seuraavalla viikolla. Varsin lähelle menee siis vauvan syntymää. Tämä vähän mietityttää, koska ei se rokotuskaan ihan turvalliselta tunnu. Ehkä parhaalta vaihtoehdolta tuntuisi se, että vauva syntyisi mahdollisimman pian ja itse saisin rokotteen synnytyksen jälkeen. Täällä vaan on vielä epävarmaa saako jo synnyttäneet rokotuksen ensimmäisten joukossa vai vaan vielä raskaanaolevat. Joka tapauksessa paras olisi vauvan syntyä nyt (eli vaikka heti tänään sopisi minulle :) ), jotta parhaassa tapauksessa ehtisi riski poistua ennen kuin tauti täällä räjähtää. Toisaalta rokotuksen suojakin taitaa alkaa vasta kahdessa viikossa, joten marraskuun puoleenväliin saakka saisi tauti pysyä hissukseen joka tapauksessa. Tai mieluiten tietysti saisi koko pöpö kadota ja olla tulematta.

No nyt täytyykin lähteä lapsen kanssa pelaamaan.

Emmama 37+3
 
38+0 POKS!

Olen NIIN onnellinen, että tähän asti ollaan päästy! :D :heart: Viikolta 29 on ennustettu vauvelin piakkoin tulevan ja nyt ollaan jo normaalin puolella.

Kovasti omaa napaa ensin kun oon niin täpinöissäni! :p

Käytiin siis tänään synnärillä keskustelemassa huolistani, jotka oli sähköpostilla ilmaissut. Lähinnä siis pelotti, että emme ehdi täältä Espoossta 100km ajamaan Tammisaaren iki-ihanaan synnäriin ja vauvelikin on isoksi veikattu. Siellä sitten otettiin käyrää, ultrattiin ja katsottiin kohdunsuun tilanne; vielä oli kypsynyt entisestään! :whistle: Eli kanavaa ihan vähän enää jäljellä, vauva lantiossa kiinnittyneenä ja alhaalla, kohdunsuu ihan pehmeä ja melkein kahdelle sormelle auki.

Sovittiin sitten lääkärin kanssa, että heti kun alkaa tulemaan mielestäni "sellaisia" supistuksia, saan tulla osastolle ja ottavat sisään. Ja mikä hienointa, viimeistään laskettuna päivänä käynnistelevät!
Tämä siis lähinnä siksi, että koska paikat ovat valmiit jo, voidaan käynnistyksellä varmistaa ehtimiseni synnyttää haluamassani paikassa.

Olen ollut jotenkin aika stressaantunut miten tämän synnytyksen kanssa käy, kun pitäisi osata oikeaan aikaan sitten soittaa esikon hoitaja hakemaan poikaa ja hänellä menee sen 3 tuntia aikaa ajaa meille ja sitten vielä pitäisi ehtiä sairaalaan ajaa sen reilun tunnin. Ja mitä sitten, jos tuleekin väärä hälyytys? Takaisin kotiin ja poika pois hoidosta... :/ Mutta nyt siis luvattiin tarvittaessa käynnistää! :D

Juu ja tuohon Sf mittaan littyen, mulla oli eilen Rv 37+6 mitta 39 cm ja tänään ultrassa arvioi tytön 3700 g painoiseksi - laskettuna aikana reilu 4 kg. Ei siis mikään keijukainen ja siksikin on perusteltua laskettuna aikana käynnistellä.

Ja ei kun odottelemaan, kaksi viikkoa maksimissaan enää!!

Mutta mutta, myös muita kommentoidakseni, mere79 kiitos, reunus oli täältä Vantaalta Lastenturva nimisestä kaupasta, joka löytyy myös netistä. se on Pupujussikat -sarjaa, jota on myynnissä myös monessa muussa kaupassa.

niina22 tsemppiä sinne, sulla on jo hyvät viikot ja kivahan se on, että edistyy! ;)

Possuflunssasta, vielä epäröin...


Poksujille onnittelut! :flower:

Muutakin oli, mutta nyt olen niin täynnä itseäni, että on ihan pää tyhjä... :ashamed:

thor ja rinsessa 38+0
 
Kuulumiset luettu. Mutta nyt on tullu niin paljon tekstiä, etten yhtään tiedä mitä piti kommentoida ja mihin!

Rokotetta luultavasti en enää ota. Neuvolassa ei ole kyllä sanallakaan koko rokotteesta edes puhuttu. Ja la:hankin enää pari-kolme viikkoa aikaa...

Neuvolassa tänään kävin.
Rv 37+2
paino + 622g/vk, yht. n. 10kg.
rr 120/68
hb 107
pissa puhdas
turvotus +
sf 32cm
sykkeet 140
rt1
Pää oli vielä kovin ylhäällä, eikä siis mitenkään kiinnittynyt. Mutta aiemminkin on synnyttämään mentäessä ollut päät vielä ylhäällä...

Niina22, sullakin alkaa olla siellä jännät paikat :)

thor, kiva että sait asioihin selvyyttä. varmaan helpottavaa saada tietää, että käynnistellään viim. laskettuna päivänä :hug:
 

Yhteistyössä