*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

sonja r se on tämmönen: Olkahermopunoksen syntymävaurio eli Erbin pareesi on synnytyksessä tullut olkahermopunoksen vaurio, joka vaikuttaa yläraajan toimintaan.

Vihdoinki kotiuduin pojan kanssa ja ai että kun selkä ja masu on niin tulessa ettei ees istumaan kunnolla pysty ja supistaa myös aika kivasti taas.

Mutta nyt pitäs koittaa tota ruokaa ruveta tekee
 
Tapaaminen ois ollut ihan kiva, mutta juuri keskiviikolle osuu painokontrolliultra. En tiedä tapaamisaikaa/-paikkaa, mutta mulla uä-aika puoliltapäivin eli en kyllä varmaan edes jaksaisi edes takaisin suhailla...

Palattiin eilen tosiaan kylpyläreissulta ja mukavaa oli! Nyt on kahta pahempi väsymys, mutta oli mahtavaa reissata vielä tällä kokoonpanolla!

Kävin tänään kampaajalla ja vähän ehdin aamulla säikähtää kun tuli mahtava ja piiiitkäkestonen supistus just ennen lähtöä! Onneks meni lopulta ohi ja ei oo nyt uusinutkaan. Mahasssa kyllä jotenkin kumma tunne ja hurjaa painetta myös. En usko, että ihan loppuun asti mennään, mut tuskimpa nyt lähtökään on ihan just tulossa... kop, kop, kop :whistle:

Nyt taidan juoda kupin kahvia ja sit hyökätä vaatehuoneen kimppuun. ISO siivous ja järkkäysprojekti ois siellä. Eli mulla vaatteita ihan järrrjettömät määrät, jotka tosiaan nyt saa lähteä. Roskiin/huutikseen/UFFille. Ja tosiaan vaatteista 3/4 sellasia joita en käytä tai en tosissaan oo vuosiin (!) käyttänyt...

Poksujille :flower:
Suppailijoille :hug:
Muille :wave:

EDTA 34+6
 
Kuinkas mä nyt sen FB:n ryhmän löydän? Mä en oo mitään ryhmiä siel koskaan käyttänyt, kamujen otsikoita lähinnä vaan käyn lukee ja farklee pelaamassa.. :ashamed:

Mä en kai laittanut viime viikon lääkärin tietoja vielä, eli paikat oli pehmentynyt ja ulkoisesti sormelle auki mutta kanavaa oli kuitenkin reilusti jäljellä, joten turha luulla että tämäkään lapsonen ajoissa syntyisi.. rv 37 on sit taas uusi tarkastus, painoa tarkkailevat, nyt oli pojalla painoa 2,2kg eli ihan keskikäyrällä mennään, sillä ihmettelinkin tuota uutta aikaa, ja toisaaltaan ärsyttää sinne asti tarkistukseen lähteä ja maksaa polimaksu, mutta jos se lääkärin mielestä on vauvan kannalta hyvä käydä niin mentävähän se on..

NN rv34
 
Kuulumiset luettu =)

Taaperot sekä muutkin tsemppiä suppareiden kanssa, jännät paikat alkaa jo olla :D

Päätin etten enää koskaan matkaa junalla yhtää mihinkään, perjantaina siis lähdin aamusta tampereelle ja Lievestuoren kohdalla juna teki äkkijarrutuksen, joku oli jäänyt alle :( luulin että hirvi tms mutta sitten kuuluttivat sairaanhoito henkilökuntaa ilmoittautumaan joten ihminenhän se, ambulanssi lähti lopulta pois hiljakseen, ilman pillejä eli se oli menoa sille elämälle :ashamed:, tosi kauhee kokemus, onneksi ei kuitenkaan nähnyt sillai mitää..
sit nuo junat oli molempiin suuntiin tunnin myöhässä...

Heh, serkku joutu jäämään ylitöihin nii mie istuin mahani kanssa kolme tuntia rautatieasemalla :LOL: olin varmaa aika näky, hirveesti mammoja siellä pyöri, olikohan joku teistä :heart:

Ai nii, ei ollu noussu paino viime neuvolasta yhtää, JIHUUUUUUUUUUUUUUUUU :heart:

Tänneppä ei kummempaa, alkaa paniikki tulla vaate ostojen kanssa : :kieh: kaikki pitää viimetinkaan jättää.. hmph...

Uudestaan Rakastunut MM ja Tirppa 32+5 :heart:
 
Ah, 2 tunnin päiväunet takana (nukuin siis poikien kanssa samaan aikaan ) ja eiköhän loppupäivä mee nyt mukavammin =)

Aaamulla jäi tuulettamatta että tässä sitä nyt ollaan virallisesti ensimmäistä päivää äitiyslomalla!! :D Eikä töitä tarvii ajatella ainakaan seuraavaan vuoteen, toivottavasti kahteen!!
Nyt voi vaan keskittyä pesän rakentamiseen ja vauvan syntymään :heart: Niin, ja hoidella nuita sairastelevia kaksosia ;)
Huomena poksuu rv 35! :heart:
 
:wave: Täytyy kai sitä välillä jotain rustatakin vaikka joka päivä käynkin lukemassa...
Olo on vaan niin naatti!Flunssa päällä ja maha ihan hellänä yskimisestä ja henki tosi ahtaalla :/ Silti pitää tämä härdelli pyörittää. Tänäkin aamuna polkea pyörällä märässä lumisateessa viemään yhtä kerhoon ja takas... Ihan tosissani olen alkanut miettiä lastenhoitoapua kun kuulin että yksityistä kodinhoidontukea on mahdollista saada äippälomalla. Mullahan on täällä vauvan syntymän jälkeen 4 alle kouluikäistä hoidettavana, vanhin vasta eka luokalla. Eli kuulemma kela maksais palkan hoitajalle(yksityisen kodinhoidontuen) joka kävis 12h/vko auttamassa lasten kanssa.Onko jollain kokemusta? Lähinnä aattelin että ulkoiluttas ja leikkis nuitten isompien kanssa kun pakko kai se on myöntää etten minäkään jokapaikkaan repiä varsinkaan vauvan syntymän jälkeen :ashamed: Silti se on itelle niin vaikee myöntää ettei riitä joka paikkaan kun on tottunut kaiken ite tekeen....

Täällä alkaa vihdoin vauvakuume heräämään mutta silti ei mitään kiirettä synnärille :D Supistelee napakasti jokapäivä edelleen, mutta en usko silti että ennen tämän kuun loppua syntyy. Vauvan vaatteet oon sentään saanut jo laatikostoon laitettua mutta kotiintulovaatetus ja oma kassi on pakkaamatta. Pinnistä ukkeli aiko kasata tässä joku päivä =)

Tsemppiä teille suppareiden kanssa kärvistelijöille! Ihana kun alkaa nyyttejä pikkuhiljaa putkahella :heart:

Onni rv 35+6 (huomenna poksuu 36)
 
Voi ...kele, kirjoitin hirveän romaanin, ja sitten kun piti se tallentaa, painoinkin peruutus-nappulaa ja sinne meni jutut taivaan tuuliin :kieh:
No, joo, jos nyt jotain lyhykäisesti uudelleen kirjoittais:
Eli, nyt sitä ollaan virallisesti äippälomalla :) Heti piti ottaa parin tunnin päikkärit sen kunniaksi. 2v. kun päätti herätä aamulla klo.5:16, niin oli kyllä päikkäreille tarvettakin.
Yöt ovat alkaneet olla melko katkonaisia. Vessassa pitää juosta, vauva potkii pitkin yötä, on hirveä hiki (kiitos hormoonien tämä ikuinen vilukissa hikoilee koko ajan), ja näen unia kaiken yötä (yleensä bb:stä, ilmeisesti siksi, että se on viimeinen ohjelma mitä yleensä katson ennen nukkumaan menoa :) )
Lauantaina kävin 2v. kanssa lääkärissä, ja löytyipähän se syy jatkuvaan päänsärkyyn. Poskiontelontulehdushan se sitten oli, pikkuneidillä oli korva- ja silmätulehdus :(
Verenpaineet ovat pysyneet melko kohtalaisina kun vaan ottaa rauhallisesti, heittelevät kyllä todella paljon, mutta sentään alle 140/90 ovat pääsääntöisesti olleet. Turvotuksen tunnetta on sormissa, ne tuntuu ihan kamalan paksuille välillä, mutta ei ne sitten kuitenkaan kovin turvoksissa voi olla, koska ennen raskautta sormessa löysä ollut kihlasormus on edellen yhtä löysä! Keskiviikkoinen neuvola vähän jännittä, mutta mä olen jo varautunut kaikkeen mahdolliseen, jopa taysissa makoiluun, eipä sitten tule niin kamalana shokkina sinne joutuminen kuten esikoisen aikaan...
Viime viikolla laitoin kaikki sairaalakassit ym. vauvan jutut valmiiksi. Pesin ja kokosin käytetynä ostamani vaunut:
Ah, ihanaa Hartanit :heart: Meillä oli siis nuorimmaisella samalaiset (tosin kankaan kuosi eri mutta muuten samanlaiset), uutena ne ostettiin ja pistin ne myyntiin joulukuussa, kun ei meidän enää pitänyt vaunuja tarvita :) No, joka tapauksessa olen sitä syvästi katunut, sinne meni ihanat ja hyvät, ja hyvänä pidetyt vaunut :(. Meillä on kyllä esikoisen peg peregot joten oltais niillä kyllä hyvin vaunu-aika pärjätty, rattaita löytyykin sitten monet, mutta kun mun oli pakko saada Hartanit. Isännän kanssa käytiin pitkään vääntöä asiasta, mutta kun löysin satasella nuo käytetyt, niin isäntäkin lämpeni asialle :) Tosin jouduttiin sitten uudet renkaat hankkimaan, koska edellisistä oli rasvaamattomuudella pilatut laakerit, ja ne klonksotti meidän mielestä hiekkatiellä inhottavasti. No, sinne meni yksi satanen, mutta eipä klonksota enää. Nyt on sitten nämä käytetyt rasvattu ja puunattu läpikotaisin ja valmiina odottavat käyttäjää :)
Pinnasänkyä ei olla vielä koottu, eikä kootakaan ennen ensi vuotta. Vuokrasin nimittäin vaavi-sängyn, se vie niin paljon vähemmän tilaa ja sitä voi tarvittaessa siirrellä pyörien ansiosta vaikka huoneesta toiseen. Meillä on niin hassun mallinen makkari, että kun pinnasängyn sinne laittaa, on toinen pesuhuoneen ovista pois käytöstä, koska sänky tulee osaksi oven eteen tai sitten jos järjestystä muuten muuttaa, joutuu jompi kumpi vanhemmista kulkemaan sänkyyn jalkopäästä, koska toinen pitkä sivu on laitettava seinään kiinni..... Talon isoin makkari, ja silti kaikista huonoin sisustaa, koska ns. ehjää seinää ei ole kun yksi, mulla seinillä on ovia tai kaappeja :|

Ai, Tamperelaisilla on tapaaminen lauantaina?! Olenpa taas hyvin seurannut fb:n puolta :ashamed: Voipi olla, että en pääse, meillä on ulkovalojen laittoa suunnitteilla viikonlopulle, mutta jos pääsen niin tulen. Vauvan kanssa sitten viimeistään :)

Mutta nyt on mentävä ruuan laittoon.....
Palailen keskiviikkona neuvola kuulumisten kanssa asiaan.

Jennula ja poju rv.34+6
 
POKS RV 33! :)

Täällä neuvolassa käyty joten kuulumisia sieltä siis..

Viikot 33+0 (31+1)
Paino 63,8 (63,3)
Rr 114/60 (100/50)
Sf 29 (28)
Syke 130-160 (140)
Liikkeet ++ (++)
Pissa puhdas (puhdas)
Raivotarjonnassa edelleen

Vaa'alla jo kerkesin riemastua kun ei paljon mitään ollut tullut mut sit muistin et edellisestä käynnistä vain n. 2vk :D :D mutta hyvä kuitenkin ettei tuon enempää oo tullut.
Verenpainetta hieman mietittiin kun on korkeampi kun milloinkaan aikasemmin mut tuskin mitään vikana on..
Sydänääniä kun alettiin kuuntelemaan niin pikkuinen päätti alkaa kilpajuoksuun :D eli sykkeet siksi välillä tosi korkeat mutta rauhottui se onneksi edes välillä :)

Seuraavaksi onkin taas reilu parinviikon päästä ja silloin myös lääkäri.. Saa nähdä onko supistukset tehneet alhaalla mitään ja jos edes jonkunlaista painoarviota saisi.
 
Lokakuuta kaikille minunkin puolesta!

Täällä alkaa kaikki olla valmiina vauvan tuloa varten - on yhdessä miehen kanssa pesty turvakaukaloa, silitetty vaatteita ja järjestelty tavaroita. Ihan pieniä hankintoja vain puuttuu, esim. vaippoja. Supistukset ovat täälläkin pidentyneet ja tuntuu kohtalotovereita täältä palstalta löytyvän ihan roppakaupalla. Tsemppiä kaikille, jotka tuskailee niiden kanssa! :hug:

Mulla laskettuaika on vasta marraskuun loppupuolella, joten en ole vielä päässyt nauttimaan äitiyslomasta, vaan se alkaa vasta ensi viikon perjantaina. On alkanut itse asiassa vähän tuntumaan, että taitaa synnytyskin mennä joulukuun puolelle, vaikka supistuksia on tullut jo ties kuinka kauan... :|

Eniten huolta tällä hetkellä aiheuttaa vauvan perätila. Muistelen, että jollakin muullakin oli sama juttu. Täytyy ilmeisesti kokeilla niitä kotikonsteja, jotta saisi vauvan kääntyyn ihan itekseen eikä tarvisi lääkärin kääntää. Olen kuullut sen verran ikäviä kokemuksia tästä toimenpiteestä. Kertokaa ihmeessä jos tiedätte enenmmänkin näitä konsteja, joita voisi yrittää!

Ludde 33+0
 
Muistanko väärin, vai puhuiko joku että maha on löysällä (=vatsa toimii liiankin hyvin :LOL: ) Mulla ollu maha aika löysä jo pitempään ja eiku näyttää pahenevan. Mistä sellainen johtuu, vai onko siihen mitään erityistä syytä?
 
Täällä kanssa virallisen äippäloman ensimmäinen päivä takana...mä laitoin jo jokunen viikko sitten pinniksen valmiiksi, mutta se on jotenkin salakavalasti täyttynyt kaikenlaisella romulla, nyt siis ohjelmassa sen tyhjennys...
Kävin hieronnassa ja oli kyllä ihanaa, tosin mahassa ei ilmeisesti oltu samaa mieltä, potkujen määrästä päätellen, päätin etten nyt sitten enää mee ennen synnytystä...
Aika kuluu niin nopeasti ja meillä vielä remontti ihan vaiheessa, joten toivottavasti tämä vauva ei vielä tässä kuussa synny, ei kyllä ole ollut mitään merkkejäkään...
Voimia kaikille, jotka joutuvat suppareitten kanssa taistelemaan, en osaa kyllä yhtään kuvitella sitä tuskaa näin esikoista odotellessa...

Liinamaria 34+4
 
LUDDE: Toisesta pinosta taas tänne kurkin, mutta mulla ihan tuoretta kokemusta tuosta ulkokäännöksestä sillä se tehtiin mulle perjantaina. Vauva siis ollut koko raskauden ajan istumassa ja itse asiassa perjantaina piti olla synnytystapa-arvio, mutta se vaihtuikin sitten ulkokäännökseksi. Tarkkaan katsoivat ultralla eka vauvan asennon, lapsiveden määrän ja istukan paikan. Sitten synnytyssaliin ja siellä sain kaksi nitrosuihketta kielen alle estämään supistuksia. Lääkäri otti vauvan pepusta kiinni ja alkoi sitä työntämään sitten niin, että vauva älyäisi itse kääntää itseään pää alaspäin. Vähän väliä kätilö katsoi ultralla sykettä, että ei ala laskemaan. Meni noin 5-10 min niin vauveli köllötteli pää alaspäin. Toimenpide ei varsinaisesti sattunut, mutta ei se miellyttävääkään ollut. Lääkärin sormet ne eniten tuntui. Väkisin ei vauvaa väänätnyt vaan juurikin sanoi, että vuavn pitää itse alkaa kääntyä. Ja korosti, että jos alkaa sattumaan niin hän lopettaa. Toimenpiteen jälkeen sit seurattiin vielä vauvan sydänääniä hyvän aikaa. Vauveli on toistaiseksi pysynyt uudessa asennossaan.
KOTIKONSTEJAHAN vissiin olis maata lantion alla tyynyjä joka päivä pari kertaa 10min jotta vauva luulis olevansa pää alaspäin ja sit kääntyis.

Bartsu ja M 35+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Schnappy79:
Muistanko väärin, vai puhuiko joku että maha on löysällä (=vatsa toimii liiankin hyvin :LOL: ) Mulla ollu maha aika löysä jo pitempään ja eiku näyttää pahenevan. Mistä sellainen johtuu, vai onko siihen mitään erityistä syytä?

mulla on maha ainaki löysällä ja välil on tosi kiire vessaan kun se tulee nii yllättäen ettei aina meinaa ees ehtii sinne :LOL:
 
Tässä mun yks variaatio kotiintulovaatteista...voipi vielä muuttua moneen kertaan ;)



Oon nyt miettiny että olisko kuitenki hyvä hommata kaukaloon pussi?! Ei tarttis peittojen kans leikkiä.
Osaako joku suositella hyvää ja minkä hintasia ne on? :attn:
 
olipas paljon tekstiä tullu viikonlopun aikana. oltiin koko viikonloppu perheleirillä niin ei missään välissä päässyt lukemaan.

Schnappy, mulla taas maha toimii ihan päinvastoin, olisin tosi ilonen kun olis edes pari päivää maha löysällä ettei aina ummetusta :D

täällähän alkaa monella olla jo jännät paikat, kukahan mahtaa olla seuraava poksuja =)
itellä kans tosi paljon supistelee ja vauva työntää päätään alemmas mikä aiheuttaa ihan hirveen paineen ja vihlonnan, mut en kyllä silti usko että tää täältä ennen laskettua aikaa tulee.

 
Mä kun olen katellut noita teidän vauvan kotiintulovaatteita niin Jennylillä ja jollakin muullakin taisi olla haalarina fleece-haalari? Mä kun olen pakannut mukaan toppapuvun...aattelin että kyllä marraskuun puolessa välissä on jo niin kylmä mutta nyt siis aloin sit epäröimään että onko se liian kuuma..hmmmm....? Vaikka pienen matkanhan se nyytti siinä ulkona on..siis vain välin sairaalasta autoon mutta siis kuitenkin. Pah, kyllä mä sen toppiksen otan...:D..avaa sitä sitten hieman autossa jos on lämmin keli..
 
Millasia sf-mittoja teillä on ollu viikolla 30+3 mulla oli 27 vaikka tuollon rv 30+2 saatiin jopa huimat 35cm joka ei sitte onnex pitäny paikkaansa.

Keskiviikkona ois neuvola taas.

Tässä oon kovasti miettiny että mistähän löytäsin tolle meitin pojalle 1v7kk semmosen cars-autot takin hällä on jo samaa sarjaa pipo,hanskat,housut ja paita mut takki ois kiva jostai löytää..kyse on siis siitä piirretystä
 
Noista tapaamisista kun olette ilmoitelleet niin tosiaan TURKULAISILLE tai muille halukkaille tiedoksi että tuolla plussalaisten kokoontumisten puolella on ollut keskiviikosta puhetta. Joten sinne vaan halukkaat.
 
Kaikkien kuulumiset luettu =)

Ihania vaatteita teillä vauvojen kotiutusta varten :heart: =)

omaan napaan ei mitään uutta, huomenna olisi lääkäri-neuvola josta kuulumisia sitten piakkoin lisää. Sf-mitta vähän huolettaa, mut huomenna sen näkee miten se on taas kasvanut.

Säde ja poitsu 36+1
 
aamukastetta ; toppapuvulla meidänkin vauveli tulee kotiutumaan, LA 3.11. En ole vielä vaan löytänyt mieleistä unisex mallia, kun haluan ostaa tälle vauvalle uuden kun meillä nuo toppapuvut olleet jo sen verran käytössä muilla lapsilla etteivät paljoa enää lämmitä. Ja kun kaikki muu valmiina vauvalle edellisiltä niin kiva ostaa jotain uuttakin:) Sen alle laitan sitten bodyn, potkarit, villasukat, villatumput ja villamyssyn. Näin oon tehnyt edellisillekin talvivauvoillemme:)
 
Mä en oo saanut vielä laitettua mitään vauvalle valmiiks, kellarista pitäis vaatteita käydä pesuun ettimässä ja järjestystä pitäis vaihtaa jotta saa pinniksen oman sängyn viereen, kuopuskin nukkuu vieressä, pitäis se totuttaa omaan sänkyyn jotta ei sit könyä vauvan päälle kun imetän yöllä, tai sit mun on muutettava kuopuksen sänkyyn.. Ja kaikkea muuta hommaa olis tehtävä, kaikki ihan auki vielä, mutta olenkin kyllä päättänyt tämä syntyy vasta 30.11. joten eipä tässä kiireitä vielä.. :xmas:

Kateellisena vaan katon kuvia ja luen juttuja kun vauvalle kaikki valmiina, mulla ei vaan ole tarmo vielä riittänyt, ainut että tuplat sain uuden tuttavuuden kautta hommattua ja vaikuttavat ihan kivoilta, brion 2004 tai 2005 musta-punaiset, mukana tuli emman pehmeä kanto"koppa" johon vauvan saa suojaan, jalkapeite ja sadesuoja..

Mulla jotenkin ajatus pätkii nykyään jatkuvalla syötöllä kesken lauseen, joten kai se ois tästä mentävä laittaa vaikka iltapalaa..

NN rv 34
 
Nyt tää mamma painuu kyllä nukkumaan jos vaan pystyy kun kaikki paikat on ihan tulessa ja taas kerran supistaa nii julmetusti.

Se on varmaa taas niin että herään ekan kerran tossa 6.24 niiku nyt oon jo monena yönä heränny.No meneehän siihen ainaki 1-2h ennen ku saan unenpäästä kii näitte suppareitten takia ja aamulla sais kyl nuo muksut nukkuu vähän pitempää että itekki sais kunnon unet
 

Yhteistyössä