*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
Heipä hei!

Tulin sanomaan heipat teille kaikille! Meidän odotus päättyy tällä viikolla, eli huomenna saadaan neiti yökylään kotiin, ja perjantaina sitten pitäisi olla virallinen kotiutuspäivä.

Varmaan käyn kurkkimassa kuulumisia siihen saakka että karhumurut ovat maailmassa kaikki :heart: ppaljon tsemppiä kaikille ja onnellista loppuodotusta. Kaikki palkitaan kun nyytin saa syliin :heart:

:wave:

harhis ja Ella 17 vrk :heart:

ihania uutisia harhis :hug:

 
anilja, kyllä toi lukema sit varmaan samaa tarkottaa. Korttiin on merkattu se myös noin, mutta lääkäri puhui senteistä...Mullakin se siitä ultrakuvasta mittaili niitä vesilammikoita.
Kyllä toi määrä kuulostaa tosiaan aika vähäseltä. Mulla oli alimmillaan 7...

Söpö kuva harhaanjohtajan Ellasta :heart:
 
:heart: Voi kun Ella on suloinen! :heart: Harhis, käy ihmeessä välillä meille kertomassa jos jaksat miten vauva-arki pikkuisen kanssa menee ja paljon tsemppiä kotiutumiseen!

Poksujille isot onnittelut taas, kovasti tervetuloa täysiaikaisten joukkoon myös asianosaisille! :flower:

anilja iso :hug: sinne tuon lapsivesiasian kanssa, varmasti kaikki on kuitenkin kunnossa, jos lääkäri ei heti määrännyt tarkempiin tutkimuksiin. Menehän kuitenkin heti näytille, jos siltä tuntuu.

ellen- kiva kuulla, että pikkuisella kaikki hyvin!

Jaksuja kaikkien supistelujen kanssa, tää on tätä loppurutistusta nyt. :saint:

Itsellä oli oikein mukava päivä vaihteeksi, sisko oli käymässä ja illemmalla käytiin miehen ja pojan kanssa shoppailemassa ja ravintolassa syömässä. Vielä olisi sauna ja se kivoin S ohjelmassa... :whistle: Ostin tytölle äitiyspakkaukseen reunapehmusteet ja peiton, olivat niin söpöt! :heart: Tälläisiin päädyttiin:



thor ja rinsessa 37+4
 
Se olis sitten rv36 POKSPOKS :heart: (Kiitos vaan Jennyli muistuttamisesta tuolla fb:n puolella, enhän mä taas olis muistanutkaan :LOL: )

Tänään jälleen kerran neuvolassa käyty:
rv36 (35+1)
hb ei mitattu (124)
pissa puhdas (puhdas)
rr 154/100 ja 144/94 (190/102)
paino +800g/vko :eek: (+250g/vko)
sf 33 (33)
liikkeet ++ (++)
syke 139-146 (160-170)

Seuraava neuvola onkin vasta kahden viikon päästä, koska Taysin käynti on viikon päästä tiistaina. Kiva, pääsee ylimääräiseen ultraan, näkee vähän vauvan kokoa ja muutenkin, että kaikki on ok, kuitenkin vähän huolettaa noi mun korkeat verenpaineeni, että ovatko vaikuttaneet istukan toimintaan :| Liikelaskentaa olen tehnyt melkein joka päivä, ei millään meinaa muistaa sitä kun ei todellakaan ole tullut mietittyä, että liikkuukohan vauva masussa, musta tuntuu, että se menee koko ajan, yötä päivää. Liikkeitä on siis tunnin mittauksen aikana ollut 22-47 välillä, joten nyt ei sitten tarvitse laskea liikkeitä, jos ei itse siltä tunnu.

Viime yönä heräsin kamalaan oikeanpuoleiseen alavatsakipuun, olin ihan varma, että umpisuoli poksahtaa just siinä hetkessä. Aluksi en päässyt edes sängystä kivun takia ylös, pikku hiljaa kuitenkin kipu helpotti, eikä aamulla tuntunut enää missään mitään. Mitä lie sitten ollutkaan, epäilen liitoskipuja tai sitten sitä, että olin nukkunut parisen tuntia selälläni, mitä ei kyllä ole tapahtunut enää vähään aikaan, pakko olla yleensä jommalla kummalla kyljellä, ilmeisesti vauvalle ei niin hyvä asento tuo selällään makaaminen.... Öistä on kyllä pikku hiljaa alkanut tulla semmoisia tuskallisia/painajaismaisia. Joko juoksee vessassa tai muuten särkee/kolottaa jostain, eikä saa nukuttua, nuorimmainen juoksee joka yö ainakin kerran sängystään meidän sängyn viereen, hänet pitää saatella takaisin omaan sänkyyn, näen unia, koira kuorsaa, kissa tahtoo pihalle....ja mitä vielä?! Pikkasen on herkkää tuo uni muutenkin, herään aivan kaikkeen, jopa siihen kun joku kääntyyilee sängyssään....Aina siis jotain, siksi olenkin alkanut päiväunia harrastamaan, tosin tällä viikolla nekään ei onnistu, kun esikoinen on syyslomalla...

Verenpaineet ovat olleet kotimittauksissa taas yllättävän hyviä, paitsi maanantaina. Su-ma välisenä yönä nukuin max.2h, ja se kyllä näemmä heti vaikuttaa, paineet oli jatkuvasti yli 140/90, mutta tänään ei taas mitään "superpaineita" tuon neuvolan mittauksen jälkeen ole ollut :)

HIRMUISESTI ONNEA KAIKILLE JO JAKAUTUNEILLE!!!:flower:

Jennula ja poju rv36
 
Iltaa kaikille. Olikos se Ludde kun kyseli näitä kuulumisia ja muutkin... en nyt ole kaikkia sivuja selaillut ja viimeisimmät jäi kyllä lukematta kun on niin kova väsymys päällä. Sain viime yönä pitkän kääntyilyn jälkeen unta ja sitten nuorimmainen päätti herättää mut tunnin välein ihan vaan tulemalla viereen/päälle nukkumaan. Oli siis erittäin katkonaiset ja lyhyet yöunet.

Lupasin tulla tänne kertomaan ulkokäännöksestä mitä tänään siis yritettiin.
Alkuun ottivat sydänkäyrää jonka jälkeen pääsin lääkärin luo. Hän tarkasti onko vauva laskeutunut (ei ollut) ja sitten ultrasi että varmasti on pt. Olihan se. Sitten päästiinkin siihen käännökseen. Ilkeältä se välillä tuntui mutta ei mulla ainakaan sattunut vaikka jännitinki ihan älyttömästi. Vaikutti että lähtisi kääntymään mutta kuitenki aina kääntyi takaisin istumaan. Käännös ei siis mulla onnistunut. Sen jälkeen ottivat kahteen kertaan sydänkäyrää. Ekan käyrän aikana pari kertaa vauva päätti vaihtaa asentoa niin ettei anturi saanut signaalia. Toisen aikana ei mitään ongelmaa.

Painoarvio oli tällä hetkellä 2,9kg joka menee siis keskikäyrällä. Sen perusteella lääkäri oli sitä mieltä ettei tulisi yli 4kg vauvaa mutta en kyllä siihen uskalla luottaa.

Perjantaihin mennessä mun pitäisi päättää haluanko sektion vai uskallanko yrittää alatiesynnytystä... Miehestä ei sen päätöksen suhteen ole mitään apua :( Jos uskallan normaalia yrittää niin sitten ottavat magneettikuvat lantiosta ja katsovat mahtuisiko. Olivat kyllä vähän sitä mieltä että kun on 4,5kg vauva mahtunut tulemaan niin mahtuisi ehkäpä nytkin perätilassa mutta varmistavat kuitenkin.
Toisaalta pelottaa mitkä riskit siinä on, mun äiti oli sitä mieltä että kannattaisi sektio kun olisi vauvan kannalta turvallisempaa. Sitä en tiedä. Kätilö kylläkin sanoi että perätilasynnytyksessä tarkkaillaan todella tarkkaan kuinka etenee. Synnytystä ei käynnistetä että pitää spontaanisti lähteä tulemaan mutta eivät myöskään mielellään päästä yli lasketun ajan... Eli sektio olisi vastassa rv39.

Vaikea tilanne ite tehdä päätös mut kukapa muukaan sen voisi tehdä. Vauva on kyllä kovasti vääntänyt koko päivän eli hieman tykkäsi huonoa käännösyrityksestä. Aattelin josko nyt yrittäis enemmän niitä kotikonsteja että saisi huijattua vauvan kääntymään itse... Varmaan on huvittavan näköistä ku mä täällä tuvassa peffa pystys kykin :LOL: mutta täytyy nyt kokeilla ainakin onnistaisko. toivoisin niin kovasti normaalisynnytystä...

Onnea synnyttäneille!!!

Polkkis rv 36+2
 
Kaikkien kuulumiset luettu! Voimia kaikille loppuraskauteen!

Valkolilja ja Harhis, ihanat vaavikuvat teillä! :heart: Tahtoisin omankin nyytin jo pian!

Tampereen tapaamisesta, voi kun mulla on sitten huonoa tuuria... Neuvola just tuohon aikaan, joten en taida taaskaan päästä. No, seuraavalla kerralla sitten uusi yritys.

Nyt on pakko yrittää mennä nukkumaan, sillä huomenna vika työpäivä ja paljon hommaa tiedossa.

Esikko77 ja Möhköfantti 34+4
 
Polkkajäde tosi ikävää, ettei kääntö onnistunut. Vaikka onhan vauvalla vielä aikaa kääntyä itestään, eli varmaan kannattaa kotikonstitkin kokeilla. Tsemppiä niihin, vaikka kivoja ne ei ole kun veri pakkautuu päähän... Mutta jospa se vaavi pyörähtää niin on kyllä kaiken vaivan arvoista!

Ite olen pähkäillyt, että jos perätilan vuoksi on päätettävä alatiesynnytyksen tai sektion välillä, niin valitsen normisynnytyksen jos siihen ei ole mitään fyysistä estettä. (Tosin tämä vauva näillä näkymin on korkeintaan kolme ja puoli kiloa) Onhan siinä lääkäri paikalla valvomassa tilannetta koko ajan.

Ludde 34+1
 
No voi harmitus esikko77 :/ Missä sulla on se neuvola?! Tuu neuvolan jälkeen?! Kyllähän sitä aina muutama tunti menee treffaillessa ;)
Mukavaa viimeistä työpäivää :wave:

Harhiksella ihana kuva Ellasta :heart: Kiva kuulla että pääsette nauttimaan vauva-arjesta kotiin :heart:

Ludde harmitus tosiaan että kääntöyritys ei onnistunut :/ Toivotaan että kotikonstit auttaisi!! Vaikeaa varmasti päättää kumman synnytystavan valitsee. Mun ystävä synnytti perätilavauvan ja kaikki meni hyvin. Minä kun tuossa pelkäsin oman masukin kääntyneen perätilaan niin hän rohkaisi minua perätilasynnytyksen puoleen. Ymmärrän kuitenkin myös jos valitset section.

Tää lähtee nyt lääkärineuvolaan ja tulee sitten kertomaan sainko ruikutettua ylimääräiseen painoarvioultraan itseni ;) :D
 
Mä saan kohta hermoromahduksen tän ipanan kanssa!!! Eilen oli tosi rauhaksiin koko päivän,satunnaisia liikkeitä tuli ja sit kun olin just nukahtamaisillani niin alko luojan kiitos kova mylläys. Nyt taas aamusta en oo tuntenu oikein mitään liikkeitä :ashamed: Kun neuvolan täti sanoi että SILTIKIN vaikka vauvalla oliskin uniaika niin pitäis se 10 liikettä/tunti tuntua!!!!! :headwall: Mulla ainakin välillä menee parikin tuntia etten huomaa oikein mitään eloa mahassa..
kait se pitää yks ikkuna taas pesasta että saa tän hermostumisen johonkin purettua... :(

hannanmamma 34+4 :heart: :heart:
 
Harhaanjohtaja ihana Ella =) :heart: kiva kun pääsette jo kotiin :)

Polkkajäde toivotaan että vauva päättäis vielä itse kääntyä :)

hannanmamma varmasti vauvalla kaikki kunnossa vaikka ei aina sitä 10 liikettä tunnu. Ymmärrän että asia stressaa, itsellä sama aina kun masussa hiljaista. :hug:

Tulin juuri neuvolasta, tässä kuulumisia:

33+5 (31+3)
paino +831/vk (+300/vk) nyt tullut jo 12 kg alusta :snotty:
turvotus + (+)
rr 117/72 (124/78)
hb 125 (ei katottu)
sf 28 (26)
rt
D+ ja liikkeet ++

Sikainfluenssasta siis myös keskusteltiin ja saisin rokotteen jo mahdollisesti ensi viikolla. En vieläkään ole mitään päättänyt, mutta neuvolan terkka oli sitä mieltä että minun tilanteessa ottaisi rokotteen, ja että hänen mielestään ei mitään vakavaa riskiä aiheuttaisi tuo rokote... Sanoi että jos olisi laskettu aika lähempänä niin ei niin vahvasti suosittelisi kuin nyt. Jatkan pähkäilyä..

Saya ja typy(?) 33+5
 
polkkajäde toivotaan että vauva kääntyis vielä oikeen päin.

Eilen meitin masukki piti kyllä kunnon tanssikarkelot kun telkusta rupes kuulumaan tuo the 69 eyesin betty blue biisi niin vitsit sentää mikä meno masussa alko..maha hytkyy ja tärisee joka puolelle :LOL:
 
Voi kun oli söpönen Ella. :saint:

Eiliset neuvolakuulumiset.Oli muuten toiseks vika käynti vauvamasulla. :) Aika outoa...
Hb 136 (120..mitattu viimeks 2kk sitten)
V.paine 111/77
Paino +430g/vk (+500g/vko) Onneks kohta laantuu painonnousu. :D
Sf-mitta 34cm (31cm)
Liikkeet ++
S.äänet 136 (146)
Pissa puhdas (puhdas)
Ens maanantaina tosiaan viimeinen käynti masun kans...perjantaina sitten aamulla aikasin kohti synnäriä. :heart:

Siis voihan tekemättömät työt... :eek:
Pitäis pakata varmaan sairaalakassikin...
ja pitäis hakea Juniorille pikkuvaatteetkin varastosta...niin saamaton akka tällä hetkellä...huh,huh.
Kauhea sänky ongelmakin päällä...
Tuleva isoveli pitäis saada pois häkkisängystä,jotta sais häkkisänkyyn valmistella vauvalle kopan..ja turvallisen unipesän. :saint:
Käytettyjä jatkettavia sänkyjä ei oo missään tarjolla ja näillä tuloilla ei raaski uutta ostaa...
Meinaatteko tuoda nyytin sairaalasta toppapuvussa?
Vai kevyellä toppiksella ja alla kunnolla päällä?
Pientä ja suurta päänvaivaa... :D
Tuntuu että ekaa vauvaa olis vastaanottamassa.... :LOL: Avutonta meininkiä.

Marihoi ja Junior 37+3
 
hannanmamma, mä olen käsittänyt, että jos vauvalla ollut hiljainen päivä, niin sitten pitäisi koittaa sitä liikelaskentaa yksi tunti ja jos ei sen tunnin aikana saa kymmentä, niin sitten toinen tunti. Ei mielestäni missään ole sanottu, että joka ikinen tunti pitäisi tulla kymmenen liikettä. Itseäni huolettaa kanssa aika ajoin liikkeet. Yhden kerran soitin äippäpolille noin yhdentoista aikaan aamulla, kun en ollut edellisen illan jälkeen mielestäni tuntenut oikein mitään, yhteensä koko aikana ehkä viisi liikettä. Äippäpolilta sanottiin, että saa tulla, mutta vauvoilla on rauhallisempia päiviä. Menin sitten kuitenkin "vaan" omaan neuvolaan, kun on niin paljon lähempänä ja kuunneltiin sydänäänet. Sitä ennen vauva oli kyllä jo alkanut liikkua ihan ok ja kuuntelun aikana jalka sojotti mahan "läpi" :)

Itse en ole tosiaan alkanut laskea liikkeitä vielä muuta kuin tuon yhden kerran, kun pelkään, että se vain lisäisi tätä jo olemassa olevaa huolta vauvasta, jos ei koko ajan liikkeitä tunne.

Miten teitä muita on neuvottu?? Joku kommentoikin, että pyydettiin laskemaan, vaikka vauva liikkuikin hyvin. Entäs muut? Miten olette käsittäneet ohjeet? Pitääkö joka tunti liikkua vai ainakin kerran päivässä saada 10/tunti?? Ei kyllä millään jaksaisi, jos pitää vielä kovin monta viikkoa murehtia. Kaikki on ollut ok lääkäreissä/neuvolassa, mutta hölmö kun olen, niin silti murehdin. :headwall:
 
Kuulumiset luettu

Vauvan liikkeistä ollut puhetta, täälläkin hiljaisempia hetkiä, mutta en silti ole niiden suhteen huolestunut, kuitenkin liikkeet tuntuu ja ajoittain tulee sitten tuplaten liikkeitä, jos on ollutkin vaisumpaa menoa.

Saamattomuutta, sitä tuntuu olevan liikenteessä täälläkin, kaikenlaista PITÄISI tehdä, mutta kun ei riitä energiaa, vaikka haluja olisikin. Eikä toisaalta viitsi huhkia ja rehkiä liikoja, kun vähemmälläkin pärjää.

Pesänrakennusvimmaa
kyllä on, pitää saada huoneet uuteen uskoon, mielellään nyt ja heti :xmas:

Omaan napaan ei kummempia, tuntuu, ett kaikki muut on NIIN paljon pidemmällä, mutta perässä tullaan, hitaasti mutta varmasti. :saint:

Kuiskaten 34+4
 
Liikelaskennasta oli pakko kommentoida. Siis mulle on ainakin sanottu niin, että riittää kun päivässä tuntee jonakin tuntina sen 10 liikettä. Ei todellekaan tarkota että joka ikinen tunti täytyisi saada se 10 liikettä, eihän siinä olisi mitään tolkkua kun vaauva nukkuukin masussa niin paljon. Eihän pieni vastasyntynyt vauvakaan joka tunti liiku tota 10 kertaa kun nukkuu niin paljon! Mulla kans saattaa olla niin että vauva on hiljasempi monta tuntia ja sit joku tunti myllertää niin että 10 liikettä tulee täyteen jo kymmenessä minuutissa! En ite ainaka jaksa ottaa stressiä noista liikkeistä...

Anilja Vaikka lapsivesi-indeksi on noin vähäinen nin ei kannata ottaa siitä kuitenkaan kovin suurta huolta jos lääkäritkään eivät siitä niin huolissaan olleet. Lapsiveden määrähän muutenkin pienenee loppuraskautta kohden. Ja jos arvioivat, että vauvalla hätä niin varmasti ryhtyvät asianmukaisiin toimenpiteisiin eli harkitsevat synnytyksen käynnistämistä ennen laskettua-aikaa, näin olettaisin. Kerrottiinko sulle mistä vähäinen lapsivesimäärä voisi johtua? Meillä sitä ollaan tarkkailtu paljonkin munuaisten vuoksi eli jos munuaisissa olisi ollut häikkää olisi lapsivesimääräkin vähentynyt/loppunut, mutta on myös monia muita syitä miksi lapsvesi vähentyy, istukan toiminnan muutokset muistaakseni yleisin syy... Mutta tosiaan, kyllä ne lääkärit sitten asialla joain tekevät jos tilanteen sellaiseksi näkevät...

Ellen ja rontti 35+6
 
LIIKELASKENNASTA: Mä sain tällaisen ohje-lapun omasta neuvolasta:" Laskentaohje: Sikiön liikkeet kuvastavat hyvinkin sen kohdunsiäistä vointia. Kullakin sikiöllä on oma yksilöllinen liiketasonsa. Yleensä 10-50/tunti. Liikejaksoja seuraa lepojaksot, jotka kestävät 20-40minuuttia. Tällöin sikiö nukkuu ja liikkeitä ei tunnu. Liikkeet lasketaan parhaiten illalla nukkumaan mennessä, jolloin sikiöllä on yleensä aktiivisin liikkumisaika. Asetu makaamaan vasemmalle kyljelle. Laske kaikki tuntemasi liikkeet ja merkitse määrä sarakkeeseen. Mikäli liikkeet jäävät alle 10kpl/tunti, jatka laskua toinen tunti. Jos tilanne pysyy samana, ota yhteys sairaalaan äitiyspoliklinikkaan vuorokauden sisällä. Mikäli ne muuttuvat vaisuiksi, toimi samoin kuin edellä."

Itse olen laittanut sarakkeisiin vaan ruksin aina kun olen noita liikkeitä tuntenut sen tarvittavan määrän. En kummemmin sitä määrää. Neuvolantäti vielä korosti sitä, että on rauhallisempia ja vilkkaampia vauvoja ja, että itse tietää vauvan normirytmin parhaiten ja siihen sit vertaa.

Bartsu toisesta pinosta
 
Kiva kuulla kuulumisia Harhis ja ihana kuva.. :heart:

Kaikkien muidenkin kuulumiset luettu.. :)

Liikelaskennasta samaa mieltä ellenin kanssa.. Jotkut vauvat liikkuu paljon ja jotkut taas vähemmän.. täällä on sellainen rauhallinen masuasukki, ja nyt loppua kohden mentäessä neuvolantäti neuvo tarkkailemaan liikkeitä..alkaahan sieltä tila loppua..

ON: tänään neuvolaan..

TB 36+2 :heart:
 
Poks poks 34+0 :heart:

Kaikkien kuulumiset luettu...

HeidiS jaksuja osastolle, hyvä kun saat lepäillä siellä :)

Ihania kuvatuksiakin täällä ollu :heart:

On se vaan nii jännä ajatella et enää maks 8vko niin pikkuinen on sylissä, ja vielä pitäs tehdä vaikka mitä... huomenna lähdetään sukuloimaan ja mökille joensuuhun, saas nähdä selviääkö hengissä kun talvirenkaat on siellä ja lunta jo maassa :whistle:

Liikkeistä Tirppa on viime aikoina ollu tosi vähä liikkeinen, siis jo pitkään, mutta en silti oo huolestunu kun kuitenkin niitä liikkeitä tulee... välillä sit tietysti tyrkin ja heiluttelen et onko siellä kaikki hyvin mutta kyllä ne aina pidemmän päälle tuntuu.. sit oon huomannu et nyt touhuaa niiin paljon itte, siivoaa ym et kun sillon niitä tulee niin ei niitä jälkeenpäin muista ja sit on illalla paniikki ettei yhtää oo tullu...

pinnasängystä piti sellasta kysästä että voiko vauvan laittaa siihe iha noiniinku suoriltaa vai pitääkö ensiks sinne laittaaa esim se äippäpakkaus laatikko ja vauva siihen?? :ashamed: ehkä vähän tyhmä kysymys mutta....

pitähä muuta piti vielä, ai nii, polkkajäde toivotaan että kotikonstit toimisi ja saisit mytyn pyörähtämään :heart:

MM ja pikku tirppa 34+0 :heart:
 
Liikelaskennasta Meillä neuvolantäti sanoi ettei viitsi edes antaa meille moista lomaketta, kun odottavat äidit rupeaa vaan stressaamaan liikaa...Mietinkin, että voihan se noinkin olla tosiaan, mutta mitäs sitten, jos oikeasti on joku vialla, eikä edes ole viitsitty kertoa että tuollaista liikelaskentaa on tapana tehdä? Mullakaan siis ei olis ollut hajuakaan koko asiasta ellen olis täältä sitä lukenut...
Huoh..no tuo samanen täti suhtautuu kyllä muutenkin kaikkeen sanomalla vain "se on ihan normaalia..."...oli kyseessä asia mikä tahansa...ja suorittaa pakolliset mittaukset pikapikaa ja kiitos ja näkemiin...
 
Jotta pää menisi entistä enemmän sekaisin tästä possuflunssa rokotteesta, oheen vielä kolme juttua, jotka poimin toisen palstan marraskuisten ketjusta:


1. Tiedote sikainfluenssasta, joka on laadittu Helsingin neuvoloille:

Influenssarokotus raskauden aikana

Hyvä raskaana oleva nainen,

Suomessa on tarkoituksena on rokottaa kaikki raskaana olevat uutta influenssa A/H1N1v-virusta vastaan.

Uusi influenssavirus A/H1N1v (sikainfluenssa) alkoi levitä maailmalla huhtikuussa 2009. Virus poikkeaa tavallisesta kausi-influenssasta, eikä väestöllä ole sitä vastaan vastustuskykyä. Taudinkuvaltaan uusi influenssa vastaa suurimmalla osalla tavallista kausi-influenssaa. Uuden influenssan aiheuttamaa epidemiaa odotellaan alkavaksi Suomessakin.

Raskaana olevilla terveillä naisilla on tutkimusten mukaan kaksi kertaa suurempi riski sairastua vakavaan, sairaalahoitoa vaativaan influenssaan, kuin terveillä naisilla, jotka eivät ole raskaana. Tämä pitää paikkansa myös uuden influenssaviruksen aiheuttamassa epidemiassa, kun tarkastellaan kuolemaan tai tehohoitoon johtaneita tautitapauksia. Edellisissä influenssapandemioissa (1918-1919 ja 1957-1958) raskaana olevilla naisilla havaittiin tätäkin suurempi riski influenssan vaikeille tautimuodoille ja kuolemalle.

Influenssakauden aikana hengitystieinfektion vuoksi sairaalahoitoon joutuvilla raskaana olevilla naisilla on havaittu olevan suurentunut riski ennenaikaiseen synnytykseen. Myös keisarinleikkaukseen joudutaan useammin. Influenssavirus ei yleensä infektoi syntymätöntä lasta, mutta korkeakuumeisen infektion sairastaminen raskausaikana voi heikentää syntymättömän lapsen vointia.

Raskauden aikana annetun influenssarokotuksen teho on arvioitu yhtä hyväksi kuin muulloinkin annetun rokotuksen. Influenssarokotuksen arvioidaan estävän kaksi kolmasosaa influenssatapauksista ja lieventävän sairastuvien taudinkuvaa. Influenssarokotuksen myötä syntyneitä vasta-aineita siirtyy äidistä istukan kautta lapseen ennen lapsen syntymää. Nämä vasta-aineet voivat suojata vastasyntynyttä influenssainfektiolta tai lieventää mahdollisen infektion taudinkuvaa.

Suurissa rokotetutkimuksissa ei ole pystytty osoittamaan, että raskauden aikana otetusta influenssarokotuksesta aiheutuisi lapselle haittaa. Osa rokotetuista saa kuumereaktion, joka kuitenkin on kuumeeltaan lievempi ja kestoltaan lyhyempi kuin influenssassa keskimäärin. Vaikeat rokotusreaktiot ovat erittäin harvinaisia.

Toivomme Sinun ottavan rokotuksen omaksi ja lapsesi suojaksi.

2. Tiedoksi:

Virhekäsitys: Raskaana olevien rokottaminen on tavanomaista, ja sikainfluenssarokotteen voi ottaa huoletta
Korjaus: Esim. HUSin sivuilla todetaan: "Rutiininomaista rokotusta pyritään pääsääntöisesti välttämään raskauden aikana. Jos äidillä kuitenkin on perussairaus, jonka vuoksi hän kuuluu riskiryhmään, voidaan esim. influenssarokotus antaa raskauden aikana, mieluiten ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen." Suomeen hankitun sikainfluenssarokotteen adjuvantin vaikutuksista raskaana oleviin ei ole tutkimustietoa, ja esim. Kanadassa, jossa muuten käytetään samaa rokotetta kuin Suomessa, on raskaana oleville tilattu sellaista rokotetta jossa adjuvanttia ei ole.


lähde: http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/sikainfluenssa_html

3. Faktoja

- Suomeen hankittu Glaxo Smith Klinen rokote sisältää lisäaineita, kuten tiomersaalia (elohopeaa) ja skvaleenia. Rokote sisältää myös eläinten syöpäsoluja. Jenkeissä raskaanaolevat voivat halutessaan saada rokotteen, jossa EI ole lisäaineita.

- Tässä Glaxo Smith Klinen rokotteessa on lisäksi sitä adjuvanttia (joka tehostaa rokotetta), jota ei esim. Jenkeissä ole ollenkaan rokotteissa. Ja Kanadaan tilattiin raskaanaoleville erikseen rokotteet, joissa ei tuota adjuvanttia ollut.

- Rokotetta ei ole testattu raskaanaolevilla.

- Joissakin maissa kansan 'pakkorokottamista' harkitaan. Miten tämä voi olla mahdollista?

- Iso osa terveydenhuollon ammattilaisista ei halua ottaa rokotetta.
 
Onnea harhikselle ja koko perheelle pienen kotiutumisen johdosta :flower: =)

Joku kysyi et voiko pikkusen laittaa heti pinnasänkyyn vai ekaks esim. äitiyspakkauksen laatikkoon. Ensimmäisen laitoin laatikkoon mut en keksinyt mitään hyvää paikkaa laatikolle, joten se oli pinniksen sisällä. Minusta se oli hieman hassun näköinen kompleksi, joten taisin siirtää vauvan pinnikseen noin kuukauden jälkeen. Numero kaks pantiin suoraan pinnikseen ja olihan se hieman hassun näköistä ku toinen vaikutti kirpulta suuressa sängyssä. Nyt tämä numero kolmonen laitetaan suoraan pinnikseen.

Liikkeiden laskemisesta sen verran et minä en ole moista harrastanut kaikissa kolmessa raskaudessa ollenkaan, vaan luottanut ainoastaan omaan vaistoon. Olen omasta mielestä oppinut lukemaan vauvoja masussa aika hyvin. Kahdella edellisellä on liikkeet vähentyneet huomattavasti juuri näillä viikoilla kun tila alkaa käydä ahtaammaksi. Nykyinen masuasukki nukkuu enemmän joka toinen päivä. Iltaisin yleensä jammailee kovasti ja aamu seitsemältä juuri ennen kuin kello soi tuntuu et yrittää saada äiskää heräämään, koska meno on aika hurjaa. Päivällä liikkeet on enemmän raajojen työntämistä ja jos vauvalle porisee ja kutittelee niin tuntuu et hän keskustelee äiskän kanssa. Myös jos isot siskot leikkivät tai möyryävät masun lähellä alkaa masuasukki liikkumaan/leikkimään heidän kans. Jos jompikumpi isommista painaa masua liian lujaa esim äitiä halatessa tai ollessa sylissä, alkaa masuasukki työntää vastaan ja vaatia omaa tilaa. Saas nähdä millainen paketti sieltä on tulossa =) :whistle:

Indo ja Ebba 34+3
 
neuvolassa käyty

rv 34+3 (33+0)
paino +292 (-900)
RR 105/77 (107/74)
hb 100 (99)
sf 30 (29)
tarjonta rt (rt)
syke +145 (+150)

pissassa oli nyt sitten proteiinit nousussa, ei ihan yhdellä plussalla mutta ei täysin puhdaskaan. esikoiselta alko myrkytys just samalla tavalla ja tasan samoilla viikoilla :(
 

Yhteistyössä