*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - SYYSKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

hapikko mä oon synnyttäny 3 lasta ilman mitään kivunlievitystä,mutta ekassa sain kohdunkaulan puudutteen kerran kun ne niin sitä tyrkytti.

söpöjoosepin kyselyyn tulee mulla tämmöset vastaukset

1. synnytys kesti kokonaisuudessaa 13h5min
2. synnytys kesti kokonaisuudessaan 4h
3. synnytys kesti kokonaisuuudessaan 3h35min
4. synnytys kesti kokonaisuudessaan 50min
 
Kuulumiset luettu!

En voisi sanoa haaveilevani synntyksestä ILMAN kivunlievitystä, mutta jos vanhat merkit paikkansa pitää, epiduraalia ei kuitekaan ehdi saada... ja kohdunkaulanpuudute ei mulla ainakaan auta mitään, joten eiköhän se lähes luomuna taas mene. Ilokaasu on ollut se "paras" helpotuksentuoja aikaisemmissa, joten enköhän turvaudu taas ilokaasumaskiin :saint:

On jo niin pitkä aika edellisistä, ettei tosiaan muista, miten pitkään ne kesti, mutta noin arviona:
1. 18h
2. 10h
3. 8,5h

Eli olisko neljäs sitten 6 tunnissa ohi? :xmas:

Ninni89
kyl niit pikkuvaippoja kannattaa ostaa valmiiksi, on sitten mukavampi, ettei heti tarvitse lähteä vaippaostoksille nyytti kainalossa, vaan on vaipat valmiina.

Närästää, väsyttää... vali-vali-vali

Kuiskaten 30+3
 
kävin vielä uudemman kerran siellä neuvolassa ja pissassa ei ollu proteiinia mutta jotain ketoaineita ja valkosoluja oli niin lääkäri pisti sitten polille ultraan. ultrassa ja käyrillä kaikki oli ok, vauvan painoarvio 1620g, virtaukset hyvät yms. ja siellä oli sitten pissakin ihan puhdas :eek: mut noiden muiden oireiden perusteella epäilivät että myrkytys alkamassa ja nyt jatkossa neuvolassa verenpaineseurannat vähintään kerran viikossa ja kovasti pitäis levätä mut eipä se oikein onnistu kun päivät kaksin esikon kanssa :/
 
Ajattelin ottaa kohdunkaulapuudutuksen jos sen kerkee saamaan.. viimeks kun jotain halusin ja alkoi kipu tuntumaan voimakkaalta se kerettiin antaa toiselle puolelle.. lääkäri totes ettei tiiä auttaako enää.. no en tiiä sit auttoiko vai ei kun ponnistusvaihekin oli 4 minuutissa ohi :D

edellisten kestot
1. 9h 20min
2. 7h 20min
3. 6h 45min

Et jos tää sit tulis siinä 5 tunnissa sitten suunnilleen niin käy hyvin :D

Itse aion kyllä ostaa pikkuvaippoja eikös se painohaarukka siinä ollut 3-6kg vai 3-5kg ?
ja kyllähän niitä alussa aika paljonkin menee kun vaihdetaan useammin.
Et ainakin 2 pakettia aion ostaa valmiiks.
 
Kuiskaten:
Joo mulla niitä nyt reilu paketillinen taitaa olla. Ja yhden kyllä ostan vielä ainakin ennen ku pikkunen tulee. Varsinkin kun arki alkaa heti kahdestaan niin tuo kauppaan juokseminen ei ole kyllä toive listalla :D
Jostain vaan luin ja olen kuullut että ei voi tietää mitkä vaipat sopii jne että siksi ei kannattais mut mä luotan siihen et ne kakat siel jotenki pysyy ja ihottuma poissa :)
 
Ninni89

Noi pienemmät kai yleensä sopii kaikille siis just nuo vastasyntyneelle tarkotetut.. en ainakaan muista et olis itellä koskaan niitten kanssa mitään ongelmaa ollut. Sitten seuraava tai siitä seuraava koko varmaan on sellanen mihin sitten vaikuttaa vauvan koko , pyöreys jne.
 
söpöjoosepin kyselyyn,
esikoisen synnytys kesti 8h 50 min,ponnistusvaihe 53min.

tänään tuli postissa päivämäärä jolloin saan tietää vauvelini syntymäivän.eli 26.10 meen synnytystapa-arvioon missä sovitaan sektio päivä ja sektiohan minulle tehdään vaikean esikoisen synnytyksen takia jossa sain pahat kolmannen asteen repeemät.
rv 31+2

muoks syntymäivän=syntymäpäivän :p
 
Heippa :wave: Neuvolassa käyty, kaikki ok paitsi paino noussu jo 13kg yhteensä raskausaikana! Ei siitä siis mitään sanottu mut mä ite soimaan itteäni kun on ruvennu noi herkut taas maistumaan...

Hapikko mä oon miettiny lääkkeetöntä synnytystä ja käyny lukemassa paljon aiheesta, mutta en vedä stressiä jos "sorrun" ottamaan esim. epiduraalin mikä oli tytön aikaan ja toimi hyvin.
Epiduraali oli huono siinä mielessä, että puudute puudutti myös mun jalat enkä päässyt edes portatiiville ilman apua. Ja kyllä se tympi vain maata siinä sängyssä niiden letkujen kanssa! Et katsotaan mitä tuleman pitää... 1. synnytys kesti 11h 30min josta ponnistusvaihe 15min.
Ja synnytystä odotan innolla, koska esikoisen aikaan kaikki meni hyvin (vaikka sydänäänet heikkeni lopussa ja joutui happikaappiin heti synnyttyään) ja oisin voinu synnyttää vaikka heti toisen putkeen ja siksi että mieskin pääsee nyt (toivon mukaan) mukaan synnytykseen =) eihän se mukavaa ole (muttei mitään hirveätäkään) mutta palkinto on paras mahdollinen ja voi että sitä on odottanut niin kauan että saa vauvan syliin :heart:

Joo mut nyt pitää mennä tekemään loput kotihommat loppuun, nyt kun vetää tämän 7 päivän putken töitä niin pääsee lomalle!! :D

Nunneliini 31+1
 
Heipsun :)

Nyt kun noista synnytyksistäkin on alettu enempi puhumaan niin tuli mieleen semmonen juttu ekasta synnytyksestä, että huomasin synnytyskertomuksesta että lapsivesi oli verinen. oli siis vaan raksi ruudussa verinen. kukaan ei ole siitä mulle slloin mitään maininnut tai selittänyt, onko jollain muulla ollut? mistähän on johtunut... :/ Toinen asia joka mietityttää on kun vauvan sydänäänet katos ponnistusvaiheessa, mutta siitäkään ei mulle mitään sanottu, mies kertoi jälkeenpäin että sen mielestä kätilökin näytti hätääntyvän :( nyt on alkanut tulemaan pelko tosta tulevasta synnytyksestä, että jos joku menee pieleen..

Saya 29+4
 
pikkuruinen tosi omituista ajatella, että sulla max 3 viikkoa jäljellä ja saat vaavisi kainaloon :heart: :eek: =) niin se aika vaan menee äkkiä, mut samalla hitaasti, odottavan aika kun on piiiitkä..

unista pakko täälläkin kommentoida; omituisiksi on menneet,huh huh. mä nään monesti kans noita unia, etten ole muistanu pariin päivään imettää/vaihtaa vaippaa tai muuten hoitaa vauvaani, ja yks yö näin sellasta unta, jossa "vauvani" oli jo n 3 vuotias ja yritti hiljaa huutaa olohuoneessa kun minä nukuin makkarissa ja meuhkasin vaan että hiljaa, äiti nukkuu!! sit se huuto vaan jatku (hiljaista, herttaista huutoa) ja avasin oven, niin siinä koira popsi lastani suihinsa :eek: kauheeta, mullahan tuli itku vielä seuraavanakin päivänä kun tota untani mietin, kaikkea hullua sitä näkeekin :LOL: ja toissayönä mieheni kauhisteli kertyneitä kilojani, mun unessa siis, ja olin sit loukkaantunut hänelle aamulla ja päivälläkin.. :ashamed: :D

piti mun kommentoida teidän kirjotuksiakin, mut nyt ajatus katkesi, palaan huomenna :wave:

tupuna ja pokken 31+2 :heart: (kait, apuva, en pysy laskuissakaan mukana enää...)
 
Pikaisesti täytyy ensinnäkin poksua ja toisekseen hihkua hieman, koska tänään oli viimeinen työpäivä eli äitiysloma alkaa. Ihanaa!

Minä en haaveile lääkkeettömästä synnytyksestä, mutta oletan ja valmistaudun, että sellainen tulee. Aiemmat on ollut nopeita enkä sairaalaan halua kuin mahdollisimman myöhään, joten ei kivunlievitystä ehdi todennäköisesti saamaan. Esikosta pari henkäystä ilokaasua, mutta sitä ei täällä enää edes saa (K-SKS). Ei siitä kyllä hirveästi tainnut hyötyä ollakaan.

Synnytysten kestot:
1. 4h (avautuminen 3,5h ja ponnistus 0,5h)
2. 2h (josta ponnistusta 3 min)

Emmama 33+0
 
Synnytyksestä: Mä taidan todella kuulua vähemmistöön, mutta haluan kyllä kaikki mahdolliset puudutukset ja kivunlievitykset mitä saatavilla on,... tämä oli mun ehtonakin jo pelkopolilla käydessäni, että edes suostun alatiesynnytykseen.. Pelottaa ihan hirveästi.. Mutta kaippa siitä hengissä selvitään, onneks on vielä aikaa asennoitua (toivottavasti) ja tottakai se palkinto on maailman ihanin :) :heart:
 
:wave:

eilen sain ihanat vaunut,emmaljungan duo edget ja kyllä ovat ihanat :D ja muutenkin tuli ostettua kaikkea ihania vaatteita vauvalle!

täällä nyt sitten 2 yötä valvottu,en vaan saa unta, tosin viime yö meni supistusten kanssa

synnytyksestä: Mua ei kyllä pelota itse synnytys vaan se että osaanko lähteä ajoissa. Esikoisesta kun ei tullut YHTÄÄN kipeetä supistusta ja en olis lähtenyt mihinkään ellei muut olis sit sanonut että nyt meette :ashamed: samallaista supistusta mitä nyt tulee myös koko ajan.. ja kyllä mä otan kaikki puudutteet mitä annetaan en missään tapauksessa halua olla ilman :D

ninni: oon samaa mieltä,että eikös ne ihan minivaipat sovi kaikille! Kannattaa kyllä niitä olla muutama paketti ja itse ainakin oon tehnyt muutamat ruuat pakkaseen valmiiks,ettei tarvi sitä miettiä sitten. Tosin sulla ei tainnut olla toista lasta VIELÄ ( :) ) niin varmaan kerkee ruuat tekeen

Niina ja vauva 32+6 :eek: :heart:
 
Huomenta :wave:

Onnea kaikille äippälomalaisille :flower: Sitä tässä itsekkin odotellessa!! Olisin jo niin valmis henkisesti jäämään kotiin mutta koska fyysisesti ei oo ollu ongelmia niin eiköhän sitä loppuun asti sitten vedetä!! Tosin nythän mä oon poikien kans kotona sairastamassa!
Just soittelin lääkäriaikaa että pääsen näyttämään varmuuden vuoksi poskionteloitani. Ei taida olla ihan normaalia että ensin on 3vkoa flunssassa ja sen jälkeen 2vkon päästä tulee taas uusi flunssa?! :eek:
Oon muutenki kummastellu kun kaksosten odotusaikana olin terve kun pukki ja nyt oon sitten sairastanu monen vuoden edestä!
Epäilykset homeesta on alkanu taas hiipiin mieliin, vallanki kun kuulin että naapurissa on parhaillaan kuivurit kuivattamassa vesivahinkoa!! :eek:
Molemmilla pojillahan on infektioastma ja ovat sairastelleet tosi useasti 2-vuoden ajan. Ja eikös sitä raskausaikana oo herkempi joten oon miettiny että oonko siks nyt itekkin kipeenä koko ajan?!
Huoltomies on meillä kerran ollu kosteusmittailemassa mut näytti vähän siltä ettei ollut ikinä koko mittaria nähnytkään joten enpä oikein tuloksiin luota...nojoo! :kieh:

Minäkään en haaveile lääkkeettömästä synnytyksestä!! Epiduraali oli ihan taivas kaksosten syntymän yhteydessä mutta oon miettiny veikö se ponnistamisen tarpeen koska mulla ei ollut sellaista missään vaiheessa?!
Ilokaasusta en tykännyt ollenkaan, siitä tuli vain huonompi olo :/ Ja sain muuten vielä kohdunkaulapuudutteenkin mutta en osaa sen tehokkuudesta sanoa enää mitään!!
Varmasti tulee jotain lievitystä käytettyä nytkin jos vaan mahdollista mutta jos kestän niin voisin kokeilla ilman epiduraalia...josko sitten synnytyskin etenisi nopeammin ja ponnistaminen onnistuisi paremmin!
Tällähetkellä stressaan ehkä kuitenki eniten siitä onko mies tulossa synnytykseen...tarttis varmaan suoraan kysyä ;)
Tokihan se minut sairaalaan vie muta kaipaisin häntä kyllä rinnalleni saliinkin!! Siellä kun joutuu olemaan paljon yksinkin :/
Heh, olen mielessäni ajatellut että 'kiristän' miestäni ja sanon jääväni sitten kotiin synnyttämään :LOL:

Kaksosten synnytys kesti 9h30min josta A-poikaa ponnistelin yli tunnin ja imukupilla poika autettiin sitten lopulta maailmaan. B-poika syntyi 26min. 'isoveikan' jälkeen. Molemmat pojat tuli otsa edellä maailmaan joten se vähän vaikeutti syntymistä A-pojan kohdalla!

Jeps, mutta nyt aamupalalle...onko kukaan muu huomannut nälän taas lisääntyneen?!
Taitaa meillä ainakin ottaa vauva kasvuspurttia kun voisin syödä taas jatkuvasti! Samanlaista jatkuvaa nälkää kuin alussa :p Ja paino nouseee tietysti sen mukaan :whistle:
Ainoa paheeni taitaa olla suklaa jota syön kyllä joka päivä :ashamed: Suklaanhimo on siis jotain aivan mahdotonta :whistle: :p :eek:

Jennyli&nappula 32+1 :heart:
 
synnytyksestä: teillä on olly puhetta, minä tosiaan toivon että ensimmäinne synnytys on pisin. papereihin on kirjoitettu 22,5tuntia josta salissa 21 tuntia ja ponnistusta 1.12 min. mutta ennen tuota kipuilin jo saman ajan eli en saanu nukuttua kun olin niin kipiä kuitenki vaikkakaan en huippu kipiä. jostain oon lukenu että "kun synnytys oli pysähtyneenä 5 tuntia, päädyttiin sektioon..." hohhoijaa minä junnasin 5 cm 12-14 tuntia eikä mitään asialle tehty. (poika oli lopen iso pipo 37,5 ja painoa 4230g ja imukupilla ulos saatiin, enkä saanu kuin välilihan paikallispuudutuksen koska se leikattiin) siinä kait syy miksi pitkitty. onneksi oli 10 pisteen poika, hirvittää ajatella mitä olis voinu sattua.

silti en pelkää synnytystä, omalta kohdalta. sitä pelkään että jos vauvalle sattuu jotain, kyllä minä siitä kivusta jotenki selviän. en pelkää sitä että en sais lääkkeellistä kivunlievitystä saakaan kuhan ilokaasua saan tai kyllä toiveisiin laitan että kaikkea tilanteeseen sopivaa saa tarjota mutta epiduraalia en ota ennemmin spinaalin. mutta mieluummin en ollenkaan niitä.

unista: viimeyönä menin unissa ambulanssilla sairaalaan koska vauva oli potkassu jalat mahan läpi niin että ne roikku tuosa navan molemmilla puolin, :LOL: aattelin soittaa ambulanssin ko pelkäsin että kohtuun menee bakteereja, huoh. kaikkee sitä. eli ihan ihme unia näkee kyllä.

mulla on pikkuvaippoja ihan tarpeeksi jo, kun oon saanu ylijäneitä ja esikoiseltaki jäi yli, tuskin tarttee ostaa ollenkaan.

synnytyksessä mua muuten hirvittää eniten se oma olo sen synnytyksen jälkeen, olisin onnellinen että pääsis saman päivän aikana suihkuun ja sais ite käytyä vessassa ja että yleensä turvotukselta sais pissattua. toivon että ei tarttis laittaa lisä verta että pysyis tolpillaan.

mutta otetaan mitä annetaan.

nyt esikoisen kans touhuumaan
 
Hei vaan hei kaikille! :wave:

Kylläpäs monella tuntuu supistelevan jo aikaisessa vaiheessa! :eek:
Mulla on aina harjoitussupistellut, mutta en nyt niitä edes laske supisteluihin. Loppuvaiheessa sitten muutama tujakampi supistus tullut, mutta nekin mielestäni kyllä ihan harjoituksiin menneet :D

Synnytykset mulla menneet näin:

1. spontaani alatie rv 40+1 kesto 15h 20min ponnistusvaihe 1h20min lääkkeetön

2. Spontaani alatie rv 40 kesto 8h 5min ponnistusvaihe 5min lääkkeetön

3. Käynnistetty alatie rv 39 kesto 4h 17min ponnistusvaihe 3min lääkkeetön

4. Käynnistetty alatie rv 38+3 kesto 4h 10min ponnistusvaihe 5min ja epiduraalin voimin.

Kolmessa synnytyksessä tarjottu ilokaasua ja olen sitä kokeillut pari kertaa. Yhdessä synnytyksessä kätilö tunki maskia väkisin mun naamalle :headwall: En pitänyt alkuunkaan koko kaasusta, joten en pidä sitä synnytysteni lievityksenä :/ Neljännen kohdalla käynnistys teki supistukset todella voimakkaiksi ja väliä taisi olla ihan vaan 5-10 sekunttia, joten siinä vaiheessa mun piikkikammo epiduraaliin hävisi täysin ja huusin epiduraalia kurkkusuorana :ashamed: :kieh: Sen aikana tosin vauvan sykkeet laski roimasti, joten suhtaudun siihen edelleen epäilevästi ja vaikutusaika mun kohdalla oli ehkä vajaan tunnin? Se vaikutusaika oli kuitenkin taivaallista :D Vielä en tiedä miten tämän kohdalla edetään. Lääkkeetön spontaani synnytys olisi kyllä hienoa. =)

mun nälkä on taas rauhoittunut, luojan kiitos. :D En jaksa olla jatkuvasti jotain mussuttamassa, on muutakin tekemistä :p

Muuten vointi ollut erittäin hyvää. Joskus iltaisin alaselkä väsähtää, jos on touhuillut paljon. Huomenna olis taas neuvolaa tarjolla. Hiukan jännittää sf-mitta. Jos taas huitelee yläkäyrän yläpuolella? Sitten aletaan tutkimaan vauvan kokoa ettei ole liian iso mulle synnytettäväksi. Mun kohdalla toi sf-mitta ei todellakaan takaa isoa vauvaa, joten ihan turhaa hommaa ultrata ja mahdollisesti jopa käynnistää sen takia. Tulkoon vauveli kun on valmis. En usko että minusta kasvaa edes 3,5kg isompaa vauvaa! :D

Chira ja Pötkyläinen rv 30+2
 
Heippa! Täällä poksutaan, 33+0!!

Neuvolassa kävin maanantaina. Siellä kaikki ok. Tässä vähän kuulumisia.

rr 116/62
paino +479, yht. n. 7kg
hb 105 :whistle:
sf 26,5
syke 135
pissa puhdas ja
rt 2

Kyllä tää aika menee älyttömän nopeeta. Seuraavaa aikaa kun varattiin, niin terkka sano, et sittenhän ne onkin jo viikon nälein :eek:

Synntytyksistä ollu puhetta.
Mulla ne on menny näin:

1. n. 8h josta ponnistusta n. 20 min.
2. n. 4h josta ponnistusta n. 10 min.
Molemmissa oon epiduraalin saanut ja toivottavasti saan tässäkin. Ponnistuksen tarvetta se ei oo multa vieny. Todellisuudessa noi synnytykset on tuntunu itestä paljon pidemmiltä. Kun oon molemmista kärvistelly jo vuorokauden enemmän semmosista säännöllisen epäsäännöllisistä suht kipeistä suppareista..

Mutta nyt alan valmistautuun uimaan lähtöön :wave:

sonja ja poju
 
huomenta!

Onko muilla vauva perätilassa? tiedän että mahtuu varmasti kääntymään moneen kertaan mutta jos ei käännykkään..pahin pelkoni on sektio...yritetäänkö sitä kääntöä rv 34? voiko lapsi olla sillon jo liina iso? (edellinen oli syntyessään rv40 4780g) kaikki kolme edellistä ovat jo tässä vaiheessa olleet pysyvästi rt. olokin on tukala kun pää tuntuu painavan kylkiluihin... onko teistä kukaan synnyttänyt alakautta perätilavauvan, onko siinä vauvalla joku "painoraja"? viikkoja on nyt siis 29+2

tanjamaa ja vauveli
 
galluppiin vielä kommenttia: Haaveilen kyllä hieman lääkkeettömästä synnytyksestä tai niin että ilokaasun voimilla. Esikoisesta sain myös epiduraalin ja mulla se ei onneksi vienyt tuntoa jaloista vaan tanssahtelin vielä sen laiton jälkeenkin kunnes ponnistaminen alkoi. Mutta ei se kipujakaan täysin vienyt,vain pahimman terän ja alle tunnin kesti sekin ilo ja sitten alkoikin ponnistaminen. Kovaa ponnistamisen tarvetta en tuntenut ja vähän mietin johtuiko epistä.

Synnytys kesti kaikenkaikkiaan n.9h, aamuyöstä 4.30 suurinpiirtein tuli ensimmäinen kipeä supistus koko raskaudessa ja poika syntyi 13.43. Ponnistusvaihe oli jotain 10-20 min välillä,en muista tuon tarkemmin. Harjotussupistuksia oli esikoisestakin tullut jo rv 12 saakka (kuten nytkin) mutta tosiaan eka kipeä tuli vasta kun synnytys alkoi.

 
Ahkerasti olen teidän muiden kuulumisia lueskellut, mutta oma kirjoittelu on jäänyt todella vähään. :/ Mutta täällä on mennyt kaikki hyvin. Kovasti oli välillä kipeitä supistuksia ja lääkärissäkin kävin näytillä, mutta kaikki oli ok ja supistuksetkin ovat hiipuneet.

Mulla esikoisen synnytys kesti hurjat 21 tuntia. Ponnistusvaihe tosin vain 6 tai 8 minuuttia. Jospa nyt sitten pääsisi vähän vähemmällä kun viimeksi alkoi lopussa tuo nukkumattomuus jo painaa kovasti. Esikoisesta sain petidiiniä, ilokaasua ja epiduraalin. Tuohon epiduraaliin olin tosi tyytyväinen ja haluaisin sen tälläkin kertaa. Petidiinistä sen sijaan en pitänyt yhtään, kivut eivät helpottuneet yhtään ja sain vain kovan oksentelun. Oli kiva sitten oksennella supistusten lomassa. Ilokaasun ideaakaan en tajunnut ja tuli vain huono olo.

Noissa pikkuvaipoissakin on eroja. Meillä tytöllä muut vasta-syntyneitten vaipat vuosivat enemmän tai vähemmän, mutta vain muumi-vaipat pitivät tavaran hyvin sisällä. Ajattelin nytkin ostaa valmiiksi ainakin paria eri merkkiä ettei sitten kokoajan tarvitse olla kakka-pyykkiä pesemässä.

 
TANJAMAA: Piti tulla toisesta pinosta kommentoimaan, kun itsellä kans tämä vauvei perätilassa. Eilen kävin sairaalassa vauvan kasvukontrollikäynnillä, kun on lähes 7-vuoden työn tulos tämä vauveli niin tsekkaavat hiukka tiuhemmin. Sanoi, että yleensä neuvolasta laittavat ä-polille synnytystapa-arvioon ja mahd.kääntöyritykseen rv36 paikkeilla. Tuo kääntöyrityshän saattaa joskus laukaista esim. synnytyksen niin sitä ei kauhean aikaisessa vaiheessa voi tehdä. Ja sanoi myös, että vauva ei tässä tapauksessa itseään varmaankaan enää ala kääntämään.
No mulle sanoi lääkäri, että lapsivettä on sen verran naftisti, että kääntöä ei voi todennäköisesti yrittää. Tosin sanoi myös, että vesimäärä voi vaihdellakin. Vauva ei saisi olla yli 4kg alatiesynnytyksessä, mutta sekin riippuu äidin lantion mitoista mikä mitataan siinä synnytystapa-arviossa.
Tuolla ainakin suositaan ensisiaisesti alatiesynnytysä myös peärtiloissa olevien vauvojen kanssa, mutta se tosiaan vaatii ensin tarkat tutkimukset ja motivoituneen synnyttäjän. Mulla tuo synnytystapa-arvio on jo kahden viikon päästä.
Tsemppiä!

Bardolino ja Marianne 32+6
 
Tänään 33+0

Jäin täksi viikoksi sairauslomalle, jos jaksais sitten vielä ensi viikon töissä niin loma alkais häämöttää. Nyt sitten taaperran tukivyön kanssa ja olo entistä tukalampi.

Mites te muut yksinodottajat olette ajatelleet sairaalaan menon. Lähinnä se että millä menette? Itsellä ei matkaa ole kuin jotain 8km, mutta jos lähtee taksilla menemään niin kalliiksi se tulee, tiukassa taloudellisessa tilanteessa muutenkin. Ambulanssia ei kehtais soittaa synnytyksen takia, jos ei sit tule hirveä kiire. Muuten en ole ajatellut synnytystä, sieltä se tulee aikanaan ja omalla painollaan.
 
Painosta vielä: Kiitos kaikille, en siis ole ainoa, joka jänskää neuvolapuntaria...Oman itseni takia en osaa asiaa harmitella, koska nyt rasituksillakin selvitetty, ettei kyse ole vakavammasta ja todellakin esikoisesta tuli myös, mutta lähtikin sitten nopeasti. Eli ei ole ns. turhamaisuus, mikä mietityttää. Ahdistaa vaan se mahdollinen valitus aiheesta, kun itsekuria ei nyt tarkempaan tarkkailuun löydy, niin siitä tulee vain paha mieli, eikä se mitään hyödytä mun tapauksessa. Luultavasti syön sitten vaan kahta kauheammin.

Täällä haaveillaan myös luomusynnytyksestä :wave: Ensimmäinen kesti kaikkinensa n.16h ja oli kaikin puolin hyvin tekninen ja kaiken maailman lievityksetkin varmaan sain. Alkoi kyllä spontaanisti, mutta epiduraalin takia (?) sain okstitosiinia ja sitten kaikkea muuta mahdollista. Epiduraalia annettiin maximi määrät, eikä ollut kovin pitkävaikutteista, ottaen huomioon hitaan etenemisen :( Epiduraali ei varmasti tehonnutkaan niin hyvin kuin se voisi, koska olin todella kipeä ja siinä mielentilassa olisi varmaan tarvittu muutama läpsäisy naamalla, että oisin keskittynyt...

Tällä kertaa olisikin haaveena mahdollisimman omalla painollaan etenevä synnytys, mahdollisimman luonnonmukaisilla kivunlievityksillä esim. vesi. No saa nähdä kuinka käy, jospa tämä toinen olisi ainakin nopeampi, niin ei loppuisi voimat välttämättä kesken. Mullakin supisteli noin vrk:n 10-15minuutin välein ennen kuin käynnistyi kunnolla. Eli jo niistä oli jo voimat vähissä ja unta en ollut saanut enää tuona aikana. Ei mulla siis varsinaisesti mitään ole epiduraalia yms. vastaan, mutta omalla kohdallani se ei toiminut haittoihin nähden (hidastuminen) hyvin.

Mimona ja pikkuinen 33+3
 

Yhteistyössä