*Marrastähdet '07* syyskuussa

Lisäravinteista minä oon syönyt ainoastaan kalsium-tabletteja kun oon muuten niin huono syömään mitään maitotaloustuotteita. Alkuraskaudesta söin jotain monivitamiinivalmistetta, joka oli raskaana oleville tarkoitettu mutta oli ne tabletit niin pahanmakuisia ja -hajuisia että syömättä jäivät!

Tiistaisen äitipolikäynnin jälkeen en ole enää pystynyt nukkumaan kunnolla, mun päässä kummittelee ainoastaan kätilön lausumat sanat: "kun vielä kaksikin (-4) viikkoa pysyisi vauvat masussa niin olisi jo todella hyvä..". Siis 2 viikkoa, en minä ainakaan ole vielä kahden viikon päästä menossa mihinkään synnyttämään! :LOL: Mutta nyt sen vasta tajusi kunnolla että sehän voi olla mahdollista että lähtö tulee hetkenä minä hyvänsä, ja rupesi jännittämään niin pirusti! Hui..

Vauvojen painoarviot oli nyt A: 1300g ja B: 1170g, pikkuisia tirppuja :heart: Saisivat kyllä luvan pysyä vielä kasvamassa muutaman viikon, ei tarvisi sitten sairaalassakaan viettää niin paljon aikaa syntymän jälkeen. Voihan se olla erilaista sitten hoitaa näitä pirpanoita, kun esikoinen painoi syntyessään lähemmäs 4 kiloa ja oli tosi helppo käsitellä kun oli niin iso patukka! Nyt toivon vaan että pääsisi kumpikin vauva yli kahden kilon ennen syntymää.

Molemmat istua jököttävät, voi siis olla että alatiesynnytyksen saan unohtaa, jos ei nyt ihmeitä tapahtu ja kaverit (tai edes toinen) siellä pyörähdä raivotarjontaan. Sanoivat kyllä että perätila-perätila-yhdistelmänkin alatiesynnytys on mahdollinen jos kaikki on muuten hyvin, mutta minun pää ei kyllä semmoista riskinottoa kestä.. :eek:

Liituraita ja vauvaset 30+3
 
voi sinua liituraitaruutupaita. mahtaa sulla olla ahdas olo siellä masussa kun kaksi siellä asustaa. mulla kun tuottaa tuskaa tämän yhden kanssa.
miten sie saat nukuttua yöt.painaako vatsaa.tsemppiä sinulle ja toivotaan tosiaan et muutaman viikon vielä kasvaisivat.olisi kaikille mukavampaa ei tartte siellä sairaalassa sit juosta yhtenään sinunkaan. olisihan se kiva päästä heti kotioloihin vauvojen kanssa
 
Lisäravinteista popsin multitabsin raskaus-monivitamiinia, e-epaa, rautaa ja magnesiumia. Magnesium on auttanut yöisiin jalkakramppeihin tosi hyvin! Rautaa olen joutunut syömään muistaakseni viikolta 20 alkaen. Aluksi kaikki napit maistuivat pahalta, mutta olen päättänyt kiltisti syödä sen mitä on neuvottu. Jos joskus raskaudun uudestaan, voi aatokset noista kaiken maailman pillereistäkin olla toisenlaiset...

Asuntomme(vuokra) on 3h+k ja neliöt siinä 75 paikkeilla. Oma koti on ollut suunnitteilla jo pidemmän aikaa. Olemme kierrelleet katsomassa asuntoja lähiympäristöstä, mutta tarjonta on ollut aika heikko. Hinta-laatu-suhdekin tuppaa olemaan välillä "vähän" metsässä! Meillä on olemassa ihan kiva tontti (keskellä ei-mitään), mutta alusta asti rakentaminen on niin pitkä projekti, että mielummin ostaisi valmiin talon. Miehellä riittäisi taidot rakennuspuolella tosi pitkälle, mutta kun tuota työtä tuntuu muutenkin olevan reilusti, rakennusprojekti kaiken tämän muun päälle ei tunnu hyvältä ajatukselta. Aika näyttää kuinka käy. Nykyisen kodin pohjaratkaisu on tosi hölmö, joten vaikka neliöitä on, se ei kyllä näy missään! Epäkäytännöllisyys-ahdistus on täällä tuttu vieras :LOL: Haaveena meillä on pikkukakkonen melko pienellä ikäerolla (jos nyt edes tämän ensimmäisen kanssa selvitään :whistle: ), mutta se haave voi jäädä toteutumatta jo ihan asumissyistä.

Aika hurjalta tuntuu ajatus siitä, että synnytys voi olla piankin edessä, kuten LiituraitaRuutupaita nosti esiin. Toivottavasti pikkuiset pysyvät kaikilla vielä masussa kasvamassa!
 
Moi!

Koulussa kävin 3h istumassa ja ei kyllä mitenkään ihanaa enää tuo kovalla penkillä istuminen oo, jos nyt on ikinä ollutkaan. Mutta nyt tuntuu että kankut puutuu entisestään ja vauveli päätti ruveta sitten vielä pyllyään pönkkäämään tuonne kylkiluitten väliin, niin olipa siinä mukava kiemurrella ja yrittää keskittyä opetukseen.

Liikkeistä:Täällä on tosiaan muuttunut liikehdintä semmoiseksi möyrinnäksi. Pyllyä ja päätä työntää milloin minnekin. Välillä tuntuu potkuja ja nyrkkeilyäkin, mutta ei niin kovin voimakkaana. Mä oon toisaalta ollut ihan yllättynyt näistä liikkeiden voimakkuuksista näin esikoista odottavana. Kun olin luullut että ne ois paljon voimakkaampia. Moni kun on sanonut että kivusta menee kaksin kerroin kun vauva sattuu potkasemaan kylkiluihin tai rakkoon. Nämä meijän Veikan potkut ei oo kyllä lähelläkään ollu niin voimakkaita että oisivat kipeää tehneet. Taitaa olla sit rauhallinen tapaus niinku vanhempansakin. Toivottavasti jatkuu sitten syntymän jälkeenkin :)

Lisäravinteista: ensin aattelin että mitään en syö, kun on hemppa pysynyt hyvänä ja ruokavalio on suht monipuolinen. No tuossa loppukesästä kun mieskin oli lomalla oli tuo ruokapolitiikka aika epäsäännöllistä ja epäterveellistäkin, niin kävin ostamassa multitabs-raskausvitamiineja ja niitä olen yhden päivässä syönyt kk ajan.

Asunnosta: Me asutaan tällä hetkellä tosi ahtaassa vuokra rivarikaksioissa. Neliöitä en tarkkaan muista, mut alle 50 ne jää. Ollaan etsitty isompaa mut ei tältä kylältä niitä oikein vapaudu. Omaa taloa alotetaan rakentamaan varmaan parin vuoden sisällä, mut niin kauaa en kyllä halua tässä luukussa olla. Ei yksinkertaisesti mahdu. Meillä oli aikaisemmin omistus rivarikolmio, mut myytiin se pois kun haluttiin muuttaa takaisin kotipitäjään ja nyt siis joudutaan tässä ahtaudessa elämään. No mutta elämä on valintoja!

Tosiaan alkaa pikkuhiljaa tiedostaa tuon synnytyksen läheisyyden. Minun serkkuhan synnytti 3vk sitten vauvansa rv 31. Tosin itsellä se tuskin ihan niin lähellä on vielä, kun ei kipeitä suppareitakaan oo, mutta äkkiähän ne asiat voi muuttua. Toivotaan nyt kuitenkin että vauva ainakin sen reilun kk vielä tuolla mahassa viihtyy.

Tänään sain tehtyä taas lisähankintoja vauvalle. Nyt on vanna, kynsisakset, hiusharja, tutti ja tutinpidike, liivinsuojia, kypärälakki ja vanupuikot ostettu. Sai ruksia hankintalistasta taas jotain yli. Prismassa ei ainakaan näkyny olevan niitä tuttipulloja, missä ois se venttiili pohjassa. Saako niitä yleensä tavallisesta kaupasta, vai pitääkö mennä lastentarvikeliikkeeseen? Oisivat varmaan parempia kuin nuo tavalliset, kun niistä ei sitä ilmaa samallalailla menis, eikä tulis niin herkästi ilmavaivoja.

Sanle ja Veikka 30+2
 
Tervetuloa Donu joukkoon.

Mä söin ennen raskautta, sillon ku oli toi IVF meneillään, niin Berexiä, kun sitä suositeltiin, et olis parempi mahdollisuus alkiolla kiinnittyä. Ja sit ku ne loppu niin olen syöny Multitabs-raskausvitamiineja ja nyt sit pari vkoa rautaa.

Onks muilla rytmihäiriöitä? Mulla iskee vasemmalla kyljellä maatessa tai ku istuu ja nojaa vasemmalle. Helpottaa ku vaihtaa asentoa tai kävelee hetken, mut ei ne silti kivoja ole. Neuvolalääkärille asiasta sanoin niin sano vaan ettei ne vaarallisia ole ja et voi raskauden myötä lisääntyä, mut jos alkaa olee kokoajan niin sitte pitää tutkia.

Kävin ostaa parit polvisukat, sellaset paksut, niin voi pitää noita mammacapreja jatkossakin.. Kokeilin myös mun villakangastakkia ja 2 ylimmäistä nappia menee kiinni niin sen kanssa pärjää sitte hyvin. Se on sellanen tohon puoleen reiteen pitkä, viime talvena H&M:ltä ostettu takki, pikkasen sellanen A-linjainen. Hyvä hyvä, on sit joku takki..Toppatakki ku ei mee kiinni..Noh, tuskin täällä Turussa taas nyt niin kylmä on etteikö tolla pärjäis. Viime talvenki käytin melk. pelkästään tota villakangastakkia.. Sinne saa hyvin jonku neuleenki mahtuu alle..

Nyt pakko lähtee kävelee ku iski rytmihäiriö.. :wave:

Sanna ja Nipsu 29+1
 
petriina: juu kyllähän nuo yöt rupeaa olemaan aika mielenkiintoisia, laukkaan vessassa 2-4 kertaa yössä (miksi muuten mua janottaa aina öisin kamalasti?) ja jokainen kyljenkääntö on kauhea operaatio, sänky pomppii niin että mies saa pidellä laidoista kiinni ettei tipahda :LOL: Maha ei juuri muuten häiritse, mutta just öisin sen kanssa eläminen on melkoista tuskaa vaikka kuinka yritän survoa tyynyä ja peittoa pötsin tueksi. Mutta eiköhän tämä tästä, jaksamisia sinullekin :hug:

Sanle: minkäkokoisen kypärälakin löysit/ostit? Mie oon yrittänyt etsiä semmoisia ihan pieniä, vaan kun ei mistään löydy.. Näille pikkuisille nyt on muutenkin tarpeeksi pienet vaatteet kiven alla, mutta olishan se kiva ettei ihan tarvis hukkua vaatteisiinsa! Joitaki 44 senttisiä vaatteita olen löytänyt, ja sit 50cm kokoisia, luulen että meillä on niille käyttöä näiden pikkupapujen kanssa..

Liituraita
 
Uudelle tervetulotoivotukset!

Tänään käytiin äitipolilla kun oli tapaaminen sisätautilääkärin kanssa.
Mie kun noita sokereita kotona seuraan ja ei niissä ylityksiä ole juurikaan ollut,mutta menevät niin vuoristorataa ylös ja alas,että olisin insuliinit saanut jo 3viikkoa sitten,mutta kun paino tippunut silloin 7kg ekasta neuvolan punnituksesta niin antoi ajan tälle päivälle. Enpähän onneksi saanut insuliinia tänäänkään sillä kolmeen viikkoon miula on pudonnut paino 1,7kg ja nyt kokonaissaldo onkin siis jo 8,7kg alaspäin!!!!
Kolmen viikon päästä jälleen treffit sisätautilääkärin kanssa ja sanoikin ettei ihan näin suurta pudotusta tarvitse välttämättä painossa olla kunhan on vaan laskusuuntainen.
Miule kelpaa kyllä tämänkintahtinen pudotus kun kuitenkaan nälkää en näe enkä siis todellakaan ole edes laihduttanut.
Sitten olikin ultra ja katseltiin mitä masuun kuuluu ja hieman mittoja otettiin vauvasta.
Viikkoa edellä ollaan edelleenkin näihin kalenteriviikkoihin verrattuna ja saattaapi olla enemän kuin todennäköistä,että tuo miun la 26.11 on kaikkea muuta kuin paikkansapitävä.
No,sen näkee sitten. Kuitenkin mukavasti se meidän poika tuolla masussa tuntuu kasvavan vaikka kyllä vielä perätilassa onkin,mutta onhan tuolla vielä aikaa kääntyä. Neidostakin viikot oli ainakin sen 35ennenkuin ymmärsi itse kääntyä raivotarjontaan.

Miule voisi tuohon alku esittelyyn liittää jo aikaisemmin pyytämäni synnytyspaikan elikkäs EKKS ja nyt sitten tänään varman tiedon mukaan poika masussa asustelee. Jaska päätti näyttää vehkeensä oikein kunnolla...hih... =)
No jo sitä ollaan pariinkin otteeseen ultrassa kyselty ja nyt saatiin varma tieto. Ja näky :LOL:

Minny ja Jaska 28+3
 
Lisäravinteista:söin sillon alkuun Multi-Tabsin raskausvitamiineja, tällä hetkellä syön Magnesiumia suonenvetoihin, kalkkia (en juurikaan käytä maitotuotteita) ja rautaa (Obsidania). Ens neuvolakäynnillä otetaan hemppa, toivottavasti saan lopettaa raudan syömisen, koska siitä menee maha niin sekasin, etten jaksa enää |O

Asumisesta: me ostettiin 1½ vuotta sitten 65 neliöinen saunallinen kaksio. Tää on kyllä niin fiksusti tehty, että me mahdutaan tänne mainiosti. Ainut vaan, että mekin haluttais se toinen lapsukainen suhteellisen pienellä ikäerolla, joka taas vaatii suurempaa kämppää. Pitää sitten katsoa, että mihin päin sitä muutetaan, koska pääkaupunkiseudulla on asuntojen hinnat niin hirveät, että isommasta on kai turha haaveilla ainakaan samalta seudulta missä nyt asutaan :/

Mulla on jostain syystä taas tosi paha olo :x mikähän tähän auttais?

Onks teillä muilla muuten vatsat pinkeenä? Täällä on erittäin pinkeä ja välillä tuntuu vähän hankalalta olla :/ Liikkeet on täälläkin muuttunut möyrinäksi. Välillä tulee koviakin iskuja, mutta suurimmaks osaks vauva yrittää tunkea vatsanahasta läpi :whistle: en vieläkään tiedä kummin päin tuolla köllötellään, mutta onhan tässä vielä aikaa asentoa muuttaakin ;)

Nyt täytyy yrittää saada tää paha olo jollain keinolla pois, ei tuu tästä olemisesta taas muuten mitään! :eek:

H82 29+2
 
Siis millasia sf-mittoja teillä muilla on ja onko se kasvanu tasaisesti?

Mä olen itse aina välillä mitannu tota kohdunpohjan korkeutta ja aika tasasesti se on kasvanutkin lukuunottamatta yhtä pyrähdystä, mutta nyt kun ihan mielenkiinnosta sitä mittasin niin se olikin laskenu 2 senttiä :eek: .... onkohan tuo nyt ihan normaalia?

katjuza *ihmettelee*
 
liituraitaruutupaita Ostin ihan marlonin 60cm kypärälakin, mut hurjan isolta se kyllä näyttää. Pienempää en oo löytänyt mistään. Oon kyllä katellu noita ruskovillan kypärälakkeja, mut niissäkin pienin koko taitaa olla 0-1v. Pitää yrittää vielä katsella josko eteen sattuis pienempiä, muuten joutuu tuolla menemään. Teidän pienokaisille sais varmaan tosiaan olla hieman pienempiä vaatteita. Ainakin Hm:llä oon muistaakseni nähny joskus 44cm:siä vaatteita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanle:
liituraitaruutupaita Ostin ihan marlonin 60cm kypärälakin, mut hurjan isolta se kyllä näyttää. Pienempää en oo löytänyt mistään. Oon kyllä katellu noita ruskovillan kypärälakkeja, mut niissäkin pienin koko taitaa olla 0-1v. Pitää yrittää vielä katsella josko eteen sattuis pienempiä, muuten joutuu tuolla menemään. Teidän pienokaisille sais varmaan tosiaan olla hieman pienempiä vaatteita. Ainakin Hm:llä oon muistaakseni nähny joskus 44cm:siä vaatteita.
Mulla on yksi Napero-merkkinen 56 senttinen trikoinen kypärälakki, ostin sen City-marketista aikoinaan, on siis ollut jo useammalla lapsella. Seon ollut just hyvä ihan vastasyntyneelle, 60 senttinen tosiaan on liian iso, vauva kun kääntää päätä niin valahtaa silmille tai korva tulee esiin. Täytyypä mennä Sittariin taas katsomaan josko sieltä löytyis taas noita pienempiä. Jos ei löydy, pitänee ommella itse ;)
 
Terkkuja lääkärineuvolasta. Kaikki on ok. Sf 27cm, painoa +64g/vko ja kaikenkaikkiaan piirun alle 4kg, syke 140+ ja liikkeet ++. Hemppaa ei otettu nyt kun on ollut niin hyvä, 137-139 koko ajan. Valmennuksesta sai taas itse huolehtia. Ryhmät täynnä ja me ei oltais ekojen tarvitseíjoiden joukossa, kysympä vaan millä perusteella? Aivan sama vaikka olisin ammatiltani kätilö niin varmaan menisin. No saatiin se aika sielä vihdoin kovin ponnistelujen jälkeen aikaiseksi. Lujille otti...

Asumisesta on juteltu. Me ostettiin kesällä omakotitalo 103m2, joten mahdutaan tulevaisuuteen aikas pitkälle, toivottavasti.
Lisäravinteista: olen syönyt koko raskauden ajan Multivitaa raskaana oleville. Olin ajatellut sen lopettaa heti raskauden varmistuttua, mutta terkkari sano ettei tarvi joten jatkan.

Aloitin tänään vauvan vaatteiden pesun ja inventoinnin. Ollaan saatu paljon ja jotain olen ostanut uutena ja huutonetistä. Aikas paljon oli kerääntynyt, näillä taidetaan kyllä pärjätä ja aina niitä tulee kun vieraita käy ja joulukin ovella. Pesin niitä samassa meidän omien alusvaatteiden kanssa, mitä todennäköisemmin pesen niin myös tulevaisuudessa. Silittämistä en ole ajattellut..... Sängyn kokoaminen on ollut listalla jo kauan vaan vielä se lojuu anopin vintissä. No josko sen tässä tai viimeistään äippäloman alettua.

Olen pohtinut, että mahdettaisko me tuon Donun kanssa tietää toisemme eräiden tuttujen kautta...ja neuvolan käytävältä! HMMMM uteliaisuus heräs. Pitähän viestiä Donu jos epäilet samaa kuin mä. :|

Hyvät viikonloput kaikille! :wave:

pikku-jussi ja natiainen rv 29+4(jo)
 
Moikka vaan ja tervetuloa Donu =)

Netissä oli eilen jotain häikkää iltapäivästä saakka tai mä en ainakaan päässyt tänne kaksplussalle ollenkaan ja tänään sitten netissä yleisesti ollut meillä jotain häikkää :headwall: Meinasin jo ihan tuskastua tämän nettipimennon takia ;)

Liikkeistä: Mulla ei oikeestaan tunnu möyrintänä vaan ihan kunnon potkuina. Siis tunnen kädet ja jalat selvästi,mutta mitenkään kipeesti ei ainakaan vielä potkiskele. Eilen kyllä liikuskeli pitkään niin,että kyljissä tuntui liikkeet. Mutta vatsan läpi en ole vielä nähnyt pyllyä pystyssä :heart: Olisko vauvalla vielä sen verta paljon tilaa liikkua ettei mahannahkan läpi tarvi puskea :D

Niin tää aika vaan menee...niinkuin Liituraita pohdiskeli (lyhensin nimimerkkiäsi )! Kun aattelee tosiaan,että teillä voi vauvelit olla piankin sylissä. Minä taidan olla viimesimmästä päästä joka vauvasta pääsee nauttimaan :whistle: Niin ja varmasti kirjoittelen täällä tuskaisena,että syntyis jo :D

Meillä on tämä perhe-elämä onneksi tasaantunut. Eilen oltiin illalla koko perheen voimin katsomassa Shrek kolmonen :D Mitä nyt tuon koululaisen kanssa on välillä vaikeaa.Niinkuin tänäänkin hirveä itkukiukkukohatus kun ei osannut vähennyslaskujaan. Kaikki pitäisi vissiin osata heti vaikka olivat vasta tänään aloittaneet vähennyslaskujen harjoittelemisen.

Lisäravinteista syön tällä hetkellä kalaöljykapseleita ja rautaa kun muistan.

LilliM+isäntä 28+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja katjuza:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanle:
liituraitaruutupaita Ostin ihan marlonin 60cm kypärälakin, mut hurjan isolta se kyllä näyttää. Pienempää en oo löytänyt mistään. Oon kyllä katellu noita ruskovillan kypärälakkeja, mut niissäkin pienin koko taitaa olla 0-1v. Pitää yrittää vielä katsella josko eteen sattuis pienempiä, muuten joutuu tuolla menemään. Teidän pienokaisille sais varmaan tosiaan olla hieman pienempiä vaatteita. Ainakin Hm:llä oon muistaakseni nähny joskus 44cm:siä vaatteita.
Mulla on yksi Napero-merkkinen 56 senttinen trikoinen kypärälakki, ostin sen City-marketista aikoinaan, on siis ollut jo useammalla lapsella. Seon ollut just hyvä ihan vastasyntyneelle, 60 senttinen tosiaan on liian iso, vauva kun kääntää päätä niin valahtaa silmille tai korva tulee esiin. Täytyypä mennä Sittariin taas katsomaan josko sieltä löytyis taas noita pienempiä. Jos ei löydy, pitänee ommella itse ;)
Kiitti vinkistä Katjuza! Pitääpä käydä sittarissa tarkistamassa asia, jos sieltä tosiaan löytyis pienempää kokoa. Anttilassa katselin ja sielläkään ei 60cm pienempää ollu. Jännä että monella valmistajalla ei oo, vaikka tuon vaatekappaleen just sois istuvan hyvin, ettei silmillä roiku ja just tuu korvat esiin.
 
Tänään oli taas neuvola. Kaikki oli muuten kunnossa, paitsi näytti pienen heikon plussan valkuaisaineissa pissatestissä. Painoa ei ole noussut eikä turvotusta ole kuitenkaan, joten terveydenhoitaja kehoitti vaan ottamaan rauhallisemmin. Työnteko alkaa vain tuntua kauhean raskaalta välillä. Vielä pitäisi kolme viikkoa jaksaa, ennen kuin alkaa äitiysloma.
Aivan viime aikoina on tuo mieskin herännyt ajatukseen, että meille tulee vauva. Välillä esittää ihania kysymyksiä vauvoista ja turvakaukaloista yms. Ja on alkanut minunkin turvallisuudesta huolehtimaan erilailla. Selvästi alkaa isyys jo olla mielessä!=)
Me asutaan 80 neliöisessä Rivitalossa. Vaaville on oma huone, jota ollaan nyt laitettu kuntoon. Tänään silitin viimiset vauvapyykit kaappiin ja lipastoon. =)

Manta ja Vaavi 31+5
 
Ensimmäinen perhevalmennus takana =) aiheena oli vanhemmuus. Saatiin sieltä mukaan lappuja synnäristä yms.

Liikkeistä Täällä tuntuu vauva kans pyrkivän välillä kylkiluista läpi,välillä tosi vaikea löytää hyvää asentoa istua. Kivasti tuntuu monesti masun läpi jalkakin =)

Mutta nyt iltapesulle..

miiku 29+2
 
Tervetuloa joukkoon, Dona!

Hui,Liituraita, varmaan minuukin säikäyttäis, jos joku sanois että jo parin viikon pästä voi alkaa vauvaa oottelemaan..

Meillä on ollut muutama päivä aika vilkasta masussa..Ikävä vaan,kun perätilassa on, niin kaikki potkut yms. liikkeet suuntautuu tuonne alas, ja aika ikävältä tuntuu..tänään jo säikähdin kun alamahalle tuli semmoinen kipu, ja tuonne vissiin kohdunsuullekin vihloi..ja siihen kun lisää vielä ne jalkojen venyttelyt sinne samaan suuntaan niin tuntui että sieltä väkisinkin tullaan pihalle..
Vieläkin tuntuu vaimeaa vihlontaa tuonne alamahaan ja -päähän, mikähän sielä,aiemmin ei oo tämmöistä ollut..

Lisäravinteista; oon vaihtelevasti ottanut monivitamiinia, nyt vähän useemmin,kun on nuhaa ollut,mut eipä oo siihe ainakaan auttanut. Sit sitä rautaa tietty,mut en sitäkään nyt viime päivinä,kun neuvolassa hemppa oli noussut niin hyvin, nyt 141!

Asunnosta;Meillä on "oma" kaksio, (65neliöö), pienkerrostalossa ja tähän ois sunnitelmana sopia kahdenkin lapsen kans.

Eipä nyt muuta,pitää nukkumaa lähteä,kuitenkin saa taas veskissä hyppiä puolen yötä..
M ja rv 30+5
 
Moikka!!!

Galluppiin vastailen ihan ekana... Meillä 81 neliöö 3h+k ja tuntuu et ahdasta tulee olemaan kun toinen syntyy. Haluisin melko pian omaan huoneeseen uudenki tulokkaan, mut turha haaveilla. Oon niin herkkäuninen ettei omasta nukkumisesta tule mitään vauvan tuhinan keskellä.
Lisäravinteita en syö mitään kun hb:kin on ollut niin hyvä koko aika.

Luin just Vauvat&Odotus-lehdestä että kivuttomatkin supparit saattaa kypsyttää kohdunkaulaa. Mietin vaan et mitähän sekin tarkoittaa. Mikä on ns kivuton suppari, lasketaanko harkkarisuppari sellaiseks vai tarkoitetaanko esim menkkajomotusta mikä ei varsinaisesti ole kivulias supistus...

Mä olen vihdoin oppinut tunnistamaan noi harjoitussupistukset mitä en ekassa raskaudessa kyllä tunnistanut ollenkaan. Nyt on varmaan jostain 20 viikolta lähtien niitä ollut ja useampia päivässä, mut ne kuuluu asiaan eikä mihinkään satu. Välillä kyllä tulee huono olo, mut olen ajatellut et ehkä on lievää närästystä kun sit röyhtäisy auttaa... =)

Oisko vinkkejä mitä juuri äidiksi tulleelle veisi lahjaksi? Harmittaa kun kaikki muistaa aina vaan vauvaa, vaikka mun mielestä äiti just tarvis sitä huomioo. Mun kaverilla on tän kuun lopussa la ja ajttelin et muistaisin sit häntä kun lapsi on syntynyt. Kun meistä tulee sitten kummeja niin vauvaa voidaan muistaa ristiäisissä... Itse kaipaisin lähinnä siivousapua ja valmista ruokaa mutnäitä en kyllä ajatellut tässä tilassa lähteä hänelle toteuttamaan, riittää täällä kotonakin sitä puuhaa ihan tarpeeksi.

Mä kans toivon et vauva pysyis masussa ihan laskettuun aikaan asti. Esikoinen on vielä niin pieni et saa jokaisen päivän kasvaa ihan mieluusti mikä vaan mahdollista ennen toisen syntymää. Ja lisäksi toivon että tulokas olisi sitten niin vahva että jaksaisi imeä kunnolla jne ettei mitään sellaista ongelmaa tulis.

Mä kans välillä tuskailen näitä öitä kun vähän väliä herään vaihtamaan asentoa ja sitä sitten toivoo ettei kauaa tarvis kitua masun kanssa. Mutta sitten muistuu mieleen kuinka 100xväsyneempi olin kun vauva oli syntynyt eikä tää masuvalvominen ole mitään siihen verrattuna että vauva herää monta kertaa syömään, itkemään ja vaippaan kakkimaan. Kyllä siinä sitten taas järki palaa pääkoppaan. Ja tosiaan tänään älysin et toisen kanssa voi olla ihan samat ongelmat tai vielä pahemmat vaikka kaikki aina toitottaa kuinka helppoa toisen ja sitä seuraavien lasten kanssa on ensimmäiseen verrattuna...

Viljonkka 30+6
 
Tervetuloa Dona!

Mulla meinaa tää yskä alkaa jo kramppaamaan vatsalihaksia ja tottakai ku vetää niitä kramppiin,ni sit alkaa vauvaki mahassa potkimaan,eli tupla auts!Nyt on alkanu tulemaan suht säännöllisesti noita suppareita,osa on kipeitä,mut osa on taas ihan vaan semmosia,et ihan ku joku pumppais jotain uimarengasta tuolla ylämahan puolella.En tiiä ymmärtääkö kukaan,mut se kiristävä vanne tuntuu työntyvän ulospäin ja täyttävän ylämahan.Ei tee kipeetä,mut ei tunnu kivaltakaan.

Noitten suppareitten johdosta on alkanu miettimään sitä synnytystäki.Oikeestaan sitä lähtemistä sinne.Meiltä on kuiteski matkaa sairaalaan melkein 70km ja sit kun on uudelleen synnyttäjä,ni kaikki voi tapahtua nopeemmassa tahdissa!Ekassa toimi hyvin se,et lähettiin sitte ku supistukset oli niin kipeitä,ettei enää tuntunu hyvältä olla kotona.Kaveri oli kuopustaan oottaessa tunnin ajan istunu vessanpöntöllä ja yrittäny änkäillä,sit soittanu synnärille,ni olivat sanoneet,et alappa tulla,äläkä yritä vessanpöntöön lastas tehä.Tunti lisää,ni ei ois kerenny laitokselle!Tosiaan ku aattelee,et silläki ol jo kaks ennestään,mut molemmat on niistä alkanu tuleen supistuksilla maailmaan.Kolmas vessahätänä!

Yleensä toi pikkunen vaan möyrii tuolla,mut muistaa kyl potkastakki,varsinki sillo ku ei tarviis!Ja muita ravintolisiä mulla ei oo käytössä ku rauta.Syön tosi paljo marjoja,hedelmiä ja vihanneksia.Syömisestä tuliki mieleen,mul o nälkä! Se on moro :wave:

Vimpula ja hormoonihiiri 30+0 =) Taas uus viikko ja uus kymmenys!
 
Neuvolakuulumisia!
Vauvan syke sytkytteli samoja lukemia kuin aina ennenkin,eli n.140. Hemppa oli vihdoinkin noussut 127,aiemmin ollut aina 110. Sf-mitta oli 28.5. Vauva edelleen vaihtelee asentoa sivuttaisesta istuma-asentoon, toivottavasti se vielä hoksais kääntyä raivotarjontaan. Painoa on tullut yhteensä 8.3kg ja kaikki on mahassa.
Tiistaina jäin sairaslomalle äippäloman alkuun saakka. Mun selkä ei enää oikein tykännyt työnteosta. Eipä töitä olisi ollutkaan enää jäljellä kuin 3 viikkoa. Nyt on mukava lepäillä kotona.
Uusi viiko pyörähti jälleen käyntiin..jo 33 vko..synnytys lähenee..
Tsemppiä kaikille! :heart:
 
Keskipäiviä

Kotiuduttiin eilen sielt laivareissusta ja mukavaa oli :D tosin huomaa että alkaa tälläiset matkat oleman pikkuhiljaa historiaa tämän masun kanssa...otti sen verran kyllä lonkkaan suun muualle kun koko ajan oltiin miltei liikeessä ja kun minä vielä ajelinkin sitten miltei koko matkan sinne ja koko matkan takas kotiin...mut poika nautti, sehän se on pääasia :D
Maanantaina ois neuvola, saa nähä miten paino nousi kun siellä laivan buffetissa syötiin ja namia ja limua tuli kotiin tuotua :p :whistle: , saa taas kuulla kunniansa...12kiloa kun on jo tullut :eek: :kieh:

Pojalle haettiin samalla uusi sänky ikeasta ja se ois pitäny jo eilen saada koottua et ois päässy jo nukkumaan...mut ei sitä mitenkään eilen jaksanu kun oli muutenkin purkamista sun muuta, unta vedettiin koko poppoo 11 tuntia viime yönä, joo ei se matkailu väsytä ollenkaan :LOL: , mutta joo jos lähtin noita vaatteita ripustelemaan kuivumaan niin sais toisenkin koneellisen pyörimään, niin ois matkavaatteetkin sit pesty :wave:

Perfekta ja hattivatti 31+2
 
Heippa!

Mä olen kans päässyt nyt vauhtiin noissa vauvan vaatteiden pesussa ja silityksessä..osa vaatteista jo kunnossa, mut vielä riittää pesemistä.

Me asutaan 130m2 paritalossa 5h+k eli tilaa kyllä on viidennelle perheenjäsenelle.

Mä olen kans miettinyt tuota sairaalaan lähtöä.. meillä kakkonen syntyi neljässä tunnissa ja nyt on sairaalaankin matkaa 50km! Puhelin miehellekkin, et saa rueta meille hommaamaan vuokrakämppää naapurikaupungista sairaalan vierestä, et keretään ajoissa perille :LOL:

Mulla on kans yöt alkanut olemaan aika katkonaisia. En oikeen saa enää kunnolla nukuttua ja päivällä sit väsyttää..

Pitää mennä.
 
Asumisesta Ostettiin vuos sitten n. 100 m2 okt jossa 3h+k+s ja sitä on nyt vähän omannäköiseksi laiteltu. Eli 1 makuuhuone on meidän oman lisäks ja tarvittaessa suht pienellä vaivalla saa 1 lisää vielä tehtyä. Toistasekshan on suunniteltu vauva meidän makariin kun on nää makuukammarit ihan eri puolilla taloa.

Liikkeistä
Täällä välillä möyrytään ja välillä potkitaan, mies ihan hätkähti kun ekan kerran tunsi kunnon potkun :) Nytkin on sellainen mylkkääminen että hyvä kun housuissani kestän - ja tietty tuolla rakon tienoilla :whistle:

Katjuzakohan se kyseli sf-mitasta. Miulla on ollu 3 eri mittaajaa, eli pientä heittoa saattaa olla mutta suht hyvin omalla käyrällään on kasvanu. Nyt maanantaina on seuraava nla 32+3 ja silloinhan se näkee. Ja varmaan saan sen viimeisen ultra-ajankin jossa on sit se synnytystapa-arviokin.

Mut nyt pitää poistua, oma kone huollossa ti asti ja täältä äitin luota pikavisiitillä :)

HT ja veturi 32+0

Ja TERETULEMAST UUSI :)
 
Siis voi vitsi mun maha on valahtanu alas, mies tossa ihmetteli että miten mun maha on niin paljon alempana kun ennen ja kun rupesin katsomaan niin kyllähän se onkin :eek: , se sitten selittää senkin että toi sf-mitta on pienempi kun pari viikkoa sitten.
Onneks on maanantaina neuvola pitkästä aikaa, niin pääsee oman terkkarin juttusille.

Nyt laittamaan lapsia nukkumaan.

katjuza ja ilmarijalmari 30+3
 
Musta tuntuu,että mä tuun hulluksi hetkellä minä hyvänsä :kieh: Joskus tuntuu,että mä en pärjää meidän poikien kanssa ollenkaan...illalla alkaa aina sellanenkin sirkus pyörimään että ei mitään rajaa :headwall: Nytkin olen koko illan huutanut niille ihan itku kurkussa,ottaa niin päähän :headwall: Kaiken kruunasi vielä se kun olin jopa jo saanut ton koululaisen sänkyyn ja nuorempaakin olin saamassa sinne päin niin eiköhän ukko tuu kotia ajettava ruohonleikkuri peräkärryillä ja alkaa leikkaamaan nurtsia :kieh: Juu tuolla pimeässä päristelee ja täällä sisällä alkoi uusi sirkus kun pojat halusivat nähdä ruohonleikkurin. Meno äityi sitten siihen malliin,että vanhin tippui kerrossängyn yläpetiltä lattialle ja jostain tuli verta...en tiä mistä kun olin niin raivona ettei paljoa edes huvittanut mennä tarkistamaan,että irtosiko pää vai hammas :kieh: :ashamed: Mä kihisen raivosta nyt...onneksi pojat sammuivat sentäs |O

Mulla on pinna "toisinaan" (melkein aina ) tosi tosi kireällä,ihan siis hammasta saa purra etten tee mitään tyhmää. No,en mä nyt lapsiani täälä ala lyömään,mutta siis ettei tavarat ala lentelemään :eek: Ja huono omatunto on jokapäiväinen seuralainen. Vauvakin on nyt ihan hiljaa masussa,kai se raukka säikähti ja katsoi paremmaksi alkaa nukkumaan :'(

Mutta onneksi ollaan huomenissa lähdössä Vaasaan kaupoille ja Tropiclandiaan uimaan koko päiväksi =) Saa edes yhden päivän mun hermot levätä :whistle:

Hui Helmentyttö että sulla on viikkoja jo 32! Oot varmaan ekoja joka nyytin syliin saa!

Anteeksi tämä purkaus...mutta helpotti kummasti!

LilliM+isäntä 28+2
 

Yhteistyössä